Construcția X13

Creat de NessyRO, Septembrie 24, 2016, 08:34:28 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

NessyRO

#30
5. CONSTRUCȚIA (1)

   Este momentul în care am început să construiesc "coloana vertebrală" a bărcii - asta deoarece o chilă propriuzisă nu are. Această "coloană" este de fapt o grindă cu profil variabil care are elemente de ranforsare interioare și exterioare.
   Prima dată m-am ocupat de amplasarea elementelor exterioare, din motive de lejeritate a manoperei. Asta pentru că, atunci când am amplasat acești curenți exteriori (care vor funcționa și ca niște redane), am găsit că este mai ușor ca după aplicarea amestecului de lipire (rășină + rumeguș foarte fin), în loc să presez din exterior, riscînd astfel să deformez ansamblul, să prind șipca triunghiulară cu latura de 10 mm cu holzșuruburi mici, din interior, pe care le-am scos după întărirea rășinii.
   Așa că am întors barca proaspăt asamblată pe un bord și am amplasat șipcile triunghiulare  conform desenului.
Vezi 15a-Amplasare redane.jpg
   Desenul nu este la scară și, pentru a sugera mai clar cum se amplasează cele 4 șipci, am exagerat intenționat curbura celor exterioare. Practic cele 4 redane vor fi paralele între ele și paralele cu axul longitudinal al bărcii.
   După întărire, am revenit la lucrul la interior. Prima lucrare a fost debitarea din placaj de 10 mm a întăriturilor triunghiulare ale fundului, conform desenului.
Vezi 15b-Întărituri chilă.jpg
   Acestea vor constitui elementele de rigidizare transversală ale "coloanei" și se vor amplasa conform schemei. Întăriturile 3 și 4 sunt lipite una de cealaltă.
   Întăriturile au decupaje de 40 x 20 mm la partea superioară în care va fi amplasată o bagheta de rășinoase lungă de 2.130 mm (eu am confecționat-o din două bucăți de 950 x 40 x 20 mm, respectiv 1.180 x 40 x 20 mm, îmbinate în zona întăriturilor 3 și 4). Aceasta va sluji atât pentru rigidizarea grinzii cât și ca suport pentru paiol.
   A fost o operațiune destul de migăloasă deoarece marginile drepte ale întăriturilor nu "calcă fest" pe bordaje/fund, datorită curburilor ce apar la încheierea filelor. Acest fapt nu constituie o problemă în sine, o problemă ar fi fost dacă nu aș fi umplut bine cu chit rășină-rumeguș respectivele spații.
   După întărirea rășinii am trecut la aplicarea unor fâșii de fibră de sticlă de 300 g/mp în toate compartimentele astfel create, fără să le extind dincolo de marginile întăriturilor, ba chiar cu vreo 20 mm mai scurte, astfel încât lipitura paiolului să se facă lemn pe lemn. Acestea au ranforsat foarte bine lipiturile și au și ermetizat în aceiași măsură interiorul - nu am făcut economie de rășină. Deși nu trebuie să aibă un aspect "glossy" și finisat, totuși o lucrătură îngrijită este absolut necesară. Am avut grijă să nu existe nicio desprindere a fibrei de placaj astfel încât laminarea să fie cât mai bună. Dacă a existat vreo bulă de aer prinsă între straturi, am incizat-o și am umplut-o cu ajutorul unei seringi cu rășină. Deși fiecare gram contează! În final am urmărit să realizez ermetizarea compartimentelor, astfel încât chiar dacă ceva apă ar pătrunde sub paiol, aceasta să nu ajungă la placaj.
   Următoarea etapă a fost debitarea din poliestiren extrudat a umpluturii paiolului.
Vezi 16-Sub paiol-1 (r).jpg
   După debitare, am lipit între ele, cu adeziv poliuretanic, formele obținute și le-am șlefuit astfel încât să  se potrivească perfect în compartiment.
   Am folosit același adeziv poliuretanic pentru fixarea pe fund a formelor obținute. Este foarte important ca adezivul folosit să nu fie expandabil. Adezivul poliuretanic aplicat a închis, odată în plus, celule de poliestiren de la suprafața de contact și are proprietatea de a nu deteriora în timp rășina epoxidică.
   Din placaj de 5 mm am debitat capacele paiolului, conform desenului. Încă odată am avut mare atenție pentru a păstra bucăți rămase cât mai mari pentru restul lucrării.
Vezi 16a-Capace paiol.jpg
   După debitare am verificat să se potrivească peste întăriturile fundului, am ajustat zonele de îmbinare și am laminat fibră de sticlă de 220 g/mp pe partea de la interior, avînd grijă să las lemnul curat pe perimetru aprox. 25 mm (pentru lipituri).
   Înainte de montarea baghetei longitudinale, am aplicat rășină pe 3 laturi ale acesteia, tot în scopul ermetizării lemnului.
Vezi 17-Sub paiol-2 (r).jpg
   Cu bagheta aplicată, am preparat adeziv cu rășină+rumeguș fin, am aplicat straturi generoase (la presare să dea pe lângă) pe zonele de îmbinare, am aplicat adeziv poliuretanic pe zonele de contact cu poliesterul extrudat, am zis un "Doamne ajută!" și am fixat cu holzșuruburi și presat cu greutăți paiolul. Chiar dacă am lucrat pe bucățele, tot a trebuit să mă mișc foarte repede și a fost un pic de stress.
   Deși devoalez un pic din etapele ulterioare, rezultatul este cel de mai jos:
Vezi 18-Paiol și compartimentare (r).jpg
   După întărirea amestecului de lipit și scoaterea holzșuruburilor am trecut la chituirea din belșug cu același amestec de rășină și rumeguș a tuturor porilor și apoi am aplicat pe contur bandă de fibră de sticlă de 100 mm lățime/ 300 g/mp.
   În acest moment aveam structura de bază pe care se vor descărca toate momentele de torsiune și încovoiere longitudinală.
   Inutil să spun că toate rămășițele de adeziv/chit le-am folosit treptat pentru a astupa găurile tehnologice rămase în urma etapei de stich & glue și montaj.
   
