Am sa incep aici jurnalul de constructie, imediat dupa achizitia proiectului. Fiind un incepator absolut in domeniu sunt convins ca voi avea nevoie de sfaturile voastre inca de la aceasta etapa :)
In linii mare intentia este de a
1. intelege cat mai bine proiectul si pasii de urmat pt constructia propriu zisa
2. identifica materialele si surse pentru achizitia acestora
Spatiul de constructie este si el o problema la care lucrez deja de cca o luna, sper ca va fi disponibil spre finalul acestei luni. Pana atunci ma concentrez pe primele doua obiective (mai sus).
3. Decid daca tai placajul manual (print pe ploter, transfer pe placaj, taiat la soricel) sau preced barca de o masa de taiat CNC 1.25mx2.5m. Nu e un proiect extrem de scump sau dificil (macar am experienta) si ar putea fi o "incalzire" buna.
4. start cutting and gluing ...
Progresez in ce priveste pasul 1 desi documentatia primita este foarte saracacioasa in detalii (desen si cateva adnotari pe acesta). Ma asteptam la mult mai mult ceva intre un step by step for dummies (la care speram) si ... ce am primit.
Chiar si asa am identificat o neconcordanta in lista de materiale fata de desene si am primit destul de prompt lamuriri: initial a exisitat un strong-back, o structura de sprijin si aliniere la care ulterior s-a renuntat pentru simplificare. Am primit totusi si vechiul proiect de suport si am decis sa il folosesc, ma gandesc ca isi va dovedii utilitatea cand va trebui sa scot barca din garajul aflat la subsol pentru a o intoarce.
La capitolul identificare materiale sunt foarte surprins de ce descopar: Nu exista placaj certificat bs1088 in Romania (sau nu il gasesc eu) iar ce este cat de cat aproape de acesta (teboply si okoume combo) nu le gasesc la grosimea ceruta de proiect (9mm) si sunt surprinzator de scumpe. Am gasit ceva prin UK la pret cat de cat decent dar nu cred ca este fezabil pt 17-19 foi sa organizez un transport individual.
Tot la studiu materiale am descoperit cu surprindere ca PVA-ul rezistent la apa (norma europeana D4) pare sa castige lupta adezivilor in probe concrete de rezistenta. Nu ma apuc acum de schimbat lumea, voi folosi in general rasina epoxidica dar la prelungirea foilor de placaj sincer ar fi un loc foarte potrivit de folosit PVA mai ales la o imbinare in pieptene sau oblica in grosime (scarf joint). Ma gandesc atat la rezistenta lipirii cat si la elasticitatea acesteia ce ar contribui la obtinerea unor curbe fara zone plate la imbinari.
Notepad - Sommerfeld+Thiele GmbH.webloc
oakum & caulking cotton at Toplicht.webloc
Citat din: iris din Octombrie 14, 2019, 11:29:31 AM
Notepad - Sommerfeld+Thiele GmbH.webloc
oakum & caulking cotton at Toplicht.webloc
Multumesc! Cu germana mai greu ma descurc dar am inteles ca okoume pt corpul barcii este la capitolul "HYDRO BOOTSBAUSPERRHOLZ" in timp ce okoume pt interiorul barcii pare sa specifice utilizare "Bootsinnenausbau". Tot 8mm sau 10mm in loc de 9 va trebui sa aleg. Diferenta de pret pe mp e semnificativa (31euro/mp vs 22.5euro/mp pentru cele de 8mm) dar dincolo de aceasta diferenta si formatul foilor la placajul pentru corpul barcii este mai mare 310x153. In cazul meu asta ar cere o repozitionare in foaie sau pierderi semnificative de material. Aspectul pozitiv ar fi mai putine "prelungiri" pt laterale si fundul barcii daca reusesc sa repozitionez. Negativ - mai multa munca si taiat manual (nu mai incape pe masa CNC)
E limpede ca va trebui sa umblu la grosimea placajului: in proiect am aproape tot specificat 9mm (3/8", deci 9.52mm original, redus chiar de proiectant pt Europa la 9mm). Cum okoume nu gasesc de 9mm pe nicaieri va trebui sa substitui fie cu 10 (barca mai grea, indoiri mai dificile) sau cu o combinatie de 10 pe fund si ceva mai putin pe laterale. (din nou sugestia proiectantului: pentru maxim 20hp - 5mm pt laterale sunt ok).
In alta ordine de idei am vazut preturile la okoume pentru corpul barcii si am realizat ca e un proiect scump. Poate prea scump pentru cat de nepriceput sunt in domeniu
Pentru transport din UK îţi recomand DirectUK, dar va trebui să te grăbeşti să nu te afecteze Brexitul (taxe vamale plus TVA).
aracetul e un adeziv foarte bun daca piesele sant in contact perfect si presate,dar nu e bun unde raman spatii sau goluri care trebuie umplute de aceea e mai bun epoxi pentru inbinari la placaj.daca continui cum ai pornit barca asta te va costa o mica avere,mai bine arunca o privire si la placajul de mesteacan de la welde.
Citat din: diles din Octombrie 15, 2019, 08:26:02 AM
aracetul e un adeziv foarte bun daca piesele sant in contact perfect si presate,dar nu e bun unde raman spatii sau goluri care trebuie umplute de aceea e mai bun epoxi pentru inbinari la placaj.
Am înțeles. Tocmai pentru îmbinările cu contact bun și unde pot asigura presare uniforma iau în consideratie utilizarea aracetului in forma rezistenta la umiditate ridicata. Mă refer la îmbibarea pe lungime a laturilor bărcii precum și eventuala laminare a unor foi de placaj in cazul in care am nevoie de așa ceva.
Citat din: diles din Octombrie 15, 2019, 08:26:02 AM
daca continui cum ai pornit barca asta te va costa o mica avere,mai bine arunca o privire si la placajul de mesteacan de la welde.
Ai dreptate. Mă uit și la welde (nu sunt preturi online la ei insa), mă uit și la holver la plop ....
are si holver mesteacan de 6mm si 9 mm
Salut Adrian. Spune-ne te rog mai multe despre tehnica de constructie a barcii, e pe osatura sau se imbina desfasuratele? Se imbraca in fibra doar pe exterior, sau si pe interior?
Renunta la okoume si alte mofturi scumpe ale celor de afara. Mergi pe un placaj de exterior ieftin si bun, plus o rasina epoxidica accesibila, si vei iesi foarte bine la costuri. Despre placaje am mai povestit eu aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,3103.msg53127.html#msg53127
Citat din: timberland0910 din Octombrie 15, 2019, 09:18:28 AM
are si holver mesteacan de 6mm si 9 mm
Are, chiar acum ma uitam la el. Pret atractiv prin comparatie cu okume, e in stoc, dar inteleg ca este mai greu si mai dificil de "curbat". In plus cele de 6 si 9 mm par sa fie orientate cu fibra pe latime (pe fete banuiesc). Asta nu cumva e o problema avand in vedere curbura preponderent pe lungime?
Citat din: Vali din Octombrie 15, 2019, 09:33:18 AM
Salut Adrian. Spune-ne te rog mai multe despre tehnica de constructie a barcii, e pe osatura sau se imbina desfasuratele? Se imbraca in fibra doar pe exterior, sau si pe interior?
E pe osatura. chila din lemn, coaste din placaj, longitudinale lemn pe osatura iar placajul se imbraca pe toate acestea. Detalii despre fibra nu prea am, doar o lista de materiale si desenul cu detalii de montaj din care deduc benzi de fibra la interior si probabil o imbracare pe exterior
(http://www.bandbyachtdesigns.com/new%20build2.jpg) (http://www.bandbyachtdesigns.com/m%20con%201.jpg)
Citat din: Vali din Octombrie 15, 2019, 09:33:18 AM
Renunta la okoume si alte mofturi scumpe ale celor de afara. Mergi pe un placaj de exterior ieftin si bun, plus o rasina epoxidica accesibila, si vei iesi foarte bine la costuri. Despre placaje am mai povestit eu aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,3103.msg53127.html#msg53127 (https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,3103.msg53127.html#msg53127)
Cu mult drag renunt la mofturi.
