Restaurare velier din lemn

Creat de VladIndigen, Aprilie 22, 2017, 12:59:04 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Vali

Salut din nou Vlad. Stiu ca lucrezi sus in munte, m-am gandit eu ca de aia nu scriai.

Am avut azi o zi plina, si nu prea mai am putere sa scriu acum, dar continuam fara probleme discutia zilele urmatoare. Mai am cateva nelamuriri despre care poate povestim la telefon cand avem odata timp.

Te salut si spor la treaba acolo la cabane, si mai ales la barca, atunci cand ai sa te apuci  de ea :).

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

VladIndigen

Mersi! De asemenea, vreau sa cumpar un motor outboard nou, vreau sa il rodez eu. Pe Maria Cornelia a fost instalat un Mercury outboard in 2 timpi, de 4 cai putere, cu cizma lunga. Original,barca nu a fost proiectata pentru motor(cel putin asa cred eu), respectiv pe oglinda a fost montat un suport din inox si placaj, culisabil pe verticala, care din punctul meu de vedere nu se potriveste deloc cu designul barcii. In fine, am sa cumpar un motor nou, fostul proprietar mia recomandat 4 cai putere, zice el ca e suficient, dar eu ma gandeam sincer la 6 cai, poate si pentru a avea marsarier, si pentru a urca mai usor pe Dunare. Pe catamaran am montat un Suzuki Four Stroke de 2,5 cai putere, cel mai mic Suzuki, motor care contrar asteptarilor impinge catamaranul in amonte pe Dunare cu 6 km la ora, iar pe lac, fara vant, cu 5 pasageri la bord si bagaj, cu 10-12km la ora. Sunt foarte multumit de Suzuki, pretul e ok, consumul e ok, da am auzit ca Yamaha sunt defapt mai bune, asa ca is curios si ce pareri aveti voi.

VladIndigen

Salut! In sfarsit am o zi libera, asa ca m-am apucat un pic de lucru. Am scos mare parte din interiorul barcii, apoi m-am bagat dedesubt, si cu dalta am inceput sa inlatur lemnul putrezit. Nu a cazut exagerat de mult lemn,practic e afectat un singur segment al derivorului, cel care uneste lestul cu fundul barcii. Problema insa, e alta: putregaiul a patruns si in backbone, practic cand am inceput sa scobesc cu dalta, in scurt timp printr0o crapatura se vedea in cabina. Din ce m-am uitat eu, backbone-ul e pe toata lungimea fundului barcii, dintr-o singura bucata solida de stejar, fiind compromis total ca rezistenta in cele doua puncte de prindere din zona lestului(presupun ca apa a patruns prin gaurile buloanelor cu care e prins lestul de lemn,acolo fiind cel mai afectat loc).In rest, pare ok pana la prova, si pana la pupa. Chila nu e asa de complicat de dat jos, iar in urmatoarea zi libera de asta am sa ma ocup. Concluzia pe care am tras-o e cam trista: trebuie sa inlocuiesc toata coloana vertebrala a barcii, probabil si cele doua scanduri de bordaj aferente. M-am gandit deja cum sa intorc barca cu fundul in sus,sa construiesc doi suporti, sa pot lucra mai usor. In schimb n-am gasit inca pe net nici un filmulet care descrie cumva cum se inlocuieste asa piesa.
    Asta inseamna ca toata restaurarea va dura mai mult decat mi-am propus, asa ca am sa visez poate mai putin la a da barca la apa la toamna. da cine stie.. 
    Alt lucru la care as avea nevoie poate de niste sfaturi e ordinea in care ar trebui facute toate operatiunile astea, respectiv dupa ce demontez derivorul, eu ma gandeam sa intorc barca, si sa fac tot exteriorul deodata. Sa aveti o zi minunata!
   

Vali

Salut Vlad, scuze ca am intarziat cu un raspuns, dar am avut o saptamana foarte incarcata. Asa ca solutia a ramas exact ceea ce evit: sa povestesc si duminica despre barci :D.

Era de asteptat sa fie afectata si chila (backbone) odata ce e afectat deadwood-ul (lemnul dintre barca si derivor). Ce e foarte important, si nu am inteles pana acum, e daca intre deadwood si backbone mai e vreo fila de bordaj, sau daca deadwood-ul era in contact direct cu backbone-ul.

In ambele cazuri, problema o constituie schimbarea chilei (backbone), avand in vedere ca ai coaste la interior, curbate pe deasupra chilei. Va trebui deci sa faci intr-un fel sa inlocuiesti chila cu cat mai putin deranj asupra coastelor.

