Salut,
Pt cei ce au birjarit barci cu motor inboard ce stiti despre consumul unu motor 3000 cmc Mercruiser 130 cp? Daca se poate adapta la consumul de gaz? Despre fiabilitate usurinta folosirii. Diferente intre motorul inboard si autboard la consum si fiabilitate.
dupa cum arata fiserul atasat consuma extrem de mult...dar asa cum am mai discutat sunt diferente...
Poate fi adaptat la gaz un asemenea motor?
cu cat motorul este mai mare cu atat e mai pretabil pt conversie gpl. Daca motorul nu are injectie directa sau turbo e ok merge pus gpl pe el.
Ma gandesc la faptul ca in delta gasesti butelii si cu trei patru butelii faci ocolul deltei fara probleme...
Salut,
Mai gandeste-te odata.
1. Consumul de GPL la o masina este mai mare decat consumul de benzina pentru aceiasi putere. Daca la 4500 rpm consuma 35 de litri de benzina consumul de GPL e minim 40 litri pe ora. O butelie de 12,5 kg GPL are cam 25 de litri. Trick-ul este in pretul GPL care nu cuprinde accize, taxe de drum, etc.
2. Ca sa transferi GPL dintr-un rezervor in altul iti trebuie o pompa speciala (antiex), pe care o au statiile de incarcare. Daca chiar vrei sa mergi cu barca pe GPL ar trebui sa existe statii de incarcare cu GPL prin delta.
3. Rezervorul de GPL e greu, voluminous, periculos si gradul de umplere este de 80%.
Pana una-alta cel mai portabil si eficient combustibil de barci ramane benzina (sau motorina cand nu te grabesti).
Citat din: Alex1958 din Aprilie 23, 2020, 10:17:48 AM
Salut,
Mai gandeste-te odata.
1. Consumul de GPL la o masina este mai mare decat consumul de benzina pentru aceiasi putere. Daca la 4500 rpm consuma 35 de litri de benzina consumul de GPL e minim 40 litri pe ora. O butelie de 12,5 kg GPL are cam 25 de litri. Trick-ul este in pretul GPL care nu cuprinde accize, taxe de drum, etc.
2. Ca sa transferi GPL dintr-un rezervor in altul iti trebuie o pompa speciala (antiex), pe care o au statiile de incarcare. Daca chiar vrei sa mergi cu barca pe GPL ar trebui sa existe statii de incarcare cu GPL prin delta.
3. Rezervorul de GPL e greu, voluminous, periculos si gradul de umplere este de 80%.
Pana una-alta cel mai portabil si eficient combustibil de barci ramane benzina (sau motorina cand nu te grabesti).
Tin sa te contrazic, rezervorul de gpl nu este mai periculos ca cel de benzina. Rezervorul de gpl este din otel de 10mm poate si mai gros si are o supapa de refulare in cazul in care creste temeratura prea mult in el, pe cand cel de benzina e de plastic, la un impact mai violent se fisureaza imediat si rezultatul e mai nasol.
Am taiat o butelie de gpl pentru o soba de curte si la ce grosime are s-au dus 2 panze de flex.
https://www.youtube.com/watch?v=bLAbLJUQm9A
Citat din: Catalin din Aprilie 23, 2020, 09:34:10 AM
Ma gandesc la faptul ca in delta gasesti butelii si cu trei patru butelii faci ocolul deltei fara probleme...
Exact poti folosi butelii de aragaz, cei de la statiile gpl nu se codesc sa le umple sau daca ai peridoc umpli rezerorul inainte sa dai barca la apa.
La motor de 3000 daca nu e cu injectie directa sau turbo merge foarte frumos. E o tema de cercetare excelenta, ar fi pacat sa nu pui rezultatele obtinute aici pe forum.
Spor
Citat din: bogdanminitehnicus din Aprilie 23, 2020, 12:22:44 PM
Tin sa te contrazic, rezervorul de gpl nu este mai periculos ca cel de benzina.
Bogdane,
Crede-ma ca stiu foarte bine ce scriu, cand vine vorba de GPL. Supapa aia de care vorbesti refuleaza in aer, iar cantitatea de vapori pe care o genereaza un rezeror de GPL care isi pierde presiunea e foarte mare si poate crea un nor de amestec exploziv cu mult mai mare decat cel generat de un rezervor de benzina. Solutia cu rezervor GPL pe o barca nu e practica si cea mai buna dovada este ca nu o incearca nimeni!
Rezervorul de gpl nu explodeaza, cel de benzina da.