       Multă migală, dar parcă-parcă se întrezărea un rezultat...

Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

dany

Cea mai detaliata descriere a executiei unei barci .Ai mentionat tot ce trebuie stiut .Poti face un manual cu ce ai scris pana acum si nu ma indoiesc ca mai avem de lecturat.
Felicitari!!!Baietii care vor sa se apuce de treaba la vreo barca,deschid topicul tau si gata.... 8)

NessyRO

Mulțumesc Dany! Venită de la cineva cu background-ul tău, aprecierea asta înseamnă mult.
Cam asta era ideea. Spun "cam asta" deoarece cine citește topicul va ști să facă o bărcuță cum am făcut eu, dar ar fi interesant să vedem cum, compilînd în alt mod informația de pe forum, se poate face alta, mai ieftină și mai bună. Și poate și mai rapid...
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

NessyRO

   După o întrerupere (nedorită) revin cu povestea construțiiei X13.
5. CONSTRUCȚIA (2)
       Înainte de a trece mai departe cu construcția și montajul panourilor și definitivarea structurii de rezistență, m-am ocupat puțin de oglindă, confecționată după cum am spus din placaj de 10mm. "Amenajarea" oglinzii este descrisă în desenul 18a-Detalii oglindă.
Vezi 18a-Detalii oglindă
   În cazul în care nu am fost destul de clar în desen:
- am îndepărtat bucata de placaj decupată (A,B) pe care am lipit-o, inversată (C), cu rășină pe partea oglinzii dinspre interiorul bărcii. Scopul este acela de a oferi un suport solid picioarelor de strângere ale menghinei motorului;
- după uscare am lipit o șipcă de pin cu dimensiunile din figură la partea superioară (D). Pe aceasta se va sprijini menghina motorului;
- am debitat o altă șipcă, cu lățimea de 30 mm, conform dimensiunilor din figură, pe care am lipit-o imediat sub suportul menghinei. Aceasta va rigidiza transversal oglinda și va constitui o parte din suportul banchetei pupa.
   Am avut grijă ca lipiturile să fie solide, rigidizând până la polimerizarea rășinii cu holzșuruburi pe care le-am scos ulterior. Acolo unde au existat goluri datorate imperfecțiunilor de la debitare am chituit bine cu rășină+rumeguș fin.
   Din aceiași bucată de placaj Teboplay 10mm am decupat și panourile din figurile 18b-Panouri-1, 18c-Panouri-2 și 18d-Panouri-3.
Vezi 18b-Panouri-1
Vezi 18c-Panouri-2
Vezi 18d-Panouri-3
   Țin să menționez că valoarea unghiurilor nu este critică, dar cea din desen este cea măsurată pe piesa montată pe barcă. Dimensiunile trebuie însă respectate. Oricum, dacă se respectă toate dimensiunile, nu pot rezulta decât unghiurile din figuri.
   Pe desene nu sunt figurate decupajele pe care le-am făcut pentru trecerea curenților longitudinali, așa cum se vede în foto. 
Vezi 19-Detaliu fixare curent (r)
   Oricum, am tot repetat, întrucât multe desene sunt făcute, după asamblarea bărcii, vă sfătuiesc să verificați dimensiunile înainte de decupare.
   Înainte de fixarea panourilor pe poziție și lipirea lor, am măsurat încă odată diagonalele care (din fericire) mi-au ieșit egale la milimetru. Ulterior va fi din ce în ce mai greu să corectăm aceste diagonale iar lungimi diferite ale acestora semnifică obligatoriu existența unei torsionări a corpului bărcii.

Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

Florio

Super detaliat, acum am descoperit topicul si mi-a luat o ora sa citesc "manualul" tau de executie :)
E  modul in care ar trebui sa arate un topic pe un asemenea forum. Marturisesc faptul ca l-am parcurs in intregime, desi nu am un interes direct (nu ma vad construind asa ceva chiar niciodata). Iar lucrul asta e destul de graitor :)
Un bravo pe merit si multe bucurii pe apa !

NessyRO

După o altă pauză (cam lungă) necesară subsemnatului pentru a produce ceva desene, dar și din motive care țin de viața de zi cu zi, revin cu următorul "episod" de construcție.

6. CONSTRUCȚIA (3)
   Am rămas la etapa cu decupatul panourilor. Acum, panoul banchetei pupa trebuie fixat. L-am fixat exact deasupra întăriturii de fund pupa la 500 mm de oglindă.
Vezi 19a-Detaliu panou pupa
   Lipirea am făcut-o cu chit din rășină+rumeguș fin, având grijă să nu rămână goluri. Până la polimerizarea rășinii am fixat panoul în poziție cu holzșuruburi de 3 x 25 mm pe care ulterior le-am scos. Dealtfel, aceeași procedură am folosit-o pentru întreaga construcție acolo unde a fost cazul.
   Următoarea etapă de construcție, înainte de montarea curenților longitudinali, a fost fixarea semicadrelor inferioare. Schema de dispunere a semicadrelor inferioare este dată în figură.
Vezi 19b-Amplasare semicadre inferioare
   Pentru detalii privind confecționarea semicadrelor inferioare, din placaj de 10 mm, pot fi utilizate desenele de mai jos. Inutil să menționez că fiecare semicadru se confecționează în dublu exemplar și că este indicat să se debiteze câte două simultan, pentru a fi perfect identice.
Vezi 19c-Semicadru inferior 1
Vezi 19d-Semicadru inferior 2
Vezi 19e-Semicadru inferior 3

   Montarea semicadrelor este extrem de importantă, fiind vorba despre structura de rezistență. Așa că nu m-am zgârcit cu aplicarea chitului pentru lipit, pe care l-am confecționat un pic mai tare și l-am aplicat pe muchiile exterioare ale pieselor debitate. Înainte de aplicarea chitului, am "amorsat" suprafețele de contact prin pensulare cu rășină. După plasarea pe poziție și presare fermă + imobilizare cu holzșuruburi, am șters chitul în exces, dar nu foarte precis, deoarece eventualele "bavuri" fac o priză mai bună cu cordoanele de chit aplicate ulterior.
   Întrucât montarea curenților necesită o discuție mai lungă (și alte desene) mai postez și desenele pentru partea superioară a semicadrelor.
Vezi 19f-Semicadre superioare
   Aceștia sunt în număr de opt și sunt identici ca formă și dimensiuni. Sunt confecționați din placaj oukume de 10 mm și vor fi montați după montarea curenților longitudinali.

Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

NessyRO

7. CONSTRUCȚIA (4)
   Înainte de a trece la montarea panorilor transversale, am pregătit bulkheadul prova pentru montarea unei grinzi de suport, confecționată dintr-o scândură de pin cu dimensiunile de 600 x 100 x 15 mm. Aceasta este necesară întrucât, de obicei, atunci când barca este legată la mal, primul pas îl faci pe puntea prova, ceea ce induce o solicitare pe care numai placajul de 5mm nu ar putea-o suporta.
Vezi 19g-Decupaj suport punte
   Tot în pregătirea montajului longeronului trebuie efectuate, simetric, decupajele panoului de susținere a banchetei prova.
Vezi 19h-Decupaj bancheta
   Odată făcute acest decupaje, am trecut la montarea panourilor transversale, conform desenului de mai jos.
Vezi 19i-Amplasare panouri
   Aici este momentul să fac o mică paranteză și să spun că este extrem de important ca să existe un contact ferm între panourile de bordaj și panourile transversale întrucât acestea vor descărca cea mai mare parte din eforturile de torsiune ale corpului. Am folosit aceiași "rețetă" de lipire, cu rășină+rumeguș (mare lucru rășina asta dom'le!), având mare grijă să umplu toate golurile apărute la suprafața de contact. Este normal ca aceste goluri să apară deoarece, prin tensionarea filelor de placaj apar raze de curbură, în timp ce tăieturile de decupare ale panourilor sunt linii drepte (nici nu am încercat să corectez acest lucru, deoarece amestecul de rășină+rumeguș are rezistență mecanică mai mare decât placajul/lemnul).
   A sosit, în sfârșit momentul în care am putut monta longeroanele longitudinale. Acestea trebuie "un pic" prelucrate înainte de montaj. Asta pentru că, leneș fiind, am adoptat metoda rapidă de curbare a acestora. Am folosit șipcă de molid, debitată din cherestea (30 x 25 x 2.600 mm), întrucât nu am reușit să găsesc șipci de rășinoase cu fibra dreaptă și fără noduri.
   Pentru a reuși să realizez curbura din zona prova, am realizat tăieturi cu grosimea de 1,5 mm, din 5 în 5 mm, cu lungime variabilă, așa cum se poate vedea în desen.
Vezi 19j-Longeron
   Montajul a fost un pic dificil deoarece a trebuit să mă "mișc" foarte repede, dat fiind timpul de lucru al rășinii epoxidice. Înainte de a monta longeronul pe poziție - folosind același panaceu universal și ceva holzșuruburi până la rigidizare - am aplicat cu un șpaclu de plastic în crestături chit din rășină și rumeguș. Atunci când l-am montat pe poziție, surplusul de amestec care iese afară prin presare, trebuie șters foarte bine, altfel este mult de lucru pentru a-l înlătura după polimerizare (tot pățitu-i priceput!).
   Inutil să mai subliniez că modul de efectuare a crestăturilot trebuie să fie făcut absolut simetric pentru a obține raze de curbură absolut simetrice. Rezultatul final după toate aceste măiestre manopere arăta ca în foto.
Vezi 20-Curent (r)
   Așa cum vă puteți da seama, rămânea de rezolvat problema longeronului de sub compartimentul-banchetă prova. Am încercat să împușc doi iepuri dintr-o lovitură și să realizez și suportul capacului banchetei. Pentru acesta am folosit șipcă de 10 x 30 mm, crestată foarte puțin, deoarece aceasta se va curba mai ușor. Rezultatul final, în foto de mai jos.
Vezi 21-Curent prova (r)
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

dany

Baga maestre!!!.Lectia continua!!!Frumos lucrat.

