reconditionare velier DC20 mk3 - partea I - cabina

Creat de calin1967, Martie 20, 2016, 08:08:55 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

calin1967

Cu ochii pe geam si la prognoza meteo si abia asteptand sa dau la apa velierul (DC20 - 22 picoare, derivor rabatabil) m-am apucat sa reconditionez (sau mai curand sa igienizez) cabina.

Velierul a stat cel putin un an pe mal cu apa in santina. In consecinta, lemnul din interior a cam putrezit si pe pereti s-a depus mucegai. Am scos peretii dintre cabine, usa, masa si sertarele si celelalte lemne.

De asemenea, neavand o bucatarie, m-am gandit sa bricolez un fel de lada care sa stea intr-unul din dog-bunk-uri, care sa fie trasa afara cand e nevoie si pe care sa pun aragazul (campingaz cu un singur ochi), eventual pe o montura cardanica, sa asortez cumva o mica chiuveta, sa improvizez un sistem de apa (ma gandesc la un dus solar agatat pe punte, cu un furtun care sa mearga la chiuveta si scurgerea sa fie intr-o canistra plasata sub intrare).

Am slefuit ce se putea refolosi si am cumparat placaj (fag, de la Hornbach) ca sa inlocuiesc peretii si usa. In prezent am dat un strat de grund, bait (teak) si cateva de lac (yacht) de la Sadolin.

Am mai cumparat o vopsea elastica pentru pardoseala tot de la Hornbach pentru paiol. Pentru pereti ma gandesc sa folosesc o vopsea cu latex antimucegai.

In poze vedeti diversele etape.

Vali

Salut Calin. Felicitari pentru lucrare, cred ca se va schimba total aspectul interiorului, acesta fiind deseori o problema la barcile sh.

Eu insa as fi procedat putin diferit:
- m-as fi asigurat ca placajul are incleiere de exterior, deci nu se delamineaza daca se uda
- as fi cautat o esenta mai usoara si mai rezistenta la umezeala decat fagul
- in loc de bait si apoi vopsea, as fi dat cu epoxy, eventual si o tesatura de fibra (cea mai subtire). Asta deoarece in timp sigur umezeala va patrunde in placaj, si in orice altceva din lemn, daca nu e protejat.
- abia apoi as fi dat vopsea, sau si mai bine as fi lasat lemnul natur, doar in epoxy. De obicei fac asta pentru a vedea permanent starea lemnului.

Fiind la interior, teoretic lemnul nu e la fel de expus la umezeala ca acela din exteriorul barcii. Insa umezeala exista permanent, sub forma de vapori, condens, sau infiltratii de la valuri, ploaie etc. Aceasta umezeala de multe ori e foarte nociva, mai ales in lipsa ventilatiei.

Cele mai costisitoare operatiuni la numeroasele reparatii de barci pe care le-am facut in timp, in termeni de cheltuieli, munca si timp investit, au fost exact inlocuirile de material lemnos - oglinzi, osaturi de fund, paioluri, intarituri ale puntii, compartimentari interioare, mobilier etc.

Din aceasta cauza, daca tot e atata de muncit si investit, cel mai bine ar trebui procedat astfel ca sa nu mai avem de umblat la lemnarie o perioada cat mai lunga de timp, iar solutia este epoxy.

Poate sunt colegi care spun ca n-ar trebui sa consideram epoxy drept panaceu universal la reparatia barcilor. Sunt de acord, insa daca aveam la dispozitie epoxy acum 25 de ani, cand mi-am cumparat prima barca cu vele (pe care o am si acum), cred ca reparam mult mai putin si ma plimbam mult mai mult :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ghrt

Arată bine lemnul nou, felicitări!

Ai încercat să rezolvi infiltraţiile de apă, astfel încât să ai o santină uscată?