Cel mai bine ne auzim la un telefon cand doresti (si azi) si povestim mai in detaliu.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

VladIndigen

Salut! Nu-i nicio problema, si eu de obicei in weekend mai am ceva timp de scris, plus ca nu-i nicio urgenta,mai bine incet si sigur!
Am citit in mare parte tot ce mi-ai trimis,o parte din teorie o stiam, dar am descoperit si fooarte multe lucruri noi si interesante. Din nou, cartile si teoria, atat cat si experienta pe care o am in a lucra cu lemn, ma conving ca pot face singur lucrarea. Totusi o simt ca pe o provocare mare,nu cred ca pe barca asta exista vreo piesa din lemn la care e accesul mai dificil decat la backbone.
    Dupa ce am spart deadwood-ul, am intrat cu dalta direct in chila,respectiv, intre deadwood si chila nu am gasit o piesa separata din lemn(lama de bordaj),dar totusi daca te uiti din pupa, de la carma pina la oglinda barcii(unde se termina chila) acea lama de bordaj e acolo,pleaca de la chila,ca si cum ar iesi de sub chila si se termina sub oglinda barcii( am sa si postez o fotografie). Pe lateralele chilei sunt doua lame de bordaj duble ca si latime fata de celelalte, care practic incadreaza chila pe ambele parti. Urmeaza sa detasez chila, si atunci se va vedea mai clar, dar nu cred ca e bordaj acolo. Mersi,si ne auzim in curand. Spor la treaba!
   

VladIndigen

Salutare din nou! Am tot studiat metode de restaurare, mai mult din cartile de la Valy,dar si din tot felu de filmulete de pe you tube. Este o scula,ca un fel de cutit scurt, cu lama in forma de cioc de papagal, care se foloseste pentru a scoate bumbacul dintre lamele de bordaj. Stie cineva de unde se poate cumpara unul? Sau are cineva o fotografie, din care pod deduce niste dimensiuni ca sa il construiesc?  ...as vrea de fapt sa imi cumpar un set complet de scule pentru asa ceva,sau sa construiesc o parte din ele, avand in vedere ca restaurarea velierului Maria Cornelia a inceput cu constructia garajului din curte, care va gazdui nava. M-am gandit ca e mai intelept asa, chiar daca am sa dau barca la apa anul viitor. Si m-am gandit sa imi iau scule de marangoz, ca flex si ranga am...:) Multumesc!

VladIndigen

Intre timp am gasit lemnul necesar pentru inlocuirea backbone-ului. Stie cineva unde gasesc bumbac pentru bordaj? Nu e urgent, dar incet incet incerc sa le adun pe toate la un loc si sa le pun in ordine

timberland0910

Citat din: VladIndigen din Iunie 17, 2017, 12:14:18 PM
Salutare din nou! Am tot studiat metode de restaurare, mai mult din cartile de la Valy,dar si din tot felu de filmulete de pe you tube. Este o scula,ca un fel de cutit scurt, cu lama in forma de cioc de papagal, care se foloseste pentru a scoate bumbacul dintre lamele de bordaj. Stie cineva de unde se poate cumpara unul? Sau are cineva o fotografie, din care pod deduce niste dimensiuni ca sa il construiesc?  ...as vrea de fapt sa imi cumpar un set complet de scule pentru asa ceva,sau sa construiesc o parte din ele, avand in vedere ca restaurarea velierului Maria Cornelia a inceput cu constructia garajului din curte, care va gazdui nava. M-am gandit ca e mai intelept asa, chiar daca am sa dau barca la apa anul viitor. Si m-am gandit sa imi iau scule de marangoz, ca flex si ranga am...:) Multumesc!

http://www.toplicht.de/en/shop/werkzeuge-fuer-bootsbau-und-taklerei/bootsbauwerkzeug/abzieh-werkzeug-und-kratzer/fugenkratzer   de asta ai nevoie



VladIndigen

Salut! multumesc de informatie, ma gandeam eu ca se gasesc si la noi.

VladIndigen

Salut!

M-am apucat sa dau jos lacul de pe bordajul barcii,avand in vedere ca sunt 5-6 straturi vechi de lac, cu tot felul de crapaturi, m-am gandit sa il slefuiesc tot, pana la lemn si sa re lacuiesc. Am gasit o varianta sa sablez tot bordajul (sablare cu nisip). Asa ca am facut niste teste pe tot felul de lemne lacuite,n-am incercat inca pe barca, m-am gandit ca ar fi mai intelept sa intreb mai intai. Am observat ca lemnul nu e afectat in profunzime, cu un anumit nisip, foarte fin, lacul vine foarte usor jos, si lemnul ramane aproape curat. Practic dupa sablare, cred ca daca mai dau o mana de smirghel fin, eok. Ce parere aveti?

lipan

Nu mă pricep, dar e prima oară când "aud" că se sablează şi lemnul. Fii atent!
Nu te grăbi şi cere mai multe păreri.
Oricum dacă reuşeşti să sablezi barca scapi de multă muncă.
Spor la lucru, eu unul te urmăresc, că îmi place enorm barca!
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

VladIndigen

Multumesc!

Mobila veche din esente tari se sableaza, de exemplu. Si din ce am inteles si am mai vazut in tot felul de filmulete, jetul de nisip si presiunea de sablare se pot regla in asa fel incat sa nu zgarie lemnul. Evident, pentru lemn se foloseste un nisip de granulatie foarte mica. Practic, numai lemnul de rasinoase e mai dificil de sablat, fiind moale, jetul de nisip creeaza niste adancituri intre fibre. Urmeaza sa sablez o mica bucata din bordaj, cred ca numai asa imi pot da seama cu adevarat ce si cum. Astept pareri, sugestii...Mi s-a mai sugerat de exemplu sa incerc cu un decapant foarte puternic, dar fiind vorba de 5-6 straturi de lac, nustiu ce sa zic..

VladIndigen

Am scos tot interiorul, si am inceput sa demontez tot felul de prinderi,precum si pompa de santina.