Yamaha

Creat de Ciby, Iulie 20, 2011, 08:23:30 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Rumpi


Stiu si eu teoria cu cresterea randamentului. Am pus intrebarea din alte cauze dar recomandarea ta de a urca compresia pana la maxim 8,5 relativizeaza intrebarea. Pe scurt este vorba de principiul lui Schnurle, cresterea compresiei duce la modificarea geometriei spatiului de transfer a gazelor, respectiv se scurteaza inaltimea coloanei de gaz si asta poate duce la modificarea caracteristicii de putere a motorului prin modificarea turatiei la care motorul face in mod optim schimbul de gaze. Dar o modificare minora cu crestere de la 7 la 8 probabil ca nu se simte.
Prin resetarea squish band inteleg refacerea acesteia la aceiasi parametrii dupa rectificarea chiuloasei (re-setare = refacerea parametrilor). dupa cum se vede si pe desen marginea aia are o geometrie anume, cu un unghi si o marime predefinite. geometria respectiva este calculata pentru a optimiza doua lucruri: dinamica schimbului de gaze si propagarea controlata e frontului de explozie in momentul arderii. Orice interventie asupra ei atrage dupa sine schimbari mai mult sau mai putin importante in caracteristicile motorului. Vorbim aici de putere, randament, consum. E vorba deci de mult mai mult decat de evitarea unei coliziuni intre piston si chiuloasa. in teorie camera de ardere perfecta ar fi pur semisferica fara nici un fel de adaosuri dar nici un fabricant nu face asta deoarece este important amestecul aer/combustibil si aprinderea lui. la motoarele 4T e acelasi principiu, geometria camerei de ardere influenteaza combustia.
Pistonul cu cocoasa e o solutie pentru producatori deoarece nu implica modificarea camerei de ardere si unghiul cocoasei poate fi calculat astfel incat transferul de gaze sa se produca corect fara interventie asupra geometriei porturilor de transfer (modificarea unghiului superior). Asta permite producatorului sa faca ieftin exact ce ai spus, adica oferirea de puteri diferite pe acelasi sasiu cu costuri minime (modificarea portului de evacuare e ieftina, cea a porturilor de transfer nu).
cercetatorii japonezi au inceput sa aiba succese in domeniul 2T dupa ce le-au cazut in brate ingineri de la MZ. iar daca inginerii romani realizau intr-adevar pe mobra (care din cate stiu nu e o inventie "100% romanesca") o injectie 2T erau "cei mai mari" si ii "devansau" pe nemti, italieni si australieni cu decenii. astazi toate scuterele italienesti si outboardurile americane si japoneze ar fi mers cu injectie romaneasca si nu cu injectie germana sau australiana. nu contest realizarile "maretei industrii romanesti de profil" dar nu cred ca pe vremea mobrei romania ar fi fost capabila sa produca o injectie 2T (nu ca acum ar fi). cu siguranta existau ingineri capabili sa inventeze asa aceva la nivel teoretic. Dar nu vorbesc de inventatul injectiei pe 2T (nici de faptul ca ar fi reinventat roata, Gutbrod Superior si Goliath GP700 fiind pe sosea in 1952 cu injectie Bosch) ci de faptul ca industria romaneasca nu ar fi fost capabila sa produca asa ceva. dovada faptul ca pana astazi in productie exista doar doua sisteme de injectie mari si late adica Fichtel&Sachs (intre timp apartinand Bombardier) si Orbital.

Fritz

#61
Salut Rumpi. Iar esti ,,nevorbit de mult"  :)...
Ziceam asa : Eu am recomandat la motoarele de barca in 2T marirea raportului de compresie de la 7/1 la 8/1.  Maxim 8.5 !!!
Sa explic si de ce.
Am aratat cum un Selva de 25 ,prin marirea raportului de compresie de la 6.5 la 8.3 ...ajunge la 32 de cai.
De fapt asta face chiar fabricantul ...  :)
Eu am facut toate modificarile astea si le-am testat . Nu anul trecut. De vreo 15 ani incoace. Si motoarele le am si functioneaza.
De ce nu e bine sa depasim 8.5 raportul de compresie la 2T ????

