sfaturi restaurare ambarcatiune

Creat de pilu, Septembrie 12, 2014, 12:33:37 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

pilu

buna ziua , numele meu este marian si de curand am achizitionat o barca open 4,6m lungime 1,6 latime .
sunt incepator in domeniu si de aceea vreau sa ce rsprijin cu orice idee sau sfat legat de reconditionarea acestei barci.
problema 1. in interior este gelcot-ul original dar pe la colturi se vad niste multiple  fisuri fine  unele mai lungi 10-15cm altele doar de 3-4 cm,cum se pot repara acestea?
, 2. pe laterale exterior se vede un singur strat subtire de vopsea care a fost dat cu o rola cred peste gelcot,
aici ar fi ok dar pe fundul barcii adica partea care sta in apa tot timpul se vad multe straturi de antivegetativa rosie .
3. in interiorul barcii (la mijloc) se afla un compartiment etans(sau cel putin cred ca ar trebuii sa fie etans)umplut cu spuma . eu am dat jos bancheta spate si privind din compartimentul spate vecin cu cel cu spuma, am vazut o gaura cam cat sa poti baga un deget . impingand cu degetul am vazut ca este spuma acolo si este umeda , daca apas tare se scurge apa , cum as putea scoate apa de acolo ?m-am gandit sa ridic barca  la orizontala sa o las cu acea gaurica in jos , oare in timp s-ar scurge apa de acolo? sau se poate doar din cauza acelei gauri sa se fi umezit doar spuma si sa nu fi patruns apa in adancime?

legat de problema 2 , intentionez sa slefuiesc toate straturile de vopsea si apoi sa incerc un tratament cu rasina epoxi  (am citit aici cateva topicuri despre osmoza) apoi vopsit etc. am sunat la polydis si acolo o doamna mi-a recomandat rasina poliuretanica  sau poliesterica nu mai stiu,
rog pe oricine poate sa ma sfatuiasca ce ar trebui sa folosesc , eventual cantitati necesare ce vosele ??
multumesc
voi reveni cu poze

bbl81

salut,
primul pas ar fi sa pui un set de poze cat mai clare, ca sa isi dea lumea seama care ii problema si ce varianta de rezolvare ar fi cea mai buna.
"O zi proasta de pescuit este mai buna decat o zi buna la munca"

pilu

am inceput indepartarea straturilor de antivegetativa ,pe unele locuri 3-4 mm grosime (straturi peste straturi)

Vali

Salut Marian, am sa scriu cate ceva din experienta mea vizavi de ce se vede la barca ta.

1. Daca gelcoatul fisurat e alb curat (deci nu galbui, crem sau alta nuanta diferita de alb), poti face astfel: slefuiesti cu smirghel de apa de 1000 zona, clatind ca sa vezi daca tinde sa dispara crapatura (sunt multe crapaturi superficiale care dispar prin slefuire si polishare). Daca tot nu dispar, trebuie chituite cu un chit de gelcoat, obtinut astfel: gelcoat parafinat (3%), in care se adauga silicat (Orisil, sau i se mai spune aerosil) pana se obtine o consistenta ca a untului. Acest silicat e o pulbere care nu schimba deloc culoarea gelcoatului cand se prepara chitul de gelcoat. Bineinteles ca inainte de aplicare trebuie adaugat intaritorul (peroxid de MEK).
Dupa intarire, se slefuieste la fel cu smirghel de apa din ce in ce mai fin, iar dupa polish nu mai faci diferenta intre gelcoatul vechi si chitul nou.

Daca gelcoatul are alta culoare decat alb, solutia e sa obtii un pigment (facut pe calculator), pe care-l amesteci in gelcoat incolor, ramanand de preparat la fel chit de gelcoat. Etapele urmatoare sunt aceleasi. Acest tip de reparatie se poate aplica la orice defect al gelcoatului - sparturi, crapaturi, julituri etc, dar necesita munca de migala si experienta pentru a obtine calitate.

O solutie mult mai simpla ar fi chituirea zonelor afectate cu un chit poliesteric auto, dupa care se slefuieste si se matuieste toata suprafata gelcoatului, apoi se vopseste la pistol in culoarea dorita. Acum depinde de starea suprafetei, sunt cazuri cand e mai convenabil sa se vopseasca, sau sunt cazuri cand slefuirea si chituirea cu chit de gelcoat sunt preferabile.

Cam atat deocamdata, maine voi continua cu celelalte puncte. Barca arata bine, si cred ca va iesi ceva frumos din ea.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

pilu

pai  eu oricum doresc sa revopsesc in totalitate barca .
am observat cateva mici locuri cu suprafata sub 1cm patrat ,si adancime de 3-4mm in care e sarit gelcot-ul si se vede tesatura fibrei , mai am si cateva gauri de la diverse holsuruburi cu care au fost prinse tot felul de accesorii si as dorii sa stiu cum e mai bine sa le repar .

Vali

#5
La sparturi in gelcoat, daca vreau sa dau vopsea si nu chit de gelcoat la culoare, eu procedez astfel:

- prima oara curat bine zona cu nitrodiluant, eventual mai slefuiesc defectele, astfel ca sa am priza buna cu chitul.
- prepar un chit din rasina si pilitura de fibra (praful care rezulta la slefuirea fibrei la flex). Prin aceasta se obtine un chit cu proprietati mai bune decat daca s-ar folosi alti filleri (talc etc). Se mai poate prepara chitul si cu silicat, dar nu se merita decat daca ai silicatul deja disponibil. Eu de fiecare data cand polizez fibra, strang cu grija si cern praful rezultat.
- chituiesc toate defectele cu acest chit, la nevoie repet operatia dupa intarirea primului strat.
- slefuiesc bine zonele chituite, si daca e nevoie, mai chituiesc de finisaj cu chit poliesteric auto, avand grija sa nu dau strat gros, ci doar strict de nivelare.

In continuare, pentru vopsire, cand suprafata este deja reparata si sunt multumit de rezultat, procedez  astfel:

- matuiesc cu grija gelcoatul vechi, ca sa am priza buna a primerului si vopselei.
- daca am vopsea veche, fac o proba de primer pe o suprafata mica, sa vad daca nu cumva primerul imi ataca vopseaua si o coscoveste.
- daca e ok, matuiesc vopseaua veche, daca se coscoveste de la primer, o dau jos la flex cu "ciuperca" - smirghel cu "arici" (velcro).
- cand sunt multumit de rezultat, curat din nou cu nitrodiluant, apoi aplic primerul epoxidic. De obicei folosesc primer de la Romtehnochim (emex.ro), cu toate ca se gaseste primer foarte bun si la colega noastra de forum Lacramioara (nautica-shop.ro). Rolul primerului e de a umple porozitatile suprafetei si a obtine o suprafata sticloasa, usor de slefuit. In plus, primerul nu mai permite accesul apei in porozitatea fibrei.
Aplicarea primerului poate fi facuta la pistol sau trafalet, in functie de posibilitati. Aplicarea la trafalet confera o priza mai buna primerului, aplicarea la pistol ii da in schimb un luciu mai bun.
- dupa intarirea primerului, acesta se slefuieste cu smirghel de apa pentru matuire.
- ultima operatiune e vopsirea cu vopsea poliuretanica bicomponent, la culoarea dorita. Am folosit in timp vopsea de la Romtehnochim si de la Palinal, cu toate ca si la nautica-shop.ro se gaseste o vopsea Hempel foarte buna.
Vopseaua de Romtehnochim e ieftina si suficient de buna, in schimb vopseaua de la Palinal, chiar daca e semnificativ mai scumpa, e mai calitativa (e mai dura, are luciu mai bun etc). Daca se doreste o barca suferitoare, cea de Romtehnochim e suficienta, daca se doreste aspect, cele de Palinal sau Hempel sunt de preferat.
- Dupa intarirea vopselei, ce mai ramane e de dat antivegetativa pe opera vie, urmand instructiunile specifice vopselei si primerului aferent. Antivegetativa de obicei se aplica daca barca sta tot sezonul la apa. Daca va fi tinuta pe peridoc si lansata doar cu ocazia plimbarilor, nu e nevoie de antivegetativa.

