Construcția X13

Creat de NessyRO, Septembrie 24, 2016, 08:34:28 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

NessyRO

#45
10. CONSTRUCȚIA (7)
   Și, la acel moment, m-am apropiat de ultima operațiune de debitare necesară construcției lui X13. Aceasta a constat în debitarea celor două piese din care am construit puntea prova, conform desenului de mai jos:
Vezi 23h-Punte prova.jpg
   Piesele debitate sunt cam cu 5 mm mai mari pe partea curbată a lor. Acest surplus de material a fost necesar pentru compensarea eventualelor neregularități ale compastiei în acea zonă. După debitare, am avut grijă să ermetizez fațetele interioare prin aplicarea de epoxi, deoarece compartimentul prova este complet etanș.
   Următoarele etape de construcție se referă tot la partea interioară.
   Odată montate întăriturile banchetelor și compastia - în acest moment construcția era perfect rigidă - am trecut la următoarea etapă de construcție, și anume aplicarea cordoanelor de chit. Trebuie să menționez că, de această dată, am folosit o altă rețetă de chit, și anume amestecul de rășină epoxi și tocătură de fibră de sticlă de 3 mm.
   Am avut mai multe opțiuni pentru realizarea chitului. Marea majoritate a constructorilor recomandă amestecul clasic, rășină + rumeguș, eventual rumeguș de granulație mai mare. Soluția cea mai ușoară (ca și greutate) este de rășină + cenosfere, dar acest amestec are o rezistență mecanică mai redusă. Soluția folosită de mine prezintă o excelentă rezistență mecanică dar a mai adăugat aprox.2,5 Kg la greutatea totală a ansamblului.
   Pentru preparare, după realizarea amestecului (dozare - încă odată spun - gravimetric!) de rășină, se adaugă fulgi de fibră de sticlă până în momentul în care rășina este complet reținută între fulgi.
   Aplicarea acestor cordoane este obligatorie deoarece ele au menirea de a creea racordurile între suprafețe îmbinate perpendicular pentru a facilita laminarea cu fibră de sticlă a acestora. În figură este exemplificată aplicarea cordoanelor:
Vezi 24-Detaliu cordon chit.jpg
   Chitul a fost aplicat cu mâna (cu mănuși de latex) peste care am aplicat o fâșie de polietilenă apoi, cu degețelul am repartizat uniform și am rotunjit stratul de material. După polimerizarea rășinii, polietilena se dezlipește foarte ușor iar suprafața rămasă este perfect lucioasă și adecvată pentru laminarea fibrei.
Vezi 24a-Cordoane prova (r).jpg
   În paralel am rotunjit, prin șlefuire mecanică sau manuală, toate muchiile ascuțite existente. Laminatul de fibră de sticlă are rezistență mecanică extrem de redusă atunci când "îmbracă" suprafețe îmbinate cu muchie - dar despre asta s-a tot discutat.
   Odată terminată această operațiune, am început laminarea fibrei de sticlă (280 gr/mp), un singur strat, la interior.
Vezi 25-Cordoane si fibra interior (r)
   Este absolut esențial ca absolut toată suprafața interioară să fie laminată cu fibră de sticlă. Aici am făcut o altă greșală de începător: Neîncrezător în rezistența fibrei de sticlă la impactul cu diferite obiecte (era o discuție pe forum despre ceva tocuri cui care trop-trop cu efecte posibil devastatoare pe paiol), am mai adăugat strict pe podea încă un strat de 300 gr/mp, biaxial, cu efect de - zic eu - 1,5 Kg la greutatea totală.
   Operațiunea este extrem de migăloasă (cel puțin pentru mne a fost) și nu-mi venea să cred câte cotloane și muchiuțe au fost create. Dar un avantaj există și la operațiunea asta deoarece, în timp ce mâinile îți lucrează, mintea poate să zburde spre toate personalizările pe care ți le dorești la interior. Așa s-a născut compartimentul pentru baterie sau orice altceva:
Vezi 26-Compartiment baterie (r)
   Am considerat că este necesar să aplic un strat de izolație termică între peretele exterior și interior datorită faptului că placajul laminat se somportă cumva cam ca tabla și atunci (apa mai rece - interior mai umed și cald) apare condensul. Poate greșesc, dar nu cred.
   Și pentru că mă prgăteam să închid toate compartimentele etanșe (banchete + prova) am zis eu că este mai ușor să le vopsesc la interior înainte de a fi închise. Deci am vopsit interiorul compartimentelor de sub bancheta prova și pupa.
        A sosit momentul pentru  montarea în compartimentul prova, la îmbinarea celor 4 file, a unun inel "D" din inox. Acesta se va monta în zona ranforsată cu straturi de fibră de sticlă de care am amintit anterior și este util/obligatoriu pentru remorcare/amarare, inclusiv pentru urcarea pe peridoc.
   Am mers mai departe la montarea capacelor banchetelor și a punții prova. Înainte de face această operațiune, am umplut compartimentele etanșe cu bile de plastic. Aceasta este atât o măsură de siguranță pentru cazul unei găuri de apă (a fost o discuție despre soluțiile posibile pe forum) cât și o măsură de reducere a rezonanței sonore la care este predispusă orice incintă închisă și goală.
Vezi 27-Compartiment depozitare (r).jpg
   La fel am procedat și cu compartimentul prova și pupa.
Vezi 28-Compartiment prova (r).jpg
   Montarea capacelor nu a fost foarte dificilă și am efectuat-o cu chit epoxi+rumeguș, aplicat din belșug pe suprafețele de contact și imobilizare temporară cu holzșuruburi.
Vezi 29-Prova inchisa (r).jpg
Vezi 30-Inchidere compartimente (r).jpg