dorely

Ce faina e. Sper ca o aduci de 1 mai la Topalau😜

NessyRO

8. CONSTRUCȚIA (5)
   Înainte de a trece la confecționarea capacelor/punților mai sunt necesar a fi executate câteva mici lucrări.
   Prima dintre ele este montarea întăriturii transversale a oglinzii, la nivelul curenților longitudinali, așa cum am arătat la începutul capitolului 5. Este o baghetă de 1.336 mm care se va monta conform indicațiilor iar rezultatul va arăta ca în foto.
Vezi 21a-Ramforsare oglinda (r)
   O alta este confecționarea semicadrelor prova (nu sunt ferm convins că la dimensiunile lui X13 acestea sunt absolut necesare, dar - boala începătorului - am vrut să fiu sigur că voi obține o foarte bună rigiditate structurală). Acestea se vor confecționa conform desenului de mai jos.
Vezi 21b-Intarituri prova
   Acestea se montează folosind același adeziv (rășină + rumeguș) și am avut grijă să nu tensionez/deformez liniile/forma prova în momentul montării. În acest sens, dpă ce am aplicat din belșug "adeziv", am imobilizat cu holzșuruburi semicadrele dar fără a le strânge la maxim. Montajul semicadrelor l-am realizat conform figurii.
Vezi 22-Locatie intarituri prova
   În zona marcată cu roșu, am avut grijă să laminez nenumărate straturi de fibră, întinse cât a fost posibil pe filele de bordaj, la îmbinarea dintre cele patru file fiind locul unde se montează inelul "D" de remorcare/legare.
...iar rezultatul arată cam așa:
Vezi 22a-Intarituri prova
   Am continuat prin montarea semicarelor superioare, deasupra curentului longitudinal, coliniar cu semicadrele inferioare.
Vezi 22b-Detaliu montare semicadre
   În pregătirea montării capacelor, am confecționat fundul chesonului prova, pe care l-am confecționat din fâșiile placaj rămase, prin laminarea părții interioare, cu fibră de 220 gr/mp.
Vezi 22c-Fund cheson
   La montare acesta se va curba, urmărind forma corpului bărcii. Între filele de bordaj și fundul chesonului am pus spumă poliuretanică. Montarea am făcut-o cu adezivul clasic.

Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

radasous

Ce frumos arata, imi aminteste de constructia nyx-ului meu. Documentarea este excelenta, felicitari!
Eu am montat la oglinda si trei triunghiuri pentru a distribui fortele catre structura de rezistenta longitudinala, unul se sprjina pe chila, celellalte doua pe stringheri, ca in poza atasata. Tot in poza se vede si cum am inchis compartimentul pupa.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

NessyRO

@radasous
Mulțumesc mult pentru aprecieri!
În principiu, toți folosim metode de construcție asemănătoare. Cred că în episodul următor am să ajung și la construcția banchetelor și a soluției folosită de subsemnatul pentru transmiterea eforturilor de pe oglindă către structura bărcii și ai să vezi că gândim cam în același mod.
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

timberland0910

Asta da tutorial..Felicitari Nessy si Respect!!!!

iris

frumos lucrat,abia astept sa-l vad la final.
   Nu-ti scapa nici un detaliu,o sa fie o barca pe cinste!

NessyRO

9. CONSTRUCȚIA (6)
   Banchetele prova și pupa au un rol major în rigidizarea structuri atât în plan longitudinal cât și, sau mai ales, în plan transversal prin creșterea rezistenței la eforturile de torsiune. Am avut în intenție să dau acestor banchete un cvadruplu rol:
- banchetă pentru pasager/barcagiu;
- spațiu de depozitare;
- rezervă de flotabilitate de avarie;
- element de rezistență structurală.
   Bancheta pupa trebuia să susțină scaunul barcagiului (și chiar și pe barcagiu) și să găzduiască o baterie de acumulatori (auto 12V) iar bancheta prova să suporte un pasager/pescar în picioare și să găzduiască un spațiu de depozitare.
   Întăriturile banchetei pupa mai au două funcții importante: pe aceea de a rigidiza oglinda și pe cea de transmitere a efortului de propulsie către structura longitudinală a ambarcațiunii.
   În scopul realizării capacității de flotabilitate de avarie, am ales să împart spațiul în câte trei compartimente, dintre care două să rămână etanșe iar cel de-al treilea să fie accesibil în scopuri de depozitare. Această compartimentare am realizat-o cu întăriturile de sub banchete.
   Pentru confecționarea întăriturilor de sub banchetele prova și pupa am folosit placaj de okoume 10 mm. Am confecționat câte două întărituri pentru bancheta prova și două întărituri pentru bancheta pupa după desenele de mai jos:
Vezi 23a-Intarituri bancheta prova.jpg
Vezi 23b-Intarituri bancheta pupa.jpg

   Amplasarea celor patru piese am realizat-o conform desenului de mai jos:
Vezi 23c-Amplasare intarituri.jpg
   Acesta este ultimul moment în care se mai poate "regla" orice asimetrie/torsiune în plan longitudinal. Odată fixate aceste întărituri, construcția devine rigidă. Deci măsurători, măsurători și iar măsurători! Cu rezultate - fără glumă - la milimetru.
   Decupajele de la partea superioară a întăriturilor vor găzdui întăriturile-baghetă de pe intradosul capacelor banchetelor. Pentru ușurință la montaj, le-am zencuit puțin conform detaliului:
Vezi 23d-Detaliu intarituri.jpg
   După montarea acestor întărituri am trecut la construcția compastiei. Dar în timpii morți, datorați timpului de polimerizare în laminatul de lemn-placaj, nu stăm degeaba ci construim capacele banchetelor.
   Mi-am propus ca acestea să găzduiască fiecare câte un capac din ABS, suficient de rezistente ca să poți păși pe ele și care să etanșeze cât mai bine volumele ce le găzduiesc.
   Inițial am crezut că nu prea este mare lucru dar practica a dovedit că au necesitat un volum foarte mare de muncă, cu atât mai mult cu cât nu mai aveam bucăți întregi de placaj de dimensiunea banchetei pupa și a fost nevoie să o construiesc din mai multe bucățele. Vă reamintesc că toată barca este realizată din patru foi de placaj de 5mm și o foaie de placaj de 10mm. Desenele de execuție sunt cele de mai jos:
Vezi 23e-Bancheta prova.jpg
Vezi 23f-Bancheta pupa.jpg

   La confecționarea acestora am folosit placaj și baghetă de rășinoase de 30 x 10 mm. Decupajele pentru capace trebuie "tivite" cu rame din baghetă, atât pentru creșterea rezistenței mecanice cât și pentru că aceste întărituri oferă suportul pentru holzșuruburile care prind capacele. Baghetele se montează cu adeziv rășină-rumeguș pe fața interioară a capacelor iar bagheta am montat-o "pe cant". Sper că desenele sunt suficient de sugestive.
   Un alt aspect foarte important al confecționării capacelor este acela că acestea trebuie laminate pe fața interioară cu fibră de sticlă și rășină. Eu am folosit țesătură de 120 gr/mp. Operațiunea este un pic dificilă, deoarece trebuie lăsate nelaminate suprafețele și zonele de baghetă în care se va realiza lipirea finală la montaj. Înainte de montajul final, am "amorsat" respectivele suprafețe prin pensulare cu rășină.
   În final, nicio suprafață interioară nu trebuie să rămână neacoperită, cel puțin cu rășină, deoarece nu vom mai avea acces la acestea iar umiditatea... ei bine, există! Atenție mare, zic!
   Pe bancheta pupa, am imaginat un sistem de "prezoane" din 3 șuruburi de inox, pentru prinderea suportului pentru scaun.
   Concluzionând, multă muncă migăloasă pentru două piese ce par neimportante.

   Revenim la construcția compastiei. Eu am ales să o laminez din mai multe straturi din materiale diferite (placaj okoume de 5mm și șipcă de rășinoase de 2.000 x 35 x 10 mm. Structura sandwich-ului este ilustrată mai jos:
Vezi 23g-Montaj compastie.jpg
   La "outbord" este numai șipca iar la "inbord" este șipca + placajul. Placajul acela este foarte important pentru "blocarea" în poziție a semicadrelor superioare. Am stat mult timp în cumpănă dacă să folosesc o fâșie de placaj sau tot o șipcă de rășinoase, dată fiind importanța compastiei în anularea eventualelor solicitări la torsiune ale corpului. Am fost "descumpănit" de faptul că nu am mai găsit șipcă suficient de bună calitativ pentru stratul interior, așa că am folosit placaj.
   La o barcă de dimensiuni mai mari aș fi preferat și o compastie mai lată dar... ASTA O SĂ FIE!
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein