Cap Compas

Ambarcatiuni => Veliere => Multicoci => Subiect creat de: felicimond din Ianuarie 07, 2014, 03:45:13 PM

Titlu: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 07, 2014, 03:45:13 PM
Salut tuturor si La Multi Ani!

Vad ca subiectul catamaranelor capata tot mai multa atentie din partea membrilor forumului. Cum si eu sunt un pasionat al ideii, caut sa strang informatiile de care am nevoie (si ca mine si altii) pentru realizarea candva a catamaranului unic. Cautarile m-au dus pe pagina cu modele gratuite puse la dispozitie de diversi pe site-ul http://www.delftship.net/delftship/index.php/profile?view=login (http://www.delftship.net/delftship/index.php/profile?view=login)
De aici am descarcat modelul Lagoon440, pe care l-am deschis in versiunea free de delftship. In meniul Tools am ales Lines Plan si am exportat totul in dxf (pen-ultimul buton din dreapta). Dxf-ul l-am importat in corel draw (ca la asta ma pricep cat de cat) si am inceput sa il desfac in bucati, obtinand desenul sectiunilor transversale (vreo 20 de bucati) si sectiunea longitudinala a chilei. Pana aici totul bine si frumos. Acum apar intrebarile la care inca nu am raspuns si la care invit pe doritori sa cugete:
1. daca scalez modelul, se pastreaza oare toate proportiile? Adica prin scalare obtin un model corect dar la alta scara, la fel ca si originalul? Logic asa mi s-ar parea, dar am zis sa intreb totusi.
2. schitele nu vorbesc nimic despre calculele de rezistenta;  ce sectiune trebuie sa aiba coastele si ce grosime ar trebui sa aiba oare peretele flotoarelor?

Numai bine va doresc.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: pelicanul din Ianuarie 07, 2014, 03:56:35 PM
Citat din: felicimond din Ianuarie 07, 2014, 03:45:13 PM
Salut tuturor si La Multi Ani!

Vad ca subiectul catamaranelor capata tot mai multa atentie din partea membrilor forumului. Cum si eu sunt un pasionat al ideii, caut sa strang informatiile de care am nevoie (si ca mine si altii) pentru realizarea candva a catamaranului unic. Cautarile m-au dus pe pagina cu modele gratuite puse la dispozitie de diversi pe site-ul http://www.delftship.net/delftship/index.php/profile?view=login (http://www.delftship.net/delftship/index.php/profile?view=login)
De aici am descarcat modelul Lagoon440, pe care l-am deschis in versiunea free de delftship. In meniul Tools am ales Lines Plan si am exportat totul in dxf (pen-ultimul buton din dreapta). Dxf-ul l-am importat in corel draw (ca la asta ma pricep cat de cat) si am inceput sa il desfac in bucati, obtinand desenul sectiunilor transversale (vreo 20 de bucati) si sectiunea longitudinala a chilei. Pana aici totul bine si frumos. Acum apar intrebarile la care inca nu am raspuns si la care invit pe doritori sa cugete:
1. daca scalez modelul, se pastreaza oare toate proportiile? Adica prin scalare obtin un model corect dar la alta scara, la fel ca si originalul? Logic asa mi s-ar parea, dar am zis sa intreb totusi.
2. schitele nu vorbesc nimic despre calculele de rezistenta;  ce sectiune trebuie sa aiba coastele si ce grosime ar trebui sa aiba oare peretele flotoarelor?

Numai bine va doresc.

Cred ca poti trata fiecare corp al catamaranului ca pe o barca separata. In acest caz, gasesti toate calculele de rezistenta si dimensionarea elementelor aici: https://www.dropbox.com/s/m952wn4noiajl7w/Elements%20of%20Boat%20Strength%20for%20Builders%20Designers%20and%20Owners%201999%20Gerr%200070231591.pdf. (https://www.dropbox.com/s/m952wn4noiajl7w/Elements%20of%20Boat%20Strength%20for%20Builders%20Designers%20and%20Owners%201999%20Gerr%200070231591.pdf.)
Nu stiu insa cum poti aborda calculele de rezistenta privind elementele de legatura intre cele doua corpuri. Ceea ce , pentru un catamaran este foarte important! :)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Ianuarie 07, 2014, 04:18:26 PM
Salut Dragos, Lagoon-ul de pe site-ul Delftship e un model 3D si atat. Are ceva parametri hidrostatici (ii calculeaza programul automat), dar nimic pe parte de hidrodinamica, seakeeping, structura etc. Aici trebuie lucrat de la zero.

Iar scalarea simpla nu ne ajuta, fiindca sunt multi parametri care sunt obligatoriu de respectat la fiecare scara: deplasament, amenajari interioare, bridgedeck clearance, rapoarte specifice etc etc.

Un singur exemplu: daca lungimea sau pescajul se scaleaza liniar, suprafetele (udata, velica etc) se scaleaza la patrat, iar volumele (deplasament) la cub. Astfel, la o micsorare a lungimii la 90% fata de modelul initial, vom avea 81% suprafata velica si 72,9% deplasament. In cazul asta castigam ceva la raportul suprafata velica/deplasament, dar pierdem mult din capacitatea de incarcare, in conditiile unei structuri aproape identice.

Solutia e alta, anume scalarea diferentiata, sau derivarea afina a planului de forme. Se pleaca  de obicei invers, adica se face proiectul preliminar conform cerintelor (viteza, autonomie incarcatura, amenajari interioare si exterioare etc), si abia apoi se deriveaza un plan de forme existent. Dupa care se umbla la toti parametri, astfel incat barca sa se inscrie in normative, dpdv al cerintelor de stabilitate, flotabilitate, bord liber, bridgedeck clearance etc.  Plus tot ce inseamna calcule hidrodinamice (rezistenta la inaintare, manevrabilitate, seakeeping) si mai ales calcule structurale, treaba care se realizeaza in softuri FEM, cu aplicarea normelor din registre sau standarde industriale.

Toata treaba asta se face iterativ, pana se ajunge la cea mai buna solutie. Deci cel mai important e sa-ti fixezi de la inceput parametrii pe care-i doresti de la barca. Abia dupa aia intram mai bine "in paine". Pentru inceput deci ar trebui sa alegi cateva modele apropiate ca dimensiuni, ca sa ai de unde sa centralizezi niste parametri.

PS: corpurile catamaranului nu prea pot fi considerate individual, din cauza interferentei valurilor intre cele 2 corpuri. In plus, hidrostatica la o barca monocorp e complet diferita de catamaran, si se calculeaza cu totul altfel. Ca sa nu mai spunem de structura, unde totul e din alt film :).
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 08, 2014, 12:24:42 AM
Citat din: pelicanul din Ianuarie 07, 2014, 03:56:35 PM

Cred ca poti trata fiecare corp al catamaranului ca pe o barca separata. In acest caz, gasesti toate calculele de rezistenta si dimensionarea elementelor aici: https://www.dropbox.com/s/m952wn4noiajl7w/Elements%20of%20Boat%20Strength%20for%20Builders%20Designers%20and%20Owners%201999%20Gerr%200070231591.pdf. (https://www.dropbox.com/s/m952wn4noiajl7w/Elements%20of%20Boat%20Strength%20for%20Builders%20Designers%20and%20Owners%201999%20Gerr%200070231591.pdf.)
Nu stiu insa cum poti aborda calculele de rezistenta privind elementele de legatura intre cele doua corpuri. Ceea ce , pentru un catamaran este foarte important! :)

Salut, am descarcat materialul si o sa ma uit pe el. Sunt curios sa vad cat de tare o sa imi prind urechile. Multam fain!
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 08, 2014, 12:34:48 AM
Citat din: Vali din Ianuarie 07, 2014, 04:18:26 PM

Iar scalarea simpla nu ne ajuta, ....

Salut Vali, nici nu credeam sa fie asa simplu cum speram eu. Da, face sens tot ce spui tu. Din acest motiv nici nu am scalat nimic inainte sa intreb. Mie imi convine modelul Lagoon440 cu dimensiunile sale. Ma gandeam doar, ca poate ar fi o idee buna sa imi fac intai scoala pe unul mai mic. Si de aceea am intrebat. Asa ca acum ma mai gadesc daca fac si un model intai, sau trec direct la grupa mare(cand o fi).
Cand ma gandesc la cum sunt prinse flotoarele si cabina dintre ele, iar ma scarpin in cap. Dar tot aflu eu pana la urma.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: pelicanul din Ianuarie 08, 2014, 10:35:06 AM
Lagoon 440 este o magaoaie IMENSA* din orice punct de vedere. Un amator care s-ar apuca de construit asa ceva ar trebui sa fie un om foarte tenace si curajos. Daca acest Lagoon 440 e prima barca pe care o construieste in viata lui, dupa niste planuri facute dupa ureche ...  ;) Sa zicem ca ma indoiesc foarte mult de reusita proiectului. :)
Un inceput mai rezonabil ar fi sa cauti niste planuri facute de un designer specializat, pentru materiale pe care le gasesti usor si cu care poti lucra fara echipamente complicate.
De exemplu: http://sailingcatamarans.com/buy-designs/index.php (http://sailingcatamarans.com/buy-designs/index.php)
Pretul platit pe aceste planuri este infim fata de valoarea proiectului, dar te apropie mult de reusita.

------------------
* pleonasm intentionat :)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: cristizz din Ianuarie 08, 2014, 12:29:32 PM
Probabil ca la Bairam sambata se va dezvolta subiectul. Data trecuta s-a mai atins de catre 2 colegi, care isi doreau ceva similar.
Parerea mea: este o intreprindere temerara si costisitoare.
Aprecierea de mai sus, de a cumpara macar planuri de la un specialist, mi se pare justa. Daca amenajamentul nu este tocmai cel dorit, cred ca se poate negocia cu designerul, ca pe baza sugestiilor clientului sa faca modificari. Foarte posibil sa existe posibilitatea si a unor imbunatatiri ale designului exterior, mai ales la careul central.
Insa trebuie tinut cont si de posibilitatile practice de realizare, de modelare ale diverselor materiale ce intra in componenta structurii/finisajelor.
De studiat si urmatoarele resurse:
http://www.graingerdesigns.net/yachts/new-designs-for-2013/ (http://www.graingerdesigns.net/yachts/new-designs-for-2013/)
http://www.schionningdesigns.com.au/ (http://www.schionningdesigns.com.au/)
Ar mai exista posibilitatea achizitionarii unui Kit, fapt ce ar scurta enorm timpul de executie si deci bucuria de a plimba vasul:
http://www.fusioncats.com/ (http://www.fusioncats.com/)
Fusion 40 Assembly (http://www.youtube.com/watch?v=RAj-OTe5h6E#ws)
Acum ceva timp gasisem pe Yachtworld.com de vanzare un kit in Spania cu vreo 90k Euro.