Citat din: bogdanminitehnicus din Aprilie 23, 2020, 02:16:45 PM
Rezervorul de gpl nu explodeaza, cel de benzina da.
Nu vreau sa intru intr-o polemica cu tine dar nici ca cei care urmaresc acest forum sa ramana cu o informatie gresita.
Exista niste documente publice care se numesc MSDS (Material Safety Data Sheets).
In ele ai sa gasesti ca benzina este in clasa de pericol la transport "3" iar GPL-ul la "2.1".
Toate cele bune.
Spatii in barca pt butelii sunt asa cum ar fi pt rezervoarele de benzina....daca pe masini functioneaza cu succes...zic ca si pe barca ar putea merge. Orice MCV nou, care are din fabrica gaz, poate sta in parcare in fata blocului in plin soare asa cum ar sta si barca ...nu in fata blocului...ci pe apa. Avantajul pe apa este ca de regula este un pic mai racoare de cat in parcare...ORICAND..zic si eu...daca temperaturile inalte ar fi problema de siguranta a rezervorului. Problema este de consum si de alimentat daca ar fi posibil sa se monteze direct butelia la sistemul de alimentare a rezervorului...aici este o problema...
Salut,
Pentru ca sa alimentezi masina cu GPL iti trebuie, in afara de rezervor, un sistem care face amestecul cu aerul si injectia in cilindru dupa comanda de gaz data de acceleratie- in cazul tau mansa.
Teoretic ai putea adapta acest sistem ca sa fie alimentat de la un manifold la care sa legi fiecare buteile cu un record detasabil. In afara de robinetul buteliei iti mai trebuie pentru fiecare butelie inca un robinet, in asa fel incat sa poti inlocui o butelie goala cu una plina cu sistemul in mers. Cand ajungi la statia de butelii, izolezi si decuplezi buteliile goale, le dai la schimb si le iei pe cele pline, le cuplezi la manifold si le deschizi spre sistemul de alimentare cand iti trebuie. Ar trebui sa ai o evidenta si sa le pui la alimentare pe rand, ca sa nu ti se goleasca toate odata.
Pericolul reprezentat de GPL nu sta in caldura pe care o primesc buteliile pe apa sau in parcare, ci in faptul ca stocarea se face sub presiune. Presiunea e data de temperature de stocare si de compozitia gazului - la noi aragaz-ul are un standard cu limite maxime si minime- iar producatorii variaza concentratiile in functie de sezon dar si de necesitatile proprii. Stocarea sub presiune este cea care genereaza pericolul, probabilitatea de scapari fiind cu atat mai mare cu cat presiunea e mai mare. Vorbim de garnituri, presetupe de robineti, furtune, etc.
Dar sa zicem ca toate merg bine si iti alimentezi motorul din snopul de baterii pe care le ai in barca.
Barca mea are un rezervor de tabla de inox de 100 litri, care imi asigura o autonomie de cca 5 ore la viteza de 40 km/h.
Sa aproximam -desi nu este 100% corect - ca puterea calorifica pe kg este cea care da consumul. GPL-ul are densitatea de cca 550 kg/m3 iar benzina cca 725 kg/m3. Deci pentru 100 litri de benzina ai mei, ca sa ai aceiasi autonomie iti trebuie cam 132 litri. O butelie de 12.5 kg GPL are 22.7 litri deci ti-ar trebui vreo 6 bucati.
Rezervorul meu intra sub o bancheta. Tu ai loc unde sa-ti pui cele 6 butelii? Rezervorul de benzina, chiar daca il faci mult mai mic, trebuie pastrat caci fiecare pornire se face cu benzina, dupa care treci pe gaz.
Daca toate cele pe care ti le-am spus mai sus nu te descurajeaza si compenseaza diferenta de pret intre benzina si GPL, da-i drumul si fa adaptarile necesare!
Toate cele bune!
nu confundati gpl ul din buteliea de aragaz cu gpl ul destinat alimentarii autoturismelor,e alt amestec de gaze nu sant la fel,ai putea avea surprize cu gazul de butelie cum ar fi autoaprinderea in motor.aici ma refer la aprinderea amestecului in cilindru fara scanteie adica motorul merge si dupa ce iei contactul.
Citat din: diles din Aprilie 24, 2020, 08:42:59 PM
nu confundati gpl ul din buteliea de aragaz cu gpl ul destinat alimentarii autoturismelor,e alt amestec de gaze nu sant la fel,ai putea avea surprize cu gazul de butelie cum ar fi autoaprinderea in motor.aici ma refer la aprinderea amestecului in cilindru fara scanteie adica motorul merge si dupa ce iei contactul.