Scenariul :  Pleci cu barca , motor Yamaha 25 in 3 cilindri /3 carburatoare ...raport de compresie 9.3/1.cu  benzina de 95 de la pompa ...si amestec 2/100 ulei sintetic.
Dupa ce a stat in bidon cu amestecul facut ...vara vreo saptamana , doua...s-a mai evaporat, mai scade CO...si devine o benzina slaba si cu ulei mai mult decat trebuie.
  Pleci cu barca. O sa porneaca mai greu , scote un pic fum la inceput dar merge. Ii dai cocs ...60/ora ...ajungi unde aveai treaba , intr-un port aglomerat cu multe barci frumoase si scumpe ...reduci ...si ,,SURPRIZA" !!!! Motorul reduce ,dar nu suficient ...nu iese din viteza !!! De ce ? Pentru ca benzina proasta face dieseling...Autoaprindere . Benzina se aprinde cand vrea ea , nu cand ii da bujia ,,ordin".   Motorul supraincalzit va avea relantiul ridicat ...pe la 1800-2000 de ture si va mentine baladorul ( clutch...vezi atasat ) captiv in dantura pinionului.  Tragi de maneta comenzii de strambi furca in cizma motorului...In viteza ramane...
Deci motorul nu iese din viteza...Baladorul care se roteste odata cu axulelicei ,are un canal ...in care sta un semicuzinet ...Furca iese de pe el . Deci ramane in viteza.
    Apesi butonul ,,STOP" :o ...Nu se opreste , pentru ca merge deja fara scanteie !
Cum opresti totusi motorul ??? Motorul are capac ,  are 3 carburatoare  :) si un filtru mare de aer ....impropriu spus..ca de fapt are rol de amortizor de zgomot) ....in fata carburatoarelor  prins in suruburi.   :o   O sa zici ca tin cu ,,ursul" !  Repede ca te apropii de barcile alea scumpe cu 15 km/ora ...si nu ai loc de intors. !!!





Rumpi

 
In cazul dat asi zice sa inchizi repede robinetul de benzina (asta daca ai  ;D daca nu tai furtunul cu dintii) sa basculezi motorul, solutii din astea radicale.

Daca umbli cu compresie de 9,3 nu te joci cu benzina 95 de la pompa lu gigel (care a mai manarit-o si el cu ceva sa iasa mai multa). Mai degraba cu 100+ garantati de firma si/sau cu sticluta cu tetraetil de plumb (pentru imbunatatirea capacitatii de detonatie nu pentru supape inexistente) in buzunar. In plus as putea garanta ca un motor care ajunge la autoaprindere nu ajunge acolo din cauza compresiei ci din cauza unui management defectuos al racirii cauzat de restul modificarilor. Motivul este clar, daca cresterea compresiei duce la cresterea randamantului inseamna ca mai multa energie termica este transformata in energie mecanica deci chiuloasa are de absorbit mai putina caldura, ergo nu se poate supraincalzi motorul. O sa spui ca o crestere a compresiei duce la generarea de mai multa caldura prin compresia gazelor dar aceasta crestere trebuie sa fie mai mica decat totalul caldurii transformate in plus in energie mecanica altfel nu am avea nici o crestere a randamentului (pe carnot nu-l intereseaza de unde vine caldura, explozie sau compresie). Bineinteles ca toata chestia e valabila atata timp cat nu umbli de nici un fel la gradul de umplere al cilindrilor, deci comparam mere cu mere adica aceeasi cantitate de combustibil ars in aceasi perioada de timp. In momentul in care umbli la gradul de umplere comparam mere cu pere deoarece reusesti sa arzi mult mai multa benzina in timpul dat si daca nu ai o racire suficient de buna sa echilibreze termic motorul ajungi la rezultatul prezentat. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca in realitate mai avem si o chestie denumita precompresie care e dependenta de volumul interior al motorului si de cantitatea de amestec prezenta. Compresia geometrica e doar teoretica. Pun deci pariu ca situatia data nu a fost cauzata de compresie. In plus pana a ajunge la autoaprindere operatorul trebuia sa auda detonatiile anormale (tarait, greiere si cum le-or mai zice mecanicii romani) si sa ia masuri.
eu sunt convins ca motoarele tale functioneaza chiar foarte bine dar la fel de convins sunt ca factorul compresie este fix ultimul dintre cei care contribuie la performantele lor (nu descriai tu cum stateai cu pila in motor? presupun ca evacuarea a fost doar inceputul)  8)  :-X .
functionarea motorului 2T si imbunatatirea performatelor lui e o chestie care ma preocupa constant (masina mea e 2T) dar din pacate nu am acces la capacitati de prelucrare viabile (n-am prieteni strungari-frezori cu masini performante si imi tremura mana prea tare ca sa dau rezultate cu dremelul in motor) asa ca nu pot veni cu reusite frumoase ca ale tale. de asta nu mi-am cumparat (inca) nici programele dedicate de calcul ale motoarelor. dar respect deviza lui lenin si invat cat pot. mi se pare de exemplu geniala modificarea pe o-ring pe care ai aratat-o nu cunosteam chestia decat cu inel de aluminiu sau cupru la motoare cu compresia in jur de 12,5 si racire cu aer.
si sa nu uit, am recitit cu atentie articolul. daca asta este ceea ce se face astazi (2011) in romania nici nu-i de mirare ca avem probleme cu finantarea POSDRU. adica iei o injectie orbital (sa nu-mi spuna ei ca au dezvoltat o injectie cu aer comprimat separata ca nu-i cred) de pe un scuter italian (ca doara sunt in productia de serie la aprilia si gilera, ambele in concernul Piaggio si-s ieftine) o montezi pe un motor de drujba ruseasca, tragi cateva masuratori si gata articolul. unde e plusvaloarea cercetarii? Toate datele respective sunt deja publicate, motoarele au omologare UE si Euro3-4 de dinainte sa conceapa ei grantul. mai bine scriau un articol detaliat despre cum se adapteaza injectia de serie a concernului piaggio la drujbele rusesti disponibile in comertul comunist de stat. poate asa mai prindeam si eu o idee despre cum sa transplantez agregatul pe motorul meu. ce zici de un selva in 3 cilindrii cu trei injectii separate provenite de la scutere si daca incape de ce nu si un turbo. Asta asa ca sa fim la inaltimea timpurilor moderne si sa trecem de 100CP/l. eventual scriem si un articol si ne dam rotunzi ce tari suntem noi. sau mai bine nu ne mai complicam si cumparam linistiti ceva de la Bombardier sau tohatsu ca e gata facut si in productia de serie.