Altfel, Dudley Dix are un plan frumos, care cred ca ar putea fi imbunatatit la nivel de amenajament:
http://dixdesign.com/43cat.htm (http://dixdesign.com/43cat.htm)

Spor la cercetare.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: gigitolan din Ianuarie 08, 2014, 12:38:26 PM
Subscriu la ce spunea Pelicanul mai sus. Pentru documentare sau inspiratie vezi link-urile de mai jos. Un articol de pe Duckworks, niste schite si filmulete despre un catamaran mai micut, proiectat si construit in regie proprie. Al treilea filmulet sugereaza si o modalitate de transport: cu conditia sa ai un camion si familie numeroasa :)
Succes


http://duckworksmagazine.com/04/s/projects/catamaran/index.cfm]duckworksmagazine.com/04/s/projects/catamaran/index.cfm]http://duckworksmagazine.com/04/s/projects/catamaran/index.cfm (http://duckworksmagazine.com/04/s/projects/catamaran/index.cfm)
www.hobbys.com.br/centraldeveleiros/Cata-Piojoso-Preliminar.pdf (http://www.hobbys.com.br/centraldeveleiros/Cata-Piojoso-Preliminar.pdf)
http://www.youtube.com/watch?v=MDKQtU_0PzM]www.youtube.com/watch?v=MDKQtU_0PzM]http://www.youtube.com/watch?v=MDKQtU_0PzM (http://www.youtube.com/watch?v=MDKQtU_0PzM)
http://www.youtube.com/watch?v=qqftWo7sIKo]www.youtube.com/watch?v=qqftWo7sIKo]http://www.youtube.com/watch?v=qqftWo7sIKo (http://www.youtube.com/watch?v=qqftWo7sIKo)
http://www.youtube.com/watch?v=R4bo8TeZVrM]www.youtube.com/watch?v=R4bo8TeZVrM]http://www.youtube.com/watch?v=R4bo8TeZVrM (http://www.youtube.com/watch?v=R4bo8TeZVrM)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 09, 2014, 09:21:22 AM
Citat din: pelicanul din Ianuarie 08, 2014, 10:35:06 AM
Daca acest Lagoon 440 e prima barca pe care o construieste in viata lui, dupa niste planuri facute dupa ureche ... 

Cred ca m-am facut gresit inteles. Nu m-as apuca nici in ruptul capului sa construiesc asa ceva fara niste planuri complete. Acesta este motivul pentru care am intitulat topicul "schite". Inteleg perfect nevoia de a lucra dupa niste planuri complete fie si numai pentru faptul ca inteleg ca nu inteleg inca multe lucruri despre o astfel de intreprindere. Stati linistiti, nu fac parte dintre cei care nu stiu, insa ignora acest lucru. Stiu ca nu stiu.

Un alt motiv pentru care am deschis acest topic separat a fost acela, ca nu am vrut sa poluez in niciun fel topicul lui Cosmineloo deschis de curand si care a suscitat un mare interes. Nu imi dau seama daca Cosmineloo intelege ca in ciuda comentariilor pe care lesne le poti interpreta ca descurajatoare, in realitate, fiecare dintre cei care au emis opinii, s-ar bucura sa il vada pe Cosmineloo navigand pe apa cu propria lui constructie fie ea si o "struto-camila". Eu imi dau seama ca o palma poate avea si bune-intentii. Si apreciez bunele voastre intentii. Pana la urma, scopul topicului se atinge: am primit o gramada de informatii pe care nu le aveam. Inca nu le am pe toate (stiu ca niciodata nu le voi avea pe toate), dar acumulez.

Citat din: cristizz din Ianuarie 08, 2014, 12:29:32 PM
Probabil ca la Bairam sambata se va dezvolta subiectul. Data trecuta s-a mai atins de catre 2 colegi, care isi doreau ceva similar.
Parerea mea: este o intreprindere temerara si costisitoare.

Eu sunt unul din cei doi. Daca aveam norocul ca aceasta intreprindere sa fie doar temerara, era inceputa demult si poate incheiata deja. Ghinionul face ca e si costisitoare. Si asta amana inceperea lucrarilor. Dar ofera timp de studiu. Cert este un lucru, ca am un vis si asta nu imi da liniste pana nu ii dau viata. Pentru mine asta are trei parti: o parte e visarea insasi, apoi constructia si apoi viata pe apa in propria mea ambarcatiune. Acum sunt la faza unu si la care ma pricep cel mai bine. Despre etapa a doua, vedeti si voi cate mai sunt de invatat. Despre etapa a treia stiu cel mai putin. Dumnezeu stie daca o sa imi placa cu adevarat, daca o sa ma bucure cum cred eu acum. Dar pana acolo mai e multa bucurie pe care o savurez in fiecare moment. Eu deja ma bucur. Si asta e defapt cel mai important.

Ca o concluzie, ma bucur sa sunt aici si ca sunteti si voi aici. Poate nu intotdeauna gasim cuvintele cele mai potrivite mesajului pe care dorim sa il transmitem. Din partea mea, va asigur ca totdeauna e de bine.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Ianuarie 09, 2014, 09:48:31 AM
Undeva are Richard Woods o vorba foarte adevarata: "go for the smallest boat you'll be happy with". Cam asa arata niste oameni din specia asta, alaturi de jucaria lor: http://www.flickr.com/photos/gypsynz/ (http://www.flickr.com/photos/gypsynz/)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: bluewave din Ianuarie 09, 2014, 10:19:19 AM
cu bugetul pentru constructia de mai sus cred ca se poate achizitiona o barca , fara sa ne mai 'legam la cap' (timp/nervi/probleme/materiale/etc...) cu constructia 'mastodontului' .
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Ianuarie 09, 2014, 10:56:56 AM
Asa e, dar in nici un caz un catamaran de dimensiunile alea.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Rumpi din Ianuarie 09, 2014, 01:05:29 PM

Cum nu vin la Bairam o sa imi dau cu parerea aici.

Intre partea de visare si cea de constructie se mai gaseste una, poate cea mai grea dintre toate, cea de decizie. Ce barca, cat buget, etc. Lagoon 440 e un condomaran de serie si ca atare total neindicat pentru duplicare in regim de amator. Daca vrei sa construiesti in loc sa cumperi sh (si chiar are sens economic la ce pret au) va trebui sa te orientezi spre barci similare concepute extra pentru constructia de amator. Nu e treaba ta sa te intrebi cum sunt unite corpurile intre ele (asa e matrita in cazul barcilor de serie) e treaba proiectantului. Treaba ta e sa decizi ce barca vrei. Daca barca visata de tine trebuie sa aiba spatiul unui Lagoon 440 atunci asta e, nu are nici un sens sa construiesti ceva mai mic inainte. Pentru deprinderea tehnicii de constructie construiesti un dinghy inainte (de care oricum ai nevoie). Oricum distractia principala nu va fi constructia corpului barcii ci constructia si finisarea amenajarilor interioare. Alea o sa fie cu adevarat cronofage.
O alta chestie la care trebuie sa te gandesti e spatiul de constructie. Unde construiesti, cum duci catamaranul de acolo la apa, cat de aproape e de casa ta. Spatiul decide de ex. daca alegi un plan unde corpurile si cabina pot fi construite si transportate separat urmand ca asamblarea finala sa se faca pe malul apei sau un plan unde acest lucru nu e necesar. Spatiul decide rapiditatea constructiei. Daca trebuie sa traversezi zilnic orasul o sa construiesti mai incet decat daca construiesti in curtea casei. Chiria unei hale poate deveni usor un factor important in buget.
Ce este neimportant in opinia mea este tehnica si materialul de constructie. Fiecare tehnica are avantajele si dezavantajele ei iar in cazul unui proiect de asemenea anvergura nu mai conteaza prea mult aceste diferente. Sa dau un exemplu tipic: pentru un catamaran tip Lagoon 440 facut placaj pe stringheri contra sandwich (vorbim de aprox. 3-4 tone de materiale avand in vedere ca Lagoon are 12t): disponibilitatea materialelor e fix albina deoarece la cantitatile implicate poti comanda materialele direct la producatori. Transportul paletilor prin Europa s-ar putea sa fie acoperit din diferenta dintre 19% TVA francez si 24% TVA romanesc. Sandwichul foloseste mai multa rasina mai ieftina placajul mai putina dar mai scumpa. Efortul depus la finisare este similar deoarece finisezi la standarde similare. O sa spuneti ca placajul e mai rapid la constructie si o sa va raspund ca spuma poate fi infuzata in regim de amator fara mari probleme. Si tot asa. La sfarsit cand tragi linie diferenta in ore si bani va fi probabil sub 10%. Tehnica si materialul sunt importante atunci cand ai deja un anumit set de abilitati si/sau dotari sau atunci cand conditiile economice o impun. Daca de exemplu un anumit material ar fi semnificativ mai ieftin decat orice altceva de pe piata.
Reducerea costurilor nu se face din materialul de constructie ci in principal din sistemele implicate. Responsabil principal cu costurile: greementul si anexele. O solutie bine aleasa aici poate economisii mii (chiar zeci de) de euro. Bineinteles ca vor fi intotdeauna compromisuri, pentru banii economisiti vei pierde ceva. Tu decizi daca ceva-ul acela nu e important pentru tine sau pierderea e suportabila pentru ca tu o sa mergi cu barca.

In concluzie parerea mea: decide pentru cati oameni sa fie comfortabila barca, care e ratiunea utilizarii ei si unde o poti construi. Pe urma noi dam cu idei si planuri dupa tine si tu faci ce vrei tu.  ;D
   
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 09, 2014, 10:27:58 PM
Rumpi, ca de fiecare data cand am citit o interventie de-a ta, nu pot sa nu fiu de acord cu tine. Mi se pare argumentat tot ceea ce spui. Am numit Lagoon440 nu pentru ce exact pe asta vreau sa o fac, ci pentru ca pe asta am gasit-o postata la dimensiunea care imi face cu ochiul. Revenind la elementele pe care le-ai punctat, imi doresc ca ambarcatiunea mea sa poata primi in conditii de confort 8 persoane. 8 pentru ca asa mi-e neamul si in confort pentru ca odata cu trecerea timpului, confortul e tot mai important pentru mine. Scopul ambarcatiunii esta sa imi petrec pensia pe ea, pe orice tip de ape. Detin o hala unde se poate incepe constructia si daca e imposibil de transportat pe sosea pana la Giurgiu, o sa o definitivez acolo, pe malul apei. Cam asta e conturat deocamdata.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Florio din Ianuarie 10, 2014, 05:41:17 AM
Citat din: Vali din Ianuarie 09, 2014, 10:56:56 AM
Asa e, dar in nici un caz un catamaran de dimensiunile alea.
Ma tem ca da.  :)
Insa nu asta e problema, ca piata second e vasta si permisiva.
Temerea nr.1 este ca foarte putini pot sustine intretinerea unei barci mari.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Ianuarie 10, 2014, 09:32:51 AM
Stii ca eu nu polemizez :), sigur exista tot felul de ocazii si chilipiruri. Dar, la modul general,din tot ce am vazut pana acum pe piata sh, la catamarane doar epavele de acum 30-40 de ani se apropie ca pret de un catamaran echivalent facut acasa. Iar la barcile alea sigur mai ai o gramada de muncit si investit.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Florio din Ianuarie 10, 2014, 01:00:17 PM
Citat din: Vali din Ianuarie 10, 2014, 09:32:51 AM
Stii ca eu nu polemizez :), sigur exista tot felul de ocazii si chilipiruri. Dar, la modul general,din tot ce am vazut pana acum pe piata sh, la catamarane doar epavele de acum 30-40 de ani se apropie ca pret de un catamaran echivalent facut acasa. Iar la barcile alea sigur mai ai o gramada de muncit si investit.

