Citesc cu interes tot ce discuta aici,si am momente cand ma uit ca rama la sudura !!!Cum e cu injectia de spuma din postarea ta anterioara?da-mi te rog un film,o trimitere undeva sa vad cum se procedeaza!!candva ,ma gandeam eu asa scarpinandu-ma in cap cum as face eu o barca dintr-un calup mare de spuma,taind calupul folosind un ''cutit de nichelina''ajutandu-ma de o masa babana si un model,ca la o masina de copiat,mult mai mare ,cum avea cristitutuianu in atelier ,ganduri de copchil fireste ;D [ asta nu are legatura cu metoda descrisa de tine] bine si mai multe dispozitive si hangarale de ma doare capul...capul de guma...ce sa-i faci Hai mai zine!!!Multumesc
Citat din: dany din Ianuarie 14, 2014, 06:07:59 PM
Citesc cu interes tot ce discuta aici,si am momente cand ma uit ca rama la sudura !!!Cum e cu injectia de spuma din postarea ta anterioara?da-mi te rog un film,o trimitere undeva sa vad cum se procedeaza!!candva ,ma gandeam eu asa scarpinandu-ma in cap cum as face eu o barca dintr-un calup mare de spuma,taind calupul folosind un ''cutit de nichelina''ajutandu-ma de o masa babana si un model,ca la o masina de copiat,mult mai mare ,cum avea cristitutuianu in atelier ,ganduri de copchil fireste ;D [ asta nu are legatura cu metoda descrisa de tine] bine si mai multe dispozitive si hangarale de ma doare capul...capul de guma...ce sa-i faci Hai mai zine!!!Multumesc
Daca vrei sa construiesti un "one off" laminat din fibra cu spuma la mijloc, se folosesc placi de spuma, de o anumita grosime. Trebuie apoi facut un jig cu forma barcii, apoi se aplica spuma pe jig apoi straturile de fibra exterioara dupa care se scoate jig-ul, (cred ca se aplica fibra pe interior la pasul asta??) dupa care se construiesc membrii de rezistenta pe interior, din placaj, se monteaza in barca, se fileteaza, apoi se aplica fibra pe acestia. Trebuie doar aleasa spuma potrivita, iar aceasta nu este ieftina.
Video:
SULA. Building a sailboat in foam sandwich (http://www.youtube.com/watch?v=Nlg8AbWRV_c#)
Multumesc mult!!!Am vazut filmul si inteleg ca sunt fffffffff mic.Am sa-l mai vad o data,dar oricum am pasi mari de facut,imposibili chiar!!!
Demonstratie de tehnica flat panel:
Fiberlay Resin Infusion Composite Materials (http://www.youtube.com/watch?v=kW9-CUgXVEM#)
How to laminate panels with vacuum infusion, both sides in one go (http://www.youtube.com/watch?v=54N_ZTrPJKI#ws)
Barca conceputa pentru plat panel extrem:
Building Solitarry hulls from infused flat panels (http://www.youtube.com/watch?v=DfhdRfBTt8o#)
Alt tip de infuzie fara matrita, cu spuma pe forme pozitive sau negative:
Controlled vacuum resin infusion of F39 trimaran mainhull (http://www.youtube.com/watch?v=T5RfCfMEQHI#)
Vacuum infusion of a 51 ft catamaran hull G-Force 1500 cruise (http://www.youtube.com/watch?v=cECKkyvLFD0#ws)
Practic ceea ce faci e sa creezi panouri compozite uriase pe o masa pe care apoi sa le asamblezi ca la stich&glue. Avantajul e ca panoul iese aproape finisat. Cu cat e mai mare panoul cu atat castigi mai mult timp si bani. O sa caut exemple si cu gelcoat pe ele, dar poate dureaza un pic ca plec in delegatie.
Multumesc!,am urmarit filmele cu interes si sunt de-a dreptul uimit .Este ceva de investit dar ce rezultate!!!!
Citat din: dany din Ianuarie 14, 2014, 06:07:59 PM
Citesc cu interes tot ce discuta aici,si am momente cand ma uit ca rama la sudura !!!Cum e cu injectia de spuma din postarea ta anterioara?da-mi te rog un film,o trimitere undeva sa vad cum se procedeaza!!candva ,ma gandeam eu asa scarpinandu-ma in cap cum as face eu o barca dintr-un calup mare de spuma,taind calupul folosind un ''cutit de nichelina''ajutandu-ma de o masa babana si un model,ca la o masina de copiat,mult mai mare ,cum avea cristitutuianu in atelier ,ganduri de copchil fireste ;D [ asta nu are legatura cu metoda descrisa de tine] bine si mai multe dispozitive si hangarale de ma doare capul...capul de guma...ce sa-i faci Hai mai zine!!!Multumesc
Sa traiesti Dany
Ce a facut aici http://student.educ.umu.se/~loekul98/S60/Styling/front/Bygget/Bygget.htm (http://student.educ.umu.se/~loekul98/S60/Styling/front/Bygget/Bygget.htm) cu "polistiren" si
aici ce teste a facut cu polistirenul XPS,un tip care a construit un trimaran http://www.trinardo.com/y.a.t-yetanothertrinadofoamcompare3 (http://www.trinardo.com/y.a.t-yetanothertrinadofoamcompare3) si pe Bateau2 Foam Sandwich construction http://www.bateau2.com/howto/foam1.php (http://www.bateau2.com/howto/foam1.php)
Citat din: dany din Ianuarie 14, 2014, 06:07:59 PMcum as face eu o barca dintr-un calup mare de spuma,taind calupul folosind un ''cutit de nichelina''ajutandu-ma de o masa babana si un model,ca la o masina de copiat,mult mai mare
Nu trebuie neaparat o masina de copiat daca te uiti atent la toate imaginile din pagina asta http://www.john-tom.com/RcShip/RCshipPlans2.html (http://www.john-tom.com/RcShip/RCshipPlans2.html)sigur iti vine ;) si intelegi idea ,model :) "cutit de nichelina "cum ai zis http://www.instructables.com/id/Hot-wire-foam-cutter/ (http://www.instructables.com/id/Hot-wire-foam-cutter/)
Trebuie testat polistiren-ul extrudat
(xps) cu rasina epoxidica ..sau poliesterica .........cu ce ai prin atelier si tras concluzia merge sau nu merge .Imi pare rau ca nu am neam in atelier ceva rasina sa fac eu proba.
Daca reusesti sa faci un test sa ne povestesti
;)
Cu poliesterica sigur nu merge pe polistiren. Cu epoxidica n-am incercat, dar daca vrei, trec intr-o zi pe la tine si incercam. Suna-ma.
Citat din: pelicanul din Ianuarie 15, 2014, 02:42:21 PM
Cu poliesterica sigur nu merge pe polistiren. Cu epoxidica n-am incercat, dar daca vrei, trec intr-o zi pe la tine si incercam. Suna-ma.
Nu am facut decat sa :o :o :o haotic :o :o :o cu rasina epoxidica ..sau poliesterica .
Interesanta propunerea ;D vorbim
Sa adun diferite tipuri de polistiren xps (culori ,producator,vanzator) si deschid standul de teste ;D
Vali spunea ca se poate pune pe polistiren o panza care se da bine cu aracet,se usuca si se aplica ce rasina vrem.Cred ca asa era metoda...sigur Ps. in timp ce scriam vali a mutat in COMPOZITE DIVERSE , si-i multumesc,prea o luasem pe aratura in topicul omului
Salutare, am separat intr-un topic nou discutia despre compozite din topicul cu schite de catamarane. Rugamintea e sa pastram discutiile on-topic, si sa pornim un topic nou cand e nevoie, pentru a pastra informatia organizata.
Citat din: dany din Ianuarie 15, 2014, 03:00:44 PM
Vali spunea ca se poate pune pe polistiren o panza care se da bine cu aracet,se usuca si se aplica ce rasina vrem.Cred ca asa era metoda...sigur
Te referi la polistiren expandat !? Daca ai "vizitat" link-urile postate de mine e vorba de
polistiren extrudat xps poat xps-ul accepta rasina ;D.
Citat din: Vali din Ianuarie 15, 2014, 03:15:22 PM
Salutare, am separat intr-un topic nou discutia despre compozite din topicul cu schite de catamarane. Rugamintea e sa pastram discutiile on-topic, si sa pornim un topic nou cand e nevoie, pentru a pastra informatia organizata.
Sa traiesti Vali F.B ai facut , eu :-[ imi cer scuze . Hai sa curga compozitele ;D ;D
Din cate m-am documentat eu pana acum:
Pe spuma PVC si PU merge orice rasina. Pe polistiren (expandat sau extrudat e indiferent) merge ori epoxi ori poliesterica speciala pentru polistiren (exista si in oferta la polydis), rasina poliesterica sau vinilesterica normala o dizolva. Exista solutia izolarii spumei cu ceva (panza cu aracet sau vopsea) dar se foloseste in principal pentru a face ieftin matrite, nu pentru panouri sandwich.
Expandatul (EPS) are problema ca suge apa, asa ca extrudatul (XPS) e mai indicat pentru barci. Rezistenta la compresiune e foarte buna la XPS (este din ala de fundatii cu 70t/mp) iar spuma normala pentru izolatii e la 30t/mp. (Austrotherm are specificatiile pe site, va puteti uita). Problema cu polistirenul e rezistenta la forfecare care e destul de mica, adica se delamineaza fibra de pe spuma. A facut unu pe de pe boatdesign niste teste si a ajuns la concluzia ca pe XPS se merita pusa fibra doar pana la 600gr/mp. Altfel fibra depaseste rezistenta de forfecare a spumei si adio sandwich, te trezesti cu doua piei de fibra intre care pluteste liber XPS-ul. Probabil ca la carbon gramajul e mai mic.
Momentan XPS se foloseste mult la placi de surf, exact in tehnologia descrisa, adica miezul taiat cu freza de copiat (industrial) sau hotwire sau smirgheluit in forma si laminat cu epoxi. Concluzia lor e ca pentru cele mai bune rezultate spuma nu trebuie slefuita oglinda ci te opresti la granulatii mari. Dupa cum zice aici individu urmator: http://www.surfersteve.com/polystyrene.htm (http://www.surfersteve.com/polystyrene.htm)
Super informativa postare. Mersi. +1 Rumpi!
Citat din: Rumpi din Ianuarie 16, 2014, 12:20:07 AM
Din cate m-am documentat eu pana acum:
Pe spuma PVC si PU merge orice rasina. Pe polistiren (expandat sau extrudat e indiferent) merge ori epoxi
Ma simt dator sa iti multumesc Rumpi +1
Intelegand ca metoda infuziei de rasina nu merge pe orice tip de placi de spuma ci doar pentru cele de PVC si PU, am dat cautare dupa cele doua sa vad ce produse gasim pe la noi. Astfel am regasit o idee mai veche, de aplicare de spuma PU pe diverse suprafete in scopul izolarii termice si fonice:
http://www.termopol.ro/galerie-foto/ (http://www.termopol.ro/galerie-foto/)
http://www.pluimers.ro/consumator/produse/izolatie-spuma-poliuretanica/?gclid=COnlnsKxgrwCFcud3godnnUA5A (http://www.pluimers.ro/consumator/produse/izolatie-spuma-poliuretanica/?gclid=COnlnsKxgrwCFcud3godnnUA5A)
Asa mi s-a conturat o noua intrebare: de ce nu ar putea functiona o metoda de construire bazata pe aplicarea de spuma PU si infuzie de rasina, cu urmatorii pasi: matrita, apoi straturile de fibra, apoi aplicarea spumei PU, nivelare, straturile de fibra de pe cealalta fata si in final injectarea de rasina intr-un timp pe ambele fete?
Citind despre metoda infuziei de rasina, recunosc ca mi-ar placea sa fie posibil ca la o singura sedinta de injectare sa poti face corpul ambarcatiunii in intregul sau, cu toate detaliile fie ele de la interior sau de la exterior.
Din cele vazute in diversele filmari, se pot face piese mari din doua injectari (interior si exterior) iar piesele mari lipite ulterior. Cred ca asta determina existenta unor zone slabe pe liniile de jonctiune dintre piese, si riscul ca exact aici sa apara fisuri in timpul exploatarii ambarcatiunii, la solicitari extreme.
Citat din: felicimond din Ianuarie 16, 2014, 12:44:51 PM
Asa mi s-a conturat o noua intrebare: de ce nu ar putea functiona o metoda de construire bazata pe aplicarea de spuma PU si infuzie de rasina, cu urmatorii pasi: matrita, apoi straturile de fibra, apoi aplicarea spumei PU, nivelare, straturile de fibra de pe cealalta fata si in final injectarea de rasina intr-un timp pe ambele fete?
Vad o problema in aplicarea spumei poliuretanice. Am folosit aceasta metoda la cateva cladiri (si nu o vad recomandabila :) dar asta intr-o alta discutie) .
Spuma se aseaza intr-adevar intr-un strat aproximativ uniform, dupa indemanarea lucratorului. Insa nu suficient de uniform pentru calitatea pe care o cere coca unei ambarcatiuni. In afara de asta, suprafata spumei isi modifica aspectul pe masura ce ea polimerizeaza, devenind una valurita.
Pentru izolatia acoperisurilor nu e o problema. Pentru compozitul necesar peretelui unei ambarcatiuni, da.
Nivelarea de care amintesti Dragos, nu o vad posibila la acest material.
Dragos, din ce am vazut pana acum, in planurile de constructie sunt prezentate in detaliu tehnica de lucru si materialele. Cum imi fac putin timp, revin cu completari.
@felicimond
Spuma (indiferent de tip) trebuie sa fie de o anumita densitate intr-o anumita zona a barcii. Ce stabileste arhitectul naval aia trebuie sa pui in opera. Spuma pentru izolarea constructiilor nu se foloseste pentru ca nu se pot controla propietatile fizice.
Nu zice nimeni ca nu poti infuza si alte tipuri de spuma. Doar ca ele nu se folosesc la constructii navale. Tehnica de infuzie nu e vre-un panaceu al constructiilor navale. E doar o simplificare a muncii pentru piese mari. Si inainte de infuzie s-au construit barci cu miez de spuma. Singura diferenta e ca nu mai ai nevoie de multi oameni care sa lamineze cu mana si laminatul rezultat este mai aproape de raportul ideal 50/50.
Daca proiectantul a conceput barca pentru o anumita tehnica de constructie atunci cel mai bine o faci asa, sau platesti omu sa ti-o reproiecteze in ce tehnica vrei tu. Ma repet: e futil sa iti faci griji pentru detalii constructive rezolvate de mult.
Am zis ca revin, dar a scris Rumpi exact ceea ce doream sa scriu si eu, deci e futil sa-l mai completez :D.
Am inteles de ce ar trebui folosite placi de spuma. Totusi ma intreb daca la realizarea unei coci vor trebui folosite mai multe tipuri de placi, sau nu. Din toate filmele postate, reise ca toate placile au cel putin aceeasi grosime. Oricum, sentimentul meu este, ca indiferent de calitatile mecanice ale placilor de spuma, ele nu contribuie la rezistenta ci sunt un material convenabil de umplutura, pe care sa poti intinde materialele cu adevarat importante. Spuma contribuie, cred, doar la obtinerea flotabilitatii in cazul unui pericol de scufundare si la izolarea termica si fonica.
Citat din: felicimond din Ianuarie 18, 2014, 08:56:41 AM
... ... ... Oricum, sentimentul meu este, ca indiferent de calitatile mecanice ale placilor de spuma, ele nu contribuie la rezistenta ci sunt un material convenabil de umplutura, pe care sa poti intinde materialele cu adevarat importante. Spuma contribuie, cred, doar la obtinerea flotabilitatii in cazul unui pericol de scufundare si la izolarea termica si fonica.
Sentimentul tau este gresit. :) Mai reciteste o data capitolul sase din "Elements of boat strength" pe care am pus-o in primul meu raspuns de aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1011.0.html (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1011.0.html)
Spuma are si rol structural, imbunatateste foarte mult rigiditatea placilor de fibra de sticla fara sa creasca prea mult greutatea. Poate ca Rumpi ar putea sa ne explice treaba asta mai inginereste, daca il rugam frumos... ;)
Problema cu aceste "sandwichuri" (mai ales in constructia de amatori) este ca rolul structural se pastreaza numai atita timp cit cele doua fetze (panouri) din fibra de sticla sint perfect lipite de miezul din spuma. Daca una din fetze se dezlipeste, atunci fiecare suprafata functioneaza independent structural si rolul spumei se reduce la ceea ce ai spus tu mai sus. Bineinteles si cu nedoritele consecinte structurale...
Pelicanul are dreptate 200% :). Calitatile mecanice sunt conferite de intregul ansamblu al laminatului, spuma+fibra exterioara.
Foarte importante sunt grosimea si tipul spumei, tipul rasinii, tipul fibrelor (materialul si tipul de tesatura), si mai ales continutul maxim de fibra in masa rasinii (ideal 50-50 cum bine spune Rumpi). Acest continut se poate obtine exclusiv prin tehnici de vacuumare si infuzie, si nu prin laminarea manuala. Orice cantitate de rasina in plus nu contribuie dpdv mecanic la proprietati mai bune, ci ingreuneaza inutil constructia.
Despre spuma poliuretanica am mai scris eu pe scurt cate ceva la acest post: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,230.msg1606.html#msg1606 (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,230.msg1606.html#msg1606) . Era vorba despre injectarea spumei poliuretanice intre 2 suprafete laminate in poliester, cu plusurile si minusurile sale. Doar in acest caz spuma are rol exclusiv de umplutura si flotabilitate.
Nu sunt bogate informatile pe pagina aceasta http://www.spray-insulation.co.uk/bourne_method.htm (http://www.spray-insulation.co.uk/bourne_method.htm)
dar ...... imaginile :o :o :o
Bourne Method - Innovative Boat Building
Am dat si de un film
The Bourne Method of Boat Building (http://www.youtube.com/watch?v=f7_hCYMNb8w#)
Am dat si de un blog http://bourneboats.blogspot.ro/ (http://bourneboats.blogspot.ro/) ..........
In Blog Archive aflat in dreapta pagini selectati posturile unde se gasesc imagini interesant
Inca nu sunt sigur ca am vazut bine (calitatea imaginii este destul de slaba): aia e plasa sudata?
Exact, plasa tip Buzau de la noi.
Sistemul respectiv a fost aplicat foarte limitat, la cateva veliere monococi de amatori in anii 70-80 in Australia. Nu cred ca a fost o treaba foarte reusita, in caz contrar ar fi fost mult mai raspandite inclusiv in prezent.
Ca sa demonstrez ca infuzia nu e ceva strict pentru spume, aici un articol despre infuzie pe strip plank. De retinut ca pentru infuzarea unui corp de 10m consumabilele au costat 100 lire sterline si vorbim de chestii dedicate cumparate de la magazinul de specialitate in anglia. In romania si fara substituiri agricole nu cred ca ar ajunge la pretul asta.
https://marineindustrial.co.uk/media/wysiwyg/hints-and-tips/pro-set/India_Article.pdf (https://marineindustrial.co.uk/media/wysiwyg/hints-and-tips/pro-set/India_Article.pdf)
Avem bineinteles si filmuletul cu operatiunea:
Epoxy Infusion onto Cedar Strip Planked Hull (http://www.youtube.com/watch?v=A5vgcf8pPqc#)
Dupa ce am inceput niste modificari la o barca de viteza , am inteles cum poate sa fie asa de usoara intre straturile de fibra are inserat un plastic alb . Ce poate fii , cum adera poliesterica la el ?
Ceea ce descrii la barca ta de viteza seamana cu constructia cu divinycell (placile H45 sau H80). Sunt intr-adevar foarte usoare dar si mult mai scumpe, cel putin dublu fata de okoume. Prelucrarea e mai usoara, se pot taia cu cutter-ul, nu trebuie traforate ca si okoume. Exista proiecte de ambarcatiuni in stich-and-glue care se pot face nu doar din okoume cu fibra si epoxi, ci si din placi de divinycell cu fibra si epoxi. Sunt inca la moda, am vazut pe la targurile de barci de aici si cate o sectiune cu materiale de constructie pentru ambarcatiuni (tot felul de tesaturi de fibra si de rasini, poliesterice si epoxi, precum si aceste placi compozite prefabricate din spuma. Totusi, pana acum nu am auzit de nimeni care sa fi contruit in Romania barci din placi divinycell cu fibra si epoxi.
Barca nu este construita in romania . Deocamdata nici nu stiu de unde este.