reconditionare velier DC20 mk3 - partea I - cabina

Creat de calin1967, Martie 20, 2016, 08:08:55 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Vali

In crapatura aia cred ca se aduna apa cand ploua in barca, iar culoarea aia inchisa poate fi de la vreo bucata de metal prinsa in masa fibrei. Am gasit asa ceva la cateva barci,printre care si un Shetland mai vechi.

Daca nu e uscata cum trebuie zona, reparatia nu va tine. Incearca sa lasi toate usile si capacele deschise, dar pune o copertina sa nu mai ploua in barca. Abia apoi, cand s-a uscat, poti face reparatia in siguranta. Atentie, reparatia se face cu fibra si rasina poliesterica, nu poliuretanica.

Despre vopsele, pana acum am folosit exclusiv poliuretanica, si in trecut mai rar vopsea auto. Nu stiu cum se comporta acrilica. Daca e la interior, nu cred ca sunt probleme, dar la aplicarea la exterior nu stiu cat de bine tine la soare. Oricum, daca ai dat deja cu acrilica, ne vei spune in timp cum s-a comportat. Indiferent de vopseaua folosita, nu uita sa te protejezi cu o masca 3M anti-vapori organici.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Don Basilio

buna, profit de ocazia deschiderii acestui topic sa adresez si eu niste intrebari. unu: am auzit opinii cum ca nu e bine ca lemnul sau placajul sa fie sigilat cu epoxy la interior pentru ca daca intra apa pe sub epoxy (opinia era ca mai devreme sau mai tarziu oricum va intra dintr-o sursa sau alta) apare o sursa de putregai ascunsa care iti face probleme cand ti-e lumea mai draga. am primit ca exemplu doua catarge de lemn unul ,,liber,, si unul ,,sigilat,, cu epoxy si mi s-a spus ca cel cu epoxy a putrezit intr-un loc si s-a rupt in mars in timp ce catargul ,,ne-sigilat,, a fost bine mersi. doi: peste iarna daca las in santina o cantitate mai mare de silicagel, foloseste la ceva?

Don Basilio

vad ca problemele ridicate de mine nu intereseaza pe nimeni

Vali

Vasile, cu tot respectul, dar eu cel putin nu stau sa raspund la postari despre situatii ipotetice, zvonuri din folclor etc. Daca ai o problema concreta, pe care trebuie s-o rezolvi acum, bineinteles ca imi voi face timp sa raspund cat pot de detaliat.

Despre modul cum se foloseste si cum se comporta epoxy, gasesti amanunte detaliate in cartea fratilor Gougeon, disponibila pe site-ul West System. Si oricum, cea ai importanta e experienta practica, fiindca de la teorie la practica e cale lunga. Stiu ca nu ai sa te superi, si stii ca ai oricand usa deschisa pentru orice problema concreta adusa in discutie.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

calin1967

In sfarsit am dat barca la apa (la San Giorgio)... moment visat toata iarna. Am facut reparatia crapaturii asa cum se vede in poze. Intr-adevar, asa cum am citit pe forum, momentul in care lucrezi prima data cu rasina e spectaculos... ma uitam ca un copil cum isi schimba culoarea (din portocaliu in verde), cum se gelifica, cum se incalzeste, cum isi schimba iar culoarea (din verde in albastru si iar in roz) si cum crapa (in pahar). Cred ca m-am prins pe unde intra apa - in poze se vede ca a picat chitul dintre chila si coca - probabil intra pe acolo si se infiltreaza printre doua straturi de fibra sau mai curand intre fibra originala si o reparatie ulterioara (prost facuta). Ar trebui sa chituiesc rostul respectiv? Am strans o punguta de praf rezultat din polizarea rasinii, sa il amestec cu rasina ca sa obtin chit, sa folosesc silicon, sau merge cu altceva?


pelicanul

Arata destul de urit crapatura aia! Se vede exteriorul prin ea?
In primul rind trebuie sa te asiguri ca toata zona e perfect uscata si ca fibra nu se delamineaza si nu ai apa intre straturile de fibra.
1. Cureti perfect prin slefuire orice urma de vopsea veche sau alte mizerii pe o distanta de 10 - 15 - 20 cm de o parte si de alta a crapaturii. Daca crapatura are mizerii inauntru, o largesti un pic si cureti bine totulStergi bine cu diluant dupa slefuire si lasi sa se usuce.
2. Pui un petec pe exterior, din tesatura de fibra cu rasina poliesterica pe latimea zonei curatate anterior.
3. Dupa ce petecul s-a intarit si fixat bine (a doua zi), umpli (dinspre interior) cit mai bine crapatura cu chit cu fibra. Se gaseste la magazinele de piese auto, nu are rost sa te complici cu praf de fibra si alte prostii. Nu pune prea mult intaritor, ca sa ai timp sa-l indesi bine pe toata lungimea si adincimea crapaturii.
4. Pui trei - patru petice de tesatura de fibra pe latimea curatata anterior, si pe exterior si pe interior. Intre doua petice lasi sa treaca o ora, doua astfel incit rasina (poliesterica) precedenta sa fie aproape (dar nu pe deplin) intarita.
5. Slefuiesti toata zona, mai ales pe exterior. In interior, daca e in santina nu prea are rost sa te chinui.
6. La sfirsit  e utila o amorsa (grund) epoxidica si pe exterior si pe interior pe toata zona, adica toata opera vie si toata santina dupa ce ai indepartat toata vopseaua veche. Epoxidica impiedica patrunderea apei si sigileaza orice crapatura prevenind osmoza.
Cam asta e...  :)

Rumpi


Spre ca pozele astea cu crapatura sunt facute inainte de reparatie.

Eu vad acolo o crapatura in T. Nu stiu unde e situata crapatura dar primul meu gand a fost ca a cedat unul dintre suruburile chilei si fibra a fost rupta din cauza torsionarii inegale. In al doilea rand vad o intrerupere mare in tesatura de fibra de sticla. Chestia aia trebuie remediata urgent, rasina goala e casanta si nu are nici o rezistenta. Acolo trebuie slefuit generos cu flexul (20cm in toate directiile) si aplicata tesatura. In al treilea rand vad rugina. M-am uitat pe pagina barcii http://www.dc20.fr/ si acolo scrie ca chila este din plumb incapsulat in rasina poliesterica. Rugina poate veni doar dintr-un singur loc si anume suruburile care fixeaza chila. Depinzand de anul de fabricatie barca are intre 37 si 53 de ani. Cred ca e timpul de verificat suruburile care fixeaza chila. Poza cu imbinarea dintre chila si coca nu are nici o referinta sa imi pot da seama cat de mare e distanta dintre cele doua, dar la cum arata nu pare sa fi umblat cineva acolo in ultimii 30 de ani.

Eu in locul tau as face asa:

1. Scos barca din apa.
2. Demontat chila de pe barca.
3. Slefuit complet crapatura din ambele parti in asa fel incat unde e crapata sa ramana sub 1mm.
4. Pus fibra cu epoxi (sau poliester dar eu as prefera totusi epoxi) asa cum a explicat pelicanul. Trebuie neaparat sa fie totul uscat inainte sa fibrezi.
5. Curatat chila si zona de sub ea.
6. Tratata orice urma de eventuala osmoza.
7. Vopsit.
8. Reinstalat chila cu suruburi noi aplicand un mastic poliuretanic (gen Sikaflex) intre chila si coca. In nici un caz nu folosesti un produs pe baza de silicon.
9. Vopsea antivegetativa.

calin1967

Multumesc Pelicanul si Rumpi pentru sfaturi.

Din cate mi-am dat seama, barca a avut o reparatie pe interior la santina. Pare ca precedentul proprietar a pus o tesatura de fibra si a turnat pur si simplu un strat de 1 cm de rasina peste ea. Tesatura care se vede in poza e probabil cea folosita la reparatie, nu cea originala. Ma gandesc ca omului ii intra apa printre chila si coca si a facut tigania respectiva de reparatie. Eu am slefuit cu flexul asa cum se vede in poza 1 si 2 din postul meu precedent, am pus 4-5 straturi de stratimat de 300 (din ce in ce mai mari) cu rasina. Nu am asteptat mult intre straturi - dadeam 2 straturi o data dupa care faceam un nou pahar cu rasina si mai dadeam 2. La fiecare doua straturi am folosit o alta pensula, pe care o aruncam dupa asta. Exista o alta varianta? E prima data cand am lucrat cu rasina... Pe exterior nu se vedea absolut nimic, de unde banuiala mea ca apa intra printre chila si coca, se infiltra printre coca originala si stratul reparatiei si iesea prin crapatura cu pricina.

Barcile DC20 au fost proiectate de Georges Sylvant in anii 60. Exemplarul meu a fost facut in 1978 in Elvetia (santierul Bachmann) si e putin diferit de cele frantuzesti. Din cate imi dau seama, chila e de fonta, la fel si derivorul. De acolo ar putea sa vina rugina. Nu vad niciun surub de prindere al chilei. Crapatura era perpendiculara pe axa barcii, la 5 cm de putul derivorului, cam in dreptul cuplului maestru - cam la jumatatea chilei. In partea de jos a pozei atasate se vede parca un cap de surub in masa rasinei. Ar putea sa fie unul din suruburile de prindere a chilei?

Barca e de patru zile pe apa la Giurgiu si nu a intrat nicio picatura de apa pe la reparatie. Iarna asta m-am ocupat de interior, cu un mare consum de energie pentru un lenes ca mine... as lasa exteriorul pe iarna viitoare, hai ca as face un efort sa o scot din apa si sa chituiesc rostul dintre chila si coca daca credeti ca trebuie...

Rumpi

#23
Am mai sapat un pic pe net. Rezulta ca barca ta e un DC20 MKII. Bachmann a simplificat la maxim conctructia sa fie cat mai ieftina si a modificat interiorul insa a pastrat coca originala.

Spre deosebire de ce crezi tu, ceea ce vezi (si unde ai crapatura) nu e fundul barcii. Barca are pe interior un asa zis hull liner, adica banchetele, podeaua, putul derivorului, si probabil si podeaua si banchetele cockpitului sunt dintr-o bucata. Toata chestia a fost facuta din fibra ca o unitate si montata in barca inainte de montarea puntii. Intre coca si hull liner a fost injectata o spuma poliuretanica ca si rezerva de flotabilitate si suport intre cele doua parti de fibra. Intre timp spuma e plina de apa si nu mai ofera suport (de flotabilitate nu mai vorbesc ca probabil ai 100L de apa acolo). Crapatura a aparut probabil din cauza ca putul derivorului nu mai e suportat corect. Practic ai aceeasi problema care a fost descrisa de zeci de ori pe forum la barcile cu motor care au spuma sub paiol. Solutia e identica. Tai capacele banchetelor, tai si paiolul, scoti toata spuma plina de apa, cureti coca. Pe urma instalezi varange si pui capacele taiate la loc. Cu ocazia asta schimbi si suruburile chilei (care sigur au ceva rugina), verifici boltul derivorului, eventual modifici constructia sa fie etansa permanent.
Trebuie sa intreb si cum e puntea. Ar trebui sa fie solida, sa nu flexeze niciunde. Daca flexeaza atunci miezul de balsa a putrezit si trebuie inlocuit si ala.
Ca sa iti faci o idee despre ce trebuie sa faci ai aici un link cu o reparatie similara la un DC20 francez. Singura diferenta e ca forma interiorului e alta, principiul si ce trebuie sa faci e la fel: http://dc20deriveur.canalblog.com/archives/2013/06/30/27540256.html

Ce ai facut tu acuma e sa repari crapatura din paiol. Nu mai vezi apa deci e bine. Realitatea e ca sub paiol ai o masa mare de spuma plina cu apa, niste suruburi de chila in stare necunoscuta dar sigur ruginite bine si posibile infiltratii de apa pe langa suruburi sau caseta derivorului. Stiu ca vrei sa te dai cu barca si sa amani toata povestea pentru iarna viitoare dar din punctul meu de vedere barca ta nu e sigura pentru navigatie. Eu unul as iesi cu ea pe un lac dar nu pe dunare sau pe mare. Asa ca ia-ti inima in dinti si flexul in mana si taie capacele banchetelor. Nu trebuie sa scoti barca din apa pentru asta.

P.S. Ca sa ne lamurim ca lucrurile stau asa cum zic eu da o gaura in lateralul banchetei, mai inspre paiol. Baga degetul in gaura si vezi daca ai sau nu spuma plina de apa. Daca nu ai astupi gaura cu niste poxipol si esti fericit. Da eu cred ca ai ca singur ai scris ca stergeai paiolul cu buretele si din crapatura iesea apa.

Vali

Salut Calin, propun sa schimbam titlul topicului in "Reconditionare velier DC 20", fiindca e vorba de mai mult decat reconditionarea cabinei. Pentru asta, ar trebui sa intri sa modifici prima postare, schimband doar titlul topicului.

Cu ocazia asta inca o data s-a adeverit vorba aia "expect for the best but prepare for the worst", mai ales cand e vorba de o barca sh. Asta nu e totusi o problema, fiindca din fericire ai alaturi oameni pasionati, instruiti si altruisti, care te vor ajuta permanent.

Astept si eu sa vedem cum e treaba cu spuma aia. Daca nu ai spuma ai scapat usor, daca e spuma, ai ceva mai mult de treaba, dar nu e totusi un capat de lume, Pune-ne te rugam poze ca sa stim cum sa te sfatuim.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

calin1967

Salut Rumpi.

In primul rand iti multumesc nu numai pentru sfaturi, dar si pentru cat de mult te implici. Am studiat si eu pe indelete blogul respectiv. Nu am vazut pe nicaieri vreun indiciu cum ca fundul e dublu si umplut cu spuma ca la Boston Whaler. Intr-adevar, banchetele sunt compartimente etanse umplute cu spuma. Am gasit o cascatura la imbinarea uneia dintre banchete si bordaj, am bagat degetul pe acolo si n-am dat de umezeala. M-am gandit si eu sa dau o gaura mai jos sa vad daca e umed, dar n-am avut curaj pana acum. Si m-a incurajat faptul ca nu miroase in barca - din cate stiu eu, in momentul in care ai spuma imbibata cu apa ai un miros de mucegai. Probabil mai dau o tura pe la Giurgiu poimaine sau raspoimaine si bag in lupta bormasina.

Atunci cand am polizat crapatura cu pricina am gasit fibra (tesatura fina, nu stratimat, asa cum se vede in poza) sub un strat de cam un centimetru de rasina nearmata cu nimic. E posibil ca in 1978 - cand s-a facut barca - sa se fi folosit acea tesatura (diferita de ce am vazut in alte locuri din barca? Si asta inseamna ca face parte dintr-o reparatie ulterioara? Pe de alta parte e ok sa faci asa o reparatie? Nu e o prostie? Si nu e probabil sa crape din aceasta cauza?

Din fericire puntea nu flexeaza pe nicaieri.

Vali, ca intotdeauna raspunsurile tale imi ridica moralul. Joia trecuta, cand faceam ultimele pregatiri ca sa plec cu barca de unde o tineam (undeva prin Berceni) a aparut un taxi. Soferul a oprit, a venit la noi si ne-a spus ca toata iarna s-a intrebat a cui e barca si acum a venit sa vorbeasca cu noi. Ne-am intretinut cordial si la un moment dat ne-a spus foarte mandru ca il cunoaste pe cel mai meserias in domeniul barcilor din Romania - il cheama Vali si e din Galati :)

Danillo

Călin, eu sunt bercenar,  mi-ar place să-ți vad barca, iar dacă îți pot fi de folos o voi face cu drag. Și eu am trecut prin recondiționare acum 3 ani, iar ajutorul lui Vali, Mario și alții care cu scuze poate i-am uitat am reușit sa fac ce mi-am propus

Trimis de pe al meu D5803 folosind Tapatalk


calin1967

Toti forumistii sunt bineveniti oricand pe barca mea. Acum e la Giurgiu pe apa (la San Giorgio)

sebba

Caline, să fie gata pana ma întorc în țară, da? :)

mobile...

Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro

sebba

Pfff... Am apasat aiurea pe telefonul asta...

Salutari călduroase la toată lumea, din Delray Beach, Florida... pe unde ma tot uit dupa ceva barci...

Până acum, un Corbin 39... Vad in vreo lună dacă iese ceva... E de refăcut interiorul complet, așa că am nevoie de om cu experienta... ca parca vad ca iau coaja si începe "Operațiunea Monstrul" :)



mobile...

Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro