Vreau sa imi iau o baterie ...pe gel..cu descarcare lenta...o sa o folosesc pe un motor yamaha 80 hp 4 timpi...ocazional pt.motorul electric...sonar...uneori lumini
Voi ce aveti..si ce propuneti sa cumpar.
Bateriile cu gel au un algoritm de încărcare diferit de cel al bateriile uzuale cu plumb (ude sau AGM), astfel încât alternatorul motorului nu o va întreţine optim. Ia un AGM deep cycle. Eu am Optima Blue Top şi sunt mulţumit.
salut
Optima Blue o folosesti si ptr un motor electric?
are eficienta?
Citat din: radu andritoiu din Iunie 29, 2017, 03:37:38 PM
salut
Optima Blue o folosesti si ptr un motor electric?
are eficienta?
Cu optima yellow ne-am troliat cu un jeep wrangler cu motorul oprit cam 3 ore si nu s-a descarcat ..a pornit mororul la sfert ..sunt foarte bune dar si pret oe masura
BATERII GEL – AGM OPTIMA CU SPIRALCELL TECHNOLOGY
COD ETN CAPACITATE 20h (Ah) CURENT PORNIRE
(A) DIMENSIUNI (mm)
L x l x H PRET * ( lei ) (TVA inclus)
RED TOP – PROFESSIONAL STARTER BATTERY
801 287 000 50 RTC -4,2 815 254 x 172 x 200 970
802 250 000 50 RTS -4,2 815 254 x 172 x 200 960
804 250 000 50 RTU -4,2 815 254 x 172 x 200 970
820 255 000 44 RTS -3,7 730 237 x 171 x 197 900
822 255 000 44 RTU -3,7 730 237 x 171 x 197 910
810 355 000 50 RTS -2,1 815 252 x 90 x 206 770
YELLOW TOP – DEEP CYCLE AND STARTER BATTERY
873 176 000 38 YTR -2,7 460 237 x 129 x 227 820
840 222 000 48 YTR -3,7 660 237 x 171 x 197 1050
812 254 000 55 YTS -4.2 765 254 x 175 x 200 1100
814 254 000 55 YTU -4.2 765 254 x 175 x 200 1115
837 327 000 66 YTR -5.0 845 309 x 172 x 219 1200
851 187 000 75 YTS -5,5 975 325 x 165 x 238 1390
BLUE TOP – MARINE / RV APPLICATIONS REQUIRING DUAL PURPOSE
816 253 000 55 BTDC -4,2 765 254 x 175 x 200 1120
827 188 000 66 BTDC -5,0 845 309 x 172 x 221 1250
852 188 000 75 BTDC -5,5 975 325 x 165 x 238 1395
Salut !
Eu am optima blue top75 ah BTDC o folosesc ca baterie principala pornit motor si consumatori
O lada waeco cdf 45 si sunt foarte multumit .
Citat din: radu andritoiu din Iunie 29, 2017, 03:37:38 PM
salut
Optima Blue o folosesti si ptr un motor electric?
are eficienta?
Salut
Ce înţelegi prin eficienţă? Dacă te interesează ceva anume am un MinnKota Endura 30 şi pot să o testez. Nu am ajuns să o folosesc ca atare deoarece mi-am făcut o baterie de litiu fosfat (LFP) de 120ah care e super pt motoraşul electric.
eficienta = sa folosesti o zi intreaga motorul electric[ pe dunare ] si sa tina bateria
Citat din: radu andritoiu din Iunie 29, 2017, 11:07:40 PM
eficienta = sa folosesti o zi intreaga motorul electric[ pe dunare ] si sa tina bateria
Bateria ce o folosesc este un deep cycle gel. Se numeste Victron energy. O folosesc de dimineata pana seara aproape non stop pe electric, ce-i drept in primele doua trepte de viteza si nu am reusit sa o descarc macar o liniuta. De multe ori am folosit-o chiar si a doua zi.
Nu ştiu ce să zic de Optima mea, de 66ah. Am mai descărcat-o mai tare din cauza frigiderului, care papă cam 4 A continuu. A ţinut sigur peste 8 ore şi cred că ajunsese pe la 12.2V. Dacă ies 2-3 ore cu barca şi consum din baterie, stă pe la 12.7V.
Minn Kota ăsta, cu elicea standard, consumă maxim vreo 24 amperi în viteza a 5-a, 16 în a 4-a, cam 10-12 în a 3-a, vreo 4-5 amperi în prima. Cu un dinghy de 2.50m. Bateria folosită este LFP (litiu fosfat), care ţine şi în sarcină vreo 13V.
Ca să vezi cât poţi să stai pe motor teoretic ai nişte tabele (pentru plumb-acid).
Acuma, practic, eu nu m-aş aventura pe Dunăre cu motoraşul ăsta pe dinghy. Nu are putere, nu urcă pe val contra vântului. Eu îl folosesc pt barca de serviciu la velier şi e absolut ok.
Pe lac probabil că ar merge un trolling. În viteza I ar sta ca şi frigiderul (acelaşi consum). Deja viteza a 2-a ar fi suportată de baterie dar nu toată ziua. Mai sus deja ai ceva viteză (sau e vânt mai tare) iar bateria nu va susţine un asemenea consum, nici capacitate nu are.
Cu privire la bateria Victron, depinde de capacitatea reală şi de consumul efectiv. S-ar putea să nu simtă 20AH, dar cred că e deja foarte grea. Eu am luat Optima de 66ah pt că este sub 30kg (are 27) şi după ce am văzut cât de grea este, bateria de litiu mi-am făcut-o de 20kg şi e ok.
Ţine cont că ciclul de descărcare nu are voie să treacă de 50%. Cei de la Optima vorbesc de 90% dar tot ce am citit indică 50%. Şi cu cât o descarci mai mult cu atât se sulfatează mai mult. Însă peste Optima, din ce am citit, sunt doar bateriile de tracţiune de 6V (gen Trojan) iar cele mai fiabile ar fi bateriile din elemente individuale, ude, de 2V. Însă trebuie o instalare permanentă, vorbim de greutăţi mari.
Multumesc ptr informatia completa si avizata
Cateva considerații despre alegerea bateriilor pentru barca:
http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=2&t=12783&start=20 (http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=2&t=12783&start=20)
Citat din: deltasub din Martie 16, 2018, 10:16:34 PM
Cateva considerații despre alegerea bateriilor pentru barca:
http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=2&t=12783&start=20 (http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=2&t=12783&start=20)
Interesant punctul de vedere al lui Powerstream, în care spune lucruri tranşante ca "nu există baterie marină. Acolo unde scrie asta, e o simplă etichetă". Şi mai ales opiniile lui despre cum primează de la distanță criteriul performanță/preț la bateriile "ude" simple , comparativ cu AGM sau Gel.
Nu o iau ca pe o teză de guru, dar e de verificat. Cu atât mai mult cu cât între timp şi tehnologia şi prețurile, au mai comportat modificări.
Florin tu ce tip de baterie recomanzi pe barca? Sunt in situatia de a inlocui una din baterii si nu stiu catre ce sa ma indrept
Citat din: pauli din Martie 20, 2018, 12:42:18 PM
Florin tu ce tip de baterie recomanzi pe barca?
Păi... Florin este arhitect-navigator... nu negustor de baterii...
Citat din: Thor din Martie 20, 2018, 01:57:25 PM
Păi... Florin este arhitect-navigator... nu negustor de baterii...
Las" că dau din casă, sub rezerva de experiență proprie :)
Citat din: pauli din Martie 20, 2018, 12:42:18 PM
Florin tu ce tip de baterie recomanzi pe barca? Sunt in situatia de a inlocui una din baterii si nu stiu catre ce sa ma indrept
Așa cum zisei mai sus, vorbesc doar din experiențele trăite, că sfaturi nu-mi permit să dau :)
Uite, eu am avut un acumulator cu acid lichid, pentru vitali (motor, stație radio, GPS, Sonar, Chart-plotter, lumini de navigație). Din dotarea bărcii.
Iar pentru consumatorii casnici (prize, lumini interior, frigider, etc...) am cumpărat un altul cu gel, 165 Ah (Victron energy).
(https://alternativepureenergy.ro/wp-content/uploads/2017/07/acumulator-deep-cycle-victron-energy-gel-1-600x400.jpg)
Experiența face ca fără întreținere sau grijă de îngheț, acumulatorul "ud" să țină, bănuiesc vreo 10 ani (8 la mine). L-am înlocuit acum 2 ani, cu un acumulator AGM, 110 Ah, pentru motoarele Minn Kota (se găsesc la Decathlon). Despre ăsta nu spun nimic, e prea nou.
Acumulatorul cu gel, este acum în al optulea an de utilizare și se află în stare perfectă (verificat la firmă specializată pe acumulatori).
Bottom line, cred că e foarte importantă întreținerea în timp, dată de starea de încărcare. Iar aici am avut pentru fiecare câte un sistem (panou solar și regulator). Ideea ar fi ca acumulatorii să fie păstrați pe cât posibil în starea de încărcare 100%, fără a fi supra-încărcați.
P.S.
Despre acumulatori se spun foarte multe, de către specialiști, iar unele lucruri sunt chiar contrarii. De aceea am spus că nu pot da sfaturi, mai departe de cele trăite personal.
Citat din: Thor din Martie 20, 2018, 01:57:25 PM
Păi... Florin este arhitect-navigator... nu negustor de baterii...
Tocmai de aia... Pentru ca este un utilizator mediu, ca oricare dintre noi. Tocmai asta e rostul forumului. Sa aflii ce au facut altii in domeniu. Altii fiind doar pasionati, nu neaparat specialisti in domeniu, care sa traiasca din asta.
Intr-un negustor de... ceva as avea cea mai putina incredere pentru ca va incerca intotdeauna sa-mi vinda produsul sau. Altfel nu ar mai fi un negustor adevarat. :)
Citat din: pelicanul din Martie 20, 2018, 02:46:50 PM
Tocmai de aia... Pentru ca este un utilizator mediu, ca oricare dintre noi. Tocmai asta e rostul forumului. Sa aflii ce au facut altii in domeniu. Altii fiind doar pasionati, nu neaparat specialisti in domeniu, care sa traiasca din asta.
Intr-un negustor de... ceva as avea cea mai putina incredere pentru ca va incerca intotdeauna sa-mi vinda produsul sau. Altfel nu ar mai fi un negustor adevarat. :)
Clar! Am înțeles! Deci, Florine, mai dă din casă cu bateriile! Mai mult...
Citat din: pelicanul din Martie 20, 2018, 02:46:50 PM
Intr-un negustor de... ceva as avea cea mai putina incredere pentru ca va incerca intotdeauna sa-mi vinda produsul sau. Altfel nu ar mai fi un negustor adevarat. :)
Au cam trecut vremurile alea... acum un negustor adevarat ar trebui sa inteleaga ce ai nevoie si sa-ti recomande produsul care ti se potriveste, chiar daca nu-l vinde el. Si asa va construi o relatie, nu va castiga pe termen scurt.
Domeniul, deși tehnic, mi se pare că deține prea multe dubii în materie de "așa e corect".
Mai nou, am înțeles de pe un site pe care l-a postat colegul nostru mai experimentat, Vasile Antip (Delta Sub), că raportul preț-calitate ar fi net de partea acumulatorilor clasici cu acid. La "calitate" considerând număr de cicluri de descărcare, care induce durata de viață.
Și că termenul "baterie marină" este doar o expresie care nu are nimic concret la bază. :)
Este prima dată când aud această opinie, iar argumentele folosite în spijinul ei, sunt destul de consistente.
Dar pe lânga asta, mai există parametri care diferențiază acumulatorii. De exemplu cei AGM sau cu Gel, permit descărcări mai profunde, fără a le dăuna. Să nu uităm totuși că și AGM este un acumulator cu acid lichid, singurul lucru în plus fiind împâslitura de fibră de sticlă dintre elemenții de plumb, care are menirea de a nu lăsa acidul să se miște dezordonat, odată cu barca. Deduc că descărcările profunde sunt date doar de supradimensionarea plăcuțelor de plumb. Asta se vede pe greutatea acumulatorului.
Prietenul nostru Ghrt a preferat să cumpere un banc de acumulatori cu Litiu, pentru descărcările profunde permise și greutatea redusă. El a mers pe varianta calibrării unui număr mare de Amperi/oră, fără sursă de încărcare neconvențională, alegerea fiind dată de faptul că are nevoie de 3 zile de autonomie până la primul port unde va avea electricitate pentru refacerea rezervei.
Eu am calibrat acumulatorii de pe Nemo, căutând să echilibrez consumurile cu aportul panourilor solare. Calculul meu (făcut cu cunoștințele proprii din liceu, fizica de clasa a X-a :) ) s-a dovedit timp de 8 ani, a fi fost extrem de bun, în utilizare permanentă, croaziere 2-3 săptămâni. Niciodată nu a fost nevoie să încarc de la țărm.
Am dat exemplele acestea, pentru a vedea că "rețete" diferite, funcționează pentru cerințe diferite. Acolo unde barca n-a permis instalarea unui grup de panouri eficient (Ghrt) s-a mers pe supradimensionarea grupului de acumulatori. Iar unde spațiul pe roof n-a fost o problemă (la mine), soluția eficientă a fost cea de mai sus.
În alegerea acumulatorilor, pentru mine a fost importantă durata de viață în cicluri de descărcări și calitatea produsului. Mai există un parametru: greutatea. Pentru barca mea nu a fost important, dar poate deveni, la alte bărci. Greutatea mai mare, arată o calitate mai bună și o durată de viață mai mare... dar și prețul e pe măsură. Eficiența va fi calculată după dorința de cheltuială a fiecăruia.
Citat din: calin1967 din Martie 20, 2018, 10:42:19 PM
Au cam trecut vremurile alea... acum un negustor adevarat ar trebui sa inteleaga ce ai nevoie si sa-ti recomande produsul care ti se potriveste, chiar daca nu-l vinde el. Si asa va construi o relatie, nu va castiga pe termen scurt.
Ar trebui...
Citat din: pelicanul din Martie 21, 2018, 09:06:37 AM
Ar trebui...
:D :D :D
Băieți...la obiect!
Ce știți despre acumulatori, ce aveți pe barcă, ce experiențe?
Mai învățăm unii de la alții
pe barca, strict pentru motor, lumini de navigatie, sonar folosesc o baterie auto, se preteaza cel mai bine la incarcarea alternatorului de la barca.
pe rulota - ai carei consumatori se aseamana cu cei de la o barca in stationare, o baterie cu gel.
Eu pe barca am pus o singura baterie pentru motor si consumatori stationari(lumini, pompe, incarcare telefon, lap-top, sonar, GPS, Ebenspaecher). Bateria din poza a inlocuit un Bosh auto de 100 AH.
O incarca motorul in cele 2-3ore dus respectiv intors si un panou solar de 60W.
Pana acum (din primavara 2016) e totul OK.
Citat din: Florio din Martie 21, 2018, 10:23:14 AM
:D :D :D
Băieți...la obiect!
Ce știți despre acumulatori, ce aveți pe barcă, ce experiențe?
Mai învățăm unii de la alții
Bosch Silver 80 Ah (mai mare nu incape in cutie... :) ). O am de patru ani si inca mai merge... No maintenance, zice ca e... :)
Consumatori: citeva becuri cu led, pompa de apa de la chiuveta, un radio CD auto si
frigiderul de 15 l cu compresor. Motorul porneste "la ultima sfoara" deci nu are nevoie de baterie separata.
Incarcare: panou solar de 50 W si motorul care baga 60 W in instalatie cu un redresor/regulator de scuter. Motorul trebuie pornit citeva ore doar cind e foarte cald afara, ai nevoie de o bere rece si frigiderul a consumat toata "zeama" din baterie.
Pentru a evita descarcarea completa a bateriei regulatorul panoului solar taie consumul daca tensiunea la borne scade sub 11.8 V. Frigiderul de asemenea are o protectie care taie consumul sub 12 V.
Pe cutia bateriei am un voltmetru de 5 lei de pe aliexpres, care imi permite si mie sa aproximez gradul de descarcare al bateriei dupa tabelul:
12,6 V = bateria este încărcată 100 % ;
12,4 V = bateria este încărcată 75 % ;
12,2 V = bateria este încărcată 50 % ;
12,0 V = bateria este încărcată 25 % ;
11,9 V = bateria este descărcată;
Asta e!
sub 11,5 V devine material refolosibil. doi: recomand, in ciuda costurilor, acumulatorii Litiu Fier PhosPhat (Fosfat in Ro) sunt la un alt nivel, incomparabil, la toti parametri
Citat din: Don Basilio din Martie 22, 2018, 02:33:32 PM
sub 11,5 V devine material refolosibil. doi: recomand, in ciuda costurilor, acumulatorii Litiu Fier PhosPhat (Fosfat in Ro) sunt la un alt nivel, incomparabil, la toti parametri
intr-adevar acumulatorii de lipepo4 sunt de vis la toti parametrii vizavi de plumb, insa costurile sunt ceva mai mari, un acumulator de litiu fier tine intre 2000-5000 cicluri, in functie de cat de adanca e descarcarea, insa necesita electronica pt egalizare, protectie, bms, iar controller-ul solar trebuie sa stie litiu fier
http://prowatt.ro/bluesolar-mppt-10030-1224v30a-p-114 (http://prowatt.ro/bluesolar-mppt-10030-1224v30a-p-114)
http://prowatt.ro/lithium-battery-128v90ah-bms-p-210 (http://prowatt.ro/lithium-battery-128v90ah-bms-p-210)
http://prowatt.ro/pdf/12,8_Volt_lithium-iron_phosphate_batteries.pdf (http://prowatt.ro/pdf/12,8_Volt_lithium-iron_phosphate_batteries.pdf)
Bineinteles electronica de la victron te va tine o viata, bateria la fel, de amortizat se amortizeaza clar, insa costul initial e destul de mare, insa merita. Eu am testat destule sisteme de incarcare in special victron si pot raspunde la intrebari daca va fi cazul.
Acumulatorii de plumb sunt ieftini si usor de intretinut, dar la sarcina nu tin voltajul si chiar si cei cu descarcare adanca e bine sa nu-i descarci mai mult de 50% din capacitate. De exemplu un acumulator de pb de 12 v incarcat, la o sarcina constanta de 40 ah, are voltajul de 10,7V, pe cand cei de litiu isi pastreaza voltajul pana la finalul descarcarii cu mici fluctuatii si pot fi descarcati aproape integral.
In asteptarea (tot mai grea...) a barcii mele din vis (ca sa-l citez pe Iulian Cioclin), imi tot fac de lucru cu diverse chestii conexe; de exemplu am cumparat deja un sonar si am inceput sa ma gandesc la ce baterie ar fi mai nimerita pentru a-l alimenta.
Motorul pe care l-am cumparat este cu pornire la sfoara si nu poate incarca bateria in mers.
Vreau sa folosesc bateria doar pentru a alimenta sonarul si eventual o pompa de santina; sonarul ia un curent maxim de 0,9 A si as vrea sa-l folosesc, la o iesire in delta, cam 6 zile, timp de 4-5 h/zi. In aceste conditii, este corect calculul: 0,9 A x 5 h/zi x 6 zile = 27 Ah? Daca da, ma gandesc ca o baterie de 25 – 30 Ah ar trebui sa fie suficienta.
Primul gand ar fi sa cumpar o baterie auto, dar am vazut in alte postari ca mai recomandate ar fi cele cu gel, insa sunt considerabil mai scumpe. Avand in vedere ca bateria va fi folosita doar pentru a alimenta sonarul, considerati ca merita sa cumpar una cu gel?
O alta varianta la care ma gandesc ar fi sa cumpar o baterie de capacitate mai mica (mai ieftina si mai usoara) plus un sistem mobil de incarcare solara. Ce parere aveti despre varianta asta?
Multumiri anticipate!
Citat din: Sam din Mai 16, 2019, 09:43:43 PM
In asteptarea (tot mai grea...) a barcii mele din vis (ca sa-l citez pe Iulian Cioclin), imi tot fac de lucru cu diverse chestii conexe; de exemplu am cumparat deja un sonar si am inceput sa ma gandesc la ce baterie ar fi mai nimerita pentru a-l alimenta.
Motorul pe care l-am cumparat este cu pornire la sfoara si nu poate incarca bateria in mers.
Vreau sa folosesc bateria doar pentru a alimenta sonarul si eventual o pompa de santina; sonarul ia un curent maxim de 0,9 A si as vrea sa-l folosesc, la o iesire in delta, cam 6 zile, timp de 4-5 h/zi. In aceste conditii, este corect calculul: 0,9 A x 5 h/zi x 6 zile = 27 Ah? Daca da, ma gandesc ca o baterie de 25 – 30 Ah ar trebui sa fie suficienta.
Primul gand ar fi sa cumpar o baterie auto, dar am vazut in alte postari ca mai recomandate ar fi cele cu gel, insa sunt considerabil mai scumpe. Avand in vedere ca bateria va fi folosita doar pentru a alimenta sonarul, considerati ca merita sa cumpar una cu gel?
O alta varianta la care ma gandesc ar fi sa cumpar o baterie de capacitate mai mica (mai ieftina si mai usoara) plus un sistem mobil de incarcare solara. Ce parere aveti despre varianta asta?
Multumiri anticipate!
salutare, in niciun caz nu lua un acumulator auto, el are elementi grosi pentru a debita curent mare pt pornire auto, daca-l descarci de 3 ori maxim iti iei adio de la el. Trebuie retinut ca dintr-un acumulator de plumb, chiar si cu descarcare adanca nu poti scoate decat jumate din capacitatea lui, adica daca acumulatorul are 60 Ah capacitate, poti trage maxim 30 ah, dupa aceea voltajul scade sub 8 volti iar placile incep sa se sulfateze daca nu este reincarcat repede.
Pot sa-ti recomand doar ce am folosit pana acum si nu am avut probleme
https://www.darcomenergy.ro/acumulatori/victron-energy-12v60ah-agm-deep-cycle-batt (https://www.darcomenergy.ro/acumulatori/victron-energy-12v60ah-agm-deep-cycle-batt)
Exista si varianta mai scumpa, dar mult mai durabila pe li-ion sau preferatul meu litiu fier LFP, curenti de descarcare mult mai mari, nu se sulfateaza, greutate mica, cu toate protectiile incluse etc. Daca un acumulator de litiu are 60 Ah capacitate, poti consuma 60 Ah din el nu 30 ca la plumb
https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-12,8V-&-25,6-Lithium-SuperPack-EN.pdf (https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-12,8V-&-25,6-Lithium-SuperPack-EN.pdf)
cu variantele la 12 v de 20 ah, 60 ah, 100ah
Daca vrei mai multe detalii putem vb in particular. Toate cele bune
Iti multumesc, Bogdan!
Intr-adevar, acumulatorii auto nu sunt indicati pentru ce-mi trebuie mie! M-am mai documentat si eu si asta e concluzia la care am ajuns!
Cel mai nimerit tip de acumulator pentru ce vreau eu sa fac cu el pare sa fie AGM, deep cycle.
Toate bune!
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Daca exista buget...atunci alegerea e RebelCell !
Fara a fi vreun specialist in domeniu, as vrea sa impartasesc cu colegii de forum informatiile despre diversele tipuri de baterii plumb/acid pe care le-am gasit si pe care am incercat sa le pun cap la cap in cele ce urmeaza. Pe mine m-au ajutat sa iau o decizie, si sper ca vor fi de folos si altor colegi.
Bateriile Pb/acid se pot imparti in doua mari categorii: tip starting, pentru pornirea motoarelor si deep cycle si trei subcategorii: umede (wet cell, sau flooded), cu gel (gel cell) si AGM (absorbed glass mat).
Cele de tip starting (sau SLI – starting, lights, ignition) sunt proiectate sa livreze o cantitate mare de energie pentru un timp scurt (caracteristica buna pentru pornirea motoarelor auto, de exemplu!). Placile de Pb sunt mai subtiri si in numar mai mare, oferind o suprafata de reactie mai mare, necesara livrarii unei cantitati mai mari de energie intr-un timp scurt. De fapt, placile sunt compuse dintr-un fel de "burete"de Pb, care asigura suprafata mare necesara, dar daca o astfel de baterie este descarcata (deep cycled), plumbul din burete se consuma rapid si se depune la partea de jos. Bateriile auto ajung sa fie inutilizabile dupa un numar de 30 – 150 de cicluri de descarcare/incarcare, daca descarcarea este avansata, dar rezista la mii de cicluri, daca descarcarea este redusa, DOD= 2-5%, ca in cazul folosirii lor normale pentru o masina! Gradul de descarcare sau DOD (degree of discharge – DOD =0% echivaleaza cu baterie incarcata full, iar DOD = 100% echivaleaza cu baterie descarcata complet, epuizata).
In concluzie, aceste baterii nu sunt adecvate utilizarilor care presupun descarcari avansate, redresari mai rare si perioade lungi de depozitare fara a fi folosite! Pentru astfel de utilizari, cele mai recomandate sunt bateriile de tip deep cycle, prezentate mai jos.
Cele de tip deep cycle, sunt proiectate sa poata fi descarcate chiar pana la DOD = 80% in mod repetat. Acest lucru se datoreaza faptului ca placile sunt realizate din Pb solid, nu din "burete". In acest fel, datorita suprafetei de reactie reduse, aceste baterii genereaza mai putina energie "instant", dar datorita grosimii marite a elementelor de Pb, resista la un numar marit de descarcari avansate (pana pe la 80% din capacitate). Cu toate acestea, pentru maximizarea duratei de utilizare, este bine ca media descarcarilor sa fie limitata in jur de 50%, asadar e bine sa tineti cont de asta cand va alegeti bateria (Ah), in functie de scopul intrebuintarii!
Gradul de descarcare al unei baterii AGM deep cycle (DOD) poate fi estimat cu ajutorul tabelului de mai jos, folosind un voltmetru:
Nivel de incarcare Tensiune <V>
100% 13.00
90% 12.75
80% 12.50
70% 12.30
60% 12.15
50% 12.05
40% 11.95
30% 11.81
20% 11.66
10% 11.51
0% 10.50
Cele umede pot fi cu sau fara intretinere; la cele cu intretinere trebuie verificat periodic nivelul acidului si corectat daca este cazul prin adaugare de apa distilata (cum se facea odata...)
La bateriile AGM, electrolitul (acidul) este impregnat intr-o tesatura de fibra de sticla care vine in contact cu placile bateriei. De fapt, aceasta tesatura este strans intercalata intre elementele de plumb. Deoarece tesatura nu este saturata cu electrolit, in caz de spargere/crapare a carcasei bateriei, electrolitul nu se va prelinge in afara ei; tot din acest motiv, aceste baterii pot fi montate in aproape orice pozitie.
Aceste baterii au o rezistenta interna foarte scazuta (cam de 5 ori mai mica decat bateriile conventionale) si din acest motiv pot fi incarcate folosind un curent de incarcare mai mare; cu alte cuvinte, sunt mai tolerante in privinta redresorului folosit, putand fi incarcate chiar si cu alternatorul unei masini.
Pe timpul depozitarii, rata de autodescarcare este de max. 3%/luna, astfel incat chiar si dupa un an de depozitare (in conditii corespunzatoare!), ele pot fi reincarcate pana la aproape 100% din capacitate.
Din ce in ce mai mult, bateriile AGM incep sa le inlocuiasca pe cele cu gel, deoarece prezinta cam toate avantajele celor cu gel, dar fara dezavantajele lor.
La bateriile cu gel, electrolitului i se adauga un gelifiant (silicagel) si astfel din lichid, se transforma in gel. La fel ca bateriile AGM, si acestea prezinta avantajul ca pot fi montate in orice pozitie si electrolitul nu se poate scurge in afara carcasei.
Dintre dezavantaje, ar fi de mentionat ca sunt mai pretentioase in ceea ce priveste conditiile de reincarcare (redresare); trebuie folosit un curent mult mai mic de incarcare (1/20) pentru a preveni formarea de gaz in exces care poate duce le deteriorarea celulelor. Redresoarele obisnuite si alternatoarele auto nu sunt recomandate pentru incarcarea acestor baterii; este nevoie de un redresor care sa perimita reglarea curentului de incarcare la nivelul specificat de producator. La fel, si tensiunea de incarcare trebuie sa fie mai mica (cam de 5 ori) decat in cazul bateriilor umede (flooded) sau AGM. In caz de supraincarcare, se produc goluri in masa de gel care se traduc prin pierderi iremediabile de capacitate.
Mai exista un tip de baterii hibrid, tipul Marine. Acestea se incadreaza intre starting si deep cycle. La aceste baterii placile sunt compuse tot dintr-un "burete"de Pb, dar cu o textura mai grosiera si cu masa mai mare decat la bateriile starting. Evident, sunt un compromis intre cele doua.
Durata de viata a bateriilor deep cycle:
Desi in mod evident depinde de foarte multe variabile (gradul de descarcare, temperatura de folosire si depozitare, cat de dese sunt ciclurile de descarcare/incarcare, etc...), se pot totusi estima niste durate de utilizare minime/maxime, pentru diferite tipuri de baterii folosite in regim de deep cycle:
- Starting (auto): 3-12 luni
- Marine: 1-6 ani
- AGM deep cycle: 4-10 ani
- Gel deep cycle: 2-7 ani
- NiFe (alkaline): 5-35 ani
- NiCd: 1-20 ani
Ultimele doua le-am mentionat doar asa, ca sa nu ma oftic singur ;D.
Factori care pot scurta viata bateriei:
- Pauze foarte lungi intre incarcari; cu cat temperatura de depozitare e mai ridicata, cu atat trebuie scurtat intervalul dintre incarcari. Temperatura optima de depozitare ar fi in jur de 10 C.
- Temperaturi prea mari sau prea scazute de depozitare sau utilizare
- Descarcari avansate ale bateriilor de tip starting
- Incarcari incomplete
- Incarcari incorecte (curent si tensiune neadecvate tipului de baterie); in unele cazuri acestea pot deteriora iremediabil o baterie in decurs de cateva ore! In cazul supraincarcarii, bateria incepe sa se incalzeasca din ce in ce mai tare; daca sesizati acest lucru, este bine sa intrerupeti imediat redresarea – inseamna ca fie incarcarea este terminata si incepe supraincarcarea, fie redresorul (curentul si tensiunea de incarcare) nu e adecvat tipului de baterie!
Acestea fiind zise, alegerea tipului, modelului sau brand-ului bateriei ramane o preferinta personala; as aprecia daca ati mentiona, din experienta proprie, in continuarea acestui topic ce modele de baterie folositi, in ce regim de utilizare, ce brand-uri, etc.. Cu siguranta, unele sunt mai bune decat altele! La fel si preturile...
Victron ofera o baterie AGM care permite descarcari ocazionale de 100% si este recomandata pentru utilizari cu descarcari frecvente de 60-80%.
In plus este si ceva mai usoara si cu dimensiuni mai mici decat surata Deep Cycle.
Denumirea acestui tip este Super Cycle.
https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-AGM-Super-Cycle-battery-EN.pdf (https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-AGM-Super-Cycle-battery-EN.pdf)
mai exista si bateriile Lithiu Fier Phosphat, sunt super dar si pretul e pe masura
Eu folosesc o baterie de la ups de vrei 6 ani si o incarc si o descarc de nici eu nu mai stiu cum si cat si inca este ok. Are cam 70 Ah
Salutare,
Cred ca pana la urma, doar pentru sonar si pompa de santina am sa cumpar o baterie AGM, deep cycle, dar low cost: https://www.caranda.ro/product/fcd-12v-28ah-acumulator-deep-cycle/. (https://www.caranda.ro/product/fcd-12v-28ah-acumulator-deep-cycle/.)
A folosit vreun coleg modelul asta? Oricum, la cat costa (247 RON), sunt dispus sa o incerc!
Anexez si specificatiile tehnice ale acestei baterii.
salut
am mai incercat asta https://www.dbsolar.ro/baterii-gel/baterii-gel-fotovoltaice-acumulatori-panouri-fotovoltaice-ieftin (https://www.dbsolar.ro/baterii-gel/baterii-gel-fotovoltaice-acumulatori-panouri-fotovoltaice-ieftin)
e ok calitativ, am pus-o si la tractiune, functioneaza si acum dupa 2 ani la un panou solar, este cu un nivel mai jos decat victron, iar de caranda nu stiu nimic, daca mergi pe varianta lor sa ne dai un feed back