Cam atat deocamdata. Eu zic sa nu-ti faci probleme despre osmoza etc. Primerul epoxidic bine aplicat e suficient pentru a impiedica accesul apei in capilaritatile fibrei. O precautie suplimentara ar fi sa nu se tina barca iarna la apa daca nu va fi folosita. In afara ca protejezi vopseaua, nici nu exista posibilitatea acumularii de apa in diferite zone expuse, unde sa inghete si sa formeze basici etc.

Daca mai sunt intrebari, scrie-ne si te sfatuim in continuare. Asteptam poze cu etapele restaurarii barcii :).

Later edit: am uitat sa-ti spun, spuma in santina nu e recomandata, mai ales daca spui ca e imbibata cu apa. Daca nu s-a folosit o spuma hidrofuga, e posibil ca toata spuma sa fie imbibata cu apa, am intalnit de cateva ori aceasta problema la alte barci. Iti dai seama daca e asa in functie de greutatea barcii. Daca barca e mai grea decat alte barci similare, spuma e imbibata cu apa, si vei trage o greutate suplimentara dupa tine de fiecare data cand te vei da cu barca, si implicit viteza va scadea si consumul va spori. Despre asta insa, in urmatoarele postari.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

pilu

Multumesc mult pentru raspunsuri , deci:
1, Am inteles ca primarul care trebuie dat este epoxidic , apoi vopseaua care vine este poliuretanica bicomponenta . Ce parere despre vopseaua international?

Ce fel de rasina sa folosesc pt  prepararea chitului?

Referitor la problema cu spuma din interiorul barci , spuma cred ca e acolo din fabricatie , e o gaura mica (spartura) intre compartimente prin care am observat-o si am apasat cu degetul, cum am mai zis,si iesea apa . Daca intradevar e imbibata cu apa , care ar fi solutia sa scot apa de acolo?

In rest precizez ca barca va sta la apa(dulce) doar maxim 3 luni pe an ,si nu iarna ,doar iunie ,iulie august.

dupa o zi de lucru am reusit sa indepartez o parte din antivegetativa.

dany

Ma bag si eu ,cu speranta ca nu-ti stric ziua...sory..Vezi ''Barca mea papuc'' semnata Dany la ''salupe''si vezi ce-am lucrat eu la salupa de 4,30.Mai sunt si alte postari ,care te vor ajuta mult in reparatia barcii.Salut,o zi buna!

Vali

@pilu: Nu am folosit pana acum vopseaua International, dar din ce am inteles de la cei care au folosit-o, e o vopsea foarte buna, insa scumpa. Prietenii mei care au folosit-o lucreaza la trafalet, pentru o aderenta cat mai buna a vopselei. Modul lor de lucru include slefuirea intre straturi, iar la ultimul strat slefuirea fina cu smirghel de apa, urmata de polish. Rezultatul e incredibil, o suprafata oglinda, comparabila cu cel mai bun gelcoat. Insa e nevoie de experienta, de o buna pregatire a suprafetei, si de timp suficient alocat intregii operatiuni.

La prepararea chitului se foloseste rasina poliesterica obisnuita, fiind complet compatibila cu rasina din care e construita barca (poliesterica). Bineinteles ca se poate folosi si epoxy, dar  nu se justifica la o barca normala din poliester, care va sta doar in sezon in apa dulce.

Despre spuma, dupa cum spuneam, nu prea ai cum sa-ti dai seama daca e imbibata sau nu toata cu apa, decat daca faci o comparatie cu greutatea unei barci similare. Apa nu ai cum s-o scoti, decat impreuna cu spuma. Poti la o adica sa dai o gaura in podea, cu o freza din-aia de faianta, undeva la o distanta mai mare spre prova, ca sa vezi daca e uda spuma (posibil sa fie uscata acolo).
Daca barca a stat multa vreme in exterior, a plouat in ea, si are ceva pori intre paiol (podea) si corpul barcii, e posibil sa fie destul de imbibata spuma. Dar pentru asta trebuie sa faci o apreciere a greutatii barcii. Posibil sa nu fie totusi imbibata, decat in zona despre care spui, caz in care scapi usor. Mai da-ne ceva detalii, cu toate ca e mai greu sa "diagnosticam" corect de la distanta.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

pilu

deocamdata daca tot m-am apucat de fundul barcii voi termina operatiunea ,apoi cand o intorc voi face decupaje sa vad cum e cu spuma .nu am alta barca de comparatie dar barca pare destul de grea ,a fost nevoi de 6 oameni sa o ridic pe sus sa o transport cativa metri si sa o intorc . daca e toata imbibata va trebui sa tai podeaua si sa scot spuma banuiesc. spre deosebire de barca lui dany(am citit cum a restaurat el)la mine sunt 4 compartimente asezate transversal. la prova un compartiment foarte mic chiar in varf , apoi un compartiment gol mai mare cam de 80 cm lungime apoi urmeaza chiar pe mijloc un compartiment mai lung cam 1,5 metri cu spuma , apoi alt compartiment la pupa tot gol . barca e identica cu cea din imagine am marcat compartimentele

pilu

revin cu intrebarile deoarece vreau sa comand :
1) ce firma de rasina poliesterica sa folosesc ?cautand  am gasit pe net , crystal , polimal ...
2) ce firma de primer sa folosesc  eventual de unde sa il cumpar? pt vopsea cred ca optez pt hempel .

pilu

Am terminat de indepartat toate straturile vechi de vopsea , surpriza foarte neplacuta , am descoperit besicutele care indica cred osmoza. Din unele iese lichid maroniu din altele nu . am atasat poze.
ce e de facut? trebuie sa polizez tot gelcot-ul de pe fund ???

pilu

Ca sa fie tabloul dezastrului  complect am decupat o portiune dintre compartimente (vezi sageata foto) si e plin de spuma cu apa  :'( .
m-am gandit sa decupez portiunea marcata din fotografie, ar fi suficient pt a scoate toata spuma ,si inapoi doresc sa pun peturi umplute cu spuma(am gandit eu) , dar intrebarea mea e cum procedez sa lipesc la loc bucata taiata?

pelicanul

Citat din: pilu din Septembrie 15, 2014, 06:56:09 PM
Ca sa fie tabloul dezastrului  complect am decupat o portiune dintre compartimente (vezi sageata foto) si e plin de spuma cu apa  :'( .
m-am gandit sa decupez portiunea marcata din fotografie, ar fi suficient pt a scoate toata spuma ,si inapoi doresc sa pun peturi umplute cu spuma(am gandit eu) , dar intrebarea mea e cum procedez sa lipesc la loc bucata taiata?

Poti sa pui un capac de vizitare. Nu trebuie sa fie etans daca bagi in compartiment pet-uri umplute cu spuma. E chiar mai bine sa te uiti din cind in cind pentru a verifica sa nu ai infiltratii. Problema cu capacul de vizitare este ca trebuie sa te abtii sa bagi alte "chestii" in acel compartiment daca e rezervat pentru flotabilitate.
Uite aici capacul: http://www.yacht-tng.ro/accesorii/Hublou,-bocaport-32/Hublou-punte---2-978

cristiantutuianu

Citat din: pilu din Septembrie 15, 2014, 06:56:09 PM
Ca sa fie tabloul dezastrului  complect am decupat o portiune dintre compartimente (vezi sageata foto) si e plin de spuma cu apa  :'( .
m-am gandit sa decupez portiunea marcata din fotografie, ar fi suficient pt a scoate toata spuma ,si inapoi doresc sa pun peturi umplute cu spuma(am gandit eu) , dar intrebarea mea e cum procedez sa lipesc la loc bucata taiata?
Daca ai de gand sa pui un capac de vizitare cum te sfatuieste pelicanul,Cumpara capacul ,cand ajunge in mainile tale traseaza pe barca cat trebuie sa decupezi si decupeaza .....sa nu o faci inainte.Sa pui la loc bucata taiata nu e mare filozofie  ;)