Am si trecut rapid peste ideea de cost optim intre second si home-made ;) .

Cum spuneam, temerea numarul 1. este ca prea putini oameni din Romania isi permit costurile de intretinere ale unor barci mari. Si aproape in exclusivitate cei care isi permit sa intretina o asemenea barca, au si bani sa o cumpere.
Mult mai la obiect sunt discutiile despre ambarcatiuni mici, pentru ca se pastreaza in sfera rezonabila a lucrurilor relizabile.

Al doilea aspect este : ce sa fac in Romania cu o asemenea barca?  In strainatate stiu ce se poate face. Aici scopurile si aria ei de utilizare sunt limitate rau . Cheiajul si mentenanta ei devin mult prea scumpe in raport cu satisfactiile si timpul de folosire. La fel si daca o tin in strainatate, timpul in care o folosesc e prea mic comparativ cu costurile.

Al treilea aspect. Numai banii de constructie si utilare a barcii iti pot asigura pe 50 ani, cate un concediu facut pe un yacht inchiriat, nou, confortabil, perfect utilat pentru croaziere,  pe ce mare iti doresti .    Daca mai punem si mentenanta barcii proprii, cheiajul vara/iarna, asigurarea, micile accidente, reparatii,  piesele care se uzeaza, velele care trebuiesc schimbate si alte acareturi, ajungi la o suma in care ma incadrez eu, familia si inca o familie, cu cate un concediu de o luna pe apa, pana la sfarsitul vietii. :)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Ianuarie 10, 2014, 01:26:33 PM
@Florio: Tocmai din motivele pe care le-ai subliniat, o barca mai mare se preteaza exact la ce a spus Dragos, anume liveaboard confortabil pentru toata familia, plus libertatea de a lua orice cap-compas :).
Pentru Romania e suficienta si o barca tractabila spatioasa si bine facuta, dar ca sa vezi lumea parca e mai bine sa mergi pe barca ta, unde iti doreste inima, nu doar in zonele acoperite de charter.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Rumpi din Ianuarie 10, 2014, 02:37:24 PM
 Inteleg de ce vrei barca mare, familia numeroasa o impune. Acuma alta intrebare: locuitorii permanenti pe barca cati vor fi? Deoarece ai spus ca vrei sa petreci pensia pe barca presupun ca locuitorii permanenti veti fi tu cu sotia iar restul neamului va veni in vizita in concediu. E importanta de asemenea structura familiei: vorbim aici de 4 cupluri sau de un cuplu cu 6 copii sau alte combinatii? Intreb asta deoarece amenajarile interioare si implicit marimea obiectului sunt determinate de asemenea considerente. Pana la urma trebuie sa te intrebi daca vin toti odata sa stea 2 saptamani pe capul vostru sau vin pe rand sau va trimit nepotii in vacanta de vara sau alte combinatii.
Problema e urmatoarea: tu trebuie sa alegi o marime de catamaran care sa poata fi manevrata usor de locuitorii permanenti ai barcii si sa permita vizita neamurilor intr-un confort relativ. Sa zicem ca sunteti tu cu sotia pensionari, si in vizita vine un copil cu partenerul si x nepoti. Aveti deci nevoie de o cabina clasa 1 (pat dublu cu dus si buda proprie) pentru voi, o cabina clasa 2 (pat dublu fara buda) pentru copil plus partener, si un numar nespecificat de cusete clasa 3 (pat single fara cabina) pentru nepoti. Plus inca o buda si un dus pentru vizitatori.
Dupa parerea mea nu e practic sa alegi barca dupa numarul maxim al familiei actuale decat daca planuiesti sa ii tii pe toti pe barca non stop. In scenariul de mai sus ajunge o barca de 10m. Ai o cabina cu tot confortul pentru voi intr-un corp, una cu pat dublu pentru parinti in celalalt iar copii ii plantezi in paturi de o persoana in prova si pe banchetele din salonul central (daca ai multi nepoti). Daca se hotaraste tot neamu sa vina in vizita odata cazezi parintii la hotel pe tarm si ambarchezi nepotii. Faci daysailing prin golfuri cu toata familia si seara inapoi la marina sau autobuzu inapoi la hotel. Toata lumea e multumita si are confort mai mare decat orice barca ai reusi sa construiesti tu. Sa fiu vizitator personal as prefera varianta asta decat sa stau pe barca. Asa luam cina impreuna pe urma va las copii pe cap si ma duc cu sotia sa imi vad de treburi. 
Orice ai face pana la urma tot la varianta asta o sa ajungi deoarece familia va creste vrei nu vrei. Copii vostrii mai fac alti copii, adolescentii vor sa vina cu prietenul/prietena, pe urma stranepoti, unde dracu sa-i pui pe toti ca n-ai hotel plutitor.
In plus mai sunt doi factori de care trebuie tinut seama: costul intretinerii si usurinta manevrarii. Eu personal nu devin mai tanar ceea ce inseamna ca ori am sisteme ajutatoare electrice sau hidraulice (vinciuri, etc.) care trebuie intretinute si reparate ori am barca mai mica cu care ma descurc si cand am 70 ani.
Personal as alege cele mai simple sisteme adica un greement biplan jonca, buzi deshidratante (tip Nature sau Air Head), watermaker cu componente industriale generice, generator portabil 2kW, lada frigorifica casnica modificata, diesel auto sau industrial de la o marca populara marinizat, chestii de genul asta care reduc costurile si simplifica intretinerea. Totul pe o barca de maxim 11m. Bineinteles ca nu va fi nu stiu ce barca performanta dar la urma urmei sunt pensionar, am timp si nici macar nu vreau sa ma dau cu 15 noduri si capul de toti peretii.

Pana la urma Florio si Vali au ambii dreptatea lor: de banii implicati faci concedii toata viata unde vrei, si nu e o barca pentru Romania. Daca vrei barca pentru pensie o sa faci oricum ce fac toti pensionarii barcaholici: o sa plimbi ursu costier in anumite zone ale lumii unde e cald si bine si viata ieftina. Asta inseamna astazi Asia de sud-est, adica Tailanda, Vietnam, Malaezia, Indonezia, etc. Pana acolo o sa faci o juma de circumterra si acolo o sa te plimbi jumate la motor jumate la vele si trei sferturi din timp nemiscat in marina sau la ancora. Pentru dus neamurile in concediu in Grecia, Caraibe sau aiurea nu merita stresul.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 10, 2014, 10:01:48 PM
Cand m-am referit la neam, nu m-am gandit la toate generatiile viitoare (in fond trebuie sa aiba si ei visul lor, nu trebuie sa il traiasca pe al meu), ci doar la nucleul de azi, format din 3,5 cupluri (fiica-mea are doar 16 ani deocamdata) - dar apreciez ca va fi mai mare cand voi termina eu arca. Deci vorbim de un necesar de 4 cabine duble. Cam asa sunt impartite toate catamaranele cu dimensiuni apropiate Lagoon-ului 440. Sigur ca aceste 8 persoane nu vor locui permanent pe ambarcatiune (altfel ce sens ar mai avea incercarea mea de a fugi de lume?). Dar sper sa petrecem destul de mult timp impreuna si mai ales nu in acelasi loc. Apoi mai e un lucru: presimt ca barca asta o sa imi faca o multime de prieteni pe care ar fi bine sa am unde-i primi. Iar mie imi plac prietenii.
Ambarcatiunea nu trebuie sa exceleze la capitolul performante. Nu ma intrec cu nimeni. Trebuie sa fie insa sigura si usor manevrabila. Si aici sunt de acord, ca inaintand in varsta, e tot mai dificil si ai nevoie de niste sisteme simple si de incredere cu care sa o guvernezi. Acesta este, cred, unul din motivele pentru care mi-a placut ideaa catargului in forma literei A, care utilizeaza practic doua focuri, care cu roll-fock, iti fac viata mai usoara. Capitolul intretinerii este cu siguranta foarte important. Aici probabi ca nu am inca toate datele pentru a-mi face un buget realist. La asta contribuie si intervalul mare de timp la care ne referim, ceea ce face bugetele si mai greu predictibile. Poate aici ar fi util un draft cuprinzand cheltuielile pe care le anticipati deja.
Sunt de acord si cu punctul de vedere al lui Florio care sustine ca banii pentru o astfel de investitie ajung pentru foarte multe vacante. Pastrand proportiile, sunt de acord, pentru am trecut prin ceva asemanator cu o micuta casa de vacanta pe care mi-am facut-o. Neajunsul pe care in final il are, este ca te leaga de locul respectiv. Am facut si eu calculul ca, cu banii de pe ea faceam cateva evadari anuale bune si mai ales mereu in locuri noi. Dar am facut calculul dupa ce in primii 5 ani in fiecare weekend intre martie si finalul lui octombrie am mers acolo si ceea ce am trait este nepretuit. Casuta si-a scos banii, credeti-ma. M-a costat vreo 10000de euro si am fost acolo cel putin 5 ani x 28 saptamani x 2 zile + concedii + multe alte zile din alti 7 ani pana azi = aproximativ 600 de zile. Adica 16,67 euro pentru fiecare zi in care am primit nepretuibilul. Pentru ca de nepretuit a fost sa o construiesc eu cu mana mea, sa pun toti cei 150 de pomi, sa vad pasarile facandu-si cuiburi in ei, sa fac dulceata din fructele lor si sa merg primavara sa ii tund si sa le vad mugurii si bobocii plesnind. Deci nu regret nimic.
Un catamaran, in plus, are avantajul de a fi mobil. Pot fi mereu in alte locuri (desi sigur imi va fi dor de casuta cu pomii ei). Insa nu le poti avea pe toate.

Ca o concluzie la aceast interventie, doresc sa va spun ca nu exista varianta corecta. Ca aici nu e un caz in care unii au dreptate iar altii gresesc. Nu cred ca cei care nu vad sens in a-ti construi o ambarcatiune si care mai degraba ar petrece timpul respectiv navigand, sunt ok, iar ceialti nu. Eu cred ca toti suntem ok.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Rumpi din Ianuarie 11, 2014, 12:21:59 AM

Acuma stim mai multe. Sugerez sa investesti 150 RON si sa cumperi doua planuri de studiu:
http://www.sailingcatamarans.com/index.php/designs/4-30-to-40ft-catamarans/182-flica-34 (http://www.sailingcatamarans.com/index.php/designs/4-30-to-40ft-catamarans/182-flica-34)
http://www.sailingcatamarans.com/index.php/designs/5-catamarans-over-40ft-/187-rhea (http://www.sailingcatamarans.com/index.php/designs/5-catamarans-over-40ft-/187-rhea)

Eventual fa un calcul de pret la materiale.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Rumpi din Ianuarie 11, 2014, 08:55:43 PM
 Si ca sa nu disperi de la inceput:

http://www.hermann-heinrich.net/boot/index.htm (http://www.hermann-heinrich.net/boot/index.htm) si http://www.hermann-heinrich.net/foto/bau/page-0001.htm (http://www.hermann-heinrich.net/foto/bau/page-0001.htm)

10m lungime (extins ulterior in Insulele Canare cu inca un metru), 1600 ore de munca in 20 de luni, 22000 euro, 2,8 tone gata de mars.
Deci se poate. 

