Cap Compas

Constructii si reparatii de ambarcatiuni => Constructia din lemn => Strip plank => Subiect creat de: Laurentiu N. din Ianuarie 19, 2012, 04:07:55 PM

Titlu: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Ianuarie 19, 2012, 04:07:55 PM
Va salut colegi barcagii !  Deschid aceasta pagina din dorinta de a  supune atentiei forumistilor, o barca [ce pentru mine se afla in top 5,am asa ceva ].
Cateva avantaje :
-Proiect realizat cu gandul la costuri cat mai mici.
-Pescaj minim,cu derivorul ridicat,buna Delta,Dunare,canale ori "asfaltul dupa ploaie" ;D
-Fara balast.
-Strip-planked din sipci de brad,pin,ieftin oricum.
-Cabina mare pentru 6m barca dublu end"
-Cutia derivorului nu deranjeaza.E sub pat.
-Nu exista ghiu care sa atenteze la mansarda" pasagerilor.
-Frumoasa.[subiectiv]
-Yola=2 catarge scurte ,din lemn,usor de montat sau scos de pe nava.
-900ibs greutate.[400 kg] Usor de transportat pe sosea.
-Swampscot Dory=borduri rotunjite +fund plat.
-Sant filmulete cu cei ce au construit barca,ori navigheaza cu ea.
-Costiera.
Are cineva idee cata rasina epoxidica ar intra la o astfel de treaba ?
.
http://www.sredmond.com/elver.htm
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Florio din Ianuarie 19, 2012, 06:51:01 PM
E superba barca.
Daca apari cu asa ceva pe Dunare, vin toti sa-si faca poze cu tine :) .
Putin cam complicata arborada. La dimensiunea asta sa ai si artimon, te cam incurci in scote .
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Captan din Februarie 04, 2012, 12:00:06 PM
Super barcuta! Ca de obicei tot ce e din lemn e frumos.Si Florio are dreptate.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 04, 2012, 04:43:38 PM
Culoarea lemnului natur'isi aduce aportul la 'impresia artistica"
Totusi proiectantul ,in capitolul"strip planked",da detalii despre acoperirea lemnului. Spune ca barca nu poate sta mereu pe apa daca e acoperit lemnul doar cu rasina. Are nevoie de depozitare la loc uscat si acoperit.
Despre placarea pe ambele parti, spune ca la o fisura ,apa infiltrata nu se va mai putea evapora,ducand la exfolieri.
Proiectantul crede ca placarea doar pe exterior a lemnului e solutia.Dar mie mi se pare riscant.
Ce parere aveti ? Are cineva o barca de lemn + epoxidica ,mai veche ?
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Captan din Februarie 04, 2012, 05:43:55 PM
Inainte vreme, barcile din lemn nu se acopereau cu fibra sticla, ci se lasau la apa si timp de cateva zile se astepta sa se "umfle" lemnul pana deveneau etanse, doar se chiyuiau. Vezi Radu Theodoru, etc.
Normal ca in ziua de azi, acoperirea DOAR PE EXTERIOR a lemnului este recomandata, deoarece se efectueaza etanseitatea corpului, nu dealtceva.Poate si ceva design, daca e acoperita cu topcoat.
Vali poate sa te lamureasca mult mai bine, deoarece el lucreaza cu asa ceva. 
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 04, 2012, 06:07:45 PM
Culoarea lemnului natur se poate pastra inclusiv la acoperirea corpului cu fibra si rasina epoxy. Conditia e ca fibra sa fie de tipul transparent, adica "cloth" (coada de randunica), sau cel mult woven roving, pe cand stratimatul sau fibrele multidirectionale raman opace. Deci nu se pot face acoperiri structurale transparente, ci doar decorative. Este si cazul barcii de fatza, care se poate imbraca in fibra doar la exterior, la interior fiind suficienta doar rasina epoxy.

In schimb, cand se lucreaza in "sheated strip plank", lemnul bordajului are rolul de miez al sandwich-ului rezultat, iar fibra folosita este structurala, exclusiv multidirectionala, aplicata si pe exterior, si pe interior. In cazul asta, straturile de fibra asigura etanseitatea definitiva a miezului de lemn, la care nu va mai ajunge apa. Foarte important: la sheated strip plank nu se folosesc vreodata coaste, crivace etc, ci exclusiv bulkhead-uri (pereti), aplicati dupa imbracarea interiorului in fibra directionala.

La barcile mai vechi despre care spune Bogdan, esentele lemnoase folosite erau rezistente la apa (stejar, mahon etc), drept pentru care se puteau lasa in apa cu anii fara probleme. In ziua de azi in schimb, epoxy a facut posibila folosirea unor esente lemnoase mai putin rezistente la apa, cum sunt rasinoasele, dar care in combinatie cu epoxy devin imune la umezeala.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: gvincentiu din Februarie 04, 2012, 07:52:22 PM
Ce zic eu la o prima vedere:
- fundul plat ma duce cu gandul la "costier"-Dunare. Pentru iesit pe mare e nevoie de altceva
- la strip plank as merge pe saturat lemnul cu epoxy (doua maini) apoi fibra, 1 strat cu o grosime mai mare de 280 gr.mp la exterior si interior. Estimez cam 1 kit (3+1), 4 kg de rasina la 5 mp de lemn (lipit+fata+verso). Sigur ca depinde si de absorbtia lemnului, dar daca nu e tei sau balsa...
- nu cred ca poti sa dormi pe tenda aia. Ea sta dreapta numai in desen. Am dormit in hamac mai multe nopti si pana te obisnuiesti, e greu.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 05, 2012, 10:52:17 AM
Atasez cateva imagini cu un stramos al Elver.Barca South",proiect Svenson [gratuit],ce mie mi se pare mai viteaza ! [termenul lui Vali ]
Nu foloseste placaj,are aprox 400kg balast.Exista si varianta sloop.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: gvincentiu din Februarie 05, 2012, 05:42:57 PM
Nu cred ca a construit cineva vreodata asa ceva iar desenul cu valurile si ditamai velatura desfasurata e doar.... desen. Din forma chilei nu e deloc sea worthiness, iar balastul unde il tine? 400 kg de balast la 6,6 metri? Nu-s arhitect naval, dar la cele cu fundul plat as pune balast (lest) doar in chila (in cazul asta o sina de tren). Daca e distribuit intr-o zona mare pe fundul barcii e cam degeaba.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 06, 2012, 07:53:06 AM
Pentru o impresie cat mai echilibrata,trebuie sa spun ca Dory  e un tip de barca f. indragit in SUA. Americanii revendica paternitatea asupra tipului de baza cat si asupra celorlalte forme derivate ,cum e si cazul swampscott dory. Se fabrica pentru orice tip de propulsie ,din aluminiu,fibra,lemn.Fundul plat al acestor barci e mai ingust decat stim noi de la cinurile' din tara[borduri mai inclinate ,sau rotunjite].Exista ispravi ale barcilor Dory,cum e cazul ambarcatiunii din fig.1,ce a traversat Atlanticul in 66zile.Chinezii strabateau marile in barci asemanatoare cu mult inainte ca Stefan cel Mare sa fi realizat primul Panzar'.
.
PS-imaginea 1',ca si desenul South,sant facute in vremuri cand Kodac nu lansase inca lozinca': 'voi fotografiati,[adica apasati butonul declansator al ap. foto],de rest ne ocupam noi". Adica nu incepuse inca 'era sapunierelor' ;D
.
http://www.doryplans101.com
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: gvincentiu din Februarie 06, 2012, 09:32:31 PM
Astea ar fi iubite in zonele costiere, unde la maree joasa raman cu fundul pe nisip. Altfel nu vad utilitatea fundului plat decat la ape mici relativ protejate unde incarcatura mare genereaza un pescaj mai mic decat in cazul celor rotunde. E posibil sa fi fost preferate initial la pescuit, fiindca neavand motor era cam stationar pescuitul iar o chila in V ii zguduia cam tare pe pescari.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 06, 2012, 10:39:54 PM
Am sa spun ca multe nave din al doi-lea razboi mondial,aveau fund plat , rotunjit doar la imbinarea cu bordurile.ex. cuirasatele Bismarc,Yamato...
.@Gvincentiu
Barcuta frumoasa ,la care lucrezi,credeam ca-ti ocupa toate gandurile.
Dar felul in care,"neprecupetind nici un efort" sustii cauza"barcilor swampscot dory,[ ;D]ma face sa atasez cateva imagini cu un proiect care raspunde dorintelor tale : are fund plat si poate fi scoasa pe plaja .Camper beach-Nootka Sound   :) :D ;D
.
[e un proiect f. bun defapt si a navigat cu succes pe coasta Americii,nu doar pe soare si briza ]
.
La faza cu mareea ,..cred ca ar putea functiona ca si cricul la motocicleta  ??? numai ca poti parca doar la ore fixe,......dar orice poate fi imbunatatit. :)
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: buccaneer din Februarie 07, 2012, 05:38:15 PM
Vreau sa te intreb de ce te uiti la barci cu forme de acum aproape 100 de ani?
Astfel de barci au fost faine pentru vremea lor dar intre timp s-au facut progrese in domeniu. Pentru barci mici sa cauta planarea, lungimea totala cat mai aproape de lungimea la linia de plutire, stabilitatea de forma (400 kg de balast la o barca de 6-7m este mult), spatiul util, simplitatea grementului, controlul formei velelor la diferite aliuri si tarii ale vanturilor.
Pentru cei care inca mai construesc astfel de barci importanta este constructia lor nu folosirea lor.
Daca acesta este si cazul tau, te inteleg, dar o sa ai ceva la ce mai mult sa te uiti decat ceva care o sa-ti faca placere sa scoti pe balta. Pe mare nu as iesi cu asa ceva la mai mult de cateva sute de metri de tarm si in zile calme.
Si mie imi plac unele barci vechi ca r-pirate ( http://www.r-boat.org/) dar nu m-as apuca sa fac una.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 07, 2012, 08:49:02 PM
@Buccaneer

