Vazand ca nu avem un topic dedicat acestui aspect important, am deschis subiectul, dupa ca am trait propriile experiente si am citit diverse opinii.
Topicul ar trebui sa trateze doua aspecte:
1. Intretinerea acumulatorilor, pe tipuri: cu acid, cu gel, AGM si desigur celelalte, chiar daca preturile sunt prohibitive in prezent.
2. Reconditionarea acumulatorilor afectati.
Las loc postarilor colegilor cunoscatori, pentru cele trei tipuri de acumulatori mentionate si postez o informatie gasita pentru acumulatorii NiCd si LiMH:
"Îngrijirea bateriei
Î : Care este cea mai bună metoda prin care pot avea grijă de bateria mea ?
R : Pentru Bateriile NICAD (Nichel-Cadmiu)
Cel mai rău lucru pe care-l poți face unei baterii NICAD, și într-o anumită măsură unei baterii NIMH este să nu o folosești. Chiar și o baterie încărcată dacă este ținută deoparte o vreme îndelungată, aceasta are tendința de ,,a muri". Odată ce ,,moare", ea poate fi readusă la viață, dar își va pierde din capacitatea de a rămâne încărcată pentru perioade mai lungi. Va fi OK câteva zile după ce este încărcată, dar se va descărca complet dacă este lăsată câteva săptămâni.
Dacă nu o folosești pentru o perioadă mai îndelungată (o lună sau mai mult), fă-i un ciclu de încărcare/descărcare, folosind un încărcător inteligent. Dacă nu ai un încărcător inteligent, atunci descarcă bateria prin folosință, găurind cu bormașina, etc. și după ce ai descărcat-o complet, apoi încarc-o la loc și repetă acest lucru măcar odată pe lună. Acest procedeu ajuta și la a aduce toate celulele din baterie la același nivel de încărcare, având în vedere că rata de descărcare a celulelor se diferențiază ușor una de cealaltă. Acest e echivalent cu a reimprospata bateria. (refresh)
Pentru bateriile NIMH (Nichel-metal-hidrid)
Unii preferă acest tip de baterie, deoarece există șanse mai mici ca acestea să ,,moară" spre deosebire de NICAD. De asemenea și acesta au nevoie de cicluri de reconditionare, dar nu așa de frecvent ca și bateriile nichel-cadmiu. Din acest motiv, ele sunt mult mai la îndemână pentru întrebuințări ,,ocazionale".
Pentru întrebuințări zilnice frecvente NIMH sunt bune, si au de obicei o capacitate mai mare decât NICAD.
Niciodată nu trebuie lăsată bateria de la sculele electrice într-o magazie sau vreun spatiu neîncălzit, pe timpul ierni. Inghetul din timpul iernilor reci, omoară bateriile de orice tip, electrolitul din baterie îngheață făcând celulele să crape.
Î : NICAD sau NIMH, care este diferența ?
R : Exista puțină confuzie în ce privește diferențele dintre cele două. Dar în ce privește bateriile pentru sculele electrice, diferențele sunt minore. Compoziția chimică este singura diferență.
Celulele NICAD și NIMH pot fi interschimbabile (ca și set) și majoritatea încărcătoarelor funționează la fel și cu unele și cu celelalte, atât timp cât ele sunt de tipul Delta T.
Bateriile NIMH nu trebuiesc încărcate mai mult de jumătate din capacitate (C) la o rată constantă. Dacă capacitatea este de 3Ah, curentul de încărcare nu ar trebui să fie mai mare de 1.5Amp (în unele cazuri este posibil și până la C – 3A, dar trebuiesc mai întâi verificate daca suporta incarcare rapida). Motivul este că celulele NIMH se încălzesc atunci când sunt încărcate, spre deosebire de celulele NICAD, care nu produc atât de multă căldură. Dacă curentul este prea mare, acesta poate face ca celula să se supra-încălzească, sau celula să-si reduca durata de viata.
Totuși majoritate încărcătoarelor inteligente ,,SMART" vor folosi o încărcare prin impulsuri, care va permite un curent înalt dar cu mai puțină căldură. Sau o încărcare rapidă (să zicem de la 5 la 10 Amp) pentru prima etapă, apoi 0.5C pentru ultima etapă – sau o combinație din amândouă.
Bateriile Lithium Ion – Avantaje și dezavantaje
Avantaje sunt prin faptul că aceste baterii nu au ,,efectul de memorie" și au o mai mare capacitate pentru aceeași greutate fata de NiCd și NiMh, au abilitatea de a rămâne încărcate deplin pe o perioadă îndelungată. Înlăturarea bateriei nu este toxică.
Dezavantaje – sunt predispuse la explozie dacă sunt supraîncărcate,
- Se strică dacă voltajul din celulă scade prea mult.
- În general nu degajă o putere așa de bună ca și Nicad sau Nimh (au tendința de a muri sub o sarcină mai grea).
- Circuitele de încărcare sunt complicate, au placuțe integrate cu circuite în interiorul bateriei facand apraoape imposibila reparatia lor.
Î : Ce echipament să cumpăr – NICAD, NIMH sau LI-ION ?
R : Sfatul meu este să eviți bateriile cu Litiu-ion și să rămâi la tradiționalele NICAD sau NIMH.
Motivul este că, cei care fabrică bateriile Litium-ion au devenit foarte isteți în felul în care creează aceste circuite de protecție din interiorul bateriei, care sunt necesare, dar pe lângă aceste circuite ei mai adaugă și altele în aceste circuite, care previn reparația bateriei, și astfel se asigură că trebuie să vii la ei să cumperi un circuit de înlocuire (în caz de se strică) și aceste înlocuiri sunt foarte scumpe.
La Makita de exemplu cu 14.4V și 18V, și 3Ah, cirucitul bateriei se blocheză după 750 încărcări, și nu se va mai încărca la un încărcător de Makita niciodată, chiar dacă bateria este încă bună. Sau dacă identifică un defect la celule, după 3 încercări de re-încărcare, se blochează și nu mai incarcă bateria niciodată la un încărcător de Makita, chiar dacă celule sunt înlocuite. Pur și simplu nu ai ce să-i mai faci, și cei de la Makita, nu vor răspunde absolut nimic în fața acestor lucruri. Mai este un alt lucru, și anume că sunt multe tipuri diferite de celule Li folosite de diferiti producători, și toate sunt greu de obținut .
