Dragii mei iata ce ne pregatesc guvernatii. Din pacate nu m-am prins mai devreme sa le fi facut magarilor niste observatii de bun simt.
http://www.mt.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/402-proiectul-de-ordin-al-ministrului-transporturilor-pentru-aprobarea-procedurilor-privind-evidenta-si-inmatricularea-ambarcatiunilor-de-agrement-conditiile-tehnice-si-incadrarea-cu-personal-navigant-a-acestora-si-avizarea-operatorilor-economici-pentru-desfasurarea-activitatilor-de-agrement-nautic (http://www.mt.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/402-proiectul-de-ordin-al-ministrului-transporturilor-pentru-aprobarea-procedurilor-privind-evidenta-si-inmatricularea-ambarcatiunilor-de-agrement-conditiile-tehnice-si-incadrarea-cu-personal-navigant-a-acestora-si-avizarea-operatorilor-economici-pentru-desfasurarea-activitatilor-de-agrement-nautic)
Si textul proiectului: http://www.mt.ro/web14/documente/acte-normative/2014/2_05/text_proiect.pdf (http://www.mt.ro/web14/documente/acte-normative/2014/2_05/text_proiect.pdf)
Cititi, comentati, asta ne asteapta, daca n-am fost pe faza asta e.
Este o marlanie tipic balcanica.
Data publicării: 07.05.2014
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 18.05.2014
Iar "condica de sugestii si reclamatii" este deschisa " - tocmai 11 zile calendaristice !
(in care s-au incadrat doua weekenduri, deci "operatorii" afectati ar fi avut la dispozitie,
pentru consulatri cu juristi, redactare si retransmitere 7 zile lucratoare)
_________
Art.3–(1) În cazul în care o persoană fizică sau juridică construieşte pe teritoriul României o ambarcaţiune de agrement care nu intră sub incidenţa Hotărârii Guvernului nr. 2195/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă şi/sau punere în funcţiune a ambarcaţiunilor de agrement , înaintea începerii construcţiei acesteia trebu ie să obțină autorizația de construcție emisă de către căpitănia portului/oficiul de căpitănie în a cărei zonă de jurisdicție se execută construcţia
Acest paragraf este o imbecilitate enorma, in toata splendoarea !
Ce-i mai trist ca nu se referea la ambarcatii realizate in scop comercial (pentru care exista un set de reguli CE clare, de la omologare si pana la certificare) ci tinteste tocmai constructiile non-comerciale (realizate preponderent de amatori).
Vasazica daca amplasez in curtea mea 3-4 caprite peste care pun a grinda de stejar de 20x20 cm sectiune si lunga de 8 metri,
se poate interpreta ca am inceput o constructie.
Dar nu exista nici o garantie ca va fi finalizata vreodata (si chiar daca da, s-ar putea sa dureze ani).
O ambarcatie se poate considera ambarcatie din moment ce poate sta CEL PUTIN la ancora, pe apa.
__________
Punctul 3-(4) este o incalcare clara a prerogativelor.
Nu se pot ceda unei capitenii prerogativele unei societati de clasificare, si chiar daca imposibilul s-ar realiza
- ce mijloace are o capitanie (in afara de cativa scribi) pentru verificarea "respectării normelor tehnice de construcţie"?
Pot preleva probe din laminate, pe care sa verifice apoi rezilienta la intindere si forfecare sau inflamabilitatea?
Pot efectua controlul unor cordoane de sudura, de ex. in placi /profile de aluminiu ?
(cu raze X sau ultrasunete)
_______
Art 4-(1)
Idem, o enormitate, buna de mintea birocratului retardat mental.
La ce -i bun sa inscrii in register ambarcatii "aflate in constructie"?
Punctul (5= din articol este un alt nonsens.
La inceputul unei constructii pot face doar O DECLARATIE DE INTENTIE si atat.
Nu pot da declaratii notariale despre actiuni care inca nu au avut loc.
Sau da , si voi include in postambul si intentia ca am de gand sa joc la Lotto in saptamana urmatoare,
ca din castigul pe care sper sa-l obtin sa pot finanta "organe" obscure.
_____
Art 9-(3) Permisul provizoriu de navigație va fi eliberat pentru o perioadă limitată de timp în
scopul prezentării publicului sau cumpărătorului a performanțelor ambarcațiunii și nu poate fi folosit pentru desfășurarea de activități comerciale.
Foarte frumos, doar ca nu s-a percizat durata (sau durata maxima)
Adica daca o firma construieste "ceva" si se dovedeste a fi nevandabila (indiferent de motive) ramane ambarcatie in veci cu un permis provizoriu?
(ancorata in port , adica nu tu activitati comerciale, si nici macar "birt sau hotel la cheu"
____________
Art.11-
După întoarcerea ambarcațiunii de agrement din probele de marş , constructorul este obligat să depună permisul provizoriu
de navigație la căpitănia portului /oficiul de căpitănie,
care va face menţiunea în Registrul de evidenţă a ambarcatiunilor de agrement în construcţie
Alt rezultat a mintii de militian tip Garcea!
Pai acel biet permis nu este nici arma nucleara nici bacteriologica ca sa fie ferecat in rastel...
Ori s-a trecut clar perioada de valabilitate, si permisul este valabil (deci si utilizabil) pe perioada respectiva
(avand in vedere ca nu se face o singura proba de mars, ci 2-3-N pana la conformitate cu proiectul, inclusiv remedierea unor neajunsuri)
ori permisul este "de unica folosinta" (ca de autobuz :-)
si nu mai e cazul sa se trambaleze nimeni cu o hartie fara nici o valabilitate !
_________
Acum fiti atenti, urmeaza cireasa de pe tort!
"Art.12-(1)
(1)Până la înmatricularea/înscrierea ambarcațiunii de agrement în registrul matricol/registrul de evidență,
ambarcațiunile de agrement nou- construite sau dobândite în afara teritoriului României de persoane juridice ori fizice române,
pot naviga pe baza unui permis provizoriu de arborare a pavilionului român emis de misiunea diplomatică a României din statul încare se
află ambarcațiunea de agrement.
(2)
Misiunea diplomatică prevăzută la alin. (1) emite permisul provizoriu de arborare a pavilionului român numai dacă solicitantul face dovada că ambarcațiunea de agrement îndeplineşte condiţiile tehnice minime care să îi permită staţionarea sau deplasarea în siguranţă şi că nu constituie o sursă de poluare a mediului.
Bun, sa presupunem ca va cumpara rumunul un trauler de 15metri si 35 tone (TDW) in Olanda.
Barcuta frumoasa , in stare buna , carena de stejar bine intretinuta,
motoras naval MAN de 180 CP, fabricat in anul de gratie 1963, totul functioneaza perfect.
Barca ideala (dupa mici modificari) pentru transport turisti , intre Tulcea si Sf. Gheorghe de exemplu.
Merge cumparatorul la Ambasada Romaniei din Amsterdam pt acte?
Sau da doar un telefon?
Se deplaseaza diplomatul de la "misiune" si da OK in calitate de expert naval (surveyor)?
Sau il pune pe clientul-patriot care vrea-musai sa importe nava sa-i aduca si un expert naval?
Daca da, cine suporta costurile?
(+ timpul mort, fiindca ambasadele , ca sa nu se surmeneze angajatii de atata munca, au un program foarte scurt...)
Si in fine, chiar daca apare actul cu pricina (expert opinion /survey) ce va intelege diplomatul roman din toate cele?
(doamne feri, poate va fi expert /experta ca Udrea, Grapini & Ponta ;-(
Nu va chinui cu analiza restului de text, intrucat nu poate fi calificat produsul unui act legislativ,
este doar excrementul unor minti incompetente,
si dresate de-a lungul treditiei fanariote presarate cu iz postcomunist
(-Daca tu chiabur imputit ai bani de o baca, apoi te taxam, sa nu iti ajunga nici de o copaie!
De unde bani, te priveste, noi te taxam, oricum)
Citat din: solpet din Mai 28, 2014, 03:34:54 PM
Este o marlanie tipic balcanica.
....................................
Punctul 3-(4) este o incalcare clara a prerogativelor.
...............................................................
- ce mijloace are o capitanie (in afara de cativa scribi) pentru verificarea "respectării normelor tehnice de construcţie"?
Pot preleva probe din laminate, pe care sa verifice apoi rezilienta la intindere si forfecare sau inflamabilitatea?
Pot efectua controlul unor cordoane de sudura, de ex. in placi /profile de aluminiu ?
(cu raze X sau ultrasunete)
Nu zi HOP, Peter, ca nu-i tine in loc asta. Exemplu:
Cand au terminat frumusetea de barca Fly Fox, pentru inregistrare, proprietarilor li s-a cerut printre altele si o proba a materialului. Cum, taiem barca si imbatranim langa ea sa o testam?
