Salut!
Ma bucur nespus de mult ca exista acest forum.Imi place absolut tot ce se discuta aici.Sunt nou venit si,cu suficienta rusine,recunosc ca nu am habar de cum se construieste o barca, dar asta nu ma impiedica sa visez in continuare ca voi fi in stare sa pescuiesc pe Dunare dintr-o barca facuta de mine.
In primul rand ma intereseaza daca pot construi o barca din lemn de salcam(am la tara 4-5 salcami taiati de tata,grosi si lungi de 7m),stiu ca acest lemn este rezistent dar nu stiu daca se preteaza la constructia unei barci pentru Dunare.Am citit pe acest forum foarte multe postari si am ajuns la concluzia ca sunt capabil sa incerc sa-mi construiesc singur barca,insa am nevoie de sfaturi suplimentare de la voi.
Daca ma puteti ajuta cu idei sau sfaturi sau documentatie in acest domeniu v-as fi recunoscator.Multumesc anticipat
Citat din: tudor.diac din Ianuarie 31, 2014, 04:27:55 PM
Salut!
Ma bucur nespus de mult ca exista acest forum.Imi place absolut tot ce se discuta aici.Sunt nou venit si,cu suficienta rusine,recunosc ca nu am habar de cum se construieste o barca, dar asta nu ma impiedica sa visez in continuare ca voi fi in stare sa pescuiesc pe Dunare dintr-o barca facuta de mine.
In primul rand ma intereseaza daca pot construi o barca din lemn de salcam(am la tara 4-5 salcami taiati de tata,grosi si lungi de 7m),stiu ca acest lemn este rezistent dar nu stiu daca se preteaza la constructia unei barci pentru Dunare.Am citit pe acest forum foarte multe postari si am ajuns la concluzia ca sunt capabil sa incerc sa-mi construiesc singur barca,insa am nevoie de sfaturi suplimentare de la voi.
Daca ma puteti ajuta cu idei sau sfaturi sau documentatie in acest domeniu v-as fi recunoscator.Multumesc anticipat
Salcamul e un lemn rezistent insa are o greutate mare si e destul de rigid.
Mai bine il pastrezi pentru niste butoaie strasnice si faci barca din lemn de rasinoase, mult mai usor, mai facil de prelucrat, mai ieftin.
Exista si eventualitatea sa dai o cantitate la schimb, desigur cu diferenta in avantajul tau :)
Salut Tudor si bun venit pe forum.
Ideea nu e rea, dar trebuie intai intoarsa pe toate partile.
In experienta mea din trecut la lucrul la barcaze de lemn (folosite la pescuitul la navod), nu am intalnit salcam. Am auzit insa ca pe vremuri se folosea, in lipsa de stejar.
La lotcile traditionale din lemn, osatura (scheletul) barcii se face de obicei din stejar, din cauza ca are proprietati foarte bune de rezistenta la putrezire. Asta din cauza taninilor continuti de lemnul de stejar.
Pe de alta parte, bordajul se face din lemn de rasinoase - brad, molid, pin etc, din cauza ca e un lemn usor de prelucrat si curbat dupa formele unduite ale barcii. Iar protectia bordajului prin catranire e suficienta pentru perioada de viata a barcii, bineinteles daca se reinnoieste periodic.
Cred ca putem afla amanunte despre posibilitatea folosirii salcamului la constructia de barci, daca ne uitam in cartile mai vechi despre acest subiect. De-a lungul timpului s-au postat pe forumuri respectivele carti, le am si eu, dar pe un alt calculator, care momentan nu functioneaza. Daca are cineva, poate ne uploadeaza din nou cartile despre barci din lemn.
Ce nu stiu despre salcam este daca e suficient de rezistent la putrezire. De exemplu, alte foioase, precum frasinul sau fagul, nu se recomanda la constructia de barci traditionale, din motivul de mai inainte. Ar mai exista solutia de protectie cu rasina epoxidica, dar la asemenea materiale lemnoase dense si grele, rasina nu va reusi sa penetreze fibra lemnului cum se intampla la rasinoase.
Oricum, daca e de folosit salcamul, va fi folosit cred exclusiv la osatura - chila, etrava, etambou, coaste (crivace) si copastie (usna). Bordajul va trebui facut tot din ceva rasinos, fiindca salcamul e si foarte greu, si foarte dificil de curbat. Daca se adopta o forma de barca traditionala, cu coaste rotunjite, crivacele se vor face din segmente, la fel ca acelea din stejar.
Alta idee ar fi de reconstruit o lotca traditionala, care e compromisa definitiv. Am ajutat in mai multe randuri cunoscuti de-ai mei la asa ceva. Se inlocuiesc rand pe rand crivacele, apoi bordajul, cu materiale noi. Daca se doreste, se acopera apoi totul in fibra si rasina epoxidica, pentru o buna protectie a lemnului si o longevitate marita a barcii.
Deci prima treaba e sa ne informam in cartile acelea despre modul optim de folosire a salcamului, dupa care putem sa detaliem tehnica.
PS: dedicatie pentru Pupezica: am ajuns si pe forumul de fata la 2000 de postari, tre' sa dau de baut :).
Va multumesc pentru sfaturi.Eu as fi dorit sa fac scanduri de 5cm latime si groase de 10mm,dupa slefuire ar fi ramas doar 8mm grosime lucru care ar fi redus din greutatea barcii.Salcamul,din cate stiu eu,este foarte rezistent la putrezire,dar daca spuneti ca nu poate fi penetrat de rasina ma vad nevoit sa renut la ideea mea.Poate am sa-l folosesc doar la osatura cum ai spus tu Vali
Mai am acasa niste scanduri din tei si stinghii groase din ulm.am sa caut informatii despre aceste materiale lemnoase,sa vad daca suporta rasina.
Vreau sa-mi fac o barca nu prea mare dar cu care sa nu-mi fie frica cu ea pe Dunare.Sunt un pescar sportiv inrait dar momentan nu dispun de un buget prea mare ca sa cumpar materiale speciale,ma gandeam sa folosesc ce am la indemana dar nu ma las ,pana dupa prohibitie,anul asta,imi fac barca la care visez-mica,sigura si frumoasa.Mi-am propus sa citesc forumul asta din scoarta-n scoarta si sa invat tot ce stiti si voi referitor la barci.
Multumesc inca o data pentru raspunsuri.Voi sta prin preajma,am multe de invatat :)
Cel mai bine e de facut proba cu rasina peste lemn. Abia atunci putem sti mai multe. Ce voi scrie in continuare e experienta mea directa la lucrul in lemn de diferite esente, in combinatie cu rasina epoxidica.
La stejar de exemplu, din cauza taninilor, dar si a densitatii mari a lemnului, priza nu e suficient de buna in cazul lemnului stratificat, motiv pentru care nu am vazut pana acum elemente de osatura din stejar stratificat cu epoxy.
La fel, in caz ca se aplica rasina direct pe lemnul de stejar, cu rol de protectie, in timp aceasta "sare", din cauza prizei insuficiente. Motivele sunt si taninii, dar si densitatea mare a lemnului, care nu lasa rasina sa penetreze fibra.
Totusi, daca de exemplu se aplica fibra si rasina pe un corp din lemn, care are chila si copastia din stejar, iar bordajul din rasinoase, fibra va ramane in contact perfect cu stejarul. Asta deoarece fibra tine rasina in "matricea" ei, si face si legatura cu elementele din lemn rasinos.
Eu as face intai o proba cu stinghiile de salcam de care spuneai, sa vad cum se curbeaza dupa formele barcii. Dupa care as face o proba cu rasina si fibra peste stinghii, urmarind comportamentul dupa polimerizare: trag de fibra si vad daca isi da drumul, iar daca fibra se rupe la suprafata in loc sa se desprinda de lemn, treaba e buna.
Cred ca si teiul e potrivit, mai ales pentru bordaj, fiind mai usor, mai poros pentru rasina, iar prelucrarea si curbarea sunt mai usoare. In acest caz, s-ar preta salcamul pentru osatura, si teiul sau alt lemn usor pentru bordaj. Dupa care s-ar imbraca barca intr-un strat de tesatura de 300 si rasina, ramanand si la culoarea frumoasa a lemnului natur.
Nu ne-ai spus ce tip de barca iti doresti: de deplasament sau glisare? Daca vrei ceva de glisare, s-a discutat de o barca similara in topicul "First Lady" al colegului Modi, si in plus ne-a pus mai demult pe forum colegul Ionita Adi cateva poze cu barca facuta de tatal lui, barca de glisare din lemn, facuta in tehnica traditionala.
Pe scurt si rapid, detalii pe larg maine:
Salcamul e mai bun decat stejarul la toate capitolele.
Salcamul accepta rasina si se poate stratifica.
Strip plank in salcam e posibil dar nu e indicat. Oricum e mai bine decat tei.
Spune ce tip de barca vrei: lotca in tehnica traditionala =salcam super.
Barca strip plank traditional = salcam posibil
Barca strip plank compozit = salcam neindicat
Motivatii tehnice maine dupa 13.
Ca de obicei, Rumpi are perfecta dreptate. Lemnul de salcam are proprietati exceptionale si era foarte cautat pe vremea constructiilor de barci in sistem clasic. Tin minte chiar o replica dintr-o excelenta carte: "ode to black locust". Stalpii de gard din salcam, infipti in pamant pe vremea copilariei mele inca mai sunt acolo, desi oamenii de atunci s-au stins de mult, iar natura si-a reclamat acea bucata de pamant.
O constructie integrala din salcam nu ar fi insa indicata, barca va fi greu de construit in sistem clasic, constructia sa va fi lunga, iar produsul final foarte greu. Prin urmare, economia va fi un deziderat greu de atins.
Salcamul este un lemn foarte dur, uneltele electrice isi vor rupe "dintii" in el. De asemenea, banuiesc ca nu o barca tip lotca este de dorit. In acest caz, ar fi mai binevenita o constructie strip-plank din rasinoase ieftine si epoxi. O astfel de constructie va fi rapida, usoara si ieftina. Salcamul poate fi folosit pentru elemente structurale.
Eu ma tot intreb de ce nu am vazut deloc barci traditionale cu osatura din salcam. Doar e cel unul din cele mai raspandite materiale lemnoase in satele noastre. Poate fiindca stejarul se prelucreaza ceva mai usor, banuiesc.
Cred ca motivul este acela ca salcamul nu se preteaza cu usurinta la elemente curbate; in plus, este greu sa gasesti bucati de salcam "curate", adica lipsite de noduri, omogene, lucru mult mai facil la stejar. Primavara, salcamul este impregnat cu apa. Taiat, de obicei crapa urat la uscare. La toate astea, probabil se adauga si dificultatea prelucrarii.
Nu pot,de fapt,nu vreau sa renunt la salcamii din curte(sub nici o forma nu am sa-l las pe tata sa-i bage pe foc),trebuie sa gasec o varianta tehnica de a construi o barca folosind salcam in proportie de 80%,macar...
Am gasit undeva pe net unde se afirma faptul ca salcamul si ulmul pot fi compatibile cu lacuri alchidice(chiar si pe baza de apa),problema e ca eu vreau sa adaug si o panza de fibra de sticla, subtire dar suficient de deasa la impletitura,deci,fara rasina ,fara poliuretanic,nu pot :(
Nu vreau o barca extravaganta,vreau una cu forme si aspect rustic(natur);vreau o barca cu care sa pot naviga si in amonte pe Dunare,Siret si de ce nu,pe Prut;vreau sa fie stabila cat de cat,sa pot pescui din picioare,etc
Inca nu sunt hotarat ce model am sa aleg dar parca-l vad,parca-l stiu,parca...recunosc,visez mult,sunt ,cum se zice,"dus cu pluta",habar nu am ce trebuie sa fac ,dar stiu ca trebuie sa am o barca...
Stiu un singur lucru,vreau barca din lemn nu din fibra sau placaj...
Multumesc inca o data pentru sfaturi si mai astept si altele,v-am spus ca sunt nepriceput in domeniul asta,orice discutie,orice dialog pe tema asta,pentru mine este cu siguranta constructiv.Cu tot respectul!!!!!!!!!!!
Salut, din ce ai scris mai sus, dintr-o data mi-am dat seama ca ne invartim cam in acelasi triunghi al Bermudelor, dintre Siret, Dunare si Prut, anume "Orasul Rosu" :). Abia acum am vazut la profil ca suntem concitadini. Si in plus mai suntem si leat :).
In cazul asta, o s-o scoatem mult mai usor la capat. Asteptam sa ne povesteasca Rumpi cum se face treaba, si incet-incet ne punem la lucru. Cand s-o mai imbuna vremea, poate ne gasim si povestim "live".
Iar vizavi de salcam, important e sa se foloseasca niste scule sanatoase. Eu pe ale mele am lucrat in stejar si stiu ca "duc", dar salcam parca n-as baga. Oricum, povestim si ne facem temele.
Vali,nici eu nu am stiut pana acum ca esti din Galati,si din cate am citit pe forumul asta ,se vede de departe ca esti,metaforic vorbind,"barcagiul"intruchipat,deci sunt un norocos .Probabil te voi convinge sa-mi impartasesti si mie o parte(esentiala)din cunostintele tale despre acest domeniu.
Vreau sa mentionez faptul ca nu sunt dispus sa investesc mai mult de 2000 lei (proiect care sa cuprinda si un motor de 2-4-5 cp.Nu vreau sa ma complic cu imatriculari si examene pentru permis de navigatie.Vreau un model de barca care sa faca fata cerintelor mele:siguranta,stabilitate si,nu in ultimul rand,estetica(cat mai rustic cu putinta).
Daca esti dispus sa-mi dai sfaturi in ceea ce priveste modelul de barca la care sa optez ar fi ok,poate in felul asta ma voi hotara si eu mai repede.
Am promis ca revin:
Robinia pseudoacacia, specie invaziva din SUA cunoscuta drept salcam, acat, etc. este cel mai dur si mai rezistent lemn "autohton". Este mai greu decat stejarul, cu suprafata mai dura, si propietati mecanice excelente. Nu mai scriu cifrele, le puteti consulta pe net la:
http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/black-locust/ (http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/black-locust/)
Comparati cifrele cu cele ale stejarului:
http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/english-oak/ (http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/english-oak/)
Rezistenta la intemperii este exceptionala mai mare decat la stejar.
Totusi Vali are dreptate sa se intrebe ce nu vede osaturi de salcam daca lemnul e asa bun. Raspunsul este o combinatie de motive:
In primul rand lemnul este extrem de dificil de prelucrat cu scule de mana tocind lamele. Sculele electrice moderne au mai putine probleme la acest capitol.
In al doilea rand salcamul nu este considerat lemn de cultura, copacii nu sunt ingrijiti astfel incat este destul de dificil de gasit cherestea de calitate in lungimi suficiente. Cu toate ca ungaria si romania sunt cei mai mari producatori de lemn de salcam din europa, majoritatea e lemn de foc.
Practic mesterii traditionali au avut intotdeauna alternative astfel incat salcamul a fost folosit doar acolo unde rezistenta lui superioara era neaparat necesara.
Lemnul nu contine tanini si se poate lipi fara probleme cu epoxi, americanii au mai laminat la barci. Elementele curbe nu sunt o problema, lemnul e mai elastic decat stejarul si se poate indoi la abur foarte bine.
Revenind la topic trebuie sa stim intai ce tip de barca se doreste. Salcamul e excelent pentru o barca de deplasament construita intr-o tehnica clasica. Bordaj de salcam se poate face, dar ca orice lemn tare autohton sufera de instabilitate dimensionala si ca atare barca trebuie tinuta in apa. Incapsularea cu epoxi e posibila, caz in care barca ar putea fi si tractata, dar e o risipa de bani deoarece lemnul e greu si rezistent natural. Pentru bordaj in salcam de preferat ar fi un strip plank clasic, cu stripuri groase si osatura. Sau clasic calafatuit. Pentru strip plank compozit cu stripuri subtiri si fibra pe ambele parti rezistenta lemnului nu conteaza de fapt, el e acolo ca si distantier.
Salcamul are greutatea de 770kg/mc, teiul 550 kg/mc, molidul in jur de 400 si ceva kg/mc. Teiul si molidul trebuie protejate cu epoxy si se preteaza astfel foarte bine la constructia compozita cu preferinta pentru molid care e mai usor si mai rigid, plus ca e ieftin.
Parerea mea: daca vrei barca de tinut pe peridoc fa o constructie cu epoxi. Sper ca salcamii aia de la tara sunt pusi la umbra si capetele protejate cu vopsea. Ce diametru au trunchiurile?
Ulmul tine-l bine, nu baga fierastraul in el, e lemn rar. Rezista foarte bine sub apa, se faceau chile din ulm, dar nu rezista la cicluri repetate ud-uscat nu poate fi folosit decat la chile pentru barci care stau in apa tot anul.
In timp ce scriam (foarte incet recunosc) am vazut ca vrei barca cu motor 2-5 cp. Cred ca ai nevoie de ceva de deplasament pur, o lotca ar fi ideala, desi poate se gaseste si altceva ca mie lotcile cu pupa taiata pentru a pune motor mi se par hidoase.
Cred ca o tehnica strip clasica, cu coaste e ok. Va trebui insa sa folosesti stripuri patrate, 12x12 sau 15x15mm.
O sa ma uit dupa ceva tipuri faine de barca. Marimi care te intereseaza?
Tudor, ce am scris aici am scris inainte de a posta Rumpi. Deci am sa revin sa completez dupa ce voi citi postarea lui.
Ce pot sa spun e ca eu nu am lucrat la barci pana acum in salcam. Din cauza asta, vreau intai "sa-mi dau corigenta" pe niste materiale ale mele, sa vad cum se comporta lemnul asta, si la prelucrare, si la curbare, si la impregnare cu rasina. Oricum, daca voi lucra ceva in salcam, voi lucra exclusiv pentru mine, sau cel mult pentru prieteni.
Despre tine, cel mai bine e sa incepi sa cauti unde sa-ti debitezi scandurile din trunchiurile de lemn pe care le ai. Mai cunosc si eu lume, o rezolvam noi. Dupa care, in functie de experimentele pe care le vom face poate impreuna, pe o cantitate mica de materiale, vom sti ce trebuie facut mai departe.
Eu am totusi o rezerva despre folosirea salcamului la bordaj, deoarece e un lemn greu si dur. Se gasesc rasinoase uscate la uscator, la 12%, la un pret foarte bun, iar la bordajul unei barci nu intra prea mult lemn (in jur de 200-300 de puncte). Daca ar ramane doar osatura din salcam, iar bordajul din rasinoase, treaba e ca si rezolvata, si cred ca te incadrezi si in buget (depinde bineinteles si de noroc in cazul motorului).
Citat din: Rumpi din Februarie 01, 2014, 03:55:52 PM
Cred ca ai nevoie de ceva de deplasament pur, o lotca ar fi ideala, desi poate se gaseste si altceva ca mie lotcile cu pupa taiata pentru a pune motor mi se par hidoase.
Asta sa fie baiul :) . Se poate face un mic put la pupa barcii, pentru motor. E simplu si foarte eficient.
Din toate posturile rezulta intrebarea daca e musai de folosit lemnul de salcam, sau nu.
Asa cum am spus in primul post, eu as vinde salcamul unui dulgher sa lucreze butoaie, as cumpara rasinoase si de restul de bani, ceva epoxidica :) .
Varianta de a lucra o barca simpla din lemn dur, cu chin si scule tocite ori stricate, nu m-ar atrage.
Desigur, e ceva inedit. Dar nu cred ca ineditul e prima cerinta, ci rezultatul finit: o barca buna, usoara, transportabila, ieftina.
salut baieti!
referitor la salcam stiu ca e o leguma(de la scoala) si ca e cel mai bun lemn de bagat in pamant pentru constructii(de la bunicu)!
deasemenea am daramant la tara o magazie facuta pe structura de salcam si am vrut sa taiem lemnele rezultate pentru foc dar......surpriza! Am facut praf un lant de drujba cu pretentii si am incercat la topor dar pentru ca venise deja noaptea am avut surpriza sa vedem cum sar scantei din topor(la propriu si fara gluma)
Va salut! Revin cu aceasta postare ca sa va anunt ca nu renut la bordajul din salcam,asta nu inseamna ca nu tin cont de sfaturile voastre.Da Florio,eu vreau ceva finit si inedit.Imaginati-va ce culoare frumoasa(verde-galbui),mai frumoasa decat mahonu sau nucul.In privinta greutatii,dupa calculele mele,nu ar trebui sa-mi fac probleme;o barca lunga de 3-3,10 m nu poate depasi 75-80kg daca folosesc stripuri de 5cm si groase de 10mm,dupa slefuire,din grosime se mai pierd cel putin 2-3mm,deci voi avea la final o barca groasa se 8mm.Salcamul uscat este foarte usor,mai usor decat osb-ul.Am sa folosesc cu precadere cuie din lemn de corn,doar in faza lipirii voi folosi holsuruburi .
Vali,in ceea ce priveste debitarea lemnului,am vorbit deja cu taicamiu sa discute cu baietii de la gater,sa stabileasca pretul in tuica,vin sau bani :)
La mine la tara exista gater si multi mesteri care au scule profesionale de prelucrare a lemnului.Am sa fac stripurile acolo,problema e ca le vreau lungi de 5m si nu stiu cum am sa le aduc in Galati :(
Rumpi,ai dreptate,la metoda strip clasic m-am gandit si eu dar de ce sa folosesc musai stripuri patrate?Daca poti si vrei sa-mi recomanzi un model de barca care sa nu depaseasca 3,5m si sa arate bine ar fi nemaipomenit.
Vreau sa va mai intreb ceva in legatura cu greutatea,daca as folosi stripuri si mai sbtiri sau daca (numai daca este posibil)as combina stripuri de tei sau pin cu cele de salcam...greutatea s-ar reduce considerabil.Ce ziceti,se poate?Dar daca fac osatura,coastele din brad sau tei?
Ma bucur ca se poate folosi epoxi la salcam ;)
Sanatate va doresc.
Cu o barca de 3.5m nu prea ai ce face pe ape curgatoare
Mai trebuie lucrat la dimensiunea stripurilor. 5x1 cm pentru o barca de maxim 3,5m e prea mult. Cu stripurile alea te poti intinde la o barca de peste 4 metri. Si greutate pe masura :)
Oricum, aici e topicul cu carvel plank, adica niste file de bordaj pe niste coaste, pentru niste ambarcatii grele, cu chila, urâte de toti. :D
Daca stau si ma gandesc, cred ca exact carvel plank ar fi solutia in cazul bordajului de salcam. Asta din cauza tensiunilor mari din filele de bordaj, care nu cred ca ar permite folosirea unui lemn usor la osatura.
Deci Tudor, intotdeauna la osatura se foloseste lemnul tare si la bordaj cel moale, nu invers. Din cauza asta, cred ca solutia e osatura din salcam, iar daca flexibilitatea la 5x1cm permite, bordaj tot din salcam. Daca nu, ori sipci mai subtiri de salcam, ori un lemn moale, precum molidul de exemplu.
Am sa folosesc sipca de salcam lata de 5cm si groasa de 8mm iar osatura am sa o fac din lemn de ulm(e mai alb la culoare si incanta ochiul),e destul de tare ca esenta.
Daca puteti sa ma sfatuiti in ceea ce priveste modelul,chiar va rog,am nevoie de sfaturi.
Asta este motorul pe care o sa-l poarte barca:
Vali,daca stii si daca vrei sa-mi spui de unde as putea cumpara rasina si fibra de sticla,dau o bere ;) Oare am sanse sa gasesc in Galati?
Motorul din fotografii nu-i cine stie ce dar e clasic si merge bine.Daca am noroc sa gaseasca cumnatul meu prin Londra ceva mai bun si ieftin...l-am rugat deja sa caute prin targuri sau pe la second hand,poate am noroc :)
Bafta multa!
motorul este un seagull 2 timpi,model englezesc.....uite si aici cum se porneste-British Seagull Outboard Motor - First Start in 40 Years! (http://www.youtube.com/watch?v=-adwm9K77pY#)
love delta,crezi ca o sa ma duca in amonte pe dunare,bineinteles,pe langa mal?
crezi ca acest motor merita 50 gbp?oricum,l-am luat deja :)
Sursa de fibra e Polydis Bucuresti, sursa de rasina mai ieftina e Europlastic Bucuresti. Ambele firme vand en-detail si trimit prin curier.
Despre planuri, eu m-as uita, in afara de lotca traditionala, si la ceva mai neconventonal, dar foarte aspectuos, precum barcutele de aici: http://compumarine.com (http://compumarine.com) . Dupa un asemenea plan si-a facut si colegul GVincentiu bijuteria Fraga 3, cu care a fost si la Raidul de anul trecut.
Citat din: tudor.diac din Februarie 03, 2014, 01:20:38 PM
Am sa folosesc sipca de salcam lata de 5cm si groasa de 8mm iar osatura am sa o fac din lemn de ulm(e mai alb la culoare si incanta ochiul),e destul de tare ca esenta.
Sub 4-4,5 metri nu ai ce face cu coastele, iar 8 mm sunt prea multi si degeaba. Eu cu 7 mm ai mei am bușit-o de toate valurile și nici măcar nu vibrează. Cu ce o transporti la apa si cu cine crezi ca o vei manevra? 70-80 kg sunt grele pentru doi, darmite pentru unul singur...
gvincentiu,ok,am inteles,deci pot sa fac stripurile mai subtiri de 6mm ,plus ca o sa le si slefuiesc calumea dupa lipire ,ca doar nu o sa le pot eu lipi perfect.In concluzie daca cu tot cu fibra si rasina raman cu o grosime de 6mm e bine.Coaste am sa-i pun dar nu groase,subtiri de 10 sau 12mm,din lemn de ulm indoit la cald(cu parlitorul de porc).
Imi place modelul de lotca pe care mi l-a aratat Vali,eu zic ca e frumusica si nu o sa depaseasca 50kg la final.Am sa-i caut planul sa vad pe unde-l gasesc...incepand de acum am nevoie de ajutorul vostru :)
Multa bafta!
Tudor imi pare rau sa spun asta dar n-ai inteles decat ceea ce ai vrut. O sa ma mai repet o data dupa care faci ce vrei:
Salcamul este un lemn excelent pentru o constructie clasica FARA EPOXY. Asta inseamna trei lucruri: constructie traditionala in bordaj neted (carvel planking) sau in clinuri (clinker sau lapstrake planking) sau constructie strip plank traditional. Toate aceste metode presupun bordaj prins de coaste in suruburi. Chila, coastele si ce alte elemente de rezistenta mai sunt pe acolo (aka osatura) se fac din salcam. Ulmul nu e bun decat pentru o chila scufundata tot timpul la cicluri repetate umed-uscat putrezeste. Si intr-o barca mica coastele si chila vor fi tot timpul in ciclul acesta.
Daca vrei bordaj de salcam si o barca pe care sa nu o tii tot timpul in apa ai optiunea strip plank traditional. Asta inseamna stripuri patrate, prinse in cuie intre ele, insurubate pe coaste si FARA EPOXY.
Daca folosesti epoxi la un bordaj de lemn natur trebuie sa imbalsamezi frumos tot lemnul pentru ca EPOXY E LUCRU DRACULUI, ori dai cu el peste tot, ori nu dai deloc. Salcamul (ca de altfel orice lemn tare) se misca puternic la umezeala si asta inseamna ca ori ii dai posibilitatea asta din constructie, ori imbalsamezi tot lemnul cu epoxy ca sa nu se mai miste (ca nu ajunge umezeala la el). Nu exista alternative si combinatii printre ele daca folosesti o esenta tare la bordaj.
O constructie strip plank asa cum a facut vincentiu cu fibra de stica pe ambele parti nu are nevoie de coaste, chila, etc. deoarece nu este o constructie de lemn ci o constructie din fibra de sticla unde se intampla ca miezul compozitului sa fie lemnul (si sa arate bine ;) ). Acolo nu conteaza proprietatile tehnice ale lemnului, rezistenta lui la umezeala s.a.m.d. ci conteaza grosimea stripurilor care separa cele doua piei din fibra de sticla imbibata in epoxi care fac toata treaba. Din aceasta cauza conteaza greutatea lemnului deoarece nu te poti juca cu grosimea stripurilor, si tot din aceasta cauza folosirea salcamului in acest loc este contraindicata. Asemenea barci se fac cu cel mai usor lemn disponibil, la noi molid (ca inca n-am vazut paulownia pe piata desi avem plantatii).
Practic tu ai doua optiuni:
1) iti faci o lotca traditionala din salcam pe salcam (osatura si bordaj). La sfarsit dai lemnul cu ulei de in si razi de toti care smolesc lotcile deoarece tu nu ai nevoie, ca lemnul tau rezista. Pentru asta trebuie scule si meserie.
2) faci o barca cu epoxy si fibra de sticla caz in care lasi dracu salcamul si cumperi cateva scanduri de molid. Bugetul iti permite fara probleme acest lucru si nici nu trebuie sa fii maragonz.
Parerea mea dupa ce am citit ce ai scris pana acum (indoirea ulmului cu parlitorul de porc e antologica) este sa alegi optiunea 2 daca vrei sa construiesti. Cumpara de la vincentiu planurile pentru Fraga 3, daca ai noroc mai are si modelele de OSB gata taiate si ti le vinde sau inchiriaza si pe alea si pana trece prohibitia ai barca facuta. Mai atarni motorul de ea cand iti vine din anglia si esti gata de sezon.
Salut.As indrazni o vorba.Am luat asta toamna un camion de salcam pt. incalzire.Le-am taiat cu drujba de a plans lantul...8o la suta din lemn cu cioate,rasuciri,intortocheri,si au fost copaci intregi.La crapat alta istorie...E un lemn complicat de prelucrat si daca mai vrei sa faci sipci din el si mai si.Sa zicem ca le tai la un circular profi[cu injuraturile de rigoare a meseriasului] si in momentul cand ele se usuca si tu ai sa le curbezi,curburile si rasucirile fibrei au sa devina aschii ,sau pocnesc de tot .Incearca mai intai sa faci cateva sipci si o sa vezi..
baieti!daca voi dori o barca mica de lemn de salcim uite cum as face-o:
-mai intii as debita sipci de 5-6mm grosime si latime cit incape,asta din lemn de salcim VERDE.
-din acelesi sipci as pregati coaste,adica sipci suprapuse cu grosimea totala de 15-16 mm si 25-30mm latime,sau chiar mai subtiri,cu epoxi intre ele si indoite pe forma,nu e nevoie sa fie verde in acest caz,la grosimile astea si cu putina apa si o lampa cu gaz,le-as aduce usor pe forma.contrar parerilor,salcimul e destul de flexibil,mai ales inima,binenteles ca se poate folosi si VERDE,doar indoit pe forma,blocat in curbura, lasat sa se usuce ceva timp si dupa aceea lipit cu epoxi.
e adevarat ca nu o sa intre holzsuruburile in salcim.dar se pot da gauri cu o bormasina pentru acestea,si daca tot as da gauri,niturile vor fi si mai bune.in acest caz.Cind asezam filele e bine sa se "lipeasca" bine unele linga altele,daca nu se lipesc,exista chit de epoxi cu rumegus fin,
pe exterior as da un strat de tesatura subtire cu epoxi,la interior dupa chituiala,doar as pensula tot cu epoxi.
restul de amenajari,depinde de indeminarea si imaginatia fiecaruia.
Citat din: Rumpi din Februarie 04, 2014, 01:26:56 PM
Tudor imi pare rau sa spun asta dar n-ai inteles decat ceea ce ai vrut. O sa ma mai repet o data dupa care faci ce vrei:
..............................................................................................
Daca vrei bordaj de salcam si o barca pe care sa nu o tii tot timpul in apa ai optiunea strip plank traditional. Asta inseamna stripuri patrate, prinse in cuie intre ele, insurubate pe coaste si FARA EPOXY.
Salut! Rumpi,am inteles tot ce mi-ai explicat tu,Vali,gvicentiu,Florio,dany si ceilalti;aveti dreptate cu totii.Eu nu am vrut sa dau impresia ca nu inteleg,poate am facut-o datorita lipsei de informatii in ceea ce priveste acest domeniu.Am mai bine de o saptamana de cand tot caut pe net documentatii,schite,planuri,tutoriale,etc.in ideea de a ma informa cat mai bine.Recunosc ca am aflat (invatat)lucruri despre care nici nu ma gandeam ca am sa pomenesc vreodata si, nu-mi pare rau...
Va multumesc din suflet pentru sfaturi si idei.Problema e ca nu pot(nu vreau)sa renut la proiectul asta,chit ca voi pierde timp,materiale si bani.M-am saturat de gonflabila pe care o am(impodobita cu petece),cu care am vrut sa trec Siretul pe la Sendreni si era sa ajung la Movileni :D Vreau sa am barca mea,barca din lemn,din lemn de salcam.De ce?Pentru ca se poate.Cititi aici sa vedeti ce spune despre salcam:
"Din punctul de vedere al proprietăţilor de curbare, speciile lemnoase se grupează în cinci categorii. Categoria întâi cuprinde speciile cu cele mai bune proprietăţi de curbare, din carefac parte: frasinul american, frasinul comun, ulmul olandez, cireşul, ulmul de câmp,carpenul, arţarul, stejarul pedunculat, cerul, salcâmul, platanul şi nucul. Din categoria a douafac parte: mesteacănul, castanul, duglasul; din a treia nucul: african şi duglasul; dina patra sapeli, molidul, salcia iar din a cincia, cu cele mai slabe proprietăţi de curbare, face parte mahonul african."
Plastifierea lemnului în vederea curbării se poate realiza prin mai multe procedee: tratamentul hidrotermic şi higrotermic; plastifierea cu curenţi de înaltă frecvenţă; plastifierea prin impregnare cu uree; plastifierea prin tratarea cu amoniac în soluţie. Eu am sa folosesc tratamentul hidrotermic,adica am sa-l aburesc :)
Am sa folosesc metoda clasica cu stripuri-care ,datorita rezistentei mari la rupere a salcamului,vor fi foarte subtiri de 5-6mm,chila va fi din salcam si coastele la fel doar ca am sa le fac de maxim 12mm grosime si late de 5cm.
Cam asa voi lucra si eu Ranger Prospector Wood Strip canoe Build Part1 (http://www.youtube.com/watch?v=NQ86_xtS2a4#)
Cine crea planuri pentru barci de tot felul,am o carte care-ti da mura-n gura si un soft pentru proiectare
Sa fim sanatosi cu totii ;)
Of of inca o data: la ce-ti trebui chila si coaste la metoda "strip plank"? Sau totusi, desi ne dai filmulet cu aceasta tehnologie, vei face dupa titlul sectiunii adica "carvel plank"?
Parca esti pe sine pe cuvant ;D greu de deraiat ...
In plus, in textul citat despre curbarea esentelor lemnoase, cred ca ierarhizarea se face dupa raza minima de curbura in functie de grosimea sipcii. Chiar si asa, sursa respectiva e cam dubioasa, deoarece mahonul african (khaya) e una din esentele cele mai folosite la elemente curbate stratificate, la constructia in epoxy.
Nu raza minima de curbura e de interes in cazul de fata, ci tensiunea de incovoiere a elementului (de bordaj sau osatura). Pentru a lucra relativ usor, dar a obtine si o barca suficient de solida, trebuie gasita sectiunea optima a sipcilor de bordaj (latime pe grosime). De asta spuneam sa facem intai probe.
Eu as face cum ne-au scris nea Nicu - home made si Rumpi: carvel plank pe gabarit, cu coaste curbate ulterior pe pozitie, totul nituit in sarma de cupru. Pentru etansarea corpului, merge si o fibra subtire pe exterior. Se obtine o barca relativ usoara, solida, dar si cu ceva flexibilitate, buna la lovituri, esuari fortate etc. Asta cred ca e avantajul salcamului, anume ca e mult mai suferitor dpdv mecanic decat un bordaj rasinos de exemplu.
Fratele meu alb, rosu sau verde, fii atent la linkul urmator:
http://forum.woodenboat.com/showthread.php?158609-Adirondack-guideboat-build (http://forum.woodenboat.com/showthread.php?158609-Adirondack-guideboat-build)
Daca tu faci o barca ca aia din salcam esti cel mai tare maragonz din parcare. Personal promit ca bat drumu pana la galati sa vaz obiectu cu ochii mei si sa-ti dau de baut si pe urma pui poza pe forum drept marturie ca ai tot respectul meu. Nu de alta da io nu m-as apuca de asa treaba decat daca as fi in pensie si n-as avea cu ce sa imi ocup timpul.
Filmuletu pe care l-ai pus tu e pentru strip plank compozit unde tot lemnu ala e de decor, fibra de sticla (din interior) face toata treaba. Daca tu ai chef sa te chinui cu salcamul ca sa faci un stripper compozit pe care il incapsulezi in epoxy si fibra si sa ii pui coaste decorative de ulm, e ok, e placerea ta, io nu ma bag. Zic doar ca ti-ar fi mult mai usor si mai comod cu molidul, rezultatul ar fi mai rapid de obtinut si barca mai usoara.
Parerea mea am zis-o, tie iti trebuie Fraga 3 in varianta exclusiv motor.
am fost atent,ca si la lotcile clasice de la noi,coastele sint total gresit decupate,da' cine sta sa se uite la asa ceva,cind barca sta pe apa,nu?ca vor crapa dupa prima expunere mai indelungata la soare....e o alta discutie.TOT coastele din file suprapuse vor fi mai rezistente si elastice,ca se pot decupa pe forma naturala si din crengi si trunchiuri contorsionate,e la fel de bine,numai ca nu prea se mai gasesc in natura.cine mai sta sa caute si sa decupeze asa ceva?americanii astia chiar comercializeaza asa ceva,se numesc genunchi si se folosesc,cei mai masivi,in constructiile de depozite,cladiri mari din lemn...etc.pentru intarirea legaturilor dintre stilpii peretilor si acoperis........nave mari din lemn,cine mai construieste la ora actuala?aproape nimeni......
M-am bucurat ca exista topicul asta, dintr-un singur motiv : dincolo de ceea ce stiu, fiecare dintre colegii nostri aduce cate un plus de informatie.
Cu privire la directia pe care o va lua Tudor in proiectul lui, aceasta ii apartine intru totul.
Eu am spus ceea ce as fi facut daca as fi fost in pozitia lui. Iar voi cu siguranta v-ati exprimat alegerea la fel, daca ati fi in locul lui.
Ma mai bucura un lucru :) . Discutia nu a deviat in zona orgoliilor, si asta este de apreciat. Pana la urma fiecare isi stie pozitia, experientele si nazuintele. Nu e cazul sa decidem pentru altul :).
Acum, topicul a acumulat suficiente informatii teoretice cat Tudor sa poata trece la fapte.
Tudore, sunt cu ochii pe tine si iti urez succes ! :)
P.S>
Intr-o discutie pe alt forum, m-am delectat ieri seara citind dialogul unor colegi. Vali, Peter si Florin (un arhitect din Franta, cu foarte multa experienta in proiectarea si utilizarea de ambarcatiuni).
Desi aveam multe de spus, n-am vrut sa intervin intr-un schimb de idei atat de frumos conturat si documentat, ca acela. Cand astfel de oameni deschid o discutie, ma bucur sa o savurez si sa iau aminte :) .
tot despre salcim e vorba....si din ce an!.....
GEZIRA Type: GENTLEMAN'S MOTOR YACHT de 1934 type Edwardian par n°3
GEZIRA Type: GENTLEMAN'S MOTOR YACHT de 1934 type Edwardian par
GEZIRA Type: GENTLEMAN'S MOTOR YACHT de 1934 type Edwardian par James Taylor and Bates de 17m, membrures en chêne et acacia, un pont en teck, des arbres, chaises et hélices en bronze, à restaurer Lieu de visite: SAINT-MALO - SUR QUAI de Terre Neuve, bassin Duguay Trouin
@Florio, multam pentru compliment (am mai zis o vorba si pe strada vecina).
Îmi face placere sa urmaresc un topic de genul asta (mai ales ca discutam despre esente de lemn europene, ceea ca e rar - în partile pe unde am umblat eu, cum ai nevoie de lemn, cum te repezi pe un Red Cedar, Sapelli, Acajou sau daca te tine punga si în functie de ce scop, pe o bârna de Teck...)
Doar ca sa mai pun un pic de paie pe foc - constructia traditionala de barci "utilitare" (pescuit, transport, vase-pilot etc) de pe coasta franceza a Atlanticului/Mânecii folosea mult salcâmul (Accacia) sau salcâmul fals (Robinier) pentru cam tot ce reprezinta osatura, coaste, mai putin chila (deseori o piesa masiva din stejar, în general marangozii din alte vremuri ocheau înca din padure copacul, îl rezervau si faceau o lista cu ce se poate face cu el si din ce crengi - asta da exploatare "sustainable"). N-am auzit în viata mea despre barci cu bordajul din salcâm. Pentru strip-plankingul modern confirm ce spunea mai devreme Rumpi, n-are rost sa folosesti un lemn durabil, are rol de "miez de sandwich", în plus e îmbracat în epoxy si fibra. Pentru piese încleiate lamelar în forme curbe, din experienta mea rasinoasele curente (în Franta se foloseste cu succes pinul, e de preferat sa nu prea aiba noduri) se preteaza la fix (personal am folosit pin pentru niste piese de sustinere pentru un velier mai vechi, sectiunea finala era cam de 50x80mm, din plinte din pin cumparate de la o pravalie de bricolaj - perfect.
Acu' o saptamâna am încercat sa-mi fabric un stick pentru echea lui Little Gu, cu mari ambitii, un miez din pin si piesele exterioare din sapelli, sapelli-ul n-a suportat curbura (e drept ca i-am cerut cam mult, si sectiunea de 8-10mm era cam groasa pentru raza pe care o vroiam). Deci: pin - da, sapelli si alte rubedenii din familia acajou - nu prea.
Bravo pentru nivelul discutiilor, e fain pe la voi, mai trec.
