Mana 24 noul Wharram

Creat de Rumpi, Octombrie 27, 2015, 09:17:01 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Rumpi


James Wharram a ajuns si el la batranete in secolul 21. A desenat un catamaran pe calculator. Noul proiect, Mana 24 (7,16m) promite sa fie si mult mai civilizat ca si calitati nautice decat designurile anterioare, ca are o gurna. Imi place si velatura cat-yawl.
Din pacate inca fara preturi la planuri. In spiritul Wharram probabil ca nu o sa fie ieftine. Asta daca nu se va hotari cumva sa vinda exclusiv kituri.

Pana una alta luati la cunostinta despre detalii http://wharram.com/site/news/2014/mana24 si delectativa ochii cu pozele de constructie: http://wharram.com/site/gallery/coastal-trek-designs/mana24

Din punctul meu de vedere cam asa ar trebui sa arate un concept de barca din placaj pentru constructia de amator in zilele noastre. Asta daca vrei sa ceri bani pe el bineinteles.
Ziceti si voi ce parere aveti. Mie imi place (chiar si cu cabina aia urata) desi ma astept ca pretul sa fie piperat. Daca as fi om cu bani...

ghrt

Când te dai cu el nu contează cum arată cabinele, pentru tine. Doar pentru poze şi pentru ceilalţi de pe apă :) Pare însă o soluţie pentru day sailing costier.

Un comentariu marginal:
Chestia asta cu trailer sailer ieftin faţă de mooring este o mantră. În realitate şi pentru trailer sailer ai costuri, în primul rând cu remorca, apoi cu maşina care o poate trage la deal, şi cu depozitarea bărcii pe uscat.
Deşi aceste costuri pot fi minimizate ele tot există. Se adaugă durata şi efortul montării şi armării la fiecare ieşire etc. Practic ajungi ca la McGregor, ca după entuziasmul iniţial să ieşi doar pe perioade mai lungi.

Florio

Citat din: ghrt din Octombrie 28, 2015, 02:03:23 AM
Când te dai cu el nu contează cum arată cabinele, pentru tine. Doar pentru poze şi pentru ceilalţi de pe apă :) Pare însă o soluţie pentru day sailing costier.

Un comentariu marginal:
Chestia asta cu trailer sailer ieftin faţă de mooring este o mantră. În realitate şi pentru trailer sailer ai costuri, în primul rând cu remorca, apoi cu maşina care o poate trage la deal, şi cu depozitarea bărcii pe uscat.
Deşi aceste costuri pot fi minimizate ele tot există. Se adaugă durata şi efortul montării şi armării la fiecare ieşire etc. Practic ajungi ca la McGregor, ca după entuziasmul iniţial să ieşi doar pe perioade mai lungi.

Cat se poate de adevarat, am mai spus-o si eu in alte randuri. Oricat ar fi de usoara armarea, dezarmarea si transportarea unui velier (iar Mac26 e  exemplul perfect,dat de Gheorghita), nu merita decat pentru o perioada care sa depaseasca un weekend. Enumeram in favoarea ideii, celelalte posibile probleme : pierderea unei piese pe drum, din cauza vibratiilor (ca n-avem noi sosele ca soselele), dificultatea montarii greementului imbunatatit, ca n-o sa ramana nimeni la dotarile de fabrica, chiar si simpla uitare acasa a vreunui mic subansamblu, palanc, scota, care poate face inutila deplasarea la apa din acel moment :)
Dar mi-e ca m-am aflat in treaba cu postarea asta, fiindca nu e vorba de asa ceva ci de calitatile noului catamaran.

-Asadar dupa opinia mea barca asta e un proiect reusit din punct de vedere al transportabilitatii, deoarece costurile de transport sunt neglijabile (2-3 litri de carburant in plus, cauzat de tractare) si costurile extrasezoniere sunt zero, pentru oricine are o curticica. Maare avantaj, o spun din proprie experienta.
-Este o treaba excelenta pentru navigatia de placere, viteza trebuie sa fie un punct castigat in lupta cu similarele monococa. De aici si doza de "fun"
-Spatiul de zi e o frumusete, aproape 24 mp.  Noaptea e pentru doi baieti singuratici si "straight" : fiecare in cusca lui :) (da, are si un cort sa poti dormi pe punte)
-La dezavantaje o sa trec doar cabinele frustrant de micute, neindicate pentru claustrofobi :) . O treaba care il face sa ramana in zona "daysailer" .

Una peste alta e o barca interesanta, care poate fi idealul multora dintre noi. Pentru mine este exclus, nu m-as vedea navigand nici cu familia, nici in conditii de valuri de 2m sau peste, fara sa imi ud dosul (senzatie deloc placuta, orice s-ar zice :) )
Dar m-as vedea distrandu-ma copios intr-o zi cu vant bun, alaturi de prieteni velisti.

Rumpi

Interesant cum vad altii barca. De la mine se vede altfel. In nici un caz ca si daysailor sau scula de fun. Pentru asta are prea multe dezavantaje. Eu o vad ca pe un vehicol de cruising costier, de raid pentru toate apele europene. Sa ma explic:

E mult prea mare si prea grea pentru un daysailor. Dupa cum ziceati si voi, nici vorba sa armezi si dezarmezi barca toata ziua. Metoda propusa pentru lansarea la apa functioneaza doar in teoria englezeasca unde tragi corpurile de pe platforma pe plaja de nisip compact, le aranjezi pe plaja, le cuplezi in liniste si ai tot timpul din lume sa ridici greementul si sa bei ceaiul pentru ca oricum astepti sa vina mareea sa poti pleca. Ma si vad manevrand in doi un corp de 7m si 200kg pe 2 roti de roaba pe o plaja cu nisip moale, sau blocand o rampa de lansare vo ora buna sambata dimineata cand vor toti sa iasa pe apa.
Performantele nu o indica pentru daysailing. Viteza nu o sa prea aiba in absenta unei caciuli bune de vant. Are corpuri in V (chiar daca modificat) si chile fixe plus skeg la carme, deci suprafata udata mare, cuplata cu 19,6mp de vela. Nu o sa aiba performante stelare, mai ales pe vant slab. Velatura e cat yawl, deci n-ai optiune de gennaker, spinnaker si alte cearceafuri pentru zefir.
Pentru jobul asta de daysailing e bun un catamaran de plaja. Hobie 16 sau 18, Dart 18 si alte masini de fun similare. Spre exemplificarea performantelor, un Dart 18 (tot asa cu chila fixa) are 16mp de vela plus 15,5mp de spinnaker la 130kg greutatea proprie si atinge 20 noduri.

In schimb pentru cruising european vorbesc toate. La 540 kg e tractabila cu orice masina din clasa compacta si medie (loganul nu o sa aiba probleme sa o traga nici la deal) si poti schimba usor zona de sailing. Incarcarea maxima e inca odata vo 500kg. Scadem 2 oameni 200kg, raman 300kg pentru echipament si mancare, absolut indeajuns zic eu pentru 2 oameni in europa unde ai un port la tot pasul. Velatura yawl e comoda, ajuta la manevre si la autoguvernare. Viteza, chiar daca limitata pentru o multicoca tot va fi mai mare decat a unei monococi similare. Adica ma astept sa nu ma tarasc de obicei cu 4 noduri ci cu 6-8. Daca bate vantul tare probabil si 10.-12. In plus fiind asa usoara si catamaran ma astept sa ajunga un outboard mic pentru momentele fara vant.
Asa la sfarsit, avantajul major care ma face pe mine sa iau in considerare optiunea: spatiul pe punte. Nu e vorba doar de faptul ca ai loc sa te desfasori cand stai la ancora, sa ai plaja ta privata, si sa pui un panou solar mare pentru lada frigorifica, astea sunt un bonus. Avantajul principal pentru mine e ca poti cara dupa tine linistit toate obiectele alea care sunt o bataie de cap pe o monococa mica. Un dinghy rigid sau RIB de exemplu (ultralight-ul ala de 2,8m cu podea de aluminiu face cu ochiul, de folosit cu acelasi motor ca si catamaranul). O placa de windsurf sau un SUP sau amandoua. O bicicleta normala (de aluminiu sa nu rugineasca) pentru fiecare. Un caiac. Buteliile de scufundari. Etc. Bineinteles ca nu le poti lua pe toate cate le-am enumerat tot timpul dar din experienta mea pot zice asa: un dinghy RIB mic da cruisingului o alta dimensiune. Una doua fugi sa explorezi ceva, sa vizitezi vecinul la o sueta, etc. Stiu ca in Europa nu sunt asa populare ca majoritatea merge din marina in marina, dar mie mi-ar placea sa am. Sau unu rigid cu valse (eu as alege asta http://gentrycustomboats.com/RUTHpage.html dar se poate si asa http://gentrycustomboats.com/Whitehallpage.html si probabil e mai utila decat rima optiune). Bicicletele sunt o minune. Am avut pe barca un Dahon pliant, era distractie sa il bag si sa il scot din fundu barcii. O bicicleta normala legata de punte (un MTB sau City din targ, nimic scump sa nu fie tentati localnicii) si concediul arata altfel. Plus ca nu mai trebuie sa cari cumparaturile in mana (ma rog eu nu duc in mana, am rucsac militar austriac de la solduri, am dus si generatorul chinezesc de 20kg cu el, arat ca un catar in excursie oricand e plin). Eu personal as alege combinatia dinghy (in mod ideal RIB cu fund de aluminiu dar merge orice tip de gonflabila) + biciclete + SUP daca stau mult la ancora, sau combinatia barca cu vasle SOF (ma doare la patina de cele 18 picioare ale ei daca e SOF nu ma cocoseaza) + biciclete pentru majoritar marine.

Bineinteles ca toate astea vin cu dezavantajul major al spatiului sub punte. Zice designeru ca sunt 90cm deasupra patului dar tot stramt este. Plus ca in practica o sa ai doar o singura cuseta, pentru ca in corpul celalalt iti amenajezi un cockpit autovidor. Sa stai tot timpul pe platforma cu bucile, genunchii si calcaiele aproximativ la acelasi nivel nu e pentru noi astia crescuti in cultura scaunelor. Doar pentru yoghini convertiti si orientali nascuti. Pe vreme buna treaba se rezolva cu un scaun de camping sau un bean-bag (o inventie utila si pe barca) dar daca se monteaza marea adio siguranta si ai gratis dus la popou. Asa ca renunti la o cabina si faci cockpit sa stai linistit la adapost. Reiese ca in mars faci hot-bunking ca pe submarine si in stationare pui cortul pe punte. Macar ai doua catarge asa ca poti ancora ditamai cortul in care se poate sta in picioare si cu cabina de dus incorporata.

Cam asa vad eu barca asta. Cruiser ambitios "en solitaire" (un Tiki 21 a circumnavigat si a facut un Jester Challange deci si Mana ar putea) sau cruiser costier pentru un cuplu dispus sa accepte compromisul cabinei limitate si necesitatea cortului.

ghrt

Rumpi, ce spui tu este nepractic şi neconfortabil. După câteva ieşiri proprietarul îl va vinde în pierdere altui idealist.

Uită-te la englezi, că ăştia au cultură nautică şi le plac vacanţele la căldurică. Pentru day sailing tractează o bărcuţă nepuntată de 5 metri. Dacă le plac pânzele foarte mult, o riguiesc în ketch. O dau la apă mai uşor decât un corp din ăla de catamaran şi montează greementul mai repede decât la un windsurf. Întreţinerea este absolut modică. Când devin prea bătrâni sau se plictisesc, o vând cu cât au cumpărat-o. Vacanţele stau liniştiţi la o căsuţă cochetă, după buget, şi se dau cu barca când le plac vântul, marea şi insula de vis-a-vis. Vrei croazieră? Te muţi de colo-colo pe uscat, cu barca după tine. Este mult, mult mai confortabil, mai simplu. Ce te stresezi cu împachetat şi despachetat bagaje, scuteşti împachetat şi despachetat pe catamaran, cort de zi şi toate cele. Ai tot timpul confortul şi liniştea unei vacanţe, plus plăcerea sailingului... de plăcere!

Traversatul lumii cred că se poate face şi în caiac. Oceanul Indian a fost traversat din Australia în Africa de Sud cu un windsurf modificat (placă goală, cu spaţiu de depozitare).

byteworks

Daca nu vinzi in pierdere sunt sanse majore sa pierzi partenera(ul) de calatorie :)

Rumpi


Ghrt eu nu propun nimic. Am zis doar cum vad eu barca, si ori nu stiu eu sa ma exprim, ori ai inteles tu ceva gresit. Barca asta nu e un daysailor, pentru mine.
Despre englezi, cultura lor nautica si croaziera imi permit sa fiu de alta parere. Exista englezi asa cum i-ai descris tu. Exista englezi care cu aceleasi barci se dau in Scotia pe ploaie. La fel cum exista englezi care au barci mari care nu ies decat pe vreme buna si o gramada de englezi care ies pe orice vreme cu orice barca pentru ca atunci au ei liber si nu conteaza vremea.
Cazul croazierei e identic. Unul vede in asta o iesire Mangalia-Varna, altul vede traversarea Pacificului si altul o insiruire de iesiri zilnice cu dormit la hotel sau un charter in Caraibe.
Oamenii sunt diferiti si au barci diferite. Mana 24 se adeseaza unui anumit segment. Daca barca ti se pare nepractica si neconfortabila nu faci parte din segmentul respectiv. Nu e o tragedie, exista sigur un stil de barca care ti se va  parea perfecta pentru stilul tau de viata. Eu iti propun un Drascombe sau ceva de la Ian Oughtred sau altele similare.

De altfel punctul meu de vedere este urmatorul: nu exista barci practice si confortabile. Exista doar barci adaptate mai bine sau mai prost scopurilor si dorintelor utilizatorilor. Matt Layden o sa iti spuna ca Paradox este o barca superpractica si ultraconfortabila. Altii o sa spuna ca e un sicriu plutitor cu un cearceaf pe post de vela. Adevarate sunt ambele opinii, fiecare pentru generatorul ei. Nu e motiv de stres, asa e in viata reala la orice capitol. Muncitorul se plange de salarul mic, patronul de salarul mare si ambii se refera la acelasi salar. Pana si emirul Omanului are dreptul sa se planga ca palatul e neconfortabil si barca prea mica.

Florio

Citat din: Rumpi din Octombrie 30, 2015, 04:00:51 PM

Oamenii sunt diferiti si au barci diferite. Mana 24 se adeseaza unui anumit segment.

Perfect adevarat, dupa cum vorbim de ani buni, nu exista barca perfecta, ci barca perfecta pentru un om, in acel moment al vietii lui. Mai tarziu, daca se schimba conditiile, se schimba si barca.

Citat din: Rumpi din Octombrie 30, 2015, 04:00:51 PM
  Daca barca ti se pare nepractica si neconfortabila nu faci parte din segmentul respectiv. Nu e o tragedie, exista sigur un stil de barca care ti se va  parea perfecta pentru stilul tau de viata. Eu iti propun un Drascombe sau ceva de la Ian Oughtred sau altele similare.


GHRT are deja barca lui, atat de curand cumparata incat sunt convins ca e exact ceea ce ii trebuie :)



Rumpi

Citat din: Florio din Octombrie 30, 2015, 06:21:18 PM

GHRT are deja barca lui, atat de curand cumparata incat sunt convins ca e exact ceea ce ii trebuie :)

Imi cer scuze, nu stiam.
Ghrt sa ai parte numai de experiente bune cu barca ta.

ghrt

Citat din: Rumpi din Octombrie 30, 2015, 07:45:27 PM
Ghrt sa ai parte numai de experiente bune cu barca ta.

Îţi mulţumesc! Până acum au fost, dar mă feresc şi eu de alde Bf 5 sau mai mare... barca poate, eu nu!

Vali

Ce-mi place la Mana 24:
- e usoara - 540 kg e o greutate excelenta pentru un velier tractabil in jur de 7 metri. Asta inseamna nu numai tractabilitate cu o masina normala, ci si manevrare usoara a barcii pe apa - la nevoie se pun 2 vasle si trag 2 oameni, cate unul in fiecare bord. Astfel uneori nici nu mai e nevoie de outboard :).
- greementul e simplu si eficace, dupa cum bine a spus Rumpi.
- conceptia e orientata spre camping-sailing, fara sa fie nevoie de chestii scumpe specifice iahtingului.

Ce nu-mi place:
- e exclusiv o barca estivala, nu ai ce face cu ea in extrasezon. Spre deosebire de o monococa, pe care se poate naviga cu anumite dotari si in sezonul rece.
- pentru o multicoca nu e destul de performanta. Daca tot se baga bani intr-o multi, e pacat sa nu se aleaga una "nervoasa". Wharram a ramas la aceleasi forme depasite, care chiar daca sunt pitoresti, nu tin pasul cu ce e nou in hidrodinamica etc.
- amenajarile interioare sunt prea spartane. Dpmdv nu e o barca potrivita pentru o familie, ci mai mult pentru aventurieri tineri fara pretentii.

In gama asta exista planuri de catamarane foarte nervoase, dar si foarte seaworthy, cele mai la indemana exemple fiind barcile lui Richard Woods sau Mike Waller. Mie de exemplu imi place mult aceasta barca de la Waller:
http://www.wallerdesign.com.au/cs25.html
http://www.wallerdesign.com.au/photo_cs25.html .
Chiar daca e semnificativ mai grea la gol (900 kg), e o barca mult mai performanta, mai seaworthy, mai incapatoare, si cred ca nu e mare diferenta de pret la materiale si volum de munca fata de barcile similare ale lui Wharram.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau