Discutii intrebari test ANR

Creat de Raul, Martie 10, 2017, 07:28:38 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Raul

Am cateva intrebari care nu-mi sunt clare din testarea ANR si ma gandeam sa deschid acest topic unde sa le analizam.

Incep cu una de la Manevrabilitate unde nu inteleg de ce este c.

17.Efectul de sucţiune se produce:
a. datorită formei operei vii.
b. datorită curentului de travers.
c. datorită căilor de apă înguste.


pelicanul


byteworks

Efectul Venturi: in zone inguste viteza fluidului creste => presiunea dinamica creste => presiunea statica scade (presiunea totatla = presiunea statica + presiunea dinamica= constant) => suctiune.

Vali

Daca e sa o luam ad-literam, sunt valabile raspunsurile a si c, desi chiar si asa nu sunt acoperite toate situatiile importante.

De ce a? Fiindca suctiunea, care e un fenomen cauzat de o presiune scazuta, se manifesta cel mai des din cauza formelor carenei (operei vii) ingustate si / sau ridicate la pupa. Este cunoscuta cred de majoritatea forumistilor apuparea unei barci inguste sau ridicate la pupa, dupa intrarea ei in glisare.

In cazuri extreme, din cauza suctiunii pupa si centrului de greutate prea devansat, barca"bate apa" (porpoising), fenomen periculos, care trebuie evitat pe cat posibil. Am intalnit acest fenomen inclusiv la barci pretins glisoare, si chiar si prima varianta a barcii mele mai facea asemenea nazuri cateodata (cand in barca era un singur om gras, la pupa la echea motorului).

Cea mai raspandita forma de suctiune, care pericliteaza performantele, consumul, si uneori chiar siguranta ambarcatiunii, este suctiunea cauzata de golul de val pupa. Acest gol de val apare la depasirea vitezei maxime in deplasament (hull speed), moment in care lungimea valului propriu al barcii depaseste lungimea ei la plutire. Valul pupa iese in afara barcii, oglinda cade in golul de val, barca apupandu-se si deplasandu-se ineficient, in tranzitie.

Acest regim de tranzitie trebuie la fel evitat pe cat posibil, adica deplasarea trebuie sa se faca ori in deplasament, ori in glisare. In tranzitie, datorita asietei apupate, corpul barcii isi schimba volumetria imersa, si pot aparea deci probleme de stabilitate si / sau manevrabilitate.

Toate aceste probleme, tratate extrem de sumar aici, se gasesc explicate pe larg in lucrarile de arhitectura navala. Formularea din textul chestionarului ANR este si ambigua, si incompleta tendentios. Asta deoarece efectul de suctiune cu referire la caile navigabile cel mai des intalnit nu e cel cauzat de caile de ape inguste, ci de adancimea limitata.

Sunt foarte rare cazurile in care latimea caii navigabile e suficient de mica incat sa produca suctiuni, insa mult mai des se intampla, mai ales la navigatia navelor fluviale pe timp de cote scazute, ca adancimea limitata sa induca suctiuni care sa creeze probleme de manevrabilitate si chiar de siguranta a navigatiei.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Raul

Acum imi este clar. Desi prin eliminare tot la c. am ajuns, sincer nu intelegeam foarte bine de ce ar fi c.-ul.

pelicanul

@Vali
Daca ne apucam sa despicam firul de par in patru sau opt, sigur ca are importanta si forma operei vii. Insa nu trebuie sa uitam scopul discutiei: acela de a lua examenul! :) Astea sint intrebarile, la astea trebuie sa raspundem.
Din aceasta cauza am intrebat eu care alt raspuns ar putea fi corect. Asa se poate regla dificultatea examenului, punind "raspunsuri tendentioase" ca sa incurce candidatii. :) Daca nu stii raspunsul, cauti sa elimini raspunsurile evident gresite. E si asta o tehnica...
Evident ca ar fi fost mult mai usor daca raspunsurile erau formulate altfel:

17.Efectul de sucţiune se produce:
a. atunci cind utilizezi toaleta marina in timp ce functioneaza motorul inboard.
b. daca funga pavilionului este incurcata in jurul catargului.
c. datorită căilor de apă înguste.
;)

In plus, e important ce scrie in bibliografie. In bibliografia pentru examen cred ca nu exista nicaieri descrisa "suctiunea cauzata de golul de val pupa". Mai studiem... :)


Vali

De acord, asta e scopul oricui, anume promovarea examenului. Insa de aici si pana la formularea extrem de generalista "efectul de suctiune se produce: bla - bla" e cale lunga.

Suctiunea produsa de adancimea limitata e mult mai problematica si mai des intalnita decat suctiunea cauzata de peretii ecluzelor sau alte zone inguste, unde oricum se manevreaza la viteze foarte mici. Din cauza asta, si intrebarile de examen sunt probabil formulate de persoane cu experienta practica limitata vizavi de ambarcatiuni.

Daca ne-am organiza pregatirea strict conform bibliografiei si chestionarelor de examen, am ramane la fel de limitati precum cei care le-au alcatuit. Scopul postarii mele nu a fost confuzia candidatilor la examen, ci explicatia termenului suctiune pentru cei care au curiozitatea de a asimila mai mult decat intrebarile neroade de la examen.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

cristi80

Corect spus, eu că și proaspăt posesor de Certificat de conducător ambarcațiuni D, m-am tot lovit de întrebări pe care nu le înțelegeam, dar deoarece timpul îmi era limitat, le-am luat că atare, nu m-am chinuit sa inteleg, unele întrebări erau chiar idioate, cum ar fi: ce se intampla la înclinarea motorului, la viteze mari, cu barca. Nu mai știu variantele, dar l-am întrebat pe supraveghetor, ce înțelege din întrebarea aceea și nici acesta nu a reușit să își de-a seama de raspuns. Așa că soluția cu răspunsurile luate că atare,cred eu, este cea câștigătoare. După ce e luat permisul,in functie de interes, de poate despica firul in patru, in rest e pierdere de timp.

Raul

Pentru sectiunea de Manevra, in special pentru intrebarile legate de manevra acostare la cheu, unde gasesc material didactic?

Raul

alta intrebare pe care nu stiu sa o interpretez:

Nava merge din inerţie ,cârma în ax face ca :
a. nava să se deplaseazăe înainte cu tendinţădeagiraprovaladreapta.
b. nava să se deplaseaze cu tendinţa de a gira prova la stânga.
c. nava să se deplaseze înainte cu tendinţă de a gira prova la stânga.


gvincentiu

La navele cu o elice, raspunsul este a. Adica daca in mars efectul elicei este de a duce pupa la dreapta (carma fiind in ax) atunci când merg din inertie efectul e invers: pupa la stanga.
Ganduri bune !

pelicanul

Citat din: Raul din Martie 28, 2017, 08:09:42 PM
Pentru sectiunea de Manevra, in special pentru intrebarile legate de manevra acostare la cheu, unde gasesc material didactic?

"Manualul conducatorului de ambarcatiuni cu motor pentru agrement" de Mihai Ghiba. In mod normal este pe site-ul ANR https://www.rna.ro/Pagini/Index.aspx , dar acum nu merge, nu stiu de ce.
http://www.scritub.com/tehnica-mecanica/Manevra-de-acostareplecare-a-n65815244.php
https://portal.rna.ro/SiteAssets/servicii/personal-navigant/Conducere%20Manevra.pdf
http://www.nauticalblue.ro/teste/teste-certificat-conducator-de-ambarcatiuni-de-agrement

Mai exista si "testele lui Sebba" pe forumuri, trebuie sa le cauti, ca n-am chef acum. :)

pelicanul

Citat din: Raul din Martie 28, 2017, 08:28:00 PM
alta intrebare pe care nu stiu sa o interpretez:

Nava merge din inerţie ,cârma în ax face ca :
a. nava să se deplaseazăe înainte cu tendinţădeagiraprovaladreapta.
b. nava să se deplaseaze cu tendinţa de a gira prova la stânga.
c. nava să se deplaseze înainte cu tendinţă de a gira prova la stânga.

Cred ca nici una nu e corecta. Daca nava merge din inertie si cirma este in ax nu ai nici o tendinta de giratie.

pado

Buna seara! Eu am promovat recent examenul pt clasa D si aproape toate intrebarile de la conducere manevra sunt pt barcile cu o singura elice si pas dreapta. In Manualul conducatorului de ambarcatiuni, se precizeaza ca la mars inainte, elice pas dreapta, carma in ax =deplasare rectilinie inainte. Tot acolo se mentioneaza faptul ca prova are o usoara tendinta de a gira in sensul opus pasului elicei. Deci daca elicea e pas dreapta si carma zero, prova abate usor in stanga, la mars inainte. N-am intalnit intrebarea legata de deplasarea din inertie a barcii (deci motor oprit) si carma in ax, cu variantele de raspuns prezentate de Raul, dar daca pasul elicei nu mai influenteaza orientarea barcii, iar carma e in ax, eu unul nu inteleg de ce barca ar putea sa gireze la dreapta sau la stanga.Eu n-am pic de experienta practica si voi urmari cu interes parerile celor care se incumeta sa raspunda in cunostinta de cauza.

Raul

Pado, cred ca singura explicatie este cea expusa de tine si anume ca se presupune ca nava este cu motor cu elice pas dreapta intrucat raspunsul bifat de ei este c., adica tendinta de a gira prova la stanga.

Eu mi-am facut un site cu teste cu toate intrebarile si cum le iau la rand pe toate, am ajuns si la aceasta.