Seara buna,
Am achizitionat din Italia un motor de 20cp in 4 timpi fara niciun act.Aveti idee daca se poate face ceva,in tara,sa nu am probleme pe apa in cazul unui control?
Astept orice fel de informatie.
Multumesc.
Citat din: siad din Decembrie 29, 2016, 08:43:48 PM
Seara buna,
Am achizitionat din Italia un motor de 20cp in 4 timpi fara niciun act.Aveti idee daca se poate face ceva,in tara,sa nu am probleme pe apa in cazul unui control?
Astept orice fel de informatie.
Multumesc.
In principiu se poate rezolva orice, cu sprijinul fostului proprietar, care isi asuma vanzarea motorului intr-un document oficial.
Alta solutie nu vad, cu atat mai mult cu cat colegii de forum sunt oameni onesti care au dovedit ca nu incurajeaza posibilele furturi, din doua motive:
1. Asa este firesc.
2. Maine am putea fi victime chiar noi.
Nu pot spune ca nu este furat de acolo....ar fi o prostie.
Toti suntem oameni onesti Florio dar,din pacate,traim in Romania,cu posibilitati limitate la achizitionarea unor lucruri de calitate la preturi accesibile.
Cred ca multi oameni onesti de pe forum se gasesc sau s-au gasit la un moment dat in "pantofii"mei.... ;)
Citat din: Vali din Decembrie 29, 2016, 10:11:08 PM
Mai exista urmatoarea solutie, pe care am mai intalnit-o in timp: o declaratie pe proprie raspundere privind achizitionarea motorului de pe piata libera. Uite un model de asemenea declaratie, data de cineva de la care am vrut sa cumpar mai demult un motor:
Vali,suna interesanta declaratia respectiva dar are valabilitate daca eu sunt in necunostinta de cauza?
Adica,da,ma duc la notar si declar ca am luat motorul de pe piata libera dar daca este intradevar furat....cad sub incidenta legii mentionate?
S-a mai discutat treaba asta, si colegul Lipan a detaliat situatia (nu mai stiu daca aici sau pe barcaholic). Poate-si aminteste cineva discutia respectiva.
Eu nu stiu in schimb cata greutate are acea hartie in fata organului care te controleaza pe balta. Pana sa le explici tu care-i treaba, pot sa-ti faca destule mizerii, cum s-a mai intamplat.
Aici ne pot lumina Andritoiu si Gheorghita despre....eu am avut un 5cp tot asa si am facut un act de mana cu fostul geambas si mi a dat o copie de pe buletin care avea o relevanta in fata legii sa zicem(in caz ca era furat eu scapam de orice acuzatie pentru ca aveam copia de pe buletinul omului dar asta nu imi dadea si banii inapoi.Eu ramaneam fara bani dar nu cu DOSAR pentru ca eu aveam justificarea ca a fost achizitionat de pe piata libera oricare ar fi ea
Am inteles.Cu alte cuvinte pot scapa de dosar penal cu acea hartiuta,dar am ocazia sa ma intorc acasa la rame :o
Totusi,daca are cineva si alte idei,rog sa le imparta cu noi.
Stiu sigur ca sunt N motoare fara acte pe apa si nu stiu daca acele persoane merg la risc sau "cunosc ei pe cineva"".
Nu se poate ca statul roman sa nu fi gasit o portita sa ne ia banii si din aceasta postura,si sa ne ajute sa intram si noi in legalitate ;D
Pai alte solutii in afara de cele prezentate mai sus nu cred ca sunt , poti incerca sa verifici seriile tu sa vezi daca figureaza undeva furat, desii nu prea stiu unde in afara de unde sa mai discutat aici pe forum
http://stolen-outboards.net/ro/ (http://stolen-outboards.net/ro/)
eu zic ca daca ai un contract cu vanzatorul sau declaratia notariala nu vei ramane fara motor.( parerea mea)
Multumesc de sfaturi.
Nu apare ca furat pe site-ul indicat de tine dar nici nu-mi pun baza in asta.
O sa fac o declaratie pe propria raspundere la notar si sa sper ca o sa fie bine....mai mult ce pot sa fac.
Mersi din nou si Sarbatori fericite!
Siad stiu ca nu te satisfac raspunsurile de pe forum ,dar gandestete si tu ..... ce ai vrea sa scrie omu ? .... mie i-mi este frica sa gandesc la asa ceva dar sa mai scriu . Ala cunoaste ,ala a facut ,..... !!! , este ca si cum ai cere sa fi acoperit . Forumul nu te poate ajuta in directia asta mai mult de atat.
Va salut. Sunt novice pe acest site. In legatura cu motorul fara acte:
1. cu declaratia notariala nu poti sa inregistrezi motorul la organul fiscal. Declaratia notariala o poti da in cazulmin care ai un motor inregistrat la un organ fiscal si nu il mai folosesti si vrei astfel sa te scazi de la impozit!!
2. Din ce am auzit se vand motoare furate din afara cu factura in romania, pt ca e f greu tu ca pers fizica sa stii sa verifici daca inteadevar societatea are un profil com. In acest sens!!!
3. un motor furat la noi in tara e f greu de gasit datorita lacunelor sistemului!!!
@catabixi: Cu tot respectul, dar eu nu am auzit pana acum sa scrie in Codul Fiscal ca motoarele de barca se inscriu la fisc si ca se plateste impozit pentru ele.
La fisc se inscrie doar barca, si doar daca e vorba de o barca inmatriculata sau inregistrata in Romania, conform Codului Fiscal 2016. Motorul barcii nu are nimic de-a face cu fiscul.
Problema actelor motorului e importanta la inmatricularea barcii sau inscrierea sa in registru la ANR, plus la controalele efectuate de organele abilitate asupra ambarcatiunilor, inmatriculate sau nu.
dar daca vrei sa vinzi un motor prin notar cum procedezi????! din cate stiu eu fara certificat fiscal nu poti sa faci acte la notar!!!
Prietene catabixi, in primul rand ar fi bine sa te prezinti, ca sa stim si noi cu cine dialogam.
In al 2-lea rand, am incercat sa-ti spun la modul elegant ca esti indus in eroare in ceea ce priveste punctul 1 din lista ta.
Cine ti-a spus ca la notar ai nevoie de certificat fiscal pentru un motor de barca, avand in vedere ca motoarele de barca nu se inscriu la fisc?
Ca sa nu iscam un flame inutil, din partea mea zic sa iei la studiat Codul Fiscal, sau daca nu, sa discuti cu oameni pregatiti. Pe acest forum discutam exclusiv pe surse verificate, si nu pe zvonistica.
Salut,
Motoarele nu se inregistreaza la fisc.
Am vandut si am cumparat motoare de barca. L-am vandut pe cel vechi- luat odata cu barca- la un birou de vanzari/cumparari auto. Pe cel nou l-am luat pe baza de factura. Cu actele respective m-am dus la fisc -sa-mi schimbe rolul barcii cu noul motor si apoi la Capitanie sa-mi modifice carnetul.
Un alt motor (8 CP) l-am vandut printr-un act de mana dar I-am dat viitorului proprietar factura cu care l-am cumparat si actul de import prin vama.
Ceea ce e clar este ca daca ai un motor pe o barca neinmatriculata, fara sa ai aicte de provenienta si vine cineva cu Politia cu un act care dovedeste proprietatea asupra motorului declarant furat, atunci ti-l ia pur si simplu si mai dai si cu subsemnatul la Politie despre cum ai dobandit motorul.
Morala: daca vreti sa luati un motor de ocazie trebuie sa faceti un act chiar si de mana cu datele motorului, cumparatorului si motorului.
Salutare, am atasat tabelul de pe site-ul ANAF-ului cu impozitele la mijloacele de transport pe apa. Se vede foarte clar ca nu exista nicaieri mentionat ceva despre motor.
Din ce stiu eu, exista diferente de impozitare la categoria "nave de sport si agrement", in functie de caracteristicile tehnice. Insa orice mentiune tehnica este exclusiv in atributia ANR, iar fiscul nu face decat sa decida valoarea impozitului in functie de ce scrie ANR in carnetul barcii.
Deci fiscul nu are absolut nici o treaba cu motorul sau alte caracteristici tehnice care tin strict de competenta ANR. Daca s-a mai intamplat ca fiscul sa ceara date despre motor etc, au facut-o abuziv, fiindca nu e treaba lor. Daca gresesc cumva, rog sa fiu contrazis cu extrasul din prevederea legala respectiva.
Oricum, discutia e offtopic de ceva vreme, asa ca vom separa in curand aceste postari.
Salut Vali!
Fiscul nu mi-a cerut nimic in plus ca impozitare sau in alt fel. In rolul barcii era trecut motorul vechi cu putere si serie si eu am vrut sa fie cel nou. De la Capitanie m-au trimis pe la fisc si dupa ce am operat modificarea- pe baza actelor de provenienta, m-am intors la ei sa-mi schimbe carnetul.
Trebuie sa fim indulgenti cu ce scriu aia la fiscul Sectorului 6 Bucuresti pe roluri. Nu sunt asa de obisnuiti cu barcile ca cei de la Galati sau Tulcea.
Mesajul on topic este ca fara acte de provenienta la fisc sau la ANR nu se fac schimbari in documentele barcii.
Toate cele bune!
Asa e, Alex, deci lasam aici postarile, inclusiv pe cele despre fisc. Important e sa nu se confuzeze lumea in urma postarilor anonime precum cele de mai inainte :).
Nu stiu cum e la barci , dar la masini daca e sa schimbi motorul si iei de la dezmembrari ,multe au seria polizata, iar la RAR il trece in carte ''seria motor nu poate fi poansoanata'' deci FARA SERIE...Daca motorul de barca nu mai are seriile cum mai poate fi identificat?
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Citat din: ionitzady din Ianuarie 03, 2017, 09:52:02 AM
Siad stiu ca nu te satisfac raspunsurile de pe forum ,dar gandestete si tu ..... ce ai vrea sa scrie omu ? .... mie i-mi este frica sa gandesc la asa ceva dar sa mai scriu . Ala cunoaste ,ala a facut ,..... !!! , este ca si cum ai cere sa fi acoperit . Forumul nu te poate ajuta in directia asta mai mult de atat.
Raspunsurile chiar au fost satisfacatoare in sensul ca m-au lamurit in proportie de 99%.Acel 1% reprezinta partea care ai spus-o tu cu "ala cunoaste,ala a facut" dar care,bineinteles nu ma interesa sa o aflu de aici.
Legat de mesajul de deasupra,daca cineva priceput (nu este cazul meu) reuseste sa faca un motor bun din 10 dezmembrate,acel motor este ok din punct de vedere legal?Pentru ca nici acolo nu-i poti dovedi provenienta(factura,certificat de conformitate s.a.m.d)
Citat din: Vali din Decembrie 29, 2016, 10:56:45 PM
S-a mai discutat treaba asta, si colegul Lipan a detaliat situatia (nu mai stiu daca aici sau pe barcaholic). Poate-si aminteste cineva discutia respectiva.
Eu nu stiu in schimb cata greutate are acea hartie in fata organului care te controleaza pe balta. Pana sa le explici tu care-i treaba, pot sa-ti faca destule mizerii, cum s-a mai intamplat.
Îmi cer scuze de întârziere. Eu nu prea sunt interesat de motoare şi abia acum am intrat aici.
Uite aici postarea de care face vorbire vali.
https://www.barcaholic.ro/showthread.php?t=2815&p=67413#post67413 (https://www.barcaholic.ro/showthread.php?t=2815&p=67413#post67413)
sau textul ca să fie şi aici, că aşa este frumos:
"Mulţumesc de încredere.
Nu o să reiau ce am mai scris pe aici, ci o să vă citez dispoziţiile din Codul civil în vigoare de la 1 octombrie 2011:
Art. 935. - Oricine se află la un moment dat în posesia unui bun mobil este prezumat că are un titlu de dobândire a dreptului de proprietate asupra bunului.
Art. 936. - Cu excepţia cazurilor prevăzute de lege, posesia de bună-credinţă a bunului mobil asigură opozabilitatea faţă de terţi a actelor juridice constitutive sau translative de drepturi reale.
Art. 937. - (1) Persoana care, cu bună-credinţă, încheie cu un neproprietar un act translativ de proprietate cu titlu oneros având ca obiect un bun mobil devine proprietarul acelui bun din momentul luării sale în posesie efectivă.
(2) Cu toate acestea, bunul pierdut sau furat poate fi revendicat de la posesorul de bună-credinţă, dacă acţiunea este intentată, sub sancţiunea decăderii, în termen de 3 ani de la data la care proprietarul a pierdut stăpânirea materială a bunului.
(3) Dacă bunul pierdut sau furat a fost cumpărat dintr-un loc ori de la o persoană care vinde în mod obişnuit bunuri de acelaşi fel ori dacă a fost adjudecat la o licitaţie publică, iar acţiunea în revendicare a fost introdusă înăuntrul termenului de 3 ani, posesorul de bună-credinţă poate reţine bunul până la indemnizarea sa integrală pentru preţul plătit vânzătorului.
(4) Dispoziţiile prezentului articol nu se aplică bunurilor mobile care sunt accesorii unui imobil.
(5) Dispoziţiile prezentului articol se aplică în mod corespunzător şi în legătură cu dobândirea dreptului de uzufruct şi a dreptului de uz asupra unui bun mobil.
Art. 938. - (1) Este de bună-credinţă posesorul care nu cunoştea şi nici nu trebuia, după împrejurări, să cunoască lipsa calităţii de proprietar a înstrăinătorului.
(2) Buna-credinţă trebuie să existe la data intrării în posesia efectivă a bunului."
După care vine explicaţia acestor texte de lege:
"În primul rând, buna credinţă se prezumă, deci colegul nostru nu va trebui să demonstreze că a fost de bună credinţă atunci când a cumpărat motorul de la hoţ sau găsitor, sau de la unul care a cumpărat la rândul lui de la un hoţ sau găsitor.
Cade în sarcina adevăratului proprietar, ce va trebui să dovedească această calitate, cu înscrisuri relevante, nu cu martori, să demonstreze că actualul posesor, respectiv colegul nostru, a fost de rea credinţă atunci când a cumpărat motorul, adică al nostru coleg a ştiut că motorul este furat sau găsit şi, în consecinţă, cel care i l-a vândut nu este adevăratul proprietar.
Până se face atât proba adevăratului proprietar cât şi a relei credinţă colegul nostru nu trebuie să demonstreze nimic, legea spune că atât timp cât motorul este la el, la colegul nostru, el este adevăratul proprietar (art. 935).
1. Cazul cumpărării motorului pierdut sau furat care NU a fost cumpărat dintr-un loc ori de la o persoană care vinde în mod obişnuit motoare sau care nu a fost adjudecat la o licitaţie publică.
Aici dacă adevăratul proprietar vine, de unul singur la colegul nostru sau chiar însoţit de poliţist, şi îi cere motorul arătându-i înscrisuri în acest sens, nu trebuie să-i predea de bună voie motorul (art. 937 alin. 2), ci trebuie să promoveze, în trei ani de la furt sau pierdere, o acţiune în revendicare care presupune plata unei taxe judiciare de timbru (cam 10% din valoarea motorului), eventual un onorariu de avocat, timp pierdut, dovada datei furtului sau pierderii.
Dacă se face dovada calităţii de proprietar colegul nostru pierde motorul, plăteşte cheltuieli de judecată şi rămâne şi fără banii daţi pe motor.
Pentru a se evita pierderi mai mari decât valoarea motorului, poate ar fi mai potrivit dacă totul s-ar rezolva amiabil, când vine adevăratul proprietar şi prezintă dovezi credibile că este adevăratul proprietar, colegul nostru să-i dea motorul şi să-i ceară banii pe care i-a plătit de la cel care l-a cumpărat, dacă îl mai găseşte. De aceea, o chitanţă de mână când cumperi un motor fără acte, te poate scăpa, un pic, de neplăceri.
E clar că dacă acţiunea se promovează peste termenul de trei ani adevăratul proprietar va pierde acţiunea în revendicare, ca urmare a trecerii acestui termen.
2. Cazul cumpărării motorului pierdut sau furat care a fost cumpărat dintr-un loc ori de la o persoană care vinde în mod obişnuit bunuri de acelaşi fel sau care a fost adjudecat la o licitaţie publică.
2.1. Semnificaţia noţiunii de ,,loc unde se vând în mod obişnuit bunuri de acelaşi fel".
Deşi nu am mai văzut de mulţi ani, nu cunosc regimul actual al unei consignaţii, adică ce formalităţi ar trebui întocmite la depunerea, de către un hoţ sau găsitor, a unui motor în consignaţie spre vânzare şi cu ocazia vânzării lui către colegul nostru. Însă aş asimila un magazin care vinde în regim de consignaţie motoare şi accesorii de bărci unui loc în care se vinde în mod obişnuit asemenea bunuri (art. 937, alin. 3).
Scriind aceste rânduri mi-am pus problema dacă un site specializat de bărci, accesorii de bărci, motoare de bărci, unde, deşi puţin probabil dar nu exclus, este anunţat spre vânzare un motor furat sau găsit, ar putea fi asimilat unui ,,loc unde se vând în mod obişnuit bunuri de acelaşi fel". În opinia mea l-aş asimila unui asemenea loc pentru că impactul unui magazin de consignaţie, obişnuit, este mult mai mic decât impactul unui site specializat de bărci. În mod ideal, un site specializat poate fi vizitat, la un moment dat, de un număr mult mai mare de persoane interesate, decât un magazin obişnuit.
În aceiaşi categorie aş înscrie şi noţiunea de ,,talcioc", târg de vechituri, deschis publicului, în care are acces oricine.
2.2. Semnificaţia noţiunii de ,,persoană care vinde în mod obişnuit bunuri de acelaşi fel".
În acelaşi sens, al celor arătate la discuţia despre site-ul specializat, aş vedea şi discuţia referitoare la o persoană care vinde în mod obişnuit bunuri de acelaşi fel. Adică un hoţ sau găsitor vinde un motor cuiva care în mod obişnuit vinde bărci, accesorii, motoare noi şi second hand, pe un site specializat. Mai mult, am văzut pe OLX că sunt oameni care vând în mod curent, având multe postări, diverse scule electrice sau maşini de cusut şi accesorii pentru acestea. Adică sunt persoane care vând, pe site-uri nespecializate, bunuri care fac parte din aceiaşi categorie, cum este cazul nostru, bărci, accesorii de bărci, motoare de bărci. Cu alte cuvinte persoanele care vând în mod obişnuit bunuri de acelaşi fel, pot vinde atât pe site-uri specializate (probarca, spre exemplu) dar şi pe site-uri nespecializate (OLX).
Or, persoanele care fac acest gen de activitate le-aş încadra în categoria de persoane care ,,vând în mod obişnuit bunuri de acelaşi fel".
2.3. Semnificaţia noţiunii de ,,adjudecat la o licitaţie publică".
Nu poate fi exclusă posibilitatea ca un găsitor, sau chiar hoţ, să fie executat silit de către un executor judecătoresc, spre exemplu pentru executarea unei hotărâri civile, pretenţii, sau penale, prejudiciu cauzat într-un accident auto sau chiar furt.
Or, un executor poate găsi în patrimoniul găsitorului sau hoţului (), pe lângă multe alte bunuri mobile, şi un motor de barcă. Am rezerve că executorul judecătoresc îl va întreba pe hoţ sau găsitor de acte de proprietate. De ce? Din cauza art. 935 citat mai sus, adică dacă motorul se află în locul unde găsitorul sau hoţul domiciliază sau stă chiar cu chirie, îl prezumă ca fiind proprietarul acelui motor.
Motorul va fi adjudecat la o licitaţie publică anunţată în condiţiile Codului de procedură civilă, de colegul nostru, procesul verbal de adjudecare, citez din memorie, constituind titlul lui de proprietate asupra motorului.
2.4. În situaţiile prevăzute de art. 937 alin. 3 Cod civil, colegul nostru are o situaţie mai bună. Mult mai bună.
Adică în cazul unui proces adevăratul proprietar trebuie să demonstreze că motorul este al lui şi, în plus faţă de prima situaţie, când nu trebuia să o facă, trebuie să demonstreze că al nostru coleg este de rea credinţă, adică el ar fi ştiut că motorul, cumpărat în condiţiile art. 937 alin. 3 – adică în consignaţie, talcioc, pe un site, etc. - , este furat sau găsit, o dovadă destul de greu de făcut, dar nu imposibilă.
Dacă adevăratul proprietar dovedeşte cele arătate, colegul nostru pierde tot - motorul, banii daţi pe el, plăteşte cheltuielile de judecată. Ca şi atunci când nu l-ar fi cumpărat în condiţiile art. 937 alin. 3.
Dacă adevăratul proprietar dovedeşte că este proprietarul motorului dar nu poate dovedi reaua credinţă a colegului nostru atunci adevăratul proprietar va câştiga motorul, în proces, dar va trebui să plătească colegului nostru banii daţi pe motor de acesta hoţului sau găsitorului. Am rezerve că adevăratul proprietar va mai da banii plătiţi de colegul nostru hoţului sau găsitorului. Ar însemna să-l cumpere de două ori.
Colegul nostru se bucură, în temeiul art. 937 alin. 3, de un drept de retenţie, adică până când adevăratul proprietar va plăti banii daţi de colegul nostru pe motor, acesta poate ţine motorul, până când adevăratul proprietar îi plăteşte suma respectivă, şi îl poate folosi în Delta Dunării, sau în Grecia spre exemplu.
Fireşte în cadrul procesului colegul nostru trebuie să îndeplinească, la anumite termene, o serie de acte, dar legat de acestea, cu altă ocazie. "
nu e mai simplu sa cumparam doar motoare cu acte? eu am sunat la 3 anunturi de pe probarca si cand aduceam vorba de acte o dadeau in explicatii puerile---A deci nu ai acte pe motor ? Paaa ;) si uite asa iau motor nou si la revedere o zi buna
sunt cateva anunturi evident cu preturi imbietoare in care se vede ca motorul are cablurile taiate si cele electrice si comenzile , iar vanzatorul scrie : acte in regula !!!! nici nu m-am obosit sa sun
si vad propietarul ,plictisit de motorul aproape nou , cum taie toate cablurile ca nu mai are chef sa le demonteze ,repede numai sa scape odata de el.
Citat din: timberland0910 din Februarie 28, 2017, 03:14:42 PM
nu e mai simplu sa cumparam doar motoare cu acte? eu am sunat la 3 anunturi de pe probarca si cand aduceam vorba de acte o dadeau in explicatii puerile---A deci nu ai acte pe motor ? Paaa ;) si uite asa iau motor nou si la revedere o zi buna
Citat din: pilu din Februarie 28, 2017, 06:22:58 PM
sunt cateva anunturi evident cu preturi imbietoare in care se vede ca motorul are cablurile taiate si cele electrice si comenzile , iar vanzatorul scrie : acte in regula !!!! nici nu m-am obosit sa sun
Tot respectul. Asta e o atitudine care duce țara asta spre însănătoșire.
Tuturor ne place la culme și povestim veniți din concediu, cum a fost intr-o altă țară, cum lăsai mașina deschisă, apartamentul neîncuiat, hainele nesupravegheate. Pentru că nimic nu dispare acolo.
Cu o astfel de atitudine, generalizată, poate ajunge și Romania o astfel de țară. Știu că sună neverosimil, dar e cât se poate de adevărat.
Dacă nimeni nu cumpără lucruri furate sau neidentificabile, atunci ele nu vor mai fi sustrase.