Nu, mergeti la institutul de la Magurele unde o bagati in reactor (o bucata, un esantion) si dupa imbatranire, se testeaza la rezistenta.
Treaba asta costa mii de euro, pe langa alte mii cerute anterior, pe diverse.
Rezultatul?
Oamenii au inregistrat-o simplu, in Bulgaria.
Acolo nu le-a mai cerut nimeni bani sa verifice proiectul (tip Bruce Roberts parca). Bulgarii au fost siguri ca Bruce Roberts stie sa proiecteze barci. :)
Citat
Cand au terminat frumusetea de barca Fly Fox, pentru inregistrare, proprietarilor li s-a cerut printre altele si o proba a materialului. Cum, taiem barca si imbatranim langa ea sa o testam?
Nu, mergeti la institutul de la Magurele unde o bagati in reactor (o bucata, un esantion) si dupa imbatranire, se testeaza la rezistenta.
Treaba asta costa mii de euro, pe langa alte mii cerute anterior, pe diverse.
Citat
Ha ha! Nu pot sa cred! Îmi permiţi să te citez într-un articol?
Citat din: Capitanul Nemo din Mai 28, 2014, 07:41:12 PM
Citat
Cand au terminat frumusetea de barca Fly Fox, pentru inregistrare, proprietarilor li s-a cerut printre altele si o proba a materialului. Cum, taiem barca si imbatranim langa ea sa o testam?
Nu, mergeti la institutul de la Magurele unde o bagati in reactor (o bucata, un esantion) si dupa imbatranire, se testeaza la rezistenta.
Treaba asta costa mii de euro, pe langa alte mii cerute anterior, pe diverse.
Citat
Ha ha! Nu pot sa cred! Îmi permiţi să te citez într-un articol?
Sigur ca da.
Merci, Florin. Realitatea este ca ar fi de râs, dacă n-ar fi de plâns.
Unul din motivele pentru care se întâmplă aberaţiile astea e slaba coeziune a mişcării nautice româneşti.
Ţin minte că mi s-a povestit o chestie interesantă în Suedia. La un moment dat, birocraţii de la Stockholm au introdus obligativitatea înregistrării tuturor ambarcaţiunilor, un proces rapid, fără cheltuieli semnificative.
Rezultatul a fost un val de indignare, proteste şi procese din toate colţurile ţării. Unul dintre contra-argumentele celor cau au inventat barca populară a fost că literele şi cifrele pe care trebuiau să le picteze pe borduri ruinau frumuseţea bărcilor. Oricum, obligativitatea înregistrării pentru toţi a fost abrogată. Trebuie menţionat că în toate statele civilizate, barcagii de orice fel sunt grupaţi în organizaţii, cluburi, etc, având întâlniri şi activităţi dese, adecvate spiritului şi pasiunii lor. În felul acesta, au mereu un cuvânt de spus atunci când statul tulbură apele.
Cu mare părere de rău, trebuie adăugat că orice asociere între români, de multe ori se încheie cu resentimente. Inclusiv între barcagii. Ceea ce nu poate fi decât în avantajul neprofesioniştilor care semnează pachete legislative.
Toate chestiile astea existau deja pentru vapoare, singura chestie e ca s-au extins explicit pentru ambarcatiuni.
Chestia cu "verificarea tehnica" de catre capitanii exista si ea de vreo 15 ani (cred) de cind Registrul Naval Roman (RNR) a trecut in subordinea Autoritatii Navale (ANR). Evident ca nici fostul RNR si nici actualul ANR nu a avut si nu are norme de constructie pentru barci din placaj + epoxi, fibra de sticla cu spuma in sistem sandwich sau mai stiu eu ce alte "avioane".
Autorizatia de constructie este buna pentru barcile de zeci de mii de euro, pentru ca acea "grinda de 20x20" poate fi pusa gaj pentru un credit bancar si se poate constitui ipoteca asupra navei aflate in constructie. De fapt asta e mecanismul prin care se construiesc vapoare pe credit, prin ipoteca constituita din momentul sudarii primelor table ale chilei. Evident ca la noi va mai curge inca muuu...lta apa pe Dunare pina cind te vei putea duce la banca sa iei credit pentru barca punind ca garantie o grinda de stejar! :)
Din cite stiu, in Anglia, Olanda, Germania si tarile scandinave acest tip de registru matricol este benevol si, pentru banii dati in plus (pentru ca e mai scump) ai avantajul ca poti constitui ipoteca pe barca si o poti folosi ca garantie pentru un credit bancar, sau o poti asigura mai ieftin. In aceste tari exista si un registru mai ieftin, care certifica doar proprietatea (ca sa nu umbli cu factura dupa tine) sau pur si simplu poti umbla cu barca neinmatriculata.
