Monitorizare GPS in Delta

Creat de Alex1958, Decembrie 04, 2017, 08:42:23 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Alex1958

Citat din: iuliani din Decembrie 01, 2017, 06:47:58 PM
Desi nu sunt posesor de barca, incerc sa raspund in acest mesaj celor interesati de o solutie AIS.

Pentru inceput este de retinut ca dispozitivele AIS care pot fi montate pe o nava si care pot emite sunt doar cele certificate de Central Commissionfor the Navigation of the Rhine. Aici se regasesc informatiile despre AIS (sectiunea AIS equipment) http://www.ccr-zkr.org/13020500-en.html. De asemenea se gasesc si informatii despre sistemele radar certificate ce pot fi utilizate in navigatia pe ape interioare, daca cineva isi doreste asa ceva.

Este de retinut ca odata cu montarea unei echipament AIS la bordul unei nave, acesta trebuie inregistrat la ANCOM

In ceea ce priveste doar RECEPTIA semnalului AIS se pot folosi dongle-uri radio capabile sa decodeze semnalul in format NMEA 0183 . Deaorece exista doar receptie poate fi folosit in orice moment fara probleme, e nevoie de o antena VHF totusi (o antena lunga si elastica pusa undeva sus, ca cele de pe masini pe vremuri)

Referitor la chartplottere. Exista solutii comerciale scumpe spre foarte scumpe (Periskal, Innovative etc). Exista solutii free si open (OpenCPN).

Exista si o solutie comerciala romaneasca relativ ieftina cu care ma mandresc personal. Nu ii dau numele ca sa nu fie considerata reclama, daca cineva e interesat ma poate contacta privat. Daca moderatorul o considerea reclama il rog sa stearga acest mesaj.

Hartile:  -  Toate hartile inland sunt gratuite in Europa, vorbesc de navigatia pe Dunare in special. Nu se gasesc harti de navigatie decat pentru zonele comerciale (de exemplu bratul Sf Gheorghe nu are harta). Informatii si descarcarea  hartilor poate incepe de aici: http://afdj.ro/ro/harta-el-ro. In cazul hartilor marine un punct de plecare poate fi https://www.admiralty.co.uk/charts.

Echipament pentru chartplotter. Evident discutam despre un display si un pc. Poate fi si un stick pc, obligatoriu cu un port USB pentru conectarea dispozitivului AIS. O tableta decenta care ruleza Windows poate fi folosita. Atentie, marea majoritatea a solutiilor comerciale ruleaza pe sisteme Windows. Nu vorbim de solutiile extrem de scumpe (Kongsberg) care ruleaza pe console *nix dedicate.

In cazul in care cineva este interesat in mod direct de instalarea unui sistem AIS voi incerca sa-l ajut pe cit posibil si il rog sa ma contacteze.  In acelasi timp multumesc pentru informatiile de pe forum care m-au facut sa realizez ca visul de a avea o barca nu este chiar atat de indepartat.

Salut!
Vad ca esti in tema cu acest sistem AIS. Identificarea navei si indicarea pozitiei sale. Asta se doreste si in privinta navigatiei si identificarii ambarcatiunilor din Delta Dunarii.
Intrebarile sunt multe:
-ce presupune dpdv al montajului pe ambarcatiune: sursa de curent, antena, etc;
-cum faci sa nu poate fi debransat sau obturat;
-fiind vorba de (zeci de) mii de ambarcatiuni cum se obtine cu costuri minime un astfel de sistem compus din unitati individuale si un sistem de monitorizare cu una/doua/trei statii fixe si multe statii mobive -ambarcatiunile de control (care vad cu ochii o barca prin delta si nu ii vad pe ecran identificarea).
Daca stii raspunsurile la problemele astea scoate-i si p'astia de la ARBDD din negura, c'au dat-o pe aberatii!
Toata stima!

iuliani

Buna,sunt familiarizat cu dorinta ARBDD de  monitoriza traficul. Din punctul meu de vedere o solutie AIS nu este fezabila, doarece necesita costuri mari de montaj pentru fiecare barca + alimentare and stuff. Nu poti impune totusi unei pesroane care detine o amarata de barca chestuiele de 500 euro  + alimentare si toate alea. Plus ca ar trebui construite inca 2 3 turnuri cel putin cu statii de baza

Un sistem de tracking cu acumulatori ar fi cel mai ok. si nu in solutie AIS. Din cate stiu delta este acoperita wi-max. Si o solutie GSM ar fi ok. Nu neaparat comerciala. Un bts e foarte simplu de facut, cred ca o discutie ARBDD - ANCOM va duce la rezultate bune pentru o licenta GSM pentru ARBDD care nu va fi folosita in scopuri comerciale.

Eu vad lucrurile simplu. Un sistem bazat pe trackere mobile, puse la dispozitie gratuit de catre ARBDD tuturor barcilor. Amenzi serioase in cazul in care dispozitivul e oprit sau nu e prezent pe barca. Alarme la depasirea vitezelor plus geo-fencing in zonele strict protejate. Un dispozitiv de genul asta poate fi conceput cu o autonomie de 48 de ore si chiar incarcat solar. Rata de transmisie ar fi rezonabila la 1 transmise / minut.

Daca ARBDD isi doreste monitorizare  ar trebui sa invite la discutii citeva companii specializate, legal are dreptul de a efectua o consulare de piata. Deasemenea e nevoie de un buget serios pentru toata chestia asta si pentru a alege cea mai buna solutie. Aici e o discutie extrem de lunga si inainte de argumentele tehnice e nevoie de vointa politica pentru a face asa ceva.

ARBDD poate fi influentat si asezat la masa de discutii sa zicem doar prin vointa politica (ordin de la Bucuresti), sau prin presiunea unui grup serios (organizatie) cu interese in delta -- de exemplu "asociatia pescarilor sportivi cu barca cu motor" (nu am vrut sa fiu ironic ci doar sa exe,mplific un gruop de interese comune).

O singura voce nu poate avea efect, chiar daca emite adevaruri absolute

Concluzie - tracker cu acumulatori radio sau gsm, gratuit pentru orice posesor de barca, bani de la UE pentru protejarea rezervatiei, bani de la buget pentru mentenanta sistemului.


Florio

Citat din: iuliani din Decembrie 04, 2017, 12:30:16 PM
Buna,sunt familiarizat cu dorinta ARBDD de  monitoriza traficul. Din punctul meu de vedere o solutie AIS nu este fezabila, doarece necesita costuri mari de montaj pentru fiecare barca + alimentare and stuff. Nu poti impune totusi unei pesroane care detine o amarata de barca chestuiele de 500 euro  + alimentare si toate alea. Plus ca ar trebui construite inca 2 3 turnuri cel putin cu statii de baza

Un sistem de tracking cu acumulatori ar fi cel mai ok. si nu in solutie AIS. Din cate stiu delta este acoperita wi-max. Si o solutie GSM ar fi ok. Nu neaparat comerciala. Un bts e foarte simplu de facut, cred ca o discutie ARBDD - ANCOM va duce la rezultate bune pentru o licenta GSM pentru ARBDD care nu va fi folosita in scopuri comerciale.

Eu vad lucrurile simplu. Un sistem bazat pe trackere mobile, puse la dispozitie gratuit de catre ARBDD tuturor barcilor. Amenzi serioase in cazul in care dispozitivul e oprit sau nu e prezent pe barca. Alarme la depasirea vitezelor plus geo-fencing in zonele strict protejate. Un dispozitiv de genul asta poate fi conceput cu o autonomie de 48 de ore si chiar incarcat solar. Rata de transmisie ar fi rezonabila la 1 transmise / minut.

Daca ARBDD isi doreste monitorizare  ar trebui sa invite la discutii citeva companii specializate, legal are dreptul de a efectua o consulare de piata. Deasemenea e nevoie de un buget serios pentru toata chestia asta si pentru a alege cea mai buna solutie. Aici e o discutie extrem de lunga si inainte de argumentele tehnice e nevoie de vointa politica pentru a face asa ceva.

ARBDD poate fi influentat si asezat la masa de discutii sa zicem doar prin vointa politica (ordin de la Bucuresti), sau prin presiunea unui grup serios (organizatie) cu interese in delta -- de exemplu "asociatia pescarilor sportivi cu barca cu motor" (nu am vrut sa fiu ironic ci doar sa exe,mplific un gruop de interese comune).

O singura voce nu poate avea efect, chiar daca emite adevaruri absolute

Concluzie - tracker cu acumulatori radio sau gsm, gratuit pentru orice posesor de barca, bani de la UE pentru protejarea rezervatiei, bani de la buget pentru mentenanta sistemului.

Asta chiar e o idee bună :)
Investiția are în vedere ocrotirea ariilor protejate și poate fi finanțată de UE (localnicii pot primi aparatura gratuit).
Aceasta ar putea fi o variantă care să excludă restricțiile la puterea motorului (cum sunt alte propuneri). Fiindcă nu puterea motorului este problema ridicată, ci comportamentul pe apă (viteza, accesul ilegal  în anumite zone) .

bluewave

e ... asta cu un emitator pe barca este ideal .
dar , sa nu uitam ca daca "calci pe bec" , incep sa curga amenzile ...
oare se vrea asa ceva ? ( din partea mea eu pot avea pe barca "t" emitatoare , nu-s pasionat de viteza pe apa ... )
"No Whistling on Board"

cristiantutuianu


Pai câte emițătoare ar fi nevoie?
Dacă nu sunt suficiente pentru toți ? Se face booking . 8).
Când nu mă mișc cu barca îl opresc sau îl las pornit. Vreau sa stau în balta doua săptămâni cât tine acumulatorul ? și ce fac dacă am sunat acasă și nu "arde" mai stau poate una poate doua săptămâni. Unde înlocuiesc acumulatorul la Tulcea ..sunt la Sulina.

Sau alți bani UE sifonaţi

Orice varianta" BIG BROTHER" nu e gratis pentru utilizatori.



iuliani

De dragul discutiei, putem face un calcul. Populatia actuala in delta este de aprox 14000 locuitori conform ARBDD. Bunul simt imi spune ca barca e statistic ca masina acolo si cum Romania are cam 250 masini/1000 locuitori, insemna ca avem o barca la 4 locuitori.
Asta insemna aproximativ 3500 de barci, la care mai adugam 500 ale celor externi (forumul are de exemplu 1600 membri, dar poate nu toti sunt interesati de delta)
Un tracker GPS din cutie costa 100 eur. Adaugam inca 100 de eur pentru rugged, acumulator, rezistent apa, alimentare solara and stuff. Sunt chiar generos si il urc la 300 de eur bucata.
Rezulta 4000 barci * 300 eur = 1.2 mil euro.
Acoperire GSM exista, Vodafone sustine ca da, ba chiar 4g. https://www.vodafone.ro/personal/servicii-si-tarife/alege-vodafone/harta-de-acoperire/index.htm 
Adaugam inca 0.5 mil eur in infrastructura, servere, backup, instruire, mentenanta sistem, piese de schimb si alte bulendre.
Rezultat 1.7 mil euro. Pentru protectia unei zone extrem de importante din Europa!!!

Poate ca e mult, dar cu totii stim ca e echivalentul a 500 m de autostrada.

ghrt

Ideile sunt de reţinut şi poate că ar trebui, aici, mutate la topicul dedicat, iar pe viitor discutate cu ARBDD.
Ce vreau să spun este că bărcile cu motoare mici, de câţiva CP, şi cele fără motoare ar trebui totuşi exceptate, iar canalele ce duc spre zonele cu protecţie integrală ar trebui, separat de acest demers, supravegheate video.

Florio

Citat din: cristiantutuianu din Decembrie 04, 2017, 10:12:39 PM
Pai câte emițătoare ar fi nevoie?
Dacă nu sunt suficiente pentru toți ? Se face booking . 8).
Când nu mă mișc cu barca îl opresc sau îl las pornit. Vreau sa stau în balta doua săptămâni cât tine acumulatorul ? și ce fac dacă am sunat acasă și nu "arde" mai stau poate una poate doua săptămâni. Unde înlocuiesc acumulatorul la Tulcea ..sunt la Sulina.

Sau alți bani UE sifonaţi

Orice varianta" BIG BROTHER" nu e gratis pentru utilizatori.

Citat din: bluewave din Decembrie 04, 2017, 08:59:06 PM
e ... asta cu un emitator pe barca este ideal .
dar , sa nu uitam ca daca "calci pe bec" , incep sa curga amenzile ...
oare se vrea asa ceva ? ( din partea mea eu pot avea pe barca "t" emitatoare , nu-s pasionat de viteza pe apa ... )

Știți că propunerea de bază e limitarea accesului motoarelor peste o anumită putere. Ceea ce mi se pare un rău mult mai mare.
În locul acestui demers, varianta GSM mi se pare mult mai acceptabilă.
Dar vorba lui Gheorghiță, ramificăm discuția atribuită altui topic. :)


P.S.
Detaliile din acest an: Potrivit proiectului de hotărâre de Guvern publicat pe site-ul Administraţiei RBDD, în zonele în care vitezele de circulaţie a ambarcaţiunilor erau limitate la 5 kilometri pe oră, 15 kilometri pe oră şi 40 de kilometri pe oră se va putea circula cu ambarcaţiuni care au motoare cu o capacitate maximă de 10 cai putere, 40 cai putere, respectiv 100 cai putere.
Mălin Musetescu, guvernatorul, declara ca nu vor să  interzică circulaţia ambarcaţiunilor care au motoare de peste 100 cai putere. Dacă proiectul de hotărâre va intra în vigoare, ambarcaţiunile vor putea circula în zonele cu interdicţii cu ajutorul motoarelor auxiliare cu puteri mici

Alex1958

Salut,
Total de acord sa mutam discutia asta intr-un topic dedicat! Te rugam sa ne ajuti Vali!
Cred ca ideea este atat tracking-ul dpdv al vitezei pe canale - apropo, eu nu sunt de acord cu limitarea puterii motorului ci a vitezei- cat mai ales dpdv al monitorizarii pozitiei si traiectoriei pe apa.
O barca care face barconaj cu curent se misca intr-un anumit fel si la ore ciudate.... Poti sa-ti dai seama ce face daca ii urmaresti traiectoria.
Deci ideea este ca GPS-ul sa nu poata fi deconectat- ceva in genul de sistem pe care il instaleaza firmele care isi urmaresc flota. Cei interesati si autorizati vad unde este, cu ce viteza se deplaseaza, istoric, tot. Daca nu-l vad atunci stiu ca si-a obturat GPS-ul si il penalizeaza.
Similar, daca "organul" de control vede o barca pe apa dar n-o vede pe sistemul de monitorizare sare direct pe ea! 
Monitorizarea video, in locuri asa de izolate cum sunt in delta, nu cred ca e practica. S-ar "inneca" prea multe aparate cand pot ajunge baietii fizic la ele...., deci mai pe deasupra e mai bine!
Trebuie gandite toate aspectele astea intr-un asemenea proiect.
In priviinta numarului de barci, aici sunt in dezacord cu Iuliani. La 14,000 locuitori sunt peste 5000 de barci iar cei din exterior cu acces sunt inca pe atat. Dar ARBDD-ul stie cu precizie numarul caci elibereaza permisele de acces.
In alta ordine de idei, constat ca a cam ajuns funia la par privind situatia fondului piscicol in DD. De exemplu, in aceasta mini-vacanta, am observat o agresivitate sporita fata de barcagii "straini" a plasarilor de pe lacul Isac.

bluewave

hello,

referitor la :
"
Deci ideea este ca GPS-ul sa nu poata fi deconectat- ceva in genul de sistem pe care il instaleaza firmele care isi urmaresc flota. Cei interesati si autorizati vad unde este, cu ce viteza se deplaseaza, istoric, tot. Daca nu-l vad atunci stiu ca si-a obturat GPS-ul si il penalizeaza.
"

depinde de firma ... deoarece cu toate ca operatorul de telefonie ( care trimite coordonatele tale gps la un interval de timp ) se bate cu pumnii in piept ca au acoperire 100% , se pare ca nu este asa.

ca si exemplu ... operator vodafone , gps pe masina . poti sa-ti inchipui ca de la sensul giratoriu ( unde intrii pe valea oltului dinspre sibiu ) pana la calimanesti , masina nu a fost pe harta.
asta nu inseamna ca cineva a pus "folie" pe antena gsm din masina sa nu vorbeasca cu celula de pe drum si sa trimita date. nu avea nici un interes ( era in delegatie, firma stia asta ....).


asa ca in delta ,
baga vre-un operator de gsm mana in foc ca are acoperire 100% ?
si mai baga o data mana in foc ca in momentul cand eu trec de la o celula la alta semnalul nu se pierde si dispar de pe harta?

ramane de vazut !!!


"No Whistling on Board"

Alex1958


iuliani

Citat din: bluewave din Decembrie 05, 2017, 01:37:36 PM
depinde de firma ... deoarece cu toate ca operatorul de telefonie ( care trimite coordonatele tale gps la un interval de timp ) se bate cu pumnii in piept ca au acoperire 100% , se pare ca nu este asa.
ca si exemplu ... operator vodafone , gps pe masina . poti sa-ti inchipui ca de la sensul giratoriu ( unde intrii pe valea oltului dinspre sibiu ) pana la calimanesti , masina nu a fost pe harta.
asta nu inseamna ca cineva a pus "folie" pe antena gsm din masina sa nu vorbeasca cu celula de pe drum si sa trimita date. nu avea nici un interes ( era in delegatie, firma stia asta ....).
asa ca in delta ,
baga vre-un operator de gsm mana in foc ca are acoperire 100% ?
si mai baga o data mana in foc ca in momentul cand eu trec de la o celula la alta semnalul nu se pierde si dispar de pe harta?
ramane de vazut !!!

Aici intervine profesionalismul celor care scriu sistemul

1. Datele nu pot fi transmise via gsm - nicio problema, sunt stocate pe dispozitiv iar in momentul in care device-ul are semnal gsm transmite un burst de date. Din cite imi dau seama importanta e prevenirea, nu neaparat trackingul (adica nu mi imaginez ca daca arbdd vede o barca undeva se uraca in salupa si sare pe omul ala, il poate lua elegant la ture mai tarziu)

2. Efemeride stranii si semnal GPS necoerent. Da, trebuie sa acceptam ca constalatia GPS poate avea momente stranii cu erori mari de determinare in anumite zone, dar astazi sunt sisteme de pozitionare care folosesc pe linga sistemul binecunoscut GPS (https://www.gps.gov/) si Glonass (https://en.wikipedia.org/wiki/GLONASS) si Galileo (https://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_(satellite_navigation).

3. Sa nu minimizam AI-ul si machine learning - se pot evalua patternuri care evidentieze posibile incalcarci ale legislatiei. O masina hranita cu exemple corecte va putea depasi cu mult factorul uman in apreciarea unui stimul, fara oboseala.

Orice solutie nu poate fi absolut infailibila. Dar in mana unor dezvoltatori de calitate, cu experienta chef de lucru si cu un buget pe masura se pot face lucruri faine chiar si la noi.

Nu vreau sa polemizez, vreau doar sa explic ca exista o solutie, si cu siguranta cineva poate gandi o solutie mai buna si mai ieftina decat cea care s-a creat aici din discutii. Solutii tehnice exista, suntem in sec XXI :) . Probabil exista si alte constrangeri de care noi nu suntem constienti (bugetare, de exemplu)

In alta ordine de idei cand voi avea barca mea o sa-i pun AIS :). Deocamdata ma documentez aici sa inteleg ce este o barca :)

AdrianZUZ

Citat din: iuliani din Decembrie 04, 2017, 11:27:40 PM

Acoperire GSM exista, Vodafone sustine ca da, ba chiar 4g. https://www.vodafone.ro/personal/servicii-si-tarife/alege-vodafone/harta-de-acoperire/index.htm 


Poate acoperire Vodafone Ukraina ... cel putin asa vad pe facturile post pescuit pe langa Mila 23.

Vali

Citat din: iuliani din Decembrie 05, 2017, 04:48:53 PM
In alta ordine de idei cand voi avea barca mea o sa-i pun AIS :). Deocamdata ma documentez aici sa inteleg ce este o barca :)

In primul rand bun venit pe forum, si multumim pentru informatia deosebit de pertinenta. Cat despre barci, din fericire ati nimerit unde trebuie. Ramane doar sa ne adresati intrebarile si nelamuririle, urmand sa va raspundem punctual.

Multumim inca o data pentru participarea la discutiile de pe forum :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

bluewave

"
(adica nu mi imaginez ca daca arbdd vede o barca undeva se uraca in salupa si sare pe omul ala, il poate lua elegant la ture mai tarziu)
"

exact cum spuneam mai sus ... "dar , sa nu uitam ca daca "calci pe bec" , incep sa curga amenzile ..." ,  aici ma refeream ca , conform log-urilor pe zone de restrictie , incep amenzile sa se tipareasca si postasul sa-si faca aparitia. lucru care imi pare foarte corect , pe limitari poti merge si cu moror mic si cu motor mare ( deci nu vad nevoia de limitare a puterii motoarelor pe barci ).

cat despre vodafone si acoperirea lor, vara care tocmai a trecut , pe golovita date cam "salcam", noroc cu rdse-ul ... dar nu vreau sa fiu rau , daca spun ei 4g ... asa sa fie !!!


"No Whistling on Board"