Deschid acest topic ...Suntem la ,,proiectare, design si teoria navei " ... Cine vrea citeste. Cine nu...se uita la poze... :)
deoarece am ajuns la concluzia ca este necesar sa stim ce inseamna ...glisarea si sa fim la curent cu ultimele descoperiri in acest domeniu. Adica glisarea in secolul 21 ..sau mileniul 3. Noutati ...Nu toti sunt interesati , dar cine doreste informatie , va gasi.
Am poluat topicul deschis de Modi...cu care vorbisem ...sa-si toarne o barca in matrita mea...dar s-a razgandit intre timp si eu nu mi-am dat seama...si m-am trezit vorbind de funie in casa spanzuratului... Topicul era la ,,lemn" ...Iar eu ma feresc de lemn...cat pot. Am avut experiente ...cu lemnul ... E frumos ...E adevarat. Dar il evit.
Incepem ...cu cursul 3 ...,,Nave Mici" ...al Prof. Dr. Dan Obreja ( am omis sa scriu autorul ...in graba).
Ajungem la REDAN TRANSVERSAL> ... si un document scanat din 76...Speed planning boat ...
Citat din: Fritz din Noiembrie 27, 2013, 05:51:15 PM
Deschid acest topic ...Suntem la ,,proiectare, design si teoria navei " ... Cine vrea citeste. Cine nu...se uita la poze... :)
deoarece am ajuns la concluzia ca este necesar sa stim ce inseamna ...glisarea si sa fim la curent cu ultimele descoperiri in acest domeniu. Adica glisarea in secolul 21 ..sau mileniul 3. Noutati ...Nu toti sunt interesati , dar cine doreste informatie , va gasi.
Am poluat topicul deschis de Modi...cu care vorbisem ...sa-si toarne o barca in matrita mea...dar s-a razgandit intre timp si eu nu mi-am dat seama...si m-am trezit vorbind de funie in casa spanzuratului... Topicul era la ,,lemn" ...Iar eu ma feresc de lemn...cat pot. Am avut experiente ...cu lemnul ... E frumos ...E adevarat. Dar il evit.
Incepem ...cu cursul 3 ...,,Nave Mici" ... Ajungem la REDAN TRANSVERSAL> ... si un document scanat di 76...Speed planing boat ...
Nu-i bai cu poluatul, uite ca s-a nascut topicul asta dedicat, initiat de tine :) .
Si din cate descarcari ale celor documente vad in numai o ora, ai avut o idee buna.
La barci e cu dragoste, intocmai ca la femei : nu-i frumos ce place lumii, e frumos ce-mi place mie :) .
P.S.
SI ca sa echilibrez poluarile :) , pun si eu o forma de glisare a mileniului 3, din zona care imi place mie : sailingul
Ia zi, tu glisezi cu 60 de noduri ? :)
http://www.youtube.com/watch?v=pipGWQmerEQ#t=87 (http://www.youtube.com/watch?v=pipGWQmerEQ#t=87)
Foarte tare.
Macar sa invatam de la altii ...!!! Cred ca e util sa avem acces la informatie !!! la tot ce e nou.
Vorba lui Vanghelie.... :)
,,,,E inadmisibil ca nişte cetăţeni ai României să nu aibă acces la studiile superioare doar din cauză că nu ştiu să scrie sau să citească", a spus Vanghelie. ,,Vrem învăţământ şi manuale universitare într-o limbă pe care şi analfabeţii să o poată înţelege. Nu e vina lor că sunt analfabeţi, aşa s-au născut, nu au ales să fie în felul acesta".
Florio ....Vezi filmuletul asta ... E din zona in care-ti place tie...dar imi place si mie, si nu ma abat de la topic. Velier cu redan transversal ...2012 !!!
From Impossible Idea to Reality - World's Fastest Sailboat: Vlad Murnikov at TEDxBeaconStreet * (http://www.youtube.com/watch?v=S3mQNLTuJRI#ws)
Deci o carena de glisare in V ...are gurne ascutite , unghi de stelare ( unghiul V-ului) constant de la cuplul maestru spre pupa ...si gurnele paralele. Deci de la cuplul maestru spre pupa suprafata de glisare ...latimea barcii NU se ingusteaza.
Pe aceste doua suprafete de glisare trebuie sa avem redane longitudinale paralele. Acestea creeaza suprafata portanta si totodata deflecteaza apa , si micsoreaza suprafata udata. O carena fara redane longitudinale si fara gurne va fi udata TOATA si in plus apa va urca si pe bordaje... Randament minim la glisare. Carenele in clinuri , nu au ..clinurile paralele...Dragheaza destul de mult, dar totusi se dezlipesc de apa ... Este un avantaj mic....dar care exista.
Unghiul de stelare se alege intre 8-10 grade...pentru glisare la viteze mici si incarcaturi mari ( dar pe ape linistite) ...si 24...chiar 30 de grade pentru viteze foarte mari ..si ape agitate...valuri...
Stabilitatea statica este mai buna la unghi mic de stelaj...dar stabilitatea dinamica scade. Barca cu fundul plat la viteze mari devine instabila. Are portanta prea mare si incepe sa sara...
Barcile cu unghi de stelare mare 20...24 de grade sunt stabile dinamic., pot atinge viteze mai mari si se comporta mult mai bine la valuri. Intrarea in glisaj se face mai tarziu ca la cele cu unghi de stelare de 8-10 grade.
V-ul adanc si redanele lomgitudinale creeaza o rezistenta suplimentara carenei la socuri.