Eu ma intreb dupa ce norme vor fi acordate autorizatiile de constructie pentru caiace sau pentru "Babutza" lu' Moshu'! Si ce se va intimpla daca nu scoti autorizatie de constructie? Exista sanctiuni in acest minunat proiect de lege?
@Pelicanu - un motiv in plus sa termin Babutza pana la intrarea legii in vigoare ... ;)
Referitor la proiectul de lege (sper sa ramana in stadiul asta) parerea mea de NESPECIALIST este ca nu modifica esential legislatia actuala ci doar o completeaza (in ce scop este discutabil ...). Pe langa asta, avand in vedere definitiile registrelor de evidenta si matricol (vezi art.2 lit. l) si m) ), ma consolez cu faptul ca nu va avea nicio implicatie asupra ambarcatiunilor care nu trebuiesc inmatriculate si/sau luate in evidenta (ambarcatiuni de agrement pentru uz propriu cu o lungime de pana la 7m si/sau motorizare mai mica de 15 kw).
Daca barca nu se va inmatricula, nu ar trebui sa aiba nimeni treaba cu barcagiul. Singura chestiune e daca te opreste frontiera sau controlul navigatiei pe balta si iti cere actele barcii. In acest caz poti spune ca a fost construita inainte de ordinul ministerului, nu se spune nimic de barcile existente deja.
Oricum, in cel mai rau caz, pentru o barca mare cea mai buna solutie e tot un pavilion de afara. S-a mai discutat de Bulgaria, Olanda, Delaware etc.
" ... poti spune ca a fost construita inainte de ordinul ministerului, nu se spune nimic de barcile existente deja ..."
Asa este Vali, nu numai ca nu se spune nimic de barcile existente dar, chiar daca legea va intra in vigoare (repet, sper sa nu avem surpriza asta vreodata >:() NU poate avea aplicabilitate retroactiva ;)
Pai nu modifica ca nu are cum sa modifice. Dar stabileste. parerea mea e ca pentru barcile sub 7m nu exista nici un control, ca daca nu trebuie inmatriculata sau inregistrata nu iti poate cere nimeni Cartea de identitate a barcii.
Dupa cum zice Pelicanul problema e ca au extins "explicit" chestiile la ambarcatiuni de agrement. In majoritatea tarilor, ca de altfel si in Romania navele comerciale au statut de imobil. In Olanda le trec direct in registrul cadastral de exemplu. De aia si reglementarile, dar si facilitatile mentionate (ipoteca, etc.)
Probabil ca o sa dea si normele de constructie. Aici ar trebui sa fim pe faza. Cine are cunostiinte, pile, etc. in zona ANR, MT, sa ne anunte. Daca trebe ne punem cativa si le scriem noi norme de constructie (minimale bineinteles ::) )sa aiba si ei ceva sa respecte legea si sa ne poata da autorizatii. Ei numa sa isi scrie numele pe document si sa aprobe regulamentul.
Bineinteles ideal ar fi sa gasim pe cineva din minister sau ANR sa ne ia in considerare problemele. Eu presupun chiar ca ANR de fapt nici nu vrea sa se ocupe cu noi, ca le suntem o bataie de cap suplimentara de care nu au nevoie si ar fi fericiti daca am putea simplifica lucrurile.
Practic situatia e clara. La barcile peste 7m diferenta intre inregistrare si inmatriculare este fix 150 euro. Atata costa pavilionul roman. In rest documentele necesare, inspectiile, etc. sunt aceleasi.
Parerea mea e ca inclusiv la amatori se va merge pe ISO. Sunt deja obisnuiti cu ele de la barcile de serie. Daca preturile n-ar fi foarte mari, cred ca pentru o barca mai serioasa s-ar merita pavilionul roman, scapi de alte belele. Daca in schimb va fi scump si se vor cere fantasmagorii cu imbatranirea materialului etc, tot "afara" e solutia.
Tocmai am trecut barca pe numele meu la capitanie. M-am ferit de cea din Tomis,auzind diverse zvonuri si m-am dus frumusel la Capitania Mamaia.
