Izvor 11 - un catamaran romanesc. Proiectul

Creat de gvincentiu, Decembrie 19, 2011, 08:10:22 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

gvincentiu

#60
Apreciez stimate coleg faptul ca putem conversa, macar indirect, ba mai mult, ii apreciez pe toti colegii care spun o perere, un punt de vedere, cu atat mai mult cu cat sunt publice (poate mai starnim pasiuni, etc.) si ne stim unii cu altii. De asta particip la RAID, sa intalnesc oameni de calitate, de asta incerc sa vin la tot ce inseamna intruniri de barcagii (barcaholici) sau cum le-or mai spune.
Asadar: placajul de plop este exclus, fiindca facand frame-ul pentru Izvor 1, dupa cateva saptamani in aer liber, desi cu fibra si rasina pe el placajul s-a exfoliat. Bine, se exfolia stratul si cand il taiam, dar credeam ca e din pricina lamei pendularului.
Nici nu vreau sa ma gandesc la o lovitura ce ar compromite integritatea stratului de fibra. Apa intrata inseamna distrugerea intregii structuri.
Despre rasina epoxy, ce sa zic: pana la urma are aceleasi amine alifatice la baza. Insa densitatea ei o face diferita: cea de pardoseala patrunde putin in stratul de baza, fiind vascoasa. Cea de la Polydis, fiind mai fluida are o alta adancime de difuzie. Chiar o sa masor, daca o sa pot, aceste lucruri. De aici si utilizarile lor (referindu-ma strict la constructia de barci). Inca nu stiu nimic despre faptul ca au sau nu in compunere ceva aditivi care le fac mai rezistente la UV.
O sa-l intreb despre strip plank pe BK. Sarbatori Fericite!
Ganduri bune !

Rumpi


Problema cu placajul e ca nu avem unul de plop civilizat pe piata. Sau nu l-am gasit noi inca. Wharram a folosit la ultimul proiect placaj de plop fabricat in italia si nu are nici o problema. Important e sa aiba incleiere de exterior si sa nu aiba discontinuitati in furnire. Specia lemnului e importanta doar din punct de vedere a greutatii, de acolo incolo e fix albina. Okume e clasificat la fel de rezistent ca si plopul adica "deloc rezistent" la mediu umed, ciuperci si alte alea. Si are aceleasi proprietati mecanice si densitate ca plopul. Asa ca ramane sa gasim placaj de plop fabricat civilizat si care sa nu coste 100RON/mp.
Costurile de constructie sunt din pacate relative fata de venit. Daca publici calculul tau preliminar pe grupul lui BK toata lumea o sa spuna ce cost mic, uite ca se poate, vrem si noi. Dar diferenta este ca 6000 euro pusi la o parte pentru hobby este usor accesibil in occident si mult mai greu daca lucrezi la stat in Romania.
Un alt motiv in avantajul strip-plank este valoarea de revanzare. Chiar daca din punct de vedere tehnic nu are nici o importanta ca barca este multigurna din placaj sau strip-plank cu opera vie rotunda barcile placaj/multigurna se vand mult mai greu si la pret mai mic. E o realitate a pietei si comportamentul cumparatorului nu este influentat de argumente tehnice. Woods chiar a demonstrat ca o multigurna are avantaje cand se inteteste vantul (are articol pe site) dar degeaba, oamenii vor round-bilge si gata.
Alt avataj al strip plank este interiorul neaglomerat, mult mai usor de tinut curat si cu mai putin spatiu pierdut. Constructia in placaj cu stringheri asa cum o practica BK e comoda la constructie si rezistenta dar interiorul este un cosmar de colturi. Bineinteles ca la strip-plank slefuiesti in schimb de te ia plictiseala si faci scurta la mana.
Eu cred ca greutatea tinta e posibila in strip-plank cu putina atentie. Gougeon au construit trimaranul Adrenalin din WRC 9mm cu aprox.200g/mp carbon UD  pe ambele fete si 3 bulkheads. Si are 40 de picioare si merge la curse. Asa ca 8mm brad sau molid mai usor (densitatea nu e la fel la orice copac, se gaseste si sub 400 kg/mc) cu 450 biax inauntru si in afara ajunge. Si daca elimini toata structura ai complicata cu coaste si stringheri si raman 3 bulkheaduri greutatea ar trebui sa iasa cam tot pe acolo. BK zice pe site ca se construieste un Eco 7,5 in India in sandwich spuma. Cred ca varianta aia e deja round-bilge probabil ca se poate adapta la strip-plank.

gvincentiu

#62
Am retinut. Multumesc, stimate coleg. Iar cu slefuitul, stiu pe cineva care a facut asta 6 luni la un corp mult mai mare decat al meu. ;D
Ganduri bune !

gvincentiu

#63
Inca nu renunt la idee, mai ales dupa ce am vorbit cu Florio aseara si am gasit ceva elegant si frumos, numai bun pentru Delta, Razelm, MN si plecat mai spre sud (nu prea departe) cu un clearace mărit:
http://www.sailingtexas.com/scrabclaw21100.html
Aici tot felul de barcute printre care si Crab Claw 21 catamaran: http://ftp.ij.net/wctss/wctss/photos40.htm
Pe când un RAID cu asemenea flotilă? Oricum, cred că se poate locui pe așa ceva, intr-un mod mai mult decât confortabil.
Daca tot exista motorsailere... corpurile merg făcute în strip-plank sau turnate într-o matriță din fibră, fiind simetrice.
Cel putin cokpitul în față m-a dat pe spate. Mai punem și faptul că ai maximă vizibilitate, poți servi masa, poți pescui etc. totul depinde de organizare.
De aici puteti descarca diverse imagini. Frumusele barci schooner-ele lui, mai ales ca o barca are obiceiul sa stropeasca pe ocupantul din pupa.
http://www.shellboats.com/images/
Schooner 21 On The Water
Ganduri bune !

Florio

#64
Citat din: gvincentiu din Noiembrie 07, 2013, 08:50:46 PM
Inca nu renunt la idee, mai ales dupa ce am vorbit cu Florio aseara si am gasit ceva elegant si frumos, numai bun pentru Delta, Razelm, MN si plecat mai spre sud (nu prea departe) cu un clearace mărit:
http://www.sailingtexas.com/scrabclaw21100.html
Aici tot felul de barcute printre care si Crab Claw 21 catamaran: http://ftp.ij.net/wctss/wctss/photos40.htm
Pe când un RAID cu asemenea flotilă? Oricum, cred că se poate locui pe așa ceva, intr-un mod mai mult decât confortabil.
Daca tot exista motorsailere... corpurile merg făcute în strip-plank sau turnate într-o matriță din fibră, fiind simetrice.
Cel putin cokpitul în față m-a dat pe spate. Mai punem și faptul că ai maximă vizibilitate, poți servi masa, poți pescui etc. totul depinde de organizare.
De aici puteti descarca diverse imagini. Frumusele barci schooner-ele lui, mai ales ca o barca are obiceiul sa stropeasca pe ocupantul din pupa.
http://www.shellboats.com/images/
Schooner 21 On The Water

Constructia unui catamaran cu vele ramane o idee excelenta din toate punctele de vedere. Puncte enumerate de noi in multe discutii.
Iar aparitia ta la o expeditie de tip Raid, cu o asemenea barca, ar fi deja o aroganta, vorba lui Behecali :) . Pai cum arata anul asta Fraga 3 ? Si cat de bine s-a comportat. Daca dincolo de aspectul catamaranului, destul de exotic pentru apele noastre, punem la socoteala spatiul interior mare, pescajul redus, rapiditatea sub vele .... devine nu numai o aparitie frumoasa ci si o barca extrem de utila.
Ce discutam noi la telefon e cat se poate de adevarat. Intretinerea unei multicoca nu trebuie sa te sperie; Intr-adevar sunt doua corpuri, insa opera vie e foarte mica in comparatie cu o barca cu chila lunga. Mai mult e vorba de o manopera ridicata, fiindca fabricarea celor doua corpuri nu merge in metoda copy/paste :) din pacate. Si in plus apare corpul de legatura cu cabina propriu-zisa. Dar no pain, no gain ! Ceea ce iti complica munca de constructie, iti indulceste folosinta zilnica, oferindu-ti spatiul de negasit la o monococa.
Si din cate am opbservat, lucrul la barci nu te sperie, ci mai mult iti ofera satisfactii. Altfel nu se ajungea la numarul 3 cu Fragutele :) .


In link-ul oferit de tine am vazut chiar multe tipuri de barci interesante. Ba si un catarg cu...parus :) !
Arborada catamaranului mi se pare interesanta doar pentru focul cu verga pe marginea de intinsura, lucru care il poate face autovoltant. Insa imi arata cam inestetic cele doua sprijine de lemn, din borduri.

gvincentiu

#65
Șmechericile alea doua sunt pentru inclinarea velei, pentru maximizarea presiunii pe velă. Sunt descrise intr-o carte, destul de scumpa pentru noi: http://www.amazon.com/Sail-Performance-Techniques-Maximize-Power/dp/0071413103
Poate găsesc in altă parte informații despre velatura asta polineziană (crabclaw). Aici il mentionez pe Rumpi cu un post de pe barcaholic: http://www.barcaholic.ro/f5/sloop-cutter-scooner-ce-sa-aleg-88-5.html
Pe mine m-a dat pe spate faptul că poți face sailing pe ploaie (sau măcar motorsailing fără să te uzi). Vorba lui Lipan: avem o vârstă, nu mai putem sta în trapez :) în afara bordului. Eu prefer să-mi fac un ceai, mergând cu 10 km/h, uscat și ascultând radio în timp ce afară ploua.
Ganduri bune !

Rumpi


Asta cu forward-cockpit e o chestie de zona de utilizare. In zone protejate cum e Delta are sens, si de altfel nu-i nici o noutate. Toate salupele traditionale cu aburi au cabina in spate, joncile de rau din asia la fel, etc. Yachturile au cockpit in spate ca sa fereasca ocupantii de stropi si valuri pe mare larga in furtuna si deoarece trebuie sa stai acolo daca ai echeee. Plus folosirea eficienta a spatiului la o monococa traditionala.
In delta vad numai avantaje pentru acest tip de aranjament, pe atlantic se schimba treaba. Parerea mea e urmatoarea: unde se poate merge in mod normal cu o barca deschisa aranjamentul cu cabina in spate poate fi mai avantajos (dependent de forma barcii). Pe mare larga conteaza marimea barcii, yachturile mari cu central cockpit nu au probleme. Daca in schimb iei adesea apa in prova (multicoca rapida, bord liber insuficient, etc.) forward cockpit e o tampenie.   

Velatura crab-claw cu catarg A  presupun ca a fost aleasa dintr-o combinatie de motive.
1. evitarea unui catarg inalt si a centrului de presiune sus
2. simplificarea structurala (traversa centrala nu trebuie sa poarte greutatea catargului si velei)
3. simplitatea croirii velei (e plata ca un cearceaf triunghiular, nu are burta din constructie, profilul aerodinamic se face ad labam cu parame)
4. e autovoltanta, si catargul A nu interfereaza cu vela
5. nu exista vele aditionale

Are bineinteles si dezavantaje:
1. greutatea sporita a sistemului (antenele, catargul) dar astazi la o vela mica (pana la 20mp) se folosesc catarge de windsurf din carbon pe post de antene (antenele sunt vergile pe care se prinde vela)
2. rezistenta aerodinamica marita din cauza catargului
3. sistemul de tertarolare mai complicat
4. sistemul de control al velei mai complicat
5. imposibilitatea montarii unor vele dedicate vantului portant (spinnaker)

Pana la urma ca de obicei conteaza cat de reusit e compromisul.

Pentru velatura crab-claw montata pe altceva decat proa exista si optiunea cu catarg central extrem de scurt si proptea intre antene. Adica asa: http://www.multihull.de/story/st_panama1gb.htm

Cosmineloo

salut! Va urmaresc de ceva timp. care sunt concluziile voastre? Apreciez rabdarea cu care v-ati documentat, dar care este rezultatul? care este varianta potrivita de catamaran? v-ati gandit la o constructie 100% din fibra de sticla?
Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

gvincentiu

Orice barca din fibra necesita o matrita. Pentru 1-2 bucati de barca sau ce-o fi nu cred ca renteaza, deoarece costurile unui corp se dubleaza iar productie de serie pentru asa ceva nu cred ca va exista vreodata.
Ganduri bune !

Cosmineloo

cred ca se poate si fara matrita. spre norocul meu detin si o hala maricica, 170 mp, o masa de lucru de 12x2.8, toate sculele pt fibra de sticla, si materie prima. si o masina mai mare cu care sa car o barca unde am nevoie. asa ca o sa incerc asa: cumpar planuri pentru constructia unui catamaran velier cu cabina eventual demontabila! astept oferte!
Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

Florio

#70
Citat din: Cosmineloo din Ianuarie 05, 2014, 01:17:13 PM
cred ca se poate si fara matrita. spre norocul meu detin si o hala maricica, 170 mp, o masa de lucru de 12x2.8, toate sculele pt fibra de sticla, si materie prima. si o masina mai mare cu care sa car o barca unde am nevoie. asa ca o sa incerc asa: cumpar planuri pentru constructia unui catamaran velier cu cabina eventual demontabila! astept oferte!

Cosmin, o barca din fibra de sticla facuta fara matrita, nu va avea perfectiunea, frumusetea liniei cu care esti obisnuit cand privesti ambarcatiuni. E un aspect pe care eu ( pasionat de barci dar profan in a construi) l-am pus in fata fiind cel mai vizibil. In alta ordine de idei, nu vad cum poti face o barca doar din fibra si rasini,fara suportul unei matrite. Pe ce se aseaza fibra ?

Daca exista solutii tehnice si aspectul home-made nu te deranjeaza, iti urez mult succes si neaparat sa postezi poze cu etapele constructiei :) .


P.S.
  In ceea ce priveste licitatia deschisa cu privire la ofertarea de planuri, ma tem ca va trebui sa cauti singur si sa discuti cu colegii de forum doar fezabilitatea proiectelor.  Nu stiu sa fie cineva printre noi care sa vanda planuri de catamarane :) .
  Cine are asa ceva, sunt planuri gratuite pe care ti le da pur si simplu.

   

modi


dany

Cosmineloo,spune ca esti din bacau!!!Mi-ar place sa te ajut la asemenea treaba!!!

Vali

@Cosmineloo: primul lucru important e zona e navigatie dorita: D,C, B sau A. Abia apoi putem sa povestim mai in detaliu.
Eu am conceput un plan de catamaran offshore, pentru folosinta proprie, dar nu e inca gata, si in plus nu e demontabil. Oricum, e plin netul de planuri, asta ar trebui sa fie ultima grija.
Iar parerea mea e ca lucrul in fibra e cel mai nepotrivit la un catamaran one-off, adica unicat in regie proprie. Exista tehnici mult mai potrivite, si ca economie, si ca manopera, si ca rezultat final.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Cosmineloo

Salut! Sincer nu cunosc clasificarea zonelor de navigatie si nu gasit nimic "mura in gura" pe net referitoare la treaba asta. ma gandesc ca as prefera ceva cu care sa poti cobora pe Dunare, prin Delta, apoi pe Marea Neagra pana la Constanta. si de ce nu, sa poti ajunge in Bulgaria in mod legal, pe coasta. referitor la planurile existente pe internet, am gasit numai si numai uratzeni.

economic vorbind.....
de ce sa cumpar un plan de pe net cand pot sa il cumpar de la un pasionat local?
pe care sa il "chinui" cu modificari si rasmodoficari?
pretul mediu pentru fibra de sticla, sistem complet este undeva la ..... ron/kg. (nu vreau sa stric pretul eventualilor afaceristi pe care inca nu i-am identificat). Ma gandesc ca si procurarea altor materiale implica cheltuiala, cheltuiala pe care nu o mai am cu fibra de sticla. eu folosesc saptamanal doua butoaie de rasina cel putin, deci as putea sa imi fur caciula si sa pun deoparte 20 kg saptamanal, dar nu am ochelari de cal si sunt dispus sa analizez si alte variante.

cel mai important este ca toata povestea asta sa fie tractabila

Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!