Cum se naste o barca

Creat de Vali, Iulie 11, 2011, 08:53:56 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Vali

Si ca sa nu spuneti ca va minciunesc :), cateva imagini din dupa-amiaza asta, dupa laminarea primelor straturi de fibra:
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Revenind deci la procesul de creatie a barcii, forma finala a rezultat din mai multe cerinte prioritare. In acest sens am facut unele compromisuri, dupa cum urmeaza:

1. versatilitatea regimurilor de mars: linia chilei in vederea laterala este usor curbata, astfel ca la asieta de deplasament lungimea plutirii e maxima (4,6 metri), de la oglinda pana la punctul de imersie a etravei. La asieta de glisare insa (apupare intre 1,5-2,5 grade), centrul de carena se muta la o treime din lungimea plutirii, spre pupa, exact cum "scrie la carte". Singurul mic inconvenient ar fi apuparea ceva mai pronuntata fata de un glisor pur-sange, dar e o chestie pe care mi-am asumat-o, si care se va regla la nevoie prin corectoarele de asieta (trim-taburi, care pot fi si artizanale la nevoie).

2. o alta cerinta importanta a fost stabilitatea buna, care ofera senzatia de siguranta pe apa. Astfel, semi-unghiul etravei (entry angle) e foarte apropiat de formele barcilor tip garvey, barci de ape interioare, avand insa si un anumit V in jumatatea prova, pentru a lua valurile mai usor. "Entry-angle" de tip garvey a dus la cresterea latimii gurnei in jumatatea prova, fapt care contribuie la o buna stabilitate. Stabilitatea barcii rezulta mai ales din unghiul fundului din ce in ce mai mic spre pupa, adica deadrise-ul regresiv. Reversul medaliei e o curgere putin deviata de la curgerea laminara a fileurilor de apa din zona fundului, care teoretic ar creste cu un procent infim rezistenta la inaintare (din cauza variatiei mici a unghiului fundului). La fel, e o chestie pe care mi-am asumat-o, mai ales ca de jur imprejur e plin de barci glisoare (cu unghi mare al fundului), dar mult prea putine barci "multipurpose".

3. cerinta de pescaj minim, pentru acces usor in apele putin adanci din Delta, a determinat renuntarea la chila sau skeg. Pana in prezent, in urma probelor de apa facute chiar cu modelul pe care am turnat matrita, am constatat ca barca e foarte manevrabila, iar stabilitatea de drum e destul de buna, specifica salupelor. Oricum, zona chilei e intarita prin laminarea suprapusa de fibra, plus adaosul de grosime, plus longitudinala de chila, care preia toate eforturile si le distribuie apoi in varange si paiolul dublului fund.

4. esantionajul zonei de fund a fost facut pe principiul american "mai bun e invelisul mai gros pe un numar mai mic de coaste", in primul rand pentru rezistenta cat mai buna la impact. Laminarea zonei de fund va contine ranforsari cu roving, iar unitatea de suprafata elementara a ramas scazuta datorita impartirii fundului de catre redanele longitudinale, pe care la fel se vor monta longitudinale de fund. Reversul in acest caz este (exact cum a observat Vali-blue marlin) o mica turbulenta cauzata de zona pupa a redanelor, la marsul in deplasament, din cauza inchiderii convergente a liniilor de apa. Din aceasta cauza am si lasat o singura pereche de redane longitudinale, conditia de rigiditate a fundului fiind oricum indeplinita din calcule.

5. inaltimea (mare) a bordului liber a fost dictata de nevoia de protectie la stropire, plus posibilitatea de incarcare "la discretie" a barcii. Astfel, la un pescaj de deplasament de 28 cm, bordul liber ramane de 50 cm, in conditiile deplasamentului de putin peste o tona. Asta ar insemna cam 750 de kg de incarcatura utila, fara a depasi (inca) limita de siguranta. Bineinteles ca nu e obligatoriu (si nici indicat :)) sa se incarce barca la maxim, insa ideea e ca la nevoie se poate transporta o incarcatura voluminoasa in siguranta. Si in acest caz, exista un (mic) revers, anume ca in caz de propulsie cu motor mic si barca fiind putin incarcata, aceasta e putin mai vulnerabila la vant, din cauza bordului liber inalt.

In continuare, voi atasa cateva poze din timpul constructiei modelului de matrita, constructie care s-a finalizat in 2 saptamani, dupa care a urmat munca de finisaj, care a durat in total 2 luni :D, insa si rezultatul a fost zic eu destul de bun pentru o lucrare de amatori (ma voi considera profesionist cand voi fi vandut macar 10 barci facute in aceasta matrita ;)).


"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ss

Ce-mi place cand vorbesti murdar!  ;)

Baga mare, ca vrem sa ne dam cu ea!

corsarul

Chiar ca ai muncit la finisaj !  ;)

radasous

A muncit in photoshop  ;D
Vali, sa ii lasi mustatile alea la coipastie sa fie barca cu blanita
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

mario38

ar fii indecent sa discutam de un pret?...cu respect

Vali

In nici un caz nu e indecent :D (app Mario, respectul e reciproc, si mi-ar placea sa ne cunoastem :)). Insa mai am de povestit, fiindca am promis ca voi scrie toate etapele. Asa ca va voi mai face "capu' mare" :D inca putin cu chestii tehnice si "vorbe murdare", cum spune Silviu :P, dupa care vom trata si acest aspect. Pana atunci, putem discuta pe privat orice chestiuni de interes.
Braconieru' va saluta si fuge inapoi la treaba, spunandu-va ca laminarea barcii s-a incheiat sambata la pranz, dar n-am apucat sa scriu ca m-am tratat de mahmureala cauzata de "trasul pe nas" de stiren :D. Ciao la barcagii :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Ciby

Citat din: Vali din Septembrie 12, 2011, 04:46:19 PM
... dar n-am apucat sa scriu ca m-am tratat de mahmureala cauzata de "trasul pe nas" de stiren :D. Ciao la barcagii :).
Pai spune Dom'le si ce ti-a recomandat medicul de familie pentru tratament si daca reteta a fost compensata 100%!

Vali

Sa traiti si dvs :D. Din fericire n-a fost cazul de tratament, fiindca lucrez numai cu masca ;). Oricum, dupa cateva zile de stat continuu aplecat ca in prima poza de la postul 30, tot trebuie un tratament pentru portiunea aparatului locomotor din zona lombara denumita in limbajul braconierilor gheaba :D.

Dar sa continuam cu un scurt episod in care vom mai vedea cateva imagini din timpul constructiei barcii:
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Dupa care modelul a fost "expulzat" din cadrul comunitatii, mai ceva ca un forumist nervos :D, indeplinindu-si (dupa cum spunea cineva ;)) rolul care i-a fost destinat. Din poze se vede dimensiunea barcii raportata la barcagii, si formele care promit o barca stabila. In plus, involuntar avem parte si noi de un "ciumazik", personajul aghezmuit in tricou verde :D.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

A urmat apoi prelucrarea suprafetelor matritei, prin slefuire repetata si polishare, munca cea mai migaloasa de pana acum (rezultatul se vede in prima poza). Dupa care s-a ceruit matrita, si s-a aplicat gelcoatul alb de pe opera vie, apoi cel albastru de pe borduri:
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

A urmat apoi etapa laminarii, despre care am mai postat zilele trecute. In ultimele poze se vede barca dupa terminarea laminarii corpului. Urmeaza decofrarea si apoi echiparea barcii cu toate accesoriile necesare, asa ca "stay tuned" ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Levy

Buna Vali
Te-a mai ajutat cineva la laminat,ca dupa dimensiunea barcii imi pare cam greu de imaginat ca poti termina singur chiar si un strat pana se usuca polistirenul,adica in 20-30 de minute?

Vali

Salut Levy :), am mai avut ajutor ocazional, dar majoritatea lucrului la laminare am facut-o singur. Avantajul e ca, spre deosebire de barci in clin sau cu multe nervuri si redane, la a mea laminarea se face destul de simplu, o foaie de mat pe fund plus 2 de tesatura suprapuse la chila, iar pe borduri matul si tesatura se dau in jumatate pe lungime.
Rasina fiind tixo, nu am avut nevoie sa basculez matrita pe lateral, ci am lucrat doar in pozitia din poze. Iar suprafetele fiind drepte si usor de laminat, am timp sa vin cu urmatorul strat cat primul e inca umed, astfel ca priza e buna si consumul de rasina optim.
Acum din pacate trebuie sa fug in balta sa fiu "calare" pe alta barca, insa in curand voi pune urmatoarele etape ale lucrului, anume structura fundului, rigidizarea barcazului cu celelalte elemente (copastie, banchete etc), si echiparea finala. Imi place o chestie, anume ca solutiile pe care le aplic le hotarasc pe masura ce proiectul prinde forma, astfel ca toata evolutia lui (asa simplu cum e :)) e o chestie care-mi pune mintea si mainile la contributie continuu ;). Braconieru' va doreste o zi buna :D.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

Ca la carte ! Da-i inainte, abia astept produsul finit. Cred ca dau fuga la Galati, sa vad cu ochiul, sa simt cu mana :) .

P.S.
    STiu modul de lucru din filmul detaliat de prezentare de la Mac-g.  Am observat ca ei folosesc pistolul pentru a da  gelcoat-ul.
La tine e mai simplu cu pensula, avand suprafata mai mica ?