De necrezut! Totul sa rezolvat in 10 min. Carnet nou pe numele meu, numar nou, etc. Valabil 2 ani, dupa care inspectia normala ptr prelungire carnet.
Pentru doritori apelati cu incredere. Este un domn cu mintea descuiata si super de treaba, va poate ajuta si daca aveti neintelegeri pe drumurile voastre. Va ofera o carte de vizita si puteti sa-l sunati oricand.
Daca se merge pe ISO nici dracu nu o sa mai construiasca ceva in romania. Un plan cu toate calculele cerute de ISO la documentatie e gros de o juma de metru, imprimi o cutie de hartie (5 topuri) cu el.
O sa ajungem sa umblam cu totii cu pavilioane straine si sa ne lasam injurati ca nu suntem patrioti. Eu unu am deja doua pavilioane alternative in cap. 8) Basca vorbesc si limbile respective asa ca in acest caz voi spune pa si pusi tricolorului romanesc de la muzeu pe care am jurat credinta patriei si partidului.
Sa stii ca nu-i dracu' chiar asa de negru. Oricum, daca e vorba de barci de alt tip decat cele din HG 2195/2004, sunt suficiente vechile reguli RNR. ISO se aplica ori cand e vorba de serie, ori cand complexitatea e mare, cum e cazul la multicoci sau alte chestii nervoase, unde nu exista prevederi in regulile RNR.
1.
Citat din: Vali din Iunie 01, 2014, 11:54:10 AM
Parerea mea e ca inclusiv la amatori se va merge pe ISO.
Setul de reguli Germanischer Lloyd
- functioneaza excelent de peste 100 de ani,
- este norma acceptata de majoritatea asiguratorilor (pentru ambarcatii mici)
- prezinta marje bune de siguranta
- este usor de interpretat iar calculele tehnice pot fi intocmite intr-o forma concisa fara efort ingineresc si financiar "suprauman"
Am atasat sectiunea referiotoare la ambarcatii mici.
2.
Citat din: Vali din Iunie 01, 2014, 11:54:10 AM
Daca in schimb va fi scump si se vor cere fantasmagorii cu imbatranirea materialului etc, tot "afara" e solutia.
O buna parte a producatorilor de rasini au /pot prezenta Certificare de Conformitate de la cel putin o societate importanta de clasificare.
Din moment ce actele necesare inmatricularii unei barci (>7m) realizata in regie proprie presupun si o declaratie notariala
(prin care constructorul declara ca a realizat ambarcatia in regie proprie)
document careia se ataseaza facturi ,
nu ar fi cine stie ce efort suplinemtarea documentatiei cu un certificat (de agreere de la o societate de clasificare, caci declaratia de conformitate CE
- dealtfel obligatorie din partea producatorului nu acopera acest domeniu, preponderent tehnic).
Altfel spus producatorul materialului are obligatia primara de-a pune la dispozitie un certificat , de la o societate de calificare cu recunoastere larga.
Bineinteles acesta este DOAR o fateta a monedei, si nu fereste de defecte de prelucrare
(ramanind la exemplul cu rasina epoxidica
- eu, ca producator ti-am vandut o rasina pentru care am certificat de calificare de la GL
- tu, in calitate de constructor amator , ai dat o droaie de bani pe rasina si intaritor,
dar te-ai zgarcit la 50 euro pentru un cantar (electronic) precis si fiabil,
ai facut amestecuri "la ochiometru" si amestecul nu s-a polimerizat integral
Ca a ramas rasina in surplus (care nu va polimeriza pana'n veci) sau ca este in excedent intaritorul,
in mici "ciuburi" si inclziuni nu mai are prea multa importanta,
esential este ca nu va atinge parametri nominali (de rezistenta)
Si acum cine este de vina?
Livrarile (in ambalajul original de la importator) contin eticheta cu data si nr. lot tocmai pentru a preveni dubiile si incertitudinile
in caz de reclamatii...
Exemple se pot insira pana la nesfarsit, dar una este clara
- trebuie gasit un ECHILIBRU rezonabil intre controlul (documentat) al calitatii si efortul la care este supus un
constructor amator, sau chiar o firma mica, care produce ambarcatii in regim "one off".
Nu poti pretinde unei tamplarii cu un patron (care lucreaza si el, pe post de marangoz 50% din timp) si doi angajati (tamlari),
ca pe langa contabil (care este cuasi-obligatoriu)
sa angajeze
-un inginer chimist,
- unul expert in tehnologia sudurilor
- un proiectant naval
apoi sa plateasca si ANR-ul pentru "supervizare" periodica.
Prelevarea de probe ulterior finalizarii constructiei este nonsens
(patania Fly Fox citata de Florio)
intrucat controlul de calitate trebuie sa mearga mana in mana cu etapele constructiei
_________
Cu o legislatie aberanta, intortocheata si elaborata de diletanti insa pierde si Statul - si nu doar teoretic
(mai putine locuri de munca, mai putine produse "proprii" in circuitul economiei nationale,
dar mai multe importuri - adica deficit aditional la balanta de comert etc)
se pierde in mod dierct, fiindca in caz de taxare excesiva vor incasa nimic, ceva ce tinde spre zero,
banii vor "scurge" catre destinatii (de inmatriculare) mai facile,
statul insa trebuie sa mentina (datorita setului de reguli comunitare) anumite oficii in functiune,
oficii care - neavand petenti sau doar f. putini, nu vor realiza cine stie ce "incasari record".
_______________
Nota - poate ar trebui sa-si puna "expertii" elaboratori a proiectului legislativ respectiv urmatoarele intrebari:
a) De ce oare un numar impresionant de mare de nave sunt inregistrate in
Panama si Grecia, cu toate ca firmele posesoare (sau firmele -mama) au sediul social in cu totul alte tari?
b) Cum de guvernele respective (a caror subiecte de drept sunt firmele respective ) nu au reusit sa opreasca "evaziunea"
// Adica ce au neglijat ca sa-i readuca "acasa" pe cei care si-au inregistrat navele in Paname, Grecia sau Mauritania?
c) Daca guverne cu mecanisme riguroase de control nu pot reusesc (sau nu vor) sa ouna capat
"optiunii la libera alegere" (de a inmatricula o nava , sau N, intr-o alta tara, cu legislatie mult simplificata si taxare relaxata)
oare ce va castiga Statul Roman (la incasari)
cu o legislatie absurda si incompetent intocmita?
Proiectul legislativ in discutie
- practic ii incurajeaza pe proprietari sa-si inmatriculeze ambarcatiile in alta parte, dar si mai rau
- pune o povara insuportabila in carca firmelor mici (IMM) care s-ar fi apucat poate si de realizarea
unor produse pentru sectorul nautic (de agrement)
daca ...daca piata ar exista.
Neincurajata nu va trece de stadiul incipient, este suficient sa va uitati la numarul barcilor aduse din import
fata de numarul ambarcatiilor produse (si vandute) in tara....
//Nota: da, poate valoric bilantul nu este chiar atat de "negru" ca judecat dupa numarul anunturilor,
fiindca raportul de pret barca noua /SH o fi intre 1:2 ... 1:5,
deci exprimat la volum de incasari, o barca noua =2..5 barci second-hand
Deocamdata exista portita adoptarii unui alt pavilion. Sa nu le dea prin cap sa introduca Port State Control (http://en.wikipedia.org/wiki/Port_State_Control) si la barcile de agrement! :)
Citat din: pelicanul din Iunie 02, 2014, 05:06:17 PM
Sa nu le dea prin cap sa introduca Port State Control (http://en.wikipedia.org/wiki/Port_State_Control) si la barcile de agrement!
Ar fi tema pentru o piesa absurda!
Vasazica un McGregor26 (lungime 7.8 metri) si motorizata la 30CP (maxim cf. producatorului 60CP/45kW),
inregistrata in Bulgaria,
dar ancorata la Vadu sau la Mangalia sa fie supus la rigorile PSC?
Ce rost ar avea?
In fond este o barca mica, numa' buna pt o famile inchegata ! ;-)
Pai Domnilor,
Balcic-ul (Bulgaria) va spune -Bine ati venit! :-)
S-ar putea ca interesul unor romani sa se reorienteze spre Vilkovo sau Odesa,
de fapt nu-s la capatul lumii...
Ori altii, cu spirit ceva mai aventurier, sa-si incerce norocul si marea (nu numai) cu degetul, tocmai la Sevastopol :-)
Avantaje: atat in Odesa ucraineana, cat si in Sevastopolul rusesc lucrurile merg cam ca in anul de gratie 1994..96 in Romania.