(http://i150.photobucket.com/albums/s110/tinkiett/et%20Marius%20devint%20Tayo/misalos%202008/laventureTAYO075.jpg)
Florin
tudor.diac
sunt curios ce ai facut cu bustenii de salcam. sper ca i-ai lasat la uscat si nu i-ai taiat inca. Oricum, sa faci o barca din salcam e un vis frumos. materialul e atat de tare incat vei intampina extrem de multe dificultati. Acesta e motivul pentru care nu se foloseste, e foarte greu de prelucrat. Din alte perspective...nu putrezeste ceea ce e super. daca nu e perfect uscat busteanul cand tai sipcile, acestea se vor deforma teribil devenind neutilizabile. Cine o sa-ti taie lemnul o sa-ti umple frigiderul, va schimba discurile ca pe ciorapi. cand vei slefuii barca o sa intelegi si tu cat de dur este. Citeam ca ai bustenii drepti,grosi si lungi la 6m. Poate ca nu-ti dai seama dar si asta este o raritate, eu nu am vazut niciodata. Parerea mea esta ca o canoe sau un caiac facut din salcam este o mare risipa, la fel si o lotca. Lemnul asta asa cum l-ai descris merita o intrebuintare mult mai nobila.
Citat din: mariusf din Iulie 19, 2014, 07:19:55 AM
...
Citeam ca ai bustenii drepti,grosi si lungi la 6m. Poate ca nu-ti dai seama dar si asta este o raritate, eu nu am vazut niciodata. Parerea mea esta ca o canoe sau un caiac facut din salcam este o mare risipa, la fel si o lotca. Lemnul asta asa cum l-ai descris merita o intrebuintare mult mai nobila.
In zona in care locuiesc salcamul este (sau mai bine spus era) un lemn comun pentru constructia de case in sistem paianta.
Multi cunoscuti, de seama cu parintii mei, cresteau salcami in curte special pentru lemn de constructii. Ii tundeau intr-un anume fel, an de an, incat tulpina sa fie inalta, dreapta si fara noduri.
In multe curti se gasesc busteni taiati de cateva zeci de ani, drepti si cu lungimi de peste 6 metri ce inca isi asteapta casa in care sa-si implineasca menirea. Dar nici autorizatii de constructie pentru paianta nu se mai dau, nici dulgheri meseriasi nu mai exista, asa ca sfarsitul va fi in soba.
Probabil ca cine doreste cu ardoare o barca de salcam, se va descurca si de material bine uscat, drept si cu lungimea convenabila.
interesant ce spui. despre ce zona anume vorbesti? A fost o vreme cand cumparam salcam drept din Bulgaria pentru ca aici nu-l gaseam. ma rog, pentru construcitii cred ca este cel mai bun lemn posibil. eu il vindeam drept spaliere pentru vita de vie. Din cate stiu in biosfera deltei dunarii poti construi doar case cu un nivel, ridicate pe butuci de salcam.
Daca are pret de lemn de foc eu l-as cam cumpara, indiferent de cat de mult este
In apropiere de Buftea.
Nu stiu sa vanda careva la pret de lemne de foc, dar cand sunt taieri in padure, salcamul predomina. Si o caruta de aprox, 1 metru ster este in jur de 350 lei. lungimea 3-4 metri, taiat dupa caruta.
multumesc de pont
Hei , interesant subiect ! Dar dificil de realizat ! ;)
Spun si eu una-alta despre salcam . Intamplarea face sa am niscaiva experienta cu lemnul asta .........
Copilarind la tara , la doua curti de noi sedea fratele lu' bunica-miu . Dogar .... Lucra tot soiul de doage si butoaie din stejar si/ sau salcam . Insa din ce in ce mai rar salcam . Lemnul asta ii punea "capac" . Doage arcuite facea din ce in ce mai rar . Il mai folosea la roti de carute si la putini , unde doagele sunt doar trapezoidale .
Este un lemn dat dracului . Poate , din ce creste pe la noi , doar prunul sa-l surclaseze si poate radacina de cires ..
Asa cum s-a spus mai sus in topic , a-l prelucra presupune un consum urias de panze si bagari si scoateri din partea prelucratorului . La fel , tot asa cum s-a mai spus , salcamul nu-l prelucrezi taiat din padure cum o da Domnul . Ci il pregatesti pentru un scop anume taindu-i nuielele , dand voie trunchiului sa capete zveltete si sa n-aiba noduri . In timp , in ani de zile ........
Lemnul ster din padure este exclusiv pentru foc . Sau poate doar pentru cozi de ciocane si topoare .
DPDV al constructorului de barca este doar o ambitie "tamplareasca" . Lemnul e greu . Extrem de dificil de prelucrat , aproape imposibil de saturat in straturi de rasina . Are fibra absolut impenetrabila . Asadar ..... fara rasina . Ramane sa lucram in catran si-n alte metode consacrate lipovenesti . Ori ..... n-avem timp .
Daca tot ai un proiect deosebit "pe teava" , de ce nu folosesti teiul ? Se prelucreaza fantastic , este extrem usor , are o culoare absolut iesita din comun , are fibra vie si nervoasa . Mai mult , se preteaza excelent la fibrare/rasinare ..... Zic si eu ......
Salcamul de padure in general este drept si fara crengi laterale. In padure copacul tinde sa se inalte vertical, scuzati pleonasmul, in cautare de lumina. Dintr-un lot destinat taierii se pot alege multi busteni pentru o aplicatie anume, barca in cazul asta. Numai ca solul umbrit din padure si patul de frunze retin umezeala. Aceasta este benefica copacului, pentru o crestere rapida, dar face lemnul mai putin dens.
In schimb, salcamul de razor, cel ce creste in camp, in plantatiile dintre tarlale, este mai chinuit din punctul de vedere al apei, iar lemnul este mai dens si mai bun. Se folosea cu precadere pentru capriori, grinzile de acoperis. Culoarea lemnului difera putin de cel al salcamului de padure, are o tenta putin mai rozalie si este foarte dur.
Tot din categoria salcamului: un vecin a plantat pe post de gard viu o specie de salcam cu tepi de 5-7 cm si creste asa de des ca nici pasarile nu-l viziteaza. Nu este specia cunoscuta sub numele de ghimpar, este altceva. M-a rugat sa-i curat gardul, l-am taiat cu toporasul si am luat crengile de 3-5 cm grosime sa le folosesc ca lemn de foc. Am facut greseala sa le las sa se usuce. Cu circularul de mana cu panza vidia, nu am reusit sa-l tai. Efectiv ieseau scantei de ai fi zis ca are fier in el. Dupa cateva incercari am distrus panza. Ma intreb, oare ce catarg, giu, eche sau alte bete pe barca ar iesi din acest lemn?