Construcția X13

Creat de NessyRO, Septembrie 24, 2016, 08:34:28 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

dany

Bravo!I-mi place ce citesc aici.
Te felicit pt. realizarea ta ,''x13'' si astept sa ne povestesti in continuare.

cristiantutuianu

Pe OLGUȚA am fost recunoscuți (eu sau/și X13) de doi colegi de forum, cu care am schimbat câteva cuvinte. Îmi cer scuze pe această cale pentru că nu am făcut cunoștință așa cum se cuvine. Poate data viitoare!

Da pe OLGUTA .....Am recunoscut barca  după un detaliu pe care l-am sesizat în prima imagine postata de tine .E frumoasa .Da trebuie sa ne cunoastem nu e departe Techirghiol de Constanța. În barca am fost cu un amic doar eu sunt pe forum dar nu contează. Important e ca visul tău a devenit realitate!

NessyRO

În primul rând mulțumesc tuturor pentru aprecieri!

@ cristiantutuianu
Încântat să te cunosc. Atunci mi-ai făcut chiar o zi bună! Și cum nicio faptă bună nu rămâne nepedepsită... Ne auzim!

@ ss
Răspunsul la întrebarea ta: Mai rău!

@ dany
Vineeeee... Mai greu cu pusul pe... hârtie, dar vine!
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

NessyRO

2. PLANURI...
   Întrucât mă hotărâsem deja asupra numitului stich & glue ca metodă de construcție, deja puteam să pun pe hârtie primele schițe pentru confecționarea machetei de pe care urma să scot desfășuratele bordajului.
   Acesta este și momentul în care am cochetat cu utilizarea aplicației FreeShip. Speram să evit construcția machetelor pentru obținerea desfășuratelor. A fost o experiență interesantă, mai ales că sunt fan Mac și singurul Win din casă disponibil este, din motive profesionale, PROPRIETATEA soției. Am citit și manualul, și ce am găsit pe forum, m-am documentat dar... m-a dovedit. Sau poate nu am fost eu suficient de motivat. Cert este că până la un punct m-a ajutat. Dar SIGUR se poate și fără. Păcat că nu este dezvoltat mai departe (eventual cu versiune pentru Mac)!
   Pentru realizarea desenelor de execuție, mi-am propus următorul altgorim de lucru:
1. Desene.
2. Confecționat machete.
3. Selectat macheta.
4. Ridicat desfășuratele.
5. Desen de execuție.
6. Confecționat machetă după desenul de execuție.
7. Eventuale corecturi ale desenului de execuție.
   Deci hârtie milimetrică, scule de desen, radieră și la treabă!
Vezi 01-Schite(r)
        Nu am să reiau aici toate cerințele tehnice pe care le-am stabilit citind articole de pe forum, atât din motive de redundanță, cât și pentru că ar fi bine ca cei care doresc să repete experiența mea, ar trebui să le citească în felul lor în articolele originale. Menționez că ele se referă la proporția lungime/lățime, bord liber, unghi de stelaj, deadrise, etc. Și le mulțumesc colegilor Fritz, Thor, Vali, și  îmi cer scuze celor și mai mulți pe care nu-i menționez
   Am folosit cam toate tehnicile pe care mi le aminteam din copilărie pentru confecționarea machetelor.
Vezi 02-Macheta(r)
   Într-un final, am găsit și o machetă care părea să satisfacă cerințele tehnice și, mai ales, pe cele estetice.
Vezi 03-Asta imi place (r)
   Nu puteam însă să nu-mi pun în practică unele din ideile care mă "frecau" de tare mult timp. Sincer, ideile nu-mi aparțin și pot fi găsite pe ambarcațiuni ale unor producători consacrați.
   Una dintre ele se referă la design-ul provei.
Vezi 03a-Design prova (r)
   Am plecat de la constatarea că mă încurcă forma ridicată a provei atunci când, acostat fiind cu prova în mal, îmi este oarecum greu să țopăi peste bordaj, mai ales dacă am și mâinile ocupate, așa că am ales forma prezentată în figura 2. Efectul velic nu este semnificativ în gama de viteze pentru care este proiectată barca. Însă această formă ajută mult la drenarea apei care accidental poate ajunge în interior în zona prova.
   O altă idee se referă la amplasarea scaunului barcagiului.
Vezi 03b-Amplasament scaun (r)
   Impactul amplasării scaunului sub un unghi față de axul bărcii are efecte benefice asupra stabilității statice și dinamice prin deplasarea centrului de greutate al barcagiului către axul bărcii.
   Din punct de vedere al comfortului, cel care a avut ideea a fost un geniu. Dacă alegem și o poziție ușor mai ridicată a scaunului, poziția brațului stâng este extrem de confortabilă iar vizibilitatea pentru supravegherea zonei pupa este mult îmbunătățită.
   De remarcat că acest amplasament nu împiedică manevra motorului.
   Aș recomanda acest amplasament, în special celor care construiesc bărci relativ înguste și scurte, atât din motive de ergonomie dar, mai ales din motive de deplasare a cetrului de greutate către centru și față.
   Dar să revenim la construcția lui X13. După multe și chinuitoare încercări am ajuns și aici:
Vezi 04-Planuri pentru macheta test (r)
   Pentru a fi absolut sigur că desenele de execuție sunt corecte, după ele am confecționat la o altă scară (mai mică), o altă machetă.
Vezi 05-Macheta test după planuri (r)
   Pe macheta nou construită, am trasat linii de control. Acestea au fost de un real folos în momentul când am trecut la construcția propriuzisă, în scopul respectării poziției corecte ale componentelor, ele fiind transferate și pe desfășuratele la scară 1:1.
Vezi 06-Marcaje de control (r)
   În sfârșit, după ceva chin, am reușit să obțin un set de planuri pentru execuție.
Vezi 07-Planuri de execuție (r)
   Nu am să furnizez modul în care am amplasat pe foile de placaj, în vederea debitării, piesele, deoarece nu am reușit la momentul respectiv să realizez o amplasare optimă.
   Un alt desen care lipsește în momentul de față din set, este desenul care m-a ajutat să înțeleg cât de rigidă va fi barca. O să apară și el la un moment dat...
   Furat de relatări tehniciste, am uitat să vă povestesc cât de mare a fost frământarea pentru alegerea variantei câștigătoare. Pentru că, normal au fost mult mai multe necâștigătoare.
Vezi 08-Rejected (r)
   Poate cel mai greu mi-a fost să aleg, din mulțimea de variante, pe cea care avea să devină X13. Dar a fost atât de frumos...

Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

Vali

Interesanta tare povestea nasterii barcutei. Cea mai de apreciat e perseverenta. Nu cred ca as fi avut atata rabdare ca sa trec prin toate machetele care stau stivuite in ultima poza :).

Pacat ca nu te-ai inteles cu Freeship. Eu cand l-am descoperit, in 2003, am zis ca l-am apucat pe Doamne-Doamne de picior. Pana atunci ma chinuiam cu Hullform, Carene si ce se mai gasea in acele vremuri.

Freeship si cu deosebire Delftship te ajuta mult la avierea curbelor, bineinteles ca nu la fel de mult ca Rhino, care e varf de gama. In plus, ai o multime de facilitati in Freeship, printre care cele mai importante sunt modulele de hidrostatica si modelare propriu-zisa, totul facandu-se in timp real. Adica ai creat o volumetrie, dupa care poti vizualiza instant toata hidrostatica.

La volumetria respectiva poti adauga valori pentru grosimea si densitatea invelisului, obtinand imediat si greutatea bordajului, poti calcula instant suprafetele, poti scala, obtine desfasuratele la precizie etc etc. E un instrument foarte valoros pentru cineva interesat de acest hobby, al constructiei de barci.

Pentru profesionisti exista alte solutii, dar si la cu totul alti bani. Un pachet de modelare Rhino plus modulul de hidrostatica Orca, costa cu licenta undeva in jur de 10 000 eu. La care se adauga de obicei un pachet Ship Constructor pentru desenele finale de executie, inca o cheltuiala substantiala. Plus ca e nevoie de o statie grafica teribil de performanta, si cel mai important - utilizatorul sa fie "tatic" in arhitectura navala, daca vrea rezultate maxime dintr-o asemenea investitie.

La noi ca amatori insa, Freeship sau Delftship sunt solutii excelente. Asta pentru cine isi doreste sa-si "prinda urechile" la proiectare, daca nu, exista multe planuri deja disponibile, pentru orice ambarcatiune.

Totusi, intotdeauna ramane de apreciat efortul incununat de succes al unui pasionat motivat, cum vedem si in acest topic. Respecte Nessy, si poate totusi ne intalnim pe apa (saptamana trecuta am ajuns in balta cand tu plecai).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Thor

Citat din: NessyRO din Octombrie 10, 2016, 11:21:15 PM
2. PLANURI...
    Și le mulțumesc colegilor Fritz, Thor, Vali, și  îmi cer scuze celor și mai mulți pe care nu-i menționez.
      

Îți mulțumesc mult pentru plasarea mea intre cei doi Zei - Fritz si Vali - dar eu sunt un Nimeni intre ei. Sunt sigur ca sunt mulți, mulți, mulți  colegi pe Forum de la care ai putut aduna ceva pentru barca ta. Dar... nu de la mine. Cu tot respectul, apreciez absolut tot ce-ai făcut dar... eu nu aș fi fost in stare, niciodata, sa proiectez o barca...   Barca mea, încă nu plutește, se află in planurile Șantierului Antonov... 4,30m

NessyRO

@ Thor
   Apreciez modestia dar se pare că uiți că ești un veritabil index de resurse on/off-line.

   Într-un fel ai dreptate, cred că am greșit pentru că în înșiruirea în ordine alfabetică a numelor nu i-am menționat pe toți cei care m-au ghidat în "aventura X13"
   Cu mult respect, încă odată, îmi cer scuze.
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

Thor

Citat din: NessyRO din Octombrie 11, 2016, 09:53:24 PM
@ Thor
   Apreciez modestia dar se pare că uiți că ești un veritabil index de resurse on/off-line.

   Într-un fel ai dreptate, cred că am greșit pentru că în înșiruirea în ordine alfabetică a numelor nu i-am menționat pe toți cei care m-au ghidat în "aventura X13"
   Cu mult respect, încă odată, îmi cer scuze.

Exagerezi. Aici, în "cuibarul" lui Vali sunt foarte multi oameni cu experiență in construcția bărcilor. Ei sunt "eroii". Mulțumesc... Eu nu sunt printre ei. Eu... cu on/off...

NessyRO

3. MATERIALE & CANTITĂȚI
   Nu trec mai departe fără un mic "intermezzo" relativ la materialele folosite. Și nu fiți cârcotași: știu că nu am postat toate planurile, mai precis nu am postat ce era mai important, dar le veți vedea pe parcurs, pe măsură ce va fi nevoie de ele. Și, ca să fiu foarte sincer, nu am toate desenele gata.
   Să revenim la subiect!
   În primul rând am folosit diferite tipuri de rășină din două motive: ca să testez mai multe tipuri în scopul de a ajunge la soluția cea mai ieftină și adecvată scopului; cel de-al doilea motiv este ceva mai prozaic și, cumva de nedorit, adică nu am știut exact de ce cantitate am nevoie.
   Sper că menționarea numelui vânzătorilor nu va fi considerată publicitate, eu cumpărând, chiar de la mai mulți vânzători același tip de produs, după cum era acesta disponibil și/sau preț.

   Lista materialelor folosite este următoarea:
1. Material: Placaj Okoume Teboplay 
   -Dimensiuni: grosime 5 mm, 2.500 mm x 1220 mm, 3 straturi
   -Producător/Magazin: HOLVER
   -Cantitate: 4 plăci.
   -Link: http://www.holver.ro/shop/placi-brute-si-pt-constructii/placaj/placaj/placaj-okoume-teboply~p119957?category=829325&page=4
Vezi 10-Placajul (r)
2. Material: Placaj Okoume Teboplay
   -Dimensiuni: grosime 10 mm, 2.500 mm x 1220 mm, 5 straturi
   -Producător/Magazin: HOLVER
   -Cantitate: 1 placă.
   -Link: http://www.holver.ro/shop/placi-brute-si-pt-constructii/placaj/placaj/placaj-okoume-teboply~p119953?category=829325&page=4
   Am optat pentru folosirea unui placaj bun întrucât la genul de construcție abordat de mine este extrem de importantă calitatea învelișului, întreaga "construcție" sprijinindu-se pe aceasta. Inutil să spun că am ales o încleiere marine grade (BFU 100). Pe forum este o discuție aproape completă despre acesta. Experiența achiziționării acestuia a fost absolut OK la magazinul din CONSTANȚA iar livrarea acasă a făcut toți banii.
   Placajul de okoume nu este unul foarte rezistent din punct de vedere mecanic, fiind mai degrabă moale. În schimb are capacitatea de a absorbi foarte bine rășina. Odată solidificată rășina, devine un compozit cu proprietăți de excepție.
3. Material:   Cherestea Molid
   -Dimensiuni: grosime 30 mm, 3.650 mm x 105 mm
   -Producător/Magazin: HOLVER
   -Cantitate: 1 buc
   -Link: http://www.holver.ro/shop/lemn-si-materiale-pentru-constructii/cherestea-pentru-constructii/cherestea-molid--scandura-rindeluita--uscata-kd~p1298195?category=829359&page=2
   Din acest material am debit două bucăți 30 mm x 30 mm pe care le-am folosit pentru confecționarea curenților longitudinali laterali.
4. Material:   Șipcă rășinoase profil triunghiular
   -Dimensiuni: 2.000 mm x 18 mm x 18 mm
   -Producător/Magazin: DEDEMAN
   -Cantitate: 4 buc
   -Link: http://www.dedeman.ro/constanta1/catalog/product/view/id/39319/s/sipca-rasinoase-colt-int-18x18-mm-2m/category/3371/
   Au fost folosite pentru aplicarea "redanelor"/curenților exteriori de pe fundul bărcii.
   A trebuit să fac mai multe excursii la magazin și să iau la mână toată grămada ca să pot identifica cele 4 bucăți necesare, adică un lemn fără noduri, debitat în lungul fibrei și suficient de uscat ca să nu se mai deformeze ulterior. Sunt chiar importante în formarea inițială a corpului bărcii.
5. Material:   Șipcă rășinoase
   -Dimensiuni: 2.000 mm x 35 mm x 10 mm
   -Producător/Magazin: DEDEMAN
   -Cantitate: 8 buc
   -Link: http://www.dedeman.ro/constanta1/catalog/product/view/id/39318/s/sipca-rasinoase-simpla-35-10-mm-2m/category/3371/
   Au fost folosite alături de fâșii de placaj de 5 mm pentru confecționarea întăriturilor superioare, interioare și exterioare.
   Am regretat că nu le-am cumpărat de la HOLVER întrucât a fost extrem de greu să găsesc materialul drept, uscat, tăiat pe lungul fibrei, de care aveam nevoie.
6. Material:   Bandă țesătură fibră de sticlă 300 gr/mp
   -Dimensiuni: 10 cm x 100 m
   -Producător/Magazin: BEST TOOLS
   -Cantitate: 1 rolă
   -Link: https://btools.ro/shop/produse-btools/Fibre-Industriale/fibra-de-sticla/rola-banda-fibra-sticla/Banda-Fibra-Sticla
   Se vinde numai la rolă de 100 m. Este un preț mare pe care l-am plătit pentru a nu mai tăia din material fâșiile utilizate pentru consolidarea lipiturilor. Deși am exagerat mult cu aplicarea acesteia, nu a fost nevoie de mai mult de 50 m.
7. Material:   Țesătură biaxială fibră de sticlă 220 gr/mp
   -Dimensiuni: Lățime 120 cm
   -Producător/Magazin: POLYDIS
   -Cantitate: Aprox.30 ml
   -Link: http://polydis.ro/shop/index.php/default/fibra-de-sticla/esatura-fina.html
   Oricum se vinde la kilogram deși noi comandăm la metru liniar. Cantitatea nu este exagerată, mai ales pentru începători. Sincer, acum aș opta pentru varianta de 180 gr/mp în combinație cu cea de 300 gr/mp.
8. Material:   Țesătură biaxială fibră de sticlă 300 gr/mp
   -Dimensiuni: Lățime 120 cm   
   -Producător/Magazin:  -
   -Cantitate: 15 ml
   -Link: -
   Mi-a vândut-o un prieten, la un preț simbolic.
9. Material:   Filler tocătură fibră de sticlă 3mm
   -Dimensiuni: Lungime fibre - 3 mm
   -Producător/Magazin: BEST TOOLS
   -Cantitate: 5 Kg
   -Link: https://btools.ro/shop/produse-btools/Rasini/filler/Tocatura_Fibra_Sticla
   Am folosit aproximativ 1 Kg deși - la vremea respectivă asta era oferta - am cumpărat un săculeț de 5 Kg. Extrem de utilă - o să aflați și unde, pe parcurs - în procesul de rigidizare a structurii și pentru aplicarea mai facilă a fibrei de sticlă peste semi-nervuri.
10. Material: Rășină epoxidică NEUKADUR EP 202  
   -Dimensiuni: -
   -Producător/Magazin: BEST TOOLS
   -Cantitate: 18 Kg
   -Link: https://btools.ro/shop/produse-btools/Rasini/rasini-epoxidice/Rasina-Epoxidica-EP_202
Vezi 10b-Rasina-2 (r)
   A fost prima și cel mai mult utilizata rășină epoxidică pe care am folosit-o. Am avut rezultate foarte bune cu ea la lipituri și chituiri. Mai puțin bune la laminarea fibrei de sticlă. Dozare gravimetrică. Calitatea rezultatelor depinde foarte mult de temperatura de lucru și de umiditatea atmosferică (uscat este mai bine). Chiar și picăturile de transpirație în combinație cu rășina produc efecte dezastruoase.
11. Material:   Rășină epoxidică RESOLTEK 4020
   -Dimensiuni: -
   -Producător/Magazin: POLYDIS
   -Cantitate: 4,3 Kg
   -Link: http://polydis.ro/shop/index.php/default/rasini-epoxy/epiphen-re-4020-catalizator-de-4020.html
Vezi 10c-Rasina-3 (r)
   Foarte bună calitate, foarte ușor de lucrat și mai puțin pretențioasă la condițiile de lucru. Dozare gravimetrică. Bună pentru orice utilizare la construcția de bărci. Cam exagerat de scumpă.
Am folosit-o cu multă chibzuință și mi-a mai rămas cam 1 Kg.
12. Material:   Rășină epoxidică RESOLTEK 1050
   -Dimensiuni: -
   -Producător/Magazin: POLYDIS
   -Cantitate: 6,75 Kg
   -Link: http://polydis.ro/shop/index.php/default/rasini-epoxy/resoltech-1050-intaritor-resoltech-1055.html
Vezi 10a-Rasina-1 (r)
   Este, în opinia mea, rășina ideală pentru construcția de bărci. În mod cert, pentru următoarea barcă este rășina pe care o voi folosi, fiind excelentă pentru impregnare și asigurând un raport optim timp de lucru/timp de întărire. Mi-a rămas aproximativ 1 Kg. Singurul dezavantaj este că în condiții de amestecare mecanică la turație mare, are tendința de super-accelerare a reacției (în amestec este ușor instabilă). Foarte fluidă. ...dar și scumpuță.
13. Material:    Polistiren extrudat
   -Dimensiuni: 600 mm x 1.250 mm x 100 mm
   -Producător/Magazin: DEDEMAN
   -Cantitate:1 bax
   -Link: http://www.dedeman.ro/constanta1/polistiren-extrudat-xpan-zentyss-600x1250x100-mm/p/6018240
   Am folosit aprox 3 plăci pentru a umple spațiul de sub paiol.
14. Material:   Spumă poliuretanică
   -Dimensiuni: -
   -Producător/Magazin: Den Braven/DEDEMAN
   -Cantitate: 1 buc
   -Link: http://www.dedeman.ro/constanta1/spuma-poliuretanica-montaj-500-ml/p/5000176
   Am folosit-o pentru imobilizarea poliestirenului extrudat și umplerea unor mici goluri în compartimentul de sub paiol. Nu expandează.
15. Material:   Grund epoxidic
   -Dimensiuni: -
   -Producător/Magazin: ROMTEHNOCIM / EMEX
   -Cantitate: 4 Kg
   -Link: http://www.emex.ro/Doc/Grund-Epoxidic-Amorsare-Pardoseli.pdf
Vezi 10d-Grund (r)
   Produsul este același cu cel pentru impregnare pardoseli de beton. Are calități excelente: Rezistență mecanică, elasticitate, duritate, timp de lucru, etc. Sunt convins că există și soluții mult mai bune dar... Și apropo de relația cu magazinul on-line: fiți atenți ce și cum comandați. Comercialul este VARZĂ! Este obligatoriu să știți ce și cât vă trebuie.
16. Material:   Vopsea poliuretanică pentru yahturi
   -Dimensiuni: -
   -Producător/Magazin: ROMTEHNOCIM / EMEX
   -Cantitate: 8 Kg
   -Link: http://www.emex.ro/poliuretanica-yachturi-ambarcatiuni.html
Vezi 10e-Vopsea (r)
   O alegere foarte bună din punct de vedere preț/calitate. Se poate aplica la pistol (atenție la diluantul necesar) sau manual cu trafalet și perie de burete. Am folosit aproximativ 6 Kg. Până la aplicare, extrem de intolerantă la umezeală. Deocamdată sunt extrem de mulțumit de calitate.
17. Material:   Set mingi colorate plastic
   -Dimensiuni: 10 cm diametru
   -Producător/Magazin: INTEX / DEDEMAN
   -Cantitate: 5 seturi
   -Link: http://www.dedeman.ro/constanta1/gradina/piscine/accesorii-gonflabile-si-pentru-inot/accesorii-gonflabile/mingi/set-mingi-colorate-fun-ballz-49600np.html
   Le-am folosit pentru umplerea compartimentelor etanșe ale bărcii. Consider că sunt extrem de importante pentru asigurarea flotabilității dar pot fi găsite/imaginate și alte soluții.

   Cam asta ar fi în mare lista. Dar la asta mai adăugăm:
- Nenumărate pensule (cele mai mici și ieftine). Întrucât nu am lucrat continuu, a trebuit să arunc foarte multe. Nu rentează și nu recomand curățirea și refolosirea pensulelor;
- Vreo 10-15 vase cu capacitatea de 1 litru din plastic amorf (moale), cu pereți înalți. După uscarea rășinii se pot curăța ușor și reutiliza;
- 2-3 șpacluri mici din plastic amorf;
- O pungă (fostă de 2 lei) cu rumeguș de lemn fin, de la șlefuit nu de la debitat, pentru chit;
- 3 strecurători metalice pentru ceai, cele mai dese, pentru filtrare vopsea;
- Un cântar de bucătărie (la Lidl 20 lei) cu afișaj digital, pentru dozare bicomponente;
- 2 cutii de mănuși "chirurgicale" (de la Selgros de ex.). Economisiți mult diluant și vă protejați sănătatea dacă le utilizați!
- Mască cu filtre de praf și de cărbune activ pentru aplicarea decapantului, grundului și a vopselei. Obligatoriu!
- Alcool tehnic (ATENȚIE: nu alcool pentru marangoz, ăla este alt tip) - vreo 5 litri. Am curățat și uscat de fiecare dată suprafețele înainte de aplicarea unui nou strat (rășină, grund, vopsea). Grăsimea și apa = RĂU pentru construcție;
- Holzșuruburi 2,5 x 25 mm pentru montaj. Există mai multe opinii, dacă să le lași acolo sau ba. Eu le-am scos pe toate așa că am o barcă aproape metal-free;
- O placă de OSB de 10 mm din care am confecționat suporții pentru asamblarea inițială. Cred că se poate și altfel, dar asta mi-a trecut prin minte;
- O punguță de clipsuri de plastic pentru partea de stich. Recomand unii de bună calitate, care să nu "scape" sub presiune. Cred că mai bine foloseam sârmă de bobinat din cupru de diametru 1-1,5 mm;
- 10 șuruburi M3,5 x 60 mm, piulițele aferente și șaibe 1 mm grosime și cât de late (min.30 mm diametru) posibil pentru aliniere la asamblarea inițială;
- Cam 5 mp de folie de polipropilenă (folie pentru acoperit sere) folosită la lucrul cu rășina;
- Hârtie abrazivă cu diferite granulații. De remarcat aici că un producător cu nume bun își merită banii, în sensul că tratamentul antistatic care i se aplică, împiedică "încărcarea" cu particule și deci, un consum mai redus.

   M-am gândit mult timp dacă să postez lista asta sau nu. Deoarece, dacă o parcurgi, și te gândești la costurile asociate, îți cam piere cheful.
   O postez pentru că este cinstit ca oamenii să știe la ce se înhamă și îi încurajez să găsească căi mai ieftine de a procura materialele listate și, eventual, să mi le spună și mie (fapt ce ar contribui mult la ducerea relațiilor din familie la un nou nivel, superior).
   Mai mult, așa cum am spus de la început, X13 este un experiment. Deci este normal ca să obțin costuri mai dodoloațe. La fel și faptul că, în ideea unei cnstrucții ulterioare, m-am aprovizionat câteodată cu cantități mai mari. Iar greșelile de parcurs au avut și ele costul lor.
   Și nu am menționat nimic despre scule!
   Era la un moment dat o discuție pe forum despre rentabilitatea unei astfel de construcții. Chiar dacă pui în balanță o construcție "pe comandă", este evident că o barcă construită serios, cu mijloace de amator, nu poate costa mai puțin decât una construită industrial. Sau nu văd eu cum!
   Singurul motiv absolut serios care te poate mâna într-o asemenea aventură este pasiunea. Și zău că merită!
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

acig

Felicitari !!!!!
Pentru daruire,executie si perseverenta;
Te asteptam in brigada locala;
Totusi,poti da o cifra aproximativa al costului  materialelor folosite ?
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

NessyRO

   Intenționat nu am menționat nimic despre prețuri pentru că doresc să încurajez fenomenul. Dar pentru că știu că nu o să "scap" de întrebarea asta: Dacă scad materialele rămase, și incluzând o parte din erorile comise - nu pot cuantifica exact - aș zice că aprox. 1100 EUR. Ceea ce, pentru o bărcuță de 3,7 m, este un pic cam mult.
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

dany

Eram sigur ca ai depasit ''mia''pt. materialele enumerate.
Munca nu se pune ;)

acig

Satisfactia este mare !!!
Ai acum  ceva ,,calibrat" sufletului tau;
Sa fi sanatos si e pacat sa nu folosesti experienta acumulata;
Pariez ca urmatorul proiect este in stare de germinatie,nu ?
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

NessyRO

4. CUT... & STICH... & GLUE

   Sunt nevoit să fac ceva precizări pentru aceia care vor încerca să repete experiența mea.
   Nu am avut de la început în plan să înregistrez toate etapele construcției. În plus, modul meu de lucru nu respectă chiar 100% tiparele, deci am făcut deseori modificări ale schițelor, adaptîndu-mă la situația "din teren" și am notat ceea ce am făcut. La momentul actual, pentru multe desene fac un soi de "inginerie inversă" pentru a obține detaliile constructive. Deci recomand ca cine vrea să construiască barca mea să și urmeze pașii mei, că altfel nu știu ce iese! Vă rog verificați cotele înainte de a debita materialul: deși m-am străduit, nu știu dacă nu au apărut - FĂRĂ VOIA MEA - și erori în schițe. Macheta la scară este sfântă!

   Acum să revenim la X13.
   La debitarea materialelor, totul este despre precizie și... SIMETRIE. Toate părțile este musai să fie simetrice de-a lungul axei longitudinale.
   Dar ce debităm? Păi cam astea sunt rezultatele obținute cu ajutorul machetelor. Inițial, fiind o barcă la scară a uneia mai mari, bordajul ieșea mai scund cu 40 mm. Pentru a putea să folosesc și bărcuța asta și altundeva decât în piscină (!), am hotărât să "mai pun o filă de bordaj", și a ieșit cam asta:
Vezi 12a-Fund & Bordaj #1
Vezi 12b-Fund & Bordaj #2
Vezi 12c-Oglinda
   Acesta este momentul în care intră în scenă o mașină de debitat în coordonate (CNC)!
   Glumesc. Pentru debitarea materialelor eu am folosit un fierăstrău pendular, cu pânză pentru metal moale, turația maximă, viteza de înaintare minimă. Am văzut pe YouTube că se poate și cu fierăstrăul circular dar eu nu am dexteritatea necesară pentru a obține tăieturi cu precizia și finețea necesare.
   Dar să o luăm pas cu pas.
   Vedeți pe desene niște valori în milimetri. Este evident că o toleranță de 3 mm nu va conta în economia generală a proiectului la aceste dimensiuni. Cu atât mai puțin 1 mm. Ideea unor cote atât de precise este aceea că de la început m-am străduit să obțin o precizie "la milimetru", ceea ce îmi garanta că materialele se vor asambla cu cât mai puține tensiuni interne, cât mai natural.
   Pentru trasare am folosit un echer cu talpă și o riglă metalică de 1,5 m. M-am ferit de ruletă și de erorile aferente acesteia. Din fericire plăcile de placaj au marginile foarte curate și sunt debitate foarte precis, așa că se poate trasa relativ ușor în sistemul descris în desene folosind ca punct de coordonate 0,0 un colț al unei plăci. Oricum, verificarea colțurilor cu echerul nu strică.
   Am fixat plăcile de 5 mm între ele, două câte două, cu ajutorul unor mici menghine și le-am imobilizat anti-alunecare cu două cuișoare plasate strategic, acolo unde nu mă incomodau la lucru.
   Cu linie punctată sunt reprezentate în desen dimensiunile plăcilor, astfel încât să aveți o imagine despre cum va arăta desenul după trasare. Pentru trasarea liniilor curbe, am bătut cuișoare în punctele de coordonate și apoi am folosit rigla metalică - destul de flexibilă - pentru trasare.
   În desenul 12a, absolut critic este ca lungimile liniilor A-M și AA-M să fie absolut identice, la milimetru, dacă se poate.
   Tot critic este ca lungimile următoarelor linii să fie absolut identice, conform desenelor:
-Linia L-M din desenul 12a să fie egală cu linia B2-C2 din desenul 12b;
-Linia M-AJ din desenul 12a să fie egală cu linia A2-B2 din desenul 12b;
-Linia D2-E2 din desenul 12b să fie egală cu linia O1-O2 și cu linia O4-O5 din desenul 12c;
-Linia E2-F2 din desenul 12b să fie egală cu linia O2-O3 și cu linia O3-O4 din desenul 12c.
   Am fost foarte atent ca, în urma debitării, să păstrez bucăți de material cât mai mari, care să îmi permită să mai debitez și alte componente. S-a dovedit că am dreptate deoarece am folosit aproape integral tot placajul. În mod normal, ar fi trebuit să fac o schemă de dispunere a pieselor pe placă în vederea debitării. Poate, după ce termin de desenat toate piesele, o să reușesc și asta. Aș fi fost mult mai liniștit dacă aș fi avut și a cincea placă de placaj de 5 mm, dar a mers și așa.
   Inutil să spun că am măsurat nu de două, ci de nenumărate ori înainte de a tăia.
   La debitare am păstrat cuplarea două câte două a plăcilor, obținînd perechi de componente identice.
   După ce am tăiat componentele pentru fund și bordaj m-au cotropit toate îndoielile referitoare la rezultat. Dar era deja târziu...
   Acum a venit și momentul utilizării, pentru prima dată în scop lucrativ, a rășinii, la obținerea filelor de bordaj și de fund. În acest scop, am debitat două bucăți dreptunghiulare de 643 x 100 mm și două bucăți dreptunghiulare de 340 x 100 mm de placaj de 5 mm, pe post de întărituri la îmbinare. Pentru îmbinare am folosit schema din desenul 13.
Vezi 13-Imbinari
   Este foarte important să respectăm dimensiunile de amplasare a plăcilor de întăritură/aliniere din desenul 13 la executarea lipiturilor. Fără a lăsa acele spații libere la margini, etapele următoare de construcție sunt dificile. De remarcat că la partea superioară a bordajului, se lasă liberi 40 mm, pentru instalarea compastiei (stați liniștiți că nu am fost eu atât de deștept dar am văzut la un nene pe YouTube).
   La lipire am plasat filele una peste alta, separate cu folie de polietilenă în zona lipiturilor, astfel încât să nu se lipească între ele. Am preparat 100 gr de rășină. Nu este cazul să fii zgârcit, trebuie să te asiguri că rășina este din belșug, astfel încât să pătrundă bine în placaj, și să dea un pic pe lângă în momentul în care punem greutăți deasupra.
   Am lăsat la întărit 24 de ore ca să fiu sigur că s-au lipit bine, înainte de a începe asamblarea.
Vezi 13a-Imbinări (r)
   Și o ultimă verificare: în urma asamblării, lungimea liniei A-E2 trebuie să fie identică cu lungimea liniei AA-E2 (desenul 13). Dacă sunt diferențe, acestea se pot corecta numai după amplasarea și montarea oglinzii.
   Acum revin la pregătirile pentru partea de stich.
   Dacă aveți disponibile mai multe perechi de brațe, puteți sări peste ea. Mie Statul mi-a dat numai una, așa că...
Vezi 11-Pregatiri de asamblare (r)
   Am tăiat din OSB de 10 mm niște cadre aproximative pe care să sprijin temporar filele la asamblare, oglinda am tăiat-o din același OSB la cote și le-am montat pe un suport așa cum vedeți în foto.
   Pentru asamblare am folosit clipsuri de plastic de 3,5 mm lățime dar cred că era mai bine dacă foloseam sârmă de cupru de 1,5-2 mm.
   Pe linia AA-F2 am dat găuri cu spiral de 4 mm, la aprox. 2 cm de margine, pornind din AA, primele 3 din 30 în 30 mm, iar următoarele din 100 în 100 mm.
   La fel am procedat pe linia A-E2 și pe linia AA-E2, începînd de la punctul A, respectiv punctul AA.
   Pe linia A-B am dat găurile din 50 în 50 mm începând din punctul A
   Este importantă precizia cu care se dau găurile în economia asamblării, altfel, NASOL! Tot pățitu-i priceput! Nu este nicio problemă cu numărul găurilor: se astupă cu chit ca și când n-ar fi fost.
   În unele cazuri se recomandă teșirea muchiilor interioare pentru a mări suprafața de contact cu rășina. Mie mi-a fost frică să nu alterez muchiile așa că am procedat la o asamblare muchie la muchie, cu ajutorul unor cepuri pentru mobilă.
Vezi 14-Stich (r)
   Inițial am lăsat clipsurile mai slabe, strângîndu-le pe măsură ce depărtam plăcile. Deja moralul începea să urce: bărcuța căpăta o oarecare formă. Am amplasat fundul pe suport, și l-am ajustat muchie la muchie cu ajutorul șuruburilor și al șaibelor.
   Am pus clipsurile pe linia A-B, am amplasat bordajul pe suport și apoi am pus clipsurile pe laterală. Din nou ajustat muchie la muchie cu ajutorul șuruburilor și al șaibelor.
   Acesta este momentul când am debitat oglinda după desenul 13a și am tăiat două bucăți de șipcă de 1.400 mm pe care le-am amplasat temporar, cu holzșuruburi, una în zona îmbinărilor și alta aproape de oglindă, ca distanțier. Dimensiunea ar trebui să fie 1.390 mm dar este musai să folosim 1.400 mm deoarece pe parcurs, montajul se "mai strânge". Oglinda se fixează inițial cu hozșuruburi, apoi cu rășină.
Vezi 15-And glue-1 (r)
   Și deja avem corpul bărcii. Înainte de a merge mai departe, o ultimă șansă de "reglaj": am măsurat distanța din punctul prova, până la colțurile laterale ale oglinzii, distanțe care trebuie să fie absolut egale.
   Odată amplasată oglinda, se poate muta distanțierul din zona pupa către prova.
   Pentru efectuarea lipiturilor inițiale, am folosit un chit de rășină și rumeguș de lemn, gros cât să nu curgă.
Vezi 15-And glue-2 (r)
   Am chituit în intervalul dintre clipsuri și, după întărirea rășinii, am scos clipsurile și șuruburile, și am completat cordoanele de chit.
   În mai puțin de 24 de ore am trecut la amplasarea benzilor de fibră de sticlă, Atât pe interior cât și pe exterior.
Vezi 15-And tape it-1 (r)
   Și cam ăsta-i rezultatul:
Vezi 15-And tape it-2 (r)
   Ehee... Aveam barcă!
   
   După cu ați putut remarca, nu am insistat foarte tare pe descrierea acestei etape de construcție deoarece se găsesc pe net descrieri mult mai exacte ale modului de lucru.
   Partea interesantă și, oarecum, deosebită în construcția lui X13 urmează de acum încolo și se referă la obținerea rezistenței structurale fără utilizarea cadrelor (coastelor) în forma lor consacrată.
   Inutil să vă spun că la acest moment al construcției, toată structura se bâțâia ca gelatina la orice mișcare. Recomand chiar o bâțâială mai hotărâtă: dacă o lipitură nu este corectă și crapă, este momentul optim în care este indicat să crape deoarece acum se poate repara - mai târziu, nu prea.
   Tot acum, mi s-a infiltrat în minte ideea cu "să fie solidă", idee care, apreciez eu, m-a costat la final minim 10 Kg plus la greutate.
   Pentru cei care nu s-au plictisit încă, pe măsură ce termin desenele, am să revin cu etapele ulterioare.

P.S. Răspund unei întrebări: (r) de la sfârșitul numelui fotografiilor este modalitatea mea de a deosebi
      forma redusă ca dimensiune, utilizată pentru postare, de fotografia originală, de rezoluție mare.

Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

Haiduc

Salut NessyRo nu conteaza cat ai investit satisfactia este nemasurata stii ca niciodata placerile nu au limite si facem asta numai pentru sufletul si multumirea noastra sufleteasca si pentru hobby-ul nostru care stim cu totii din start ca nu e EFTIN dar ....e al nostru
Bravo si felicitari sa fi sanatos ca sa mai faci 👍👍