Sa inceapa distractia !
Constructia unui caiac, nu e o munca, e o placere, o joaca.
Așa da! Mână de profesionist! Numai să nu mai atenteze aștia anonimi la netul cel avem, fiindca nu mai putem să ne clătim ochii cu lucruri deosebite!
Dupa 10 ore de uscare la aproximativ 20 de grade, fibra de sticla se dezlipeste cu usurinta de pe placaj. Se pare ca rasina pe care am luat-o pt test e poliesterica, nu epoxidica cum am crezut.
Cam ciudat ???. Daca e poliesterica, are miros puternic de stiren, oarecum asemanator cu unii diluanti. In plus, la poliesterica intaritorul e peroxid de MEK, si se adauga in procent de maxim 2%. La epoxy in schimb, intaritorul are miros de amoniac, si se adauga in procente intre 30 si 60%, in functie de rasina.
Daca ne poti spune de unde e luata rasina si ce scrie pe ambalaj sau bon, te putem indruma in deplina cunostinta de cauza.
Din ce se vede, caiacul pare un Shearwater, iar placajul folosit pare okoume combi de 4 mm. Felicitari pentru lucrul in CNC, se vede clar calitatea debitarii :).
superb inceput herr Imi
sa o ti tot asa
Test 1
- rasina epoxy Larit 285 cu intaritor rapid 40 %
- fibra de stica se dezlipeste dupa 10 ore de uscare si presare
Test 2
- rasina epoxy Epiphen RE 4020 cu intaritor DE 4020
- fibra de sticla se dezlipeste dupa 24 de ore de uscare si presare
...sunt nedumerit
Acum a venit randul sa intreb ce fibra ai folosit :). Sa nu fie ceva tratat cu vreun "binder", caz in care epoxy nu dizolva binder-ul respectiv, deci nu adera cum trebuie. Me imi pare totusi fibra "cloth" de la Polydis.
Nu cunosc rasina Larit, dar despre Epiphen pot garanta ca e "varf de gama", fiind formulata special pentru impregnarea lemnului. Procentul de intaritor e de 30%, temperatura de lucru minim 14 grade, optim 20-25 de grade. Exista 2 tipuri de intaritor: rapid, cu timp de polimerizare initiala 8-9 ore, si lent, cu timp de polimerizare initiala 23-24 ore.
Ceva nu a fost in regula la lipitura ta, nu trebuia sa se desprinda. Mai da-ne niste detalii, ca o scoatem noi la capat.
Nu am degresat palcajul inaite de lipire. Ce diluant se poate folosi pt. a curata placajul inainte de lipire ?
Salut ! ...nu cred ca trebuie degresat placajul (parerea mea) !
Pe de alta parte, eu candva am construit o barca din lemn si placaj (okume) ,si atunci am folosit epoxy cumparat de la Rompolimer si am fost f. multumit ....se intarea repede si nu se deslipea nici de-al draqu ;)...
In schimb, ultima data am luat epoxy de la Polydis ,dar s-a schimbat "calimera"....adica nu se intareste la fel de repede...
O concluzie fata de cele relatate puteti trage singuri....decizia va apartine si n-am "partipris" cu nici una dintre cele doua firme ;)
Placajul nu trebuie degresat, in schimb nu trebuie sa fie umed. Rasina intra in porozitatea lemnului si face priza buna dupa polimerizare.
Oricum, dupa aspectul fibrei dezlipite, cred ca problema e de la fibra. Cum a ramas rasina de pe lemn, e solida si face corp comun cu lemnul, sau la fel se dezlipeste?
Dupa cum se indoaie fibra dezlipita as zice ca rasina nu este in regula. Fibra de sticla imbibata bine cu rasina ar trebui sa fie mult mai rigida dupa intarire.
M-am gandit sa prezint constructia caiacului pe episoade, iar ce am facut pana acuma sa consideram ca a fost ep.1. Deci, urmeaza:
Ep. 2 - Imbinarea formelor
Azi dupa-masa au fost 21 de grade, temperatura numai buna pt. lucrat, dar de vreo jumatate de ora a pornit o ploaie rece care-mi f__e directia cu temperatura din timpul noptii.
Buuun, primele lipituri au polimerizat, cu toate ca a fost cam frig zilele astea ( noaptea au fost 4-5 grade).
Am lipit formele de pe o parte a caiacului, ( lipitura in sus), iar dupa ce a polimerizat rasina, le-am intors pe partea cealalta ( cu lipitura un jos ). Apoi am suprapus celelalte forme, simetrice cu primele, le-am fixat intre ele cu banda adeziva incat sa nu se miste si le-am tras o lipitura.
Asa am obtinut 2 forme identice, iar ambele au lipitura pe partea interioara a caiacului.
Totusi, la o pereche de forme, apare o diferenta de 2 mm intre cele 2 jumatati atunci cand le suprapun, adica sunt putin torsionate, dar cred ca le rezolv din smirglu.
Ce inseamna o taietura la CNC !!! AI grija ca daca temperatura e scazuta si e ceva umiditate in aer, rasina face o pojghita alba la suprafata. Poate la imbinari nu se vede, dar daca imbraci in fibra.... Tot de asta astept si eu sa mai creasca un pic temperaturile, fiindca eu imbib lemnul si sa nu am probleme.
Am imbinat si " cozile de randunica "
Din cauza ca nu am depozitat placajul culcat pe orizontala ianainte de a-l taia pe cnc, a capatat o curbura, care acuma imi da de lucru in plus. La formele lungi nu e o problema, ca oricum trebuie curbate, dar astea mici trebuie sa fie drepte.
Am intins rasina pe ambele parti ale placajului, am lasat sa patrunda in fibra, apoi am invelit-o in punga si la presa cu ea. Ma gandesc ca dupa ce polimerizeaza rasina, o sa tina placajul drept ( cel putin asa sper )
Am tinut alta forma din placaj, vreo 30 de min. in apa fierbinte, apoi la presa si cu ea. Am pus-o intre 2 cartoane si ziare care sa absoarba apa.
Sunt curios care metoda va functiona.
Am facut niste masuratori sa vad daca sunt diferente intre fisierul de pe calculator si formele care au rezultat in urma taierii. Nu sunt. Apoi am trasat locurile unde vin montate bulkhead-urile, ca sa nu trebuiasca sa le pun dupa ochi si sa iasa ceva stramb.
Dupa lipire, cele 2 forme care formeaza partea de jos a caiacului, nu au iesit identice. Era o diferenta de 2-3 mm intre ele, asa ca le-am luat un pic la smirglu. Acuma sunt identice, dar mai inguste decat prevedea proiectul. Sper sa nu afecteze prea tare imbinarea intre placi si forma finala a caiacului.
Imi , pana la urma caiacul tau ce e ? Un "shear" de 17 picioruse ?
Da, e un "shear"
Masurat, trasat, slefuit...si iara slefuit...si iara...si din nou...si inca odata... . Nu e operatiune care-mi face o deosebita placere, dar rezultatul final conteaza.
Caldura a venit cam brusc anul asta si nu am beneficiat de o primavara suficient de lunga cu temperaturi ideale pt. a lucra la caiac, iar acuma, la mine in pod, atmosfera se cam incinge - la propriu - in timpul zilei. Ieri am aut parte de 34 de grade C, iar pt. maine se anunta 30 de grade, asta inseamna ca in pod vor fi spre 40.
In ce masura afecteaza caldura exesiva lucrul la un caiac ? se poate deforma placajul si sa iasa stramba constructia ? dar rasina cum lucreaza in combinatie cu fibra si placajul ?
Daca a lucrat cineva in conditii asemanatoare, l-as ruga sa-mi spuna daca trebuie sa-mi fac griji din cauza caldurii.
Multumesc.
La temperaturile 30-35 grade astea eu m-am intalnit cu cateva probleme:
- deshidratarea :)
- rasina polimerizeaza repede (in 15 minute se incalzeste in mana si o arunci)
- nu reusesti sa pui fibra cum trebuie (nu ai timp sa scoti bulele de aer) fiindca se ingroasa si raman in interior. La suprafata prinde o pelicula iar gazele nu mai ies, deci vei avea bule mari de aer sub tesatura.
- la fillet-uri (cum am avut eu in prova si pupa) a inceput sa fiarba si am varsat-o repede la pozitie si dăi si chinuie-te la smirgheluit pentru a-i da forma.
Am observat ca cel mai elegant se lucreaza dimineata (e vorba de rasina) pe la 17-20 grade. Despre deformarea placajului nu am ce sa iti spun fiindca nu mi s-a intamplat. Bine, poate foarte putin fundul, dar asta a fost inainte de a-i pune bordurile si de a le fixa cu sarma.
Exista o modalitate pentru a indeparta bulele acumulate in rasina. Se foloseste o turbosuflanta cu aer cald, imediat dupa aplicarea rasinii. Explicatia este ca la caldura data de jetul de aer, bulele se sparg si rasina se intinde, fluidizandu-se .
N-am aplicat inca metoda, insa urmeaza chiar saptamana asta :) .
Treaba cu suflanta am vazut-o intr-o filmare pe you tube si functiona, dar nu as vrea sa am nevoie de metoda asta. O sa incerc sa lucrez cu rasina seara, ca sa aiba timp sa polimerizeze lent noaptea.
Pentru ca am inceput sa cos formele pe masa si era incomoda operatia, plus ca nu aveam un control precis asupra formei, am facut niste propte din osb,
un sitem care tine formele la locul lor in timpul lucrului.
Treaba asta imi aduce aminte de "basket mold"-ul celor de la bateau.com. Buna idee, se poate aplica de la un caiac pana la gogeamitea iahtul :).
Am cusut placile, imbinarile au iesit muchie de cutit, dar varful din fata are o deviatie fata de axul de simetrie, de 5 - 6 mm spre stanga.
Am desfacut partea din fata, dar tot nu am reusit sa-l indrept. Dupa ce scap de la lucru ma duc sa-l desfac de tot, ...@&^%$@)%$%!@$#@@$!!!!
Deviatia aia imi sta pe creier !
Ieri dupa masa am luat o pauza de la treburi gospodaresti neatractive precum renovatul prin casa si am trecut la cusut puntea.
Totul a mers bine si frumos, dar forma finala era alta decat trebuia. Tzapa ! Am pus formele alea doua laterale subtiri, invers, cu susul in jos. Asa ca, da-i si desfa ca sa ai ce coase din nou.
De data asta a iesit forma care trebuie. Nu stiu cum am reusit prima data sa pun lateralele de la punte invers si culmea, le-am cusut pe amandoua, fara sa-mi dau seama de ce prostie fac.
Hai, Imi, ca vine TID-ul. Zici ca mergi anul asta cu el? Iese frumos tare, dar te si ocupi de el. Cand ziceai ca-ti depui candidatura pentru cel dintâi om al țării? :)
Vreau sa merg la TID cu el, sper sa-l termin pana atunci. Cat despre candidatura, nu cred ca mi se potriveste.
Miserupistul lenes din mine spune:
- Laaas' ca-i bun ! Meeerge... Cand faci poza stergi linia aia facuta cu creionul si trasazi una mai incolo, unde arata firul cu plumb cu varful, ca sa dea bine pe forum, ... ca doar n-o sa-si dea nimeni seama.
Perfectionistul:
- Nu nu ! fa acolo sa iasa bine ! La milimetru !
CTC-istul, greu de cap, ..ca de plumb:
- Ba, eu nu mint, mie cum imi atarna, asa ti-o arat.
...
Na , acuma dupa care sa te iei ?
Eu îi trăgeam una de nu se vedea. Sunt puțin îngrijorat de faptul că prima julitură să nu se lase cu infarct :)
Episodul asta l-am facut sambata trecuta, dar nu am avut timp sa pun pozele pana acuma
Dupa lipiturile finute din episodul trecut, azi noapte am trecut la treburi serioase, lipituri care sa tina. Am mai pus ceva rasina in locurile de unde am scos sarmele, dupa care am preparat o pasta din rasina + material de umplutura ( microbile) si l-am intins cu spaclu. Dupa ce a inceput sa se intareasca treaba,
am aplicat peste o banda din fibra de 40 mm latime si i-am mai dat peste un strat de rasina fara material de umplutura, cu pensula. Sper sa fie rezistenta lipitura.
Ca la carte, Imi. Le trimiti si celor de la CLC niscaiva poze?
Nu cred ca ar fi incantati
Pe bucata de chila din zona cockpit-ului, i-am facut dubla intaritura. Rasina + banda de fibra de 40 mm latime, iarasi rasina + inca o banda de fibra de 80 mm latime. Sa tzina !
La caiacul asta vreau sa-i montez derivorul retractabil din imaginea atasata. Pozitia lui pe chila se calculeaza in fuctie de tipul de caiac, de lungimea lui, sau pot sa-l pun la nimereala ?
Ma gandeam sa caut cateva caiace pe net care au derivor si sa aproximez cam la ce distanta fata de pupa au derivorul si sa-l pun si eu cam asa.
cum am mai spus si dincolo ... pozitia catarg + inzestrarea cu vele = centru velic => centru de deriva => pozitia derivorului
Citat din: Imi din Iunie 08, 2012, 06:57:08 PM
La caiacul asta vreau sa-i montez derivorul retractabil din imaginea atasata. Pozitia lui pe chila se calculeaza in fuctie de tipul de caiac, de lungimea lui, sau pot sa-l pun la nimereala ?
Ma gandeam sa caut cateva caiace pe net care au derivor si sa aproximez cam la ce distanta fata de pupa au derivorul si sa-l pun si eu cam asa.
Avand in vedere ca vei merge cu vant din sector pupa sau cel mult de travers cred ca poti sa il plasezi un pic in spatele centrului de greutate al velei fara sa te complici cu prea multe calcule. Adica exact cum spune Mario, dar la ochiometru :D. Nu prea ai ce sa gresesti...
Am uitat sa spun ca nu voi avea vela la caiacul asta. Am vazut ca majoritatea caiacelor de mare au un skeg din asta si ma gandesc sa montez si eu unul, daca tot l-am luat.
Ciao Imi, si in primul rand jos palaria pentru lucrare :). Skeg-ul pliabil se monteaza la pupa, si foloseste la stabilitatea directionala.
Important e cum se face prinderea, asa incat imbinarea sa fie etansa. Stiu ca de obicei epoxidica nu prea adera la plastic, decat daca e slefuita suprafata.
Sa traiesti Vali. Producatorul spune ca carcasa skeg-ului e din ABS si se lipeste cu epoxidic. Voi vedea in curand daca e asa.
salutare Domnu Imi. si felicitari pentru caiac. vad ca te-ai apucat inaintea mea de el.. si eu am acelasi model si inca nu stiu cum sa fac.. nu prea are cum sa polimerizeze rasina la 13 18 g cum sunt pe aici prin anglica... dar o sa incerc sa gasesc eu o solutie. podu tau imi aduce aminte de suncile puse la afumat.. e frumos, arata bine. nu stiu daca am citit, ce grosime are placajul?
te las sa-ti termini treaba. sa lucrezi in liniste , sa nu te grabesti ca mine sa nu faci greseli.si daca e cald fa-te pasare de noapte..liliacceva ca altfel nu merge.. si e pacat sa strici rasina. te salut si astept sa vad continuarea
;)
Salut Paul
N-am mai vorbit demult. Cat mai stai in Anglia ? Parca ti-am vazut barca pe Bega, dar nu sunt sigur ce era a ta.
Incet si prost, cam asa a mers treaba la constructia caiacului in ultima vreme, dar finalul
e unul fericit.
Nu am mai studiat manualul si nici nu mi-a stat capul la munca, adica am lucrat fara sa gandesc intai ce
aveam de facut si am dat-o in bara cu fileturile.
Am folosit 3 tipuri diferite de material de umlutura de bagat in rasina pt. a face din el un
adeziv mai pastos.
1 - un praf alb, fin si foarte usor- microbile - care la un volum de un litru nu cred ca are 50 g greutate.
In amestec cu rasina se face o pasta translucenta foarte fina.
Avantaj - foarte usor si fin. Se intinde usor si rezulta o suprafata fina.
Dezavantaj - nici unul.
2 - Dupa ce am folosit tot praful ala minune la intarirea chilei + umplutura in pupa si prova, la filatarile laterale
am trecut la faina de lemn. Oribil !
Avantaj - usor si ieftin.
Dezavantaj - nu se poate face o pasta fina, nu se intinde neted, dupa uscare e zgromturos, chiar oribil.
Aici am dat-o in bara cel mai rau. Am facut filetul de 4 cm si am pus banda de fibra tot de 4 cm peste el,
fara sa ajunga marginile fibrei pe lemn. Nu stiu cum am reusit sa fac prostia asta dar am facut-o, iar cand mi-am dat seama,
era deja treaba intarita si nu se mai inmuia nici cu cocolino. Au iesit fileturile zgromturoase, denivelate si
ineficiente ( fibra nu ajungea pe lemn ). Si ca un bonus, trecerea dintre fileturi si placaj se facea sarind cu
degetul peste o bordura destul de proeminenta si zgromturoasa. Al doilea bonus - am patat placajul in mai multe zone cu
rasina, dar asta nu ma deranjeaza ca oricum vine acoperit.
Pana acuma a iesit urat si prost, urmeaza partea inceata si parca fara sfarsit - slefuitul.
Cand am vazut ce lipituri hidoase am facut, am pus mana pe smirglu. O saptamana ! Aveam impresia ca nu se mai termina
treaba asta, plus ca a venit si canicula peste mine ( termometrul arata 36 -37 grade ) Mi-am tras o masca din aia 3M
cu filtre laterale pe mufa si da-i. Ca cat curgeau mai tare apele de pe mine cu ata mi se lipea mai mult praf de fibra
de sticla de piele.
Dupa 1 saptamana de slefuit am indepartat fibra de pe cateva fileturi si am netezit rasina care a ramas.
3 - am trecut la pudra de talc, ca material de umlutura.
Avantaje - in amestec cu rasina se face o pasta fina albicioasa translucenta, care se poate intinde cu spaclu.
Iasa ca un glet fin pt. finisaje.
Dezavantaje - este greu.
Peste fileturile netezite cu smirglu am tras cu spaclu in strat de rasina cu talc peste care am pus banda din fibra
lata de 8 cm ( in zona cockpit-ului) si am mai dat un strat de rasina cu pensula.
De data asta a iesit neted.
salutare domnu Imi.
ma ma bucur ca inaintezi. eu nu prea am la ce sa mai ma intorc..deocamdata sunt permanent aici cu copil ,cu nevasta..asa ca nu ne vedem anu asta...
barca ..da ai vazut-o bine este si se da des pe bega..am lasat-o la andrei..pustiul cu care am fost pe bega salbatica.
ca sfat ai rabdare cu caiacu..o sa iasa pana la urma.. nu mi-ai spus ce placaj ai folosit.
ca si chestie, bucura-te ca poti, ai unde si ai cu ce sa construiesti..gandeste-te doar ca altii vor dar nu au,pot ,unde.
si nici vreme.. 8)
In sfarsitul de saptamana care tocmai a trecut am inceput treaba cu tesatura de fibra.
Vineri seara am aplicat un strat de fibra pe interiorul puntii, iar sambata dimineatza am mai aplicat un strat in zona cockpitului.
Din cate tin minte, parca manualul zice ca in zona aia trebuie sa fie in total 3 straturi, dar eu iara am fost mai dastept si am aplicat doar 2. Sper sa fie suficent.
Cand eram pe punctul de a ma lauda cu montarea derivorului,...TZAPA !
Ce am facut intr-o zi, am desfacut a doua zi !
Am decupat fanta, am fixat derivorul pe pozitie cu un sistem ingenios, l-am lipit cu un cordon de
pasta de epoxy + talc si l-am lasat 24 de ore sa se intareasca. Aseara am demontat propta si voiam
sa incerc cum coboara si urca derivorul cu ajutorulu cablului de otel. Ei bine, nu coboara decat daca il
trageam afara cu mana. La lipire, s-au apropiat mai mult decat trebuia cele doua laterale ale cutie derovorului
si acesta se freca pe margine, intepenindu-se.
Buuun, prima porcarie s-a intamplat.
Trebuia o fanta mai larga, sa nu stranga, sa lase jucaria sa mearga inainte si inapoi ca unsa !
Am crezut ca ma asteapta cel putin 2 zile de munca chinuitoare, ca sa reusesc sa tai cumva rasina intarita si sa scot derivorul fara sa-l stric. M-am inselat, mi-a luat cam 5 minute, ocazie cu care am constatat ca EPOXY NU ADERA LA ABS, cu toate ce producatorul
derivorului spune ce ABS - ul se poate lipi cu epoxidic. Tot e bine ca am constatat treaba asta acuma si nu pe apa, ca atunci era nasol.
Acuma trebuie sa caut un adeziv care lipeste lemn de ABS. Producatorul spune ca se mai poate lipi si cu Sika. Ramane de vazut.
ma imi dar tu te pricepi bine la lacatuserie.. mi-a placut poza cu vinclu prins in prese si bolobocul deasupra.
arata fain derivorul..nu inteleg de ce fabrica astia din materiale care nu agreaza epoxiul. sau poate nu e destinat la constructii din lemn. da-i inainte. sa ai spor.
Caldura mare ! Nu sunt foarte grabit de felul meu, da canicula asta ma incetineste si mai mult. In timpul zilei, sunt 40 de grade in pod.
Pana sa soseasca adezivul minune pt. ABS, m-am apucat sa fac gaurile pt. hatch-uri. Vor fi 4 buc.
Esti un curajos Imi, da' mai cunosc si eu pe unu' care bate fibra cu poliester cand afara sunt 39 de grade la umbra :). Mai bine faceam amandoi ca Florio, ca vremea de afara e potrivita pentru dat cu barca, nu pentru decupat si colorat. Da' ce sa-i faci, trebuie si astea daca vrem sa ne dam cu barca.
Mult succes in continuare, si asteptam ca de obicei noutatile ;).
Ai dreptate Vali, mai bine ma dadeam cu barca decat sa stau sa transpir la 40 de grade, dar se apropie TID-ul si trebuie sa termin caiacul. Daca ma gandesc bine, era mai rentabil daca imi cumparam unul nou, dar acuma daca l-am inceput, trebuie sa-l termin.
Aseara am pus fibra pe flanse, ia azi dimineata am mai dat un strat de rasina pe ele.
In primul rand, numai cand ma uit cat de meticulos ai lucrat (stim bine ce alte bijuterii ti-au iesit din maini ;)), ma gandesc ca a meritat la maxim sa-ti construiesti caiac, decat sa-ti cumperi. Pana la urma odata il faci, si mai ales daca il faci si bine, nu exista multumire mai mare, si bucuria intrebuintarii lui va fi incomparabila vizavi de un caiac cumparat.
Am intrat in criza de timp, asa ca poate o sa prezint un pic mai haotic treaba din pod.
Am ciuntit caiacul ca sa-i fac o prindere mai eficienta pt. carma. I-am stricat forma, dar am castigat la
partea cu functionalitatea.
In cockpit am trantit o tesatura de kevlar - carbon, ca e tare frumoasa textura.
Asa mai vii de acasa. Aveam candva si eu in minte tesatura de carbon, insa la 45 de euro/mp mi s-a luat.
45 de euro e cam mult. Probabil ai primit pret de la Polydis. La Rompolimer tesatura de kevlar carbon de 160g / mp e 25,5 euro + tva iar cea de carbon cam 35 euro + tva.
Stiu ca s-a mai discutat pe forum problema asta, dar eu totusi intreb.
Ce lac si vopsea sa folosesc ? Ce au mai folosit colegii barcagii care au construit caiace sau barci ?
Eu m-am gandit la gama asta
http://www.marine-shop.ro/vopsele-lacuri-diluanti-9242.c.html (http://www.marine-shop.ro/vopsele-lacuri-diluanti-9242.c.html)
dar daca vreau sa cumpar vopsea + lac + diluant iese cam scumpa distractia, asa ca m-as orienta dupa ceva ma uzual ce sa gaseste prin magazine.
Se zice ca rasina epoxidica Epiphen 4020 e rezistenta la UV, dar am auzit ca ar fi doar povesti si ca trebuie protejata cu un lac.
Vreau sa dau cu lac UV si in interiorul cockpt-ului, ca acolo ajunge soarele.
La barca nu am folosit nimic, doar doua straturi de rasina pe exterior/interior. Parerea mea din care deduci avantajele: rașina cu praf colorat in ea. In rest indiferent cu ce vopsea +lac sau oricealtceva o sa ai numai batai de cap la reparat zgarieturile, inerente de altfel. Asa câștigi și culoare și ușurință în întreținere.
Caiacul l-am vopsit cu două mâini de vopsea alba/albastra Kober, alchidică. Singura mulțumire a fost ca am avut permanent grijă de el să nu-l zgârâi prea adânc (s-a luat doar vopseaua) și a mers reparat prin șlefuire și revopsire. Altfel...
In sfarsit am fixat derivorul. Am facut o teaca din placaj laminat cu fibra in care am lipit cutia derivorului ( ABS ). Am folosit adeziv structural Sika 252 + primer 215. Adera bine la ambele materiale, rezulta o lipitura solida si putin elastica. Tot ansamblul, l-am fixat apoi de caiac cu metoda clasica - epoxi + faina de lemn + banda de fibra. Am pus si 2 propte laterale. Nu e foarte aratos ce a iesit dar macar e solid.
Salutari si spor la treaba, Imi. Ma uit des la fotografiile de la inceputul topicului, mai ales la cele cu imbinarea filelor de placaj. Cam asa ceva vreau sa fac si eu. Ramane sa ma decid daca-ti "copiez" forma imbinarii, sau folosesc o alta forma.
Ce joc trebuie prevazut (daca trebuie) intre cele 2 repere care se imbina utilizand metoda lui Imi ?
Voi citi cu aviditate si voi primi cu recunostinta orice parere pe tema aceasta.
Multumesc.
Cum spune titlul: "Agonie si extaz la 40 de grade " - cam asa au trecut ultimele 10 zile petrecute
in pod inainte de plecarea la TID. Mi-am luat concediu in plus fata de cel planificat si da-i
si baga la taiat, slefuiut, lipit, aplicat rasina, montat capace, pedale, carma...Toate astea pe o caldura infernala,
de care nu scapam nici noaptea, doar dimineata devreme cand se mai raceau tiglele incinse cu o zi inainte
si inca nu s-au incalzit de la soarele care tocmai rasarea, era o temperatura rezonabila.
Fiind contracronometru nu am avut timp sa mai postez poze din diferite faze ale constructiei.
Am avut momente in care ma gandeam sa renunt la constructie si sa merg la TID cu caiacul vechi
urmand sa termin SW-ul dupa intoarcere cand se mai domolea si canicula, dar pana la urma am
reusit sa-l aduc in faza de "merge si asa" ( lucru pe care l-au invatat si japonezii cand au venit in Romania )
M-am oprit cu munca joi dimineata la ora 6, am dormit de la 6.30 pana la 7.40, ca la ora 8.00 au venit alpinistii sa-l
coboare din pod. L-am testat 30 min. pe Bega si vineri am pornit-o catre locul de intalnire pentru TID.
Mai am un pic de lucru la el, adica trebuie slefuit pana ajunge ca sticla si dat cu lac, ca momentan e finisat
doar din pensula, cu rasina. Nu ca ar arata rau dar mai are mici denivalari unde s-a scurs putin epoxi.
Urmeaza sa-i fac o carma si niste pedale, astea fiind accesorii pe care le-am luat de la vechiul caiac,
si un scaun, ca cel pe care l-am folosit la TID e imprumutat ( mersi Cosmin ! )
A iesit cu vreo 5-6 kg mai greu decat trebuia, adica un kit de rasina si ceva fibra in plus, din cauza ca am intarit
exagerat chila, am facut filetarile mai late decat era nevoie si am intarit cu fibra unde nu era cazul. E cam greu dar e solid.
Daca mai fac unul ar iesi mult mai usor si la fel de rezistent. Nu cantitatea de rasina ii da rezistenta, ci fibra pusa
corect.
Oricum, sunt multumit de el, taie apa ca briciul, merge sageata, tine directia, sta bine pe valuri, are stabilitate buna,
atat primara cat si secundara.
Si paradoxal, e subtirel si ingust pe dinafara dar incapator pe dinauntru, atat pt. caiacist cat si pentru bagaje.
Acum o saptamana am tinut in brate caiacul din poze, eram cu Imi la bazinul de est din Sf. Gheorghe, si mi s-a parut cea mai misto lucrare de acest tip pe care am vazut-o pana acum. Bade Bucius, nu ma fugari, ca o sa vad si lucrarile tale, si sigur si atunci am sa spun la fel :P.
Multumim Imi pentru postari, si cand ma voi hotari sa-mi fac caiac, stiu la cine sa vin ca ucenic :).
Sa traiesti mestere Vali. Pacat nu am stat mai mult de vorba la o bere in Sf. Gheorghe.
Poate alta data.
Inca cateva poze
Imișor, ori arăți tu bine și lucrezi la mare artă, ori caiacul e superb. În orice caz, faceți o combinație excelentă!
super frumoasa scula ti-ai facut Imi..ma bucur nespus pt tine.. sper sa ai bunavointa sa pui mai multe poze de prin Dobrogea mea frumoasa si salbatica.... abea am asteptat sa-l vad pe apa..deci pluteste..deci o sa-ti aduca satisfactii. Sa-ti dea D-zeu sanatate si putere sa te bucuri de el si de cele pe care o sa le mai faci inca 100 de ani de acum inainte.... acum sper sa-l vedem cat de curand si pe sspoll cum se descurca la modelul asta.... :P..csnd o sa poata...sper sa ma mut cat de curand intr-o casa cu garaj..sa te tii apoi de construit paule! ;)
Salut Paul !
Mersi de urari. Ce ma zici tu ? ca nu te-am mai vazut la fata de ceva vreme.
Ti-am mai zarit barca pe Bega, dar parca nu mai scrie Oagea pe ea.
Cand vrei sa te apuci de construit caiac sa-mi spui si mie.
cat de curand sper sa ma apuc si eu... pai nu m-ai mai vazut ca nu mai sunt printre voi..... s. depatre de casa.
cat despre barca este tot acolo unde am pus-o impreuna si preteni mei se folosesc de ea.. chiar a carat si mireasa in august. tot oagea se intituleaza poate nu ai vazut tu bine.