P.S.
Ca experienta proprie, am in barca doua circuite, fiecare cu cate o sursa-acumulator:
- Circuitul de consumatori vitali (statie, chart plotter, motor, lumini navigatie) . Acumulator cu Pb si acid, 95 Ah, incarcat de un panou fotovoltaic mic, ansamblul fiind cumparat odata cu barca. A rezistat 12 ani ! Experienta deosebit de placuta :) . Implicare zero, panoul si-a facut datoria iarna/vara, iar acumulatorul n-a fost niciodata decuplat pentru a fi tinut la caldura in anotimpul rece. E bine sau e rau, poate spun colegii mai priceputi.
-Circuitul de consumatori casnici. Acumulator 165 Ah, cu gel, incarcat de un panou fotovoltaic pe masura. Experienta mai putin placuta, dupa 6 ani de folosinta a inceput sa dea semne de oboseala. Banuiesc o problema in faptul ca barca a fost acoperita iernile si cate-o data zapada a opacizat husa, facand inutilizabil panoul solar. Unii spun ca ar fi trebuit si un consumator mic, care sa mai "traga" din baterie, sa nu stea incarcata timp indelungat.
Pe un site de radioamatori, am gasit o opinie profesionista, desfasurata pe cateva pagini (pentru cine vrea detaliere) sau intr-un tabel mai lesne de citit, care concentreaza cateva informatii de baza.
Atat partea scrisa cat si tabelul va trebui sa le vizitati pe adresele web de mai jos, fiindca nu le-am pututut posta aici din cauza marimii ori formatului (la tabel).
Partea I : http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=178 (http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=178)
Partea II: http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=173 (http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=173)
Insa nu trateaza decat generic, bateriile cu Pb.
Gel, AGM, am inteles ca au metode diferite de incarcare si posibil de intretinere.
Citat din: Florio din Septembrie 01, 2016, 06:43:53 AM
Pe un site de radioamatori, am gasit o opinie profesionista, desfasurata pe cateva pagini (pentru cine vrea detaliere) sau intr-un tabel mai lesne de citit, care concentreaza cateva informatii de baza.
Atat partea scrisa cat si tabelul va trebui sa le vizitati pe adresele web de mai jos, fiindca nu le-am pututut posta aici din cauza marimii ori formatului (la tabel).
Partea I : http://www.radioamat (http://www.radioamat)...view.php?id=173
Partea II: http://www.radioamat (http://www.radioamat)...view.php?id=178
Insa nu trateaza decat generic, bateriile cu Pb.
Gel, AGM, am inteles ca au metode diferite de incarcare si posibil de intretinere.
Cred ca link-urile sint astea:
http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=173 (http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=173)
http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=178 (http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=178) :)
Eu nu mi-am pus in mod serios problema bateriei decit anul asta, cind mi-am instalat (in sfirsit... :) ) frigider (cu compresor), si doua pompe de apa la chiuveta (una de apa din balta, cealalta din tanc). Daca adaug la asta restul maruntisurilor (becuri, radio CD si incarcare telefoane), citeodata imi da cu virgula. Noroc ca motorul porneste intotdeauna la ultima sfoara... ;)
Bateria de 100 Ah cu gel este incarcata de un panou solar de 50 W (cam mic) si de motorul Johnson (Suzuki) care are un releu de scuter adaptat si da vreo 60 W.
Panoul solar a fost achizitionat tinind cont mai mult de dimensiuni (cm) decit de puterea nominala, pentru ca am vrut sa dau cit mai putine gauri in barca! ;)
Teoretic el ar putea sa "duca" fara probleme frigiderul care consuma 2 - 3 Ah / h pentru o racire constanta de 4 - 5 grade Celsius. Practic mai trebuie pornit motorul 3 - 4 ore pe zi, pentru ca probabil panoul nu da 50 W decit o ora sau doua pe la prinz.
Site cu informatii utile:
https://despretot.info/verificare-baterie-auto/
Citat din: pelicanul din Septembrie 01, 2016, 08:27:11 AM
Cred ca link-urile sint astea:
http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=173 (http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=173)
http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=178 (http://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=178) :)
Yeap :) . Le pusesem cu copy/paste dar modalitatile de lucru URL nu-mi sunt familiare in totalitate.
Citat din: pelicanul din Septembrie 01, 2016, 09:04:26 AM
Eu nu mi-am pus in mod serios problema bateriei decit anul asta, cind mi-am instalat (in sfirsit... :) ) frigider (cu compresor), si doua pompe de apa la chiuveta (una de apa din balta, cealalta din tanc). Daca adaug la asta restul maruntisurilor (becuri, radio CD si incarcare telefoane), citeodata imi da cu virgula. Noroc ca motorul porneste intotdeauna la ultima sfoara... ;)
Bateria de 100 Ah cu gel este incarcata de un panou solar de 50 W (cam mic) si de motorul Johnson (Suzuki) care are un releu de scuter adaptat si da vreo 60 W.
Panoul solar a fost achizitionat tinind cont mai mult de dimensiuni (cm) decit de puterea nominala, pentru ca am vrut sa dau cit mai putine gauri in barca! ;)
Teoretic el ar putea sa "duca" fara probleme frigiderul care consuma 2 - 3 Ah / h pentru o racire constanta de 4 - 5 grade Celsius. Practic mai trebuie pornit motorul 3 - 4 ore pe zi, pentru ca probabil panoul nu da 50 W decit o ora sau doua pe la prinz.
Site cu informatii utile:
https://despretot.info/verificare-baterie-auto/ (https://despretot.info/verificare-baterie-auto/)
Nu-i nimic, o sa-ti pui problema intretinerii bateriei cat de curand. De aceea mai bine mai devreme decat prea tarziu :) .
Cum o fi treaba cu intretinerea pe timp de iarna. Am auzit voci care spun ca trebuie sa-ti duci bateria-n casa, s-o-nvelesti cu plapuma, alte voci care spun ca nu conteaza temperatura, atat timp cat ai un mic consumator "de intretinere" si un element care sa o incarce (panou solar+ controller).
Ar fi fain sa elucidam aspectele astea. Dar nu dupa ureche (mi-a zis cineva ca i-a spus altcineva), ci pe cat se poate cu justificari pe care sa le putem discuta.
