Intrebare de incepator: la o barca din fibra, pana in 3 metri lungime, destinata sa transporte 2 persoane, cam cat de groasa ar trebui sa fie "in carne" ca sa fie rigida?
Din experienta celor care n-ai aventurat la asemenea constructii: exista vreun minim ca sa fie cat de cat rezistenta si rigida?
Cred ca 3,8 -4.0 mm, ar fi de ajuns...
De ce am scris 3,8 mm ?....pentru ca la 4 straturi de fibra de 350g/mp, impregnata cu rasina, ar rezulta o grosime de aprox. 3,8mm....sau undeva pe aproape.
Intreb iarasi ca incepatorul: 350g/mp este matt din ala ca pasla?
Sa zicem''ca pasla''..Pune degetele mainilor unele peste altele in diagonala un pic rasfirate,inmulteste cu100 sau cu 200 sau cu mai mult si vei avea o tesatura de fire din fibra de sticla.Cu cat e mai groasa panza[100;250;350;400]cu atat firele sunt mai multe pe cm2.Numerele100.250,350,400 inseamna greutatea panzei pe m2[in grame].Aici e vorba de stratimat,dar mai sunt si alte tipuri de panza cu altfel de tesaturi cum ar fi plasa de fibra[ca panza sacului de iuta sau rafie],dar mai multe cred ca o sa-ti spuna si alti colegi sau sa-ti dea linku-rile necesare tie.
multumesc de detalii!
totusi m-am jucat putin cu fibra de sticla: http://www.barcaholic.ro/f65/canoe-mic-4366.html (http://www.barcaholic.ro/f65/canoe-mic-4366.html)
dar totusi prea putin ca sa pot spune ca ma pricep.
Intreba asta pentru ca mi-a tunat prin cap o idee: cum ar fi daca s-ar construi o matrita de polistiren extrudat (ca un model al barcii), pe ea s-a turna fibra+rasina, iar la "extragere" cateva elemente ale matritei de polistiren ar ramane corp comun cu barca?
Ma gandesc ca ar iesi foarte ieftin ca si cost de productie al matritei, nu ramai cu o matrita prin curte, plus ca polistirenul ala ar fi o rezerva de flotabilitate in cazul inundarii barcii.
Adaugare: plus ca s-ar putea face o barca cu o forma care ar fi greu de obtinut folosind S&G.
A mai fost discutat subiectul. Rasina poli si vinilesterica dizolva polistirenul. Ori epoxi ori rasina speciala pentru polistiren (aceleasi pret cu epoxi). In caz de epoxi fara stratimat doar cu tesaturi. Optional acoperit polistirenul cu panza dopata cu aracet, si folosit poliesterica.
Eu ma gandeam direct la epoxy.
Citat din: Rumpi din August 24, 2014, 11:54:17 PM
In caz de epoxi fara stratimat doar cu tesaturi.
Aici nu m-am lamurit. Stratimat-ul nu merge cu epoxy? Nici sandwich-uit intre doua tesaturi?
Alta intrebare: a incercat cineva sa foloseasca sandwich cu spuma (poliuretanica) rigida?
Sau cu materiale gen Coremat -> http://www.lantor.nl/index.php/id_structuur/10598/coremat.html (http://www.lantor.nl/index.php/id_structuur/10598/coremat.html) ?
Salut Adyy, eu cred ca te complici luand in considerare sistemul sandwich la o barca usoara de ape interioare.
Cred ca solutia optima e laminatul simplu in poliester, din mai multe motive:
- rezistenta foarte buna la abraziune - nu exista pericolul sa se uzeze fibra pana la miezul sandwich-ului
- soliditate buna a laminatului "dintr-o bucata"
- simplitate constructiva maxima
- pret de cost scazut
Daca n-ai nimic impotriva formelor stelate, poti folosi desfasurate din fibra de 1 mm, care se vinde la sul la magazinele de bricolaj, dupa care laminezi pe interior la grosimea dorita. Nu cred ca exista un sistem mai simplu de a obtine o barca unicat din fibra, la dimensiunile mentionate. Plus ca scapi de munca de finisaj.
Exista norme de calcul al grosimii fibrei functie de solicitarile la care va fi supusa barca - viteza, implicit presiuni hidrodinamice etc. Totusi, la o barca de 3 metri pentru 2 persoane se poate adopta grosimea obisnuita a altor barci similare, dupa cum au spus si colegii mai sus. Asta findca solicitarile nu sunt foarte mari.
Despre stratimat, se foloseste exclusiv la poliester, din cauza ancolantului (substanta care tine fibrele unite), care se dizolva numai in poliester. Pentru epoxy se folosesc exclusiv ori tesaturi, ori fibre directionale.
@Vali - ca de obicei un post scris ca la carte. Speram sa-ti capturez atentia!
Va trebui sa-mi explici un pic mai detaliat ideea ta cu plasa din magazinele de bricolaj si cu stelajul (nu stiu ce e ala stelaj).
La care desfasurate te referi? Din alea de pus prin zugraveli sa nu crape?
Suna interesant, nu de alta.
Eu m-am gandit la ceva sandwich, in special la spuma, in ideea ca ar avea celulele inchise si nu va absorbi apa daca se musca o bucata din hull, ar putea fi mai usoara ca o barca din placaj si (probabil) pot fi obtinute forme mai complexe decat cu placaj (gen reverse chine).
Citat din: Vali din August 25, 2014, 12:15:18 PM
Daca n-ai nimic impotriva formelor stelate, poti folosi desfasurate din fibra de 1 mm, care se vinde la sul la magazinele de bricolaj, dupa care laminezi pe interior la grosimea dorita. Nu cred ca exista un sistem mai simplu de a obtine o barca unicat din fibra, la dimensiunile mentionate. Plus ca scapi de munca de finisaj.
Salut Vali,
Te rog frumos, poti sa dezvolti putin? De ex.: ce-s "formele stelate", "desfasurate din fibra de 1 mm.", cum se folosesc...?
Multumesc.
@adyy: scuze ca nu ti-am raspuns la pm, aveam asta in intentie, dar m-am luat cu treaba, si pana sa-ti raspund, ai pornit topicul. Culmea e ca tocmai asta voiam sa-ti transmit si in pm: mai bine pornesti un topic, unde se aduna mai multe idei si se sedimenteaza informatia.
Despre fibra de la magazinele de bricolaj, nu e vorba de plasa (banuiesc ca te-ai gandit la plasa aia rara pentru polistiren). E vorba de placa de fibra transparenta, de 1 mm grosime, care se vinde la sul, la metrul liniar.
In continuare raspunsul e adresat si colegului Thor: forme stelate inseamna forme cu gurne, adica muchii, obtinute din mai multe desfasurate plane. E exact ceea ce se aplica la stitch&glue, anume taierea de fasii din placaj, coaserea si apoi incleierea lor. In cazul de fata bineinteles ca e vorba de desfasurate din fibra.
La desfasuratele din fibra ai avantajul ca fetele exterioare raman lucioase (laminarea o faci pe interiorul barcii), astfel ca nu mai ai de chituit, slefuit, dat primer etc, ci poti da direct vopsea.
Cel mai interesant e ca poti obtine forme foarte diverse ale corpului, indiferent de regimul de mars (deplasament sau glisare), cu conditia ca gurnele sa urmeze liniile de curent de-a lungul corpului. Cunosc cazuri in care pasionatii si-au laminat singuri desfasuratele, folosind inclusiv gelcoat, dupa care le-au asamblat si au laminat apoi la grosimea totala, obtinand barci la fel de bune ca una de firma.
Mai sunt multe de spus, dar cred ca ar fi interesant sa ne spui, daca doresti, cateva din cerintele din caietul de sarcini al barcii, ca sa te indrumam cat se poate de precis.
Citat din: adyy din August 25, 2014, 06:11:44 PM
@Vali - ca de obicei un post scris ca la carte. Speram sa-ti capturez atentia!
Va trebui sa-mi explici un pic mai detaliat ideea ta cu plasa din magazinele de bricolaj si cu stelajul (nu stiu ce e ala stelaj).
La care desfasurate te referi? Din alea de pus prin zugraveli sa nu crape?
Suna interesant, nu de alta.
Eu m-am gandit la ceva sandwich, in special la spuma, in ideea ca ar avea celulele inchise si nu va absorbi apa daca se musca o bucata din hull, ar putea fi mai usoara ca o barca din placaj si (probabil) pot fi obtinute forme mai complexe decat cu placaj (gen reverse chine).
Poate n-ai inteles din explicatia lui Vali si vin si eu cu o precizare.
Este vorba despre o fibra de sticla ce se vinde sub diferite forme si culori. Una dintre forme este cea ondulata, pe care cu siguranta o stii iar alta este cea lisa, plana. Se foloseste cu precadere la acoperirea teraselor si a solariilor sau serelor de legume.
http://www.fibra-sticla.ro/produse/placi-fibra-sticla/placi-pentru-sere (http://www.fibra-sticla.ro/produse/placi-fibra-sticla/placi-pentru-sere)
Vali !!!
Cand treci pe la Brasov te scot la o bere/suc/fresh de portocale/ce vrei tu!
Suna interesanta de tot treaba cu placi de fibra. pe care sa laminezi. Din ce tocmai am studiat, vad ca exista inclusiv transparenta. 8)
Hmm.... m-ai intaratat rau cu treaba asta. La iarna va fi santier in sufragerie ;D
Acum mai am o intrebare la tine: fibrele tesute (cloth) nu merge folosite si cu poliester? Daca da, din cate pricep eu tesatura de fibra aduce un consum mai mic de rasina si rigiditate mai mare dar o grosime mai mica a laminatului. Deci implicit o densitate ceva mai mare de fibra/volum.
Legat de sugestia lui Corsarul cu 4xstratimat de 350 nu ar merge un laminat echivalent "fabricat" din cloth + matt + math + cloth care ar iesi mai subtire dar la fel de rigid? Si eventual cu ceva rasina mai putina consumata?
Legat de barca, o sa pun imediat un post separat, explicat mai pe larg.
@Ciby - tocmai am gasit si eu linkul ala. Mersi!
Hai sa-ti spun cum procedez eu cand laminez. Bineinteles ca tesatura se poate folosi la poliester, asta a fost si rolul pentru care a fost inventata, si abia ulterior a inceput sa fie folosita si la epoxy.
Intotdeauna cand se aplica primul strat (ca e foaia aia de fibra transparenta, sau ca e alt suport, inclusiv gelcoat), se foloseste stratimat. Asta din cauza ca rolul stratimatului este, printre altele, de interfata intre diversele suprafete, mai mult sau mai putin uniforme. Stratimatul mai are si alt rol, anume da grosime si implicit proprietati mecanice imbunatatite ale laminatului - la incovoiere, torsiune etc. Avantajul lui este in plus ca se lucreaza (impregneaza) usor, insa trebuie roluit bine pentru eliminarea bulelor inerente.
Intotdeauna dupa stratimat eu folosesc tesatura, la lucrul in poliester. E vorba de woven roving, adica roving impletit, de diferite greutati / metrul patrat, in functie de schema de laminare. Tesatura woven roving, spre deosebire de un cloth obisnuit, e mai grosiera, si adauga si aceasta ceva grosime, dar in primul rand confera laminatului proprietati bune in planul acestuia - rezistenta buna la intindere , la soc, la rupere etc.
In functie de schema de laminare, eu intotdeauna alternez stratimatul cu tesatura woven roving, spre deosebire de alti constructori, care mai obisnuiesc sa suprapuna tesaturile. La aplicarea tesaturii peste tesatura, priza nu e la fel de buna ca atunci cand tesaturile sunt separate intre ele de stratimat. Asta deoarece stratimatul, modelandu-se foarte bine, face contact cu toate neregularitatile tesaturii, rezultand un laminat omogen.
Bineinteles ca nu e nici o problema in caz ca se suprapune stratimat peste stratimat, dpdv al prizei straturilor. Insa atunci cand avem o zona cu solicitari complexe, cum este cazul operei vii, sau chiar bordajului la barcile rapide, este obligatoriu sa punem si woven roving intre straturile de mat. La anumite piese sau componente se poate folosi si laminatul exclusiv din stratimat, atunci cand nu suntem interesati de proprietati mecanice maxime.
Oricum, totul se face in functie de schema de laminare, care schema se concepe in functie de designul si cerintele din caietul de sarcini ale barcii. Din cauza asta spuneam sa ne dai ceva detalii, ca sa discutam strict pe subiect. Asa ca asteptam topicul dedicat :).
Daca folosesti placi de fibra gata fabricate vezi sa nu fie alea de solar din link. Nu de alta da alea au din constructie un film pe ele si ciuciu laminare, nu prinde rasina pe el. Foloseste cea mai simpla placa pe care o gasesti la depozitele de materiale de constructii.
Eu propun: placa de fibra gata facuta grosime 1mm (scapi de matrita, de slefuit si vopsit exteriorul), banda biaxiala pentru lipit placile taiate intre ele, 2 sau 3 straturi de stratimat cu rowing. Ca sa nu te mai chinui exista combinatie stratimat plus tesatura desi poate e mai ieftin sa le ei separat, nu stiu. Iei orice proiect stich&glue care iti place si il faci.
O intrebare pentru Vali:
Cum se comporta placile astea gata facute in absenta gelcoatului la o barca lasata in apa? Nu se imbiba? Intreb deoarece din cate stiu eu doar gelcoatul e impermeabil, poliesterica nu. La o barca care traieste pe peridoc sigur nu e o problema ca se usca, dar ma gandesc pentru una mai mare, lasata in apa tot timpul anului.
Hai sa-ti raspund eu...Placa din fibra se coporta relativ bine la apa...dar absoarbe totusi apa...si nu are nici aspect placut.
O astfel de barca construita din placi de 1mm si ingrosata o poti matui cu o masina de vibronetezit orbitala ...si o vopsesti cu gelcoat .
In gelcoat se amesteca 5% stiren parafina si se obtine Topcoat ...Va iesi cu aspect de coaja de portocala ...Se poate amesteca gelcoatul astfel preparat cu 10% acetona ...si intaritorul cam 1.5...2 %. ..direct in recipientul pistolului . Pistol cu duza de 2.5mm si presiune de 3-4 bari.
Se intareste rapid si nu mai este lipicios ca gelcoatul. Se slefuieste cu smirghel de apa la mana ...800...1500 ...2000 ...si se poate polisha . Iese oglinda. Asa am facut eu modelele dupa care am tras matrite. :)
Legat de barca... o sa povestesc ca o suma de experiente cu diverse barci.
Pana in prezent merg la pescuit cu un amic cu o pneumatica de 2.40m. Stam inghesuiti, eu fiind ala care sta pe botul barcii, incaseaza toate valurile si sunt mereu seara ud fleasca. Iar mare parte din "spatiul interior" este ocupat de baloanele de 45 cm diametru. Plus baterie sau rezervor benzina, dupa caz. Bineinteles ca incarcata in felul asta se deplaseaza ca o caramida, indiferent ca e propulsata de motor electric, termic de 3CP sau 6CP. Insa este stabila pentru ca e lata de 1.40-1.45 si se poate pescui din ea in picioare chiar 2 persoane cand e apa linistita.
Ulterior, anul trecut am fost in Delta la Sf.Gheorghe si mi-as fi dorit sa gasesc ghid sau o barca de inchiriat cu care sa ma pot plimba de capul meu pe canale, la Melea sa vad pelicanii, sa urc pe Dunare sa pescuiesc la salau si/sau avat. Dar n-am gasit decat jepcari cu 40RON/persoana/2 ore de plimbare. Pentru ghid care sa mearga cu mine o zi la pescuit, au zis clar ca nu concep asa ceva pentru ca sigur nu am suficienti bani sa le dau ca sa devina interesati. Asa ca am pescuit de pe mal-ul canalului ce leaga Sf. Gheorghe de Sulina si in port printre barci.
Anul trecut prin toamna, pe un lac interior (pe langa Vaslui) niste rafale de vant venite ca din senin si un moment de neatentie in care barca nu mai era pozitioanata cu botul spre val, a umplut pneumatica la ras cu apa. Un singur val. Insa nu s-a scufundat si am continuat pescuitul cu barca plina de apa pentru ca salaii erau veseli si le ardea de joaca. Apoi am ancorat in alt loc ceva mai ferit de vant si am inceput evacuarea apei cu un termos si o sticla de suc sacrificata. Aici am vazut ce inseamna aia pneumatica.
Alta problema care ma enerveaza maxim la o pneumatica este timpul de umflare si asamblare a podelei. Dureaza 20-30 minute. Plus ca mereu imi julesc degetele cand trebuie montata podeaua de aluminiu.
Dupa toate astea am decis ca vreau barca serioasa, din ceva rigid, fara baloane si etc pe care sa o pot cara cumva pe masina. Am inceput documentarea si am inceput in februarie construirea unui canoe in sistem S&G.
M-am gandit ca este un bun prim pas in domeniul barcaholic. Am facut planurile de capul meu, dupa diverse dimensiuni vazute pe net. Acum canoea este gata, pluteste, merge drept, nu a luat apa si a atins cerintele pe care mi le stabilisem initial.
Acum, pasul 2 este sa construiesc o barca (mai) serioasa care sa ma scape de problemele de mai sus.
Deci, cerintele ar fi:
- vreau sa o pot transporta pe masina;
- trebuie sa fie 1+1 persoane cu ceva bagaje necesare pescuitului la rapitor;
- vreau sa fie usoara, cat mai usoara posibil, sa o pot manevra/trage pe mal eventual de unul singur;
- vreau sa ma pot deplasa din punctul A in B cat mai rapid si cu cat mai putina benzina;
- nu ma intereseaza regim optimizat pentru deplasament pentru ca nu prea isi are rostul;
- in momentul cand sunt ancorat sau pescuiesc in drift (dus de vant) vreau sa fie stabila, cat mai aproape de o pneumatica;
- vreau sa-i montez pompa de santina micutza si sa-i construiesc un compartiment etans pentru o baterie de 8-15 A pentru pompa si un eventual sonar;
- barca + motor de 3-4-5 cai (sa zicem un 25 KG) trebuie sa fie nescufundabila;
- vreau ca odata pe an sa pot face cu ea traseul Tulcea - Sf.Gheorghe sau alte trasee similare (nu visez vitejii nautice) si sa ma pot plimba prin zonele limitrofe;
- vreau sa pun fibra pe ea fix cat am nevoie;
- nu visez la forme placute ochiului si care sa arate artistic in poze, vreau eficienta;
- m-am gandit ca pe fundul barcii sa-i constuiesc un sant/canal/etc in care sa se stranga apa provenita in urma ploii, apei care este pulverizata peste bord, etc;
- in acelasi canal m-as gandi sa-i montez, atunci cand situatia o impune, un lest din beton necesar echilibrarii barcii;
- as vrea sa o construiesc prin metode compozite si nu S&G;
Ca si specificatii, m-am gandit asa:
- as vrea lungime minim 2.40 - maxim 3.00m;
- latime in jur de 1,40. // vreau stabilitate initiala cat mai mare;
- bordaj de 40-45cm, poate chiar 45-50cm desi nu prea-i vad rostul;
- as vrea ca botul, marginea bordajului si eventualele nervuri transversale care au rol de intarire sa le constuiesc goale pe dinauntru si/sau sa le umplu cu spuma;
- sarcina pe care sa o transporte in conditii optime sa fie in jur de 250 kg;
Momentan sunt in stadiul de explorat ideea si construit machete pe care le trag cu ata prin cada cu apa, simulez valuri si incarc machetele cu burghie sau cate un patent ca sa vad cum se comporta, etc...
Sper ca ceea ce am pus aici cap la cap este realizabil. Daca nu, macar am explorat ideea 8)
Daca v-am speriat cu ideile mele, nu va suparati pe mine!
@Rumpi - mersi de recomandare!
Dar, barca asta fiind compozita (daca o fi sa vada luciul apei) vreau sa o calculez/desenez si poate chiar sa o simulez inainte sa o construiesc.
Dupa ce mai clocim ideea pe aici, o sa ma apuc de facut niste machete, iar apoi poate niste planuri 3D. Sau invers....
Citat din: Vali din August 26, 2014, 01:46:19 PM
@adyy: scuze ca nu ti-am raspuns la pm, aveam asta in intentie, dar m-am luat cu treaba, si pana sa-ti raspund, ai pornit topicul. Culmea e ca tocmai asta voiam sa-ti transmit si in pm: mai bine pornesti un topic, unde se aduna mai multe idei si se sedimenteaza informatia.
Despre fibra de la magazinele de bricolaj, nu e vorba de plasa (banuiesc ca te-ai gandit la plasa aia rara pentru polistiren). E vorba de placa de fibra transparenta, de 1 mm grosime, care se vinde la sul, la metrul liniar.
In continuare raspunsul e adresat si colegului Thor: forme stelate inseamna forme cu gurne, adica muchii, obtinute din mai multe desfasurate plane. E exact ceea ce se aplica la stitch&glue, anume taierea de fasii din placaj, coaserea si apoi incleierea lor. In cazul de fata bineinteles ca e vorba de desfasurate din fibra.
La desfasuratele din fibra ai avantajul ca fetele exterioare raman lucioase (laminarea o faci pe interiorul barcii), astfel ca nu mai ai de chituit, slefuit, dat primer etc, ci poti da direct vopsea.
Cel mai interesant e ca poti obtine forme foarte diverse ale corpului, indiferent de regimul de mars (deplasament sau glisare), cu conditia ca gurnele sa urmeze liniile de curent de-a lungul corpului. Cunosc cazuri in care pasionatii si-au laminat singuri desfasuratele, folosind inclusiv gelcoat, dupa care le-au asamblat si au laminat apoi la grosimea totala, obtinand barci la fel de bune ca una de firma.
Mai sunt multe de spus, dar cred ca ar fi interesant sa ne spui, daca doresti, cateva din cerintele din caietul de sarcini al barcii, ca sa te indrumam cat se poate de precis.
Multumesc.
Forte interesanta toata discutia!
adyy parerea mea e ca ce vrei tu este una dintre astea: http://www.hibiscussport.ro/barca-pneumatica-rib-aluminiu-ultralight.html (http://www.hibiscussport.ro/barca-pneumatica-rib-aluminiu-ultralight.html)
Eu nu vad nici un fel de alt neam de barca care sa indeplineasca specificatiile tale. Asta e RIB nu te julesti la degete ca sa montezi podeaua si comportamentul de glisare e asigurat. O pompa de aer electrica alimentata de la bricheta reduce timpul de umflare / dezumflare la max. 5 minute. E stabila si inscufundabila, reyista la valuri. Cea mai mare dintre ele (aia de 3.1m) are 34kg. La marimea pe care o vrei tu doar RIB-urile asta ultrausoare cu podea de aluminiu corespund tuturor cerintelor tale. Sau poate stiu altii ceva care sa corespunda, eu unul nu.
Fritz merci mult de informatii. Ma gandeam eu ca trage apa. Daca e de slefuit si dat cu gelcoat deja pentru mine placile gata facute isi pierd principalul avantaj. Decat asa mai bine laminare (sau si mai bine infuzie) pe o placa melaminata a tuturor desfasuratelor direct cu gelcoat ca macar se reduce suprafata de slefuit la imbinarile pe gurne.
Citat din: Rumpi din August 27, 2014, 12:43:47 AM
Fritz merci mult de informatii. Ma gandeam eu ca trage apa. Daca e de slefuit si dat cu gelcoat deja pentru mine placile gata facute isi pierd principalul avantaj. Decat asa mai bine laminare (sau si mai bine infuzie) pe o placa melaminata a tuturor desfasuratelor direct cu gelcoat ca macar se reduce suprafata de slefuit la imbinarile pe gurne.
In afara de gelcoat, se poate folosi cu succes o vopsea epoxidica, care la fel etanseaza porozitatea rezultata dupa matuirea suprafetelor de fibra. Aceasta vopsea nu mai trebuie finisata, fiindca iese bine de la prima aplicare, nu e la fel de vascoasa ca gelcoatul.