Cred că e bine să îi faci o aerisire consistentă şi permanentă. La bărcuţa mea, în timpul primei ierni aveam condens masiv în ea, era practic totul umed, şi lemn şi fibră. De atunci las geamul prova uşor deschis, am un suport de lemn si il leg in pozitie. O singură dată a intrat apă de ploaie, puţină, şi atunci fusese ninsoare mare cu viscol; apa aia s-a evaporat, eu am găsit urma ei în lighean. Între timp am renunţat şi la lighean. Nu mai am pic de condens iar aerul din barcă este proaspăt, fără iz de stătut, casă veche sau mucegai. Barca are şi două ventilatoare pe convecţie naturală, dar nu se simt deloc. Iar unele cu ventilare forţată, solare, sunt 100€ bucata.

Rumpi

Pentru mucegai otet sau clor (inalbitor).
Pentru placaj epoxi.
Pentru lada de bucatarie ceva de genul: https://www.youtube.com/watch?v=X2kjZ_NhVzQ
Pentru spalat vase o galeata.
Pentru intrebari forumul CC.

pelicanul

Si pentru umiditatea din aer ceva de genul: http://www.noisibebe.ro/cumpara/ceresit-aparat-dezumidificator-aero-450g-13871
Exista mai multe tipuri, asta l-am gasit la repezeala pe net. Costa 30 - 40 de lei pe iarna si te scapa de multe nenorociri. In barca mea, pe malul marii, am strins cam 1 litru de apa numai din umiditatea atmosferica in aceasta iarna, cu un aparat asemanator.

bluewave

"No Whistling on Board"

calin1967

Multumesc pentru raspunsuri si incurajari.
@Vali, sa stii ca am citit mult pe cele doua forumuri inainte sa ma apuc, in special posturi scrise de tine. Prin urmare asta a fost planul initial, cu placaj marin laminat in epoxy, dar tot planificand a venit vremea frunoasa si sambata dimineata m-am gandit asa: 1. ca sa lucrez cu rasina trebuie sa mai astept o luna sa vina temperaturi de 20 de grade 2. n-ar trebui sa fie prea multa umezeala in cabina (iarna barca sta pe peridoc) 3. n-am mai lucrat niciodata cu rasina 4. imi place de mor cum arata fagul baituit cu teak si lacuit (pozele cu vopsea sunt din categoria "inainte de" si 5. ma gandesc sa schimb aranjamentul interior dupa o vreme, mi se pare ca spatiul nu e folosit cum trebuie, sunt putine locuri in care poti pune lucruri, dar vreau sa iau decizia asta dupa ce merg mai mult cu barca si imi dau seama de nevoile mele. Asadar, sambata dimineata m-am suit in masina, am cumparat de la Hornbach placaj si sper ca duminica sa fie totul gata.

@ghrt - inca mai am crapatura in paiol pe unde se infiltreaza apa, planul e sa o repar joi ca sa pot vopsi sambata, si sper sa nu mai intre apa. N-am santina, calci direct pe fibra. Ce spui despre barca ta e incurajator, multumesc.

@rumpi - multumesc de film - tipul e simpatic, a vorbit 10 secunde despre gatit si 10 minute despre sticla de whisky :) . ma gandesc sa pun totusi o mica chiuveta de genul asta: http://www.okazii.ro/instalatii-sanitare/chiuveta/chiuveta-universala-din-inox-cu-loc-de-baterie-sifon-a177748305 ca poate vrea nevasta sa faca ceva de mancare si ii trebuie... dimensiunea lazii la mine e 50x70 cm asa ca ar trebui sa aiba loc si aragazul. Si ar intra si in dogbunk, asa cum spunea si omul.

@pelicanul si @bluewave  - multumesc de idee, folosesc si eu la Rockschool asa ceva in camera de la subsol, dar nu-mi daduse prin cap sa pun si in barca :)

Rumpi


Cutia din fim am dat-o de exemplu pentru ca e foarte bine gandita. Soba e sub capac asa ca ai paravant daca vrei sa gatesti in cockpit. Raftul cu paharele si sticla e foarte util, nu zboara paharele cand torni cafeaua, poti sa pui solnita, etc. Capacul are margini inaltate pe ambele parti sa nu zboare lucrurile cand pui ceva pe el si sa il poti folosi pe ambele parti.