Un studiu mai vechi (rusesc) arata ca unghiul optim de stelaj pentru glisare pe ape interioare ar fi de 12 grade , si pentru costier...maritim 24 grade.
La redanul transversal vreau sa ajung... Uite un studiu ...un pdf...al suedezului David Svahn...Un singur redan transversal ...ce efect are . Navalistii ...stiu ce e ala!!! :o
Si o chestie generala ...despre ...redanele transversale ...
Citat din: Florio din Noiembrie 27, 2013, 06:17:14 PM
...........
P.S.
SI ca sa echilibrez poluarile :) , pun si eu o forma de glisare a mileniului 3, din zona care imi place mie : sailingul
Ia zi, tu glisezi cu 60 de noduri ? :)
......................
Cu 60 de noduri glisezi si cu mineralieru'! :) :) :)
Problema e: cum ajungi la 60 de noduri numai cu ajutorul vintului? :o
Scuze de off topic, subiectul deschis de Fritz e interesant, sa stim si noi macar teoria!
Pelicane ...Nu se supara nimeni de offtopic. Atata timp cat exista informatie ... Eu ma chinui cu 35 de cai sa trec de 50 de noduri ... si altii trec pragul asta cu vele !!! Dar nu cu orice barca... Aici e problema . Sa te dezlipesti de apa...
Un studiu al unei carene in V cu un redan ...pe model in bazin . Avem si rezultate.
Dedicatie ... pentru Vali . :)
Citat din: pelicanul din Noiembrie 27, 2013, 06:47:47 PM
Citat din: Florio din Noiembrie 27, 2013, 06:17:14 PM
...........
P.S.
SI ca sa echilibrez poluarile :) , pun si eu o forma de glisare a mileniului 3, din zona care imi place mie : sailingul
Ia zi, tu glisezi cu 60 de noduri ? :)
......................
Cu 60 de noduri glisezi si cu mineralieru'! :) :) :)
Problema e: cum ajungi la 60 de noduri numai cu ajutorul vintului? :o
Scuze de off topic, subiectul deschis de Fritz e interesant, sa stim si noi macar teoria!
Ajungi.... Odata intrata in glisare barca se misca mai repede decat viteza vantului. Daca tii vantul ala aparent in travers sa vezi cum zboara windsurful...
PS:
Ai vazut saracu flamingo ala din filmul postat de Florio. Nu prea razbate.
In principiu ...poti depasi lejer viteza vantului... Conditia e ca barca sa poata !!!! sa draghezi cat mai putin ...(arhitectul rus a scos chila afara din apa ..si o foloseste pentru echilibrare) si barca sa se dezlipeasca de apa.... Suprafata udata minima...Asta se obtine fie prin forme prismatice , ascutie, fie prin ventilatie ( redane transversale) sau, aripi portante ( hidrofoils).
Revenim la stepped hulls... S-a constatat ca doua stepuri rezolva problema deplalasarii centrului de presiune catre pupa ...odata cu cresterea vitezei . Echilibrarea trim-ului nu va mai fi necesara la carenele cu redane transversale...
Aveti atasat ...unstepped vs stepped hull. si patentarea americana de anul trecut ...a unei carene cu doua redane transversale...Eu faceam asa ceva prin 2002... Iar in tarile nordice sunt folosite la curse din 1998 ...la clasele 3c offshore ...si mai mari.
In primul rand multumim lui Adi (Fritz) pentru deschiderea topicului, chiar era nevoie de aceasta discutie.
In al 2-lea rand, multumim pentru postarea Capitolului 3, despre glisare, din cartea "Particularitatile hidrodinamice ale proiectarii navelor mici", de prof. dr. ing. Dan Obreja.
Dl. Obreja e profesorul meu preferat de la Nave, si a fost seful cercetarii la ICEPRONAV, inainte de a se inchide bazinul de acolo. Este poate cel mai valoros specialist in hidrodinamica navala la ora actuala in Romania, si este indrumatorul meu la cercetare la bazinul de incercari hidrodinamice de la Facultatea de Arhitectura Navala.
Printre altele, dl. profesor Obreja din cand in cand ne citeste postarile aici pe forum, desi (inca) nu are cont. Nu am scris toate acestea ca sa-l "periez", ci ca sa subliniez ca (inca) avem in tara oameni incredibil de valorosi, si care culmea se bucura cand vad ca mai sunt de-alde noi, care chiar la nivel de barci incercam sa facem treaba buna.
Deci daca dl. Dan Obreja citeste pe aici, spun doar atat: Salutare si Respect, Domn' Profesor :).
Despre glisare in general si redane transversale (stepped hulls) in special, abordarea mea personala nu e spre viteza cu orice pret, ci spre un regim economic.
Exista anumite limite la fiecare caz de glisare (carena prismatica, redane transversale, aripi portante), care de ceva vreme au cam fost atinse, iar breakthrough-urile in domeniu sunt destul de rare.
In schimb, exista areale de aplicatii practice complet neacoperite, unde nu sunt neaparat necesare ultimele descoperiri, ci aplicarea in practica a know-how-ului existent, pentru obtinerea unor bune rezultate pe parte de optimizare dpdv economic a glisarii. Ca exemplu - glisoarele hibride. La asa ceva lucrez in prezent, dar ca de obicei voi povesti cand va fi totul gata.
Spre deosebire de Fritz, care are multa experienta practica pe parte de redane transversale (din ce am vazut cu ventilare in zona gurnei), experienta mea e mai mult pe glisare conventionala. Insa de ceva vreme lucrez la arhitecturile optimizate dpdv economic: redane transversale in sageata, cu profilare dupa modelul intradosului aripilor portante supracavitante, cu ventilare in zona chilei si sustentatie partiala pe aripi portante.
Abordarea e orientata spre performante economice deoarece marea mea pasiune a fost si va ramane vela. Iar glisarea o vad ca pe un rau necesar, incercand permanent sa-i maximizez efectele, minimizandu-i totodata impactul asupra mediului.
Oricum, voi contribui la acest topic alaturi de Adi (Fritz), si cred ca e mai buna aceasta abordare interactiva, in detrimentul unui eventual articol tehnic insipid, greu de urmarit si metabolizat.
Adi, ramane sa studiez ce ai atasat, si voi reveni cu postari complementare.
Aici este link-ul de unde se pot gasi gratis cursurile domnului Profesor Dan Obreja. Multumim domnului profesor pentru acest curs.
http://biblioteca.regielive.ro/cursuri/transporturi/nave-mici-106354.html (http://biblioteca.regielive.ro/cursuri/transporturi/nave-mici-106354.html)
In domeniul constructiei de ambarcatiuni ...de agrement , de pescuit, in general ambarcatiuni usoare ...nu prea avem pe piata nimic performant . Dar nici clientul nu e pregatit ...NU stie ce ii trebuie, nu stie cum arata o carena de glisare...
Nimeni nu studiaza problema in detaliu. Producatorii de ambarcatiuni produc si lotca, si barcile utilitare de tip Laguna... (care sunt barci de semi-deplasament ..copiate dupa barci din lemn cu bordaj in clinuri...model 1700 ..toamna (nu se mai stie de cand plutesc alea)...
Lasand traditia si lemnul ... Eu vreau sa privesc inainte...Ce-a fost a fost. Nu existau alte materiale.
Nu pot sa ma abtin ...;D ...il citez pe @Home Made ,, asa o sa-ti ramina lemnul pur,neatins de infamia metalului " ...Adica sa-l tai din padure cu topor de piatra ! :o ...
Lemnul PUR si NEATINS e in padure ...si e viu...
Formele de glisare , sunt relativ simple . Redanele longitudinale si transversale nu fac altceva decat sa deflecteze apa, sa creeze portanta suplimentara si sa micsoreze suprafata udata a carenei, implicit frecarea. Asta inseamna sa mergi cu viteza mai mare, cu consum mai mic ...sau ambele.
Redanul transversal ...a fost testat pe barcile de curse si ...pe vedetele militare ...In prezent se foloseste tot la curse, si militare, dar si la yahturi, RIB-uri , ambarcatiuni mai rapide decat ...clasicele.
Citat din: Fritz din Noiembrie 27, 2013, 07:23:51 PM
Un studiu al unei carene in V cu un redan ...pe model in bazin . Avem si rezultate.
Dedicatie ... pentru Vali . :)
Aici atasasem un pdf, un studiu pe model in bazin.
In pagina 11 , este un grafic in care se vede diferenta ...stepped / unstepped ....si ventilare naturala vs ventilare fortata a redanului.
Rezultatul e clar !!! Ventilarea redanului ...e frectie. Au incercat aia de la Beneteau dar ...rezultate ...nu prea. Au inclinat redanele spre inapoi si auinjectat in mijloc aer ...Nu e bine ...Suprafata udata trebuie micsorata.
Full ventilation nu are efect aproape deloc fata de redanul neventilat ... Dar stepped vs unstepped ...e diferenta imensa. :)
Salut Adrian, am vazut pozele cu "zburatoarele" de mai sus si mi-am pus o intrebare.
Faptul ca elicile lor ies din apa nu distruge ceva ?
Stim cu totii ce inseamna sa prinzi putin aer la elice, din cauza vreunui val. Mie mi s-a intamplat pe o furtuna in Marea Neagra. Nu e deloc funny, barca pierde pentru un moment guvernarea .
Salut Florio. Majoritatea barcilor din poze sunt barci de curse offsore , cu elici supracavitante care ,in principiu functioneaza ...jumatate afara din apa. Au profilul facut sa functioneze in regim de cavitatie ...si ventilatie. O sa explic ...probabil intr-un alt topic ...despre elici, fiecare tip de elice. Chiar am vreo 3 elici supracavitante ...
Pozele sunt facute ...in saritura...dar in realitate ele merg in glisare . Nici motorului nu-i face bine sa ramana fara apa de racire .
Carene de glisare cu redane se folosesc , mai nou ...si la yahturi. O sa atasez un pdf... si cateva poze.
Ce ai patit tu...Elicea a intrat in ventilatie...din cauza tangajului ...A ramas fara apa ,din cand in cand ...Nu ai ce face ...decat sa cobori motorul mai jos sau sa muti ...din bagaje spre pupa...
Dar nu comparam deplasamentul si raportul kg/cal al unui Mc Gregor 26 (parca) ...cu 50 de cai ...cu al unei barci ultrausoare ...si raport kg/cal ...in jur de 3..4.
Si inca un pdf.
Un studiu ,,HIGH-SPEED SUPERYACHT" ...analiza si optimizare ...forma si structura.
La paginile 20..21 gasiti graficele ...analiza comparativa cu alte 11 barci concurente ...Donzi, Cigarette, Hidrolift...etc dpdv.al pozitiei stepurilor ...si alte detalii de finete.
O carena de glisare ...ca pentru ,,prima barca" e prezentata aici. E din placaj ... :-X ...Dar e de glisare.
Pe aceasta carena pot fi adaugate ...4 redane longitudinale si va iesi o barca usoara si buna.
Eu cand am facut prima barca am facut-o tot in acest mod, doar ca nu am folosit placaj, ci placa din fibra de sticla laminata pe o foaie mare de geam . ;)
http://rosslillistonewoodenboat.blogspot.ro/2012/04/low-powered-planing-hull-lessons-learnt.html (http://rosslillistonewoodenboat.blogspot.ro/2012/04/low-powered-planing-hull-lessons-learnt.html)
Cateva filmulete ... Barci de concurs, diverse , deep V sau catamarane, toate cu forme studiate, si toate facute sa dragheze cat mai putin atat in apa cat si in aer. Majoritatea au redane transversale. La clasele peste 850 cm3 sunt admise.
Nynäs Offshore 2012 (http://www.youtube.com/watch?v=ZGhwHF2nLKY#ws)
La clasele de juniori sau introdus deja motoarele in 4 timpi. Clasa GT15.
Vedem mai ales Tohatsu 15 si Mercury 15. Am vazut si un Suzuky. Sunt motoare standard . Nu se admit modificari deacat ...elicea supracavitanta si alimentarea cu apa.
Barcile sunt Winrace si Seaflyer ...carene in V cu redane longitudinale si unghiul de stelaj intre 22 si 30 de grade.
Aceste barci (carene) sunt proiectate sa obtina viteze foarte mari in conditii extreme...valuri ,socuri, viraje stranse...si in acelasi timp sa asigure siguranta driverului ...( copii 10-16 ani). Merg la 35 noduri !!! 64.75 km/ora
World Championship GT 15 Östhammar, Sweden 2012 (http://www.youtube.com/watch?v=tXZNnGZF7sM#ws)
Urmatoarea clasa introdusa GT 30 ... (peste 14 ani) si merg la 50 noduri!!! 92.5 km/ora.
Motoare stoc de 30 de cai.
Båtracing - Ungdomsstegen (http://www.youtube.com/watch?v=z7mRX18wpUU#ws)
Si inca un filmulet !!! Cam asa ceva se intampla in Europa in ani nostri ...2012. E bine de stiut.
Un filmulet care ...ne arata cate un pic din toate clasele mici de concurs ale UIM.
DE la GT15 la T550 ( clasa de seniori ...500cm3) . Avem si castigatori, avem la sfarsit si lista de rezultate.
Din pacate Romania NU APARE pe harta UIM... Vad Ungaria , Estonia, Lituania, Polonia... Toate ..in afara de noi, Bulgaria si Moldova... Finlanda , Norvegia si Suedia sunt in TOP...
2011 U.I.M. GT-15 EC and T-550 World Championship (http://www.youtube.com/watch?v=Bkx_fUwI0bg#)
Citat din: Fritz din Decembrie 01, 2013, 12:18:33 PM
Si inca un filmulet !!! Cam asa ceva se intampla in Europa in ani nostri ...2012. E bine de stiut.
Un filmulet care ...ne arata cate un pic din toate clasele mici de concurs ale UIM.
DE la GT15 la T550 ( clasa de seniori ...500cm3) . Avem si castigatori, avem la sfarsit si lista de rezultate.
Din pacate Romania NU APARE pe harta UIM... Vad Ungaria , Estonia, Lituania, Polonia... Toate ..in afara de noi, Bulgaria si Moldova... Finlanda , Norvegia si Suedia sunt in TOP...
@Fritz
Tocmai pe aceasta tema as fi vrut , de catva timp sa-ti pun cateva intrebari.
Dar m-am abtinut, tema fiind interesanta si cu potential evolutiv
(facand abstractie de "umile barcute tip
tender pt yacht " cu aproape 4 tone greutate goala si 1250 CP motorizare!! ;-)
Evident MTU si alti fabricanti de motoare diesel performante sunt fericiti la vazul acelui trend,
chiar si negustorii de material aviatic second- hand, unele catamarane offshore fiind propulsate de grup turbopropulsor,
dar e alta clasa, asa de la 2000 kW (2600 CP) in sus...
_________
Intrebari sceptice si prost plasate ar fi aplanat discutia sau s-ar fi deviat.
Dar sa revenim la ale noastre.
TOATE sporturile tehnice traiesc (cel putin partial) din reclama
(direct sau indirect, prin sponzorizare, care este tot un fel de-a face reclama).
Este suficient sa priviti fundalul de la scena cu decernarea medaliilor, din ultimul filmulet...
Din cate stiu, in Romania nu exista (deocamdata) activitate competitionala UIM.
Neexistand competitii, nefiind inclus in circuitul sportiv, ma indoiesc ca s-ar gasi sponsori care sa asigure finantarea consistenta si
un start care ar permite alinierea la nivelul international.
Evident problema este de genul - Oul sau gaina?
- fara competitii nu se poate trezi interesul finantatorilor (pentru a se face vazuti) nu exista material (difuzat) in mass-media etc
- fara surse financiare si sprijin logistic nu este de asteptat ca prea multi - persoane private , sau cluburi create ad-hoc pt. a asigura cadrul competitional legal - isi vor investi banii intr-o "jucarie" care poate atinge viteze mari, pe ape protejate
DAR fara asistenta (barci de recuperare, scafandri, echipe de interventie etc) poti deveni
hrana pentru pesti in mai putin de 10 minute).
Cunosc destul de bine realitatea competitionala romaneasca din motocross si motociclism viteza,
din acest motiv imi permit intrebarea sceptica de la sfarsit.
_______
Da, se pot atinge 70-100km/h cu motoare de 15CP si respectiv 30CP dar cu limitari
- concurentii sunt din grupa juniori /tineret (sa zicem in medie pe la 50-60kg) iar plusul de greutate in cazul unui adult nu chiar costeliv le ar transforma in niste "melcute" lente.
La adulti se discuta de alte puteri , si de-a dreptul interesant devine treaba la clasa 850 cm3
- barcile sunf foarte usoare, fragile si cu rezistenta practic zero la impact (cu obiecte submerse sau mal, bustean etc)
Sunt dimensionate - ca orice obiect destinat sportului de performanta si proiectat cu bun simt, exact pentru clasa de utilizare
// Exista in Formula 1 un proverb -
Daca un motor tine mai mult de 3 antrenamente si o competitie , atunci a fost prost proiectat! Altfel spus , anduranta crescuta prin supradimensionare inseamna si mase mai mari, momente de inertie crescute etc.
in fine constructia , raportata la altele cu aceeasi putere , dar masa mai mica , va avea acceleratie mai mica.
Iar comportamentul dinamic poate fi decisiv in F1...//
Revenind la (eventuale) incercari in directia competitiilor UIM, parerea mea personala este
- costuri cel putin duble fata de jet-schiuri de putere identica (jet-schiul este produs pe banda rulanta, barcile competitionale , nu!)
- piata interna extrem de limitata (ca si articol sportiv), mult sub nivelul vanzarilor de jet-schi si ski-doo, care nici ele nu sunt mari
- dificultati de organizare (pistele si imprejurimile trebuiesc nu numai balizate dar si curatate de obiecte submerse,
traseul inchis publicului pe timpul antrenamentelor si a competitiei etc)
__________-
In fine iata intrebarea
Care este estimatia ta (in materie de buget anual) pentru
a) un club, inclusiv achizitionarea a 3-4 barci (de nivel competitional)
b) antrenamente pe masura (combustibil, deplasare, cheltuieli legate de pista)
c) lucrari de intretinere, logistica etc, chirie si cheltuieli anexe (cladire / hangar /atelier club)
d) deplasarea concurentilor (N-insi + 3-4 barci) la un numar rezonabil de competitii (3-4 pe an),
inclusiv diurna si cheltuieli de deplasere
e) fond pentru piese de schimb, lucrari de intretinere si achizitionare de tehnica noua (sa zicem 1 barca noua la 2 ani)?
Intrebarile nu au nici un "dedesubt",
ma intereseaza realmente cat de viabila poate fi ideea (unui club).
Salut Solpet . Sincer ..nu m-am gandit nici o clipa la deschiderea unui club ... Am constatat ...doar ca Romania nu se afla pe harta UIM... Cu parere de rau... Daca te uiti pe GSP...vezi ,,fotbal" si alte sporturi !!! :o ...si cel mai tare ...la ,,alte sporturi" avem federatie de Poker !!!
Am deschis acest topic ,, Carene de glisare" pentru a cunoste , plecand de la teorie , ce inseamna , ce este de fapt glisarea , si ce ar fi nou in acest domeniu.
Am atasat cateva informatii utile celor care vor sa construiasca ...sau sa-si cumpere ...o barca de glisare. Sunt documente semnate de oameni grei in domeniu...Deci daca cineva vrea sa ma contrazica ... :o
E bine sa studiezi problema avand ca baza experienta altora...Teste si rezultate obtinute cu mari eforturi ...si pe care noi nu cred ca ni le putem permite ( mai ales financiar)...Si cum cele mai bune rezultate ...in domeniul sporturilor cu motor se obtin la modelele ,,Racing"...am considerat ca trebuie sa cunoastem si sa analizam si aceste ,,modele".
Urmaresc sa scot in evidenta performanta !!! Nimic mai mult.
O sa te contrazic ...un pic...aici ,,barcile sunf foarte usoare, fragile si cu rezistenta practic zero la impact"...Sunt rezistente !!!
Uite aici ce inseamna clasa GT15.
http://www.powerboatgp.co.uk/boat-racing-classes/2 (http://www.powerboatgp.co.uk/boat-racing-classes/2)
Barca cu motor si driver are 210 kg . FIX. Daca nu are se lesteaza.
La 210 kg, cu motor STANDARD de 15 cai (verificat de comisie ) se obtine viteza de 40 mile ( 64 km/ora).
Calculam ...210/15= 14 kg/cal
Intrebarea mea :
Ce barca fabricata in tara asta poate atinge 64 km/ora la acest raport Kg/cal ...adica la 14 kg/cal putere... ?????????????????
Asta inseamna performanta... eu am dat cateva exemple ...sa vedem si ce fac altii, si ce rezultate au...
Uite aici si alte clase...GT30...etc.
http://www.powerboatgp.co.uk/boat-racing-classes (http://www.powerboatgp.co.uk/boat-racing-classes)
acum intrebarea este daca trebuie sa ai abilitati de pilot de curse pentru a stapani o astfel de arca sau poate fi condusa si de un barcagiu amator si este si destul de stabila si in stationare?
Intrebarea era alta.... ;)
Dar hai sa-ti raspund. Stabilitatea dinamica ( in glisare) la aceste barci cu unghi de stelare de 24 de grade si peste, este muult mai mare decat a barcilor cu fund plat, sau unghi mic de stelare.
Vintage boat Canali-Carniti outboard (http://www.youtube.com/watch?v=HXsE7GP-0jw#) Am mai postat asta undeva...Asa se glisa eficient in 1970 !!! ::)
Nu trebuie sa ai abilitati prea mari...Nimeni nu se naste pilot de curse...Dupa vreo doua trei ture iti dai seama ca sta in echilibru singura si in viraje se inscrie bine si nu patineaza in extrior ...La valuri se comporta mult mai bine, iar la socuri diferenta e imensa. Una e sa lovesti apa la 60 km/ora ...cu un fund plat...si alta sa cazi cu fundul in V ...Daca are si redane transversale sa ...imparta presiunile pe mai multe suprafete si cu spatii de refugiu..socul e mlt mai mic.
Din punct de vedere al stabilitatii statice ...stau foarte bine. De ce ? Au centrul de greutate foarte jos ...si postul de comanda cu spatiul limitat lateral. Adica nu poti sta pe copastie sa-ti pui barca-n cap...daca la asta te referi.
Eu am avut o barcuta de pescuit de genul asta ...Stateam in picioare si dadeam la rapitor fara nici o problema. Este o impresie instinctiva ca o carena in V este instabila static. Daca-i pui un paiol inalt ...si mai ai niste apa in barca care se plimba ...asa va fi. Dar daca nu ai paiol si calci pe fundul barcii ..e mai stabila ca una plana. Nu am timp sa caut proiectul ...la prima mea barca, ca aveam si calculul la stabilitate statica... Voi posta si asta la un moment dat.
Tot despre barcutele de viteza. Sunt din fibra de sticla, fibra de carbon...
Aici gasim de vanzare pentru Clasele GT15 si GT30 , asta e clasa cu motoare in 4T
Sau T250,T400,T550. ..(motoare in 2T de 250, 400 si 550 cm3).
O barca pt ...GT30 (identica cu cea de T400 sau T550 ..are 80 de kg.
Toate modelele costa 2730 Euro bucata ...numai barca . Fara motor ,scaun...directie...Scrie mai jos...
http://www.wingt.eu/gt15__gt30.html (http://www.wingt.eu/gt15__gt30.html)
Daca se adauga si echipamentul, motorul , elicea supracavitanta !!! e si aia vreo 500 de euro ...avem deja o imagine ...Mai adaugam un peridoc 750 euro...Se cam aduna .
Si un link la ,,winrace propellers" ... Dati cu ochiul la poze...sa vedeti cam cum face Olle Terjesen elicile supracavitante . Gasiti si preturile in koroane ... norvegiene.
http://www.winracepropellers.no/ (http://www.winracepropellers.no/)
Aici preturi ...
http://www.winracepropellers.no/?side=steel#Winrace (http://www.winracepropellers.no/?side=steel#Winrace)
Salutare! Rog sa ma lamuriti si pe mine cu niste chestiuni practice. Cu privire la cele scrise in acest topic am o nelamurire. Am o barca de aprox. 4.30 m lungime si 1.85 latime, de aproximativ 200-250 kg, pe care am instalat un motor Suzuki de 40 cp, 4 t. Formele sunt clar de glisare V pronuntat din prova pana in pupa. O barca adusa din Italia probabil de prin anii 80, papuc, redane longitudinale, comanda la distanta, dupa gura lumii ,, de mare,,. Daca ma uit la pozele de mai sus si iau in calcul formele barcii mele care are V mai putin pronuntat decat cele din fotografie, puterea instalata si formulele de calcul pentru barcile de glisare barca ar trebui sa gliseze foarte bine ,, indiferent,, de greutatea inarcata.
Totusi cu doua persoane atinge aprox. 60 km la ora in aval pe Dunare, acceptabil, dar pe masura ce creste greutatea adaugata in barca, 4, 6, persoane, gliseaza faoarte greu cu 4 persoane si deloc cu 6 persoane.
Este normal acest comportament pentru barca descrisa mai sus. Mai multi ,,mesteri populari in barci,, printre care unii cu pretentii in proiectare mi-au spus ca formele in V gliseaza mai greu, fiind necesara o putere instalata mai mare. Din ce am vazut mai sus este exact invers, barci cu 15 cp zboara. Formele mai plate ale corpului barcii ajuta barca sa glise mai repede?
Rog lamuriere daca sunteti amabil cu cat mai putini termeni tehnici pe care nu ii inteleg, si pe care nici nu am timp sa-i studiez.
Multam foarte fain!
Aceste lamurii din acest forum sunt ca o oaza pentru multi neinitiati si doritori de plimbari pe apa.
Salut Marian.
Sa nu uitam ca si Fritz, si colegul Corsarul, si Modi, si eu, si multi alti forumisti suntem "mesteri populari in barci". Prin urmare, exprimarea peiorativa la adresa celor care construiesc barci nu se prea potriveste cu tonul discutiilor pe forumul de fata.
Diferenta de perceptie la barca ta e cauzata de gradul de incarcare. Amanunte mai departe.
In cei mai simpli termeni pe care-i pot folosi: la glisare barca e sustinuta predominant de forta portanta, adica forta creata de presiunea hidrodinamica, presiune proportionala cu patratul vitezei barcii.
In plan transversal, daca descompunem ca la clasa a 6-a forta portanta, obtinem componenta verticala, care ne ridica barca in glisare, si componenta orizontala, care ne stabilizeaza dinamic barca pe laterala la glisare.
In mod evident, componenta verticala, deci portanta maxima, se va obtine la un fund cat mai plat, avand ca limita fundul perfect plat, tip jonboat. Iar la barci cu V-ul fundului ascutit, componenta verticala va fi mai redusa, proportional cu cosinusul unghiului V-ului.
Deci, strict teoretic, fundul plat ar avea cel mai mare efect asupra glisarii.
Problema e ca forta portanta e doar una din componentele fenomenului complex de glisare. De exemplu, un efect important asupra glisarii il are suprafata udata, deci rezistenta de frecare:
- la fund perfect plat, chiar daca barca se ridica la glisare, suprafata udata se micsoreaza foarte putin.
- la fund in V, pe masura ce barca se ridica in glisare, suprafata udata scade in proportie mai mare.
Din experienta mea, V-ul pronuntat se alege atunci cand avem un raport mic kilogram/cal putere, deci incarcatura mica. Adica atunci cand tu conduci barca si sunteti doar 2 persoane. Ti-ai raspuns deci cam singur la intrebare, aratand ca odata cu cresterea raportului kg/cal putere, barca a ajuns sa nu mai gliseze.
Concluzia e ca fundul cu V mai ascutit e de preferat atunci cand se doreste exclusiv viteza, in dauna capacitatii de incarcare. In plus, asemenea barci au un comportament mai bun in glisare la valuri, dar un comportament hidrostatic (in stationare) mai slab. Dpdv al comportamentului in stationare pe valuri (pana de motor de exemplu), aceste barci au cel mai scazut grad de seakeeping dintre toate tipurile de ambarcatiuni.
Trecand la cealalta geometrie, un fund mai plat creste volumetria carenei, deci creste capacitatea de incarcare, in conditiile in care forta portanta verticala si suprafata udata raman cam aceleasi. Asa inseamna transport al unei incarcaturi mari, cu motorizare minima, ceea ce inseamna regim economic.
De exemplu, in cazul barcii mele, colegii de forum Rumpi si SS pot confirma ca la un numar de 5 persoane mature in barca, viteza cu 25 de cai a scazut cu doar 1 km/h fata de viteza cu 2 oameni in barca, de la 40 la 39 km/h.
In plus, Mihaif99 si Tudor pot confirma diferentele foarte mici de viteza la cele 2 cazuri: barca si 2 oameni, sau barca plus 4 oameni, un motor de rezerva si o gramada de bagaje.
Concluzia e ca fundul cu unghiul V-ului mai obtuz e preferabil cand se cauta deplasarea economica in conditii de incarcare mare. Comportamentul la valuri in glisare e mai slab, dar de obicei se imbunatateste printr-un unghi al fundului mai ascutit in zona prova. Dpdv al stabilitatii in stationare aceste barci se comporta mai bine, inclusiv in cazul stationarii pe valuri (pana de motor).
Prin urmare, la o barca utilitara intotdeauna se cauta un compromis al unghiului V-ului fundului, astfel ca sa fie satisfacute simultan cerintele de performanta, dar si de consum minim la o incarcatura transportata maxima.
Sunt mult mai multe chestiuni care se iau in considerare la proiectare, anume zona de navigatie, hidrostatica - in plutire si in caz de inundare, manevrabilitatea, gradul de incarcare etc, insa dupa cum ne-ai cerut, ne-am propus sa simplificam la maxim explicatiile.
Multumim Vali de raspuns. Deci Tudy, la glisare ...nu prea se potriveste ,,indiferent de greutate" !!!
Viteza scade direct proportional cu cresterea greutatii in barca. Dupa ce spui tu ..ai o barca buna de glisare si de viteza. Un V mai adavc ( DEEP V) iti permite sa mergi cu viteza mai mare ( chiar si in ape agitate) si barca e mai rapida decat barcile cu fundul mai plat, prin faptl ca isi micsoreaza suprafata udata iesind din apa. Are o stabilitate dinamica ( in mers ) foarte buna . In stationare ...Tu poti sa ne spui cum sta .
Ca sa completez ce a scris Vali. Hai sa facem un calcul .
Spui ca barca are 200-250 kg...si un Suzuky de 4T /40 cai . O aproximam 250 kg, cu motor +100 ,+ 20 benzina si ce mai ai pe-acolo... mai punem 2 oameni de 80 de kg...370+160=530 kg.
530 Kg / 40 cai = 13.25 Kg/cal Acesta e raportul kg/cal . La acest raport tu iei 60 km/ora ...
Comparand cu barcutele de concurs cu 15 cai ... care au 14 kg/cal si prind 64 km/ora ...observam ca nu stai rau. Facand regula de 3 simpla la rapoartele obtinute.... 60 x 14 /13.25 =56.7
Deci tu cu 14 kg /cal vei avea 56.8 km/ora .... Barcuta de concurs la 14 kg/cal are 64 km/ora.
Aici e o diferenta 64/56.8=1.126 Deci barca de concurs merge cu 12.6 % mai repede !!!
Aici sunt alti factori... Frecarea cu aerul...si frecarea cu pintenul motorului , elicea supracavitanta.
Marind greutatea in barca ...raportul kg/cal va creste , si viteza va scadea direct proportional.
Daca la 13.25 kg/cal ai 60 km/ora...la 26.5 kg/cal vei avea 30 km/ora... Adica la 1060 kg ...nu prea mai gliseaza. O barca cu fundul plat ar fi putut glisa ...la viteza sub 30 km/ora...
Depinde de vrei sa faci cu barca. Daca vrei viteza ...si siguranta iti iei barca in V adanc...cu redane longitudinale ...cam ce ai tu acum.
Daca vrei sa transporti persoane..sa mergi tot timpul plin , si la viteza mica, si sa ai stabilitate mare in stationare, cand incarci si descarci oameni la ponton...iei ceva cu fundul plat si latime mare. Aici si catamaranele ar trebui aduse in discutie.
Deci limiteaza-te la 4 persoane... , ca barca de 4.3 m ...sa fim seriosi, nu e de 6 persoane ...si da-i bataie !
Ce elice ai ? Adica ce pas? Merge cam ca un 50 motorul tau. Suzuky de 40,50, si 60 ...au toate 941 cm3 ...
Salut Vali. Imi cer scuze pentru pentru exprimarea care a fost inteleasa gresit. Tot respectul pentru tine, Fritz si alti colegi de pe forum care ajuta oameni cu mai putina experienta dar cu vise multe pe apa. Daca nu aveam o parere foarte buna despre voi nu mai scriam in acest topic. Din cauza oboselii, la 3 dimineata cand am scris, pur si simplu nu mi-am dat seama ca pot jigni prin aceasta exprimare.
Multumesc pentru raspunsurile primite.
Multumesc inca odata pentru raspunsurile primite, s-au mai limpezit cateva lucruri la mine.
Nu mai stiu exact ce pas este dar ma voi uita azi .
Imi cer scuze inca o data daca am jignit pe cineva.
Nu-i problema Marian, eu imi cer scuze daca am deranjat cumva.
Subiectul barcilor de glisare e foarte vast, si fiecare avem de invatat de la ceilalti in acest domeniu. Eu de exemplu pot spune ca Fritz este cel mai experimentat barcagiu pe care-l cunosc pe parte de barci glisoare, mai ales pe parte practica.
Pentru mine personal, glisarea e dupa cu am mai scris, un rau necesar. Poate si din cauza asta am alta abordare decat Adi (Fritz). Asta nu inseamna ca nu invat si eu permanent de la cei din jur.
Uite aici o varianta mixta, anume o zona a fundului care are si V ascutit, dar si zona plata (zona mediana):
(http://homeverf.yakutia.ru/raduga/20.jpg)
Tipul asta de barca are avantaje de la ambele geometrii. O varianta mai mare e prima barca a lui Sedelnikov facuta pentru cabina, anume Sever 600:
Катера "Север-600" и "Север-520" (http://www.youtube.com/watch?v=1V5p2cQDP-E#)
Se vede clar o buna stabilitate dinamica, datorata V-ului mai ascutit, dar si o portanta buna, cauzata de zona plata de la chila. In plus, prin aplatizarea zonei chilei se mai castiga ceva la stabilitatea in stationare si la pescaj.
Oricum, se vede ca barca abia atinge apa, care apa abia depaseste suprafata plana mediana. Iar pentru spatiul pe care-l ofera, raportat la motorizarea adoptata (100 cai), e o barca reusita pentru categoria ei (salupa utilitara cabinata).
Barca cu cabina e din Katera.ru. Merge frumos.
Uite cam cum au evoluat carenele de glisre in V...Primele forme erau din suprafete concave...concave ...
Au urmat carene in V ...dar suprafete plane...si cu redane longitudinale...
Au urmat carene Deep V cu pad ...exact ce povestea Vali mai devreme . Un pad cu suprafata plana si unghi de stelaj ,,ZERO" intre cele doua suprafete in V. Dupa astea ...redanele transversale....Atasez 3 poze...
Nu am putut sa citesc azi ce scrie pe elice. Oricum este cea originala, standard livrata de producator. Ca si forma barca seamana mai bine cu cea de-a doua poza.
Clar imi place cum merge barca cu doua persoane, gliseaza instantaneu, stabila pe valurile ce se formeaza pe Dunare in zona Galatiului. Problema apare, dupa cum am spus mai sus, cand vrei sa iesi la plimbare cu prietenii. In viitor va trebui sa ma decid. Schimb barca, si trec la deplasament, sau schimb si motorul si barca si trec la ceva mai mare, desi nu cred pentru ca asa cum cineva spunea ,,barca mare probleme mari,, sau probam noua barca a lui Vali cu actualul motor de 40 si poate impacam si capra si varza.
Este timp suficient sa analizam in iarna asta.
Citesc ...sunt incantat !!!....incerc sa pricep cat mai multe (inca o data recunosc ca sunt "muchi" la teorie si calcule :-X ), dar pot sa afirm un singur lucru :
-Daca vre-o data va veti gandi sa incepeti o colaborare, pentru constructia unei barci (matrita) cu o carena de tipul (glisare) pe care o promoveaza colegul Fritz....sa NU ma lasati deoparte !!
Va garantez ca efortul meu nu va fi unul de neglijat !!
Se intelege ca NU eu voi fi care va face calcule , desene etc. ;D
Mai cred ca acest moment, cand se va demara un proiect in colaborare, nu este departe...si mi-ar place tare mult sa nu ma insel, si mai ales sa fac parte din el.
In urma unor discutii amicale pe care le-am avut de curind, m-am pus pe cautat informatii despre carenele de glisare, de ce, cind si cum intra o barca in glisare, ce avantaje si dezavantaje are fiecare tip de forma a carenei etc.
Este vorba de un articol ceva mai vechi decit cele postate de Fritz, dar mi s-a parut explicat un pic mai "babeste", mai pe intelesul celor ca mine, care nu prea au treaba cu motoarele si cu viteza. Autorul este Daniel Savitsky, despre care am inteles ca, in 1964, ar fi standardizat procedurile pentru testarea carenelor glisoare in bazin.
Enjoy!
Citat din: pelicanul din Iulie 31, 2014, 05:36:50 PM
In urma unor discutii amicale pe care le-am avut de curind, m-am pus pe cautat informatii despre carenele de glisare .......
Enjoy!
Bai frate , ma uluiti ! Cum faceti de gasiti voi pe NET toate alea ?
Va admir , pe cuvant !
"+" de la mine Pelicane , ca m-am "enjoyt" ! ;)