Motor electric Outboard 3-50CP

Creat de acig, Noiembrie 19, 2016, 09:23:14 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 5 Vizitatori vizualizează acest subiect.

acig

,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

cristi80

nici macar legile fizicii nu le respecta domnii, motorul BLDC ce este dat la 1500w(cam 2hp),cu ajutorul pierderilor din transmisie, scoate la elice 3hp.
eu mai degraba as cumpara transmisia asta a lor,care sa imi de-a un plus de 50% din puterea motorului.

acig

Concret,la ce te referi vis-a-vis de legi ?
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

Vali

Probabil chinezii se raporteaza la "peak power" cand spun ca motorul are puterea respectiva in CP.
La motorul de 3 cai, peak power este de 3000 W la axul motorului, deci teoretic ar fi putere suficienta sa ajunga 3 cai la elice.

Intrebarea este cat de sustenabil e acest regim de peak power. La caracteristici este dat curentul de 80 A la 24 V, respectiv 50 A la 48 V. Rezulta puterile de 1920, respectiv 2400 W, deci nici macar la tensiunea mai mare nu se ajunge la peak power.

Eu banuiesc ca la peak power sunt probleme de racire, si din cauza asta "rating power" e dat de doar 1500 W, pentru fiabilitate. In acest caz, degeaba te lauzi ca motorul are 3 cai la elice, daca nu poti folosi puterea asta oricand. 

Parerea mea e ca e mai mult marketing mincinos decat acuratete in cifrele pe care le dau ei acolo. Era buna o caracteristica de functionare detaliata, dar sunt foarte putini cei care stiu la ce parametri sa se uite.

Pana la urma nu motorul e problema, ci blocul de baterii. Tehnologia motoarelor electrice a ajuns la apogeu de multe zeci de ani, dar la baterii treaba e inca trista. 
Degeaba am motor electric de 20 de cai pe barca, daca pot naviga maxim o ora cu baterii de greutatea unui om, dupa care trebuie sa astept minim juma' de zi ca sa le reincarc, indiferent de sursa (panouri, redresor etc).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

bogdanminitehnicus

Acuma nu te obliga nimeni sa mergi blana  ;), oricum la consumul mare trebuie intr-adevar acumulatori puternici gen litiu fier http://prowatt.ro/lithium-battery-128v90ah-cb-p-204?zenid=5b9297d0340896db33dac2fe416be1dc
Decat sa am un motor mare si sa merg incet, mai bine un motor mic cu care sa merg tare:)

In specificatiile tehnice acumulatorul asta poti sa-l incarci cu 270 Ah, teoretic in mai putin de-o ora ar fi full, dar unde gasesti incarcator asa puternic?

Vali

Citat din: bogdanminitehnicus din Noiembrie 20, 2016, 09:39:36 AM
Acuma nu te obliga nimeni sa mergi blana  ;),
Decat sa am un motor mare si sa merg incet, mai bine un motor mic cu care sa merg tare:)

Eu m-am uitat la motoarele de 15 si 20 de cai, la care am gasit urmatoarele caracterictici ale propulsiei:
- raport de transmisie in cizma 2,08
- elice cu diametru de 9 tzoli si un sfert si pas de 11 tzoli
- turatie maxima 5000, respectiv 5500 rot/min

Ce-mi spun aceste valori? Imi spun ca e vorba exact de motoare de viteza, deci pentru folosirea pe barci de glisare.
Mai e un si pas mai mic, de 8 tzoli, dar elicea respectiva nu poate fi considerata de tractiune daca nu are si diametrul marit corespunzator, alaturi de modificarea raportului din cizma. Deci elicea aceea de 8" e tot de viteza, dar o viteza mai mica la o incarcatura ceva mai mare, cu consum sporit de energie in motor.

Daca e deci vorba de motor de viteza, la o barca de glisare nu putem folosi eficient acest motor decat abia dupa ce depasim zona de tranzitie. Aceasta depasire se face doar la turatii mari, dupa care putem scadea oarecum viteza, dar nu prea mult.

Rezulta deci ca daca vrem sa folosim eficient motoarele specificate, va trebui sa le folosim in majoritatea timpului la turatii mari, cu consum mare.
Raportul consacrat kg/CP specific glisarii este de 20 (la deplasament acest raport merge pana pe la 250 kg/CP). Rezulta ca pentru 20 de cai ne putem duce cu greutatea totala (barca + motor + baterii + echipaj + bagaje etc) la 400 kg. Socotiti in continuare cat loc mai ramane pentru incarcatura utila a barcii, avand in vedere cata greutate va avea numai blocul de baterii.

De aia spuneam ca daca vreau sa merg electric cu 20 de cai, pot merge cel mult o ora in glisare, singur in barca plus bacterii de greutatea unui om. Dupa care trebuie sa reincarc bacteriile, asta daca am norocul sa fiu intr-un loc unde sa am acces la electricitate. Bineinteles ca va trebui sa car si redresorul, cablurile etc dupa mine, deci inca o greutate in plus in barca.

Asa ca as vrea sa cunosc si eu barcagiul dispus sa dea cateva mii de para pe un motor electric chinezesc no-name (fara sa fie vreodata verificat in practica), plus minim vreo 2 acumulatori care fiecare costa cat o barca noua, plus controller, redresor, panouri etc etc, pentru a parcurge maxim vreo 30 de km intre 2 alimentari.

Din cauza asta nu cred ca e inca o solutie viabila motorizarea electrica de genul propus de chinezii de pe site-ul specificat. Da, o solutie e folosirea de motoare electrice mici, dar exclusiv in deplasament, si cu carena optimizata strict pentru acest regim.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ghrt

Beta Marine oferă un motor hibrid, când îi ceri putere mică (maxim 4 CP) merge electric, şi la mai mult porneşte dieselul. Alternatorul este tot de 4 CP. Al lor este bazat pe Kubota. Există şi variantă bazată pe Yanmar.
Din păcate nu există şi variantă ieftină...


bogdanminitehnicus

Citat din: Vali din Noiembrie 21, 2016, 11:56:04 AM
Eu m-am uitat la motoarele de 15 si 20 de cai, la care am gasit urmatoarele caracterictici ale propulsiei:
- raport de transmisie in cizma 2,08
- elice cu diametru de 9 tzoli si un sfert si pas de 11 tzoli
- turatie maxima 5000, respectiv 5500 rot/min

Ce-mi spun aceste valori? Imi spun ca e vorba exact de motoare de viteza, deci pentru folosirea pe barci de glisare.
Mai e un si pas mai mic, de 8 tzoli, dar elicea respectiva nu poate fi considerata de tractiune daca nu are si diametrul marit corespunzator, alaturi de modificarea raportului din cizma. Deci elicea aceea de 8" e tot de viteza, dar o viteza mai mica la o incarcatura ceva mai mare, cu consum sporit de energie in motor.

Daca e deci vorba de motor de viteza, la o barca de glisare nu putem folosi eficient acest motor decat abia dupa ce depasim zona de tranzitie. Aceasta depasire se face doar la turatii mari, dupa care putem scadea oarecum viteza, dar nu prea mult.

Rezulta deci ca daca vrem sa folosim eficient motoarele specificate, va trebui sa le folosim in majoritatea timpului la turatii mari, cu consum mare.
Raportul consacrat kg/CP specific glisarii este de 20 (la deplasament acest raport merge pana pe la 250 kg/CP). Rezulta ca pentru 20 de cai ne putem duce cu greutatea totala (barca + motor + baterii + echipaj + bagaje etc) la 400 kg. Socotiti in continuare cat loc mai ramane pentru incarcatura utila a barcii, avand in vedere cata greutate va avea numai blocul de baterii.

De aia spuneam ca daca vreau sa merg electric cu 20 de cai, pot merge cel mult o ora in glisare, singur in barca plus bacterii de greutatea unui om. Dupa care trebuie sa reincarc bacteriile, asta daca am norocul sa fiu intr-un loc unde sa am acces la electricitate. Bineinteles ca va trebui sa car si redresorul, cablurile etc dupa mine, deci inca o greutate in plus in barca.

Asa ca as vrea sa cunosc si eu barcagiul dispus sa dea cateva mii de para pe un motor electric chinezesc no-name (fara sa fie vreodata verificat in practica), plus minim vreo 2 acumulatori care fiecare costa cat o barca noua, plus controller, redresor, panouri etc etc, pentru a parcurge maxim vreo 30 de km intre 2 alimentari.

Din cauza asta nu cred ca e inca o solutie viabila motorizarea electrica de genul propus de chinezii de pe site-ul specificat. Da, o solutie e folosirea de motoare electrice mici, dar exclusiv in deplasament, si cu carena optimizata strict pentru acest regim.


Solutia ca motoarele electrice sa fie viabile nu o reprezinta motoarele electrice de turatii ci motoarele de cuplu cu diametrul mare si brat forta ridicat, care au putere mare la turatii mici si consum redus. Am un bun tovaras care considera ca se scot pe piata motoare care sa nu incurajeze folosirea lor pe scara larga prin consum mare, randament mic si fiabilitate redusa datorita turatiei mari si sincer sa fiu cam si eu incep sa cred acelasi lucru.
Ca sa fac o oarecare comparatie e acelasi lucru intre motoarele marine pe benzina si motorina. La benzina ai putere mare la turatii mari (consum mare si uzura mare a pieselor in miscare), pe cand la motorina ai putere la turatii mici cu evident consum redus si fiabilitate mare.

Vali

De acord, dar parametrii motoarelor din linkul chinezilor sunt exact cei specifici motoarelor de viteza, dupa cum am si subliniat, cu argumente si cifre. E foarte probabil ca acele motoare electrice sa fie adaptate pe un stoc mai vechi de cizme de motoare termice, care nu au mai avut desfacere.

Dupa cum la fel am subliniat, solutia sunt motoarele electrice dedicate de deplasament, adica diametru mare si pas mic la elice, raport mare de demultiplicare, plus caracteristica de functionare turatie-putere-cuplu adaptata optim la regimul de mars si incarcatura - cuplu mare, turatii medii, adica exact ce ai specificat si tu.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

bogdanminitehnicus

Fenomenul asta l-am testat si la scara mai mica, pe navomodele. Am observat dupa multe incercari si motoare (cu perii in special) ca cea mai economica varianta
era sa am un motor mare cu cuplu ridicat si turatie mica, la care sa-i pun o elice in 3 pale mai mare. Daca nu e suparare pun si un link cu motorul http://www.sierra.ro/Motor-Electric-POWER-755--40-p665p.html
La 12 V cat era specificat motorul consuma extrem de putin, insa ca sa maresc viteza il alimentam tot timpul 17 V si n-am avut probleme de fiabilitate a periilor. Cu navomodelul m-am jucat cam 2-3 ani  si pana la urma l-am vandut functional de mai bine de un an unde functioneaza in continuare fara probleme.

un test cand ma tragea cu salteaua
https://www.youtube.com/watch?v=t1FBVRoJN8o&t=1s

Vali

Mergea bine jucaria, si in ciuda hidrodinamicii slabe a saltelei, aveati ceva viteza.
Cred ca ar fi bine sa continuam discutia despre propulsia electrica pe un topic dedicat, aici fiind vorba de motoarele outboard chinezesti despre care ne-a povestit nea Gica (acig).

E un topic mai vechi despre propulsia electrica aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,939.0.html . Uneori discutile au mai luat-o si pe aratura :), dar sunt si destule informatii utile acolo.
Mai e si topicul tau cu canoea electrica, asa ca putem povesti unde dorim, cu rugamintea sa ne incadram in tematica topicului, pentru concizia si claritatea continutului.

Eu sunt destul de pasionat si interesat de acest subiect, insa in general timpul meu e impartit in multe alte directii vizavi de barci, de la probe de carene la bazin pana la constructii si omologari de barci de serie etc. Oricum, in masura in care voi putea, voi contribui dezinteresat pentru rezultate cat mai bune. Asa ca sa continuam discutiile :).


"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau