Cu iola spre Grecia.

Creat de pelicanul, Octombrie 14, 2016, 10:48:46 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

pelicanul

Dupa cum va spuneam, am facut o tura cu Ann si cu Constantin pe traseul Mangalia - Neos Marmaras.

Mai intii cite ceva despre barca. Este vorba despre un Archambault http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=8353 de 40 de picioare, varianta cu eche. Barca i-a apartinut lui George Copos de la care a cumparat-o Radu, colegul nostru de forum (-uri). Acesta i-a schimbat si numele, Ann a redevenit Noumea, numele de domnisoara din perioada cind avea pavilion francez. Acum este inscrisa in Delaware si poarta cu mindrie la pupa pavilionul american.

Pe la inceputul lunii octombrie ma suna Constantin Lascu si imi zice: "Sint in Mangalia cu Napo si cu Radu, iti transmit salutari! Ce mai faci?" chestii socoteli si apoi brusc volta in vint: "Saptamina viitoare o ducem pe Ann la Neos Marmaras, vrei sa vii?" Da, vreau sa vin, stiu barca, stiu despre ce e vorba. OK, ia legatura cu Radu si vezi cind poti sa treci sa vezi barca si ce mai trebuie facut pe aici.

Vorbesc cu Radu si ma duc sa vad barca, pe care o gasesc intr-o stare destul de buna, cu ceva lipsuri remediabile prin arborada si cu un adevarat santier inauntru. Se monteaza usi la dulapuri, paiol nou din okume cu epoxi ca sa nu ne rupem gleznele pe varange si o multime de alte maruntisuri. Prima impresie este ca nu va fi gata pina la plecare, asa ca ma hotarasc sa-l mobilizez pe Constantin si sa venim vreo doua - trei zile sa punem lucrurile la punct. Intre timp insa, trebuie sa merg si la Lunca sa o aduc pe Sasanka acasa, asa ca totul se amina pe luni.

In sfirsit, sedinta de lucru la bord. Mai intii inventarul si inspectia, de la prova la pupa: lumini de navigatie balcon prova nu avem, exista in virful catargului OK, roll foc lipsa, focul 100% se stringe cu o contrafunga si apoi se leaga de balustrada, ancora (de fapt avem trei bucati) OK, 40 m de lant + 40 m de parima OK, vinci de ancora lipsa, parime de acostare OK, funga pavilion lipsa, sarturi si straiuri OK, balansina ghiului lipsa, balene randa lipsa (randa nu a fost ridicata niciodata de cind a luat Radu barca), lazy-jack legat cam aiurea, scote randa si foc OK, vinciuri OK, scote de tertarola trase prin ghiu OK, palanul ghiului si pistonul nu au nici un efect, se misca liber de-a lungul ghiului, lumina de pupa OK. In interior doua frigidere nu prea mari se pare ca vor calatori cu noi spre Grecia si Constantin incepe cu textul binecunoscut: "Tot ce poate sa cada va cadea, tot ce poate sa alunece va aluneca... etc etc" totul trebuie legat, asigurat, intepenit. Frigidere, aragaz, butelie, lazi de scule, statii radio, mincare, sticle de apa, tot ce-ti trece prin cap si inca ceva pe deasupra.
Colac peste pupaza  ;) toaleta nu poate fi folosita in timp ce merge motorul pentru ca admisia de apa de mare a toaletei a fost legata pe acelasi robinet cu admisia de apa de mare pentru racirea motorului. Daca dai la pompa toaletei in timp ce merge motorul impellerul pompei de apa de mare de pe motor se duce dracului. Concluzia: nu va cacati in strimtori, ca nu putem opri motorul!  :o In rest, fara restrictii!  ;D


sebba





Câteva poze de la început, încerc să păstrez cronologia

Sent from my Mi-4c using Tapatalk

Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro

sebba

Avem si randă, avem si foc, dimineața prin Marea Neagră




Sent from my Mi-4c using Tapatalk

Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro

pelicanul

Dupa cum vedeti, sebba se cam grabeste, a ajuns deja in Bulgaria. Eu mai am de lucru prin port, ca nu merge asa, cum crede unii! :)

Am imprumutat un scaun de botman de pe Lindor si l-am urcat pe Razvan(*) in virful catargului (16 m). N-a reusit sa bage un fir calauza prin catarg, asa ca a legat balansina in virf, apoi a fixat scripeti mici pe cruceta superioara pentru lazy jack si pe cruceta inferioara pentru fungile de pavilion. Apoi, cu ajutorul lui Napo am legat artistic lazy jack-ul pe ghiu si apoi am iesit putin in mare, "pina la baliza"  ;) pentru a compensa compasul magnetic al pilotului automat. Ne-am invirtit in cerc o jumatate de ora si s-a autocalibrat pina la o deviatie de maxim 3 grade (de unde inainte avea vreo 70) fata de COG de pe chartplotter.

In sfirsit, miercuri a venit toata trupa in Mangalia si pot sa va prezint si eu echipajul, cu numele de scena: Radu_d (owner), Constantin (skipper), Pilgrim (first mate), Sebba, Calin 1967 si ultimul pe lista, cu voia d-voastra, Pelicanul. ;) Dupa intilnire, stringeri de mina si alte delicateturi, am trecut la treaba ca deja era tirziu. Hai la Kaufland pentru cambuza, leaga panourile solare, repara lumina la compasul magnetic tribord (cel din babord era spart si nu l-am folosit), schimba uleiul la motor (filtrul nou nu se potriveste, nu mai avem timp sa luam altul, merge si asa), urca dingy-ul la prova si leaga-l bine, leaga bidoanele de motorina la balconul pupa, leaga frigiderele si aragazul etc, etc, etc. Am inghesuit toate alea prin dulapuri si prin cusete pentru ca barca nu prea are locuri de depozitare, toate chesoanele sint pline cu polistiren pentru a avea tot timpul flotabilitate pozitiva. La asta si la altele seamana grozav cu un 470. ;)

* Razvan e un tip care se pricepe cam la orice, lucreaza ca operator radar in marina militara si in timpul liber are grija si mestereste pe la trei barci din Mangalia. Sau, cum spune baietelul sau de cinci ani, "barcile astea trei sint a lui tati" El a confectionat din teava inox suportul pentru panourile solare, el a facut paiolul, cabina de buda si dulapurile din placaj si cam toate alea de pe barca. Nu el a instalat toaleta marina pe aceeasi admisie de apa de mare cu motorul, asta ca sa fie lucrurile clare!  :)

ghrt

Toaleta se poate folosi oricând, puneţi o sticlă de 5L cu apă de mare la îndemână lângă scaunul de WC.

Care este de fapt problema cu admisia comună pt toaletă şi motor? Toaleta (manuală) nu consumă aşa de multă apă iar admisia motorului este de obicei dimensionată pentru turaţii mari şi cu o oarecare marjă.  Şi eu vreau să îmi pun desalinizatorul pe admisia motorului şi am văzut că este chiar varianta recomandată, însă numai pentru consum mic, de 40-50L per oră.

pelicanul

In sfirsit, am cam terminat de asezat si legat toate alea prin barca si pe barca si am avut timp sa ciocnim un pahar de vin rosu ("care pateaza" dupa cum am fost atentionati de armator), apoi ne-am bagat la somn. Eu mi-am ales cuseta din pupa tribord, despartita de compartimentul motor de un perete de citiva milimetri de fibra de sticla si de ceva izolatie termica / fonica, cam anemica. Un loc cam zgomotos, dar care imi garanta faptul ca nu voi fi niciodata aruncat din pat de miscarile barcii cauzate de valuri sau de inclinarea sub vele a barcii. Cind nu eram de cart si barca mergea cu vele dormeam practic pe peretele compartimentului motor sau pe bagajele inghesuite in bordaj, daca vintul era din bordul celalalt.

A doua zi, joi, am plecat din Mangalia de dimineata (de fapt spre prinz) pe un vinticel subtirel si o mare destul de linistita. Randa a fost redusa la prima tertarola "by default" urmind sa reducem si mai mult in functie de nevoi. Focul nu putea fi redus nici cum, era ori tot sus, ori tot jos. Din cauza asta, si pentru ca se anuntau vinturi mai naravase, Constantin a hotarit sa plecam cu randa redusa de la bun inceput.

Barca se misca extraordinar de usor, raspunde imediat la cea mai mica miscare a echei si imi aminteste (chiar si la motor) de fosta mea iola 470 cu care ma distram acum citiva ani pe Siutghiol. Normal ca nu e la fel de sensibila la miscarile echipajului, e totusi de vreo 60 de ori mai grea si are lestul ala de 3 tone la vreo 2,5 m sub apa. Dar in momentul in care pui mina pe eche iti dai seama ca miscarile pe valuri si felul cum se apleaca sub vele si devine ardenta la rafale sint cam la fel ca la 470. Nu e nici o diferenta intre cele doua "iole" decit ca ordin de marime, sub toate aspectele. La un vint de 20 - 25 de noduri si valuri de 1 - 2 m "Noumea" zboara pe mare la fel cum zbura 470 -ul sub o briza forta 2 pe un lac cu valuri de 20 - 30 cm. Aprecierea vitezei, la ambele barci,  se face dupa zgomotul apei care tisneste in siaj de sub pupa. Nici una nu are o oglinda pupa, Archambault, sora mai mare, este chiar mai deschisa decit iola. In loc de oglinda barca are trei sau patru cabluri de inox intinse dintr-un bord in altul, iar paiolul cockpit-ului este la 10 - 15 cm de suprafata apei. Am stat de doua ori la cirma pe "vintul potrivit" si de fiecare data mi-am prelungit cartul cu o ora sau doua, din egoism, sa nu mai las pe nimeni sa se distreze! :) De fapt, de asta ma dusesem acolo, nu?  ;D

Pe vint de 20 de noduri de la 60 grade prova, cu randa la prima tertarola si foc 100% barca facea constant 10 noduri, inclinata pe la 15 grade, pe valuri de 1,5 - 2 m. O minunatie. Pur si simplu, cu toate cele 6 tone ale ei, topaia din val in val. A doua seara, vintul s-a rotit dinspre sud-est si am fost nevoiti sa facem volte spre intrarea in Bosfor timp de citeva ore. Vintul la 30 de grade prova, ghiul pe mijloc, cam aceeasi velatura. Daca o scapam sub vint se inclina destul de rau asa ca trebuia sa ne jucam la limita de fluturare a focului, dar tot faceam 5 - 6 noduri si barca venea in vint instantaneu atunci cind trebuia sa facem volta.

Am intrat in Bosfor pe la unu noaptea si am iesit in Marmara pe la sase dimineata. Nu ne-am putut hotari sa aruncam ancora pentru ca nimeni nu vroia sa joace rolul de vinci si sa ridice 40 de metri de lant si o ancora de 15 kg, asa ca am luat-o usurel la vale, cu un ochi in Navionics si cu celalalt la navele care veneau din sens opus. In rest, atmosfera era destul de linistita, lipseau complet barcile pescaresti si vaporasele. Pe la 04:00 AM au cam disparut vapoarele si, intre Dolmabahce si Cornul de Aur, eram cam singuri cu luminile orasului. In schimb vintul era din ce in ce mai puternic. Din cind in cind venea cite un val maricel de hula si noi ne tot miram cine face valuri, ca nu mai era nimeni in zona.

Abia dupa ce am trecut de Capul Sarayburnu, pe la 06:00 am, am vazut de unde erau valurile. Pe Marmara era un vint de SW, de 27 - 30 de noduri si niste valuri de 3 - 4 m, ceva incredibil, mai ales ca pe toate hartile meteo Marea Marmara este tratata ca ceva nesemnificativ, "e prea mica si nu stie ce vrea" vorba lui Andries. La un moment dat ramasesem doar eu si Pilgrim in cockpit, el la cirma si eu cu Navionics-ul in nas. I-am zis "aici fa dreapta, dupa cardinala de sud" si m-am uitat la el. Echea era impinsa complet, cirma era "banda dreapta" si totusi barca se deplasa oblic spre stinga si inapoi. In plus, pentru mai multa savoare, exact din pupa babord venea un tanc petrolier de vreo 100.000 de tone, ca intre timp se deschisese circulatia vapoarelor si pe sensul nostru. "Micutzul" avea nevoie de loc, nu puteai sa te joci. Trage cirma invers si intoarce brusc spre stinga, sub vint si incearca sa mergi paralel cu dihania inapoi in Bosfor. Asta daca ne calca nici nu simte si chiar daca ne-a vazut nu are pe unde sa ne ocoleasca.

pelicanul

Citat din: ghrt din Octombrie 14, 2016, 04:54:48 PM
Toaleta se poate folosi oricând, puneţi o sticlă de 5L cu apă de mare la îndemână lângă scaunul de WC.

Care este de fapt problema cu admisia comună pt toaletă şi motor? Toaleta (manuală) nu consumă aşa de multă apă iar admisia motorului este de obicei dimensionată pentru turaţii mari şi cu o oarecare marjă.  Şi eu vreau să îmi pun desalinizatorul pe admisia motorului şi am văzut că este chiar varianta recomandată, însă numai pentru consum mic, de 40-50L per oră.

Chestia cu bidonul de 5 litri e o idee buna, dar oricum nu aveam bidon, chiar daca ne venea ideea.
Nu stiu de ce se intimpla chestia respectiva, dar se pare ca e verificata in practica. Ca sa nu se intimple accidente pe Noumea exista si un robinet care izoleaza admisia toaletei de circuitul motorului si pe care am fost instruiti sa-l inchidem de cite ori pornim motorul.
Pe forumurile de barci de afara parerile sint impartite (google "shared through hull for engine and toilet") dar as putea sa bag mina in foc ca orice producator de motoare recomanda instalarea pe o valva separata.
Si la toalete se recomanda instalarea separata dar se admite instalarea pe aceeasi valva de admisie cu chiuveta.

calin1967

Doua filme facute de Radu pe cand eram in Marmara. A fost o discutie despre bandarea barcii. Constantin sustine ca n-a fost mai mare de 15 grade.

https://www.youtube.com/watch?v=TTYquMTpnDc

https://www.youtube.com/watch?v=ueH5vtDT0NQ


calin1967


ghrt

Cred şi eu că nu te mai îndurai să dai drumul la eche, barca este de fapt un racer pur!

Pe Bosfor nici nu ai nevoie de bidon, o găleată de apă pe jumate e suficientă. Totuşi instalarea mi se pare aiurea şi ar trebui ca la prima ieşire din apă să îi pună să îi pună o admisie separată, nu e complicat.
Cu lanţul, decât 40 de metri nefolosiţi mai bine face o ancoră cu 10 metri de lanţ şi restul parâmă; sau, mai scump, pune un vinci. Dacă-l pune electric chiar că devine scump!

sebba

Si alte poze:


Vaporașe:


Unghiuri: :)


Dardanele lele lele...


Sent from my Mi-4c using Tapatalk

Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro

sebba

Si Pelicanul poate continua cu detalii despre Georgel și năzbâtiile acestuia, despre ofranda adusă marii Egee de către Pilgrim, despre alte lichide care pătează...
Si cred ca si Radu ar mai avea ceva filmări de publicat...

Dar să nu-l uităm pe skipper, căruia trebuie să-i mulțumim pentru toate aceste zile, de neuitat:


Sent from my Mi-4c using Tapatalk

Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro

pelicanul

Ne-am intors deci in Bosfor, ne-am pus cizmele de cauciuc in loc de adidasii plini de apa si l-am trezit pe Constantin, sa ne invete ce sa facem.
Constantin  ne-a explicat ca nu prea avem ce face decit sa marim turatia motorului la maxim si, in caz ca nu merge virajul in vint sa incercam sa ne invirtim in jurul cozii, sub vint. Apoi, pentru ca eu ajunsesem la cirma, m-a intrebat daca stiu unde e Atakoy Marina. La raspunsul meu sincer ca "Da!", a replicat simplu "Du-ne acolo si terminati cu prostiile!" dupa care s-a bagat inapoi la somn.
Asa ca am mai facut doua "gogosi" linga cardinala aia pina cind am reusit sa tin barca cu prova in vint si apoi am parcurs cele 5.5 mile pina la Atakoy in aproape patru ore cu o viteza medie de... faceti voi socoteala.
Cind am ajuns aproape travers de Zeytinburnu (sediul Politiei de Frontiera "face control") apare Radu din cabina si, cind ma vede la cirma face ochii mari, parind extrem de speriat. Si zice: "Bai, exact asta visam! Ca eram cu barca pe serpentine, la munte, ca era Pelicanu' la cirma si eu tipam <<Nicule, ai grija, o lovesti mah! Niculeee!>> si dupa aia m-am trezit! "
La intrarea in marina, turcii se tineau de glume, era un panou mare pe care scria "maximum speed 3 knots" cind noi abia ne tiriiam cu 1,5. Am acostat, am pus motorina si apoi l-am lasat pe Calin dormind pe barca si ne-am inghesuit toti la "Cafa".
In marina Atakoy miscare subtire de tot. Dupa ce am pus motorina si am baut cafeaua am mai stat citeva ore legati la cheul statiei de benzina si nu a venit nimeni sa ne zica "Dati-va bah mai incolo, sa ne bagam si noi la pompa!" Asa ca am facut si dus si am dat o tura si prin oras sa luam baclavale si tigari.

pelicanul

Apropos de "maximum speed 3 knots" postez aici unul din bancurile mele preferate, cu si despre marinari :) :

An old retired sailor puts on his old uniform and goes down to the docks once more for old times sake. He hires a prostitute named Sally and takes her up to a room. He's going at it as best as he can for a guy his age.
He asks: "Well, how am I doing?"
The prostitute named Sally was very bored, lying on her back and smoking, and she replies, "Well sailor, you're doing about three knots."
"Three knots?" he replies, "What's that supposed to mean?"
Sally says, "You're knot hard, you're knot in, and you're knot getting your money back."

sebba

Da, Radu visa ca e pe serpentine iar eu m-am trezit testand imponderabilitatea din cabina prova. :D
Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro