salutari calduroase,
La sugestia lui Florio am deschis un nou topic, cel al catamaranului solar, proiectul vechi merge mai departe, dar voi incerca sa explic cateva lucruri de care m-am lovit in incercarea de a imbunatati ambarcatiunea si de ce nu, ce e cel mai important si postari cu incursiunile de pe Dunare.
Asa arata catamaranul la ultima iesire de anul trecut, momentan este la iernat asteapta vreme faina si ceva bunavointa din partea sotiei.
Am incercat sa cresc autonomia cu ceva acumulatori de li-ion care sunt cam la jumatate ca si greutate fata de varianta de litiu fier, insa si ceva mai pretentiosi la folosire, am dat invariabil de asta:
https://fr.aliexpress.com/item/32917485805.html?gatewayAdapt=glo2fra
ba chiar am avut posibilitatea sa testez asa ceva.
Concluzia e simpla, desi preturile sunt foarte atractive, ba chiar ai transport gratuit si posibilitatea de a fenta taxele vamale intrucat au un redistribuitor in europa eu cred ca nu se merita intrucat acumulatorii sunt second hand si reimpachetati, mai mult de 3 ani nu te tin (luat la intrebari colegul care are asa ceva).
am ajuns si la motorul electric, in momentul de fata am 2 motoare trolling de 86 lbs cu regulatoare separate care isi fac treaba fara probleme insa varianta brushless e ceva mai eficienta atat din punct de vedere al greutatii cat si al consumului.
Am testat putin acest motor
http://www.caroute-outdoor.com/index.php/product/N%20Platform%20-%20Brushless%20Electric%20Boat%20Motor,%20Hand%20Control.html
N200 120lbs, din pacate suportul de motor nu prea face fata motorului, cand te dai la el se indoaie si trozneste, desi a fost facut cu simt de raspundere. Din ce am putut observa motorul e destul de vanjos si are o acceleratie mai buna chiar decat cele 2 motoare periate de 86lbs.
Cei de la caroute sunt ok ca si furnizori insa preturile sunt cam mari dupa parerea mea, in schimb am gasit asta:
https://fr.aliexpress.com/item/1005002381599342.html?gatewayAdapt=glo2fra
care imi pare chiar acelasi motor, insa la un pret f bun, am dat comanda, sa vedem ce o fi de capul lui, mai dureaza 2 luni si pot sa dau mai multe detalii.
La catamaranul meu orice motor as fi folosit el consuma cu 20Ah mai putin fata de cat da producatorul in fisa tehnica
Daca totul e ok urmeaza sa fac rost de 2 acumulatori de 24v cu capacitatea de 100Ah si atunci se naste urmatoarea aventura:
Plecare de la frecatei-pana la podul nou aval braila (bratul Macin) si retur in aceeasi zi, cam 18-20 ore mers continuu amonte-aval 140km, de aici si provocarea, propulsia electrica si capacitate de 290 Ah la acumulatori, implicit vreo 4 ore de mers pe intuneric.
Este posibil sau nu, voi ce credeti?
Orice sugestie, sfat legat de toata ideea (planificare, resurse, filmulete, montaj etc) cat si de mersul pe noapte sunt binevenite
si un manual de uz general pentru cablaje, conexiuni, etc, chiar daca e facut de Victron pentru promovarea produselor este foarte util oricui
Multumim de informatii. Din manual am aflat chestiute interesante pe care nici nu le banuiam.
Citat din: bogdanminitehnicus din Februarie 17, 2022, 06:27:24 PM
Asa arata catamaranul la ultima iesire de anul trecut, momentan este la iernat asteapta vreme faina si ceva bunavointa din partea sotiei.
Am incercat sa cresc autonomia cu ceva acumulatori de li-ion care sunt cam la jumatate ca si greutate fata de varianta de litiu fier, insa si ceva mai pretentiosi la folosire, am dat invariabil de asta:
https://fr.aliexpress.com/item/32917485805.html?gatewayAdapt=glo2fra
ba chiar am avut posibilitatea sa testez asa ceva.
Concluzia e simpla, desi preturile sunt foarte atractive, ba chiar ai transport gratuit si posibilitatea de a fenta taxele vamale intrucat au un redistribuitor in europa eu cred ca nu se merita intrucat acumulatorii sunt second hand si reimpachetati, mai mult de 3 ani nu te tin (luat la intrebari colegul care are asa ceva).
Bogdan, acumulatorii Li-ion ar trebui să țină mult mai mult de 3 ani :) . Probabil faptul că sunt second hand aduce niște necunoscute mari în ecuația asta.
Oricum, decât varianta asta, sunt de preferat niște acumulatori deep cycle cu gel. Experiența mea practică arată că la peste12 ani de utilizare sezonieră, încă rezistă fără probleme.
Dar nu fac descărcări epuizante pentru acumulator, ci îl țin în media de 20% descărcare (20% descărcare, nu 20% capacitate rămasă).
asa e, un acumulator de plumb bun utilizat cu masura si cu un charger solar care stie sa gestioneze acumulatorul e destul de durabil in timp cu o medie de 10-12 ani.
De ceva vreme am gasit asta, acumulatori de litiu fier de la voltpolska, preturi ok, dar nu stiu nimic de brandul asta si din pacate nu am resurse sa testez, daca a folosit cineva acumulatorii de la volt polska sa lase un comment.
Multumesc
https://www.invertoare12-24.ro/fotovoltaice/acumulatori-solari/filtru/12f-tehnologie-acumulator,lifepo4-litiu-fier-fosfat/
Salut Bogdan.Am un amic interesat de ceea ce faci si a intrebat daca ai vreun canal de youtube.,..Stima!
Citat din: dany din Martie 01, 2022, 06:57:24 PM
Salut Bogdan.Am un amic interesat de ceea ce faci si a intrebat daca ai vreun canal de youtube.,..Stima!
salut Dany, am postat pe yotube una alta:
de pe bratul macin https://www.youtube.com/watch?v=2oz1utrHbao
de pe snagov https://www.youtube.com/watch?v=m8968kyHpn0
promo victron: https://www.youtube.com/watch?v=v9ywb9lrekE
Multumesc.
si a venit intr-un final si motorul, care seamana izbitor de mult cu cel de la caroute, in fine sunt multumit de constructia lui, tub de inox, menghina metalica cu suruburi inox.
in ziua in care am venit am inceput sa gandesc modificarile si i-am dat unui prieten sarcina sa-mi deseneze si proiecteze un carenaj pentru teava de inox, care sa taie apa mai eficient si fara mari turbulente. Am testat la un momentdat un motor cu perii 86lbs si din pacate in apa, in spatele tevii se creea o zona turbulenta si practic era gol de aer, asa ca elicea batea in gol si pierdeam aiurea o parte din puterea motorului si cred ca aveam si un mic consum inutil.
Carenajul va avea rol si de carma
ziua 2, motorul era deja la sudat, dupa ce am confectionat 2 platbande din inox de care sa prind carenajul.
am stat si am tot gandit cum as putea sa imbunatatesc ambarcatiunea, desigur poti pune echipamente cat mai multe, acumulatori, motoare, panouri, etc. Problema este ca am ajuns cam la limita cu greutatea asa ca directia este de a reduce greutatea in primul rand si de a gasi un echilibru cat mai bun intre acumulatori-panouri-motor. In prima faza am inlocuit cele 2 motoare periate 1600w-1800w combinat cu unul singur fara perii, ceva mai eficient 1680w.
Inca nu stiu cum se comporta motorul, ramane sa testez.
-greutate economisita cu un singur motor -12kg;
-greutate economisita acumulator nou life24v,100ah -10kg;
-bancheta si recablare cu un singur controller solar -5kg
-target de pierdut greutate capitan intre 5-10 kg
Total spre 32kg
ma gandeam sa reduc si inaltimea biminiului sa scad si acolo la greutate, am facut o modiicare in paint, e cam lowrider. Nu stiu daca se merita deranjul
noi randari de la carma, abia astept ziua cand o voi monta
....stii momentul ala in care pierzi vremea pe internet in speranta ca gasesti ceva, ei bine eu chiar am gasit, un tip care a facut mai multe teste cu elici de aeromodele si 2 motoare unul periat altul fara perii, a adaugat omul cu grafice foarte utile:
https://www.youtube.com/watch?v=hIXckCOSuWg
motor brushless:
https://www.youtube.com/watch?v=Y76W0NYTRxY&t=70s
astazi am putut finaliza ce am gandit si regandit de atata vreme, am demontat toate panourile care tineau si loc de acoperis, sau bimini de' , am scazut inaltimea cu 10 cm, am eliminat 3 bari de aluminiu si 10 sisteme de prindere din aluminiu, totodata am pastrat rigiditatea cadrului si am salvat putin peste 4 kg (cantarit). In total 2 zile de munca pentru doar 4kg si niste unghiuri mai frumoase la bimini, eu ma declar multumit.
Ps: barile din aluminiu se pot incalzi cu o lampa sau chiar la aragaz la capatul care urmeaza sa-l prelucrezi apoi se ambutiseaza in menghina foarte usor, iar apoi batut la ciocan si gaurit
E ok, are minimum de contravântuire pe ambele direcții.
Cel mai bine ai putut testa nivelul de rigiditate, la fața locului, tu în persoană :)
Probabil ai încercat și o forță laterală sus (din babord sau tribord), la cadrul din față. Dacă e ok, a meritat munca la barcă.
Săptămâna asta încep și eu să o pregătesc pe a mea pentru lansare ;D
salut Florio, am tras de panouri si sunt ok, nu misca, eu sunt foarte multumit de lucrare, mainile mele poarta inca urmele cheii de 13 si a imbusului :)
Salutari calduroase,
Din pacate nu am mai reusit sa postez mare lucru pe aici, am fost prins cu modificarea ambarcatiunii si da intr-un final toate astrele s-au aliniat si am reusit sa fac o tura solo mai lunga pe Dunare de 240km de la Calarasi-Cernavoda-Harsova-Braila-Turcoaia full electric in 3 zile. Am reusit sa folosesc si un traker gps si pot sa dau cateva statistici si am inceput sa postez si cate ceva pe Facebook, insa prefer sa tin topicul cald si sa mai schimbam o parere-doua pe aici.
cateva poze, dintre multele facute in calatorie, am avut ocazia sa stau la un coleg de forum Deltasub in a 2-a zi pe bratul Marasu si chiar am dormit pe catamaranul lui (sa traiesti om bun, multumesc de gazduire). O senzatie foarte ciudata sa dormi pe apa pentru necunoscatori, dar cu un farmec aparte
si cateva statistici ale productiei de energie
1,89 kwh productia ziua 1
Ah=(kwhx1000)/V adica (1.89x1000)/28.52= 66.3Ah
ziua 2 5.22 kwh =181.4 Ah
ziua 3 5.83kwh =202.43 Ah
Buna treaba, felicitari!
Povestea a inceput pe 6 septembrie, dis de dimineata am incarcat plutitoarea, am luat un prieten cu mine si am mers in directia Calarasi, urmand ca in 3-4 zile sa ma recupereze de undeva de la Braila. Am intrat pe plaja 4, dupa Calarasi (intrarea se face de pe drumul care duce la Bac Chiciu, fara rampa amenajata), plaja faina, cu nisip destul de tare. Ne-am facut curaj si am dat barca la apa, urmand ca sa vedem cum scoatem masina de acolo, mai ales ca plaja de nisip avea si o urcare destul de interesanta spre drumul de acces pentru o masina de familie cu tractiune fata. Pana la urma din 5-6 incercari am reusit sa ies, cu peridocul desfacut si impins (aici mergea un 4x4, dar na defilam cu ce avem).
Pus barca la apa, incarcat carabalacul: cort, sac de dormit, trusa scule, 10 l de apa, mancare si multa bunavointa. Totul a fost ok pana aici, asa ca am inceput sa merg amonte din bratul Borcea ca sa intru in Dunarea mare. La intrarea in Dunarea mare am avut parte de cativa curenti chiar puternici si niste valuri pe masura, asa ca am taiat Dunarea pana aproape de malul celalt si abia apoi am facut stanga aval.
Vremea era cam ciudata, foarte innorat, vant 14-16km in rafale , soare cam deloc, zic sa merg economic sa fac macar un 30km si sa-mi stabilesc tabara, insa surpriza a fost destul de mare cand am vazut ca in ciuda vremii aveam totusi ceva curent pe incarcare + mersul aval reuseam sa merg cu un 9 km/h (stiu ca Florio o sa ma bombane, dar eu calculez in km, nu noduri). :)
Am inceput sa prind curaj, vad ca plutitoarea e ok, motorasul pe care l-am testat o singura data pe Snagov toarce constant, imi zic ca atata timp cat nu aud liniste de la motor totul e ok. Am trecut de Pacuiul lui Soare, de gatuirea Epurasul, minutele s-au transformat in ore si ziua s-a apropiat de sfarsit, gasindu-ma cam la 5km de localitatea Rasova. Problema a fost ca am avut totusi un incarcator auto pe care ma bizuiam si pentru telefon si pentru aparatul foto, insa la 5-10 minute dupa ce l-am conectat la bateria barcii s-a ars, din pacate era facut doar pentru 12v, nu 28V, iar de aici opririle mele la mal trebuiau sa aiba si cate un om cu suflet care sa-mi mai dea curent de telefon (trakerul gps trebuia tinut deschis tot drumul ca sa inregistreze ceva). La Rasova ma prinsese noaptea, nu prea gaseam loc fain de acostare si ceva pescari cu masina, pana la urma mi-am adus aminte de o plaja de nisip intre Rasova si Cochirleni unde am si innoptat, iar telefonul l-am incarcat dimineata la o statie de pompare din apropiere.
Asa s-a terminat prima zi, cu 61,55km parcursi, pe o plaja de nisip superba, cu cortul intins la lumina lunii, o seara racoroasa, gustand cu multa multumire din iaurturile de copii pe care le-a refuzat finul meu si pe care le gasisem prin masina (cel de ciocolata e de-a dreptul bestial, cred ca Hipp era marca).
Citat din: DoiNomazi din Septembrie 21, 2022, 11:53:58 PM
Buna treaba, felicitari!
Multumesc, nici voi nu sunteti mai prejos :)
Foarte faine montajele voastre, poate ma ajuti cu ceva sugestii cand o fi sa fac lucrarea
Citat din: bogdanminitehnicus din Septembrie 22, 2022, 12:41:03 AM
Multumesc, nici voi nu sunteti mai prejos :)
Foarte faine montajele voastre, poate ma ajuti cu ceva sugestii cand o fi sa fac lucrarea
Sigur, daca pot sa ajut cu ceva concret. Noi am cam imbatranit si ne-am domesticit iesirile... :)
mai multe poze am postat pe fb
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.5416695555074050&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.5419484744795131&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.5423962444347361&type=3
sper sa mearga
A doua zi am plecat de la plaja de nisip intre Rasova si Cochirleni, unde am reusit sa-mi incarc telefonul ca sa pot inregistra progresul pe gps pentru ziua in curs. Aveam de facut undeva la 85 km pana in dreptul localitatii Marasu, asa ca dimineata la mal a fost destul de scurta, am strans garsoniera si am plecat la drum. Vremea super faina, vant cam deloc si soare toata ziua, asa ca am prins curaj si am lasat motorul sa bazaie apasat si constant. Am trecut pe sub podul de la Cernavoda, apoi pe langa Seimeni, Dunarea, Capidava, Ghindaresti, Harsova, Giurgeni, Magureni, Marasu. Ziua a fost super linistita, nimic notabil care sa strice mult asteptatul voiaj, agitatia normala pe Dunare, multe barje si doar in dreptul localitatii Giurgeni si-au facut aparitia ceva barci de agrement.
