Catarg din aluminu

Creat de blue marlin, Martie 16, 2012, 07:08:40 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

blue marlin

Am deschis acest topic pt a aborda problematica acestui accesoriu indispensabil pt un velier. Prin alte tari, mai norocoase, se gasesc fara probleme catarge din aliaj usor noi sau sh. La noi e cam criza si sa il aduci din alta tara e dificil si costisitor. Am vazut mai de mult unul facut din teava de irigat, probabil isi facea treaba dar era urat si, desi era destul de gros pentru lungimea lui, parea fragil. Suntem mesteri de carene - unele nu arata rau de loc - nu am putea improviza oare si un catarg din prefabricatele ce se gasesc pe la noi?
Ceva de genul sectiunii din desenul atasat din tzevi de aluminiu si platbanda sudate. O analiza FEM putem sa o facem usor (cred ca sunt destui ingineri printre noi)  pt a vedea cat de rezistente ar fi diferitele configuratii si dimensionari. Cu prelucrarea mecanica sunt sigur ca ne descurcam, dar de sudura aliajelor de aluminiu nu am habar. Despre tratamentul anticoroziune stiu la fel de multe ca despre sudura ( am vazut pe Discovery ca tratau tabla avioanelor frecand-o la mana cu o carpa imbibata cu acid cromic - daca merge la Boeing pt o barca de garaj metoda cred ca va fi mai mult decat satisfacatoare :) )
Daca aveti experienta, informatii, idei, pareri de orice gen - nu ezitati sa le faceti publice! Sunt sigur ca orice amator de vele s-a gandit la subiectul asta macar o data in viata iar unii l-au si pus in practica :)
Nothing is impossible...

Vali

Ce s-a realizat pe la noi prin targ in ultimii ani:

- Proprietarul Hoinarului a facut un catarg in 3 tevi de aluminiu sudate cap la cap, pe care apoi a taiat un canal pe generatoare. In acel canal a sudat o teava de Al subtire, pentru invergat randa. Cand catargul a fost montat pe barca si ancorat, s-a curbat in zona de sub ghiu. Ca sa nu se curbeze mai mult, s-a consolidat cu 2 corniere prinse cu suruburi prin catarg. Astfel intarit, catargul si-a facut treaba bine in cateva croaziere dus-intors pana in Marea Marmara. In anii urmatori, a fost inlocuit cu un catarg de lemn stratificat, mai greu dar mai solid, care la fel a propulsat barca in siguranta ani la rand, fara probleme.

-Proprietarul fostului Flamingo, redenumit Hera, a facut un catarg dintr-o teava de irigatii, pe care a prins cu pop-nituri o teava de polipropilena, la fel pentru invergat randa. Catargul s-a comportat satisfacator, problemele fiind totusi turbulenta cauzata de grosimea catargului, plus frecarea velei in canalul din teava de plastic.

Profilul din poza atasata mai sus este foarte potrivit pentru utilizarea la un catarg, si il banuiesc de proprietati mecanice superioare unui profil conventional din aliaj echivalent, datorita placilor care acopera imbinarea dintre cele 2 tevi.
Singura problema e insa realizarea practica, de exemplu sudura dintre cele 2 tevi e dificil de facut ca in desen, si in plus e mult de sudat, fiind nevoie de manopera de calitate, cam greu de gasit in ultima vreme.
Ideea e totusi foarte buna, si cred ca ar trebui s-o detaliem, asa ca am sa incep sa caut dimensiunile de teava de Al disponibile. Chiar daca nu e dural, parerea mea e ca putem obtine valorile necesare din calcule, umbland putin la grosimi.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

blue marlin

#2
Oferte de tevi din diferite variante ale aliajului am vazut pe net la 6 metri cu diametre intre 12 si 100mm si grosimi intre 1 si 4mm. Un pret sunt sigur ca obtinem fara probleme daca il cerem.
Cu sudura cred ca va fi mai dificil sa descoperim cat costa. Doar daca avem intre noi specialisti in sudura sau macar o "victima" recenta a lor... 
Tot de pe net o metoda casnica de "sudura": http://www.durafix.ro/. Nu stiu cat ar putea fi de afidabila, mie mi se pare mai mult un fel cositorire iar site-ul lor facut cu google translate e destul de neserios
Nothing is impossible...

lipan

#3
Scuzați că mă bag și eu, profan fiind, în discuție, dar uitându-mă la desenul în secțiune mi-a venit o idee. Vă rog nu dați cu catargul după mine chiar dacă pare năzdrăvană.
Mă gândeam că îmbinarea dintre cele două țevi să nu se facă prin sudură ci prin șuruburi.
Este adevărat presupune multă manoperă, dar ideea este că ți-o faci singur cu ce ai și când poți.
Deci mă gândeam ca după ce se taie acel canal longitudinal pentru slide-uri, pentru învergare, se aliniază și se imobilizează cele două țevi pe poziție după care prin același canal se găurește și se dă filet după care se bagă șurubul prin cele două țevi.
Bineînțeles, grosimea burghiului, a tarodului și a șurubului vor fi adaptate în funcție de lățimea canalului de învergare (mă gândesc că gaura ar putea fi cam cât lățimea canalului, șurubul urmând a fi băgat prin capătul țevii subțiri; deci capul șurubului ar putea fi chiar mai lat decât canalul de învergare, iar lungimea lui ar fi cam cât diametrul țevii de învergat). Ar fi ideal, zic eu, dacă șurubul ar fi cu cap înecat, cap "zenc" parcă i se mai spune, dar nu neapărat pentru că nu cred că ar ajunge la el slide-urile.
Apreciez că o distanță de 10 cm între șuruburi (care ar putea fi din inox) ar fi suficientă.     
La această adresă http://www.sailrite.com/Selden-Mast-Slide-Plastic-9-16# , dacă dați click pe foto veți vedea care sunt dimensiunile slide-ului pentru a vedea ce lățime ar trebui să aibă canalul pentru a vedea, în cele din urmă, care ar fi grosimea șurubului.
Este adevărat că slide-ul respectiv se pretează la alt tip de canal, dar mă gândeam că ajustat un pic ar merge și pe țeavă.
La țeavă merge acesta de slug http://www.sailrite.com/Slug-Bail-SS-With-Rocker-5-16, care este mai îngust și deci gaura la șurub ar fi mai mică.
Ăsta http://www.sailrite.com/Slug-Allslip-Round-3-8 ar fi la fel cu primul dar e scump al dracului și nici nu se găsește.
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

blue marlin

Din pacate combinatia otel+aluminiu nu merge. In atmosfera marina pe zona de contact dintre cele doua metale coroziunea transforma aluminiul intr-o substanta de consistenta ghipsului ce se desprinde din masa de aluminiu cu tot cu surub la cel mai mic efort.
Am vazut un vinci ce a zburat de pe punte deoarece cu un an sau doi inainte fussese desfacut pentru reparatii iar cand l-au montat au uitat sa ii puna la loc izolatiile de teflon de separau suruburile de inox de carcasa de aluminiu. Iar in zona prezoanelor carcasa de aluminiu era masiva, peste 10 mm
Nothing is impossible...

HOME MADE

#5
salutari! mai baieti,nu are rost sa incercati fel de fel de metode pentru constructia unui catarg,nu zic ca unul de lemn n-ar fi ok,la fel si unul din aluminiu care se poate construi relativ usor,DAR din proprie experienta o sa va coste mult mai mult decit unul de second hand,catarg care il puteti gasi pe orice e-bay.si daca e si sub 13,5m,adica incape in orice tir ce cutreiera europa,a-ti pus-o!constructia unui catarg e mult mai pretentioasa decit constructia unei barci numai prin faptul ca-ti trebuie scule si materiale scumpe si dificil de gasit,sa nu mai vorbim de indeminare.este mult de discutat pe tema asta.
bafta!

lipan

Până la urmă nea nicu are dreptate.
Cine își face o barcă mare își permite să mai pună ceva pentru un catarg sh.
Cine își face una mică, un dingy, pentru că nu are bani, poate să pună mână să-și facă un catarg din lemn.
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

byteworks

#7
Apropo de pret, primisem acum vreo doua saptamani o cotatie de vreo 80 de lei pe metru pentru teava de dural 6060 de 60 diametru si perete de 4, livrare la tevi de 6 metri. Nu mai tin minte exact cat era de greu dar mi s-a parut prea cam prea greu, altceva nu aveau in stoc asa ca am renuntat. Cred ca de aici, prompti totusi, se mai poate incerca.

mario38

din catalogul firmei mentionate de d-voastra , arata la d=60mm , b=4mm , greutatea este de 2,195 gr/ml. pretul in romania la duraluminiu este intre 13,5 --18,5 ron / kg  , cel mai scump este aliaj Al Mg Si T .. adica maxim 40 ron /metru de catarg

byteworks

Ce sa spun, bine ca n-am luat ... as dori totusi sa vad o oferta concreta, actuala si serioasa. Stie cineva?

mario38

am mai postat aici un posibil profil de catarg , dar in principiu intrati insite-ul firmei ROLMIS din Slatina , eu lucrez cu profile de la ei la 4euro /kg si sunt multumit . solicitati ca aluminiu sa fie anodizat pt protectie mai buna la mediu (este o pasitivare electrochimica)

blue marlin

#11
@mario: De-abia acum am vazut topicul tau. 4 euro pe kg mie mi se pare ok cu conditia ca sudura de "imbunatatire" sa nu ii mareasca valoarea la cea a aurului. Crezi ca aripioarele stalpului de culisare ar putea fi indoite la rece si sudate ca in desen?

Citat din: HOME MADE din Martie 17, 2012, 01:32:21 PM
...DAR din proprie experienta o sa va coste mult mai mult decit unul de second hand,catarg care il puteti gasi pe orice e-bay.si daca e si sub 13,5m,adica incape in orice tir ce cutreiera europa...
Sunt de acord cu asta. Stiti vreo firma de curierat care accepta colete de marimea "10/0.1/0.1"?
Nothing is impossible...

Vali

Despre indoirea aripioarelor la profilul din poza: ma tem ca grosimea aripioarelor mai mare decat a peretilor tubului va face sa se indoaie peretii mai degraba decat aripioarele. In plus, deformarea plastica la rece la aluminiu e riscanta, ecruisarea avand loc cu aparitia de crapaturi, mai ales daca e vorba de un aliaj mai dur, cum sunt cele folosite la profile extrudate. Cred totusi ca ar fi posibil daca s-ar monta de-a lungul profilului un fel de matrita, urmand ca indoirea aripioarelor sa se faca pana se obtine contactul cu matrita, urmand ca apoi aceasta sa se scoata de pe profil.

Eu vad altfel treaba: aripioarele se pot taia, rezultand un profil oarecum inferior ca aerodinamica si proprietati mecanice, dar mai usor, putand fi folosit la ambarcatiuni usoare, de tipul multicocilor despre care tocmai am inceput sa discutam pe alt topic, sau chiar pentru barci monococa tractabile, eventual pocket-cruisere.

Apropo, ar trebui sa incepem un topic, sau sa scriem chiar aici, despre calculul catargului. Am sa-mi adun informatiile pe care le am momentan, ramanand sa detaliem.

Inca un lucru interesant: am discutat de curand cu baietii de la Yacht TNG, care au banner pe forumul nostru, si mi-au spus ca vor sa duca si profile pentru catarg, ghiu, plus accesorizarea necesara pentru echiparea completa a arboradei. Cred ca preturile vor fi mai mari decat variantele discutate aici (catarge facute din profil nespecializat), dar pentru barci mai mari si mai marine, cred ca e optiunea cea mai buna, superioara oricum folosirii unui profil comun adaptat.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

mario38

ideea este sa se indoaie aripioarele in secunda2 dupa extrudarea profilului cind temperatura mare mentine o plasticitate sporita a aluminiului , o sa intreb la fabrica

blue marlin

Poti sa intrebi si daca ar putea sa faca un profil de catarg asemanator su cele din pozele atasate?
Nothing is impossible...