Citat din: adyy din August 26, 2014, 04:27:14 PM
Deci, cerintele ar fi:
- vreau sa o pot transporta pe masina;
- trebuie sa fie 1+1 persoane cu ceva bagaje necesare pescuitului la rapitor;
- vreau sa fie usoara, cat mai usoara posibil, sa o pot manevra/trage pe mal eventual de unul singur;
- vreau sa ma pot deplasa din punctul A in B cat mai rapid si cu cat mai putina benzina;
- nu ma intereseaza regim optimizat pentru deplasament pentru ca nu prea isi are rostul;
- in momentul cand sunt ancorat sau pescuiesc in drift (dus de vant) vreau sa fie stabila, cat mai aproape de o pneumatica;
- vreau sa-i montez pompa de santina micutza si sa-i construiesc un compartiment etans pentru o baterie de 8-15 A pentru pompa si un eventual sonar;
- barca + motor de 3-4-5 cai (sa zicem un 25 KG) trebuie sa fie nescufundabila;
- vreau ca odata pe an sa pot face cu ea traseul Tulcea - Sf.Gheorghe sau alte trasee similare (nu visez vitejii nautice) si sa ma pot plimba prin zonele limitrofe;
- vreau sa pun fibra pe ea fix cat am nevoie;
- nu visez la forme placute ochiului si care sa arate artistic in poze, vreau eficienta;
- m-am gandit ca pe fundul barcii sa-i constuiesc un sant/canal/etc in care sa se stranga apa provenita in urma ploii, apei care este pulverizata peste bord, etc;
- in acelasi canal m-as gandi sa-i montez, atunci cand situatia o impune, un lest din beton necesar echilibrarii barcii;
- as vrea sa o construiesc prin metode compozite si nu S&G;
Ca si specificatii, m-am gandit asa:
- as vrea lungime minim 2.40 - maxim 3.00m;
- latime in jur de 1,40. // vreau stabilitate initiala cat mai mare;
- bordaj de 40-45cm, poate chiar 45-50cm desi nu prea-i vad rostul;
- as vrea ca botul, marginea bordajului si eventualele nervuri transversale care au rol de intarire sa le constuiesc goale pe dinauntru si/sau sa le umplu cu spuma;
- sarcina pe care sa o transporte in conditii optime sa fie in jur de 250 kg;
......................................
Daca v-am speriat cu ideile mele, nu va suparati pe mine!
Din ceea ce scrii aici, n-am inteles de ce esti impotriva sistemului stitch&glue, care iti ofera cea mai mica greutate in cazul unei barci rigide. Placajul in sandwich s&g este net superior laminatului clasic in poliester, oferind proprietati mecanice mai bune la o greutate inferioara.
Lungimea intre 2,40 si 3 metri e prea mica pentru a parcurge in siguranta si confort distanta Tulcea - Sf. Gheorghe, ar trebui ceva mai mare.
Daca nu doresti glisare, cred ca cea mai buna ambarcatiune cartopper care sa se incadreze in cerinte este canoea cu motor de la Selway-Fisher, construita de colegii nostri Moshu, Modi si Byteworks. Cere motor minimal, este extrem de economica si se comporta bine pe valuri, iar singurul neajuns ar fi ca nu e la fel de stabila in stationare precum o pneumatica.
Daca doresti glisare, adica ceea ce spuneai de a te deplasa din punctul A in punctul B cat mai repede posibil, cel mai potrivit ar fi un cartopper de glisare de genul celor de la Bowdidge Marine: http://www.bowdidgemarinedesigns.com/Bowdidge_Marine_Designs_1/Small_boat_designs.html (http://www.bowdidgemarinedesigns.com/Bowdidge_Marine_Designs_1/Small_boat_designs.html) , sau Taimen 350 de la Igor Sedelnikov: http://homeverf.yakutia.ru/T350/index.html (http://homeverf.yakutia.ru/T350/index.html) .
Adica ideea e maximul de barca tip car-topper, la minimul de greutate a constructiei. Avantajul acestor barci e tocmai stabilitatea buna in stationare, necesara la pescuit. Problema e ca daca vrei asa ceva din fibra si poliester, greutatea iti creste pana intr-acolo incat nu mai poate fi car-toppable. De asta spuneam ca placajul s&g este mai potrivit.
Citat din: Vali din August 27, 2014, 08:06:23 AM
Din ceea ce scrii aici, n-am inteles de ce esti impotriva sistemului stitch&glue, care iti ofera cea mai mica greutate in cazul unei barci rigide. Placajul in sandwich s&g este net superior laminatului clasic in poliester, oferind proprietati mecanice mai bune la o greutate inferioara.
S&G nu-mi place ca idee. Prea mult lemn, prea multa peticeala. Prea multi timpi morti in constructie.
Plus ca lucrul cu compozite mi se pare mai high-tec.
Citat din: Vali din August 27, 2014, 08:06:23 AM
Lungimea intre 2,40 si 3 metri e prea mica pentru a parcurge in siguranta si confort distanta Tulcea - Sf. Gheorghe, ar trebui ceva mai mare.
Asta inseamna ori renuntarea la aceasta specificatie ori reconsiderare de planuri (adica achizitie sau constructie peridoc).
Cam cat ar trebui sa fie de mare barcazul ca sa fie Dunare-ready?
Citat din: Vali din August 27, 2014, 08:06:23 AM
Daca doresti glisare, adica ceea ce spuneai de a te deplasa din punctul A in punctul B cat mai repede posibil, cel mai potrivit ar fi un cartopper de glisare de genul celor de la Bowdidge Marine: http://www.bowdidgemarinedesigns.com/Bowdidge_Marine_Designs_1/Small_boat_designs.html (http://www.bowdidgemarinedesigns.com/Bowdidge_Marine_Designs_1/Small_boat_designs.html) , sau Taimen 350 de la Igor Sedelnikov: http://homeverf.yakutia.ru/T350/index.html (http://homeverf.yakutia.ru/T350/index.html) .