-Elver 20,este una din barcile ce imi plac si am supus-o atentiei forumostilor intru dezbatere.Eu ma feresc de verdicte,dar aceasta barca a fost construita de multi pasionati [exista filmulete si fotografii pe "net],asa ca probabil nu e lipsita de calitati,din care am incercat sa enumar si eu cateva la inceputul rubricii.Nu cred ca proiectele la moda au cumulat tot adevarul". :)
.
Pentru mine orice parere legata de acest proiect e interesanta,eu incerc sa echilibrez zicerile' pentru ca sant mult mai usor de reperat imperfectiunile.
.
Singura rugaminte e.. sa nu aruncati in pianist ! ;D [cu toate ca eu cant la chitara bass ] Fiecare cu defectele' lui....mie imi plac barcile frumoase !
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: gvincentiu din Februarie 07, 2012, 09:04:19 PM
Cele clasice au totusi eleganta lor si dau un sentiment de caldura, de perenitate. Oricand as intoarce capul dupa o double end din lemn, in defavoarea yachtului lui abramovich, de exemplu Endeavour, ca sa iau asa, la intamplare :)
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 07, 2012, 09:33:30 PM
 @ Gvincentiu -  Just !
-Primele lucruri ce ne-au atras la sotiile ,sau prietenele noastre,nu au fost felul in care gatesc,sau comportamentul la val in cazul barcilor ,ci aspectul fizic si sufletul',iar aceste barci vechi ,din lemn,au de amandoua.
-Cred ca in scurtele momente de luciditate,cand redevenim [din roboti ],oameni,barbati, le redescoperim. :)
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: buccaneer din Februarie 08, 2012, 12:02:58 AM
Am vazut ca multi cand vor sa-si construiasca o barca se orienteaza spre astfel de proiecte care sunt mai mult de poze si de woodenboat show. Se vor alege cu ceva de care se vor plictisi repede, nu vor invata mare lucru despre navigatia cu vele si va fi foarte greu de vandut. Nu sunt "tehnice" si nici sportive. Si din pacate lumea se la sa dusa de val si nu vad sa se poata crea programul rabla si pentru barci. Vor putrezu pe undeva cum putrezeau in port la Constanta acum cativa ani munca si banii unor entuziasti care din lipsa de informatii au luat-o pe drumuri gresite. Unele erau adevarate monstruozitati si chiar s-au mai construit si dupa 1995 cand informatiile nu mai lipseau dar lipsea gustul.
Endevour de mai sus nu are nimic altceva in comun cu Elver decat ca ambele sunt din lemn.
Nu arunc in nici un pianist sau basist si nici nu vreau sa ma dau cunoscator, vreau doar sa aprind o luminita undeva la mansarda.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 08, 2012, 06:07:47 AM
@Buccaneer
Elefantul vazut prin lupa ..e o suprafata crapacioasa',iar vazut de prea departe pare o bila cu fitil  ;D
-Endevour si Elver au doar intamplator,acelas material de constructie.Ce le uneste le ele este frumusetea,fiecare la nivelul sau de cost. Vorbesti despre 'plictisit repede...Cred ca e mult mai probabil ca o beizadea' ce si-a cumparat un velier facut din pene de liliac,sa se plictiseasca de barca imediat ce nu mai are priza la mandrutze'.   
  Altfel sta treaba cand cineva creaza cu propriile maini o ambarcatiune  :)

-Acum cand intretinerea unei barci a devenit o corvoada,pentru multi,e posibil sa se  creada ca o astfel de constructie e doar pentru show. Sa nu uitam totusi ca marile descoperiri geagrafice s-au facut explorand oceanele cu corabii din lemn,iar in ce priveste caracterul sportiv...Barcile de tip Hartley,de ex.,proiectate cu zeci de ani in urma si care s-au construit cu miile,realizeaza viteze la care multi proprietari de iahturi mai mari, pot doar sa viseze,in cusetele dotate cu aer conditionat.
-Au fost construite multe barci pe baza unor desene copiate de mana si fara a se respecta vreun proiect. Cred ca la asta te referi cand vorbesti de monstruozitati" Dar exista exemple din toate tipurile de materiale si nu lemnul e campion la asa ceva !
-Barcile de lemn pot ajunge in cel mai rau caz,daca nu mai prezinta siguranta datorita vechimii,la foc ! Programul rabla e destinat chestiilor tehnice.Caracteristica pe care spui ca barcile de lemn nu o au  ;D
-Daca pasionatii de barci ce au ales initial, o barca de lemn cu aspect clasic,sant lipsiti de gust,..atunci cred ca ar trebui sa redefinim termenul  :(
-Cu totii dorim sa aprindem luminite la mansarda,doar ca becurile au culori si aspect diferite.

-De asta e viata frumoasa !...Pentru ca vedem lucrurile diferit,..iar asta alunga plictiseala.

Atasez cateva imagini cu barci din lemn sportive.Sa nu uit : la clubul Hartley lemnul si fibra concureaza de pe pozitii egale,in aceleasi regate.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 08, 2012, 06:47:59 AM
Inainte sa atatam vreun foc pe aici :D, as vrea sa spun ca (parerea mea) adevarul e undeva la mijloc. Si eu sunt pasionat de barcile de lemn, nu sunt "vitezist" pe ape, dar cred ca daca ar fi sa aleg, as alege totusi ceva cat mai usor (de construit, dar si ca greutate). In primul rand o barca usoara va fi mai ieftina (corp, arborada, velatura etc), mai rapida, mai usor de transportat pe uscat si mai economica la propulsia la motor. Barcile grele se justifica doar de la o dimensiune in sus, adica daca vorbim de barci de larg, care au o inertie mai mare si niste miscari mai placute pe valuri decat cele usoare si nervoase.

In schimb, nu sunt intotdeauna fan al designului modern, cu lungimea la plutire cat lungimea maxima, opera vie plana, arborada si velatura supradimensionate etc. La o barca de lemn, cred ca e importanta si o estetica atragatoare, acesta fiind primul motiv pentru care lumea iubeste barcile de lemn. Daca se doresc performante maxime, ori se alege ceva gen minitransat, ori se trece direct la multicoci.

In plus, as vrea sa mai spun ceva, cu speranta sa nu fiu fugarit prea tare ;D: am invatat in timp ca e foarte greu sa scoti un om din "damblalele" lui. Cand am vazut ca oamenii o tin pe a lor, i-am lasat sa se loveasca singuri de probleme, pana isi vor schimba singuri orientarea. Nu cred totusi ca e cazul de fata, interlocutorii sunt destul de pregatiti ca sa se loveasca de probleme in alegerile lor. Si mai ales, din diversitatea de opinii intotdeauna nu e decat de castigat. Asa ca va propun sa continuam sa aducem exemple de barcute din lemn, mai clasice sau mai moderne, fiindca nu se stie cui ii va "casuna" vreodata sa construiasca unul din modele :).

Cu scuzele de rigoare daca am deranjat cumva pe cineva (desi cred ca nu), Vali de la Galati-sat :).

PS: vizavi de atasamente, a fost o mica problema cu dimensiunea directorului respectiv, deci acum se poate uploada fara probleme.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 08, 2012, 07:38:56 AM
 Vali-postarile tale sant asteptate ! Nu prea cred ca ai sanse sa deranjezi !
In ce priveste focul ...eu ma bucur de interventiile lui Buccaneer ori Gvincentiu,care contin cu siguranta partea lor de adevar,pe care  incerc sa le contrabalansez si care imi ofera prilejul sa  expun propriile vederi  :) Excluzand familia,    daca nu se ia nimeni de cainele meu,statia Vermona sau masina Aro 10,e foarte greu sa-mi creasca tensiunea  ;D Poate doar cafeaua...!?..dar nu imi place. Si pentru ca acum ma simt ca facand parte dintr-o minoritate,mai postez cateva imagini cu  barci din lemn,construite de amatori, pe care eu le consider frumoase : Medowbird /Cupid/Maid of Endor.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 08, 2012, 10:45:49 AM
In primul rand vreau sa spun ca apreciez postarile lui Bucaneer, care reflecta experienta cuiva care are contact nemijlocit cu o piata a barcilor super-dezvoltata si concurentiala, nu ca la noi. Dumnealui are mare dreptate vizavi de epavele care putrezesc in Constanta, vizavi de faptul ca pana ajungi sa dai barca la apa te plictisesti sa mai lucrezi atata la ea, si mai ales ca e greu de gasit un proiect de barca din lemn care sa aiba cu adevarat calitatile cerute in ziua de azi - tuning fin al velaturii, lungime maxima la plutire, opera vie pentru planare etc.

In schimb, la un velier clasic de lemn eu apreciez altceva in afara performantelor, si anume "spiritul" pe care ti-l induce, bucuria lucrului facut cu propriile maini, si mai ales implinirea unui vis vechi. Bineinteles ca fiecare are alte asteptari de la barca dorita, si de asta spuneam ca din opiniile divergente se trag cele mai bune concluzii. Iar ca si preferinta proprie, mie cel mai mult imi plac barcile clasice din lemn de dimensiuni mici, dar foarte seaworthy, precum pocket-cruiserele lui George Whisstock, Golant Gaffer a lui Roger Dongray sau Flicka 20 a lui Bruce Bingham. Nu sunt barci usoare, dar in schimb au calitati marine bune, si sunt alegerea celor care-si doresc sa petreaca un timp limitat pe un mic velier traditional si foarte marin:

(http://www.whisstock.com/images/119/119_david_b_int.jpg)
(http://www.yachtbau.cz/klassiker/golant-gaffer/foto1_kl.jpg)
(http://www.flicka20.com/Portals/30/images/flickas/dulcinea/412-small.jpg)

Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Captan din Februarie 08, 2012, 11:24:26 AM
Ai dreptate 100% si sunt total de partea ta si eu fiind un "clasic" si adorator al barcilor de lemn care au o frumusete aparte.
Sa nu se inteleaga ca nu mi-ar place si cele de fibra, dar daca a-si avea de facut o alegere, a-si alege tot una de lemn. Intretinerea uneia de lemn este mai costisitoare sau nu, fata de una din fibra? Imi pun intrebarea asta de ceva timp si nu reusesc sa ajung la un raspuns, argumente pro si contra sunt de ambele parti.
Poate tu, Vali, care lucrezi la ambele feluri de ambarcatiuni poate ma luminezi putin.
http://www.r-boat.org/

Sau asa? ;D
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: bogdanbuciu din Februarie 08, 2012, 11:33:39 AM
asa DA
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 08, 2012, 11:41:46 AM
 Acum ma tem sa nu deranjez,......dar eu nu cred ca exista vre-o legatura intre barca pe care,in baza preferintelor personale si-o realizeaza cu mainile lui un pasionat,in curte,indiferent de material si piata superdezvoltata si concurentiala tributara raportului cerere/oferta,modei, campaniilor de promovare,sau ultimei tehnologii de rulare a focului prin 'comanda mentala'  :) De-altfel multi dintre cei ce cumpara barci moderne,le schimba in cativa ani,'simtind ca pot mai mult" sau incep alt hobby.Pe cand nea' Istrati ce-si avea barca de aluminiu la Siret,nu foarte frumoasa,dupa ce a plutit cu ea toata viata,sa dus ,si barca a ramas nepotilor ! Dar era construita cu mainile lui !!

Nu-mi dau seama cum se simte scrirea mea la citit,asa ca in caz de deranj,...imi cer scuze anticipat.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Captan din Februarie 08, 2012, 11:48:58 AM
Intotdeauna lucrul construit de mainile tale va avea un "ceva" fata de orice gasesti de cumparat.Este normal si frumos in acelasi timp. Dar, ESTE AL TAU de la A la Z.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 08, 2012, 11:58:05 AM
Legatura intre piata dezvoltata si barcile self-built este in sensul ca oricine isi poate forma o parere foarte pertinenta despre tipul de barca dorit, avand ocazia sa se dea cu cat mai multe barci, si nu doar studiind niste planuri. Daca as fi avut acum 22 de ani posibilitatea sa ma dau si cu altceva decat cu cele 3 veliere functionale care erau atunci in Galati, probabil ca altul era parcursul meu ulterior in domeniul asta. Intotdeauna voi aprecia diversitatea de opinii, mai ales ca fiecare din noi are alt tip de experienta.

@captan: Am sa scriu in curand pe alt topic despre intretinerea barcilor de lemn versus fibra. Pana atunci, eu, tu si badea Bucius ar fi bine sa incepem sa le cumparam consoartelor cadouri pentru ziua indragostitilor, si nu sa ne holbam la gagici in pielea goala pe catamarane :D.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: mario38 din Februarie 08, 2012, 12:08:03 PM
un topic de nota 10 , face mare cinste acestui site , iar confruntarea de idei este intotdeauna binevenita. nu stiu cum se da " like" aici asa ca spun in cuvinte >>>>>>>sunt de acord cu laurentiu <<<<
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 08, 2012, 01:14:05 PM
@Vali-cred ca ai putea sa aduci singur,daca ai vrea, argumente contra, la treaba cu "studiind doar niste planuri"
-In primul rand planurile de barci  sant insotite de articole din presa uneori.Exista filmulete, forumuri in afara", cu cei ce le-au construit si care vorbesc despre comportamentul ambarcatiunii in diverse situatii,plus etapele constructiei,obstacole intampinate,etc. Apoi exista oameni ca tine ce pot deduce evolutia unei barci pe apa doar privind desenele+cateva date. Iar noi ceilalti avem acces la asa ceva  ;D

-Apoi eu m-am lasat de fotografie ,tocmai pentru ca ,folosind ani de zile, toate tipurile de aparatura de laborator,studio,sau reportaj,am pierdut legatura cu bucuria decuparii unui mic univers' armonic' din natura aparent haotica ce ne inconjoara si ma feresc sa dau sfaturi cuiva aflat la inceput de drum,ce are sufletul plin de bucuria realizarii unei imagini. Asa se face ca eu nu-mi doresc sa ma dau cu cat mai multe barci,nu sant nici profesionist,nici comerciant, vreau sa-mi vibreze respiratia atunci cand vom pluti prima oara eu si barca,pentru ca apoi sa descoperim impreuna plaja Cocuta,Cotul Pisicii,Insula Brailei,Delta....
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 08, 2012, 01:24:13 PM
Da Laurentiu, dar nu e toata lumea ca tine sau ca mine (ma refer strict la preferinte). Parerea mea e ca intotdeauna va conta senzatia subiectiva a barcagiului respectiv, care se poate sa nu concorde cu senzatia celui care a scris un articol despre barca, sau a postat pe vreun forum. Deci partea practica e cea mai importanta, si aici cred ca vom avea cel mai mult de treaba :).
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 08, 2012, 03:41:56 PM
 -Prin bunavointa ta Vali, si a celorlalti membrii ai forumului ,posesori sau viitori posesori de veliere "partea practica"se poate rezolva  :)

-Eu insa am sa mai postez cateva imagini cu barci de tip Dory,din lemn,construite de amatori,ca sa nu ramana nimeni cu impresia ca ar fi neputincioase',limitate ,sau insuficient de frumoase.

La ultima imagine am atasat un posibil membru al echipajului  :)
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: buccaneer din Februarie 08, 2012, 04:37:33 PM
De la inceput va rog sa nu luati postarile mele ca fiind din dorinta de a argumenta. Am scris fiindca nu imi este indiferent ce se intampla in tara in acest domeniu si mai ales acum la inceput de drum. Credea ca avem traditie, ca suntem "tari" in domeniu dar nu este asa. Intr-un singur orasel de pe malurile Balatonului sunt mai multe barci cu caracter decat pe tot tarmul romanesc al Marii Negre. Si asta ma doare. Am vazut clasice faine si de sport si toate de bun gust. Nu am avut senzatia ca proprietari le au pentru fite ca la Constanta.
Cu ceva ca Elver nu ajungem niciunde. Este normal sa vezi si astfel de proiecte dar nu generalizat. Pozitii gen am barca mea, 100% facuta de mana mea, sunt mandru de ea chiar daca arata ca porcu, din betigase, sfori si placaje si pluteste ca un dop de pluta tine nivelul jos.
Daca in port la Constanta ar fi numai barci ca cele postate de Laurentiu as sta pe chei o saptamana nemancat dar Elver nu este in acelasi pachet.
Desigur ca lemnul este un material nobil pentru barci. Desigur ideea lui x-petrolist cu raidul si mai ales lotca sunt grozave dar hai sa nu luam doar ce este facil si de poza.
Si mai ales inca o data nu atac pe nimeni, doar vorbim despre barci.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: gvincentiu din Februarie 08, 2012, 07:39:11 PM
OK,  un alt punct de vedere, chiar de apreciat. Ne prezinta realitatea, asa cum e ea si ne mai ridica putin capul din lucrarile noastre unde, cine stie cum, putem sa ramanem infundati. Bravo stimabile, esti de apreciat. Eu sincer, o fac ! De'asta chiar te rog sa fii cu noi, pe aici cat mai mult timp.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 08, 2012, 11:15:02 PM
-Si eu imi doresc sa stai cu noi pe forum,cat mai mult Buccaneer. Sant convins ca esti sincer interesat de fenomenul nautic' din Romania. Insa nu sant de -acord cu insinuarea ca o barca home made' va arata ca 'porcul din betigase'. Net-ul  si nu numai, e plin de exemple ce contrazic aceasta afirmatie. Apoi daca un constructor ia o hotarare,cine e desemnat sa-i spuna ca greseste ? Ne intoarcem iar la indicatii pretioase ?   Daca singur cere ajutor,..atunci e altceva....
-Eu nu tin sa dovedesc nimic nimanui si nu cred ca trebuie sa ne raportam la Balaton,lacul Ontario,sau Opera din Milano.
-La mine in familie au fost construite cateva lotci,in genul celor din asociatia Raid. A fost primul tip de barca in care m-am urcat si cu care am trecut la vasle singur dunarea cand aveam 6 ani. Acum, pe mine ma doare ,sa vad ca e asociata ea si baietii ce au ales-o sa-i reprezinte ,cu sintagma 'de poza si facila'
  Santem in Romania,asta reusim cu bugele noastre si sub presiunea crizei. Daca exista vreun sponsor grozav,eu ma angajez sa construesc un al doi-lea Bric Mircea la mine in curte,oricat ar dura. De placere.
.
Gvincentiu-
-Sosirea painii la alimentara inseamna pentru vanzator ,sfarsitul jenei de a nu avea marfa in galantar.Pentru soferul de pe masina inseamna sfarsitul cursei.Pentru motorul masinii inseamna posibilitatea de a-si scade temperatura.Pentru pensionarul ce astepta acest moment,inseamna sprint spre taraba,pentru a prinde loc in fata.Pentru copilul flamand de acasa reprezinta scurtarea timpului pana la masa.Pentru brutar=bani in buzunar.
-Toate astea sant fatete ale realitatii.  In societatea de dupa Froid,se pare ca realitatea e determinata de perceptia majoritatii.
A spune despre cineva ca prezinta realitatea,fara sa fiu specialist,ma face sa-i cataloghez [citind printre randuri ]pe cei ce nu-i impartasesc opiniile,ca alienati. Eu nu am deloc convingerea ca sant un depozitar al adevarului si daca cineva m-ar considera asa m-as simti jignit. Au fost destui cei fara de greseala,reprezentanti ai realitatii.De unul am scapat in dec' "89.
In speranta ca nu am suparat pe nimeni nici de aceasta data,va asigur de toata consideratia mea .
.
Probabil avem cu totii tangente cu adevarul [nautic'],dar nu-l putem intelege dacat impreuna,iar pentru asta exista forumuri,asociatii precum Raid,ori intalniri la tejgea'cu subiect fix' ;D
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 08, 2012, 11:43:08 PM
Eu zic sa ne adunam odata pe un mal de garla sa discutam fata in fata :). O sa fie mai greu pentru Bucaneer, care e departe, dar macar putem sa "bagam un skype" cu ocazia aia ;).
Sunt convins ca totul nu e decat o perceptie deformata de minusurile comunicarii online. Am avut de-a lungul timpului destule asemenea experiente, pe unele le-am depasit usor, pe altele nu. Propun sa nu luam ad-literam afirmatiile interlocutorilor, ci sa le filtram prin prezumtia bunelor intentii.

Revenind la barci, sunt muuuulte de discutat vizavi de ceea ce e mai bun ca barca. Avem un mare avantaj fata de altii: putem sa sarim niste etape care in alte parti sunt deja demodate, si sa trecem direct la chestiile cele mai noi.
In schimb, avem o problema: suntem incapatanati fiecare in directia lui, si astfel deseori ne epuizam energiile in mod individual, in loc sa ni le asociem. Oricum, eu cel putin am un mare motiv de bucurie: generatia noastra, cu foarte rare exceptii, a fost ferita de naravurile mai vechilor generatii de barcagii romani, adica obtuzitatea, suficientza si vanitatea, care n-au ajutat pe nimeni.
Mai bine sa continuam totusi cu ideile despre barci accesibile, si daca e nevoie, putem porni si alte topicuri ;).
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Mihaif99 din Februarie 09, 2012, 02:14:22 AM
@Buccaneer  E plin si pe aici de ambarcatiuni construite manual, doar ca nu le vezi de multimea celorlate :)
Trebuie doar sa deschizi ochii cand mergi printr-o marina suprapopulata.

Multe veliere de competitie sunt construite in aceasta tehnica. Cauta pe youtube si vei vedea :)

Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 09, 2012, 08:55:23 AM
Cred ca aici e vorba nu atat de barci de serie versus self-built, ci de calitatea barcilor obtinute prin fiecare procedeu. Parerea mea: o barca self-built bine construita ar putea surclasa o barca de serie (sunt exemple destule). Pentru a verifica totusi acest lucru, ramane sa vedem cum se comporta velierul pe care mai am putin si il termin :).
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Captan din Februarie 09, 2012, 02:14:18 PM
Care velier? Parca lucrai la o motorizata!!!
Vali mereu surprinzator!!!!
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 09, 2012, 02:18:57 PM
Ei, toate la timpul lor :). Nu e nicidecum minciuna, dar in ultima vreme prea tzipa lumea "vrem sa vedem", asa ca vom vedea impreuna barcazele cand vor fi la apa ;).
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Captan din Februarie 09, 2012, 02:20:37 PM
Uauuuuuu, deabia astept. Eu o sa fiu mai intarziat, dar nu conteaza, mai bine mai tarziu decat...................!
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Captan din Februarie 09, 2012, 02:21:54 PM
Sau lucrezi la bichil.............twin............. :D?
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 09, 2012, 02:30:53 PM
Nu, e un barcaz complet nou. Amanunte la momentul potrivit ;).
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Mihaif99 din Februarie 09, 2012, 04:56:49 PM
Citat din: Vali din Februarie 09, 2012, 08:55:23 AM
Cred ca aici e vorba nu atat de barci de serie versus self-built, ci de calitatea barcilor obtinute prin fiecare procedeu. Parerea mea: o barca self-built bine construita ar putea surclasa o barca de serie (sunt exemple destule). Pentru a verifica totusi acest lucru, ramane sa vedem cum se comporta velierul pe care mai am putin si il termin :).

A fost adusa in discutie si calitatea, dar si liniile clasice vs moderne.
Nu orice homebuilt trebuie sa aiba linii clasice. Adica eu as fi ales sa construiesc ceva modern cu coca de planaj, gen mini transat, dar Vicentiu prefera ceva clasic. Fiecare cu ce ii place, nici una din optiuni nu e gresita.   
Legenda Dunarii e un fel de velier bizantin, cel putin la o prima vedere de neinitiat, adica o ambarcatiune istorica.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 09, 2012, 06:06:44 PM
Mihaif99 -acum am citit postarea ta si mi-am luat libertatea sa atasez eu cateva imagini cu barcile de care vorbesti.
-Didi Mini-[minitransat]de la Dudley Dix. Barca realizabila in regie proprie,asa cum e si cea din imagine.
-Imagini cu barci din lemn, facute de pasionati
-Un mic catboat,tipul meu preferat de barca,doar ca nu se pupa"si cu bugetul,asa ca a fost descalificata din start. Si o mica surpriza"-nava cu aburi home made.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: buccaneer din Februarie 09, 2012, 06:47:47 PM
In ultima instanta fiecare face/cumpara ce ii place si e bine si asa daca nu ne doare in basca de nimeni si nimic. Nu este vorba de asta. Daca cineva imi spune hai sa ne dam cu ceva pe apa, sar cu placere in orice o fi. Cred ca am petrecut mai mult timp calare pe 2 busteni pe Vidraru decat am stat in ceva ce se numeste barca.
Si cu asta Vali a spus totul:
"Avem un mare avantaj fata de altii: putem sa sarim niste etape care in alte parti sunt deja demodate, si sa trecem direct la chestiile cele mai noi."
De acord cu tine Laurentiu ca o barca facuta acasa poate sa fie mai buna decat cele de serie. Sigur ca ceva facut cu mana ta iti face mult mai multa placere si te legi sufleteste de acea barca.
Nu metoda de constructie mi se pare ca e gresita ci spre ce tip de barci se orienteaza oamenii sa construiasca.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: blue marlin din Februarie 09, 2012, 07:32:57 PM
Eu cred ca vinovate de liniile cam invechite-as spune chiar antebelice- ce abunda la constuctii home made romanesti sunt planurile free (gasesti la liber doar asa ceva) si simplitatea constructiva. Cred ca pentru multi cumpararea unui proiect de barca moderna poate fi o cheltuiala destul de importanta, dar daca tot bagi mii de euro si mii de ore intr-o barca cred ca merita sa mai bagi cateva sute de euro si ore de munca intr-o barca mai frumoasa si mai performanta. Sau daca ai curaj poti sa o proiectezi singur, ai sanse sa mearga la fel de bine ca si cele proiectate de profesionisti...
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: buccaneer din Februarie 09, 2012, 07:35:53 PM
@ Laurentu: "nu cred ca trebuie sa ne raportam la Balaton,lacul Ontario,sau Opera din Milano."
Trebue sa ne uitam si sa ne raportam la ce fac altii, asa invatam. Si tu faci asta. Toate pozele puse de tine nu sunt din portul de langa tine fiindca nu are si nu o sa aibe asa ceva daca nimeni nu se uita si ce fac altii.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: buccaneer din Februarie 09, 2012, 07:38:28 PM
@ blue marin.
100% de acord.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 09, 2012, 07:55:11 PM
Si totusi, in ultima vreme in Ro s-au facut prea putine barci noi ca sa putem spune ca s-a folosit un tip sau altul de planuri.
Excluzand barcile Roberts din Voluntari, inca n-au aparut la noi barci serioase facute dupa planuri cumparate. De exemplu, Allegro a fost facut dupa un plan de forme minimal al unui Ovni francez, barca lui nea Nicu home-made a fost facuta dupa un plan de forme de Swan 39, iar alte barci de la Constanta au fost facute dupa planurile mai vechi disponibile intre pasionatii locali, planuri calitative pentru epoca lor (anii '70). Problema nu a fost calitatea planurilor, ci aplicarea lor cateodata "romaneste", determinata de lipsa de materiale si know-how. Totusi, acele barci au adus bucurie proprietarilor, si au aprins imaginatia viitoarei generatii de barcagii velisti.

Apropo, am observat ca, luati de valul discutiilor, ne-am indepartat de subiectul initial al topicului, anume swampscott dory Elver 20. Ce ziceti daca grupam discutiile despre diferitele barci self-built in alt topic, pentru fluenta si continut distinct ;)?
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: buccaneer din Februarie 09, 2012, 08:28:15 PM
Nu cred ca este cazul Vali.
Eu am spus ce am avut de spus despre Elver 20. Scuze ca am scris asa de mult "pe langa" Elver dar sa inteles, nu stiu de unde, fie nu imi place lemnul fie barcile clasice.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 09, 2012, 08:50:41 PM
@ Buccaneer -s-a pus problema ca nu-ti plac barcile home made !!!
De unde ?
Din comparatia cu "porcul din betigase" plus ca mi-am amintit de o postare mai veche de-a ta in care povesteai ca ai incercat sa faci o barca acasa,nu ai reusit si apoi ai hotarat ca "barcile mici ,din placaj,nu merita construite !!"
.
Daca refuz sa ma las condus de moda" sau de altii",nu inseamna ca ma doare la basca de tot si de toate  :)
.
Raportarea la altii,inseamna a te masura cu ei,ceea ce implica dorinta de a fi la fel sau mai bun ,ori cel mai bun. Eu i-mi doresc sa cred ca am eliminat de mult balastul unei astfel de mentalitati. Postez fotografii de acolo'pentru ca romanii nu au inca un proiectant de barci care sa vinda planuri ,iar eu nu stiu sa mi le proiectez singur.Altfel uitam cu placere de americani.
.
Saritul peste etape e extrem de daunator in multe domenii !!!
Inteleg sa montezi ultimile chestii" la un transat',ori o barca de concurs si nu in cazul celor ce vor sa se plimbe ,pe apa ,cu familia ce s-ar simti probabil monunat si intr-un "Vacantioner" [vezi foto]
.
Ce barci vor oamenii sa construiasca.. e o treaba ce nu se poate impune oricat de "gresita" ar parea unora alegerea. Am mai scris despre asta !

Nu-ti place Elver ! S-a notat ! [intonatia corecta =in prima scena a serialului Seinfeld ] :) :D ;D ;D

Si acum serios  ??? Am auzit la radio ca Braila e sub zapada in zonele rurale.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 09, 2012, 09:39:33 PM
Eu am inteles ce a vrut sa spuna Bucaneer, si nu cred ca a fost impotriva barcilor self-built. Nu toata lumea are placerea de a-si face singur barca. Insa cum spune si blue marlin, e preferabil sa alegem un plan bun cand ne apucam. Asta nu inseamna ca Elver 20 nu e un plan bun (mie-mi place), ci poate ca nu ar fi alegerea multora din noi. Oricum, e democratie, si fiecare procedeaza dupa cum crede ca e mai bine pentru el.

Eu vad altfel problema: trebuie sa trecem odata la fapte, fiindca de cativa ani se bate apa in piua pe netul romanesc despre barci, dar barci cam pauza :P. Chiar si in cazul unei barci simple s&g, constructia ei e o aventura interesanta.
Cred ca problema cea mai importanta e sa fim siguri ca am facut alegerea cea mai buna. Si cu cat stim mai multe, cu atat e mai greu de ales.

Asa ca propun sa renuntam la polemica, si sa lasam cat mai mult sa vorbeasca faptele. Avem azi tot ce ne trebuie - planuri, materiale, know-how, comunicare online instant etc etc. Asa ca, facand o analogie cu situatia noastra, zic si eu ca baietii de la Gândul Mâţei: "decat solduri de muieri, mai bine bem 30 de beri" :D, adica decat sa ne ciondanim, mai bine ne apucam sa facem sau sa reparam, reechipam etc tot felul de barcute ;).

Titlu: Re: Elver 20
Scris de: buccaneer din Februarie 09, 2012, 09:42:29 PM
Laurentiu, vad ca tu ai opiniile tale foarte bine formate, sti ce vrei deci succes cu Elver 20.
Ti-am raspuns fiindca:"Va salut colegi barcagii !  Deschid aceasta pagina din dorinta de a  supune atentiei forumistilor, o barca...". Daca tu vrei sa auzi ce iti place tie, n-o sa se intample cu mine. Ti-am spus ce cred. Ai luat comentariile mele referitoare la barca ca fiind comentari la persoana ta, gresit. Nu cred ca a meritat sa-ti raspund.
Numai bine.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 10, 2012, 12:35:02 PM
Topic redeschis, sub lozinca lui blue marlin: "make boats, not words" ;).
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 10, 2012, 12:52:26 PM
 Mi-am sters ultima postare,chiar daca nu renunt la idei !
.
In calitatea prospat dobandita de "individ cu opinii f.bine formate",recomand : consumul a minim 2 litri de apa pe zi, purtatul ochelarilor de soare si SWR cat mai mic ,la reglarea antenelor CB.   :) ;D
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: nicu din Februarie 10, 2012, 12:57:27 PM
reflectata cat mai mica la orice tip de statie!
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Rumpi din Februarie 10, 2012, 02:08:40 PM
 In primul rand, multumesc Vali ca ai redeschis topicul. Initial nu consideram ca am ceva de spus la subiect, si despre subiectul initial nici nu am. Cred insa ca trebuie sa fac cateva consideratii despre discutia ulterioara, chiar daca nu se incadreaza sub sloganul "make boats, not words" deoarece evident ca voi produce numai cuvinte.

1. Despre constructia de amator in sine:
Asa cum am mai spus, consider ca in actuala conjunctura romaneasca o constructie de amator nu este rentabila decat in cazuri speciale. Cheltuielile cu constructia efectiva a cocii reprezinta mult prea putin din totalul cheltuielilor pentru a influenta cu adevarat decizia constructorului. Sau asa ar trebui sa fie. Cititind ultimul numar din Woodenboat aflu ca un sloop de 11,5m construit in regie proprie cu economie maxima, a costat 85000 de dolari si 7500 ore de munca (impartita pe 10 ani).
Rezulta ca oricine isi face barca cu mana lui o face pentru o plusvaloare necuantificabila. Asta poate fi vestita mandrie resimtita cand ai lucrul tau facut de tine sau pur si simplu cel mai la indemana mod sa scapi de stresul cotidian. Nu mai suntem in vremurile intunecate cand in lipsa unei industrii de profil si a unei piete cel mai simplu mod sa ai barca era sa pui mana si sa o faci.

2. Despre planurile folosite:
Orice barca e un compromis. Aceste compromisuri apar undeva pentru un set special de cerinte si unele dintre ele se generalizeaza devenind curent de gandire dominant, respectiv moda. Urmeaza apoi batalii inversunate in apararea compromisului ales. Fenomenul nu e specific barcilor ci general uman aplicabil de la sosete la nevasta. Ca sa raman la barci designul urmeaza anumite mode si nu exista o "evolutie" lineara adevarata care sa ne garanteze ca daca aleg un plan din 2012 acesta va fi cel mai bun. Chiar daca ne mandrim ca astazi intelegem mai mult din teoria proiectarii navei decat acum 100 de ani asta nu inseamna ca barcile sunt mai bune. Inseamna doar ca ne adaptam mai bine compromisurilor actuale. Si sa nu uitam un lucru esential, gustul estetic este ceva invatat si  majoritatea de obicei habar nu are de ce barcile care le plac lor arata in felul respectiv, sau daca are vre-un sens sa arate astfel.