(mediu primtor,
oameni prietenosi care arareori refuza spaga,
femei f. interesate de straini - atat timp cat acestia au fonduri pe shopingul doamnelor,
adica totul este perfect!!! ;-)
Citat din: solpet din Iunie 02, 2014, 04:53:12 PM
Proiectul legislativ in discutie
[...]
- pune o povara insuportabila in carca firmelor mici (IMM) care s-ar fi apucat poate si de realizarea
unor produse pentru sectorul nautic (de agrement)
daca ...daca piata ar exista.
De la aderarea la UE cine lucreaza comercial trebuie sa indeplineasca ISO. Conform directivei 94/25/CE, ISO reprezinta normativele armonizate pe tot teritoriul UE in materie de barci. Lumea mai lucreaza si dupa GL etc, dar pentru omologarile de serie sau individuale, sunt suficiente ISO.
De fapt si de drept problema cu sau fara ISO sau RNR sau GL altele este una economica.
Va dau un exemplu simplu: eu rumpi vreau barca peste 7m. Ma uit pe net dupa barci noi, second hand. Nu gasesc nimic care sa imi placa. Decid ca o fac eu cu manutele mele. Gasesc un plan din lumea larga, il cumpar si ma duc la ANR dupa autorizatie. Aia fac ca trenu:
1. planu n-are nu stiu ce calcule
2. planu nu respecta nu stiu ce norma romaneasca, europeana, etc.
Imi da ANR o lista cu ce modificari trebuie sa aduc ca sa imi dea aviz. Acuma problema e ca eu nu-s nici arhitect naval, nici inginer. Ca sa indeplinesc modificarile trebe sa ies cu banu la inaintare, ori la designeru original (daca traieste si stie ce e aia ISO, RNR, etc.) ori la unu local. Daca vreau multicoci futuristice se trezesc aia si imi mai si specifica semnatura cui trebe sa fie pe document, sa nu cumva sa fie unu care n-a fost coleg cu ei la facultate.
Dau banu la om, face modificarile, dau banu la ANR iau toate stampilele si ma apuc de lucru. Cum santierul meu nu e in ograda ANR am placerea sa platesc regulat deplasarea, diurna, cazarea si masa domnului inspector care vine sa se uite la obiect si sa puna stampila sa pot construi mai departe. La sfarsit iara bani: inspectie finala, autorizatie probe, etc.
Produsul cu care ma aleg nu are nici CE (desi eu am supraveghere tehnica pe perioada constructiei), nici GL (ca inspectorul e de la e ANR), si daca e sa respect legea UE nici n-am voie sa-l vand 5 ani. Adica n-am nici o plusvaloare care sa ma ajute cu ceva.
Imi pare rau dar e mai simplu afara. Ma duc in concediu si ma intorc cu barca inmatriculata. Daca am prieteni in tari straine rezolv prin posta. Daca vreau musai pavilion romanesc e mai simplu sa fac barca in ograda, si sa o cumpar de la pretenu meu ghita rezident pe alte meleaguri.
Pentru un om care nu e "de meserie" toata chestia asta e bataie de cap si bani in plus. Daca eu vreau sa fac o canoe cu balansier si vele de 8m nu trec prin toata tevatura ANR pentru ea nici in ruptu capului. Mai bine ii dau la un homeless olandez, neamt, sau britanic 50-100 euro pe un contract de vanzare cumparare si la ANR ma prezint cu barca sh din tara unde nu se inmatriculeaza.
Daca iau planul lui Nazarov pentru kavalier 800 http://www.boatdesign.net/nyd/K800/ (http://www.boatdesign.net/nyd/K800/) care e pe gratis cat platesc pentru toata documentatia ceruta de ANR? Indiferent ca e ISO sau RNR? Sau le ajunge daca vin cu planu de constructie (il puteti consulta sub linkul indicat).
Vali exista undeva regulile astea RNR publicate online, sau le gasesc numa la bibliotecile specializate?
Citat din: Rumpi din Iunie 03, 2014, 01:54:23 AM
Vali exista undeva regulile astea RNR publicate online, sau le gasesc numa la bibliotecile specializate?
Nu sunt publicate, si pe vremuri nici nu era acces la ele. Eu m-am descurcat si le-am procurat acum vreo 10 ani. Cand ai nevoie, da un semn.