P.S. Ce vrei tu e aprox. dublu fata de barca asta ca si munca si probabil costuri.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 12, 2014, 01:23:37 PM
@ Rumpi

Pe la sfarsitul lui septembrie anul trecut am cumparat de la Bernd Kohler studyplan-ul pentru catamaranul Voyager de 12 m.
In baza lui si a preturilor pe care le am de la diversi furnzori locali, am calculat costul materialelor. E in jur de 25000 de euro. Cu toate echipamentele necesare eu am apreciat bugetul la 50.000, deci cam pe acolo pe unde l-ai apreciat si tu. In banii astia s-ar putea sa incapa si ceva manopera platita unor muncitori care sa ma ajute, ca sa nu ma prinda batranetile fara sa fie gata.
Sigur ca o sa mai iau cateva studyplan pana la decizia finala, inclusiv pe cele sugerate de tine, pentru ca fiecare plan are minusuri si plusuri. Voyager-ul, de exemplu, nu imi place pentru ca e din placaj. Placajul nu permite sa dai curbe functionale si frumoase ambarcatiunii. Eu tind catre un model strip plank. Mai mult, cred ca materialele pentru strip sunt mai ieftine decat placajul Okume.  In schimb, ideea de catarg A frame, pe care am intalnit-o prima oara la Kohler, mi-a mers la inima. Un alt criteriu important este: cabinele sa aiba o inaltime libera, la finit, de cel putin 1,95m
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Rumpi din Ianuarie 12, 2014, 06:51:56 PM

Flica in varianta 35 sau 37 se poate face complet strip plank. Rhea are optiunea strip sub apa si  placaj in rest. In mod pur teoretic Flica ar trebui sa corespunda planurilor tale inclusiv in ceea ce priveste inaltimea cabinelor.
  Catargul A-frame are sens doar in cazul in care vrei sa folosesti o randa care se poate rula. El a fost conceput strict pentru pentru a permite ieftin acest lucru, adica ca sa nu trebuiasca sa cumperi un catarg cu instalatie de roluire. Daca nu vrei asta solutia nu are sens. Dupa parerea mea e mai simplu sa cumperi un catarg second de marimea care trebe decat sa aplici solutia lui Kohler. Si oricum solutia cu randa rulata nu e cea mai fericita pentru croaziera. Catargul clasic necesar e de aprox. 12-13m si nu-i greu de gasit pe piata second. In plus ai optiunea sa cumperi de la turci (nou sau second) si sa il aduci cu barca. Faci probele de mars la motoare Constanta-Istambul si te intorci cu catarg si vele la Mangalia. Nici dracu n-o sa te intrebe daca ai platit TVA pe catarg. Metoda sigura de a economisi bani e sa cauti echipament second. Catarg, vinciuri, chiar si vele.

In opinia mea pentru un proiect de asemenea dimensiuni strip-plankul nu e mai ieftin decat daca nu socotesti munca in plus. Asta incepe de la mers sa cumperi lemnul necesar, ai circular bun si debitezi tu, folosesti epoxi ieftin (gen europlastic) pentru toate lipiturile si nu socotesti lunile de slefuit.

Pentru mine personal (daca as avea nervii sa fac vreodata asa barca mare si nu zic in nici un caz sa faca cineva cum gandesc eu) situatia e in felul urmator: consider barca asta o investitie sau nu? Daca da, doresc sa aiba ceva valoare la revanzare atunci o fac in sistem sandwich spuma epoxi si corp rotund folosind un designer cunoscut. Asta e realitatea pietei si nu cred ca ea se va schimba semnificativ. Daca in schimb consider barca o chestie cu perioada de viata limitata si investitie nereturnabila atunci placaj de mesteacan de la Welde, rasina Europlastic, corp multigurna, si din partea mea poate sa fie si jonca biplan si designerul sa fiu eu cu prietenii de pe forum. Atunci cand ma las eu de cruising pentru ca sunt prea batran o dau pe doi lei sau o las mostenire la nepoti sa se distreze si ei cu ea.
Ca sa dau un exemplu din a doua categorie: http://junkoryx.blogspot.ro/ (http://junkoryx.blogspot.ro/)  E o barca faina, noua, dar valoarea ei de piata e extrem de mica deoarece nu sunt cumparatori.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 13, 2014, 12:04:32 AM
Citat din: Rumpi din Ianuarie 12, 2014, 06:51:56 PM
  Catargul A-frame are sens doar in cazul in care vrei sa folosesti o randa care se poate rula.

Exact asta e motivul pentru care mi-a placut idea de catarg A frame, in perspectiva guvernarii de unul singur a ambarcatiunii la o varsta cand te mai lasa planetarele.

Citat din: Rumpi din Ianuarie 12, 2014, 06:51:56 PM
consider barca asta o investitie sau nu? Daca da, doresc sa aiba ceva valoare la revanzare atunci o fac in sistem sandwich spuma epoxi si corp rotund folosind un designer cunoscut.

Ca filozofie de viata, in orice intreprind, incerc sa nu scap din vedere aspectul valorii la revanzare. E mai intelept asa, cata vreme nu stim ce ne rezerva ziua de maine. Poate va trebui sa schimb cu 90 sau chiar cu 180 de grade macazul si atunci ar fi pacat ca tot efortul pana la un astfel de moment, sa devina inutil. Valoarea de revanzare este deci importanta. Poate ca metoda sandwich din spuma cu epoxy este cea mai potrivita. Inca nu stiu suficiente despre ea. Abia aflu secretele strip plank-ului care cred ca e mai popular printre constructorii amatori. Dar voi studia si aceasta metoda, pentru a putea cantari care varianta este optima in ceea ce ma priveste.
In privinta planurilor dupa care voi lucra, aproape sigur vor fi cumparate de la un proiectant consacrat.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: pelicanul din Ianuarie 13, 2014, 11:05:24 AM
@ Rumpi

De ce ai trecut asa repede peste strip planked + epoxi + fibra?

In cazul unei constructii "one of" (amator) din fibra de sticla + spuma, cum este influentat pretul de matrita, tehnologia de injectare, etc

Valoarea de revinzare nu e influentata si de calitatea constructiei? Cum se poate asigura controlul calitatii in constructia de amatori? Registru naval? ANR? Acestea nu sint necesare si la inmatriculare si asigurare? N-as circula cu o barca de 12 m si 50000 euro fara asigurare. Nu stiu daca s-au mai discutat chestiile astea pe aici. Probabil apropos de barca lui "homemade", dar nu mai tin minte amanuntele.

Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Rumpi din Ianuarie 14, 2014, 05:44:29 PM

Am trecut repede cum zici tu peste strip plank din mai multe motive:
1. WRC (la noi cedru canadian) are un pret infiorator in Europa.
2. Fiind constructie sandwich conteaza distanta intre flansele de fibra deci nu poti reduce grosimea stripurilor ca sa compensezi greutatea sporita a molidului. Barca va deveni mai grea, adica pierzi din capacitatea de incarcare.
3. Ai enorm de mult de slefuit. Vorbim de slefuirea de 4 ori a intregii suprafete a catamaranului. Lemnul interior exterior si pe urma inca odata la fel dupa laminare.
4. La sfarsit ai tot un catamaran care e considerat a fi din lemn, deci inferior unui produs de fibra (nu ca ar fi adevarat, dar e opinia pietei).

Constructia fibra sticla+spuma infuzata are cateva avantaje:
1. Infuzia nu se face in matrita ci pe o masa de laminare (mdf melaminat) rezultand o suprafata perfect lucioasa (dupa calitatea mesei) si una cu structura peel ply care trebuie slefuita minimal.
2. Daca se doreste se poate folosi rasina poliesterica (mult mai ieftina) si gelcoat ceea ce inseamna ca o suprafata e gata finisata in gelcoat. (desi zic specialistii ca varianta gelcoat e mai grea decat varianta chit de epoxi cu microsfere)
3. Daca se emuleaza producatorii industriali si se lipeste tapet de vinil pe interior nu mai ai de slefuit interiorul, structura de la peel ply e perfecta pentru asa ceva.
4. Tehnologia de infuzie si consumabilele aferente sunt ieftine. Peel ply e de fapt tafeta de poliester vandut ca si material de captuseala la orice depozit de materiale. Folia de vacuum e doar o folie de polietilena mai groasa, etc. Cine vrea detalii pentru alternative mai ieftine la materialele de infuzie sunt destule, nu trebuie sa folosesti gore-tex.   
5. Majoritatea barcilor mari pentru constructie de amator sunt concepute pentru asa numita tehnica flat-panel. Asta nu inseamna ca sunt complet plate si unghiulare ci insemna ca sunt concepute a fi construite din panouri mari care se curbeaza doar intr-o directie.

Pentru a putea faca o comparatie trebuie comparat pretul pe mp la produsul finit si nu pretul pe diferite consumabile. La strip plank ieftin e doar lemnul (daca folosesti molid, WRC depaseste bine in UE pretul spumei). Dupa ce aduni sutele de metri de smirghel de diferite granulatii incepi sa gandesti altfel. Pentru fiecare tehnica de constructie exista un punct de unde nu mai are sens, si punctul acela e legat de marimea si tipul barcii. La un catamaran de 12m si 3 tone cred ca infuzia e mai avantajoasa. Pentru o canoe strip plank are sens. La o monococa strip care nu e compozita (adica are coaste si stripurile sunt portante) iarasi e altfel, stripul are sens, dar pentru multicoci sandwich opinia mea e ca nu e asa. Dar asta e opinia mea si eu nu sunt dumnezeu asa ca fiecare face ce vrea.

Celelalte doua subiecte, ANR si asigurare sunt separate si complexe.
ANR:
1. Odata trebuie sa aprobe constructia dupa planuri. Legea zice ca poti construi orice si cum vrei tu daca nu pui pe piata 5 ani. Asta inseamna ca nu ai nevoie de nici un fel de control al calitatii, nici un document, nici o certificare. Teoretic ANR
2. Inmatricularea: ANR inmatriculeaza doar daca ai tadula de la finante ca ai platit acciza lui Ponta si impozitul. (si mai trebuie tadula de dovada platii TVA).
Asigurarea:
Pe motiv de punctul 1 de la ANR orice constructie de amator este priceless, adica nu valoreaza nimic. Practic trebuie sa fii multumit daca iti asigura valoarea materialelor folosite.
Ca sa dau un exemplu practic: catamaran 12m construit in sistem spuma+epoxi. Valoarea materialelor puse in opera aprox. 50 000 euro. In cel mai bun caz barca se poate asigura pentru aceasta suma. Aceeasi barca construita de o firma valoreaza pentru asigurator minimum 500 000 euro. De ce? In principal constructia conform normativelor ISO, supravegherea controlului calitatii constructiei de catre o societate de clasificare autorizata.
Poti construi ca si amator cu respectarea conditiilor de punere pe piata si societate de supraveghere? Evident. Cat ar costa nu stiu, dar cred ca trece de valoarea materialelor.

