Panzele, cu sau fara "slugs" argumente pro si contra

Creat de Mihaif99, Ianuarie 24, 2012, 04:34:41 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 5 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Mihaif99

Oare sa imi instalez acele "slugs" pe randa?

Care ar fi avantajele si dezavantajele?  A instalat cineva?

Vali

Buna intrebare. Teoretic culisele de randa (mainsail slugs) ajuta la evitarea frecarii la ridicarea si coborarea velei. Practic, e important ca piesa respectiva sa nu aiba joc prea mare in canalul de grandee din pupa catargului. Uite cum a procedat cineva dupa ce a avut probleme cu niste culise care aveau joc prea mare: http://www.wbryant.com/StellaBoat/fyi/slugs/slugs.htm .

La noi in Ro pana de curand nu s-au prea folosit culisele interioare (care se misca in canalul de grandee), ci doar culise exterioare (care se misca pe o sina exterioara cu sectiunea in forma de T). Cine avea catarg cu canal, inverga vela direct cu grandeea in canal. Avantajul in acest caz e ca nu se pierde din forta vantului, vela facand "corp comun" cu catargul datorita grandeei (sfoara de la marginea velei care intra in canalul catargului). In schimb, frecarea la ridicarea sau coborarea velei e mare, avand deci uzura si eforturi suplimentare in vela.

Culisele ne scapa de frecare, dar nici vela nu mai face "corp comun" cu catargul, avand deci mici pierderi de vant intre vela si catarg, pe portiunile dintre culise. Avand in vedere totusi ca atata lume le foloseste, cred ca avantajul lipsei de frecari e mai important decat pierderea de vant. Eu nu am folosit pana cum culise, ci doar grandee, insa chiar acum caut si eu sa-mi montez culise (slugs) la randa. Imi plac cele din ultimele 2 poze din linkul de mai sus (A 031), cred ca sunt mai potrivite decat cele clasice.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

#2
Ma bucur ca ati deschis subiectul.
Eu am cochetat cu ideea de a scoate piesele de culisare (slugs) invergand vela direct pe grandee. Insa am intuit ca frecarea si uzura velei prin frecare, vor fi mari si am renuntat.
Am exemplul marginii de intinsura, care e invergata direct pe canalul ghiului. Frecarea acesteia e mare, iar daca ar trebui ridicata si coborata de cateva ori pe zi, ca in cazul marginii de invergare, cred ca ar toci mult materialul.
Un alt dezavantaj pe care il vad la invergarea directa, este acela al reglajului velei in vant slab si foarte slab. Vela nu poate fi slabita cat sa dea o rotunjime mai mare, folosind optim vantul anemic :).
Pierderea fileurilor de vant prin spatiul dintre randa si catarg a fost rezolvata la unele ambarcatiuni, facand acel sistem de catarg culisant . Se spune ca imbunatateste vizibil performantele. ( eu as dori mai curand un sistem care sa imbunatateasca performanta de a crea timp liber , de petrecut pe apa)  .

Nici acum nu mi-a trecut cu ideea invergarii directe pe catarg, avand un vis mai vechi, acela de a face roller la ghiu. Sistemul exista, e unul facut chiar pentru tipul meu de barca. Am chiar convingerea ca pot manufactura unul mai bun decat cel existent ( ala pierde mult spatiu intre ghiu si tija rollerului) .  As pierde performanta, dar as castiga comoditate :) . Nimic fara fara sacrificii, pe lumea asta :)

kmbh69


Florio

#4
Citat din: kmbh69 din Ianuarie 24, 2012, 11:51:37 PM
Uite aici un exemplu de terţarolare la ghiu: http://www.johnmast.com/docs/eng/hi-low.pdf

Asa e. Asta e sistemul de invergare in ghiu.
Mai exista un sistem, pentru cazurile in care ai deja un ghiu normal si vrei sa il folosesti in continuare. Se monteaza o tija cu roller, paralel cu ghiul, distanta intre ghiu si roller fiind suficienta cat sa incapa randa rulata : http://www.youtube.com/watch?v=TLLKdtCRXE8   In exemplul asta totusi,  mi se pare distanta cam mare :)

Ramane problema invergarii pe catarg. Nu se mai pot folosi culisele randei, ci se invergheaza randa direct pe catarg. Dezavantaje, frecarea mare ( ridicare si coborare greoaie) si evident tocirea velei pe grandee .

Invergarea in catarg, mi se pare chiar mai nefericita ( dar e doar opinia mea, pe care  o puteti ajusta cu argumente :) :
- ingroasa nejustificat arborele, creand o rupere mare a fileurilor de vant; si chiar un plus considerabil de portanta laterala, la vant de travers (in asta vad o problema la barcile mai mici cu mai putin lest)
-apoi necesita o tija mare (cat catargul :) ) pentru rulare si automat frecarea cu catargul fiind mai mare, sunt mai mari fortele si problemele ce se ivesc.
-Nu se pot fixa balene pe randa. De aici toate dezavantajele de forma si fermitate a velei. E adevarat ca exista posibilitatea montarii unor balene verticale, dar intri in alte probleme mai mari: 1) alinierea perfecta a balenelor cu tija de rulare e un lucru dificil la aceasta lungime mare. 2) forma velei se pastreaza corect tot prin liniile balenelor orizontale, cele verticale ii pastreaza doar fermitatea :) . 3) La o randa de 12m inaltime, de unde sa iei asa balene :) ?  4) In timp vela isi mai  relaxeaza textura, iar balenele verticale ii vor intrerupe rotunjimea, ca niste ferte. Esti obligat sa ai vele in perfecta stare :) .

Florio

Si totusi, cele mai multe barci mari ( peste 10m), au roller in catarg. De ce ?
Raspunsul cred ca e limpede: pentru comoditate.
La un velier mare, tertarolarea unei randei care are cateva zeci de kg e greoaie . Iar daca e vant si val, devine o aventura ! :) . Si din pacate randa necesita tertarolare tocmai in conditii de vant puternic :) .  E mai simplu si mai "safe" sa reduci din roller, chiar si cu inconvenientele enumerate de mine. 
De pilda stiu ca randa unui Hanse 540 are cam 200 kg . Tertarolarea ar cam fi o problema, nu ?

Se stie ca solutii exista la orice. De pilda si velierele mari, care nu reduc randa din roller, se descurca cu un Cunningham (http://www.nauticedsailingschool.com/wp-content/uploads/2011/05/sail-components.jpg) alaturi de sistemul pe care mi l-am confectionat si eu vara trecuta : lazy jack's (http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-m2/lazy-jacks-custom-206290.jpg). Acesta ajuta mult, randa cazand condusa, direct pe ghiu, fara zbaterile periculoase si inestetice, pe roof. Echipajul trebuie totusi sa aiba grija la aranjarea ei. DUmnezeu iti da, dar nu iti baga si in traista :) .

Vali

Spasiba Florio pentru expunerea argumentata a alternativelor de invergare a randei :).

Un alt motiv pentru care se prefera rularea randei in catarg la barcile mai mari este urmatorul: dimensiunea sectiunii catargului permite acest lucru, catargul fiind calculat pentru fortele si inertiile mari pe care le presupune o barca mare. Asa ca, si daca am vrea, la o barca de 7 metri pur si simplu n-avem loc sa infasuram randa in catarg, decat daca am avea gogeamitea burlanu' :D.

Mie solutia cea mai simpla si fara bataie de cap, mai ales la o barca mica (6-8 metri), mi se pare invergarea randei cu culise in catarg (mainsail slugs), si tertarolarea clasica, ajutata de lazyjacks. In felul asta randa urca si coboara imediat, fara uzura sa frecari, se poate reduce usor, iar la strangerea velei pur si simplu tragem husa deasupra si cu asta basta.

Bineinteles ca un roller ar fi bun, dar la rularea pe ghiu se pierde din forma adecvata a velei, iar in catarg nu prea e posibil la barci mici, mai ales ca eu sunt fan al barcilor mici ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

lipan

#7
Citat din: Florio din Ianuarie 25, 2012, 07:11:42 AM
alaturi de sistemul pe care mi l-am confectionat si eu vara trecuta : lazy jack's (http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-m2/lazy-jacks-custom-206290.jpg). Acesta ajuta mult, randa cazand condusa, direct pe ghiu, fara zbaterile periculoase si inestetice, pe roof.

Unde zici că "ţi-ai confecţionat" lazy-jack-ul ca să-mi fac şi eu unul.  ;)
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

bogdanbuciu

chiar Florine, si pe mine ma intereseaza detalii despre JazyJack. In primul rand unde l-ai facut? si in al doilea rand este desupra ghiului sau si ghiul pica in el? Iar daca e deasupra cum e prins de ghiu? Eu l-am vazut cu ochii mei dar cred ca eram extenuat de la vaslitul cu padela.
De ce oamenii îşi pierd timpul cu lucruri care nu le folosesc după moarte?

Florio

Citat din: lipan din Ianuarie 25, 2012, 09:46:40 AM
Citat din: Florio din Ianuarie 25, 2012, 07:11:42 AM
alaturi de sistemul pe care mi l-am confectionat si eu vara trecuta : lazy jack's (http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-m2/lazy-jacks-custom-206290.jpg). Acesta ajuta mult, randa cazand condusa, direct pe ghiu, fara zbaterile periculoase si inestetice, pe roof.

Unde zici că "ţi-ai confecţionat" lazy-jack-ul ca să-mi fac şi eu unul.  ;)

Sistemul lazy jack's a fost facut de mine dupa ureche :) ; un "proiect " propriu desenat dupa consultarea mai multor schite pe net si adaptarea la dimensiunile arboradei barcii mele.
De fapt acest sistem consta intr-o trama de legaturi facute cu saule subtiri, legaturi care sa conduca in cadere, randa pe ghiu. Sistemul se prinde in partea superioara de lateralele catargului sau de cruceta, iar in partea inferioara pe lateralele ghiului.

Ca sa fac totul mai profesional insa, am apelat la un profesionist si am comandat un "cover" pentru randa, facut expres pentru a lucra cu lazyjack's : http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,260.msg2008.html#msg2008
     Profesionistul are un obicei de a lucra bine si cu bani putini , lucru rarisim ! :)
In final totul a iesit excelent, dupa cum se vede in pozele din link :)

Sa ne traiesti Lipane, si "sa-ti tina Dumnezeu obiceiul" !

Florio

#10
Citat din: Vali din Ianuarie 25, 2012, 09:39:31 AM

Bineinteles ca un roller ar fi bun, dar la rularea pe ghiu se pierde din forma adecvata a velei, iar in catarg nu prea e posibil la barci mici, mai ales ca eu sunt fan al barcilor mici ;).

Tot pentru a jongla mai bine cu forma si sectiunea velei, ma gandeam sa renunt la invergarea marginii de intinsura in ghiu, facand prinderea coltului de scota intr-un dispozitiv culisant. Astfel, pot slabi coltul de scota detensionad marginea de intinsura si ii dau velei o curbura mai mare atunci cand e cazul.

In cazul de fata grandeea de intinsura fiind prinsa in canalul ghiului, pastreaza forma rectilinie a acestuia.  Chiar daca slabesc coltul de scota, mare lucru nu se intampla cu forma velei. Am postat asta, ca fiind un alt neajuns, ca si in cazul rularii pe ghiu.

P.S>
   Cred ca unii se intreaba de ce ma gandesc la asemenea fineturi, inloc sa ma plimb pur si simplu cu barca? Pai daca nu ma gandesc la ele , la ce naiba sa ma gandesc :) ? Mai reglam si noi, mai aducem imbunatatiri, ca afara ninge si in suflet ma arde ! :)

Florio

#11
Citat din: bogdanbuciu din Ianuarie 25, 2012, 10:48:52 AM
chiar Florine, si pe mine ma intereseaza detalii despre JazyJack. In primul rand unde l-ai facut? si in al doilea rand este desupra ghiului sau si ghiul pica in el? Iar daca e deasupra cum e prins de ghiu? Eu l-am vazut cu ochii mei dar cred ca eram extenuat de la vaslitul cu padela.

Lazyjack's e sistemul de saule subtiri prinse in acea increngatura utila. El se prinde sus pe crucete sau chiar in lateralele catargului, si jos in cateva gaici ale husei randei . ( e un model distinct de husa pentru a fi atasate lazyjack's ) .

Probabil ma intrebi despre prinderea husei randei .
Aici sunt mai multe sisteme, in functie de cum permite ghiul.
Daca e o barca mai mare si evident, un ghiu mai generos ca dimensiuni, am vazut husa randei prinsa intr-un canal sau verga, pe interior. Adica prin fanta ghiului ies si randa si lateralele husei .
Cele mai simple sisteme prevad ca  husa ( cu cele doua parti distincte ale ei), sa fie atasata direct pe ghiu, la exterior, in niste prinderi laterale .

Fata de husele normale, husa pentru lazyjack's e scurta (pe ghiu) cat randa, ceea ce o face sa acopere tot, mai putin cativa centimetri de langa catarg, acolo unde vela se aduna in multe falduri.  De aceea are in completare o "gluga" scurta, care se ataseaza dinspre catarg inspre ghiu, invelind zona respectiva . Acest apendice util se prinde in diverse moduri ( arici-scai , capse ,cleme-chinga, cum s-ar zice, cinghe, martac, primbla, cocoslau, scleama, cheutoare, etc.. ) :)

P.S>
     Nu m-am putut abtine :)



lipan

#12
Citat din: bogdanbuciu din Ianuarie 25, 2012, 10:48:52 AM
chiar Florine, si pe mine ma intereseaza detalii despre JazyJack. In primul rand unde l-ai facut?

Da' ce don Capitan vrei și mata să-ți faci lazy-jack la caiac :). Păi ești mâncat frate, ;D ;D ;D ;D. La cât o să te coste.
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

Ciby

Citat din: Florio din Ianuarie 25, 2012, 12:19:28 PM
...... Acest apendice util se prinde in diverse moduri ( arici-scai , capse ,cleme-chinga, cum s-ar zice, cinghe, martac, primbla, cocoslau, scleama, cheutoare, etc.. ) :)

P.S>
     Nu m-am putut abtine :)
Uaau!
Florine, nu te-ai ratacit prin DEX, frate?

Florio

Citat din: Ciby din Ianuarie 25, 2012, 01:51:38 PM
Citat din: Florio din Ianuarie 25, 2012, 12:19:28 PM
...... Acest apendice util se prinde in diverse moduri ( arici-scai , capse ,cleme-chinga, cum s-ar zice, cinghe, martac, primbla, cocoslau, scleama, cheutoare, etc.. ) :)

P.S>
     Nu m-am putut abtine :)
Uaau!
Florine, nu te-ai ratacit prin DEX, frate?

Hahahah... daca e romaneasca prea veche... delo benga ! Se poate prinde printr-un mangialac ! Taves bahtalo !  :) :) :)