Iarna e aproape si ar fi bine sa pastram acumulatorii cat mai mult timp, in bune conditii.
Aspectul 2 : Exista metode de reconditionare a acumulatorilor. In special desulfatarea celor pe baza de Pb. Ca altii au pret prohibitiv. Desulfatarea se face la toate tipurile de acumulatori (acid clasic, gel, AGM) printr-un procedeu de incarcare special, la amperaj foarte mic. Fiindca am subliniat ca e important sa sustinem afirmatiile, o explicatie stiintifica a procesului de sulfatare si procedeului de desulfatare, exista in NOUL TEHNIUM, facut in memoria vechiului si indragitului Tehnium : http://www.tehnium-azi.ro/page/index/_/articles/diy/acumulatorul-cu-plumb-acid-sulfuric-r32 (http://www.tehnium-azi.ro/page/index/_/articles/diy/acumulatorul-cu-plumb-acid-sulfuric-r32)
Aici e treabă mai mult de chimist cu experienţă practică cu bateriile.
Cele cu Li-Ion sunt periculoase pe barcă din acelaşi motiv pentru care au fost interzise pe avioane (nu se mai permit decât în telefoane, tablete şi laptopuri, fără lanterne sau alte aplicaţii). Şi anume pot prea uşor să explodeze, iar forţa degajată este mare. Am văzut un calcul, trei baterii încărcate de 26650 au forţa unei grenade. Aviz amatorilor :) Se păstrează parţial încărcate.
NiMH şi NiCd nu ştiu dacă au sens pe o barcă. Sunt mult prea scumpe faţă de energia stocată. Sunt dificil de întreţinut, nu pot fi lăsate semi goale orice ar spune producătorii.
Articolul de mai sus vizează acumulatorii pt sculele de mână. Pt ele mi-aş mai lua doar LiIon. Atenţie că voltajul este întotdeauna un multiplu al celulei respective. De exemplu 1.2 la NiMH şi 3.7 la LiIon. De aceea se pot manufactura acumulatori generici de acelaşi voltaj, mai greu cu amperajul. La NiMH / NiCd e mai simplu, la LiIon trebuie circuit de protecţie la descărcare fie în sculă fie (uzual) pe baterie.
LiFePo (sau LFP) sunt o alegere excelentă dpdv tehnic, dar deocamdată foarte scumpe. Densitate mai mică decât LiIon dar fără probleme de siguranţă şi cu mai multe cicluri.
Pb-acid indiferent de alte modalităţi (cele ude, agm sau gel) se stochează încărcate.
Există regulatoare care pot controla consumul din baterie astfel încât să îi asigure optimul, respectiv opresc consumatorii la o anumită descărcare, variabil astfel încât bateria să aibă cicluri corecte de încărcare descărcare şi o viaţă lungă. Din păcate amperaj relativ mic, sunt ok la navigaţie dar nu merg pt pornirea motorului.
De asemenea sunt redresoare care gestionează starea bateriei în cazul stocării la ponton sau acasă. Consumul este mic şi pot fi lăsate pornite tot timpul.
Cred că problema întreţinerii la baterii se pune în realitate când suntem pe drum. O descărcare profundă fără o reîncărcare imediată sau o descărcare prea accentuată vor deteriora bateria semnificativ, astfel încât pt o bună întreţinere este necesară supravegherea bateriei şi un alternator sau un generator care să o reîncarce în timp util.
O altă chestie pe care am făcut-o a fost să pun o sursă de LED care dă 13V. (Am încercat şi cu una ieftină ATX dar s-a ars şi avea tensiune mică în consum, 11.5V@5A.) Când stau la ponton bateriile sunt decuplate şi lăsate în grija redresorului şi a controllerului de panouri solare. Până atunci stăteam pe amperajul modic dat de redresor, cu frigiderul pornit nu mai rămânea mare lucru pentru baterii peste noapte plus că făceam mici cicluri.
@Pelicanul: Tind să cred că panourile solare ce pot fi instalate pe o barcă relativ mică, respectiv 50-100W, nu au cum să asigure curent pentru altceva decât echipament de navigaţie şi un radio (1-3Ah la mine). Cu panouri solare instalate fix, la noi, vara asta am obţinut curent maxim din panouri într-o fereastră de 2-4 ore şi curent decent cam 7-8 ore. Deci bateriile ar trebui să ducă un consum de 16 ore. Iar consumul de 16 ore ar trebui să fie compensat de 2-4 ore de încărcare.
Un frigider, un desalinizator, pompe de apă vor ridica mult consumul, non stop pt frigider şi peste zi pentru celelalte. Ori asta prespune deja panouri serioase (eu mă gândesc la unele roluibile puse pe bimini). Până atunci alternator sau generator pe drum şi redresor la ponton.
Eu am avut pe barca 2 baterii deep cycle Minnkota de la Decathlon. Fiecare 110 Ah, AGM. Una singura pornea fără probleme motorul Suzuki DF50.
Este perfect adevărat ca fata de o baterie auto dădea curent de pornire mai mic, dar fiind ea suficient de mare, curentul de pornire era proporțional mai mare, deci suficient pentru un motor relativ mic.
Regulatorul de incarcare avea o funcție automata de întreținere a bateriilor, așa încât au fost 3 ani in stare foarte buna - panoul solar chiar acoperit de prelata a ținut bateriile încărcate si iarna. O singura data am avut surpriza sa găsesc o baterie mai goală si după verificări am găsit siguranța fuzibila a regulatorului oxidată. Am curățat si totul a revenit la normal.
Despre dimensiunea panoului solar ... Cu cât mai mare cu atât mai bine. Eu la 130W si tot mai trebuia sa pornesc motorul 20 min la 3 zile cât eram in vacanța. Totul depinde însă si de cât de performante sunt dotările de la bord, consumul de curent fiind altul decât cel specificat prin fisele de produs.
Dacă o sa pot o sa îmi montez la următoarea barca celule solare si pe toată lungimea catargului. La 10m lungime si 10cm diametru aduni 1mp de celule pe fiecare bord, deci 2x130W.
Citat din: cristizz din Septembrie 01, 2016, 05:55:22 PM
........................................
Dacă o sa pot o sa îmi montez la următoarea barca celule solare si pe toată lungimea catargului. La 10m lungime si 10cm diametru aduni 1mp de celule pe fiecare bord, deci 2x130W.