Cam asa vad eu lucrurile. Nu cred ca sunt vre-o autoritate in domeniu si sincer nu cred ca cineva trebuie sa tina cont de mine, dar daca ma intrebati, asta e.

Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: bluewave din Ianuarie 14, 2014, 07:29:27 PM
inca un film ...

Homemade catamaran yoshi 48 (http://www.youtube.com/watch?v=mEJX3FElCJM#)

doua ...

How we built our Boat - 40' Catamaran (http://www.youtube.com/watch?v=fmxRL0w5ihU#)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: bluewave din Ianuarie 14, 2014, 11:06:49 PM
cine doreste ceva de-a gata ... e de vanzare !!!

http://www.ebay.de/itm/Sail-Catamaran-Iroquois-MK-II-Fahrten-Katamaran/231124391021?_trksid=p2047675.m2109&_trkparms=aid%3D555012%26algo%3DPW.MBE%26ao%3D1%26asc%3D19446%26meid%3D4118846929555994739%26pid%3D100010%26prg%3D8802%26rk%3D4%26rkt%3D15%26sd%3D301060633192%26 (http://www.ebay.de/itm/Sail-Catamaran-Iroquois-MK-II-Fahrten-Katamaran/231124391021?_trksid=p2047675.m2109&_trkparms=aid%3D555012%26algo%3DPW.MBE%26ao%3D1%26asc%3D19446%26meid%3D4118846929555994739%26pid%3D100010%26prg%3D8802%26rk%3D4%26rkt%3D15%26sd%3D301060633192%26)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 15, 2014, 03:52:03 PM
Salut, multumesc pentru filmuletele foarte instructive. Pe cateva le mai vazusem, dar cred ca fara sa fiu foarte atent, pentru ca acum mi se pare interesanta metoda. Sa inteleg peste toata chestia asta vin un strat de gelcoat si gata? Ce nu am inteles, este ce fel de material e spuma asta.
Videoclipul "Controlled vacuum resin infusion of F39 trimaran mainhull" arata la final pagina lor de net www.fram.nl (http://www.fram.nl). Contine extrem de multe informatii utile; e practic un jurnal care vorbeste despre constructia de la zero a unui trimaran de 39 de picioare.
Ce numar are legea care contine prevederea la care faci referire cu cei 5 ani?
Am luat legatura cu o firma de asigurari si astept punctul lor de vedere fata de ambarcatiunile construite in regim de amator. Normal mi s-ar parea sa se faca o evaluare, pentru ca importanta este valoarea de piata a bunului asigurat. Cand primesc un punct de vedere, il postez aici.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Ianuarie 15, 2014, 04:09:31 PM
Citat din: felicimond din Ianuarie 15, 2014, 03:52:03 PM
Ce numar are legea care contine prevederea la care faci referire cu cei 5 ani?

HG 2195/2004, art. 1, alin. 2, litera a), punctul (vii):

http://www.clr.ro/rep_dil_2002/..%5Crep_htm%5CHG2195_2004.htm (http://www.clr.ro/rep_dil_2002/..%5Crep_htm%5CHG2195_2004.htm)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 15, 2014, 05:57:39 PM
A brief history of multihulls
http://chevaliertaglang.blogspot.ro/2013_08_25_archive.html][ [url]http://chevaliertaglang.blogspot.ro/2013_08_25_archive.html (http://[%20[url) /url]  merita citit
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 15, 2014, 07:12:23 PM
Multumesc Vali,

Ma simteam asa de bine si m-a pus curiozitatea sa citesc Hotărârea nr. 2195/2004 iar acum ma doare capul. In bunul spirit legislativ romanesc si legea asta este limpede ca braga. Nu am reusit sa inteleg daca aceasta lege face referire la inmatricularea ambarcatiunilor. In Sectiunea 2 - Definitii nu se spune in primul rand, ce se intelege - in sensul legii, prin punere pe piata.  Pot asadar, sa fac fara autorizatie de constructie o ambarcatiune de aproape 24 m (de agrement) si pe care nu sunt obligat sa o inmatriculez, doar daca nu "o pun pe piata", adica daca nu o scot la produs, la inchiriere sau la vanzare?
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Rumpi din Ianuarie 15, 2014, 11:55:45 PM

Gelcoatul se foloseste doar daca folosesti poliester si se pune de la inceput pe masa de laminare (cu pensula). peste se pune fibra, pe urma spuma (daca trebuie, se pot face si panouri fara spuma, sau chiar si laminate cu mana) pe urma iara fibra, peel ply, mediu de distributie a rasinii (plasa de muste din plastic), tevile de alimentare si vacuum si la urma punga.
In filmuletele puse de mine suprafetele rezultate dupa infuzie se finiseaza clasic cu un chit alcatuit din epoxi si microsfere, care treebuie slefuit oglinda. Avantajul e ca nu mai ai de slefuit foarte mult deoarece panoul in sine e foarte drept. Practic slefuiesti fibra cu 220 ca sa asiguri o priza buna a chitului (unii nu mai fac nici asta pe partea pe care a fost peel ply) si dai un strat fin de chit care se slefuieste usor (relativ vorbind fata de fibra).
Spuma e spuma PVC sau PUR cu celule inchise de diferite densitati (dupa plan). Daca vreisa infuzezi ambele parti ale panoului odata iti trebuie o spuma cu gauri, astfel incat rasina sa ajunga dintr-o parte in alta. Cei mai cunoscuti producatori de spuma sunt Corecell si Airex.
La ANR va trebui sa intrebi clar si sa insisti in dreptatea ta. Ei probabil ca nu se confrunta prea des cu situatia asta asa ca probabil trebuie sa sapi sa dai de omul potrivit. Punerea pe piata inseamna vanzare, iar daca te prelevezi de chestia cu 5 ani ar trebui sa te lase sa construiesti cam orice. Tot trebuie sa te duci cu planul, cu taxa de autorizare, etc., da macar nu trebuie sa duci planuri de parca ai construi un petrolier.
Va trebui sa vezi si cat datorezi USL-ului, ca eu inca n-am aflat daca acciza de 500 euro/m e doar pentru metrii peste cei 8 sub care esti scutit, sau pentru toti care ii are ambarcatiunea. Adica nu stiu daca pentru o barca de 12m datorezi statului 2000 sau 6000 euro. De asemenea aveau un proiect de ordonanta in completarea celei cu acciza de lux care facea persoanele fizice platitoare de acciza. Daca a trecut proiectul (n-am mai urmarit subiectul) atunci datorezi acciza (indiferent cat e) daca nu ai scapat.
Ca sa ai liniste mai trebuie sa treci pe la finante ca sa obtii formularul care dovedeste  plata TVA pe mijlocul de transport (autofacturare cred eu ca e solutia) astfel incat sa nu te lege vre-un vames din UE de cheu ca n-ai platit ce datorezi UE.
Vrei nu vrei daca doresti sa iesi din tara cu barca ea trebuie inmatriculata (indiferent de lungime) ca altfel n-ai acte la ea (sau cel putin asa mi-a zis mie domnu capitan de la ANR).
Problema cu asigurarea casco e asa cum e. Nu stiu cui te-ai adresat dar majoritatea asigurarilor de barci le fac cam aceleasi firme specializate (daca vrei asigurare si dincolo de coltul tau de lighean). In ochii acestor oameni valoare de piata a unui self-build e zero barat, deoarece majoritatea clientilor nu cumpara asa ceva si ei opereaza cu statistici in care tu nu intri. Pana si un one-off construit de o firma specializata are de obicei valoare mai mica decat una echivalenta de serie. Practic ei trebuie sa te creada pe cuvant ca tu (care n-ai nici un fel de calificare si experienta dovedita ca si constructor de barci) ai lucrat destul de bine ca sa nu se rupa barca in doua cand esti pe mare. Tu sa fii asigurator mi-ai asigura mie casco masina facuta de mine acasa in pivnita la pret de Porsche nou numa pentru ca arata la fel? Poate la un pret din ala de zambesc singur si in doi ani mai fac o barca de banii aia.
In schimb asigurarea de raspundere civila nu e o problema si nici nu costa mult.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 16, 2014, 08:22:46 AM
@Rumpi

Problemele tehnice le-am retinut si o sa le aprofundez cata vreme metoda infuziei de rasina a inceput sa mi se para interesanta, desi cu cat ma gandesc mai mult la ea, cu atat imi vin in minte mai multe intrebari.

Pe partea de asigurari, e ok, inteleg si vom vedea cum va fi in final. Mai e mult pana acolo si nu cred ca daca toate celelalte probleme vor fi rezolvate, nu voi face proiectul pentru ca nu gasesc pe nimeni sa mi-l asigure.

Cu partea de autorizare, inmatriculare, TVA, etc cred ca ne mai lamurim cu ajutorul altor colegi de forum. Nea Nicu Home Made a facut o ambarcatiune de 12 m. Sper sa ne spuna el cum a rezolvat cu hartoagele. Pe de alta parte, s-a mai dezbatut pe forum problema TVA, dar nu intr-o situatie exact asemenea (topic TVA-ul la inmatricularea unui velier in Romania)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: x_petrolist din Ianuarie 19, 2014, 12:45:23 AM
Salut Dragos.
Barca ti-o pot inregistra eu in Delaware, SUA fara probleme si la sume modice comparativ cu cele din Romania (50USD/an pentru monococa de 40 picioare). Normal ca de TVA nu se pune problema pentru ca aici nu se aplica.
Daca doresti inregistrarea si in Registrul Maritim SUA atunci costurile sint mai mari dar oricum sub taxa de lux instaurata de noii guvernanti.
Iti voi da toate detaliile la proxima intilnire sau prin pm.
Sper ca Vali "Braconierul" sa nu considere aceasta postare un anunt commercial deghizat. Ofer acest serviciu sau consultanta gratuit si doar pentru prietenii de pe forum.
A
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Florio din Ianuarie 19, 2014, 10:58:05 AM
Citat din: bluewave din Ianuarie 14, 2014, 11:06:49 PM
cine doreste ceva de-a gata ... e de vanzare !!!

http://www.ebay.de/itm/Sail-Catamaran-Iroquois-MK-II-Fahrten-Katamaran/231124391021?_trksid=p2047675.m2109&_trkparms=aid%3D555012%26algo%3DPW.MBE%26ao%3D1%26asc%3D19446%26meid%3D4118846929555994739%26pid%3D100010%26prg%3D8802%26rk%3D4%26rkt%3D15%26sd%3D301060633192%26 (http://www.ebay.de/itm/Sail-Catamaran-Iroquois-MK-II-Fahrten-Katamaran/231124391021?_trksid=p2047675.m2109&_trkparms=aid%3D555012%26algo%3DPW.MBE%26ao%3D1%26asc%3D19446%26meid%3D4118846929555994739%26pid%3D100010%26prg%3D8802%26rk%3D4%26rkt%3D15%26sd%3D301060633192%26)

Excelenta barca, excelenta oferta !
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Ianuarie 19, 2014, 12:00:32 PM
Citat din: x_petrolist din Ianuarie 19, 2014, 12:45:23 AM
Sper ca Vali "Braconierul" sa nu considere aceasta postare un anunt commercial deghizat. Ofer acest serviciu sau consultanta gratuit si doar pentru prietenii de pe forum.
A

Cum sa consideram asa ceva tocmai cand e vorba de inginerul nostru preferat :D. Noi stam cuminti aici, nu se stie cand va fi nevoie sa inmatriculam si noi ceva pe meleagurile alea, speram sa fim printre "prietenii de pe forum" cand va veni momentul :).
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: x_petrolist din Ianuarie 19, 2014, 04:50:25 PM
Citat din: Vali din Ianuarie 19, 2014, 12:00:32 PM
Citat din: x_petrolist din Ianuarie 19, 2014, 12:45:23 AM
Sper ca Vali "Braconierul" sa nu considere aceasta postare un anunt commercial deghizat. Ofer acest serviciu sau consultanta gratuit si doar pentru prietenii de pe forum.
A

Cum sa consideram asa ceva tocmai cand e vorba de inginerul nostru preferat :D. Noi stam cuminti aici, nu se stie cand va fi nevoie sa inmatriculam si noi ceva pe meleagurile alea, speram sa fim printre "prietenii de pe forum" cand va veni momentul :).
Vali, cind am spus prietenilor de pe forum m-am referit la toti cei inregistrati pe forum. Am uitat sa mentionez ca in cazul unei barci construite in regie proprie este necesar sa se prezinte toate sau macar marea majoritate a facturilor materialelor si echipamentelor folosite.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 20, 2014, 01:44:41 PM
Citat din: x_petrolist din Ianuarie 19, 2014, 12:45:23 AM
Salut Dragos.
Barca ti-o pot inregistra eu in Delaware, SUA fara probleme si la sume modice comparativ cu cele din Romania (50USD/an pentru monococa de 40 picioare). Normal ca de TVA nu se pune problema pentru ca aici nu se aplica.
Daca doresti inregistrarea si in Registrul Maritim SUA atunci costurile sint mai mari dar oricum sub taxa de lux instaurata de noii guvernanti.
Iti voi da toate detaliile la proxima intilnire sau prin pm.
Sper ca Vali "Braconierul" sa nu considere aceasta postare un anunt commercial deghizat. Ofer acest serviciu sau consultanta gratuit si doar pentru prietenii de pe forum.
A

Salut Aurelian,

Ma bucur sa aud de tine. Iti multumesc pentru oferta facuta si odata ajuns la acel punct, o sa tin cont de ea. Pana acolo mai e drum lung insa iar pe partea de bugetare mi-ar prinde bine sa inteleg cat de realizabila este varianta propusa de tine (pentru o ambarcatiune realizata de amator in regie proprie, la mare distanta de statul respectiv) si care sunt costurile complete asociate inregistrarii. Ce ar presupune inregistrarea si in Registrul Maritim SUA si ce beneficii ar aduce o astfel de inregistrare? Multumim de informatii!
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: x_petrolist din Ianuarie 22, 2014, 02:02:08 AM
Dragos,

Acestea sint taxele de inregistrare a unei barci in Delaware:
REGISTRATION FEES
                                                                                             Annual     Three Years

CLASS A (less than 16')                                                              $10           $30
CLASS I (16' or over and less than 26')                                          $20          $60
CLASS II (26' or over and less than 40')                                         $30          $90
CLASS III (40' or over and less than 65')                                        $50          $150
CLASS IV (65' or over not required to be documented)                    $60          $180

Inregistrarea in Delaware iti da dreptul sa arborezi drapelul SUA dar barca nu are nationalitatea SUA. Nationalitatea barcii se obtine prin inmatriculara in Registrul Naval al unei tari dar in SUA acest lucru este posibil doar pentru cetateni. O corporatie infiintata tot in Delaware care are proprietate asupra barcii intra in aceasta categorie. Personal nu am ajuns la pasul acesta dar pe primul l-am facut. Sint exceptii pentru ambarcatiuni sub 5 tone care nu fac transport de calatori sau care nu pescuiesc in zona de interes economic (pleasure craft). In consecinta, inregistrarea in DE (primul pas) iti atesta proprietatea asupra barcii.
O alta optiune ar fi ca dupa inregistrarea in Delaware sa alegi o alta tara pentru inregistrare (Cipru, Panama sau chiar Romania care a cedat dreptul de iregistrare unei corporatii germane infiintate in Cipru) Aceasta ar fi probabil calea cea mai facila si ieftina.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: x_petrolist din Ianuarie 25, 2014, 06:40:41 PM
Citat din: felicimond din Ianuarie 10, 2014, 10:01:48 PM
Cand m-am referit la neam, nu m-am gandit la toate generatiile viitoare (in fond trebuie sa aiba si ei visul lor, nu trebuie sa il traiasca pe al meu), ci doar la nucleul de azi, format din 3,5 cupluri (fiica-mea are doar 16 ani deocamdata) - dar apreciez ca va fi mai mare cand voi termina eu arca. Deci vorbim de un necesar de 4 cabine duble. Cam asa sunt impartite toate catamaranele cu dimensiuni apropiate Lagoon-ului 440. Sigur ca aceste 8 persoane nu vor locui permanent pe ambarcatiune (altfel ce sens ar mai avea incercarea mea de a fugi de lume?). Dar sper sa petrecem destul de mult timp impreuna si mai ales nu in acelasi loc. Apoi mai e un lucru: presimt ca barca asta o sa imi faca o multime de prieteni pe care ar fi bine sa am unde-i primi. Iar mie imi plac prietenii....
Eu iti recomand sa faci intii un charter de 1-2 saptamini pe o barca asemanatoare cu cea pe care doresti s-o construiesti si cu cele 6-7 personae pe care le-ai inclus in planurile tale. Dezamagirea ta ar fi mult prea mare daca dupa ce-ti termini opera constati ca unii dintre ei nu sint interesati sa mearga pe apa, le este teama sau pur si simplu au rau de mare. In 2008 am luat in charter un Bahia 45 pentru 3 cupluri. In timp ce eu si inaca unul dintre baieti ne-am bucurat de o traversada superba (din pacate doar de o singura zi) ceilalti erau gallbeni la fata in cockpit si abia asteptau sa se termine calvarul.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Ianuarie 25, 2014, 11:18:15 PM
@ x_petrolist
Sigur ca trebuie sa fac cateva plimbari pe mare fie si numai ca sa imi dau seama daca e ok pentru mine treaba asta. Mi-ar parea tare rau sa vad ca nu sunt compatibil cu marea. Dar s-ar putea sa ma multumesc chiar si asa, numai cu Dunarea si Delta. Problema cu neamul nu e asa grava. Ei nu trebuie sa fie mereu cu mine si sunt sigur ca iti poti face o gramada de prieteni daca ai unde sa ii primesti. Dar spatiul trebuie dimensionat la incarcarea sa maxima si mai ales la o dimensiune la care sa ma simt bine, pe care sa mi-o permit si pe care sa o pot stapani. Sper ca toate aceste conditii sa fie indeplinite.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Shotgun din Februarie 12, 2014, 12:02:04 PM
Ce parere aveti de varianta asta ? e sinucidere curata ?
Iese un catamaran pe care ai curaj sa-l pui si pe un lac nu numai in piscina ?
La 6 mm grosime , 0.7 densitatea , se duce la 45 kg cu tot cu "punte" si oglinda , dupa estimarile delfship . Cu ranforsari nu cred ca ar trebui sa sara de 100 kg ambele corpuri .
Ma gandeam la placaj de 4 si 2 mm fibra+epoxy .
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Februarie 13, 2014, 11:29:48 AM
Salut Catalin, pune te rog "lines plan", sau niste print screen-uri. Nu reusesc sa deschid fisierul .fbm, am un Delftship mai vechi instalat, si Freeship-ul nu il vede.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Shotgun din Februarie 13, 2014, 01:47:47 PM
ajuta cu ceva astea ? Oricum e ca idee orientativ ca trebuie sa mai tai 30 cm din lungime ca imi sare de 2 placi si e aiurea , sau sa gasesc placaj de 2650 lungime .
Am pus placaj de 4mm si grosimea "peretelui" de 6mm cu densitate de 700kg/mc
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Februarie 13, 2014, 02:02:19 PM
Cred ca te cam complici cu formele alea. In plus, din cauza ca pescajul e prea mic, linia de plutire devine prea scurta, iar capacitatea de incarcare e foarte mica.

Eu in locul tau as lua formele catamaranului de aici: http://www.sailingcatamarans.com/freedownloads/Acorn_studyplan.pdf (http://www.sailingcatamarans.com/freedownloads/Acorn_studyplan.pdf)
Le-as importa in Freeship sau Delftship, apoi le-as scala la dimensiunile care-mi convin, ca sa intre pe foile de placaj, si ca sa se potriveasca greementului dorit.
Forma Acorn-ului din link e foarte buna, si la viteza, dar si la capacitatea de incarcare. La nevoie ii pui si un cort pe trampolina, si ai si posibilitatea turelor mai lungi.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Shotgun din Februarie 13, 2014, 02:40:44 PM
Varianta aia e cu fund plat pe corpuri , asta inseamna un pescaj si mai mic si o linie de plutire mai mica .  Creste capacitatea de incarcare , dar cred ca e si mai lat pe corpuri .
Pana la urma eu am mers spre caracteristici tornado ca sa fie mai usor , dar se poate face si mai bortos .
Intr-adevar deplasament e 300 kg , sa presupunem ca el gol o sa aiba undeva sub 150kg , din ce da delfship ar duce undeva sub 120 kg , deci ar mai fi loc de 2 persoane "echipaj" sau sa zic victime .
Ar trebui sa rezulte ceva sport de viteza , cam fix ce nu am nevoie , dar pana la urma asa rezulta beachcat . La fundul ala plat trebuie si dagerboards ?
Daca scot corpurile undeva sub 120kg si demontabile nu am nevoie de peridoc . Daca nu am nevoie de peridoc , e mult mai mobil . Cu peridoc ma duc direct la max 2 iesiri pe an , deci ramane decat "placerea" de a construi , care nu e chiar asa dezvoltata la mine .

Asta da mai bine ?
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Betto din Februarie 13, 2014, 05:33:59 PM
зарисовка...новый катамаран ч.№1 (http://www.youtube.com/watch?v=8MvXP3KbHHY#)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Mihaif99 din Februarie 13, 2014, 07:10:05 PM
Pentru ca tot se discuta de beach cat-uri, eu cred ca simplitatea rig-ului trebuie sa fie un factor important, mai ales in Romania.  Daca se doreste un rig classic Bermuda, cred ca mai inatai trebuie sa ai rig-ul si apoi sa te apuci de lucru la flotoare.

Sau trebuie ales ceva ca acest Crab Claw Beach Cat:
http://www.rclandsailing.com/catamaran/ (http://www.rclandsailing.com/catamaran/)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Shotgun din Februarie 14, 2014, 10:01:21 AM
pai cred ca varianta rig bermuda , e ok . In planurile de la tornado e o varianta pentru 6.2 m , deci mai tai din el si o sa fie ok . Oricum aici o sa fie nevoie de ceva sfaturi , as vrea ca la aprox 40km/h vant cu vela deschisa la max sa nu ma dea peste cap , adica sa limitez constructiv . Desigur asta inseamna sa limitez mult la performante , dar mai bine decat sa fac salturi dese in apa . Mai trebuie rezolvata si treaba cu rasturnatul , sa ramana pe o parte nu sa se duca cu catagul al fund , o varainta de airbag care sa declanseze la contactul cu apa . O varianta mai de la provincie , ca ceva profesional nu cred ca ar corespunde .
Pana una alta corpurile pot sa pluteasca si fara vele , iar propulsia poate fi asigurata si de motor . Planuri pentru variantele astea nu prea am gasit nici platite nici moca , in general sunt pe altceva decat plywood si sincer nu vreau sa fac matrita pentru 2 corpuri , ca apoi trebuie depozitata si deja am full prin casa si inca nici nu m-am mutat definitiv acolo cu toate rahaturile .
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: bluewave din Februarie 14, 2014, 04:11:05 PM
avem aici chinezii care ne trimit trimaran-ul in container ...

http://www.alibaba.com/product-gs/479812517/Sailling_boat.html (http://www.alibaba.com/product-gs/479812517/Sailling_boat.html)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Mihaif99 din Februarie 14, 2014, 04:38:14 PM
Citat din: bluewave din Februarie 14, 2014, 04:11:05 PM
avem aici chinezii care ne trimit catamaranul in container ...

http://www.alibaba.com/product-gs/479812517/Sailling_boat.html (http://www.alibaba.com/product-gs/479812517/Sailling_boat.html)

Nu e trimaran? Cat costa?
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: bluewave din Februarie 14, 2014, 05:16:17 PM
da e putin off topic...scuze ...,  un trimaran, interesant e ca incape intr-un container ... despre pret+cost transport cred ca trebuie sa dai un mail la acea companie ...


aici avem si un catamaran:


http://www.alibaba.com/product-gs/293231590/Catamaran_28_SailBoat.html (http://www.alibaba.com/product-gs/293231590/Catamaran_28_SailBoat.html)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: gvincentiu din Februarie 14, 2014, 06:55:51 PM
Amice, proiectarea corpurilor unui catamaran este complet diferita de proiectarea unei monococi. Nu stiu eu prea multe, insa la o prima vedere imi pare ca esti prizonierul monococilor. Prin definitie, un catamaran inseamna viteza, deci cu o forma aparte a operei vii. Prin faptul ca chila sub prova este arcuita, inseamna ca se urca pe val si taie apa prin greutatea ei. Asta se traduce prin pierdere de viteza. A doua observatie: prin faptul ca din nou, arcuiesti chila la pupa un sus, ai drag mare, tragi apa multa dupa tine. Doua motive pentru care corpurile tale sunt ca o frana pentru orice motorizare/vele i-ai pune. Parerea mea, sustinandu-i pe altii: ia niste forme consacrate de corpuri, de la o ambarcatiune deja testata si aproximeaza-le cat mai bine in orice program de proiectare, pentru a nu fi o investitie inutila. Eu asa fac si pana acum nu am dat gres.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Shotgun din Februarie 17, 2014, 10:03:16 AM
In general asta am incercat ( cat din atach e tot arcuit ), am incercat sa-i dau mai mult deplasament si a iesit mai bortos . Nu sunt prizonierul monococii , pentru ca habar nu am de nici unele , doar folosesc niste programe , probabil ineficient . Daca as incerca sa trag eu de forme prea mult e posibil sa nici nu mai pluteasca . In orice caz sincer viteza nu ma intereseaza prea mult , am nevoie de experienta pentru viteza .
Planuri consacrate pe esantionul asta nu prea sunt pe placaj , sau nu am gasit eu .
Varianta de la chinezi este exclusa , nu o sa dau niciodata 60% din costurile a ceva nou consacrat , dar sa am probleme  . Am lucrat dupa chinezi pe parte tehnica si sunt jalnici , prefer sa gresesc , macar stiu ca am gresit eu , nu peticesc ceva pe care am dat si bani destui . In afara de asta , cu chinezii e o problema , trebuie sa stii al draq de bine sursa , ca altfel ai dat banii degeaba . Apoi ce variante ai , sa te duci in china sa-i dai in judecata ?
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Shotgun din Martie 18, 2014, 01:21:39 PM
Am mai operat cateva modificari si poate in vreo luna o sa cumpar placaj , daca o sa consider ca am timp sa ma ocup pana sa putrezeasca placajul .
Sa merg pe placaj de 6 sau ajunge pentru ape interioare si de 4 mm ?
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Iunie 03, 2014, 07:48:56 PM
pentru Vali
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Iunie 03, 2014, 09:22:58 PM
Deci trecem la trimaran :).
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Septembrie 14, 2014, 11:09:05 PM
Citat din: felicimond din Ianuarie 07, 2014, 03:45:13 PM
Salut tuturor si La Multi Ani!

Vad ca subiectul catamaranelor capata tot mai multa atentie din partea membrilor forumului. Cum si eu sunt un pasionat al ideii, caut sa strang informatiile de care am nevoie (si ca mine si altii) pentru realizarea candva a catamaranului unic. Cautarile m-au dus pe pagina cu modele gratuite puse la dispozitie de diversi pe site-ul http://www.delftship.net/delftship/index.php/profile?view=login (http://www.delftship.net/delftship/index.php/profile?view=login)
De aici am descarcat modelul Lagoon440, pe care l-am deschis in versiunea free de delftship. In meniul Tools am ales Lines Plan si am exportat totul in dxf (pen-ultimul buton din dreapta). Dxf-ul l-am importat in corel draw (ca la asta ma pricep cat de cat) si am inceput sa il desfac in bucati, obtinand desenul sectiunilor transversale (vreo 20 de bucati) si sectiunea longitudinala a chilei. Pana aici totul bine si frumos. Acum apar intrebarile la care inca nu am raspuns si la care invit pe doritori sa cugete:
1. daca scalez modelul, se pastreaza oare toate proportiile? Adica prin scalare obtin un model corect dar la alta scara, la fel ca si originalul? Logic asa mi s-ar parea, dar am zis sa intreb totusi.
2. schitele nu vorbesc nimic despre calculele de rezistenta;  ce sectiune trebuie sa aiba coastele si ce grosime ar trebui sa aiba oare peretele flotoarelor?

Numai bine va doresc.

Salutare tuturor!

Sper ca v-am regasit cu bine cu aceasta continuare (ciudata) a topic-ului deschis in urma cu ceva vreme.
In timpul care s-a scurs, am intors pe toate partile problema construirii unui catamaran, pornind de la remarcile unor colegi ("daca vrei sa te dai cu barca, da-te! Nu mai pierde tipul cu constructia!) si încheind cu sfatul cat se poate de prietenesc al unui avizat (a construit un yacht de 14 m si mai are in hala o suita de ambarcatiuni in lucru - vizitarea santierului mi-a produs o puternica impresie): "nu te apuca sa construiesti; mai bine cumpara ceva sh!.
Am intors problema pe toate partile dar tot nu scapam de mancarimea de a construi. De consturirea unei amabarcatiuni mari am fost salvat de catre prea bunul meu prieten (il aveti si voi, sunt sigur), bugetul. Dar intr-o dimineata m-am trezit cu o idee, pe care parca o visasem noaptea: de ce sa nu incerc sa fac o macheta? As scapa de mancarime (credeam eu atunci), as vedea cu ce se mananca fenomenul,si as afla o parte din lucrurile pe care nu le stiu, iar asta nu cu foarte multi bani (700 ron materialele daca nu am gresit la calcule). Lista materialelor a cuprins cateva bucati de pal, furnir de stejar de 2,5 mm grosime de la Holver (aproximativ 3 mp), rasina epoxi si vopsea epoxi. In plus am mai folosit niste tevi de aluminiu de la Hornbach. Timpul de lucru a fost de 4 saptamani (serile in timpul satamanii si in week-end-uri). Planurile de la care am plecat au fost cele de care am spus la începutul topic-ului (Lagoon440) scalate la 1/10 si la care am mai modificat cate ceva pe parcurs.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Septembrie 14, 2014, 11:17:25 PM
Si alte poze:
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Septembrie 15, 2014, 12:45:13 AM
Un singur cuvant: superb :).
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Ciby din Septembrie 15, 2014, 05:36:01 AM
Pai daca nu te scarpini cand te mananca pielea, atunci cand sa te mai scarpini?!?
Felicitari Maestre!
Dar nu ne-ai spus urmarea. Acum te mai mananca palmele de unul in marime naturala?
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Septembrie 15, 2014, 07:19:32 AM
Citat din: Ciby din Septembrie 15, 2014, 05:36:01 AM
Pai daca nu te scarpini cand te mananca pielea, atunci cand sa te mai scarpini?!?
Felicitari Maestre!
Dar nu ne-ai spus urmarea. Acum te mai mananca palmele de unul in marime naturala?

Normal! Dar "prietenul": nu si nu.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: cristizz din Septembrie 15, 2014, 09:13:31 AM
Citat din: felicimond din Septembrie 15, 2014, 07:19:32 AM
Normal! Dar "prietenul": nu si nu.

Tu ai un vis grandios. Poate daca oferi ''prietenului'' alt vis grandios la schimb ....

Modelul este foarte frumos. Chiar daca va fi greu din multe puncte de vedere, cel mai greu este sa te apuci de proiectul 1:1, dar eu te incurajez sa o faci. Iti tin pumnii.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Septembrie 15, 2014, 11:54:05 AM
Citat din: Vali din Septembrie 15, 2014, 12:45:13 AM
Un singur cuvant: superb :).

Un singur cuvant dar totusi prea mult pentru mine. Multumesc oricum
Citat din: cristizz din Septembrie 15, 2014, 09:13:31 AM
Citat din: felicimond din Septembrie 15, 2014, 07:19:32 AM
Normal! Dar "prietenul": nu si nu.

Tu ai un vis grandios. Poate daca oferi ''prietenului'' alt vis grandios la schimb ....

Modelul este foarte frumos. Chiar daca va fi greu din multe puncte de vedere, cel mai greu este sa te apuci de proiectul 1:1, dar eu te incurajez sa o faci. Iti tin pumnii.

Visul e grandios intr-adevar. Dar am auzit ca daca iti doresti cu adevarat ceva, atunci tot Universul lucreaza pentru tine. Eu cred ca acest lucru se intampla deja, chiar daca nu vedem noi. Multumesc de incurajari.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: modi din Septembrie 15, 2014, 12:07:55 PM
Bai , stati asa sa va povestesc io care-i treaba !!!

Vine Dragos sambata la mine si , evident , vine vorba si despre "jucarioara" asta de katamaran :

- Ia zii hombre , ai mai facut ceva la aia ?
- Bai , nu prea . Ca - vezi tu ? - ..... nu mai am rabdare . Gata , am imbatranit , nu mai am rabdare .
- In fine , la ce stadiu te afli cu macheta ?
- Pai ..... nu prea am ce sa-ti spun . Dar mai am de lucru , asta-i clar .

