Cap Compas

Constructii si reparatii de ambarcatiuni => Constructia din materiale plastice => Rasini si fibra de sticla => Subiect creat de: gu_5473 din Octombrie 07, 2011, 05:36:50 PM

Titlu: ajutor reconditionare barca
Scris de: gu_5473 din Octombrie 07, 2011, 05:36:50 PM
Buna ziua ,numele meu este Tudor sunt din Braila detin o barca de agrement RIO ROAD 500  si de cateva zile incerc sa dau de capat la o problema care cred ca m-a cam  depasit .Va rog daca se poate sa ma ajutati cu un sfat. Sa trec la subiect...saptamana aceasta cand am scos barca din apa (dupa o vara de stat pe apa ) dupa ce am adus-o de la spalatorie am observat pe toata suprafata de sub linia de plutire niste basicute cam ca bobul de orez sau poate putin mai mari aparute in vopsea de parca ar avea varsat de vant .Am incercat sa sparg vreo cateva din aceste basicute si am observat ca iese apa din ele .  Acum intrebare pentru cunoscatori...ce credeti ca poate fi, se poate repara? Am sa atasez si niste poze . Multumesc anticipat.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: blue marlin din Octombrie 07, 2011, 11:01:30 PM
Arata a osmoza, boala urata a fibrei de sticla armata cu poliesteri lucrata prost. :(
Tratamentul consta in curatare pana la fibra sanatoasa cu o slefuitoare orbitala cu hartie abraziva de granulatie mare sau daca se poate sablare - trebuie sa deschida toate bulele, spalare cu jet de apa, uscat bine, respalat + uscat, mai multe maini de rasina epoxidica si chit epoxi si slefuit (2 maini de rasina inainte de chit si alte minim 2 dupa) + 2 maini de primer epoxi. Procedura dureaza mult deoarece ai timpi morti intre spalare-uscare-catalizare epoxi-chit...
Spor la treaba!
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: tudy din Octombrie 08, 2011, 01:02:20 AM
De cand ai barca, si cu ce e vopsita ( ce are la exterior), vopsea sau gelcoat.
Dupa cum cred eu are vopsea. Si barca mea avea la fel dar pe portiuni mai mici. Da-ne mai multe detalii. Acum aproape in extrasezon poate dai o fuga la Galati, si poate vedem despre ce este exact vorba. Vali te poate lamuri cu siguranta.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Octombrie 08, 2011, 01:45:10 AM
Salut Tudor si bun venit pe forumul capcompas.ro :).

Problema la barca ta e intr-adevar osmoza, cum spune blue marlin, care a fost mai rapid decat mine si a dat raspunsul despre rezolvarea problemei :).

Dupa ce ne dam seama ca e osmoza? Daca privim cu atentie, observam ca bulele formate in gelcoat au anumite orientari, urmand directia fibrelor de sticla care formeaza stratimatul. Asta inseamna ca stratimatul din primul strat de sub gelcoat are o capilaritate mare, deci a fost laminat defectuos.

De obicei, cauza osmozei este calitatea slaba a gelcoatului, care in timp crapa, iar apa ajunge in capilaritatea fibrei de sub gelcoat. Aceasta apa infiltrata in fibra iarna ingheata, producand rupturi care mai tarziu se transforma in bulele care se vad in poze. In cazul barcii tale, osmoza pare mai mult superficiala, insa doar dupa polizarea gelcoatului se poate vedea daca a fost afectata eventual in profunzime si fibra.

Solutia este cea descrisa mai sus de colegul blue marlin, si anume:
- se polizeaza gelcoatul degradat pana la fibra, urmarind sa fie deschise toate bulele, inclusiv daca sunt bule formate in masa fibrei.
- se curata de praf prin spalare repetata, dupa care se usuca bine fibra expusa
- se aplica rasina epoxidica pentru umplerea si "sigilarea" capilaritatii fibrei de sticla, dupa intarire se slefuieste si se mai da un strat, dupa care iar se matuieste si se da chitul epoxidic, care poate fi facut din rasina si un filler (silicat, praf de talc etc). Acest chit se da pentru netezirea zonei imerse, si reprezinta si o suprafata dura si antiabraziva, cu rol de protectie.
- peste chit se da din nou rasina epoxy, urmand apoi etapa de vopsire a carenei, in functie de sistemul folosit.

Pentru tratamentul epoxidic al carenei barcii tale poti folosi rasina Resoltech 1050 de la Polydis, formulata special pentru aderenta optima (si) la laminarile in poliester. Ca filler pentru chit poti folosi talc sau alt filler comun, sau si mai bine silicat de tipul Orisil, care are foarte bune proprietati antiabrazive. Sistemul de vopsea folosit poate fi epoxidic sau poliuretanic - de exemplu cei de la emex.ro au o vopsea poliuretanica pentru ambarcatiuni foarte buna., la un pret accesibil.

Toate operatiunile mentionate le poti face si singur, daca bineinteles ai ceva indemanare, caz in care iesi cel mai ieftin. Cel mai important e totusi sa te protejezi foarte bine la praful rezultat din polizare (foarte nociv), si in plus la vaporii degajati de rasina epoxy, care afecteaza sistemul endocrin. Protectia se realizeaza cu o masca 3M cu filtre interschimbabile (praf sau vapori organici), plus un combinezon etans alb, care te protejeaza de iritatiile cauzate de praful de fibra.

Asa ca iti dorim spor la treaba, si daca mai ai nelamuriri, stii ca suntem tot aici. Succes :).


Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: gu_5473 din Octombrie 08, 2011, 12:35:52 PM
Multumesc mult pentru sfaturi ...m-ati ametit,sunt prea multe detalii de urmarit ,cred ca-mi voi prinde urechile . :-\ ???  Orientativ, aveti idee ca manopera +materiale cam cat m-ar ajunge?Barca mea are 5m lungime si 2m latime Vreau sa-mi fac o idee daca merita sa-mi fac lucrarea singur sau sa apelez la o firma specializata.Multumesc inca o data pentru sfaturi si astept. O zi buna.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Octombrie 08, 2011, 01:10:48 PM
Salut, problema e ca eu cel putin nu cunosc (inca) vreo firma care sa faca tratamente epoxy profesioniste pentru osmoza. Si cred ca daca ar fi, ar cere niste preturi prea mari, cum e de obicei la noi.

Cred ca e cel mai bine sa-ti faci lucrarea singur, sau cu ajutorul cuiva priceput. Nu e un capat de tara, e ca si cum chituiesti o masina pentru vopsit, numai ca sunt ceva mai multi pasi. Eu am facut de cateva ori asa ceva (tratament cu epoxy), dar la barci nou-construite (in scop profilactic), nu la barci cu osmoza.

Daca te hotarasti, putem continua discutia aici pe forum, vizavi de fiecare pas. Pe vremuri, forumurile de barci exact asta faceau, lumea isi rezolva problemele in urma sfaturilor primite online. Sper ca in continuare sa fie la fel, asa ca sugestia mea e sa incepi prin a intreba la http://www.polydis.ro/ care e pretul pentru un kit de rasina Resoltech ;).
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: gu_5473 din Octombrie 08, 2011, 06:06:15 PM
Am spart o basica cu spaclul si se vede fibra de sticla. :o Inca ceva ... ce ma sfatuiti ,sa incep acum lucrarea sau s-o las pentru primavara , nu am idee cam cat m-as putea intinde ca timp si ma gandesc sa nu cumva sa m-apuce frigul . :-\
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Octombrie 08, 2011, 08:48:38 PM
Dupa cum spuneam, se desprinde gelcoatul de fibra, din cauza ca laminarea a fost defectuoasa.
Despre lucrul la barca, eu sunt adeptul zicalei "ce poti face azi, nu lasa pe maine" :), asa ca mai bine te apuci acum (bineinteles dupa ce trec ploile anuntate), e vorba de cateva zile de munca sustinuta. Ideal e sa polizezi barca in aer liber, si sa lucrezi cu rasina si chitul epoxidic undeva inauntru, sa ai in jur de 20 de grade, minim 15.
E cel mai bine de facut barca din timp, pentru ca in primavara sa fie gata de plimbare ;).
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: gu_5473 din Octombrie 09, 2011, 01:04:30 PM
Adevar graiesti. :) Va voi tine la curent cu fazele lucrarii si eventual poate mai primesc niste sfaturi daca ma poticnesc .Inca odata multumesc mult. O zi buna...raman dator.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: gu_5473 din Octombrie 10, 2011, 07:43:41 PM
Stie cineva de felul cum lucreaza cei de la TNG Yacht din Galati? ???
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Octombrie 10, 2011, 08:58:26 PM
Bineinteles :). Acum depinde la ce te referi:

a) modul cum onoreaza comenzile de accesorii si echipamente barci: la acest capitol se comporta excelent, eu colaborez foarte bine cu ei. De multe ori in urma unui simplu telefon am primit ce aveam nevoie, indiferent de zona geografica unde eram.
b) la capitolul reparatii motoare sau corp etc, au colaborari cu meseriasi specializati pe fiecare lucrare. Nu prea am auzit lume nemultumita de calitatea lucrarilor, decat in mediul online. Oricum, cand cineva reclama probleme in relatia cu o entitate economica, pentru a fi credibil e bine sa vina cu date concrete.
c) la categoria servicii prestate catre proprietarii de barci, pana acum am auzit doar lucruri bune. Un prieten bun, forumist si el, isi tine permanent barca in incinta la ei, pe o suma modica, iar firma asigura paza, curatarea barcii dupa folosire etc, plus ca au si dotat-o cu accesorii - copertine, tacheti, crocodili etc.

Dpdv personal sunt foarte multumit de colaborarea cu Yacht TNG, in primul rand fiindca au cele mai bune preturi de pe piata, iar gama de produse si servicii este in crestere continua. Activitatea lor si a mea sunt complementare, am avut chiar propuneri de colaborare, dar m-am limitat doar la un banner exchange.

Daca te intereseaza lucrarea de tratament la osmoza la barca ta, e posibil sa fie foarte scump la ei, fiindca folosesc kituri de reparatie dedicate, unde o cantitate mica de materiale are un pret destul de ridicat.
In mediul online insa, avand in vedere interesul pentru solutii cat mai accesibile, de-a lungul vremii lumea si-a rezolvat problemele ieftin si bine, ajutandu-se reciproc. Solutia pentru tine e cea descrisa in posturile anterioare. Ramane sa actionezi dupa cum crezi ca e mai potrivit pentru tine ;).
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: gu_5473 din Octombrie 11, 2011, 07:58:45 AM
Ca pret mi-a spus ca m-ajunge undeva la 89lei/mp cu tot cu materiale(nu stiu ,o fi scump...o fi ieftin,n-am idee)  dar sa-l las cateva zile ca se muta intr-o alta locatie undeva pe drumul spre vama Giurgiulesti.Am vazut ca mai este un atelier de reparatii barci undeva pe drumul dintre Braila si Galati in zona Vadeni,am sa merg si acolo sa intreb si dupa aceea ma hotarasc.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Octombrie 11, 2011, 09:11:07 AM
La 5 metri lungime pe 2 metri latime, suprafata operei vii (partea din apa) a barcii tale se apropie de 10 metri patrati. Asta inseamna undeva spre 9 bulioane, ceea ce in opinia mea e cam mult pentru reconditionat o barca sh. E foarte important ca reparatia sa fie facuta cu epoxy, asta e prima chestie care trebuie intrebata. Daca se foloseste poliester, cum fac de obicei majoritatea, in timp osmoza poate aparea din nou, ceea ce la epoxy nu se mai intampla vreodata.