Ideea e interesanta, dar cred ca e "mai mare daraua decit ocaua" :)
Pentru zona noastra, daca iei in calcul doar inaltimea soarelui, aparent unghiul de incidenta este mai convenabil pentru o dispunere verticala a celulelor. Dar in cazul dispunerii verticale conteaza si azimutul soarelui si bineinteles orientarea barcii, care nu conteaza deloc pentru o dispunere orizontala a panoului. Aduna la astea instalarea neconventionala (cu riscuri legate de fiabilitate) si ... cred ca merita doar daca vrei sa instalezi pe barca o lada frigorifica de 300 l la -20
oC si esti disperat dupa surse de curent.
Citat din: pelicanul din Septembrie 01, 2016, 06:45:26 PM
...Aduna la astea instalarea neconventionala (cu riscuri legate de fiabilitate) si ... cred ca merita doar daca vrei sa instalezi pe barca o lada frigorifica de 300 l la -20 oC si esti disperat dupa surse de curent.
Sincer, un surplus de energie (curent) il consider oricand binevenit, daca si costurile vor fi rezonabile.
Cat priveste riscurile priviind potentialele probleme de fiabilitate, sigur ai dreptate. Acestea sunt mari mai ales ca nu prea ne permitem costuri mari. De exemplu panourile fotovoltaice pentru uz marin sunt de cateva ori mai scumpe decat cele uzuale, made in China.
Sunt si exemple totusi despre oameni care reusesc sa transpuna in practica idei indraznete: https://www.youtube.com/watch?v=raVhdXVsw3A (https://www.youtube.com/watch?v=raVhdXVsw3A)
Aşa s-a făcut deja circumterra cu barcă solară, dar nu cred că ne putem permite sau o vom face.
Nişte celule din alea de pe randă mi-ar place să integrez în bimini. Nu refuz nici nişte panouri roluibile pe laterale.
Cu instalarea de celule pe catarg am cochetat şi eu, deoarece lăţimea îmi permite (găsisem şi celule potrivite) dar am renunţat deoarece nu cred că ar produce suficient. Când barca e bandată pe bordul însorit sau în unghi prea strâns faţă de soare nu produc nimic. Ar trebui unele care să folosească radiaţia UV. Plus că instalezi pe ambele feţe ca să ai doar o latură cu ceva producţie.
Panourile orientabile sunt clar de dorit şi orientarea corectă ar aduce instantaneu un spor major de energie fără investiţii. La astea fixe de pe barcă producţia este clar dependentă de poziţia bărcii faţă de soare, iar în marş sunt de regulă umbrite de vele... după cum zicea şi Murphy :)))
Fetelor, va cam "dati in barci" pe marginea subiectului :) . Dar fie, zic si eu, avocat al ghiavolului, ceva: n-o sa va puneti celule solare nici pe catarg, nici pe vela, ci o sa fiti baieti cuminti, jucandu-va in zona conventionala (panouri flexibile pe roof/punte, maximum).
Spun si de ce, fiindca Moromete avea o vorba: "Pe ce te bazezi, ma?" :)
1) Pe catarg, dincolo de inconvenientele de orientare si loviri ori dezlipiri accidentale, mai avem si fungi care acopera insorirea lui. Toate micile inconveniente duc la un inconvenient mare si serios.
2) Celulele solare pentru vele, dincolo ca sunt prohibitiv de scumpe, au mari dezavantaje: a)produc numai cand vela e deschisa si b) daca ai soarele pe cealalta parte, ai pus-o, de Mălineanu. Nu produci nimic. Decat daca dublezi panourile, ingreunezi vela, rupi buzunarul.
Imi inchipui cum e sa ai nevoie de energie, stai in port doua-trei zile, dar nu poti deschide vela, ca bate vantul :) . Mai bine iti cumperi o eoliana. Clasic si eficient, fiindca daca ai soare, iti incarca panourile. Daca e soarele-n nori, se starneste vantul si aplici metoda turbinei :)
De întreţinerea acumulatorilor pe timp de iarnă se ocupă redresorul şi controllerul solar, că-s mai "smart" decât mine.
Dacă ai barca în curte iar panoul solar e acoperit, se poate monta un redresor decent cu funcţie de mentenanţă şi acesta va păstra bateriile în bună stare. Sunt multe pe piaţă, eu am la bord un GYS Flash 7A (pare f. ok, dă vreo 5A constant) iar acasă am redresorul celor de la Optima. Ambele au microprocesor (adică rulează ceva software), mod de mentenanţă şi funcţie de desulfatare. Cu alte cuvinte mă bazez pe inginerii care au proiectat aceste produse, că ştiu mai multe decât mine în materie de baterii.
Dacă barca stă aiurea fără acces la curent, soluţiile constau în a demonta bateria de pe barcă, la fel pentru a fi ţinută pe un redresor adecvat, sau de a recurge la panouri solare (eolienele produc puţin curent la vânt obişnuit dar mult zgomot). Cu panourile solare e de ales între a monta un controller sau a pune panouri în W de aproximativ 10% din capacitatea bateriei în Ah.
Are vreun rost să bibilim noi bateriile menţinute de un redresor decent?
În sezon revenim la panouri solare, calculul consumatorilor şi alternator sau generator. Chiar m-am uitat la o soluţie interesantă, un motor-generator de 48V care se montează în paralel cu dieselul inboard. Din păcate trebuie o barcă ceva mai mare ca să încapă toate echipamentele iar costul cred că e mare (am recunoscut în poze nişte echipamente Victron plus bancul de baterii...)
Eolienele sau hidrogeneratoarele au un defect capital: primele au nevoie de mult vânt (de regulă peste 15 nd) iar secundele de peste 6-7 nd viteza bărcii faţă de apă. Şi produc semnificativ la viteze mult mai mari.
Eu am păţit o treabă neplăcută astă iarnă. Am instalat noua baterie de 66Ah alături de cei 80Ah existenţi, dar panoul solar care le deservea a fost, până în primăvară, cel de 10W. Fără regulator. Ca urmare, deşi ţinuse doar bateriile de 80Ah fără probleme, nu a mai încărcat deloc bancul nou de baterii de 146Ah. Am sesizat târziu deoarece tensiunea în sistem era de 13.5V când ajungeam în weekend la barcă. După câteva ore de sailing, şi întoarcere noaptea cu lumini etc, tensiunea scădea mult, apoi chiar alarmant. Părea că bateriile sunt vechi şi nu mai fac faţă iarna, dar nu ştiam ce să cred de cea nouă. Până la urmă bateriile s-au încărcat full după un marş de peste 16 ore la motor, şi turat destul de bine. Ulterior am upgradat panourile solare, acum nu mai sunt probleme.
Pentru a evita aceste neplaceri,racordarea surselor de incarcare se face prin intermediu unor ,,izolatori "care sunt formati din diode alese in functie de curentul max. de incarcare X un coeficient de siguranta (cca 1,25-1,5). In acest caz curentul de incarcare este cu preponderenta directionat spre bateria care are cea mai scazuta valoare a tensiunii la borne;
Cam asa ceva :
http://www.yacht-tng.com/29-izolatori-pentru-baterii-si-reductori-de-tensiune (http://www.yacht-tng.com/29-izolatori-pentru-baterii-si-reductori-de-tensiune)
Se pot realiza simplu folosind diode montate pe radiatori corespunzatori.
Din experienta mea destul de indelungata bateriile cu Pb,inainte de a fi puse la iernat se incarca 100%;se masoara densitatea care nu trebuie sa fie sub 1,24;Se deconecteaza din circuitul instalatiei electrice.Perioada medie de autodescarcare este de min. 6 luni ;Din trei in trei luni se supun unei incarcari de preferat cu un redresor automat. Ideal este sa se faca o descarcare controlata pentru stabilirea capacitatii reale. Apoi se incarca din nou.
Sunt pe piata aparate de masurare a capacitatii bateriei prin descarcarea de foarte scurta durata cu valori diferite ale curentului si monitorizarea: valoarii tensiunii la borne,rezistenta interna a acesteia,etc.In final afiseaza capacitatea reala a bateriei in acel moment. Eu am achizitionat pentru servici unul de la o reprezentanta CARANDA pentru cca 280 lei.
Citat din: acig din Septembrie 01, 2016, 10:28:58 PM...inainte de a fi puse la iernat se incarca 100%;se masoara densitatea care nu trebuie sa fie sub 1,24...
Si ce facem cu bateriile fara intretinere (capsulate) ?
Cele cu Pb fara intretinere (pe care le-am intalnit eu) capsulate (popular )au busoane pe fiecare element insa sunt fara orificii de aerisire si sunt acoperite cu acea eticheta mare dintre borne de nu iti dat seama. Daca desprinzi acea eticheta ai acces la busoane si poti masura densitatea.Insa in acelasi timp au si acel indicator optic (bulina)care te ajuta sa stabilesti
starea bateriei. Totusi recomand acel aparat care in nici un minut iti da informatii sigure despre starea ei.
Un articol potrivit mai degraba utilizatorilor decat specialistilor, in multitudinea de articole de pe net
http://www.yachtsurvey.com/boat_battery_basics.htm (http://www.yachtsurvey.com/boat_battery_basics.htm)
Bulina sau ochiul magic sunt de fapt niste bilute, de culori si densitate diferite, care plutesc in electrolit. In functie de densitatea electrolitului, sub lupa apare una sau alta dintre ele, sau nimic (negru). Deci un densimetru absolut rudimentar.
Problema cu bateriile cu gel sau agm este ca nu mai exista electrolit ca atare. Nu am auzit sa se poata masura densitatea sau schimba electrolitul (desi am citit de un nene care a pus apa distilata peste un agm, stia el ce face). In aceste conditii ele pot fi diagnosticate si intretinute de un redresor "smart", cu software. Cea mai bună solutie este să fie lasate cuplate permanent, deoarece un astfel de redresor deruleaza un program de intretinere si refacere, fluctuand tensiunea si amperajul pe parcursul celor cateva luni de iarna.
La serviceurile de baterii sau cele auto, exista aparate profesionale de diagnosticare a bateriiilor funcție de tipul și mărimea lor. Un astfel de aparat iți poate spune care e uzura bateriei șiin ce masura mai poți sa o revitalizezi.
Referitor la întreținerea bateriilor gel sau agm (nu știu sa folosească vreun coleg LiIon sau LiFePO4) sunt de părere cu ghrt referitor la a le lasa în grija electronicii.
Am doua baterii - una gel solara si una gel AGM.La inceputul lunii septembrie le-am pus intr-o magazie si periodic am incercat sa le incarc cu un redresor TELWIN electronic.Nu au necesitat incarcare.In primavara le-am montat pe barca si au fost OK.Oare ar trebui sa le mai montez un consumator in perioada de depozitare?
Ce inteleg eu pana acum este ca:
1. Acumulatorii clasici Pb pot fi intretinuti in maniera clasica specificata de Acig.
2. Acumulatorii Gel si cei AGM trebuie intretinuti cu redresoare/controlere inteligente cum zice si Ghrt.
3. Cel mai probabil, comportamentul in timp al acumulatorului este dependent de mai multi factori printre care:
• Calitatea acumulatorului (multe nu se ridica la nivelul promis de vanzator). Ramane de vazut cum le recunoastem pe cele bune – dupa masa/capacitate?
• Conditiile de utilizare dpdv al temperaturii (utilizarea in temperaturi sub 10˚C si cele peste 30 ˚C nu fac bine acumulatorilor)
• Conditiile de stocare pe timpul iernii
• Calitatea redresorului folosit pentru incarcare/stocare si a controlerului in cazul utilizarii panoului solar
• Calitatea instrumentelor de masurare si buna intelegere de catre utilizator a valorilor masurate in timpul utilizarii pe barca (si nu numai)
• Corecta alegere a tipului precum si dimensionare a acumulatorilor in raport cu consumatorii de pe barca dar si cu stilul de utilizare (pescuit, plimbari motorizate, velism ...)
Considratii despre baterii de la Victron:
https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf (https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf)
Pentru ca lucrez in domeniu si am in ,,supraveghere"peste 200 de baterii de acumulatori cu plumb (unele cu intretinere altele fara),si fac asta de peste opt ani,cu capacitati cuprinse intre 75-200 Ah,recomand bateriile CARANDA;exploatate
in conditii extreme de temperatura si cu curenti mari de descarcare; mai mult de jumate dintre ele deservind demaroare electrice pe motoare navale. In tot acest timp avand in vedere ca le-am inlocuit dupa 3-4 ani de exploatare inseamna ca am folosit peste 400 de buc. Nici una nu a iesit din functiune inainte de durata normata ( 3 ani.)
Mentionez ca nu sunt actionar si nu comercializez baterii de acumulatori ;D
Citat din: acig din Septembrie 02, 2016, 09:36:50 PM
Pentru ca lucrez in domeniu si am in ,,supraveghere"peste 200 de baterii de acumulatori cu plumb (unele cu intretinere altele fara),si fac asta de peste opt ani,cu capacitati cuprinse intre 75-200 Ah,recomand bateriile CARANDA;exploatate
in conditii extreme de temperatura si cu curenti mari de descarcare; mai mult de jumate dintre ele deservind demaroare electrice pe motoare navale. In tot acest timp avand in vedere ca le-am inlocuit dupa 3-4 ani de exploatare inseamna ca am folosit peste 400 de buc. Nici una nu a iesit din functiune inainte de durata normata ( 3 ani.)
Mentionez ca nu sunt actionar si nu comercializez baterii de acumulatori ;D
Ultima afirmatie tine de Times New Roman, nea Gica :) . Nimeni de aici nu-si poate pune problema ca ai fi actionar la Caranda. Si daca ai fi sunt convins ca aici intre prieteni, ai da cele mai realiste sfaturi cu privire la ele (ca directorul de la Coca-cola, ce le spune copiilor lui "sa nu va prind ca puneti gura pe porcaria aia :) )
Am inteles fiabilitatea si domeniul de utilizare (demaror). Noi fiind directionati catre consum de tip "casnic", durata de utilizare de 3-4 ani este prea mica. Acumulatorul barcii mele folosit pentru demaror, chart-plotter, statie radio, lumini navigatie, si-a dat obstescul sfarsit dupa 12 ani de utilizare (si inca nu sunt convins ca e gata, dupa ce am auzit ca se pot reconditiona acumulatorii).
Si durata de 6 ani mi se pare mica, motiv pentru care am pornit acest topic, in chip de "brain storming". Acumulatorul luat de mine in discutie (Victron, gel, deep cycle, 165 Ah) are in specificatiile tehnice pe care le-a postat si CristiZZ, o durata de viata in utilizare, de 12 ani. Asa am stiut eu initial.
Acum, citind mai in amanunt, vad ca durata de viata este data si de temperatura in care este folosit. Adica 12 ani la 20 grade celsius,
6 ani la 30 grade si 3 ani la 40 grade.
Pai fi-le-ar mama lor, inseamna ca acumulatorul meu e in termen, ca il folosesc vara, la temperaturi de peste 30 grade si inca e utilizabil acum , dupa 6 ani.
Si noi in regimul pomenit de tine avem baterii care depasesc 5-6 ani in exploatare. Nu sunt cu gel iar o baterie de 150Ah nu depaseste cred 650 ron-nu pot verifica acum . Pt doua saptamani voi fi ,,exilat" asa ca nu voi mai fi prezent. Cati ani ai de gand sa mai ti barca?
Citat din: acig din Septembrie 03, 2016, 01:19:02 PM
Si noi in regimul pomenit de tine avem baterii care depasesc 5-6 ani in exploatare. Nu sunt cu gel iar o baterie de 150Ah nu depaseste cred 650 ron-nu pot verifica acum . Pt doua saptamani voi fi ,,exilat" asa ca nu voi mai fi prezent. Cati ani ai de gand sa mai ti barca?
Dintre bateriile cu descarcare profunda (deep cycle) necesare consumului in ambarcatiuni, am gasit cele mai ieftine tipul Minn Kota- 110Ah la 550 lei. In general sunt scumpe, mult mai scumpe de atat.
Barca e lipita de familie irevocabil, fiind exact ceea ce ne trebuie. Am probat asta in 8 ani, nu e doar o parere :) .
Singura eventualitate ar fi daca ne schimbam total modul de viata si vom avea timp de petrecut, sa zicem 6 luni sau mai mult, pe mare. Atunci voi cumpara o barca din gama celor 40 de picioare. Acest MacGregor de 26' se dovedeste a fi o gazda minunata in croazierele marine costiere, chiar cu traversade de 20-40 mile, careia ii sunt accesibile o gama larga de refugii si locuri de acostare (total impracticabile barcilor mai mari). Si totodata o barca incredibil de utila in Dunare si Delta Dunarii, oferind un maxim de confort intre suratele ei de ape interioare, si culmea (!) accesand tarmuri sau zone total intangibile altor plutitoare asemenea ei. Exemplu chiar sambata trecuta, cand ancorati la o insula dunareana, nici macar salupa cea mica a politiei de frontiera nu a putut veni langa noi. Aceea mica, usurica, pe flotoare albastre din PVC, cu motorul outboard scos pe jumatate din apa, incerca sa vina alaturi de noi, fara succes :) .
O alta concluzie rasfoind printre informatii, este ca bateriile fara intretinere raman cu aceasta calitate numai in conditii ideale (de exploatare, de intretinere exterioara, de fabricatie, ale circuitului elerctric ...). Odata cu apartitia unei abateri de la acestea, mai mult ca sigur ca acumulatorul va incepe sa se deterioreze mai repede decat credem/speram noi. Se pare ca este recomandata verificarea lunara a starii generale a acestuia, dar cati dintre noi o facem altfel decat superficial (luam tensiunea la borne si ne uitam la culoarea ochiului magic) ? Pot exista defecte ale acumulatorului care sa nu fie evidentiate in acest fel dar care identificate pot fi remediate si viata acumulatorului sa fie prelungita. Altfel, poate fi prea tarziu.
http://www.arc.ro/userfiles/docs/ecomm/Megger%20-%20Ghid%20pentru%20testarea%20acumulatoarelor.pdf (http://www.arc.ro/userfiles/docs/ecomm/Megger%20-%20Ghid%20pentru%20testarea%20acumulatoarelor.pdf)
Referitor la remediat. Sunt şi multe poveşti din gama cum revitalizez o baterie moartă ca să mai dea nişte curent. Trecând peste ele, problema este că bateria nu va mai fi niciodată complet funcţională.
Pe barcă dacă pun 30kg de plumb o fac pentru capcitatea maximă ce o pot obţine. Faptul că spălând elementele, schimbând electrolitul sau turnând electrolit peste împâslitura unui AGM mai recuperez un procent oarecare din capacitatea iniţială a bateriei nu o face aptă, deoarece nu ştiu de fapt ce capacitate mai are şi chiar dacă am altă baterie de backup, vreau să susţină sistemul electric atunci când ai nevoie. Gândeşte-te cum e să faci navigaţie de noapte pe telefon deoarece nu mai e curent pt GPS şi lumini iar cealaltă baterie trebuie păstrată pentru pornit motorul.
Sunt şi sisteme la care se iau celulele de 2V şi se alcătuiesc bancuri de baterii. Acolo are sens să verifici bancurile şi apoi să identifici elemenţii ce nu mai corespund toleranţei. Aceştia îi înlocuieşti individual. Dar la o baterie auto, cum avem noi, nu cred că se pot înlocui elemenţii (mai ales la una fără întreţinere) şi nici nu cred că are rost dpdv al preţului faţă de prelungirea efectivă a duratei de viaţă. Poate dacă în loc de lest ai tone de celule de 2V dar cine are?!
Citat din: ghrt din Septembrie 05, 2016, 02:34:50 AM
Referitor la remediat. Sunt şi multe poveşti din gama cum revitalizez o baterie moartă ca să mai dea nişte curent. Trecând peste ele, problema este că bateria nu va mai fi niciodată complet funcţională.
..................................Gândeşte-te cum e să faci navigaţie de noapte pe telefon deoarece nu mai e curent pt GPS şi lumini iar cealaltă baterie trebuie păstrată pentru pornit motorul.
Asta e de asteptat, dar e bine sa discutam solutiile posibile. Nu luam in calcul extremele, ci isi adapteaza fiecare situatia proprie, functie de aceste solutii.
Pentru consumatorii vitali nici nu incape vorba ca se foloseste un acumulator la capacitate. Exemplu: anul acesta am inlocuit acumulatorul de vitali care e si acum functional, doar slabit din capacitate.
Despre celalalt, de 165 Ah, care duce frigider si alti consumatori casnici, se poate discuta daca il revitalizez si nu mai e 100% functional , ci 90 % (150Ah). Chiar si 80% , sare de 130 Ah ... ceea ce pare destul de bine ;) .
Oricum, dupa ce il duc la un specialist (zau ca ma amuz folosind cuvantul asta in tara mea, desi specialisti mai exista :) ) va dau de stire cum se comporta si ce beneficii mi-a adus (daca).
Revitalizez topicul cu o nelamurire.
Vad ca unii dintre colegi folosesc pe barcile lor, baterii de tip deep cycle (AGM sau gel) In viitorul apropiat intentionez sa achizitionez un acumulator deep cycle de 80-100 ah. Il voi folosi la instalatia electrica de pe barca (electric, sonar, lumini, santina)
Detin o honda de 20 cp cu pornire mixta si cu alternator. Mi-ar face placere daca va contribuii si motorul la incarcarea cat de putin a bateriei.
DAR acum vine nedumerirea mea: in manualul motorului scrie in felul urmator:,, The outboard motor's 12-volt output is designed to charge a ''starting orcranking'' battery only. It is not intended to charge a ''deep-cycle''type battery. Lights and electricalaccessories for the boat should beconnected to the battery.''
Ce sa inteleg? Ca nu este recomandat sa incarce o baterie deep cycle? nu o incarca? sau va dauna in timp bateriei/motorului?
Colegii ce au folosit sau folosesc acest tip de acumulator, au constat vreo problema in timp?
Salutare !
Detin o baterie Optima Deep cycle 75 ah pt a mentine lada frigorifica , o incarc cu un suzuki de 50 cp . In 2 ani nu am intalnit nici o problema .
Numai bine
Citat din: Gabytzu din Ianuarie 29, 2017, 12:57:25 AM
Salutare !
Detin o baterie Optima Deep cycle 75 ah pt a mentine lada frigorifica , o incarc cu un suzuki de 50 cp . In 2 ani nu am intalnit nici o problema .
Numai bine
Eu am pus una galbena yellow top ( deep cycle) pe masina, desi nu este indicat ca baterie principala (starter) si a intrat in al saselea an de viata... inca merge. Piate o schimb in toamna.
Se spun multe lucruri bune si unele lucruri rele despre Optima. Cu albastre (marine) si rosii (auto - starter) nu m-am jucat, dar cu yelliow m-am tot jucat la masina.
Optima BlueTop este identică la interior cu Yellow, diferă doar bornele.
În ambele game există unele de gri închis care sunt exclusiv de start şi celelalte gri deschis care sunt deep cycle.
Am şi eu BlueTop 66Ah. Bună şi pentru start şi pentru deep cycle. Problema majoră o reprezintă preţul din RO. Apropo, am impresia că cele vândute în Europa sunt grey imports! Iar încărcătoarele lor nu le fabrică decât pt 110V.
Sa inteleg ca folositi bateriile deep cycle fara nici o problema. Se incarca la motorul barcii, fara vreo problema.
Nu inteleg afirmatia din manualul motorului, unde scrie negru pe alb ca motorul nu intentioneaza sa incarce baterile de deep cicle.
Voi merge pe varianta AGM - deep cicle din motive financiare. M-am orientat catre un acumulator minnkota de 80-100 ah AGM in jur de 6-700 ron
Multumesc de raspunsuri!
Atenţie la regula celor 10%. Se consideră că amperajul de încărcare trebuie să fie de 10% din ratingul AH al bateriei.
Citat din: ghrt din Ianuarie 30, 2017, 03:44:22 PM
Atenţie la regula celor 10%. Se consideră că amperajul de încărcare trebuie să fie de 10% din ratingul AH al bateriei.
10% ah este incarcarea optima, dar nu se intampla nimic daca folosesti mai putini. Problema este cu cat este mai descarcat acumulatorul, si probabil recomandarea din manual se referea sa nu incerci sa incarci un acumulator din care ai tras pana la 10.5V ca nu o sa ai nici o sansa
10% la incarcare si 14,1-14,2v,asta e valabila pentru bateriile normale,pentru cele deep se poate si 50% sau chiar mai mult si 15-15,5 v. pe baterii scrie fabricantul curentul de incarcare,tensiunea,temperatura optima....acu' depinde si de firma.unii explica alti.......:)
Citat din: home made din Ianuarie 30, 2017, 04:52:34 PM
10% la incarcare si 14,1-14,2v,asta e valabila pentru bateriile normale,pentru cele deep se poate si 50% sau chiar mai mult si 15-15,5 v. pe baterii scrie fabricantul curentul de incarcare,tensiunea,temperatura optima....acu' depinde si de firma.unii explica alti.......:)
Intr-adevar, foarte important ce zice Nicu aici. Există caracteristici generale, însă e bine să fie luate în calcul caracteristicile acumulatorului.
De exemplu privind acum un deep cycle de pe barca mea, scrie marja tensiunii de încărcare între 14,1 și 14,4 V.
Se poate şi sub 10% AH dar devine trickle charger, adică face mentenanţă nu încărcare. Dacă bateria este descărcată se poate ca să nu reuşească să ducă tensiunea la 14V.
Eu am pus o Varta Professional Dual Purpose pentru pornire motor si consumatori electrici prin barca.
Se incarca din motor dar si dintr-un panou solar de 60 W. Incarcarea din panou e permanenta printr-un regulator.
Il folosesc deja de un an iar inainte am avut o baterie auto Bosh de 120 AH care a tinut vreo 8 ani (din care 3 la mine). Am schimbat-o pentru ca nu mai dadea tensiune suficienta pentru incalzire.
@ghrt Scuza ignoranta,dar nu exista alternative la panourile solare,gen generatoare pe motorina sau benzina?care sa consume -relativ-putin,si pe care sa le folosesti indiferent daca afara e soare sau nu?
Panourile solare s-ar folosi datorita pretului mai mic de stocare a energiei electrice sau pentru ca nu fac zgomot/tre sa iei benzina cu tine pentru generator,e zgomotos?
Citat din: iris din Ianuarie 31, 2017, 08:14:58 PM
@ghrt Scuza ignoranta,dar nu exista alternative la panourile solare,gen generatoare pe motorina sau benzina?care sa consume -relativ-putin,si pe care sa le folosesti indiferent daca afara e soare sau nu?
Panourile solare s-ar folosi datorita pretului mai mic de stocare a energiei electrice sau pentru ca nu fac zgomot/tre sa iei benzina cu tine pentru generator,e zgomotos?
Desigur. Dar exista și alte soluții alternative.
1. Turbina eoliana. Când e nor și soarele nu încarcă, e vânt. Încarcă turbina.
2. Turbină hidraulică. E cea mai eficientă. Se poate folosi în mers pe mare, ori chiar la ancoră, pe Dunare de exemplu :)
Am scris eu un topic la începuturile Cap Compas, despre acestea.
https://forum.capcompas.ro/index.php?topic=16.0
multumesc,Florio,cea hidraulica pare foarte eficienta,mai ales la Dunare.
Dar un generator mic,unul mic de tot care l-ai pornit si iti da curent in momentul ala,vreo avarie,sau e noapte sau ,ma rog,cred ca ar fi binevenit pe barca,sigur,ca masura de rezerva...
Citat din: iris din Ianuarie 31, 2017, 09:17:21 PM
multumesc,Florio,cea hidraulica pare foarte eficienta,mai ales la Dunare.
Dar un generator mic,unul mic de tot care l-ai pornit si iti da curent in momentul ala,vreo avarie,sau e noapte sau ,ma rog,cred ca ar fi binevenit pe barca,sigur,ca masura de rezerva...
Cu condiția să funcționeze :) .
Barcă, umiditate, perioade lungi de nefolosință, avarie, Murphy => ? ? ?
Am scris aici o ecuație în al cărei realism cred, cu veselia nebunului :) .
Dar ai observat că răspunsul meu a fost afirmativ încă de la postul anterior.
Am fost interpelat...
Cred că nimănui nu îi plac zgomotul şi vibraţiile unui motor termic. Şi, aş adăuga, nici şuieratul eolienei. Hidrogeneratorul are nevoie de viteză relativ mare (peste 6 nd) şi un preţ foarte mare - cele cunoscute ca fiind performante. Ultima dată am văzut ceva funcţional la peste 4000€.
Ce mai rămân sunt bineînţeles panourile solare. Asigură confort maxim. Costul iniţial este suportabil. Au durată de viaţă mare, de obicei pot fi mutate pe altă barcă în caz de upgrade. Problema este spaţiul disponibil pentru instalare.
Restul opţiunilor (alternator, generator termic, eoliană, hidrogenerator) le văd ca backupuri.
Din moment ce topicul este despre întreţinerea acumulatorilor, avem o temă de discuţie. Tocmai mi-am comandat acumulatori LiFePo4 de 400AH, respectiv 4 elemenţi de 3.2V fiecare. Marca GBS. Buni pentru descărcări domoale, vreo 70% utilizabili pentru durată de viaţă maximă (nu se ştie cât de mult că genul ăsta sunt pe piaţă doar de vreo 7-8 ani). Urmează să îi transport într-un container, TVA şi vamă, alte costuri dar am zis să fac o aroganţă şi să am soluţia tehnică cea mai mişto. Sunt importaţi în Europa de InnoPower.de, urmează să văd dacă e aceeaşi calitate sau din China se vând rebuturile :)
Am comandat şi un device care poate monitoriza voltajul a maxim 8 elemenţi (un iCell 8M), are alarmă şi poate acţiona un releu pt decuplarea bateriei.
Ar mai trebui un aparat care să măsoare AH încărcaţi şi consumaţi. Voi folosi pe moment BM1-ul existent, chiar dacă este pt baterii SLA.
Mă gândesc cum să refac instalaţia electrică. Desigur că am de (re)citit manualul electricianului amator :) şi apoi de povestit cu un amic electronist. Dar mă tentează să pun bateria să fie administrată de controllerul MPPT, un Victron 100/15. Asta înseamnă că voi putea să scot maxim 15 amperi, dar are cutoff la voltaj mic şi algoritm programabil la încărcare (vreau să pun 13.8V la toate stadiile). Asta mă scuteşte de treaba cu releul.
Voi reface oricum circuitul în barcă, deoarece vreau să pun bateriile sub linia de plutire, în compartimente unde au temperatură optimă.
Bateria mă gândesc să o folosesc cu bottom balancing, mi se pare optim.