Si-acu' vad pe forum ca deja a "botezat-o" !!! Nu-i normal sa ma apuce "nervii" ?

p.s. Si , Dragos , ..... nu vrei inainte de toate sa dai o fuga sa-ti iei niste bere ??  ;D ;D ;D ;D ;D

p.s.s. Congrats , bro !!! Abia astept sa vin sa vad macheta "live" !
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Septembrie 15, 2014, 12:48:54 PM
Citat din: modi din Septembrie 15, 2014, 12:07:55 PM
Bai , stati asa sa va povestesc io care-i treaba !!!

Vine Dragos sambata la mine si , evident , vine vorba si despre "jucarioara" asta de katamaran :

- Ia zii hombre , ai mai facut ceva la aia ?
- Bai , nu prea . Ca - vezi tu ? - ..... nu mai am rabdare . Gata , am imbatranit , nu mai am rabdare .
- In fine , la ce stadiu te afli cu macheta ?
- Pai ..... nu prea am ce sa-ti spun . Dar mai am de lucru , asta-i clar .

Si-acu' vad pe forum ca deja a "botezat-o" !!! Nu-i normal sa ma apuce "nervii" ?

p.s. Si , Dragos , ..... nu vrei inainte de toate sa dai o fuga sa-ti iei niste bere ??  ;D ;D ;D ;D ;D

p.s.s. Congrats , bro !!! Abia astept sa vin sa vad macheta "live" !

Pai trebuia sa fie si un pic de surpriza, nu? Pentru mine oricum este surprinzator cat de repede am pus-o pe apa. Cel mai misto a fost ca fetele mele nu au crezut ca pluteste si ca o putem pune pe apa. Au crezut ca glumesc când le-am spus ca mergem s-o lansam. Oricum, pe apa a confirmat: linia de plutire a fost exact acolo unde unde o aratau schitele.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Florio din Septembrie 16, 2014, 12:08:13 AM
Citat din: felicimond din Septembrie 15, 2014, 12:48:54 PM
Citat din: modi din Septembrie 15, 2014, 12:07:55 PM
Bai , stati asa sa va povestesc io care-i treaba !!!

Vine Dragos sambata la mine si , evident , vine vorba si despre "jucarioara" asta de katamaran :

- Ia zii hombre , ai mai facut ceva la aia ?
- Bai , nu prea . Ca - vezi tu ? - ..... nu mai am rabdare . Gata , am imbatranit , nu mai am rabdare .
- In fine , la ce stadiu te afli cu macheta ?
- Pai ..... nu prea am ce sa-ti spun . Dar mai am de lucru , asta-i clar .

Si-acu' vad pe forum ca deja a "botezat-o" !!! Nu-i normal sa ma apuce "nervii" ?

p.s. Si , Dragos , ..... nu vrei inainte de toate sa dai o fuga sa-ti iei niste bere ??  ;D ;D ;D ;D ;D

p.s.s. Congrats , bro !!! Abia astept sa vin sa vad macheta "live" !

Pai trebuia sa fie si un pic de surpriza, nu? Pentru mine oricum este surprinzator cat de repede am pus-o pe apa. Cel mai misto a fost ca fetele mele nu au crezut ca pluteste si ca o putem pune pe apa. Au crezut ca glumesc când le-am spus ca mergem s-o lansam. Oricum, pe apa a confirmat: linia de plutire a fost exact acolo unde unde o aratau schitele.

Excelent Dragos !
Tot vorbiram zilele trecute si nu mi-ai spus nimic de minunea asta pe care ai pus-o la cale :) .

Daca te hotarasti vreodata sa iei taurul cel mare de coarne, eu iti doresc succes.
Ca opinii stii ca sunt in tabara prietenului care zice "mai convenabil si rapid e sa cumperi o barca decat sa o construiesti".
Dar asta nu ma impiedica sa nu admir ideea, motivatia si tenacitatea. Vreau sa admir si produsul finit.
Lagoon sa fie, dar sa-l stim si noi ! :)
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Septembrie 16, 2014, 07:13:03 AM
Eu am ramas masca la vederea modelului de Lagoon. Chiar daca Lagoon nu e un catamaran de croaziera, ci de charter (se vede clar asta din prioritatea acordata amenajarilor in detrimentul proprietatilor aero si hidrodinamice).
Dragos, sa stii ca noi iti suntem alaturi, oricare ti-ar fi decizia. Abia astept sa ne gasim din nou si sa detaliem subiectul.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Septembrie 16, 2014, 11:55:51 AM
Ei, cum mai puneti voi paie pe foc! Nu era destul ca am mancarimea oricum; ii mai dati si voi cu praf de scarpinat.
Oricum, ma bucur daca v-am facut o surpriza placuta.
@Florio : stiu opinia ta cu privire la constructie vs achizitie si mai stiu si ca este realista. Tocmai asta face dificila o decizie. De placere, as construi; e adevarat. Dar decizional, lucrurile se complica.
@ Vali: da, asa cum am mai spus, confortul este important pentru mine. Face parte din intregul pe care sper sa il obtin cu un astfel de proiect. Nu sunt pasionat de viteza si intrecere. Imi plac lucrurile asezate. Plus ca nu stii unde te duce viata. Charter s-ar putea sa fie si viitorul ambarcatiunii asteia, daca va fi sa se nasca. Oricum, trebuie sa fiu realist: nu exista comparatie intre a face o macheta si ambarcatiunea 1:1. Dar a fost util si mi-a facut si placere sa incerc sa construiesc ceva cu mainile mele. Daca ar fi sa aplic un model matematic, scara fiind 1:10, probabil ca trebuie sa ridic la a 3-a (vorbim de volume). Deci un efort de 1000 de ori mai mare decat cel necesitat de macheta.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: gvincentiu din Septembrie 16, 2014, 01:36:35 PM
Este imposibil si nici nu recomanda un astfel de proiect, din motive mai mult decat evidente.
Eu inca visez la un catamaran remorcabil, de maxim 400-500 kg,, asa cum am schitele si asa cum au construit multi. Probabil il voi face peste cativa ani.
Macheta este ingenioasa. Acum pune-i tot ceea ce inseamna actionare prin RC si o sa ai o jucarie cu care te poti baga la competitii, etc.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Septembrie 17, 2014, 08:11:17 AM
Citat din: gvincentiu din Septembrie 16, 2014, 01:36:35 PM
Este imposibil si nici nu recomanda un astfel de proiect, din motive mai mult decat evidente.
Eu inca visez la un catamaran remorcabil, de maxim 400-500 kg,, asa cum am schitele si asa cum au construit multi. Probabil il voi face peste cativa ani.
Macheta este ingenioasa. Acum pune-i tot ceea ce inseamna actionare prin RC si o sa ai o jucarie cu care te poti baga la competitii, etc.

Ce dimensiuni are catamaranul din proiectul tau?
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Vali din Septembrie 17, 2014, 11:29:46 AM
Citat din: felicimond din Septembrie 16, 2014, 11:55:51 AM
Oricum, trebuie sa fiu realist: nu exista comparatie intre a face o macheta si ambarcatiunea 1:1. Dar a fost util si mi-a facut si placere sa incerc sa construiesc ceva cu mainile mele. Daca ar fi sa aplic un model matematic, scara fiind 1:10, probabil ca trebuie sa ridic la a 3-a (vorbim de volume). Deci un efort de 1000 de ori mai mare decat cel necesitat de macheta.

Exact acum sunt la job - lucrez part-time intr-o firma olandeza de proiectare navala, pe segmentul iahturi cu vele si / sau motor.
Proiectul la care lucrez este un catamaran de croaziera de 12 metri. Desi sunt abia la inceput, la partea preliminara si de arhitectura navala, pe viitor voi ajunge sa fac tot ceea ce inseamna calcule economice detaliate, pentru principalele tehnologii si materiale de lucru. Totul la nivel cat se poate de profi. Asta inseamna ca vom avea o estimare pertinenta a volumului de materiale si manopera necesar.

Pana atunci insa mai e mult de treaba. In toamna asta voi definitiva designul carenei, voi face testele CFD si cele de la bazin, si cred ca voi incepe esantionajul (dimensionarea) structurii. Partea de amenajari va fi destul de flexibila, vom povesti la momentul respectiv.

Pana atunci, atasez pdf-ul lui Terho Halme despre proiectarea preliminara a catamaranelor, impreuna cu Excel-ul care face automat calculele. Au mai fost atasate pe forum, dar nu le gasesc momentan.
Linkul de download: http://we.tl/yvSGr1j3Fh (http://we.tl/yvSGr1j3Fh)

Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: radasous din Septembrie 17, 2014, 11:42:49 AM
Citat din: Vali din Septembrie 17, 2014, 11:29:46 AM
Exact acum sunt la job si simulez ca lucrez...
orecum offtopic
Daca tot muncesti pe rupte la olandezi aia, nu scoti din palarie niste documente asemanatoare si pentru monococi? In curand termin motorizata si ar trebui sa ma apuc de whitey-ul prezentat pe aici pe undeva.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Septembrie 17, 2014, 11:43:15 AM
@Vali: Super vesti, Vali! Extraordinar, sa ai oportunitatea sa aprofundezi exact notiunile cele mai trebuitoare. Abia astept sa devii profesor in catamarane si sa invatam de la tine. Hai, ca asa, imi mai fac rost de niste rabdare.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: gvincentiu din Septembrie 18, 2014, 10:26:57 PM
Ma invart in jurul unui Jarcat 6, dar cu corpurile in strip. Are 6 m pe 2,5 m si sub 400 kg. http://jarcatmarine.com/, (http://jarcatmarine.com/,) gasesti la Plans Pricing toate detaliile.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Thor din Septembrie 18, 2014, 10:40:31 PM
Citat din: gvincentiu din Septembrie 18, 2014, 10:26:57 PM
Ma invart in jurul unui Jarcat 6, dar cu corpurile in strip. Are 6 m pe 2,5 m si sub 400 kg. http://jarcatmarine.com/, (http://jarcatmarine.com/,) gasesti la Plans Pricing toate detaliile.

La adresa asta nu se deschide nimic.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Intersect din Septembrie 18, 2014, 11:18:25 PM
Elimina virgula din continuarea adresei si o sa mearga.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: Thor din Septembrie 18, 2014, 11:27:34 PM
Citat din: Intersect din Septembrie 18, 2014, 11:18:25 PM
Elimina virgula din continuarea adresei si o sa mearga.

Multumesc.
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: felicimond din Septembrie 19, 2014, 12:48:11 AM
Citat din: gvincentiu din Septembrie 18, 2014, 10:26:57 PM
Ma invart in jurul unui Jarcat 6, dar cu corpurile in strip. Are 6 m pe 2,5 m si sub 400 kg. http://jarcatmarine.com/, (http://jarcatmarine.com/,) gasesti la Plans Pricing toate detaliile.

Vad ca pe catamaranul asta poti avea niste senzatii destul de tari (din filmuletul lor). Ai facut vreun calcul de buget pentru Jarcat 6?
Titlu: Re: schite catamaran free de la Delftship
Scris de: gvincentiu din Septembrie 19, 2014, 06:42:47 PM
2500 euro numai materialele: placaj marin, fibra + epoxy de la Polidis. Nu intra amenajari, arborada și motorul.