De plictiseala m-am apucat sa caut o alternativa la freeship. Am pus netul cu rotile in sus si am obtinut delftship pro 4.03.68. Nu poate importa direct proiectele freeship, trebuie facut intai export in fs ca part si apoi import in ds. Putem discuta detaliat pe privat 8)
Vin si eu cu o rugaminte ....stiu ca a trecut si Mosu si nici "black friday nu mai este ;D...
....sunt curios...mi-ar place...dar NU ma pricep :( ...
O tehnica de predare "mura'n gura" ,m-ar face fericit :) ;D
Pai cel mai misto ar fi sa inceapa cineva sa proiecteze o barca in Freeship sau Delftship, si sa posteze etapele ca exemple. Singura problema e ca trebuie sa stii si ceva proiectare navala aplicata la barci, nu e suficient programul. Sunt mai multe carti din care se pot afla notiunile de baza, printre care:
- Proiectarea si constructia navelor mici, de Sgrumala si Bidoaie - 1977
- Understanding boat design, de Ted Brewer - 1993
- Designing power and sail, de Arthur Edmunds - 1998
- Principles of yacht design, de Larsson si Eliasson - 2000
- Particularitatile hidrodinamice ale proiectarii navelor mici, de Dan Obreja - 2004
Sa vedem cine sparge gheata si incepe sa povesteasca pas cu pas :). M-as baga eu, dar mai am multe altele de facut momentan.
Unde se gaseste prima carte,ca am dat in google si nu a gasit nimic.
Si eu as fi interesat de niste cursuri de proiectare,notiuni elementare.
Sau as plati pe cineva sa ma invete.
Citat din: daves_32 din Ianuarie 10, 2013, 04:38:36 PM
Si eu as fi interesat de niste cursuri de proiectare,notiuni elementare.
Zi-ne scopul cursului, ca n-am auzit de nimeni sa invete din pasiune.
Citat din: gvincentiu din Ianuarie 10, 2013, 06:34:10 PM
Citat din: daves_32 din Ianuarie 10, 2013, 04:38:36 PM
Si eu as fi interesat de niste cursuri de proiectare,notiuni elementare.
Zi-ne scopul cursului, ca n-am auzit de nimeni sa invete din pasiune.
Nu fi asa de sigur !! ;)
Măi, voi v-ați vorbit! N-am stikul acasă, că-i trimiteam cartea. Mâine pot.
trimite si mie, ca si eu imi prind urechile in freeship si delft. Ma apuca din cand in cand curajul, incerc, dar iar ma las pagubas. O sa iau si help-ul la rasfoit.
Fratilor, dar ce aveti de gand sa construiti? La inceput e simplu: până în 4 metri, merge placaj, strip sau alt design fara coaste, doar cu geometrie dată de formă+copastie. Peste, pui câteva coaste și gata. Dară nu vreți să faceți transoceanice?
Principles of yacht design - Larsson, Eliasson.pdf http://we.tl/IDx7bqScH6 (http://we.tl/IDx7bqScH6)
Proiectarea si constructia navelor mici: http://we.tl/JTyNDb5kAS (http://we.tl/JTyNDb5kAS)
Citat din: daves_32 din Ianuarie 10, 2013, 04:38:36 PM
Si eu as fi interesat de niste cursuri de proiectare,notiuni elementare.
Sau as plati pe cineva sa ma invete.
E putin mai complicat. Cine vrea sa invete proiectare de barci, are de obicei 2 scopuri: ori vrea sa-si faca o barca, ori vrea sa-si faca un bizniz cu barci. Cum spune si Vince, pentru o barca mica de amator, e suficient un program ca Freeship sau Delftship. Pentru ceva mai mare, intervin felurite subtilitati si capcane de design, asa ca solutia cea mai buna e un plan gata facut de un profesionist. Din fericire, abunda netul de planuri de toate categoriile, si pentru toate buzunarele. Pentru business, datele problemei se schimba radical, iar singura solutie e proiectarea "profi", pe caiet de sarcini. De la proiectare preliminara si pana la optimizarea de carena sau tuning-ul fin al amenajarilor, totul se face foarte strict, dupa standarde industriale sau norme de registru.
Personal cunosc doar 4 oameni in Romania care chiar se pricep la barci, in sensul ca au un portofoliu impresionant la activ. Deseori ma consult cu ei in chestiuni sensibile. Insa nici unul dintre ei nu se va implica in instruirea celor doritori, din diferite motive. Pe de alta parte, si la scoala de nave subiectul barcilor e tratat dupa manuale sovietice de acum 50 de ani, deci complet depasite.
Prin urmare care e solutia? Aici vad eu rolul forumului. Exemplu: in 2007 am inceput sa scriu prima oara despre barci pe net, pe softpedia. Au urmat barcaholic.ro si apoi capcompas.ro. In tot acest timp, prin comunicare si apoi prin intalniri pe ape, mi-am imbogatit foarte mult cunostintele, si am depasit stadiul de barcagiu amator. In timp ce din toate partile mi se inchideau usi in nas, de catre tot felul de parveniti care se socoteau buricul pamantului in barci, pe forumuri mi se deschideau altele, mai numeroase si mai interesante.
Cred ca e nevoie de cateva conditii pentru ca un amator sa devina un barcagiu instruit, poate chiar profi':
- pasiunea, adica motivatia principala sa nu fie exclusiv materiala
- perseverenta, adica sa nu astepte de la altii, ci sa se bage el peste tot. Am avut multe perioade cand noaptea munceam de tura la servici, iar ziua mergeam ori la scoala, ori la practica la munca grea in fibra.
- comunicarea, adica mentinerea legaturilor cu pasionatii, cu tendintele, cu noutatile.
- dobandirea de experienta practica, prin incercarea pe apa a cat mai multor barci, sau prin implicarea in proiectarea sau constructia de barci ale altor pasionati.
Asa ca e cel mai bine sa ne gasim cat mai des "live", sa ne dam pe apa, sa batem macar un cui la o barca, sau mai bine holzsurub :).
Multumesc pt carti!
Sunt total deacord cu ideea ca pe net exista foarte multe modele pt toate gusturile. Chiar am cumparat 2 planuri impreuna cu un amic si mai am in vizor inca unul.
Momentan sunt interesat de barcile mici si practice,nu sunt fan yacht-uri.
Proiectarea ma interesa doar pt mine personal,pt a intelege mai bine "fenomenul" si pt a ma juca cu formele.Daca mi-ar iesi o barca mica si frumoasa dupa gustul meu,chiar nu m-ar deranja,satisfactia ar fi mai mare.
Oare cine nu viseaza la "forma perfecta"?
Adevarul e ca si mie imi place sa ma joc si sa trag de barci si barcute in diverse programe. Cele 2 programe de mai inainte, plus Hullform de la Blue Peter Marine sunt cele pe care am inceput sa invat. Exista si programe profi' de proiectare excelente, precum Rhino, Multisurf, Hidromax, sau programe de optimizare a curgerii excelente, precum Shipflow. Insa pentru amatori tot Freeship si Delftship sunt cele mai bune, fiind intuitive, versatile si mai ales gratuite.
Foarte interesant e ca de multe ori se poate desena o barca noua, plecand de la un plan de forme deja existent in format .fbm. Sunt cativa colegi care au postat designuri interesante, pornind de la zero sau modificand planuri de forme existente, si eu la fel am desenat zona gurnelor la barca de fibra, inspirandu-ma din pozele unei nave militare rapide.
Calculele hidro sunt la nivel bazic, insa sunt suficiente pentru nevoile unui amator. Ce e foarte misto e ca formatele de export permit utilizarea formelor obtinute in majoritatea programelor profi', unde se poate aprofunda treaba. Eu de exemplu nu ma impac deloc cu Multisurf, si prefer generarea formelor in Delftship, apoi importul in alte softuri.
Daves, eu zic sa iti propui o tema de design, sa o atacam la nivel de design preliminar, si apoi sa continuam cu proiectarea detaliata. Suntem destui baieti bazati pe aici, om scoate-o noi la capat cu succes. Asa ca poti sa te gandesti la un tip de barca, (vele, rame, motor, deplasament, semiglisare, glisare etc), la niste dimensiuni aproximative, la o valoare a incarcaturii si la o viteza impusa. Urmeaza apoi sa facem un desen initial, sau sa derivam sau sa modificam un plan existent, astfel ca sa avem o forma initiala pe care sa ne jucam.
In incheiere, un mic disclaimer: prezenta mea pe forum trebuie considerata ca fiind a unui amator pasionat. Asa ca sper sa nu sune prea inginereste ce am scris si voi scrie, deci va rog sa-mi atrageti atentia daca intru in prea multa polologhie greu de digerat :P.
Salutare,
Ma bag si eu ca musca...ca ma plictisesc 8)
Si carene 2008 se poate folosi pentru a crea un model "de start", este simplu si intuitiv, bagi cateva valori si gata barca. Dupa aceea se poate importa in freeship sau delftship pentru tuning si calcule.
Datele de intrare pentru carene le poti lua de pe planuri, poze, etc.
Exemplu de utilitate pentru a incepe proiectul in carene:
In cazul meu, am cumparat un proiect pentru o barca construibila in sistemul lapstrake planking. Cum nu stiu sa ma folosesc de proiect pentru a obtine plank-urile, am facut in carene o barcuta cu dimensiuni apropiate si numarul necesar de plank-uri, 9 in cazul meu, l-am importat in freeship si...de aici incepe munca, adica modificarea cotelor dupa cele din planuri.
Daca-mi permiteti cateva observatii. Nu am nimic de-a face cu proiectarea navala dar am avat cate ceva in comun cu CAD si curgerea fluidelor;
Orice CAD , transpune intr-un algoritm de proiectare(aproape identic cu cel folosit inainte de era calculatoarelor), teoria geometriei analitice,descriptive si a algebrei liniare, (coordonate in spatiu, proiectii, rabateri, familii de curbe, etc) plus notiuni specifice legate de hidrodinamica navelor, curgerea fluidelor( curgere laminara, curgere turbulenta, Stokes, Reynolds, &CO)
Cred ca trebuie sa intelegi teoria care sta la baza acestor programe ca sa poti manipula programul cu folos.
In caz contrar , urmezi algoritmul, dar de fapt nu stii ce faci. Uneori chiar folosesti un program si constati ca nu pe asta vrei sa-l folosesti pt ca nu duce unde vrei tu.
Un algoritm nu poate fi mai bun decat cel care-l foloseste pentru ca-ti ofera dialoguri de input si de acest input depinde output-ul . adica daca dai c**** inauntru, asta o sa recoltezi la sfarsit.
Cu matematicile e clar, nimic nou .
La fel, elementele de baza ale dinamicii fluidelor nu s-au schimbat de la Stokes si Reynolds incoace
De aceea cred ca si manualul "depasit" facut dupa rusi e foarte bun pentru a intelege ceea ce faci.
Odata bazele puse, merita intrat in detalii pt ca acum intelegi sensul micilor diferente rezultate in functie de parametrii dati
Cand produceam rucsaci existau trei feluri de firme pe piata;
unii care nu stiau de ce, nu stiau cum , dar copiau asa alandala. Asa au si murit.
altii care nu stiau de ce dar stiau cum si copiau in detaliu, cu cap. Au decedat si ei.
mai erau unii care stiau de ce, stiau cum , au facut cele mai bune produse si au rezistat cel mai mult . Pe astia insa i-au batut chinezii :). La asta nu ne-am gandit .
Succes la proiecte!
Despre manualele vechi rusesti, sunt depasite din cauza ca pornesc de la premisele tehnicii din acei ani, cand se construia:
1. in lemn - exclusiv carvel + bordaj in clin, fara epoxy sau alta rasina actuala, rezultand corpuri grele si rareori complet etanse, cu osatura si bordaj masive.
2. in metal - otel sudat, sau aluminiu nituit, acesta din urma fiind superlativul vremii in constructia de barci.
Tehnicile compozite actuale erau folosite in acea vreme doar in domeniul aero-spatial, si abia incepand cu anii '70 au inceput sa se construiasca barci din poliester in tarile fostului bloc comunist.
Din aceste motive, si regulile de registru din acea vreme (adoptate si la noi prin vechile norme RNR) obligau la structuri masive si supradimensionate dupa standardele de azi. Si motoarele erau mai mari, mai grele, mai gurmande si cu randament mai slab. Deseori discut cu veterani ai barcilor din perioada comunista, si de fiecare data mi se aminteste ce greu era de obtinut pe atunci o barca buna.
Doar daca ne uitam in compendiul despre constructia de ambarcatiuni al lui Mordvinov, aparut in 1987 (care se gaseste pe net pe unele site-uri rusesti), vedem ca ambarcatiunile considerate ultramoderne in acea vreme sunt azi mai mult decat depasite, si la constructie, si la design, si la performante, si la seaworthiness. Sunt acolo si cateva exemple de multicoci, care se incadreaza perfect in generatiile vremii, foarte minutios examinate de John Shuttleworth la urmatorul link: http://www.john-shuttleworth.com/Articles/NESTalk.html (http://www.john-shuttleworth.com/Articles/NESTalk.html)
E intr-adevar important de cunoscut particularitatile softului, dar mai importanta e, cum spune Klimm, cunoasterea principiilor de proiectare, din care cauza spuneam de teoria navei aplicata la ambarcatiuni. E un domeniu vast, in care se inoveaza si se invata continuu. La nivel de amator, e bine de parcurs macar una din cartile de baza, despre care am amintit mai sus.
Citat din: Vali din Ianuarie 22, 2013, 08:59:00 PM
Tehnicile compozite actuale erau folosite in acea vreme doar in domeniul aero-spatial, si abia incepand cu anii '70 au inceput sa se construiasca barci din poliester in tarile fostului bloc comunist.
Subscriu la cele prezentate de Vali in privinta raspandirii tehnicii compozite in Blocul de Est.
In fotografiile atasate se vede radom-ul (conul nazal, care acopera si protejeaza antena radar) unei rachete Volna, realizata in GRP.
Ce-i drept suprafata e cam grosolan realizata , dar Volna a avut o reputatie destul de buna in privinta fiabilitatii-
Intr-o alta poza detaliu cu conducte hidraulice , confectionata din inox, in anul de gratie 1969
(tot de la Volna).
Iar in ultima poza , batranul de la clasa a doua l-am fotografiat in anul 2010... cum vedeti in materie de banchete,
rusii si ucrainienii sunt conservatori si ecologisti :-)
Un pdf3D ,poate va foloseste la ceva ,sper ca am postat pe topicul potrivit,poate e deja postat in alta parte ,dar daca nu l-am vazut ,am zis ca e important totusi.