Din pacate parghia cu care actionez directia motorului e ceva cam scurta, profilarea axului vertical al motorului mi-a facut viata mult mai usoara, actionand ca o carma si tinand barca pe pozitie, insa odata cu cresterea vitezei motorul devenea mult mai greu de carmit, deabia miscam teava milimetric (trebuie sa gasesc o varianta mai buna de carmire), cu toate astea surubul de 6mm a tinut fara probleme.
Dupa aproape 10 ore ajungeam la Marasu, pe un calm incredibil, pun in sfarsit piceorul la mal (bateria undeva la 63%), iar seara o petrec in compania a doi oameni minunati la fel de dornici de aventura pe apa cu care am reusit sa schimb multe impresii, pareri cat si o minunata de zeama de stei la ceaun (colegul nostru de pe forum DeltaSub si Mitica). Apoi am dormit pe catamaranul Pescar Hoinar.
cateva poze
.
:)
https://www.youtube.com/watch?v=MBV3LxyiYYs
salutari calduroase din fata calculatorului, incoconat intr-o patura chinezesca....
Si a venit vremea sa povestesc si despre ultima zi a voiajului electric, in care am plecat devreme cu gand sa ajung in Braila, un traseu de doar 53 km. Plecarea de pe bratul Marasu a fost una foarte linistita, vreme frumoasa, vant putin si soare mult, iar bratuletul este unul foarte izolat si pitoresc cu maluri domoale si multe locuri de campat in natura, pana in dreptul localitatii Gropeni, unde drumul s-a latit considerabil si au aparut si barjele de transport. Am trecut destul de repede de Chiscani si am inceput sa vad un inceput de Braila, apoi am inaintat spre noul pod de unde am fost inturnat de bratul Macin cu o apa limpede si curata care te imbia sa intorci amonte. Asa ca am inceput urcarea pe Macin foarte bucuros de noua destinatie care speram sa fie Peceneaga de unde ar fi venit Mihai sa ma recupereze cu peridocul. Plutitoarea inainta frumos cam cu 7-8km/h, soare era destul, asa ca tot inainte. Din pacate seara s-a apropiat destul de repede, incepusem sa merg doar cu bateria asa ca am oprit voiajul in dreptul localitatii Turcoaia, cu o rezerva in baterii de 60 si ceva la suta dupa 91 km. As mai fi ramas inca o zi, dar prognoza meteo era destul de sumbra, vant de fata in rafale de 30km + mers in amonte....
.
.
.
Frumos de frumos!
Imi poti spune daca si care poze sunt din zona Gropeni?
Citat din: byteworks din Octombrie 17, 2022, 09:04:25 AM
Frumos de frumos!
Imi poti spune daca si care poze sunt din zona Gropeni?
nu am facut prea multe poze acolo, sper sa te ajute ce am postat
Una peste alta a fost cam prima incursiune serioasa cu plutitoarea pe Dunare, sincer nici nu credeam ca o sa tina motorul atatea ore continuu. Eu sunt foarte incantat de rezultat si de tot voiajul, dar sunt in continuare lucruri de imbunatatit, de exemplu ascutirea oglinzii ca sa-mi scada valurile de siaj si rezistenta la inaintare....
Hull design implications
Wave-making resistance depends on the proportions and shape of the hull: many modern displacement designs can exceed their hull speed even without planing. These include hulls with very fine ends, long hulls with relatively narrow beam and wave-piercing designs. Such hull forms are commonly used by canoes, competitive rowing boats, catamarans, fast ferries. For example, racing kayaks can exceed hull speed by more than 100% even though they do not plane.
Heavy boats with hulls designed for planing generally cannot exceed hull speed without planing.
Ultra light displacement boats are designed to plane and thereby circumvent the limitations of hull speed.
Semi-displacement hulls are usually intermediate between these two extremes.
am gasit explicatia de mai sus pe wikipedia impreuna cu o formula de calculare a vitezei unui corp de deplasament, bine el nu cred ca e foarte exact pentru ca nu ia in calcul latimea corpului, dar cifrele sunt destul de interesante si exacte in cazul meu:
radical din lungimea corpului in metri X 2.43= viteza in noduri
in cazul meu:
5,2 m lungimea 2.28x2.43=5.54 noduri = 10.26km
daca as lungi corpul cu 1m
6.2m 2.48x2.43= 6.05 noduri = 11.2 km
si un mic montaj foto
https://www.youtube.com/watch?v=Q10KmyThfnI&t=12s
la o ambarcatiune de 9 metri viteza maxim teoretic posibila, in regim de deplasament, este 5,6xradical din 9 = 5,6x3=16,8 km/h. la o barca de 12,25 metri avem 5,6 x radical din 12,25 = 5,6x3,5=19,6 km/h
Citat din: Don Basilio din Noiembrie 29, 2022, 09:58:46 AM
la o ambarcatiune de 9 metri viteza maxim teoretic posibila, in regim de deplasament, este 5,6xradical din 9 = 5,6x3=16,8 km/h. la o barca de 12,25 metri avem 5,6 x radical din 12,25 = 5,6x3,5=19,6 km/h
formula dupa care am calculat am gasit-o pe wikipedia, nu stiu daca e cea mai exacta, pentru mine 10 km reprezinta viteza economica, tot ce sare peste creste consumul exagerat
tot ma gandesc de ceva vreme daca sa ma apuc sau nu de lungit corpurile la cuplul maestru cu inca 1m, nu stiu cum se face, poate aveti vreo idee, corpurile sunt din fibra de sticla
si un mic montaj de pe bratul Macin din 2020 cand am fost la padela
https://youtu.be/iKsRDsekHQo
Salutari calduroase,
Din pacate nu am mai scris ceva aici de multa vreme, din fericire o sa am si ce posta ca urmare a Marii Aventuri de anul acesta. In luna august a acestui an am reusit sa cobor pe Dunare de la Bazias pana la Oltenita full electric in catamaranul solar. Incursiunea a durat undeva la 5 zile, in total s-au parcurs 510km doar cu energia generata din panourile solare.
Pe partea de motorizare am folosit banal motoras de trolling brushless de 1600w de pe Aliexpress care are pana acum cam 750km in 2 ani, motorul functiona cam 10 ore pe zi fara oprire. Am avut si suport logistic din partea celor de la Darcom Energy cu produse Victron care au functionat fara nici o problema: 4 acumulatori 25.6V cu 50 Ah fiecare, charger solar Victron Mppt 150/45 si un Cerbo cu modul GSM si GPS pentru monitorizare date de la distanta.
A fost o intreaga aventura, sunt multe de vorbit si povestit, am reusit sa ajung fara prea mari probleme la Oltenita, unde a trebuit sa opresc calatoria datorita vremii care urma sa se strice a doua zi, cu rafale de vant destul de puternice. Momentan am postat doar pe pagina mea de Fb poze din calatorie, acum pritocesc mai multe montaje pentru Youtube insa din pacate materialul nomeros si timpul putin ma fac sa intarzii putin marea prezentare.
am sa atasez cateva capturi din aplicatia VRM de monitorizare Victron, in total in 5 zile s-au consumat cam 34,7 kwh cam 1314Ah.
Sunt sigur ca aventura trebuie povestita pe indelete asa ca o sa ma gandesc si la o prezentare mai detaliata
Te astept cu nerabdare la sezatoare, fa povestea cat mai buna!
care era viteza medie fata de apa?
salutari, tocmai ce am reusit sa termin montajul zilei 1 Bazias-Berzeasca https://youtu.be/WdQXZ6sp8qM?si=tFzzb2K5LZAe9iXD
am terminat de procesat si ziua 2 Berzasca-Orsova
enjoy
https://youtu.be/O57qnUhkz1g?si=uE-SvTD4yWnpo_ig
am terminat si ziua 3 de montat, vizionare placuta
https://youtu.be/UhwBaG46rjU?si=R-Io__W7WZ4KYzsx
tocmai ce am terminat de montat si ziua 4 Bechet-Zimnicea
vizionare placuta
https://youtu.be/8jMfbeEvkK4
salutari, pregatesc acum si ultima zi Zimnicea-Oltenita :)
https://youtu.be/8Q5xjicsbRs?si=qmekQDt7wLM30GK3