CEA MAI BUNA BARCA PENTRU COMPLEXUL RAZELM - SINOE

Creat de Zodiac, Ianuarie 12, 2024, 01:46:23 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Zodiac

De mult timp ma intreb cum ar trebui sa arate o asemenea barca .
Am tot cautat pe forumuri asa ceva ! Exista titluri de genul ''cea mai buna pentru Delta...pentru Dunare...lacuri interne ''cuminti''...costier...pe mare'' dar pentru Razelm - Sinoe...eu nu am gasit .

Daca tot nu raspunde nimeni pe topicul cu Buster , mai discut despre barci cu...sotia  ;D  ;D  ;D ! Vrea sa isi ia categoria D si este destul de interesata  ;D !
Discutam despre plimbare pe Razelm de multi ani , anul asta l-a vazut prima data si s-a speriat putin .

Noi discutam despre barci de aluminiu de inainte de RIB , iar de Buster destul de frecvent de vreun an . Am vazut impreuna cam tot ce exista pe youtube cu toate barcile Buster .
Eu vad Busterul ca un fel de VW Touareg in offroad , capabil de mers peste tot ce inseamna categoriile D si C , cu exceptia canalelor mici de Delta...de care nu mai sunt interesat .
Mai nou am descoperit si Linder Arkip 530 BR la care nu prea inteleg cum o tabla mai subtire , la o diferenta de lungime de vreo 17 de cm...e cu aproape 200 de kg mai grea si alta curiozitate , are nevoie de motoare duble ca putere .

SURPRIZA a venit ieri , cand o intreb(dupa 1 an de munca de convingere pentru Buster ;D ) , cu ce ar merge pe Razelm , cu RIB-ul sau Buster L . A raspuns destul de rapid ''cu RIB-ul...nu ?''.
Surpriza si mai mare e ca eu nu am avut contra argumente !

Deci care ar fi cea mai buna barca/tip de barca pentru Razelm ?

Zodiac

Ori nu a venit inca lumea din concedii , ori am ramas singur pe forum  ;D !
Incep sa ma simt ca aia care isi trimit singuri scrisori prin posta  :P !

byteworks

Nu esti singur dar ne dai teme grele: "Deci care ar fi cea mai buna barca/tip de barca pentru Razelm ? ", nu se poate raspunde decat foarte subiectiv.
Personal votez pentru un RIB.

pelicanul

Depinde ce vrei să faci cu barca aia pe Razim. Vrei o barcă de viteză (glisare) sau de deplasament? Cabinată pentru dormit în stuf sau open pentru pescuit?
Cîteva idei general valabile ar fi:
- stabilitate mare;
- bord liber măricel;
- lungime cel puțin 5 m;
- prova înălțată și capabilă să taie valurile.

Un bun exemplu ar fi aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,238.0.html
Au fost promisiuni că va apărea și o cabinată, dar pînă acum n-am auzit nici o veste despre așa ceva.

Zodiac

#4
In primul rand , ma bucur ca nu sunt singur  ;D !


@byteworks , eu nu imi permit sa dau teme , doar propun teme de discutie . Am citit aproape ''tot netul'' , am vizionat aproape tot ce e pe youtube referitor la navigatia pe Razelm si imprejurimi , exista chestii interesante dar nu am gasit undeva informatii interesante cam ''toate la un loc'' , asta imi propun pentru acest topic...daca nu gasim aici...atunci unde  ;) .
Iar pe informatiile date de dive/divi , tot felul de mascarici si ''influenceri''...sau cum s-ar numi...ca pe mine nu ma influenteaza deloc , nu pun nici o baza .

Nu sunt chiar departe de ''fenomenul'' Razelm , pe malul lui mi-am petrecut o mare parte din copilarie la bunici , am avut in familie pescari profesionisti cu care am iesit de multe ori cu lotcile si salupele care trageau o gramada de lotci sa dea de mancare la pesti .

Insa cam toate s-au schimbat , nu mai vorbim de lotcile clasice tractate sau la rame , cand esti copil asa trebuie sa fie...''oamenii mari ;D '' stiu ce fac , nu aveam nici o teama .  In locul fostelor helestee , acum avem viloace deluxe ! In trecut in zonele Agighiol , Sabangia , Sarichioi , Jurilovca era o saracie destul de serioasa , acum sunt preturi de Monte Carlo .
Acum eu sunt conducatorul de ambarcatiune , eu sunt responsabil pentru mine...pentru familie si chiar pentru cei din jurul meu .