Citat din: charlie din Octombrie 15, 2019, 09:41:47 AM
Are, chiar acum ma uitam la el. Pret atractiv prin comparatie cu okume, e in stoc, dar inteleg ca este mai greu si mai dificil de "curbat". In plus cele de 6 si 9 mm par sa fie orientate cu fibra pe latime (pe fete banuiesc). Asta nu cumva e o problema avand in vedere curbura preponderent pe lungime?
se curbeaza usor pe lungime, pe latime spre deloc
@timberland0910: pe lungimea foii sau pe lungimea fibrei de pe feţe? La holver placajul pare sa fie orientat "pe lat" din faptul ca dau lungime 1250 latime 2500 pt placajul de 9 si de 6
430kg/mc pt okoume (materialul cu care a fost proiectatata barca), 670kg/mc pt mesteacan. 55% mai greu, nu suna foarte bine. Eventual sa merg cu 6mm in loc de 9 si tot iese mai grea decat in proiect. Poate daca combin mesteacan pentru corp si coaste cu plop pt punte / consola / dubluri etc ... se complica treaba
Deplasamentul de 768kg si greutatea calculata in proiect de 480-520 (echipata).
Ma gandesc la plopul de 6 si de 4 mm ce este de asemenea pe stoc, orientarea fibrelor e ok si pe care l-as putea lamina la 10mm in acelasi pret cu mesteacanul de 9. La o densitate de 350-500kg/mc as fi destul de aproape de designul initial dpdv greutate
Editare ulterioara: conform greutatii declarate de holver la placa de plop de 6mm greutatea pe metru cub e de 449.9kg. Acelasi calcul la teboply (okoume) rezulta 550kg/mc. Cel putin din punctul de vedere al greutatii finale solutia cu plop cu un milimetru mai gros pare sa fie cea mai apropiata de specificatiile originale. Din punct de vedere rezistenta, din nou teoretic, plopul este o idee mai slab decat okoume la capitolul rezistenta la rupere (69.7MPa vs 75Mpa) si cam aceasi rezistenta la strivire (38Mpa vs 36.2MPa). Rigiditate mai mare la plop vs okoume dar nu ceva de speriat (modul elasticitate de 10.9GPa vs 8.47Gpa). Ce zic colegii cu experienta practica de ideea folosirii placajului de plop? Merita mai degraba mesteacanul in ciuda greutatii semnificativ mai mari?
O editare si mai tarzie: Sa fie comparatia pana la capat, bazata pe datele de la holver, placajul de mesteacan e declarat la 600kg/mc. 33% mai greu decat placajul de okoume
pe lungimea colii se indoaie usor ..
Din punct de vedere rezistenta si greutate cand se lucreaza cu placajul datele se pot schimba mult.
In placajul de plop intra o cantitate mare de rasina care adauga greutate dar si plusuri.
Asta am observat la plop de 6 la o canoe unde m am speriat cum tragea din fibra rasina si la un post din 8 sau 10.
Poate ma insel dar una este fisa tehnica a placajului si altul este rezultatul cand vorbim de placaj fibrat cu rasina... din ce am observat eu.
Citat din: drmarius din Octombrie 15, 2019, 04:08:30 PM
...
In placajul de plop intra o cantitate mare de rasina care adauga greutate dar si plusuri.
...
Buna observatia! Da, multumesc, acum imi amintesc ca am citit undeva ca unul din avantajele okoume ar fi ca trage uniform rasina si nu foarte multa in timp ce altele absorb neuniform si / sau multa rasina.
Eu am lucrat mult cu plop in ultimii cativa ani, si am mare incredere in acest placaj. Cel mai prost placaj de la noi e okoumele combi, care e si scump, si predispus la putregai (straturile interioare din lemn inferior).
Important e, indiferent de esenta lemnoasa, ca furnirele sa fie cat mai integre. Plopul C/C de la Welde are multe noduri si gauri, care nu sunt cea mai buna alegere pentru o barca stationata permanent pe apa. Daca barca se tine pe peridoc si sta la apa doar pe perioada plimbarii, atunci cred ca se poate folosi fara probleme plopul C/C.
Un alt avantaj la plop e ca e foarte elastic, si se poate curba relativ usor acolo unde e nevoie. Iar aplicarea de rasina si fibra il solidifica foarte bine, mai ales ca furnirele au 2 mm grosime, deci pe adancimea de 2 mm este complet impregnat cu epoxy, Ce spune Marius mai sus e alt mare avantaj la plop: fiind poros, absoarbe bine rasina si devine foarte solid dupa polimerizarea acesteia.
Nu stiu insa cat de bine s-ar preta plopul WBP de la Holver pentru constructia in 2 straturi. Stiu ca Sam Devlin recomanda aceasta tehnica la barcile sale stitch&glue (el o numeste cold molded stitch&glue), dar el foloseste okoume marin. Merge totusi facuta o incercare pe o mostra de placaj, si vazut cum iese.
plopul de la Holver e diferit de cel de la Welde .In sensul ca pe ambele feţe are furnir tehnic de cateva zecimi de mm faţă de cel de la welde care e format din straturi de 2 mm cum zicea Vali mai sus .
Citat din: timberland0910 din Octombrie 15, 2019, 11:06:10 PM
plopul de la Holver e diferit de cel de la Welde .In sensul ca pe ambele feţe are furnir tehnic de cateva zecimi de mm faţă de cel de la welde care e format din straturi de 2 mm cum zicea Vali mai sus .
Deci welde cu multe noduri sau holver cu furnir foarte subțire pe fețe. Care ar fi raul mai mic? Sau sa mai caut ...
Am cerut detalii la holver si ... am fost invitat sa vin sa il vad. Trimit pe cineva vineri sa faca o poza doua si sa masoare furnirul de pe fete
https://forum.capcompas.ro/index.php?topic=3103.msg53598;topicseen#new
@diles: Da, am citit cu atentie topicul acela, atat analiza facuta de Vali cu privire la diversele tipuri de placaj disponibile pe la noi precum si descrierea placajului comandat de Sorin.
Greutatea de 640kg/mc confirmata prin cantarire de Sorin pentru placajul de mesteacan de la welde (600kg/mc din calcul pentru cel de la holver) este cea ce ma face sa cred ca nu pot substitui okoume-le din proiect, cel putin nu integral sau nu la aceasi grosime. Iar lipsa de experienta ma face sa incerc sa evit schimbari majore.
Am rugat un amic sa treaca pe la pe la Holver si sper sa imi trimita maine poze si detalii asupra profilului din lateral pentru placajul de plop de la acestia.
Edit: Am cerut o oferta si de la SPC, producatori din Romania ce au plop in oferta.
Edit2: Raspuns f prompt de la reprezentantul SPC: nu au plop de exterior decat la 18mm CC/CC. Mesteacan mai multe grosimi cu incleiere exterior.
Citat din: timberland0910 din Octombrie 15, 2019, 11:06:10 PM
plopul de la Holver e diferit de cel de la Welde .In sensul ca pe ambele feţe are furnir tehnic de cateva zecimi de mm faţă de cel de la welde care e format din straturi de 2 mm cum zicea Vali mai sus .
confirm! am luat ceva cherestea pt masa de lucru si suportul de constructie si am luat si doua foi de placaj de plop (6 si 4 mm) sa vad "cum e". Furnirul de pe fete la placajul de 4mm este mai subtire decat cel central iar cel de la placajul de 6mm este chiar foarte subtire. Calitatea acestuia pe una din fete este decenta, cealalta fata are reparatii cu un fel de chit alb.
Cateva poze aici https://photos.app.goo.gl/vvXvfuXMDS2bmeFV7 (https://photos.app.goo.gl/vvXvfuXMDS2bmeFV7)
Salut,
Am luat relativ recent placaj de plop de 6 , respectiv 12 mm de la Welde printr-un intermediar (Welde mi-l livra in doua saotamani iar intermediarul a doua zi) pentru proiectul meu (vezi topic Jon Boat). E rezistent la apa (l-am tinut in apa mai multe zile si nu se descleie), acele noduri cazute pot fi reparate cu epoxy si rumegus, nu are goluri in miez. Mare problema cu care m-am confruntat este aspectul gelatinos, asemeni unui twister de pescuit datorita orientarii fibrei. Pentru mine asta a fost marele neajuns. Tinand cont de sfatul lui Diles a trebuit sa-l tai fasaii si sa-l imbin pe lungimea fibrea pentru lateralele barcii, altfel nu cred ca le-as fi putut lucra. Daca ai spatiu suficient la dispozie si le poti intinde si lipi simultan poate ca nu e chiar cea mai mare problema. In principiu , cu oleaca de munca se poate lucra cu plopul. Okumele luat de la Welde pt caiac mi s-a parut mai teapan, insa am gasit goluri multe in miez. Nu-mi mai amintesc daca era teapan datorita orientarii fibrei sau calitatii placajului. Am vrut sa cumpar si acum , dar pretul mi s-a parut exorbitant.
Mentionez ca la plopul luat de mine orientarea fibrei era pe latimea colii. Cred ca daca reusesti sa imbini si sa-l laminezi devine suficient de rigid incat sa nu creeze probleme.
Spor la treaba. Te asigur ca indiferent de ce material vei alege , aceste proiecte sunt fascinante si pline de provocari.
In plus , ca si incurajare, vei beneficia de experienta si bunavointa colegilor de forum, care-ti va fi de foarte mare folos.
Succes!
Inca nu simt ca am gasit o solutie pt materialul de constructie. Laminarea inainte de formare (practic sa imi fac eu placaj de 10 din doua foi de 6 + 4) m-ar putea juta sa obtin placaj de plop ok (furnirul de fata mai gros de la placajul de 4 la exterior) si cu fibra "fetelor" orientata in lungul barcii. Desi sunt un incepator absolut in domeniu, laminarea "pe drept" sunt destul de sigur ca o pot face bine. Asta mi-ar rezolva "coastele", oglinda, podeaua si ce mai e montat plan sau aproape plan pe barca. Laminarea "in forma finala" pentru bordaj ar aduce avantaje teoretice dar nu stiu daca pot asigura presiune suficienta si uniforma pentru o laminare de calitate. Mai astept ideile si comentariile colegilor cu experienta inaintea unei decizii finale.
Pana atunci lucrez la bancul de lucru si admir rezultatele obtinute de alti constructori ai modelului Marissa Eco 18. Nu este o barca realizata in foarte multe exemplare dar sunt cateva pe apa in lume. Eu am numarul de coca 74
fa niste teste cu placajul de la holver,baga niste bucati in apa cateva zile ca sa vezi daca se exfoliaza.plopul de la welde e urat dar e bine incleiat nu sa exfoliat nici dupa o saptamana de stat in apa,vezi cu ce e lipit ar trebui sa fie lipit cu un adeziv negru daca e transparent nu e bun.
Azi m-am gasit cu Iulian de la Tecnomir Braila si am povestit de placaje. Am aflat ca la Calarasi se face un placaj de plop cu incleiere de exterior (rezistenta la apa), calitatea maxima fiind B. Formatele sunt de 2,5 x 1,25 m sau 1,85 x 1,6 m, grosimi de la 8 mm in sus.
Daca ar fi sa-mi fac o barca usoara din placaj, din asa ceva as face-o fara sa stau pe ganduri, Furnirele sunt de 2 mm, la fel ca la placajul de Welde, ceea ce inseamna o buna impregnare cu rasina in straturile exterioare de furnir, si o priza excelenta a fibrei pe placaj.
Nu mi-as bate capul sa lipesc intre ele placaje de 4 si 6 mm, cata vreme se gaseste placaj la grosimea necesara. In plus, la grosimea de 10 mm se curbeaza usor acolo unde e nevoie, plopul fiind dupa cum spuneam foarte flexibil. Daca te gandesti la alternativa placajului de la Calarasi, iti trimit numarul lui Iulian, eu urmeaza sa iau cateva foi zilele astea.
Citat din: Vali din Octombrie 22, 2019, 11:31:52 AM
Azi m-am gasit cu Iulian de la Tecnomir Braila si am povestit de placaje. Am aflat ca la Calarasi se face un placaj de plop cu incleiere de exterior (rezistenta la apa), calitatea maxima fiind B. Formatele sunt de 2,5 x 1,25 m sau 1,85 x 1,6 m, grosimi de la 8 mm in sus.
Daca ar fi sa-mi fac o barca usoara din placaj, din asa ceva as face-o fara sa stau pe ganduri, Furnirele sunt de 2 mm, la fel ca la placajul de Welde, ceea ce inseamna o buna impregnare cu rasina in straturile exterioare de furnir, si o priza excelenta a fibrei pe placaj.
Nu mi-as bate capul sa lipesc intre ele placaje de 4 si 6 mm, cata vreme se gaseste placaj la grosimea necesara. In plus, la grosimea de 10 mm se curbeaza usor acolo unde e nevoie, plopul fiind dupa cum spuneam foarte flexibil. Daca te gandesti la alternativa placajului de la Calarasi, iti trimit numarul lui Iulian, eu urmeaza sa iau cateva foi zilele astea.
Sigur ca prefer sa evit laminarea! Da, te rog sa-mi transmiti numarul lui Iulian. La cel de la holver placajul de 4mm are fetele de aproximativ 1mm (probabil 0.8 ) iar cel de 6 mm nu are mai mult de 0.5-0.4.
Edit: Imi aminteam ca am vizitat pagina unui producator din calarasi de curand, Romply Merops. Pe site cel putin placajul e calitate CC si are furniruri subtiri pe fete dar poate mai produc si altceva decat e in prezentarea pe web.
Romply Calarasi e producatorul cu care lucreaza Iulian. El stie mai multe despre oferta lor, fiindca e client permanent.
Ti-am trimis mesaj privat, ramane sa detaliem la telefon :).
Multumiri pentru consultanta! Placajul de la romply (plop 10mm) este comandat si ma asteapta sa-l ridic. Barcuta e mai aproape de realitate cu inca un pas
Fibra furnirurilor de pe fete este orientata "pe lat" dar avand in vedere numarul de furniruri sper sa aiba suficienta rigiditate pe lungime cat sa nu am probleme de uniformitate a curbelor.
Un scurt update de la distanta: inca departe de casa dar cu gandul la proiectul acesta. In aprilie sper sa incep sa produc rumegus de lemn! Placajul ma asteapta cuminte, am mai comandat online (Holver) niste lemn pentru diverse lucruri necesare constructiei si intre timp citesc si urmaresc tutoriale despre ce ma asteapta :)
Preliminar constructiei propriuzise imi trebuie o masa mare si foarte rigida - suport pentru taiat placaj din foaie intreaga. Asa ca am desenat chestia asta din attachment (dimensiuni 2900x1460) din cherestea dimensionata 45x95
Nu sunt foarte convins de rigiditatea pe latura scurta, ma gandesc sa adaug un picior central sau intaritoare diagonale de jos de pe transversale catre linia mediana a tablei mesei ...
E frumoasă construcția, foarte laborioasă. :)
Dacă se urmărește doar rezistența, simplitatea și nu estetica, s-ar putea renunța la grinda cu zăbrele de pe contur.
E multă manoperă.
Ceva mai rezistentă ar fi o simplă scândură de 5 cm grosime ("dulapi" le zice aici. În Ardeal, "foștă") pusă vertical pe post de grindă (ca-n desenul de mai jos).
Blatul e important, tot ca rezistență vorbind. Închide conturul și conferă rigiditate.
Am incercat sa standardizez "piesele" pentru a reduce pe cat posibil manopera. Sunt doar 12 "tipuri" de taietura si un singur tip de material (dulapi dimensionati).
Multumesc pentru sugestie, laterale late in locul grinzii ar simplifica montajul semnificativ. Pe post de blat voi folosi MDF pentru a putea acoperi latimea dintr-o singura bucata cu planeitate buna. In plus sunt sanse sa stric blatul daca scapa freza in jos prea mult si e bine sa fie un material mai ieftin ;)
Cu ritm de melc si multa determinare proiectul merge inainte. Un scurt update:
Masa din pozele de mai sus s-a dovedit extrem de grea si absolut exagerata. Versiunea urmatoare este o cutie de torsiune cu fete si miez de MDF asezata pe o structura metalica relativ usoara: 6 picioare legate doua cate doua in forma de U si cateva longitudinale intre ecestea. Poze de la fata locului weekendul urmator
Carucioarele mobile pt axele x, y si z ale frezei sunt gata, probe sper eu tot saptamana viitoare (daca noua masa va fi gata la vreme)
Poze am sa pun cu ansamblul, aici doar un teaser cu unul din carucioarele de pe axa y (cea lunga)
Abea am resit sa tai MDF-ul pt cutia de torsiune si a mai zburat un weekend.
Am petrecut insa cateva ore utile invatand sa folosesc un soft de cad 2d pentru a finisa planurile. Am nevoie de asta di mai multe motive:
- Am primit planuri pentru print si transfer pe placaj iar eu incerc sa le transpun in fisiere folosibile pentru taiere cnc.
- Planurile originale sunt in ţoli iar dimensiunile in mm furnizate pe planuri sunt destul de aproximative. In plus placajul din proiect este de 3/8' (aproximativ 9.5mm), proiectantul recomanda 9mm pentru metric iar eu voi folosi de 10.
Am ideea sa scalez toate dimensiunile din proiect plecand de la raportul de grosime a placajului: asta mi-ar oferi decupaje perfecte, coastele si intariturile longitudinale din placaj se vor imbina corect atat intre ele cat si cu invelisul. Insa voi scala toata barca, inclusiv chila, inaltime decupaj pt motor etc. E drept nu foarte mult, raportul e de 9.5 : 10 dar tot iese barca mai lunga cu 28 de cm. Cred ca am sa intreb proiectantul
Reprezentantul proiectantului mi-a raspuns ca "el ar largi imbinarile decat sa mareasca la scara tot proiectul". Dar nu a spus clar ca propunerea mea de marit la scara cu 4.8% nu e acceptabila.
Am facut si observatia ca portiunile plate ale gurnei (hard chine, aproape reverse ) vor fi impinse in afara de grosimea placajului de fund daca nu maresc la scara coastele. Raspunsul a fost ca nu e semnificativa diferenta spre pupa iar spre prora "oricum sta afara din apa in planare" :)
Acum serios, intrebare adresata celor ce stiu suficienta teorie de cdosntructii navale: ce e mai rau, sa reduc suprafata plana a acestui (aproape) reverse chine sau sa maresc barca cu 4.8% in toate directiile ?
Felicitari pentru proiect. Am intrat pe site ul unde se gaseate proiectul si pare foarte complicat.
Eu am facut o canoe banala unde am facut toate greselile posibile ... la un punct am vrut sa o transform in 2 corpuri de mobila. Dar am invatat enorm. Am mai cumparat planuri dupa ce am studiat bine n barci realizate. Am inteles ca mai bine ma bag la priceperea mea la un plan simplu pe care sa il realizez cat mai bine.
O sa urmaresc proiectul tau mai ales ca este unul destul de complicat.
Spor la work!
Cel mai bine respecti fidel planul, deci implicit toate dimensiunile.
In primul rand deoarece nestingul pe placaj e facut pentru dimensiunile din plan, si daca maresti e posibil sa nu-ti mai incapa componentele pe foaia de placaj normal.
In al 2-lea rand calculele de esantionaj sunt facute dupa dimensiunile din plan. Daca maresti liniar dimensiunile barcii, se vor mari la patrat suprafetele si la cub volumele. Asta nu e bine, structura barcii, momentele de inertie ale suprafetelor fundului si deplasamentul se vor modifica fata de ce a calculat proiectantul.
In al 3-lea rand diferenta e nesemnificativa intre grosimea de 9 si cea de 10, si poate fi neglijata si compensata la asamblare si finisare. Acea gurna plata are doar rol de separare a curgerii intre fund si bordajul lateral, ca sa nu urce apa pe barca spre pupa si sa-ti mareasca astfel suprafata udata. Deci dimensiunea suprafetei gurnei plate nu e deloc critica, ci doar unghiul ei.
Atentie ca asta cu modificarea planurilor este boala romaneasca veche si grea. Au facut altii inainte suficiente greseli ca sa nu le repetam si noi. Daca tot ai platit o documentatie completa, cel mai bine o respecti si nu alterezi ceea ce a calculat proiectantul.
Citat din: Vali din Octombrie 29, 2020, 05:36:21 AM
Cel mai bine respecti fidel planul, deci implicit toate dimensiunile.
.....
Daca tot ai platit o documentatie completa, cel mai bine o respecti si nu alterezi ceea ce a calculat proiectantul.
Mulțumesc pentru argumente si explicatii, asta speram sa aflu. Intenția este sa respect proiectul cat mai fidel pentru a obtine eficienta promisa a acestui design. Din pacate nu a fost economic viabila achizitia placajului de 9 specificat in proiect si am intrebat pentru a afla cel mai bun mod de a adapta designul la placajul mai gros. Deci voi mari decupajele la intersectiile de placaj iar gurna plata si/sau muchiile placajului de fund le voi ajusta la montaj. Cine imi ofera si mie un curs de folosit rindeaua? Sau macar un sfat de care sa cumpar ... :-[
Weekend-ul acesta am facut praf de lemn :)
Un prim pas mic: am taiat fasiile si decupat fante in ele pentru constructia miezului mesei. Tehnic nu m-am apucat de barca dar practic pe masa asta se va taia placajul barcii 8)
Felicitari pentru initiativa, asteptam in continuare vesti si poze ale constructiei, cat despre placaj, cel din plop mi se pare alegerea cea mai buna, se prelucreaza usor, se muleaza frumos, se impregneaza usor cu rasina epoxidica, sa nu folosesti poliesterica ca nu tine asa bine.
In rest doar timp si finante sa fie :)