Pentru chiuveta se rezolva simplu. Iti trebuie o galeata de 20L si un bol mare de salata din inox. Bolul trebuie sa aiba diametrul in asa fel incat sa se potriveasca in galeata fara sa alunece inauntru. Exista diverse de combinatii de diametre vezi si tu ce gasesti la magazin. Bolul nu trebuie sa intre perfect in galeata, trei sferturi ajunge daca sta fix. Sau daca vrei poti monta bolul in capacul unei galeti. In fundul bolului dai cateva gauri cu bormasina (frumos sa arate ca scurgerea de la o chiuveta). Daca esti sigur ca sotia nu va dori niciodata sa umple chiuveta cu apa (depinde de felul cum spalati, eventual o intrebi) poti cumpara direct o strecuratoare mare. Si bolurie si strecuratorile exista in diametre de 40cm si chiar si mai mari (alea profesionale). Mai cumperi o paturica de silicon (de la accesoriile pentru prajituri). Asta va servi drept dop pentru chiuveta atunci cand e nevoie. De asemenea e buna sa nu zdrangane lucrurile depozitate in bol.
Pentru alimetarea cu apa cumperi un dus solar ieftin si o pompa manuala pentru bidoanele de apa plata. Dusul solar il tii afara pe cabina sa fie apa calda la chiuveta si pompa o montezi pe un bidon cu apa plata (5, 10, 20L dupa dorinta)  sa fie apa rece.
Ca sa completezi sistemul mai cumperi (sau bricolezi) un cos de picknick. Asta pastreaza vesela bine ancorata sa nu zboare si arata bine cu captuseala lor in patratele (pune sotia sa aleaga).

Pe o barca mica gatitul se va desfasura de obicei ori in cockpit la ancora ori pe plaja. Nu prea va dori nimeni sa sa stea vara in cabina fara spatiu si cu soba pornita,  mai ales in mars. Asa ca bucataria se va plimba des. In cutia cu soba tii oale, sticle, condimente, etc. Astea raman tot timpul pe barca. Cosul cu vesela il poti lua acasa sa speli bine tacamurile. Fiind in mai multe module nu ai probleme cu mutatul si depozitatul asa cum ai avea daca faci o singura cutie mai mare. Sistemul cu bolul sau strecuratoarea pe galeata te scuteste de furtune si conexiuni. In plus poti sa stai jos cand speli vasele deoarece galeata e pe podea si chiuveta (adica bolul) iti ajunge intre genunchi. Cam asta e singurul sistem comod daca nu ai loc de stat in picioare pe barca.

Daca vrei un grill mic si nu vrei sa cumperi unul dedicat il poti face dintr-o tava, o strecuratoare nu foarte inalta, si un gratar. Pentru un grill mare cea mai buna optiune e un tambur de masina de spalat. De folosit insa doar pe plaja, ca nu vrei sa faci foc cu lemne pe barca. Daca vrei grill pe barca doar unul cu gaz.

Captan

Am prieten care tine permanent apa in santina ca sa tina lemnul umflat, iar in momentul cand o da la apa nu are nevoie de chit,aleal alea.... barca-i facuta in totalitate din stejar. Doar opera moarta e imbracata in fibra.

calin1967

Multumesc mult Rumpi! Mi-ai dat niste super idei. Sper sa ne vedem pe apa sa te invit la o omleta :)



Rumpi

Cu placere, de asta exista forumul. Daca ziceai inainte sa te apuce harnicia scuteai munca pe care o sa o faci la anu dupa ce putrezeste fagul anu asta.
Cum ai planuit sa rezolvi "crapatura" din fundul barcii sa nu mai intre apa. Nu de alta da suna de parca ai coca crapata si daca nu faci treaba corect te poti trezi cu chestii mai rele decat putina apa in barca. Barca e de fibra presupun.

@Captan

Ce face prietenul tau e o prostie mai mare decat barca. Ori e consrructie traditionala si are santina uda, ori are fibra pe opera vie si are santina uscata. Combinatia dintre lemn cu fibra pe exterior si apa in santina e numai buna sa asigure putregaiul. Daca in buna traditie fibra e si pusa cu poliester garantez si delaminarea (daca nu e asigurata fibra in cuie, ceea ce nu cred. Daca are fibra doar pe opera vie probabil are un strat subtire). Chiar si cu epoxi e posibila delaminarea daca nu a folosit metodologia corecta pentru laminat pe stejar (epoxi mai flexibil, spalat lemnul cu acetona, etc.)

Vali

Captan spune ca barca amicului are fibra pe opera moarta, deci deasupra liniei de plutire. Asta nu inseamna ca barca e ferita de probleme.

In primul rand cred ca s-a folosit poliester si nu epoxy, si banuiesc ca motivul a fost ca sa nu se mai calafatuiasca barca, si sa se scape deci de infiltratiile prin bordajul lateral.

Cum spune si Rumpi, ori se lasa barca neimbracata in fibra, mai ales daca e din stejar, ori se imbraca in totalitate, si nu doar opera moarta. Detaliile operatiunilor s-au discutat deseori pe forum.

O barca din stejar bine facuta nu are nevoie de nici o acoperire in fibra, insa necesita munca de mentenanta in fiecare extrasezon.

Pe de alta parte, daca suntem obligati de starea "obosita" a corpului s-o imbracam in fibra, mai ales la stejar e nevoie in primul rand de un epoxy bun, si in al 2-lea rand de buna pregatire a suprafetei, cum spune Rumpi.

Scuze de off-topic, insa nu putem sa ignoram anumite solutii nefericite care (inca) se mai adopta de unii barcagii amatori. Speram ca acestea sa nu devina exemple pentru forumistii de pe aici :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

calin1967

Rumpi, stiam de la inceput ca la anul probabil ca o sa inlocuiesc fagul, dar n-am mai avut rabdare si n-o sa fie multa munca - e vorba de peretii laterali (prinsi in suruburi) si semiperetii dintre cabine (prinsi cu silicon). Restul lemnariei e cea originala (pare de tek) pe care am reconditionat-o.

Cu crapatura din fundul barcii vreau sa urmez sfatul lui Vali - sa o largesc un pic dupa care sa o lipesc cu fibra si poliuretanica. Nu pare sa fie ceva structural. Ce mi se pare ciudat e ca atunci cand e apa in barca (de la ploaie de exemplu) nu curge din ea nicio picatura. Mai mult, usuc santina cu buretele dupa care prin crapatura supureaza apa (care nu miroase urat), asta cand barca e pe peridoc. Atasez o poza cu crapatura - poza 1.

In momentul asta am terminat de slefuit cabina si am dat-o cu vopsea:

Am cumparat un decapant de la Hornbach si am incercat pe o portiune. Concluzia a fost ca mirosul e cumplit, munca foarte multa si smirgheluirea ulterioara dificila (smirghelul se incarca imediat cu gelul rezultat). In schimb rezultatul e foarte bun - poza 2. Am decis sa continui doar cu smirgheluire (pozele 4 si 5). Dupa ce am dat primul strat de vopsea mi s-a parut ca o sa iasa o mare porcarie (poza 3). Am dat mai multe straturi de vopsea si a inceput sa arate mai bine (poza 6). Vopseaua se usca rapid (20 min) si am putut sa dau vreo 4-5 straturi in cateva ore. La final rezultatul mi se pare spectaculos (vezi poza 2).

Am citit diverse pareri despre vopsele potrivite pentru cabina. Am vazut ca exista doua tabere - cei care sustin poliuretanicele si cei care sustin acrilicele (latexul). Eu am folosit o vopsea acrilica (latex), marca proprie de la Hornbach pentru pardoseli si sunt foarte incantat. Sigur, concluzia trebuie trasa dupa un sezon-doua cand de vede daca se scorojeste sau nu (flakes).

Si dupa o zi de vopsit prin cotloanele barcii in pozitii nefiresti sunt rupt de febra musculara si dalmatian pe maini , in ciuda tuturor eforturilor.

calin1967


calin1967