   Bineînțeles, după polimerizarea rășinii, am înlăturat, cu ceva chin toate holzșuruburile, am chituit și șlefuit suprafețele.
   Înainte de închiderea compartimentelor de sub bancheta pupa, eu am aplicat un strat de fibră de 300 gr/mp și pe exteriorul oglinzii, pentru a putea monta pana de protecție din plastic. La final, înainte de a trece la exterior, deja se putea întrezări un rezultat.
Vezi 30a-Compartimente inchise (r).jpg
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

radasous

Salutare,
Pe etrava nu montezi nimic pentru o eventuala remorcare?
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

NessyRO

@ radasous
Scuze,maestre, chiar am montar dar din dorința de a termina odată cu "manualul" pe asta am sărit-o. Se pare că nu sunt cel mai consecvent și răbdător "scriitor". Voi edita articolul. Mulțumesc!
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

radasous

Citat din: NessyRO din Aprilie 07, 2017, 01:18:31 PM
@ radasous
Scuze,maestre, chiar am montar dar din dorința de a termina odată cu "manualul" pe asta am sărit-o. Se pare că nu sunt cel mai consecvent și răbdător "scriitor". Voi edita articolul. Mulțumesc!
Bine ca ai montat-o, eu am uitat la vremea respectiva, am inchis compartimentul si ... a trebuit sa ii fac loc mai sus.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

NessyRO

...mai mult decât atât: în ultima fotografie se pot vedea și inelele "D" montate orizontal (pentru remorcare/amarare) despre care nu am scris în "manual". Dar sunt convins că, în timp ce lucrezi la o bărcuță, este imposibil să nu-ți vină o idee care să răspundă unei necesități ivite cândva. Și întrucât tu ești marangozul, ce te oprește să o pui în practică ?!....
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

brad

Am salvat topicul ....print si electronic :-)...in caz ca te sauperi pe noi :-)
Am renuntat la toate proiectele de la constructori consacrati dupa ce am parcurs (de cel putin 15 ori  ;D) topicul tau
Ce vreau e sa stiu daca intr_o zi contra cost bineanteles o sa apara si varianta 4.5- 5 m....
Respect si multumesc

NessyRO

@ brad
   Nu sunt așa supărăcios... și promit că am să duc povestea din topic chiar până la capăt. Îmi cer scuze, dar nu din neseriozitate nu am terminat... în sfârșit, să zicem că este destul de aglomerat momentan în viața mea.
   În privința părții a doua amesajului:
- nu cred că o să apară contra-cost;
- ca să dau un pic din casă, se coace un 5,2m / 20 hp, dar, sincer, nu știu când o să mă apuc de transpunerea proiectelor în practică.
   După cum ai văzut, sunt destul de moșcăit (în sensul de măsoară de 5.000 de ori și taie...), așa că, dacă o să fiu mulțumi de ceea ce rezultă o să ai sigur acces și la acel topic. Oricum, nu o să se întâmple prea curând. Și mă simt nemeritat de flatat de abordare.
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

brad

Salut,
nu am vrut nici o clipa sa flatez dar cand vad lucruri lucrate din pasiune cu munca si oferite atat de usor si altora nu pot sa nu o spun.
  Cred ca suntem multi care asteptam varianta de 5.1 iar varianta contra cost nu cred ca ar deranja pe nimeni daca stau sa ma uit la volumul de ,,mura-n gura" oferit.
Pana la urma e un forum, e super ce a realizat Vali iar noi cei care nu prea avem ce oferi la schimb pentru toata informatia ar trebui macar sa multumim....eu personal astept continuarea :-)
Toate bune

NessyRO

   M-am întors Luni din pelerinaj în Magnifica și cum v-am spus numai de bine despre X13, cred că este cinstit să vă zic și câte ceva de... amestecat.
   Pe scurt, într-o postare anterioară, v-am zis că eu cred că ar trebui umblat un pic la pasul elicei de la Yami de 15hp/4T care la momentul respectiv era de 11. Pe cale de consecință am achiziționat o elică cu pas 12, crezând eu că lipsa sporului de viteză, dincolo de 2/3 din accelerație s-ar datora pasului prea mic.
   În același timp, trebuie să recunosc că am cam exagerat cu încărarea: fără motor dar cu subsemnatul în barcă, și cântărit, și pus la socoteală am ajuns la 430 Kg, cu "motoraș" cu tot fo' 475 Kg (nu mă întrebați ce am luat că erau doar lucruri "strict necesare" !).
   Ei, oameni buni, cred că merita toți banii din lume o poză cu fața subsemnatului în momentul în care am văzut comportamentul bărcii: DEZASTRU! Nu am sărit de 12 kt decât în momentul în care m-am ajutat de valul altei bărci și am ajuns într-un soi de glisare la limită până la 16 kt, și asta numai pentru o bucată de vreme. Și cred că am ars 10 l benzină de la NUFĂRU la GORGOVA.
   Am îngenuncheat de tot motorul cu un inch în plus la pas! De tot!
   La destinație am împrumutat o elică cu pas de 9 de la un prieten - asta avea - și lucrurile s-au apropiat de normal, dar nu chiar.
   Lecții învățate (din prostia proprie):
1. Dacă un lucru merge, poți fi curios de ce merge, dar nu-l modifica!
2. NU supune niciodată la test două caracteristici simultan că nu o să știi de unde se trag rezultatele (greutate + pas elice).
3. NU sunt așa deștept cum credeam! Un pic de umilință nu strică nimănui, mai ales dacă ai de-a face cu Măria Sa Dunărea.
   Punctul (3.) se referă la drumul de întoarcere, mai precis la porțiunea parcursă pe Sf.Gheorghe unde am dat de un vânticel de toată frumusețea din prova care creea ceva valuri, extrem de neregulate, cu amplitudinea de până la 1 m, poate un pic peste. X13, mult mai ușoară, cu elica de 9 (din fericire!). Am luat o trântă de toată frumusețea, mai ales că am fost "ajutat" de lungimea de 3,7m a bărcii. De bine este faptul că, se pare, toate exagerările mele cu privire la rezistența structurală nu au fost degeaba. Cu toată trânta primită, barca nu a vibrat și s-a comportat ca un monobloc. Dar aici ar trebui inserat un punct:
4. Nu insista atunci când nu este cazul. Unii mai deștepți stăteau la mal. Cert este că singurul trafic întâlnit pe Sf.Gheorghe a fost pasagerul.
   În rest numai de bine. Chiar și cu valurile alea, apă nu am luat decât din stropi purtați de vânt (am scos din barcă cam 5 bureți de apă) iar bagajele au fost relativ uscate.
   Am să revin la pasul de 11 inițial și promit să nu o mai samarizez cu mai mult de 250 Kg. Pe cuvânt!
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

alinm

#54
Salutari, foarte fain tutorialul tau.

Am o intrebare legata de tocatura de fibra de sticla. Poate inlocui complet rumegusul pentru toate lipiturile si chituirile sau are aplicabilitate limitata?

Daca pun fibra si pe interior, tesatura fina de 160gr/mp, mai e necesar sa pun si benzile de fibra de 10cm pe imbinari in interior?

Vali

Cel mai bun material pentru filetele de epoxy este rumegusul uscat de rasinoase. E foarte bun cel rezultat de la circular, dar trebuie cernut cu sita de malai ca sa se obtina granulatia necesara.

Benzile de fibra pe imbinari sunt obligatorii si la interior, si la exterior, fiindca ele tin barca unita. Fibra aia de 160 are doar rol de protectie a placajului la umezeala si la abraziune.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

alinm

Mersi Vali.

Nu stiu care e granulatia rumegusului de circular dar daca e cam la fel ca faina de malai...o sa caut asa. Optiunea cu tocatura de fibra sa inteleg ca nu e ok?

NessyRO

@ alinm
Relativ la subiectul în discuție eu consider că faza asamblării inițiale este una critică pentru calitatea produsului final. Și asta din mai multe motive:
- degeaba am "croit" materialul după planuri "la milimetru" dacă pe lungime de 4,3 metri se "strecoară" câte o jumătate de milimetru cu plus sau cu minus. Și asta ar fi posibil dacă am folosi tocătura de fibră care are tendința de a se "coagula" în cocoloașe.
- la o îmbinare cu adeziv, importantă este dimensiunea suprafeței de contact. Cu cât suprafața de contact este mai mare, cu atât mai puternică lipitura. Este evident că dacă granulația este mai fină, suprafața de contact este mai mare (în cazul teoretic in care o sferă mai mare este spartă în mai multe sfere mai mici care împreună au același volum vom obține o suprafață exterioară totală a sferelor mult mai mare decât a sferei inițiale). Eu am folosit pentru îmbinare rumeguș de rășinoase de la șlefuit.
- din același motiv (dimensiunea suprafeței de contact) se folosește și banda de fibră de sticlă: în loc de o suprafață de contact de 6 mm lățime între cele două plăci, folosind bandă lată de 10 cm, am obținut o lățime de 56 mm a acesteia. Și răspunsul la cea de-a doua întrebare a ta este că este obligatorie aplicarea banzii de fibră.
Practic, prima lipitură am făcut-o cu o pastă epoxi+rumeguș diluată până la limita de curgere. Pasta se aplică "wet on wet" după ce ai impregnat foarte bine cu rășină placajul (foarte bine = astfel încât rășina să fie absorbită în totalitate de placaj, fără să creeze o peliculă).
Tot înainte de uscarea definitivă a pastei (preferabil imediat după aplicarea acesteia) trebuie aplicată și banda de fibră.
Tocătura de fibră am folosit-o acolo unde am avut nevoie de un "chit" mai consistent, care să aibă și rezistență structurală.
Și trebuie avut în vedere la acest tip de construcție că placajul oferă numai suportul pentru laminarea fibrei care va rigidiza construcția. El contribuie la rigidizare numai în măsura în care este impregnat cu rășină. De aceea este utilizat okoume care este chiar foarte moale dar, în schimb, foarte permeabil la rășina epoxi.

...și uite așa, în loc de un răspuns concret de (1) - NU, (2) - DA am bătut... balta o jumătate de oră! ;)
Spor!

@Vali
Ca întotdeauna, atent și neobosit! Mulțumesc!
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

alinm


diles

cel mai eficient e sa pui maclavaisul intr-o punga la care tai un colt si inpingi cate un carnat la fiecare inbinare  pe care vrei sa o lipesti,peste carnat pui fibra dupa care laminezi cu rola si cu rasina,rola formeaza singura carnatul in  forma semicirculara   dorita scutindute de multa munca,nu mai e nevoie sa modelezi separat maclavaisul la fiecare inbinare si daca sa intarit sa il si slefuiesti putin ca sa nu agate fibra in toate asperitatile rezultate.dupa mine rumegusul rezultat de la slefuire e cel mai bun.spor