Adica ideea e maximul de barca tip car-topper, la minimul de greutate a constructiei. Avantajul acestor barci e tocmai stabilitatea buna in stationare, necesara la pescuit. Problema e ca daca vrei asa ceva din fibra si poliester, greutatea iti creste pana intr-acolo incat nu mai poate fi car-toppable. De asta spuneam ca placajul s&g este mai potrivit.
Cam la ce greutate ar ajunge o jucarie compozita de dimensiunile de mai sus? (2.4-3 metri)
In sistem S&G imi dau seama ca cu ceva grija ma pot invarti in jurul a 40-50 Kg.
In alta ordine de idei, d-aia ma gandeam la spuma rigida si alte chestii. Tocmai pentru a avea ceva compozit, dar cu greutate mai mica.
Citat din: Rumpi din August 27, 2014, 12:43:47 AM
adyy parerea mea e ca ce vrei tu este una dintre astea: http://www.hibiscussport.ro/barca-pneumatica-rib-aluminiu-ultralight.html (http://www.hibiscussport.ro/barca-pneumatica-rib-aluminiu-ultralight.html)
Eu nu vad nici un fel de alt neam de barca care sa indeplineasca specificatiile tale. Asta e RIB nu te julesti la degete ca sa montezi podeaua si comportamentul de glisare e asigurat. O pompa de aer electrica alimentata de la bricheta reduce timpul de umflare / dezumflare la max. 5 minute.
Mersi Rumpi!
Ideea ta este buna, dar cam scumpa jucaria de la Hibiscus. Cu banii aia cumpar un peridoc mai amarat + mesteresc ceva din placaj.
Insa probabil ca alt RIB ceva mai ieftin ar putea fi o alternativa.
Placajul in sandwich cu fibra si epoxy e unul din cele mai bune compozite aplicabile la barci, mai ales in regim de amator. Parerea mea e ca una din cele mai bune tehnici compozite din toate timpurile este cold molded, adica furnir tehnic, stratificat cu epoxy pe mai multe directii, exact pe forma barcii, rezultand tot un fel de placaj. Se aplica cel mai mult la veliere high-tech sau runabout-uri clasice din lemn natur.
Pe de alta parte, laminatul clasic in poliester este mult mai low-tech decat multe alte tehnici de lucru. Se foloseste atunci cand nu te intereseaza prea mult greutatea, ci mai mult durabilitatea, rezistenta la uzura etc, atunci cand barca va sta permanent la apa. Cu alte cuvinte, o balie rezistenta, in care sa te urci plin de noroi fara vreun stres, s-o tragi la mal pe pietroaie etc.
Am mai scris pe undeva, in navigatia pe Dunare se pot intalni destul de des valuri mari, care depasesc semnificativ limitele inscrise la clasa D de navigatie, pentru care sunt facute majoritatea barcilor la noi. Din cauza asta, e bine ca barca sa fie mai "Danube-worthy". Nu ma pronunt la dimensiuni etc, dar din experienta cred ca e mai buna o barca de minim 3,5-4 metri, daca se doreste sa se mearga la drumuri lungi pe Dunare.
salut Vali
o rigida de 4 m pe Dunare nu e cam periculoasa in mainile unui incepator?
Depinde de barca. Tocmai din cauza asta am pus linkul cu firma australiana - Bowdidge Marine Designs. Acolo se vad niste barcute foarte bine gandite, iar australienii sunt natiunea cu cele mai.multe barci din lume, raportat la numarul de.locuitori ,iar asta cred ca spune multe.
adyy stiu ca-i scumpa dar e singura barca de care stiu care indeplineste toate conditiile impuse de tine. Un RIB mai mare sau cu podea de fibra nu mai poti pune pe masina, o rigida la marimea data nu e inscufundabila. Daca umbli la catalogul de cerinte si renunti sau modifici ceva se schimba problema. Daca te gandesti la peridoc poti alege orice barca vrei.
Dupa cum spunea si Vali mai high-tech decat placajul cu fibra nu e decat sandwichul cu fibra de carbon.
Eu unu nu inteleg un lucru. De ce pescarii nu folosesc mai des catamarane. Eu sa am cerintele tale as face treaba simpla: as lua ruleta in mana si mi-as masura masina la lungime si latime. Sa luam un Logan tipic: lungime 4.2m latimea totala 1,7m. Asta insemna doua flotoare construite dupa metoda lui Dierking cu XPS pe un miez de placaj imbracate in fibra cu epoxi 4,2x0.8m. Rezolvat problema cu inscufundabil si raman absolut legal pe sosea (daca vrei le poti face si de 5,x m ca vad ca de astia cu caiacele pe masina nu se leaga nimeni). Greutatea individuala a fiecarui flotor o pot urca pe masina singur. Doua tevi de aluminiu de 2,5m si o podea 2x2m dintr-o placa de placaj articulata cu doua balamale pe mijloc rezolvat platforma. O bucata de prelata de tir pe cateva tije in fata si pe laterale pentru protectie la stropi si un scaun de pescar si am terminat problema. Bagajele le pun in cutii de plastic pe care le leg de punte cu chingi. Pus motor in spate si noapte buna. Daca vreau sa ma duc in Delta 2 saptamani pun cortul pe platforma si rad de aia de se chinuie sa gasesca loc drept si uscat sa campeze ilegal pe mal. Daca ma bate soarele-n cap fac din 4 bete telecopice si o prelata de 20 RON ditamai bimini top peste toata platforma (si mai agat de el si un panou solar sa am curent la fishfinder). Daca mi se pare ca dureaza asamblarea prea mult imi cumpar o masina de infiletat cu acumulator. Daca mi se pare ca am viteza prea mica sau nu pot cara destul sau alte bazaconii fac flotoarele mai lungi si le articulez cu o balama mare si le asigur cu 2-3 suruburi (ca personal n-am tupeu sa umblu cu flotoare de 7m pe masina). Si daca da domnu sa am si garaj civilizat imi fac si un sistem de scripeti asa incat cand vin acasa numa sa desfac suruburile de la portbagaj si sa ridic toata afacerea sub tavan.