Citat din: Rumpi din Iunie 03, 2014, 01:54:23 AM
Daca iau planul lui Nazarov pentru kavalier 800 http://www.boatdesign.net/nyd/K800/ (http://www.boatdesign.net/nyd/K800/) care e pe gratis cat platesc pentru toata documentatia ceruta de ANR? Indiferent ca e ISO sau RNR? Sau le ajunge daca vin cu planu de constructie (il puteti consulta sub linkul indicat).
Vali exista undeva regulile astea RNR publicate online, sau le gasesc numa la bibliotecile specializate?
Salutare
Buna intrebare Rumpi .
Corect ar fi sa fie publicate regulile . Vali bravo tie !..... te-ai descurcat ......sa te pregatesti de trimis email-uri ;) Daca tot suntem in comunitate nu trebuie ?...de fapt sa respectam norma europeana .Sunt curios don Vali in regulile pe care le ai de la RNR povesteste ceva despre
Stitch&Glue,Strip plank ,Carvel plank ,Lapstrake ,Cold molded sau Foam core boatbuilding ?
Nu vreau sa fiu inteles gresit si nu vreu sa "deranjez" pe nimeni dar tare imi e ca le da cu virgula .
Normele respective sunt dinaintea lui Pazvante :P. La esantionaj au ceva antic despre lemn, cate ceva despre fibra si metal si cam atat. La stabilitate si flotabilitate au niste teste empirice, plus norme de bord liber etc.
Daca vrea cineva cu adevarat sa-si construiasca o barca mare si are nevoie de normele RNR, sa spuna si i le trimit. Daca barca nu va fi inmatriculata sau va fi de tip canoe, caiac etc, nu are nevoie de vreo norma.
Merci Vali, dar dupa cum am spus in cazul meu nu e nevoie. Ceea ce as face eu nu cadreaza veci cu normele nici romanesti vechi nici ISO nici nimic. Am pus intrebarea pentru ca ma gandeam ca e asa, document cu acces restrans si chestii tehnice de cand era bunica fata mare. Daca imi trece prin cap sa ma duc cu ideile mele pe la ANR intr-o mana tin planurile si in cealalta cutia cu distonocalm (pentru ei nu pentru mine). In plus imbrac chilotii de tabla sa fiu pregatit cand ma scot aia in suturi afara din birou.
Eu ma gandesc asa ce face omu normal care vrea o barca. Pentru ca nu-i vorba aici doar de veliere oceanice, multicoci futuriste si alte alea. E vorbe si de orice are motor peste 15kW.
Am vazut de exemplu constructia frumoasa Tango Skif XL aici la noi pe forum. Daca vrea sa inhame mai mult de 20 de cai frumosi si fortosi trebe sa plimbe ursu la capitanie. Am impresia ca il mai costa odata pretul materialelor numa actele, si asta daca poate sa le rezolve retroactiv (da suntem in romania, totul se poate).
Cei care-si fac azi in Ro barci mari in regie proprie au devenit la fel de rari ca nudistii in Piata Rosie pe vremea lui Brejnev :). Eu nu-mi fac vreo grija, fiindca am lectiile invatate de multi ani. In plus, cine doreste sa-si faca barca mare mai mult ca sigur ca deja are idee despre ce inseamna asta. Exemplul dat de Florio, plus inca vreo cativa barcagii destoinici ne arata cum se poate rezolva treaba fara sa te intersectezi cu vreun "specialist" de pe la noi.
Rumpi, multumesc pt apreciere.
Ce pot sa-ti spun este ca am cumparat deja motorul si e de 25 cp. Era prea nou si prea bun si prea cu acte în regulă ca sa-l pierd. De mers, merge bine, vezi linkul din tipicul Tango skiff.
Acum ma gandesc si la faptul ca barc asta e posibil sa plece la vreun doritor la un moment dat, ca ar putea sa-i puna un 20 cp si sa se dea cu ea.
Ca vara asta o plimb eu cu motoru de 25, o fac pe barba mea...oricum nu voi avea prea mult timp de stat pe apa si nici loc in baza nu am deocamdata.
Tocmai asta cu barba nu-mi place mie. Adica te-ai straduit, ai facut o frumusete de barca cu manutele tale, ai dat banii pe un motor bun, combinatia merge bine (am vazut filmul), si acuma cand iesi ti se zbarlesc firele din barba. Si daca vrei sa le calmezi mai scoti din buzunar de mai faci o barca similara (poate exagerez da nu ma pot abtine).
silvian eu iti recomand sa faci rost de o hartie din strainataturi, sa nu se poata lega nimeni de tine.