Reconditionare acumulatori- Gel 165 Ah

Creat de Florio, Februarie 21, 2017, 07:53:36 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Florio

Pentru îmbogățirea  forumului cu o experiență practică, vă povestesc trecând-o la rubrica de reușite:

Acumulator :  Gel Deep Cycle 12V/165Ah (C20 capacity) produs de Victron Energy.


Problemă: în al șaptelea an de utilizare, acumulatorul nu mai ține curent. Ultima utilizare a fost anul trecut, 2016, funcțional în regim de două săptămâni non stop, frigider, laptop, consumatori diverși excluzând vitalii (circuit separat, acumulator separat). În croaziera din Grecia n-au fost probleme, pe Dunăre în restul sezonului, nici atât.
Simptomă: capacitatea scădea de trei ori mai rapid (vizualizare pe ecranul controllerului), iar refacerea în condiții de însorire a panoului, mult mai repede.

În momentul februarie 2017, acumulatorul era inutilizabil, capacitatea lui de a ține curent fiind extrem de slabă, în limita a 10 Ah (efectiv utilizabil), după încărcare totală.
Sigur că achiziția unui alt acumulator a devenit prioritară, fiindcă nu risc distrugerea unei vacanțe, de dragul unei recondiționări ieftine dar nesigure.
Pentru început am fost la un atelier specializat, pentru măsurarea parametrilor acumulatorului. A reieșit că rezistența internă e bună.
Apoi trei pași simpli:
1.Am făcut o descărcare totală a acumulatorului, cu un consumator de putere cunoscută, amperaj slab: bec 30W . Am măsurat și puterea consumată în timp real:2,31 Ah. Monitorizat, timp de 4 ore becul a ars cu lumină albă, după care acumulatorul a slăbit brusc (1 Ah și sub) și a rămas așa timp de 3 zile, până la epuizare completă.
2. Am început încărcarea, cu amperaj mic, 2Ah, pe program dedicat (gel), monitorizând timpul : circa 60 ore.
3. O nouă descărcare, cu același consumator, pentru a releva dacă procedura a avut vreo influență pozitivă. Rezultatul este impresionant: becul arde de 72 de ore, cu lumină albă, intensitate neschimbată vizibil. Consum 2,32 Ah, iar în ultimele ore, 2, 01 Ah.

Procedura arată o reușită totală, 165 Ah din 165 Ah, funcționali.  Desigur, cu toleranțele de rigoare.

P.S.
Proba aceasta practică elimină orice dubiu.
O întrebare îmi pun totuși, cu privire la nepotrivirea între curentul încarcat ( 2Ah timp de 60 de ore) și curentul descărcat (2,32 predominant 48 h, apoi 2,2 12h si 2,01 Ah ultimele 12 h) total 72 ore. Dar Dumnezeu e mare și nu degeaba Universul funcționează pe Teoria Haosului :)

Florio

Mențiuni Victron, asupra duratei de funcționare a acestor acumulatori:
-12 ani durata proiectată de viață, la utilizări în regimul de temperatură de 20 grade Celsius.
-6 ani durata proiectată de viață, la utilizări în regimul de temperatură de 30 grade Celsius.
-3 ani durata proiectată de viață, la utilizări în regimul de temperatură de 40 grade Celsius.

Astfel, declar la sistemul meu, ca fiind depășită durata de viață tehnic apreciată de producător. Acum sunt pe plus :)

Alex1958

Florio,
Panoul iti incarca tot timpul sau numai in croaziera?
Adica ai o husa peste el in stationare?

Florio

Citat din: Alex1958 din Februarie 21, 2017, 09:55:15 AM
Florio,
Panoul iti incarca tot timpul sau numai in croaziera?
Adica ai o husa peste el in stationare?

Încarcă tot timpul, desigur.
Husă are doar iarna, însă e una albă prin care tot mai prinde niște fotoni :)
Singura perioadă moartă a fost când n-am dat zăpada de pe husă. Dar m-am învățat minte.

cristizz

Importanta aici vad urmatoarele:
1. calitatea foarte buna a acumulatorului
2. instalatia electrica a ambarcatiunii (cu tot cu panoul fotovoltaic) corect facuta, cu o buna dimensionare a componentelor
3. utlizarea curenta in conditii care nu s-au dus in extreme

Toate astea au dus la
4. revitalizarea dupa o metoda simpla unui acumulator care isi poate mari astfel durata de viata

danutlupu

Din experienta mea cu bateriile si incarcatoarele.
Avand ceva masini prin curte si diversi consumatori ce folosesc 12 V, s-au strans ceva acumulatori de tip Li-po, Pb-gel sau normali pe plumb, asa ca am acizitionat incarcatoare inteligente cu procesor de tipul celor din poza. Cu ei am scos din boale multe baterii mari de 70-100 Ah, plus ca nu mai arunc la 2-3 ani cum faceam pana acum cu cele de care trageam adica alea de la barcutele de nadire 12 V 7-10 Ah. Depinde evident si de marca de baterie, eu am o parere foarte buna despre firma YUASA vs altele, in ups-uri mici am avut baterii de 7Ah care au trecut de 5 ani de folosire. Tot din categoria baterii premium 7 Ah pe care eu le-am folosit multa vreme, au fost cele de la Shimatsu si APC. La ups-uri mari de pe statiile GSM unde sunt celule de 10-20 bucati de acumulatori 100-155 Ah, YUASA si PowerSafe fac legea avand durata de viata de 10-12 ani desi sunt schimbate pe la 3-4 ani din motive de siguranta.

Incarcatoarele traditionale au curent constant de incarcare, la inceput nu e problema cand e descarcata, dar spre final bateria nu mai poate absorbi acel curent si mai rau ii face. Incarcatoarele inteligente isi modifica voltajul si amperajul in functie de cum preia curent bateria si in plus au si un contoar electronic care arata cat curent (Ah) a incaput in baterie si cat a durat. In plus au si functia de ciclu incarcare-descarcare.
Va recomand cele doua modele Imax B6 si Accucel 6, le am de vreo 5 ani si isi fac treaba impecabil; le gasiti pe piata autohtona (olx) la preturi de la 180-250 RON cu tot cu o sursa externa de 6 Ah.

Bateria gel de la rulota are 5 ani dar fiind cuplata la un panou solar cu regulator o tine la capacitate maxima chiar daca rulota e in garaj si cred ca am sa o am si dupa 10 ani de acum.

iulian_cioclin

Domnule Danut Lupu, incarcatorul Accucel 6 incarca si baterii Deep cycle pe gel sau AGM?

danutlupu

Da iuliane, selectezi optiunea Pb 6 celule (12V) sau ii dai pe auto si el detecteaza ce trebuie sa faca, adica ii da curent bateriei pana nu mai primeste. Curentul de incarcare maxim e de 6 Ah si e dat de puterea sursei de alimentare, sunt incarcatoare care suporta surse de 10 Ah sau pot sa incarce mai multe baterii odata, dar sincer nu am fost in criza de timp cand a fost sa incarc o baterie :)

bogdanminitehnicus

Ca si curiozitate am avut o baterie varta cu descarcare adanca pe auto, probabil cea care a fost din fabrica, incarcam din ea  acumulatorii de aeromodele  cam toata ziua si pornea fara probleme la plecare (lucru care nu se intampla cu o baterie normala), dar la un momentdat i-a venit sorocul, o puneam la incarcat, lua curent cat trebuia 70ah, insa cand o puneam pe masina nu reusea sa invarta electromotorul. Nu s-a mai putut remedia cu niciun program de incarcare.

O alta curiozitate zilele trecute am pus la incarcat un acumulator normal varta silver pe programul de plumb, insa se oprea imediat, imi detecta curent pe baterie prea mic 7-8V. Am incarcat pe programul de nicd pana a ajuns voltajul peste 10v, apoi a incarcat fara probleme cu maxim 2 -3 ah timp de 2 zile. Acum bateria este ok, dar la inca 2 descarcari adanci trebuie schimbata.


danutlupu

Cu programul de Ni-cd le pacalesc si eu pe alea descarcate pana iau ceva curent fie Pb sau Li-po, dupa care le trec la categoria lor. Mai sunt pe Pb la care se descarca prea tare o celula pana nu mai este detectata si atunci va trebui sa-i dai program de Pb 5 celule 10 V sau Ni-cd pana ii vine mintea la cap.
Am inviat un Pb clasic de 55 Ah de la 3 V si acum dupa 1 an merge bine, dar nu toti acumulatorii pot fi resuscitati din incarcare. Sunt baterii la care li se duce electrolitul sau se sulfateaza placile si trebuie intervenit in interior, ori fiind complet sau partial capsulati, asta implica treaba murdara cu acid la care nu se baga oricine.   

Florio

Citat din: danutlupu din Februarie 21, 2017, 04:31:25 PM
Mai sunt pe Pb la care se descarca prea tare o celula pana nu mai este detectata si atunci va trebui sa-i dai program de Pb 5 celule 10 V sau Ni-cd pana ii vine mintea la cap.
Am inviat un Pb clasic de 55 Ah de la 3 V si acum dupa 1 an merge bine, dar nu toti acumulatorii pot fi resuscitati din incarcare. Sunt baterii la care li se duce electrolitul sau se sulfateaza placile si trebuie intervenit in interior, ori fiind complet sau partial capsulati, asta implica treaba murdara cu acid la care nu se baga oricine.   

Fiind un topic de adunat informatie utila, nu vrei Danut să dezvolți puțin ? :)
Cum e treaba cu celula ce devine nedetectabilă și modul în care se poate realiza resuscitarea? Sau cu învierea acumulatorului ajuns la 3v? Ori cu cele sulfatate?

Colegii cred că vor fi interesați, iar eu la fel :)

danutlupu

Prea multe in plus nu am ce sa mai zic, experienta mea e de utilizator de astfel de incarcatoare. Am mai completat ceva zeama la unele modele la care s-au putut desface dopurile, dar nu am taiat efectiv o baterie s-o doftoricesc. Am inteles ca mai sunt ceva redresoare cu impulsuri ce merg pe curenti mari si fac desulfatarea, am incercat sa repar asa 2 acumulatori de 75 Ah ce au murit din cauza unui consumator ce fura curent de multa vreme, dar nici cu astea inteligente nici cu ala cu impulsuri nu s-a putut.
Cand am trecut de la incarcator normal la asta inteligente, am vazut imediat o diferenta la acumulatorii mici de Pb de 7 si 10 Ah; din 2-3 Ah cat tineau in mod normal, cu timpul ii puteam incarca cu 5-6 Ah, cu precizarea ca nu trageam de ei pana nu mai aveau curent deloc. Am trecut intre timp la Li-po pentru barcuta de nadire, pentru ca sunt mai usori si ii pot descarca mai mult fara emotii si se incarca de fiecare data la 100 % din capacitate.
Urmatoarea proba a fost facuta cu acumulatorii mari AGM de la motorul electric de barca de 75, 90, 100 sau 120 Ah, incarcati cu un redresor normal tineau mai putin la mers, cu unu inteligent se incarcau complet si se cunostea diferenta adica tineau sensibil mai mult.
Nu stiu exact cum ghicesc incarcatoarele alea numarul de celule, dar nu cred ca e de la voltaj pentru ca atunci cand sunt puse pe auto si sunt la incarcat baterii pt pusti ( NiMh sau Li-po fara balansare) mai descarcate, se calibreaza dupa felul bateriei si-ti arata si numarul de celule.
La Pb simplu daca e prea descarcata, trebuie niste artificii asa cum am zis, ori le pui pe Ni cd, ori le dai celule mai putine (3,4, sau 5) pana ii mai creste voltajul. Dar asa cum am zis, am inviat un acumulator de proasta caliate (Macht) de 55 Ah de la 3 V, dar nu am avut ce le face la 2 acumulatoare premium relativ noi (Rombat Premier de 75 Ah de 2 ani) care nu mai tineau deloc curent.

bogdanminitehnicus

revitalizarea acumulatorilor, din experienta am observat ca se face doar la curenti mici, timp de incarcare mare.
Am reusit revitalizarea unor acumulatori de nimh, nicd si plumb, in schimb la litiu e alta poveste creste voltajul pana unde trebuie insa nu-si mai incarca intreaga capacitate, cel putin la lipo (litiu polimer) folosite la aeromodele dupa o vreme sau la descarcari adanci, incarcari peste 12.6v incepea sa se umfle de ziceai ca pocneau.

danutlupu

Bogdane, cand spui 12,6V banui ca te referi la Li-po 3S sau 11,1 V standard. Celula Li-po are 3,7 in mod normal, poate fi incarcata in siguranta pana la 4,2 V si descarcata pana la 3 V, ori pe egalizare-balans nici un incarcator inteligent nu incarca un Li-Po 3S peste 12,6 V (4,2 pe celula), nu stiu cum ai reusit tu asta sau cu ce incarcator le-ai incarcat. Un Li-po suporta de obicei curent de incarcare 5 C (de 5 ori capacitatea sa), asta inseamna ca o baterie de 5.000 Mah poate fi incarcata la inceput cu 25 A. Eu de obicei le incarc safe cu 1 C, adica daca bateria e de 2200, o incarc cu 2,2 Ah, daca e de 3000 cu 3A, de 5.000 cu 5Ah...ect.

Ca utilitate la barcagii, o baterie Li-po 3S de 5000Mah cu rata de descarcare 30-40C cred ca poate porni un motor termic de barca. Avanatjul e ca e mare cat 2 pachete de tigari, cantareste 300 grame si costa cam 100-150 RON
Am vazut masini disel de 1,9 pornite cu asemenea baterii si nu e ciudat deorece curentul debitat este de aproximativ 200 A, de asemeni se mai folosesc baterii externe portabile care debiteaza pe scurt timp curenti de pornire de 400 Ah si care au ca sursa tot un Li-po dar mai au si o parte de amplificare. Eu am pornit un 1,6 benzina cu 2 baterii lipo de 5.000 20 C puse in paralel,

https://www.youtube.com/watch?v=ZA41ETeHnmQ