Referitor la RIB , am unul de 4 metri , sunt foarte multumit de el cu cateva mici exceptii . Una ar fi de sentiment strict personal de siguranta in ape necunoscute , senzatia ca se poate sparge un balon , desi am 2 ciobanesti germani mari care destul de des au contact cu ghearele pe baloane...in special la urcari...coborari si scosi din apa de la inot , fara macar sa lase vreo urma , deci par foarte solide . Or fi si tratamentele aplicate , eu sunt genul care a verificat cu lupa daca exista macar zgarieturi foarte fine...NU SUNT !
O a doua problema ar fi lungimea . Destul de des , am simtit lipsa a unui ''metru'' suplimentar de lungime , pe valuri mari de Delta , Dunare sau mare , nu stiu sa spun in limbaj de specialitate...dar dupa val vine cu prova intre valuri .
Fiind RIB , in nici un moment nu simti o lipsa de siguranta , balonul urca foarte lejer valul urmator dar cred ca acel minim un metru suplimentar m-ar fi ajutat .
Cam atat despre RIB , o sa vin cu informatii suplimentare intr-o postare viitoare .

Nu am cum sa scriu totul intr-o postare ca iese un roman in mai multe volume .

Zodiac

#5
Citat din: pelicanul din Ianuarie 14, 2024, 02:00:33 PMDepinde ce vrei să faci cu barca aia pe Razim. Vrei o barcă de viteză (glisare) sau de deplasament? Cabinată pentru dormit în stuf sau open pentru pescuit?
Cîteva idei general valabile ar fi:
- stabilitate mare;
- bord liber măricel;
- lungime cel puțin 5 m;
- prova înălțată și capabilă să taie valurile.

Un bun exemplu ar fi aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,238.0.html
Au fost promisiuni că va apărea și o cabinată, dar pînă acum n-am auzit nici o veste despre așa ceva.
Sunt constient de faptul ca ''cea mai buna barca'' ar putea insemna ceva diferit pentru fiecare dintre noi , in functie de nevoile fiecaruia ! Sa nu mai vorbim de faptul ca o barca buna inseamna altceva pentru velisti , altceva pentru ''motorizati'' , altceva pentru ''cabinati'' , altceva pentru iubitorii de caiace...scuze daca am uitat vreo categorie . Daca mai vorbim si despre diferentele intre plimbareti...exploratori si pescari , deja avem o mega varietate de gusturi !
Imi propun ca pe acest topic sa fie loc pentru absolut toti ! La inceput sa discutam despre generalitati si apoi fiecare sa isi exprime preferintele personale .

In cazul meu voi detalia mai tarziu dar in principiu vreau sa imi respect minim 3 chestii la care nu renunt in nici un caz , barca motorizata...''trailerabila'' sa stea numai in curte la mine si nu imi propun sa dorm pe ea .

Am citit absolut toate informatiile despre creatia lui @Vali , am vazut si toate filmuletele de pe youtube , l-am felicitat de mai multe ori , o realizare de exceptie atat pentru el cat si pentru toti romanii . Din pacate , la un moment dat , s-a oprit cu informatiile , eu sper sa fie vorba de foarte multe comenzi si sa nu mai aiba timp de discutii  :D !
A intrat la modul serios si in calculele mele dar la momentul respectiv am ales RIB-ul !

Nu am crezut deloc in folclorul ''traditional'' in care se spune ca multumirea apare de la minim a treia barca in sus  ;D  ;D  ;D ! Dar se pare ca ajung si eu la vorba aia .
Desigur se mai schimba si gusturile , mai prinzi si ceva curaj  ;D , nevoile se diversifica !

Am inceput cu o gonflabila Zodiac de 2.70 cu motor termic de 5 si motor electric , pentru pescuit pe lacuri si costier pe mare ! Super multumit , cred ca mi-a oferit si continua sa imi ofere satisfactii maxime , desigur cu limitarile ei ! Pe Dunare nu am vrut sa incerc !
 
Apoi am luat RIB-ul Gala de 4 m cu tabla de aluminiu de 4 mm...supersolid cu podea dublata tot din aluminiu de 4 mm , de care sunt la fel de multumit , atat pe mare...pe Snagov...pe Dunare...in Delta si foarte putin pe Razelm dar apa era relativ linistita . Baloanele sunt facute din cele mai moderne materiale...nu din PVC clasic ci din Valmex 1100 Heavy PVC , pastrate in curte la umbra la 70% din presiune si cu 3 huse una peste cealalta . In plus au parte de 2 tratamente anuale...cate 2 maini/tratament de 303 AEROSPACE PROTECTANT , socotit cam cea mai tare solutie existenta . DAR NU E ''FER GROS  ;D '' in dreptul baloanelor si pe undeva ''piticii'' nu imi dau pace  ;D !
https://www.mehler-texnologies.com/en/produkte-archive/inflatable-boat-heavy-pvc/

Intentionez sa le pastrez pe ambele in continuare !

Acum vreau o barca pe care sa o pot lasa mostenire , nu acum...imi propun sa mai traiesc ceva ani  ;D ! Un TANC de 5m + , ''cu de toate'' , care sa faca fata cu brio cam la tot ce inseamna categoriile D si C , ''trailerabil'' chiar daca va trebui un peridoc nou , la fel sau aproape la fel de sigur ca RIB-ul la ''tinuta de drum'' dar sa nu mai stau cu frica spargerii unui balon...si in care sa pot cara bagaje...la acest capitol RIB-ul meu cel putin...e mega deficitar .

Cam asta e pe foarte scurt(ul)  ;D meu !!!

Zodiac

Hai sa trec de la generalitati , la lucrurile care ma intereseaza cel mai mult , cel putin pe mine ! Cred ca e nevoie sa afirm de fiecare data , ca emit pareri strict personale , DOAR in ''patratica mea'' , fara pretentii de mega cunoscator si fara a dori sa invat/sfatuiesc pe NIMENI...NIMIC !!!

Care ar fi marile ''sperietori'' mai mult sau mai putin reale , pe Razelm , pentru un posesor de RIB in special dar nu numai ?
Inafara de prezenta pietroaielor , covoarelor de scoici prezente mai peste tot si cioatele de stuf&comp. taiate de baieti si care nu se vad de la suprafata , la care NU EXISTA SOLUTII de rezolvare ! Si care pentru baloane...chiar si de hypalon pot fi extrem de periculoase ! Exemplu real , o gonflabila de top...Zodiac , s-a intepat intr-un ciulin uscat...sau cum s-ar numi fructul ala oval cu tepi . Erau atat de uscati , tari si de ''intepatori'' ca intrau si in cauciucul talpii de la gheata !!!

1) ''Trei frati'' fenomenul care a produs(cred) cele mai multe victime !
As dori de la colegi o explicare cat mai putin complicata a fenomenului , cum se formeaza si cum se actioneaza in aceste cazuri , cu cat mai multe detalii se poate .

Plec de la exemplul urmator ! Deoarece nu am vazut motorizarea si nu stiu lungimea barcii , am sa plec de la ideea ca ar fi relativ similar cu RIB-ul meu , care se comporta aproximativ similar cu al meu...cred ca al meu ceva mai bine  ;D .
Oamenii nu par incepatori , pare ca stiu ce fac si ce vor !
Totusi pleaca razand , cu un minim de aroganta si se intorc ''plangand'' cu fundurile si coloanele vertebrale ''terminate'' . A se observa ca la intoarcere , tipul din fata deja nu mai poate sa stea normal pe scaun si se intinde din ce in ce mai mult in fata , cu icnete din ce in ce mai dese care se pot ''citi'' usor pe fizionomie si ''cititul pe buze''...ca prin labiolectură cine stie ce ar intelege unii  ;D  ;D  ;D !

https://www.youtube.com/watch?v=IyNLEU49oz0&ab_channel=folowthewhiterabbit

La minutul 8.30 apare o barca in dreapta , care nu pare deloc sa aiba probleme similare de ''porpoising regime'' !

Hai sa iau eu principalele probleme pe care le vad la RIB pe subiectul din titlu !

Din cauza balonului lat si gros din prova , exista un efect maximizat de producerea spargerii valului in prova cu efect de multi stropi si apa destul de multa in barca .
Sa zicem ca am rezolvat/se poate rezolva , am bagat 2 pompe de santina...ambele peste dublul puterii celei standard si folosesc imbracaminte adecvata .

Din cauza carenei destul de plate , a greutatii mici si a pescajului foarte mic , RIB-ul este foarte sensibil la vant . Aici chiar nu vad ce imbunatatiri pot sa aduc .

Tot din cauzele expuse in alineatul anterior , RIB-ul are un efect maximizat de porpoising , total neplacut in general si in crescendo odata cu depasirea varstei de 50 de ani  ;D !
O potentiala solutie , ar fi reducerea vitezei in functie de valuri dar in cazul expus in filmulet as merge cu viteza unei barci ''la vasle'' . Deci cred ca nu exista vreo solutie acceptabila .

Cu siguranta mai sunt si alte probleme , pe care poate nu mi le amintesc pe moment !
Daca as fi singur in barca , stiu ca RIB-ul e nescufundabil , nu ar fi o problema majora dar nu doresc sa imi expun familia la asa ceva , mai ales pe timpi mai lungi . E nasol...macar sa am o barca cu care sa ii dau tare si sa scurtez mult timpii !!!

Mai sunt cateva ''sperietori'' dar le voi trata in postari separate , deja postarea e destul de lunga !!!

Zodiac

Continui cu ''sperietori'' !

2) DIGURILE SUBMERSE

Din cate inteleg , cele mai ''celebre'' ar fi la iesirea din Dunavat in Razelm , drepte si paralele...unii spun ca s-a mai bagat piatra si perpendicular , la iesirea din Dranov...cica mai periculoase pentru ca ar descrie o traiectorie curba , digul submers de la Canalul 5 + ECLUZA , si am inteles ca ar exista un dig de separatie chiar si la intrarea in Jurilovca . Navionics arata digurile ?

Informatii se gasesc peste tot , pentru cine cauta , nu spun noutati...doar incerc sa le centralizez !

Intrebarea mea ar fi despre ecluza de la canalul 5 . Am citit multe informatii care nu prea seamana intre ele .
Din cate inteleg au murit multi acolo ! Deci e o ecluza prin care Razelmul alimenteaza Sinoe si in mod normal curentul ar fi liniar pe directia Razelm - Sinoe , mai puternic sau mai putin puternic ! Deci de unde atatea rasturnari si pierderi de vieti ?
Am gasit acest filmulet , chestia interesanta fiind de la minutul 4.25 , in care singura explicatie e ca trebuie ''sa nu lasi sa te impinga curentul'' .

https://www.youtube.com/watch?v=wdzKPo5mAZY&ab_channel=Mariciu

Exista acolo vreun curent/scurgere laterale sau NU ? E vorba doar de mentinerea directiei barcii in conditii de viteza apei ?
Poate sunt colegi care au aceasta experienta , mie mi se pare destul de simplu...poate si altora , altii spun ca e cu rasturnari...morti...complicat...etc. .

Care e adevarul ?

Daca in cazul digurilor , probabil un pescaj mic ar fi recomandat pentru a trece sau macar sa limiteze daunele , in cazul ecluzei ce fel de pescaj ar fi recomandat ?

pelicanul

Pentru valuri se aplică exact ce am scris mai sus:

Citat din: pelicanul din Ianuarie 14, 2024, 02:00:33 PM......
Cîteva idei general valabile ar fi:
- stabilitate mare;
- bord liber măricel;
- lungime cel puțin 5 m;
- prova înălțată și capabilă să taie valurile.

...........
Și bineînțeles ,,adaptarea vitezei la condițiile de trafic și drum" Eu nu cred în ,,macar sa am o barca cu care sa ii dau tare si sa scurtez mult timpii !!!" Cu orice barcă ai fi, la un moment dat natura va fi mai puternică. Chiar și cu mineralierul, dacă ai valuri de opt metri, la un moment dat vei simți nevoia să reduci viteza și să schimbi cursul. Din această cauză e important și buletinul meteo și evaluarea condițiilor la fața locului. Trebuie să știi foarte bine ce poate barca și ce poți tu. După ce ai venit 300 de km de la București în singurul week-end liber al lunii e foarte greu să spui ,,astăzi admirăm lacul de pe mal!" dar te poate salva de multe bătăi de cap.

În legătură cu digurile.

Nu există ,,pescaj mic care să limiteze daunele". Nu ai ce să cauți cu barca peste dig! Dacă te bagi ești pe barba ta, nu ai voie să înjuri după aia.
Digurile de la canalul 5 și Dunavăț sînt pe Navionics. Pentru toate celelalte există Google Earth.

Ecluza.

S-au întîmplat nenorociri cu bărci mai mici și motoare slabe. Trebuie o barcă capabilă și cu motor puternic și mai ales o mînă hotărîtă la conducere. Părerea mea este că nu prea ai ce să cauți în zonă. Lacul Sinoie are adîncime foarte mică, poți merge kilometri întregi cu apa pînă la genunchi trăgînd barca după tine. Not fun! Există cîteva șenale cu apă ceva mai adîncă dar sînt nemarcate, știute doar de localnici.

Zodiac

#9
Multumesc @Pelicanul pentru informatii ! Sunt convins ca multa lume este foarte interesata de acest tip de date , reale...clare...cu subiect si predicat . Eu , desi nu renunt aproape niciodata ;D , dintr-o anumita teama de penibil voiam sa nu mai scriu nimic pe topic .

Cand am afirmat ,,macar sa am o barca cu care sa ii dau tare si sa scurtez mult timpii !!!" , m-am referit in special la afirmatia ta ''- prova înălțată și capabilă să taie valurile'' !!! Am si vazut/citit cateva topicuri cu multe poze/filme despre intalniri ale ''capitanilor&constructori'' , cu lotci clasice cu vele si fara pe Razelm , prin forma lor lotcile taiau valurile cu eleganta , bord liber serios...acolo unde eu cu RIB-ul m-as fi saturat de stropi...apa in barca si porpoising !

Deci sa pot merge ''ceva mai rapid'' , taind macar o parte din valuri ! In nici un caz nu intentionez sa ma lupt cu natura , natura invinge intotdeauna . Am scris de curand pe forum , dar nu mai stiu topicul  ;D despre experienta mea cu RIB-ul de pe mare din 2023...cu valuri imense...cred de peste 4 m in care am exersat serios ''strangeri foarte puternice de posterior ;D '' care a condus la schimbarea pompei de santina cu 2 mult mai puternice...desigur si a bateriei barcii . Inclusiv cei de la paza de coasta cu ditamai ''vaporu'' faceau extrem de urat si au iesit doar sa goneasca in port putinii dilii care se aventurau .

Eu sunt unul dintre cei care la capitolul siguranta mea si a familiei sar ''linia'' de normalitate , unii ar numi asta ''obsesie'' , probabil dupa o tinerete in care nu prea am dat ''doi bani'' pe acest capitol  :D  ! Daca nu era asa , nu mai deschideam acest topic , plecam de nebun cu vreo ''tigae''  ;D .

Intrebarea 1 ! Vad ca profesionistii au date despre vreme destul de precise ! Eu la tv si pe net citesc ca e soare si afara ninge , citesc/ascult ca ploua si afara e soare orbitor si sunt 45 de grade  >:( , acum cica e o perioada calda iar eu am gheata in curte .
Exista vreo sectiune a forumului despre meteo ? De unde se procura o prognoza corecta ? Un Garmin Inreach ar ajuta serios , sau sunt bani aruncati ?

Cu digurile am inteles , de acord 100% ! Citesc in paralel cam tot ce gasesc pe net , stiu ca Sinoe e aproape colmatat , era doar o curiozitate despre ecluza . Pe Sinoe cred ca e cel mai bine cu o gonflabila...dar care trebuie bagata direct dupa ecluza...nu are ce cauta in .

Urmatoarea intrebare . Tot citesc postari de prin 2005 pana prin 2018 , mai recente nu .
Intre Vadu si bratul Sfantul Gheorghe mai exista vreo intrare pe apa intre mare si Sinoe...Razelm...Delta ?

Exista un canal la Portita pe directia dus , care se face in stanga , paralel cu marea ! Cam ce adancime are , detalii de navigatie ? La mine e o conditie nenegociabila  ;D , cineva din familie TREBUIE sa faca plaja/baie in mare...nu eu  ;D si atunci toata lumea e fericita !
Cat de lata e portiunea de nisip ? Daca faci plaja la mare iti poti vedea barca ?