Un link cu Tornado-ul modificat a lui Dierking asa pentru inspiratie (parerea mea e ca barca asta er trebui sa fie in visele umede ale oricarui pescar serios ;D ): http://outriggersailingcanoes.blogspot.ro/search?updated-min=2009-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2010-01-01T00:00:00-08:00&max-results=35 (http://outriggersailingcanoes.blogspot.ro/search?updated-min=2009-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2010-01-01T00:00:00-08:00&max-results=35)
Citat din: Vali din August 27, 2014, 11:48:11 AM
... iar australienii sunt natiunea cu cele mai.multe barci din lume, raportat la numarul de.locuitori ,iar asta cred ca spune multe.
Asa-i si cartierul meu, numai eu am patru barci si un caiac gonflabil :D
Daca tot sunt in afara subiectului (mii de scuze!) si e vorba despre australieni, tocmai citesc o carte "De cealalta parte a lumii. Calatorind prin Australia" de Bill Bryson, nu e cu barci dar e de calatorii si autorul e super amuzant, de mult n-am mai ras de unul singur citind o carte.
Mai modific o data ca scriu totusi ceva la subiect: Broscuta (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,829.0.html) mea a mers bine mersi in Delta anul trecut, e drept n-am avut parte de furtuna dar a sarit valurile facute de pasagere TUI fara probleme. Dar n-as da-o pe mana unui incepator pe acolo.
Rumpi,am citit pe nerasuflate postarea ta,de doua ori,si mi s-au aprins iar niste beculete :).Simplu si eficient.Incearca si fa o povestire cum pleci tu la peste cu un asemenea catamaran,cum pescuiesti stand pe platforma generoasa,cum vii acasa cu vreo doi ciortani,bagi masina in garaj,s.a.m.d.,strecurand din cand in cand si cateva detalii tehnice ale catamaranului :D.Chit ca povestea cu pescuitul v-a fi inventata,macar mai spune ceva de catamaranul asta.Multumiiiiiim![cu accent de doua ori pe ''i'']
Citat din: Rumpi din August 27, 2014, 01:15:11 PM
Eu unu nu inteleg un lucru. De ce pescarii nu folosesc mai des catamarane. Eu sa am cerintele tale as face treaba simpla: as lua ruleta in mana si mi-as masura masina la lungime si latime. Sa luam un Logan tipic: lungime 4.2m latimea totala 1,7m....
Rumpi, ideea ta suna bine. Trebuie sa recunosc ca m-am gandit si eu la asta. Dar din puturosenie am abandonat ideea.
Dar ideea ta s-ar putea sa fie foarte buna, cu ceva modificari. Singurul aspect care nu-mi place cum suna este treaba cu cutiile ancorate cu chingi...
Citat din: bradutzu din August 27, 2014, 11:27:14 AM
o rigida de 4 m pe Dunare nu e cam periculoasa in mainile unui incepator?
o fi, dar daca isi da interesul trece si incepatorul ala trece la alt nivel cu timpu' ...
Citat din: byteworks din August 27, 2014, 01:30:33 PM
Mai modific o data ca scriu totusi ceva la subiect: Broscuta (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,829.0.html) mea a mers bine mersi in Delta anul trecut, e drept n-am avut parte de furtuna dar a sarit valurile facute de pasagere TUI fara probleme. Dar n-as da-o pe mana unui incepator pe acolo.
Tot citeam anul trecut thread-ul tau cu constructia barcutzei si ma minunam ce "copaie" faci. Eram pe la inceputul explorarii constructiei de barci si nu prea realizam valoarea ei, asa vizual.
Dar cand am vazut pe unde te-ai dat cu ea, locuri in care eu ma uitam de pe mal nervos ca nu pot ajunge acolo, m-am catalizat total sa-mi fac o barca cu care sa pot ajunge aproape pe oriunde vreau sa prind pesti, fara sa ma inec. Si am pornit thread-ul asta ...
Citat din: Rumpi din August 27, 2014, 01:15:11 PM
... dupa metoda lui Dierking cu XPS pe un miez de placaj imbracate in fibra cu epoxi 4,2x0.8m.
XPS pe miez de placaj ?
Am cautat pe net, dar nu sunt sigur ca am gasit ce trebe...
Poti dezvolta un pic?
Citat din: Vali din August 27, 2014, 11:11:01 AM
Placajul in sandwich cu fibra si epoxy e unul din cele mai bune compozite aplicabile la barci, mai ales in regim de amator. Parerea mea e ca una din cele mai bune tehnici compozite din toate timpurile este cold molded, adica furnir tehnic, stratificat cu epoxy pe mai multe directii, exact pe forma barcii, rezultand tot un fel de placaj. Se aplica cel mai mult la veliere high-tech sau runabout-uri clasice din lemn natur.
Poti explica un pic tehnica asta cu furnirul?
Si totusi, nu m-am edificat legat de o chestie: la ce greutate ar putea ajunge o barca de 3 metri din fibra si poliester? Mai grea de 60 kg?
flotoare: http://homepages.paradise.net.nz/garyd/quikama.html (http://homepages.paradise.net.nz/garyd/quikama.html)
pentru tehnica cu furnirul cauta "cold moulding" intre timp un articol: http://smalltridesign.com/Trimaran-Articles/Construction-Methods/Cold-Molded-Construction.html (http://smalltridesign.com/Trimaran-Articles/Construction-Methods/Cold-Molded-Construction.html)
Citat din: adyy din August 27, 2014, 05:03:47 PM
Poti explica un pic tehnica asta cu furnirul?
Si totusi, nu m-am edificat legat de o chestie: la ce greutate ar putea ajunge o barca de 3 metri din fibra si poliester? Mai grea de 60 kg?
Cold molded se aplica doar la ambarcatiuni pretentioase, fiindca necesita foarte multa manopera de calitate. In Romania nu stiu decat despre 2 veliere mari, ambele dupa planuri Roberts, care au fost construite in cold molded, la atelierele de la Voluntari ale firmei High Tech Yachts. Deci varianta asta se poate exclude din start, de vreme ce placajul e mult mai economic si mai la indemana.
Despre greutatea unei barci din poliester de 3 metri pot spune urmatoarele: iarna trecuta i-am montat unui prieten un paiol etans pe o barca Tenor de la Dunarea Nautica, de vreo 3,20 pe 1,20 metri parca. Dumnealui dorea paiol pentru a avea o podea neteda, sa nu calce stramb direct pe fundul barcii.
Chiar si inainte de montarea paiolului etans, din placaj usor pe sistem de varange si longitudinale, barca era destul de grea, dar totusi transportabila pe masina. Dupa montarea paiolului, bineinteles ca s-a ingreunat in plus, parerea mea fiind ca era la limita transportabilitatii pe masina. Iar aceasta barca, dpdv strict personal, nu e una potrivita pentru drumuri lungi pe Dunare, din cauza bordului liber si a dimensiunilor prea mici.
Contributiile mele pe acest topic se opresc aici. Am adus, si eu si Rumpi, suficiente informatii pentru cineva care doreste sa se decida in functie de cerintele formulate. Deci daca as dori un car-topper maximal, in care sa ma simt confortabil pe Dunare in conditii cat mai variate, as merge pe placaj in sandwich cu fibra, si as alege un plan gen Magnum 12 de la Bowdidge Marine Designs.
Stiu ca e un topic vechi dar de ceva vreme am dat de topicul asta si ma tot gandesc la tornado prezentat mai sus.
As face ceva de genul, 3x1.5m dar mai apropiat de webster twinfisher, motor cu tiller ... :
https://youtu.be/tpjK5vFKK1M
https://youtu.be/IEoWlQnYouQ
Astea, chiar la 4m, sunt facute pentru offshore.
Ideea mea e sa fac pontoanele de forma aproximativ ca la tornado, undeva la 3m lungime, 30cm inaltime si 40cm latime in spate, dintr-un sandwich placaj si polistiren extrudat lipite intre ele astfel: jos o placa de placaj, apoi 3 foi de polistiren extrudat de 10, sus inca o foaie de placaj. Toate lipite intre ele, strat cu strat, cu un adeziv poliuretanic. Apoi toate imbracate in fibra de 160gr/mp si epoxy. Stiu ca e mai usor un s&g dar am eu un fix cu flotoare din polistiren.
Pontoanele ar iesi relativ usoare, totusi puntea nu stiu cum sa o fac pentru maxim de rigiditate si rezistenta la greutate minima, m-am gandit sa o fac din tabla de aluminiu ambutisata, gen fatade metalice la cladiri industriale, ambutisari din 30 in 30 de cm si 3cm inaltime. O placa de 1.5x3m de aluminiu de 2mm are 24kg, ambutisata ar ramane cam 2.5x1.5m.
Sau sa fac o structura de placaj, traverse de lemn de 3x6cm la 30cm, intre ele polistiren extrudat si pe partea de sus placaj, vreo 2-3 traverse longitudinale, imbracate in fibra cu epoxy. Lateralele din placaj de 6mm +epoxy. M-as limita la dimensiune la 2.4x1.2m cat are o foaie de placaj si sa iasa ceva in gen tornado din link. Asta ar fi cam tot acolo cu greuttatea daca am socotit bine.
Puntea de lemn as putea-o prinde de flotoare cu chit epoxy si rumegus, apoi un strat de fibra pe deasupra.
Aveti sugestii pentru punte?care varianta credeti ca e mai buna?
Salut Alin. Singura sugestie pe care pot sa o fac, dupa numeroase experiente si esecuri de la inceputul tangentelor mele cu barcile, acum muuuulti ani, este urmatoarea: vrei sa obtii o barca buna si sigura in exploatare, mergi pe un plan si pe o tehnica de lucru verificate in practica .
Eu nu am vazut si nu am auzit vreodata de ceea ce descrii tu mai sus. Nu e imposibil, dar nu ai de unde sa stii ce probleme vei intampina si la constructie, si in exploatare. Din cauza asta, cu toata experienta pe care am adunat-o de cand ma ocup de barci, dpdv personal ma abtin sa aduc vreo contributie la subiect. Stiu ca nu ai sa te superi, si stiu ca vei lua decizia pe care o consideri optima.
Am sa incerc totusi in continuare un exercitiu in oarecare legatura cu subiectul. Daca eu m-as gandi sa fac un catamaran de glisare din polistiren, prima chestiune ar fi sa obtin sau sa creez un design optimizat pentru 3 conditii critice la o barca:
1. o hidrostatica optima
2. o hidrodinamica de exceptie
3. un comportament sigur pe valuri
Abia dupa aia m-as preocupa de detaliile constructive de genul celor mentionate de tine mai sus, cautand solutii verificate in practica si ascultand pe cei care deja au trecut de suficiente ori prin asa ceva.
Este singura cale de a obtine un rezultat optim, care sa justifice si cheltuielile, si eforturile investite. Nu esti nici primul, nici ultimul amator care se gandeste la solutii neconventionale, dar e pacat sa mergi pe un drum cu rezultat incert. Asa ca stai stramb, judeca drept si reia din alta perspectiva subiectul.
Sper ca nu am deranjat cu ce am scris, daca da, imi cer scuze anticipat. Daca e nevoie, suna-ma si povestim mai in detaliu, inclusiv de ce nu merge folosita tabla de aluminiu la care te-ai gandit. Ne auzim cu bine :).
Si ca sa aduc si ceva practic in discutie, uite cum arata un plan complet de catamaran precum cel postat de tine mai sus, as zice chiar mai bun dpdv hidrodinamic, fiind chiar tunnel-boat: http://www.barque.ru/projects/2003/small_walking_catamaran_fortuna_42k (http://www.barque.ru/projects/2003/small_walking_catamaran_fortuna_42k)
Multumesc Vali, deocamdata ma apuc de facut punt-ul ala mic, catamaranele mereu mi-au placut si ma tot gandesc la ele, mi-ar placea unul, mi se pare mai potrivit pentru pescuit decat barcile clasice.
Este pe pro barca de vanzare o barca gata facuta doar mei reconditionata trebe.foatre ieftina 300 euro. Merita.
''Merita '' munca cat china si cam 1000 de euro materiale ,pe putin,ca sa faci barca din ea...
Parerea mea!