Ca si comparatie, un kit de 3,3+1 kg din cea mai buna rasina epoxy de pe piata, la Polydis e 260 de lei, si iti ajunge pentru tot fundul barcii, si iti mai si ramane. Mai poti lua si un epoxy mai accesibil, de la Europlastic, care e parca 216 lei kitul de 4+2 kg (rasina si intaritor).

Inca o data subliniez ca nu e complicat de reparat barca in regie proprie, si ai in plus certitudinea ca nu s-a dat "buleala".
Daca vrei detalii despre procedeu, cauta pe Google "hull epoxy treatment".
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: gu_5473 din Octombrie 11, 2011, 03:08:48 PM
Mie ce mi-a zis tipul de acolo (care parea seful) ca operatia consta in curatare pana la fibra dupa care se dau doua maini de primer si la urma antivegetetiva. Nici eu nu prea am stiut sa intru in amanunte ,adica ce fel de primer ,ce antivegetativa? Rasina asta cu ce se da ...cu trafaletul sau cu pistolul(fie-ti mila si lamureste gugumanul ??? ;))?
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Octombrie 11, 2011, 03:25:14 PM
Daca primerul respectiv nu e epoxidic, nu te incurca. Avand in vedere pretul, eu inclin sa cred ca nu e vorba de epoxy, ci ori ceva poliuretanic, ori cel mult poliester. Tare mi-e ca acelasi raspuns il vei obtine si de la ceilalti din bransa.
Mai sus a spus blue marlin o treaba foarte desteapta, anume ca dupa polizare, opera vie trebuie spalata. Motivul il gasim in urmatorul link: http://www.yachtsurveys.co.uk/faq_osmosis.htm . Aici ni se spune clar ca apa intrata in capilaritatea fibrei reactioneaza cu rasina, prin hidroliza, producandu-se printre altele glicol, care iese doar prin spalare, si care impiedica buna aderenta a rasinii epoxidice la corpul barcii.
Eu zic ca, avand in vedere ca nu suntem prea departe unul de altul, mai bine ne gasim odata si stam la un pahar de vorba si-ti spun exact ce si cum, plus ca iti si arat practic cum se procedeaza ;).
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: iliviu din Octombrie 11, 2011, 04:13:31 PM
Ce vrei tu sa faci acum, am facut eu acum 2 ani. Bine, n-am avut norocul tau sa-l am "profesor" pe Vali, dar tot a iesit ceva pana la urma. Mai exact, am slefuit partea imersibila pana aproape de fibra, apoi i-am dat un strat de gelcoat alb (de la Polidis), apoi iar slefuire si la sfarsit 2 straturi de vopsea poliuretanica (de la ChimTitan).
Dupa doi ani si dupa cateva acostari cu iesirea  pe mal (sa nu se ude nevasta la sandale), vreau sa spun ca atat vopseaua cat si gelcoatul au rezistat foarte  bine.
Ca pret, nu mai tin minte sigur dar  e cam 30 lei/kg de gelcoat si la fel vopseaua, care in plus e si antivegetativa.
Daca esti interesat, eu o sa caut prin garaj facturile, poate le mai am, si-ti dau preturile exacte.
Intaresc si eu cele spuse de Vali si te sfatuiesc sa nu te grabesti, ca oricum nu te dai cu barca pana'n primavara. Pune mana singurel si slefuieste-o, chituieste-o si abia la primavara sa-i dai cu primer, rasini s.a.
Si nu uita sa ne tii la curent cu mersul lucrarilor.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Octombrie 11, 2011, 04:55:34 PM
Daca nu ma insel (tot ce-i posibil), imi amintesc ca parca iliviu a scris pe un topic pe Barcaholic mai demult despre lucrarea pe care a facut-o la barca lui, si care arata perfect chiar si acum :). Cand am sa scriu si eu despre barca mea actuala, care e in reechipare, am sa spun si ce probleme am avut cu gelcoatul, care nu fusese parafinat si nici vopsit superficial. Mai am niste prieteni in Constanta care la fel au avut probleme cu aplicarea gelcoatului pe un velier, din cauza ca nu era parafinat.

Ideea e ca gelcoatul isoftalic parafinat e o solutie buna, insa avantajul epoxy este ca previne pentru totdeauna reaparitia osmozei, se lucreaza usor si se finiseaza excelent, si in plus are o duritate mult superioara gelcoatului poliesteric.
Pana la urma, prin acest brainstorming fiecare din noi invatam cate ceva (eu nu sunt profesor, ci braconier :D), ceea ce e pana la urma scopul oricarui forum :).
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: gu_5473 din Octombrie 11, 2011, 08:05:32 PM
Multam de oferta... cand esti disponibil  putem stabili o intalnire . :)
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Octombrie 11, 2011, 09:19:17 PM
Propun sa ne gasim intr-un weekend, cand sunt mai liber si la mine se mai aduna barcagii :).

In alta ordine de idei: exista un gelcoat isoftalic cu calitati foarte bune, care contine NPG - neopentilglicol. Este alegerea optima pentru laminarea unui corp de barca pentru apa sarata, are rezistenta chimica buna, e mult mai impermeabil la apa decat gelcoatul obisnuit (deci mult mai putin predispus la osmoza), si in plus e mai usor de intretinut suprafata exterioara a barcii. Culmea e ca se gaseste si la noi pe piata, dar doar in cantitati mari, si numai de culoare alba.
Cu toate acestea, tratamentul epoxy ramane cea mai buna solutie pentru reconditionarea unei opere vii afectate de osmoza.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: gu_5473 din Octombrie 12, 2011, 01:41:47 PM
De acord .Ramane sa stabilesti tu ziua si ora,eu sunt disponibil. ;)
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: corsarul din Octombrie 12, 2011, 01:42:48 PM
Ai ales bine !!!  ;)
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: stavride din Octombrie 12, 2011, 02:27:20 PM
Ai ales bine !!! +1 si de la mine :)
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: mario38 din Iunie 24, 2012, 08:01:48 AM
ai scris aici de "gelcoat care contine neopentilglicol" care se gaseste si la noi pe piata , dar numai in cantitati mari ...> ce insemna cantitati mari , unde se gaseste , cit costa . cu stima
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Iunie 24, 2012, 08:39:50 AM
Salut, in trecut se gasea in oferta Policolor gelcoat-ul G3 cu NPG, la culoare exclusiv alb, la cel mai bun pret din piata - in jur de 3 euro si ceva/kg plus tva. Din pacate, in urma incendiului de la Orgachim, staff-ul Policolor a luat decizia de a opri definitiv productia de rasini, gelcoat-uri si alte materiale poliesterice, deci implicit G3 nu se va mai produce.

In schimb, stiu ca exista pe piata gelcoat iso cu NPG din surse vestice - Polycor, Norpol, Reichold etc, dar nu m-a interesat, fiindca nu fac barci de mare, si mai ales fiindca preturile sunt mult superioare.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: sorinbarom din Septembrie 07, 2012, 10:00:15 PM
as dori sa reconditionez chila unei barci de 5pe 2 cabinata  . va rog un sfat cu ce o curat a fost data mereu cu antifoling ?
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: kimi din Ianuarie 20, 2014, 06:32:00 PM
Am citit in dreapta si in stanga , dar fiind novice in restaurari am nevoie de un sfat de la cineva mai experimentat .
As vrea sa revopsesc barcuta , prima data m-am gandit la o vopsea poliuretanica , apoi cineva mai experimentat mi-a recomandat gelcoatul .
Am sapat , si am ajuns la variantele astea : Gelcoat Supergel Isoftalic 964 sau Gelcoat Norpol GS 2000 S .
Oare care dintre ele se preteaza mai bine ? Credeti ca se pot aplica cu pistolul cu duza mare ? Cam ce cantitate as avea nevoie pt. int-ext la o barcuta de 4 m ?
Gelcoatul se poate pigmenta ?
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Ianuarie 20, 2014, 06:54:50 PM
Salut, problema cu gelcoatul e ca la aplicarea pe exterior, indiferent de tipul aplicarii - la pistol, trafalet, pensula etc, ramane suprafata neuniforma. Nu exista vreo posibilitate de a obtine gelcoat perfect neted, decat la aplicarea pe interior - in matrita.

Din cauza asta, orice tip de aplicare exterioara s-ar folosi, dupa polimerizare trebuie slefuita suprafata cu smirghel din ce in ce mai fin, apoi smirghel de apa din ce in ce mai fin, urmata de lustruire cu pasta speciala de lustruit gelcoatul.

Asta presupune un volum imens de munca, si nu se justifica la o barca obisnuita. In plus, e nevoie de experienta de lucru in metoda asta pentru a obtine rezultate bune. Am un prieten care si-a imbracat barca in gelcoat la o firma de aici din zona, l-a costat mai mult decat barca.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: kimi din Ianuarie 20, 2014, 07:16:50 PM
Prin urmare , sa ma limitez la poliuretanica ? Am la dispozitie cabina de vopsit , pistoale , masini de slefuit , etc . :))
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Ianuarie 20, 2014, 07:50:20 PM
Sau o polishare a actualului gelcoat, daca bineinteles e in stare buna.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Mihaif99 din Ianuarie 20, 2014, 08:05:16 PM
Doar ca sa ma dumiresc, am si eu o intrabare:

Asadar in cazul unui gelcoat care arata precum creta, din cauza UV (probabil)  Cel mai bun/ieftin tratament este o vopsea poliuretanica?

Intreb pentru ca mi-m luat niste suturi pe Barcaholic, cand am spus asta. Mi s-a spus ca numai gelcoatul e o reparative serioasa.  Aici (in Canada) se practica destul de mult vopsirea barcilor. Mai ales a velierelor mai vechiute (cele din anii '60, '70, si chiar 80).  Asadar vopsirea este o solutie acceptabila (presupunand ca nu avem osmosza).
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: kimi din Ianuarie 20, 2014, 08:06:37 PM
Habar n-am cum arata , cineva l-a acoperit cu o vopsea oarecare , care a mai si fost aplicata aiurea ( se cojeste in unele locuri ) . :(
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Ianuarie 20, 2014, 08:20:06 PM
Atunci nu mai sta pe ganduri, pregateste suprafetele si da-i vopsea, poliuretanica e destul de buna.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Ianuarie 21, 2014, 09:50:14 AM
Citat din: Mihaif99 din Ianuarie 20, 2014, 08:05:16 PM
Doar ca sa ma dumiresc, am si eu o intrabare:

Asadar in cazul unui gelcoat care arata precum creta, din cauza UV (probabil)  Cel mai bun/ieftin tratament este o vopsea poliuretanica?

Intreb pentru ca mi-m luat niste suturi pe Barcaholic, cand am spus asta. Mi s-a spus ca numai gelcoatul e o reparative serioasa.  Aici (in Canada) se practica destul de mult vopsirea barcilor. Mai ales a velierelor mai vechiute (cele din anii '60, '70, si chiar 80).  Asadar vopsirea este o solutie acceptabila (presupunand ca nu avem osmosza).

Din cauza "avalansei" de postari, aseara am ratat postul tau.

Reparatia cu gelcoat e mult mai cronofaga si mai costisitoare in munca si bani. In primul rand foarte importanta e pregatirea suprafetelor. In schimb, suprafetele in gelcoat sunt mai rezistente la uzura decat vopseaua. Cea mai buna la uzura e epoxidica, dar are dezavantajul ca, in ciuda pigmentilor din masa ei, in timp e afectata superficial de UV.

Parerea mea e ca, daca se vopseste barca in aceeasi nuanta ca gelcoatul de dedesubt, cea mai buna e o poliuretanica de calitate. Manopera e mica (pregatire suprafete plus vopsire), si daca se mai zgarie barca, nu prea se observa. Oricum in timp se mai fac mici retusuri la vopsea, cum se fac de obicei si la gelcoat, in caz de zgarieturi, sparturi etc.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Capitanul Nemo din Ianuarie 22, 2014, 08:57:43 AM
Vali are dreptate, cea mai simpla modalitate este vopsitul. O vopsea de calitate este foarte asemanatoare cu gelcoatul la aspect. Atentie, conteaza si calitatea aplicarii. Dupa chituirea indentarilor si trei straturi de poliuretanica, slefuire intre ele, rezultatul nu poate fi decat spectaculos.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Mihaif99 din Ianuarie 22, 2014, 05:31:42 PM
Mersi Vali si Capitanul Nemo.

Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Florio din Ianuarie 22, 2014, 05:44:41 PM
Cu privire la usoara matuire in timp a gelcoat-ului si/sau aparitia de microfisuri pe alocuri in masa lui.
Am inteles ca se mai aplica o ceara speciala (precum cea auto) care protejeaza UV si astupa microfisurile.
Dar nu intotdeauna se pune pret pe ceea ce spun comerciantii despre produsele lor, asa ca supun dezbaterii, ca sa zic asa :) .
Din cate ati vazut, auzit sau experimentat, este ok ?

Ceara poate fi o solutie la un plus de protectie UV si ma gandesc eu, la necazurile produse de pasari :) . Cred ca aveti experienta "urmelor" lasate de lastuni in general, acele mici pete de gainat care uneori nici nu mai ies, de parca au intrat in masa gelcoat-ului.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Mihaif99 din Ianuarie 22, 2014, 06:22:41 PM
Asa este Florio, se poate aplica ceara (wax) dar odata matuit gelcoat-ul, nu prea mai e cale de intoarcere, decat vopseaua.
Wax-ul arata bine cel mult doua saptamani- o luna, apoi trebuie reaplicat.

Ma mai intreb cum afecteaza acest wax in cazul unei vopsiri ulterioare. Cat trebuie sa smirgheluiesti?
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: teo pes din Martie 01, 2014, 06:06:08 PM
ultima rasina pe care o folosesc in 3 straturi permite atat de multa vopsea in ea ca da nuanta acoperitoare , vopseaua pe care am adaugato este emailul auto ubisnuit , mi a polimerizat rasina la 15 gr c in 1,5 h la 24 h deja am smirgheluit si sters cu acetuna la cat de tare era , emailul auto adaugat in rasina da o elasticitate rasinii , mai mult nu am incercat pt ca in timp nu stiu cum reactioneaza , oricum orisice interventie o sa mai fac la exteriorul barcii , cel putin pe partea pescajului o sa dau rasina deja colorata .
Titlu: Polisare barca
Scris de: Florio din Mai 30, 2015, 06:44:34 PM
Salut! Am inceput weekendul lucrativ, cu incercarea de a intretine gelcoat-ul barcii din dragoste si atasament pentru cea din urma :) .
Initial planul meu de a cumpara un aparat pentru polisare a fost dejucat in mod constructiv de prietenul nostru Gheorghita (Ghrt) care s-a oferit sa mi-l imprumute pe al lui.
Asadar, m-am apucat de treaba acum o jumatate de ora, cu discul din blanita de oaie (din dotare), aparatul prietenului si un patratel de smirghel de 1000 (am cautat de 2000 dar nu aveau).
Cateva miscari cu patratelul, jet de apa, "solutie de polisat" pe blanita si la un minimum de rotatii/min, am exersat cateva minute pe un sfert de barca.
Eram la fel de curios ca si Gheorghita, fiindca solutia mea de polisat pusa intre ghilimele, a fost pasta de dinti banala.
Nu de economie, ci fiindca pe de o parte n-aveam timp de cautat 3M-uri si pe de alta parte am auzit ca se poate.

Ei bine, am fost surprins sa vad eficienta, in luciul de oglinda pe care l-a capatat suprafata tratata :)
Aveti mai jos imagini in care se observa pe jumatate de barca suprafata tratata, comparativ cu cealalta. Totodata am facut si de aproape doua poze-detaliu de comparatie "before and after".

(https://lh3.googleusercontent.com/-SNVaBpr21Aw/VWnV1vLKU_I/AAAAAAAAD9k/D1G3nrnJsb4/w1358-h763-no/DSC07024.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-1NI0G9e9HO0/VWnV1jJgtrI/AAAAAAAAD9g/oU-BGOoj0Qg/w1358-h763-no/DSC07028.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/-hGk3dtdR9E8/VWnWblnPEyI/AAAAAAAAD9w/HbJ3LG2j1HY/w1358-h740-no/DSC07030-1.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-R-7ANHSvVgg/VWnWbhzkdSI/AAAAAAAAD90/gKobwRy_40o/w1358-h770-no/DSC07032-1.jpg)

Experienta mea e una mai eficienta decat speram. Totusi daca aveti dubii cu privire la metoda "pasta de dinti" nu trebuie sa-mi urmati exemplu. :)
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: pelicanul din Mai 30, 2015, 10:49:31 PM
Interesanta chestia cu pasta de dinti. Ai si vreo recomandare privind aroma folosita? Menthol, Fresh Herbal, etc? :) Sau folosesti pur si simplu din aia care intareste ouale? :)
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Florio din Mai 31, 2015, 06:42:50 AM
Citat din: pelicanul din Mai 30, 2015, 10:49:31 PM
Interesanta chestia cu pasta de dinti. Ai si vreo recomandare privind aroma folosita? Menthol, Fresh Herbal, etc? :) Sau folosesti pur si simplu din aia care intareste ouale? :)

Chiar m-a mai intrebat un prieten :) . Nu, e o pasta de dinti banala, de 5 lei.
Pe cutie scrie tot felul de minuni dar e marketing: Aquafresh triple protection, mild&minty, with sugar acid protection, 125ml, family size !
Dar ce zici de rezultat ?
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Nicolai din Mai 31, 2015, 09:10:21 AM
Pai ce sa zicem dl Florio?!
Daca in vre-o 2 ani n-o sa faca barca dv carii, inseamna ca de-acum asta-i solutia.
Eu as folosi totusi Calutactiv ca sa protejam si derivorul de paradontoza.
Doamne ajuta, vreme frumoasa si vant bun pe unde calatoriti.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: pelicanul din Mai 31, 2015, 09:33:13 AM
Rezultatul pare foarte bun. Zic "pare" pentru ca n-am inteles rolul patratelului de smirghel 1000. Dai prima data cu smirghel 1000 si apoi cu Aquafresh? Mi se pare cam brutal, dar odata la citiva ani cred ca merge.
Eu am cumparat de la un magazin specializat din Constanta pasta de polisat ultra extra fina. Cea mai fina dintr-un sistem de trei. E mai scumpa decit pasta de dinti :), 10 lei 100 g, se vinde varsata, in cutiute, nu ambalata la tub.
Cu chestie din asta am dat pe portiuni mici ca sa curat niste pete, mai mult de incercare. Gelcoatul s-a albit vizibil deci chiar si pasta extra super fina cred ca e destul de abraziva.
Dupa ce am terminat de polisat am finisat totul prin proptire directa in cheul de beton, fara baloane de acostare! Dupa aia, m-am lasat de polishare si m-am apucat de chituit! :)

Problema cea mai enervanta pentru mine este jegul care se aduna cam la o palma, doua deasupra liniei de plutire, unde stropesc valurile din port. Am tot zis ca dau cu ceara, poate nu se mai pateaza asa rau, dar n-am apucat nici anul asta. Stie cineva vreo solutie pentru chestia asta?
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Florio din Mai 31, 2015, 09:35:37 AM
Citat din: Nicolai din Mai 31, 2015, 09:10:21 AM
Pai ce sa zicem dl Florio?!
Daca in vre-o 2 ani n-o sa faca barca dv carii, inseamna ca de-acum asta-i solutia.
Eu as folosi totusi Calutactiv ca sa protejam si derivorul de paradontoza.
Doamne ajuta, vreme frumoasa si vant bun pe unde calatoriti.

Multumesc :)
Mi-ai amintit de derivor si faptul ca ar trebui sa-l inspectez. O sa fie un weekend mult mai lucrativ decat mi-am planuit initial.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: ionitzady din Mai 31, 2015, 02:15:20 PM
sunt uimit si incantat Florio de rezultat , dar nu am inteles daca pasta de dinti a fost frecata manual sau tot cu masina si blanita   ??? ??? . Sigur am sa incerc si eu pe a mea chiar daca este la apa
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Thor din Mai 31, 2015, 04:44:44 PM
Citat din: Florio din Mai 31, 2015, 06:42:50 AM
Chiar m-a mai intrebat un prieten :) . Nu, e o pasta de dinti banala, de 5 lei.
Pe cutie scrie tot felul de minuni dar e marketing: Aquafresh triple protection, mild&minty, with sugar acid protection, 125ml, family size !
Dar ce zici de rezultat ?

Asta este ca in filmuletele acelea cu coca-cola (curata parbrizul de tantari, spala wc-ul de depuneri, explodeaza sticla, dizolva oua etc).  "Spalati-va cu pasta de dinti... si dintii vostri..." Chiar, ai incercat intr-un coltisor cu coca-cola? :)
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Florio din Mai 31, 2015, 06:47:46 PM
Citat din: ionitzady din Mai 31, 2015, 02:15:20 PM
sunt uimit si incantat Florio de rezultat , dar nu am inteles daca pasta de dinti a fost frecata manual sau tot cu masina si blanita   ??? ??? . Sigur am sa incerc si eu pe a mea chiar daca este la apa

Cu masinarie, Adrian. Masinaria data de Ghrt. Astazi am mai cumparat un burete pentru acea masinarie. Merge foarte bine si cu asta. Am terminat o jumatate de barca intr-o jumatate de ora. Dar numai pe babord :)
Maine fac tribordul. Iar pentru punte si cockpit....Dumnezeu cu mila. Abia acolo e finetea si chinul. Zeci de suprafete curbe si sute de denivelari. Piesele de punte de evitat, suruburi, prinderi... o sa fie o distractie de durata :D !

P.S.
   Am incercat si metoda CIF. Merge foarte bine, aceleasi rezultate, imi pare ca trebuie putin mai mult insistat. Poate o fi granulatia mai fina. Avantajul vizibil este ca se aplica mai usor fiind de o consistenta mai cremoasa si se curata la fel de usor, cu simplul jet de apa.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: lucianlascu din Septembrie 16, 2015, 06:17:07 PM
salut,

sunt nou pe forum, dar acceiasi problema o am si eu. Detin o barcuta RIO 400 Ole , in plus m-am pricopsit si cu o gaura in chila in timpul transportului din Italia la Bucuresti. Problema mea este urmatoarea am tot cauta un specialist in reparatii cu fibra de sticla , dar pe unde am fost am dat numai de samsari de barci, ultimii erau undeva in zona staulesti reparau o gaura in barca cu ziare si chit de masina. Dupa ce-am citit discutiile voastre am ajuns la concluzia ca trebuie sa mi-o repar singur, mai greu este cu alegerea materialelor si benziilor abrazive, daca puteti sa-mi dati un sfat...

multumesc,
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: cristiantutuianu din Septembrie 17, 2015, 07:42:46 AM
salutare

lucianlascu in pdf gasesti info sa te apuci de treaba
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: pilu din Februarie 24, 2016, 08:50:25 AM
Pentru a nu deschide un nou topic fiind vorba tot de restaurarea unei barci pun intrebarea aici.Am cumparat o barca de fibra mai veche pe care vreau sa o folosesc pt pescuit deci nu ma interesaza super  finisaje .Fundul barcii (gelcotul)este fisurat si ciobit in foarte multe locuri.Doresc sa acopar fundul barcii tot cu gelcot deoarece e foarte dur si rezista mai bine la lovituri si abraziuni.Cum trebuie sa procedez,care e tehnica de aplicare si cam cat material e nevoie pt aprox 4 metri patrati?
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Februarie 24, 2016, 11:21:50 AM
Salut Pilu.
Daca vrei sa lucrezi exclusiv in gelcoat, faci cam asa:

1. Prima oara cureti la smirghel si matuiesti tot gelcoatul vechi, si cureti bine toate gaurile si sparturile.
2. Faci un chit din gelcoat parafinat 3% si aerosil, pana se face ca untul, apoi acoperi toate gaurile, iar dupa intarire slefuiesti pana obtii suprafata dorita.
3. Amesteci gelcoatul la culoarea dorita cu parafina (3%) si il diluezi cu acetona pana iti convine fluiditatea, apoi il dai preferabil la pistol cu duza mare (3 sau 4).
4. Nu uita sa adaugi peroxid (intaritor) si la chit, si la gelcoat, te orientezi in functie de temperatura de afara.
5. Fiindca e vorba de fundul barcii, nu mai e nevoie sa slefuiesti suprafata pana devine oglinda, mai ales ca spuneai ca e vorba de o barca de tavaleala.
6. Daca ai nevoie de detalii despre furnizorii de materiale, scrie-mi pe privat si raspund punctual.

Succes.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: pilu din Februarie 24, 2016, 02:18:49 PM
multumesc inca o data Vali  pt raspunsul prompt ,da desigur as dori sa stiu de unde pot procura aceste materiale si cam ce cantitate ar fi nevoie.
Si inca ceva acel intaritor in ce proportii se amesteca cu gelcoatul?
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: corsarul din Februarie 24, 2016, 05:59:11 PM
1,5 ml de peroxid (intaritor) la 100g de gelcoat. Dozati cu o seringa !!!
Materialele le puteti achizitiona de la Polydis, si cred ca ,,,cantitatea minima de gelcoat, pe care o puteti cumpara de la dansii este de 5 kg...bineinteles, plus intaritorul aferent.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Februarie 24, 2016, 08:39:42 PM
Salut Pilu, am sa-ti trimit pe privat tot ce ai nevoie, dar cred ca maine dimineata, ca acum am de scris si trimis niste chestii. Ne auzim cu bine.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: pilu din Februarie 25, 2016, 08:08:08 AM
ok , multumesc pt ajutor.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: mariusm piesenoi111 din Februarie 25, 2016, 11:48:19 AM
Putin putin off topic.....
Am reusit spre bucuria mea sa ies prima oara cu barca anul asta ....marti pe Snagov.
O frumusete...balsam pentru suflet ..singur pe lac.........o minune.
Pana cand a venit momentul sa scot barca si am fost asistat de un prieten destul de neorientat in materie de barci( ca sa fiu bland).
Pe scurt....cand scoteam barca cu ajutorul acestui prieten ..am reusit sa zgarii destul de urat barca intr-un surub al peridocului.
Dar...partea buna este ca am contactat producatorul barcii si a fost extrem de amabil  sa imi trimita gelcoat la culoare cu intaritor si parafina....in trei sticle de 0.5L.
Acum......care e procedura?
Smirghel fin apoi degresat cu acetona si apoi gelcoat subtiat in cateva straturi?
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Florio din Februarie 25, 2016, 12:52:25 PM
Citat din: mariusm piesenoi111 din Februarie 25, 2016, 11:48:19 AM
Putin putin off topic.....
Am reusit spre bucuria mea sa ies prima oara cu barca anul asta ....marti pe Snagov.
O frumusete...balsam pentru suflet ..singur pe lac.........o minune.
Pana cand a venit momentul sa scot barca si am fost asistat de un prieten destul de neorientat in materie de barci( ca sa fiu bland).
Pe scurt....cand scoteam barca cu ajutorul acestui prieten ..am reusit sa zgarii destul de urat barca intr-un surub al peridocului.
Dar...partea buna este ca am contactat producatorul barcii si a fost extrem de amabil  sa imi trimita gelcoat la culoare cu intaritor si parafina....in trei sticle de 0.5L.
Acum......care e procedura?
Smirghel fin apoi degresat cu acetona si apoi gelcoat subtiat in cateva straturi?

In principiu da, dar fiind mai multe tipuri de astfel de substante, trebuie sa intrebi in ce cantitati se face amestecul, pentru ceea ce ti-a trimis.
Apoi, ca sa-ti fie mai simplu,  te calauzesti pas cu pas, dupa unul din filmuletele tehnice pentru aceste proceduri.  E destul de simplu.
Aici ai o suita de filme cu reparatie zgarieturi gelcoat :  https://youtu.be/iWEE6SFUdpg
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: teo pes din Noiembrie 09, 2016, 12:00:22 PM
Au aparut multiple fisuri in gelcoat...  >:( colturi,  margini,feronerie ... mai e ceva de facut sau dat jos gelcoatul !??
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Noiembrie 09, 2016, 12:35:33 PM
Cred ca fisurile au aparut din cauza ca fibra flexeaza in acele locuri.

Eu cand am probleme din-astea incerc intai sa "cosmetizez" zona cu smirghel de apa. Daca fisurile sunt fine, superficiale, de obicei la smirghel de apa acestea dispar.

Daca fisurile sunt mai adanci si de nereparat, prefer mai bine sa indepartez gelcoatul pe zona afectata, dupa care degresez si chituiesc cu chit de gelcoat, preparat cum am scris mai sus, avand grija sa delimitez zona cu banda adeziva. Se mai intampla sa fie nevoie sa repet aplicarea chitului de gelcoat, in functie de cat de intinsa si adanca e zona de chituit.

Dupa polimerizarea chitului de gelcoat, ii dau din nou o slefuiala cu smirghel de apa, si eventual un polish daca e nevoie de luciu.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: teo pes din Noiembrie 10, 2016, 03:18:39 PM
Da Vali ..la mine asta-i problema , s-a calcat pe borduri si bot si tot a flexat ...deci ar trebuii sa polizez la greu ...ma gandesc daca o vopsea de calitate care sa se inteleaga bine cu gelcoatul ar face ceva treaba , barca este mai mult de pescuit si alergat nu neaparat de poza!!
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Noiembrie 10, 2016, 06:09:41 PM
Bineinteles ca se poate si cu vopsea. Eu de exemplu folosesc poliuretanica, ori peste un primer, ori direct peste gelcoatul matuit (cand starea gelcoatului e buna).

In diverse surse se recomanda obligatoriu primer epoxidic inainte de a aplica vopseaua, dar eu il folosesc doar atunci cand am porozitate sau fisuri ale suprafetei de vopsit (cum e si cazul tau).

Primerul epoxidic teoretic "sigileaza" toate neregularitatile suprafetei, transformand-o intr-o suprafata sticloasa, dar totodata elastica. Dupa intarirea primerului, o slefuire de matuire cu smirghel fin, dupa care se poate vopsi.

Eu pana acum am folosit doar primer transparent de la emex.ro (Romtehnochim), dar problema e ca nu are aceeasi calitate in timp. In plus, vrei nu vrei, trebuie sa cumperi 4 kile de primer si 0,8 de intaritor (un kit).

Mai e o sursa de primer cica bun, un baiat din Tulcea de la care mai iau uneori materiale. E un primer epoxidic de culoare gri, care deci merge folosit si ca vopsea de control. Eu insa nu am lucrat cu el, asa ca poate ne spune cineva care l-a folosit cum se comporta. Avantajul e ca se poate cumpara orice cantitate (si juma' de litru), si omul pune la curier fara probleme. Daca esti interesat, iti trimit pe privat datele de contact.

Despre vopsea, cea mai buna pe care am folosit-o pana acum e poliuretanica industriala de la Palinal. Se prepara in orice nuanta, si se vinde in orice cantitate (chiar si 100 de grame). Mai sunt vopsele bune, de exemplu Hempel, dar eu refer de la Palinal tocmai fiindca pot alege orice nuanta si pot cumpara orice cantitate.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: teo pes din Noiembrie 11, 2016, 01:55:16 PM
Multumesc frumos .. studiez ce mi ai trimis si te contactez mai abitir ...sa vad daca ma hotarasc sa mai fac si  inca o lucrare mare ...,, sa refac pupa"a putrezit lemnul din interior :'(  :-\ asta inseamna sa desfac toata partea superioara sa dau jos feroneria ..sa desfac rafturile......deocamdata dispar 15 zile  :)
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: brad din Iulie 12, 2017, 03:51:30 PM
Salut,
stiti cumva ce denumire are primerul transparent de care pomeneste Vali...am incercat sa-l gasesc la emex pe site dar nu am reusit :-\
Sau daca intra Vali pe aici pot primi si eu contactul baiatului din Tulcea
Multumesc anticipat.
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: stefand600 din Iulie 12, 2017, 04:32:11 PM
GRUND EPOXIDIC DE AMORSARE
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: Vali din Iulie 12, 2017, 10:04:38 PM
Salut @brad, din pacate nu mai am numarul lui Eugen din Tulcea (am pierdut telefonul, deci si numarul lui).

Oricum, el nu se mai ocupa de magazinul de materiale pentru barci, ci doar sotia lui. Magazinul e la 50 de metri de moscheea din Tulcea, imediat dupa intrarea in curtea Fan Curier (fosta fabrica de conserve, unde sunt barci si magazine de accesorii).
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: brad din Iulie 13, 2017, 09:14:47 AM
Salut,
multumesc Stefan
multumesc Vali....din pacate sunt din Bucuresti , o sa merg pe grundul epoxidic, vreau doar sa ,,carpesc" o barca utilitara (adica facem curatenie cu ea pe un lac) care are  celcoat-ul crapat pe ici pe colo....
barca mea de suflet e inca in proiect (in mintea mea :-)...)
zi frumoasa !
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: teo pes din Iulie 13, 2017, 12:49:12 PM
Eu am folosit direct vopseaua pe gelcoat dupa polizare si smirgheluire ,apoi sters cu carpa bine imbibata n acetona si la sfarsit sters cu diluantul trimis de edex, a facut prize excelenta ! intradevar nu a acoperit culoarea total la primul strat !
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: brad din Iulie 13, 2017, 01:28:02 PM
La ,,barca,, asta sunt ceva crapaturi mai accentuate in gelcoat...aprox 1mm...asa ca am zis ca grundul respectiv o sa creeze o priza mai buna decat un chit poliesteric....dupa vin cu vopseaua...
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: teo pes din Iulie 13, 2017, 01:39:10 PM
La primul strat s a cunoscut cum a intrat in crapaturi , acum daca sunt mari si decoperteaza polizezi si chituiesti!
Titlu: Re: ajutor reconditionare barca
Scris de: brad din Iulie 13, 2017, 01:43:41 PM
Multumesc !