Desi putin offtopic , aceleasi intrebari pentru Canalul Cordon Litoral , intre Sfantul Gheorghe si Sulina . Am fost pe el mai multi kilometri de la Sf. Gheorghe . Ce distanta e intre mare si cordon ? Daca merg la plaja si parchez barca pe ''cordon'' pot ramane fara barca sau ''una alta'' ? Sunt cumva camere de filmat la intrari , iesiri ?

pelicanul

Pentru meteo:
https://www.windy.com/-Wind-gusts-gust?gust,46.700,33.604,5,i:pressure
combinat cu
https://old.windguru.cz/int/index.php?sc=708092&sty=m_spot

Canalul care pleacă de la Portița spre nord este într-o zonă strict protejată, intrarea este interzisă. Și nu poți intra sperînd că nu te prinde, pentru că Poliția de Frontieră și ecologiștii au pontoanele chiar la intrarea în canal. Nu ai voie nici măcar cu caiacul sau cu hidrobicicleta. Teoretic nu ai voie nici în plimbare pe plajă sau pe dig, dar la asta nu se uită nimeni.

Cam toată zona între Portița și Sfîntu Gheorghe este arie strict protejată. Mai există două canale în zona Sacalin pe unde se poate intra, dar este aceeași poveste cu zona protejată și nu circulă nimeni pe acolo. Presupun că se dau amenzi. Acum 5 - 7 ani am fost în zonă după ce am ,,vorbit" cu ecologistul din Sfîntu. Acum nu știu ce mai e exact.


Zodiac

#11
Multumesc pentru informatii , foarte valoroase ! Se pare ca in tara asta , chit ca e vorba de mare , munte sau Delta , cele mai frumoase zone sunt protejate ''de cetateni'' in favoarea smecherilor .
In zonele PROTEJATE de munte unii taie paduri si vaneaza , in zonele de mare si Delta braconeaza pe rupte !

O singura intrebare ! Cine....sunt ''ecologistii'' astia ? De la ce minister , autoritate ?

pelicanul

Cred că Ministerul Mediului prin ARBDD. Dar și Poliția de Frontieră are atribuții de control.

https://ddbra.ro/wp-content/uploads/2023/03/HARTA-RBDD-actualizata.pdf

Apropos, pentru circulația în zonă trebuie să plătești permisul de barcă și permisul de turist

https://permise.ddbra.ro/

Zodiac

Am inteles ! Permisele le platim de fiecare data...fara discutie , inclusiv cand ne jucam cu Zodiacul mic si motorul de 5 cai pe mare la Vadu . Aia e ultima problema , nu sunt sume mari .
Nu pescuiesc din barca , prefer stationar in lacurile din jurul Bucurestiului , la cate car cu mine la pescuit mi-ar trebui un vapor  ;D !

On topic ! Cu barca pentru Razelm , m-am cam lamurit , cam 90% ai simplificat in postarea ta #3 ! Si din ce citesc suplimentar inafara forumului , multi prefera o navigatie mai ''costiera'' pe Razelm , nu se avanta fara motiv prin mijlocul lacului , sa poata trage la un mal daca vremea se schimba brusc . Mai asa pe langa mal si din insula in insula , cu traversari pe unde e mai scurt si mai adapostit !

Mai ramane in discutie , partea cu ''3 frati'' ! In mare stiu ce inseamna dar ceva detalii suplimentare nu strica  :D niciodata !

pelicanul

Am auzit de ,,cei trei frați" dar nu aș putea să explic ce înseamnă. Dar nu cred că are importanță.
 
Am lămurit cum ar trebui să arate barca. Vali a zis aici https://forum.capcompas.ro/index.php?topic=2594.0 (am căutat acum și am găsit chestii interesante) că pe Dunăre (și pe Razim și lacuri mari zic eu) ar trebui să ieși întotdeauna cu bărci clasa C chiar dacă te gîndești că sînt ape interioare și poate nu ar fi nevoie.
Aici clasificarea: https://www.bateswharf.co.uk/news/ce-categories-explained/

Ca să nu o mai lungim, cam astea ar fi cauzele pentru care se moare pe orice apă:
- barcă necorespunzătoare
- barcă încărcată necorespunzător (bord liber prea mic sau barca neechilibrată)
- barcă echipată necorespunzător (ancoră, ispol, veste de salvare, mijloace comunicatie etc)
- barcă condusă necorespunzător (viteză prea mare sau direcție greșită față de val din cauză de lipsă de experiență / alcool / bravadă)
- hărți / informații necorespunzătoare
- ignorarea / lipsa informațiilor meteo (combinată de multe ori cu graba sau cu dorința de a ieși neapărat pe apă)

La ultimul punct englezii au o vorbă: ,,The most dangerous thing to have on any boat is a tight schedule."

Și încă o discuție foarte interesantă care începe chiar cu lacul Razim:
http://www.eurosail.ro/forum/viewtopic.php?f=24&t=37