Se foloseste butelia de aragaz ca si rezervor, dupa ce se goleste o incarca cu gpl
https://youtu.be/QorjbrdXlFk
Uite ca se poate
Citat din: bogdanminitehnicus din Aprilie 25, 2020, 02:12:20 PM
https://youtu.be/QorjbrdXlFk
Uite ca se poate
N-a zis nimeni ca nu se poate!
Dar merita?
Cat despre autoaprindere, nu e o problema deoarece alimentarea cu gaz se intrerupe cu luarea contactului si asa se opreste motorul. Orice GPL se aprinde si fara scanteie, numai de la temperatura din cilindru. Am luat in calcul aragazul deoarece pe apa nu sunt statii de alimentare cu GPL auto. GPL-ul auto este cam acelas lucru dar cantitatea de propan poate fi mai mare in lunile de iarna. Buteliile de aragaz sunt gandite sa stea in casa. Iarna, la temperature scazute butanul ramane lichid - de aia incalzesc oamenii buteliile de aragaz cu apa calda cand parlesc porcul de craciun. Rusii folosesc in Siberia butelii de propan dar si la ala cand temperatura coboara sub -42
oC nu mai iese din butelie.
Salut.Am avut o Lada 1200 cu care din 1990 si pana acum 6 ani cand am dus-o la fier vechi am facut peste 600000km numai pe gpl,asa ca am putina experienta cu acest carburan.Problema este ca gpl produce o temperatura de ardere mai mare decat benzina si la un motor utilizat spre performantele maxime distruge supapele de evacuare,si trebuie sa ai grija la supraincalzirea motorului.De 11 ani am si un logan cu gpl din fabrica cu care nu am avut nici cea mai mica problema,are 200000km,si nu a vazut benzina decat pentru pornire.Economia pe gpl este cam40% si daca motorul este pe carburatie nu e mare scofala de adaptat.Pana sa apara statiile de gpl am mers multi ani cu butelii de aragaz si nu e mare scofala sa treci gazul dintr-o butelie in alta daca sti ce faci,fara nici o pompa,numai ca operatia este migaloasa mai ales pentru ca gazul din butelii este foarte murdar si trebuie trecut printr-un filtru.Ca sa nu o mai lungesc daca nu mergi mult cu motorul si sursa de gaz este greoaie nu merita
Sunteti tari...bravo pt toate explicatiile...sunt de mult timp pe forum si pt toate discutiile initiate am avut raspunsuri pertinente si cu multe informatii tehnice destul de detaliate. Am un corsar 550 cabinat la care normal vreau sa-i pun un motor suzuki de 80 - 90 cai. Faceam un calcul pt ce mai am de facut la barca cu toate cele ce sunt necesare si nunumai. Am constatat ca se duce mult peste 5000 de euro. Gasisem asta "https://www.olx.ro/oferta/barca-cu-motor-de-vanzare-IDcqyqb.html#b20ee6ec80;promoted" care un pic negociata cu 4000- 4500 euro se poate achizitiona. O pui pe apa si pleci...dar are un motor gurmand...chiar foarte...de aceea incerc sa fac calcule astfel incat atunci cand trag linia sa ies bine la cheltuieli. Inca o data sunteti tari...ma bucur ca sunteti aici pentru a impartasi din experienta voastra. Am gandit ca varianta pe gaz ar fi una economica la consum...chiar daca ai si investitia adaptarii motorului. Ce este in oferta seamana izbitor cu un brand ce l-am mai avut...un schulze fabricat in Austria...numai ca cea din avatar este surfrider 14Vsuper si asta este Surfstar 17 v. Stiu cum se comporta pe apa si se descurca minunat in cam orice conditii. DA ...nu se compara cu Corsarul 550 care este cabinata si ai un alt comfort datorita bordurilor mai inalte si clasa din care face parte. Mai facem calcule dar se pare ca in alte parti...alte meleaguri sunt ingineri isteti rau de tot priviti asta...https://www.youtube.com/watch?v=uDoBBxa0jIo
https://www.youtube.com/watch?v=BqrCXyzzXnE...... si nunumai
exista un fabricant de motorre de baric LEHR care face motoare ce merg numai pe gpl, fara benzina deloc, nici la pornire. eu am unul de care sunt f multumit si porneste usor si la 10 grade. mai frig nu am incercat.