3. Concluzii pentru topicul de fata:
Discutia in contradictoriu pe un forum de barci asupra unor aspecte de principiu ale culturii umane este neproductiva pentru forumul respectiv. Asta deoarece forumul nu este dedicat respectivelor probleme, ci unor aspecte tehnice ale constructiei si utilizarii diferitelor tipuri de ambarcatiuni si se bazeaza pe respectivele diferente ale culturii umane.
Acestea fiind spuse rog mult toti participantii la forum sa utilizeze functia de previzualizare inainte de a posta, si de reflecta daca si in ce fel postarea lor contribuie la dezvoltarea comunitatii si daca respectiva postare se refera la subiectul vizat sau aluneca in discutarea altor aspecte. 
Tin sa mai mentionez ca nu consider ca actuala discutie a degenerat intr-o "cearta", nici macar intr-o argumentare mai serioasa, ci este un exemplu tipic de deraiere de la subiect si discutie principiala deghizata.
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: draken din Februarie 11, 2012, 04:22:56 AM
Pana la urma, omul doar isi anuntase o preferinta si nu cerea parerea despre ea, ci doar intreba daca cineva are idee cata epoxidica intra in toata afacerea....De aici, da-i si lupta....cu clasice, cu ne-clasice, home made, factory made ...  cu tot felul. De gustibus non dispudandum. Nu-i frumos ce e frumos, e frumos ce ... place fiecaruia. Libertate, nu?
Acum, sa fiu iertat ca sar putin din subiectul cu epoxidica: oricare masina, oricare barca, oricare casa e parte a unui efort colectiv de constructie si inzestrare. Intr-un final, patrimoniul asta ajunge sa te caracterizeze ca natiune. Fiecare trebuie sa fie liber sa aleaga ce-i place, dar ar fi extraordinar ca prin fiecare alegere libera sa se imbogateasca o suma a alegerilor care, intr-un caz bun, ar fi misto sa nu se dovedeasca a fi un soi de corcitura de ospiciu cu Disneyland in pragul falimentului
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 11, 2012, 01:08:11 PM
 Cred ca se simte nevoia de mai multa democratie, pe un forum,ce mie mi se pare ca nu schioapata deloc la acest capitol. :) Stiu ca pare paradoxal ce spun,dar ,uitati ce va propun :

- Incepand de astazi,11 februarie,declar deschisa "sesiunea de opinii" :) Astfel in perioada urmatoare,rog pe toti cei ce vor sa aduca argumente pro,sau contra, visavi' de proiect ,sa o faca.Indiferent daca forumistul e profesionist ca Vali , ori amator.

-Apoi vom supune la vot, 'oportunitatea materializarii proiectului ] [il voi ruga pe Vali,sa posteze un grafic ,animat'] Rezultatul va exprima ,destul de clar, opinia forumului ! Acumaaa,...cred ca ar trebui ca initiatorul,sa aiba drept de veto ! Dar altfel va privi lucrarea avand sustinere morala sau vot de blam"
In caz ca omul tine neaparat sa faca proiectul,ramane totusi replica din 'scrisoarea pierduta :"tradare ,tradare ,..dar sa stim si noi ! ;D

Procedura s-ar putea generaliza,lucru ce cred eu ,ar duce ,printre altele la un mai justificat si profund sentiment de apartenenta la un grup de forumisti pasionati.

Eu am prezentat la inceputul topicului cateva caracteristici ale barcii,pe care eu le consider si argumente ,vreau sa mai spun cate ceva :fundul plat,impreuna cu velatura joasa ,latimea la CM si faptul ca echipajul calca pe cea mai de jos cota interioara,contribuie la stabilitatea initiala a barcii,avand ca rezultat-bandare f.redusa in mars -lucru ce imbunatateste considerabil confortul,ori activitatile ce se desfasoara la bord,cum ar fi gatitul
-Arborada joasa si f. usor de demontat', face ca barca sa aiba acces in multe zone din Delta si nu numai .
-Velatura impartita in 3 piese,face ca acestea sa fie usoare si deci usor de manevrat,croit, cusut ,intretinut.
-Fundul plat usureaza urcarea pe peridoc si transportul.

Va invit acum sa va expuneti opiniile  fata de proiect,chiar daca unii dintre voi ati mai facut-o.[vor conta la vot]
Multumesc !



Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 11, 2012, 02:38:03 PM
Eu vad problema cam asa: nu prea avem cum sa-ti dam informatii care sa te ajute sau nu in alegerea Elver 20, nimeni din noi neavand contact direct cu asa ceva. Asa ca solutia e sa ne uitam impreuna la ceea ce s-a scris despre barca pe net:

http://www.willmarsh3.net/el/elver_top.html
http://www.willmarsh3.net/el/elver_why.html
http://aipaul.tripod.com/id5.html
http://forum.woodenboat.com/showthread.php?53831-20-Elver-CAnoe-Yawl-Rigging

Parerea mea e ca barca e buna pentru ape interioare, avand pescaj mic, stabilitate buna, velatura joasa, estetica interesanta, si toate avantajele pe care le-ai spus. Mie, dupa cum ti-am mai spus, imi place, si daca te vei hotari, vei avea suportul meu tehnic si moral ;). In plus, propun sa ne "focusam" pe chestiuni tehnice, utilitare sau estetice, si mai putin pe chestiuni de "politichie", democratie etc :P.

Ca un inceput, uite care au fost cerintele tipului care si-a construit Elver-ul "No Strings Attached" (primele 2 linkuri):
"In summary the requirements are:

Less than 20'
Trailer weight < 1500 lbs
Classic lines
Quick to build
Draft <= 12"
Quick launch and retrieval"
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 11, 2012, 03:32:43 PM
 -Multumesc Vali ! Nu propun sondajul pentru a obtine vre-un ajutor,ci pentru a da colegilor de forum posibilitatea sa se pronunte in legatura cu acest proiect sau cu altele.Dar daca nu se incadreaza ....! ;D
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: blue marlin din Februarie 11, 2012, 09:08:29 PM
Citat din: Laurentiu N. din Februarie 11, 2012, 01:08:11 PM
...
- Incepand de astazi,11 februarie,declar deschisa "sesiunea de opinii" :) Astfel in perioada urmatoare,rog pe toti cei ce vor sa aduca argumente pro,sau contra, visavi' de proiect ,sa o faca.Indiferent daca forumistul e profesionist ca Vali , ori amator.
...
Va invit acum sa va expuneti opiniile  fata de proiect,chiar daca unii dintre voi ati mai facut-o.[vor conta la vot]
...

Daca mai e valabila oferta as avea cateva observatii si pareri -personale- despre aceasta barca rezultate dintr-o analiza sumara a schitei postate de Laurentiu la inceputul topicului. Daca au fost deja mentionate ignorati totul  :)
-fundul plat(foarte plat) cu o racordare de raza foarte mica la bordaj din punct de vedere hidrodinamic nu este de loc ok influentand negativ rezistenta la inaintare(produce desprinderi ale liniilor de curent) si un slamming de fund puternic, atat de prova cat si de pupa(lovituri dure ale valurilor pe fundul plat - pe valurile scurte produse pe dunare cand bate vantul contra curentului e un fenomen sigur violent)
-forma pupa foarte stransa pentru navigatia pe ape interioare nu are o mare utilitate, alungeste doar barca si micsoreaza spatiul in cockpit si la interiorul pupa
-derivorul - este proiectat pt a reduce cat mai mult pescajul dar are suprafata, forma si profilul ineficiente pt a putea strange vantul, pe dunare asta ar insemna sa mergi in amonte doar cu vant portant sau cel mult tratravers
-carma - aceiasi problema ca si derivorul, suprafata mare, profil ineficient <=> crestere rezistenta la inaintare
-greementul - mi se pare complicat pt o barca de marimea ei, 2 arbori+vele aurice=multe manevre fixe si mobile; cei 2-3m2 de vela pe artimon nu prea ii justifica existenta, pt echilibrare ar fi suficient mutare arborelui unic spre pupa
-constructiv, chiar daca are o suprafata mare plana, nu mi se pare deloc o structura simpla, e possibil sa necesite aproape la fel de multa munca ca si o carena mai eleganta tip J class
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 11, 2012, 10:17:20 PM
Si totusi:

- racordarea dintre fundul plat si bordajul lateral poate fi considerata o gurna, element destul de folosit la barci de tipul asta. Intr-adevar, daca racordarea e paralela cu linia de plutire (fundul fiind perfect plat), rezistenta reziduala e mai mare decat in cazul unei gurne care urmeaza liniile de curent. Insa cred ca e un compromis acceptabil pentru o barca suficient de usor de construit, la care nu conteaza asa de mult calitatile de viteza.
In schimb, slammingul ar putea fi o problema, dar nici forma barcii nu e de "dory" curat. Astfel, racordarea cu bordajul curbat determina o crestere progresiva a flotabilitatii  la imersarea succesiva a extremitatilor barcii, drept pentru care cred ca slammingul va fi mai mic decat la o "dory" autentica.

- chiar daca forma double-ended nu e chiar utila pe ape protejate, avantajul e ca lungeste barca la plutire, adaugand si ceva flotabilitate. Cockpitul e suficient pentru un echipaj de 2 oameni, iar in plus forma double-ended are poezia ei, de barcuta clasica :).

- derivorul se poate modifica pentru comportament imbunatatit la vant strans. La fel si carma, la nevoie se poate modifica, chiar ma gandesc la un sistem basculant care sa nu presupuna grosimea mare a profilului superior al penei carmei. Singura mea indoiala e vizavi de stabilitatea preponderent de forma a barcii, adica daca e nevoie si de ceva lest. Insa trecand la "next step", constatam urmatoarele:

- greementul impartit in vele de suprafete mici are multe avantaje pentru navigatia pe ape interioare:
a) catargul nu are nevoie de manevre fixe (ancorare), ci se fixeaza pur si simplu in locasul lui
b) centrul velic este mai coborat decat la un greement inalt, deci rezultanta fortei vantului actioneaza mult mai aproape de linia plutirii, ceea ce inseamna o stabilitate mai buna, ajutata si de forma barcii, cu fund plat.
c) reducerea velaturii se face simplu, prin coborarea focului si velei pupa, ramanand doar randa, centrul velic ramanand deci in acelasi echilibru cu centrul de rezistenta laterala. La o adica si randa se poate tertarola, astfel ca suprafata velica se poate regla in limite largi in functie de taria vantului.
d) nu in cele din urma, velatura ii confera barcii o poezie aparte, care vine din vremurile vechi, ca dealtfel cam la toate velierele de tip canoe-yawl.

- sistemul constructiv e destul de simplu, as spune chiar socant de simplu pentru o barca clasica de lemn. Singurele chestii pe care le-as schimba oarecum ar fi amenajarile interioare, in rest barca nu prea mai are loc pentru imbunatatiri, fiind gandita destul de bine in opinia mea pentru destinatia ei.

Chiar daca la inceput n-am fost foarte entuziasmat de barca, in timp, dupa ce am mai studiat ceea ce se scrie despre ea, mi-am schimbat parerea, si pot spune ca e una din barcile la care compromisurile se imbina intr-un mod reusit. Parerea mea a fost schimbata, in afara linkurilor pe care le-am postat, de acest articol din 1981, aparut in defuncta revista Small Boat Journal: http://www.sredmond.com/elver_sbj_art.htm

(http://aipaul.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/port.jpg)
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: blue marlin din Februarie 11, 2012, 10:57:49 PM
Citat din: Vali din Februarie 11, 2012, 10:17:20 PM
- greementul impartit in vele de suprafete mici are multe avantaje pentru navigatia pe ape interioare:
a) catargul nu are nevoie de manevre fixe (ancorare), ci se fixeaza pur si simplu in locasul lui
b) centrul velic este mai coborat decat la un greement inalt, deci rezultanta fortei vantului actioneaza mult mai aproape de linia plutirii, ceea ce inseamna o stabilitate mai buna, ajutata si de forma barcii, cu fund plat.
c) reducerea velaturii se face simplu, prin coborarea focului si velei pupa, ramanand doar randa, centrul velic ramanand deci in acelasi echilibru cu centrul de rezistenta laterala. La o adica si randa se poate tertarola, astfel ca suprafata velica se poate regla in limite largi in functie de taria vantului.
d) nu in cele din urma, velatura ii confera barcii o poezie aparte, care vine din vremurile vechi, ca dealtfel cam la toate velierele de tip canoe-yawl.
Punctul "b" nu stiu daca chiar e un avantaj la apele interioare, vantul la nivelul apei e ecranat frecvent de maluri.
Punctul "d" 100% de acord
Totusi 3 scote de reglat mi se pare cam mult in conditiile in care vantul pe Dunare e destul de neregulat

Citat din: Vali din Februarie 11, 2012, 10:17:20 PM
- sistemul constructiv e destul de simplu, as spune chiar socant de simplu pentru o barca clasica de lemn. Singurele chestii pe care le-as schimba oarecum ar fi amenajarile interioare, in rest barca nu prea mai are loc pentru imbunatatiri, fiind gandita destul de bine in opinia mea pentru destinatia ei.
A lipi sipci de 20mm una langa alta nu mi se pare chiar socant de simplu chiar daca formele sunt "braziliene" :D

Ma bucur ca apar mai multi "avocati" pt Elver si nu doar "procurori". Chiar daca i-au cam trecut timpurile merita sa ii fie recunoscute partile bune  :)
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 11, 2012, 11:16:16 PM
Cel mai des conditiile pe apele interioare sunt potrivite pentru navigatia cu o velatura de tipul lui Elver. Destul de rar valurile sunt intr-atat de mari incat sa ecraneze semnificativ velatura, si de obicei atunci nu se prea iese cu vele.
Iar cunoscandu-l pe Laurentiu, stiu sigur ca pentru el cele 3 scote de manevrat sunt tot atatea cadouri :D.

Iar cand am spus simplu nu am spus neaparat si super repede. Pana acum nu am intalnit un mod mai eficient de a obtine din lemn un corp rotund de barca clasica. Mai ales ca se scapa de placarea dificila (si cronofaga) cu baghete a zonei fundului.
Pentru mine, daca ar aparea pe Dunare o barca precum Elver, ar fi o mare bucurie, si o oaza de poezie intr-un desert de salupe hidoase de plastic, pe care le intalnim aproape exclusiv pe Dunarea romaneasca :).
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Laurentiu N. din Februarie 12, 2012, 05:46:13 AM
-Va multumesc ! La amandoi,pentru postari !

@ Blue M.
-Din punctul meu de vedere ideea votului ramane in picioare,iar Vali e un tip deschis ,va fi de-acord :)
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Captan din Februarie 12, 2012, 09:50:39 AM
Asta arata bine!?
http://www.willmarsh3.net/el/elver_danielg.html
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: Vali din Februarie 12, 2012, 10:01:37 AM
De gustibus...
Titlu: Re: Elver 20
Scris de: ss din Februarie 12, 2012, 11:40:04 AM
Citat din: Captan din Februarie 12, 2012, 09:50:39 AM
Asta arata bine!?
http://www.willmarsh3.net/el/elver_danielg.html

Cam bling-bling!  :-X