Fritz

#63
Nu mi-ai raspuns la intrebare ... Cum opresti motorul ala ...???  :)

Mai citesc si altii ...si ..n-au robinet" :o  sau nu pot sa roada un furtun de benzina... :D
.Oricum motorul mai merge un minut cu benzina din pompa si din vasele de nivel constant din cele 3 carburatoare. De basculat...are 60 de kg si e in sarcina...la 2000 de ture are 10 cai ...e mai puternic ca tine... ;D

In principiu la 9.3/1 merge benzina de 95. Dar se intampla si asa ceva.  Cum se poate evita.?
Daca nu aveai ...filtru de aer, scoteai capacul , astupai carburatoarele cu mainile si motorul se ineca. Iti trebuiau 3 manute. 
De la a modifica in limite decente un motor ...adica din 9.9 cai sa-l faci de 15 sau din 25 ...30 la Tunning e diferenta mare.  Zicea cineva de 400 cai /litru ...la 2 timpi...20000 de ture ....FAIL ... Tu zici de 100 cai /litru ...Da, Selva Racing 1000 are peste 100 de cai /1000 cm3.  8300 rot/min .  Un 500 cm3 la aceeasi turatie are 50 de cai ...si la 6500 are 40 de cai . ..Asta e un Selva 25 xsr...Regula de 3 simpla.

Bun ...Mai ai timp de gandire ...Intri in port ..( portul de la Eforie) e stramt si plin de barci ...ai 15 km/ora ...butonul ,,STOP" il apesi degeaba si motorul s-a blocat in viteza...
Cele mai ieftine barci din portul ala sunt velierul lui Copos si salupa Politiei de frontiera... Ce faci ?
Poti sa suni un prieten... Daca dai raspunsul corect ...iti dau un link de tunning motoare cu calculator ...cu tot ce trebuie...ca din auzite nu prea merge sa modifici motoare.  Sunt prea scumpe si suntem prea saraci sa stricam motoare pe banii nosti. Invatam din greselile altora sau din reusitele lor ...cam asta e esenta . 



Rumpi


pai daca n-ai robinet si trei maini poti sa tragi un prezervativ peste filtrul de aer si se ineaca. desi presupun ca "raspunsul corect" asteptat este: tragi socul. daca imi spui ca n-ai socuri la carburatoare sau ca sunt automate, n-ai prezervativ, n-ai dinti, nu stii unde e ventilatia de la rezervor, o sa spun ca tii cu ursul si nu-ti mai ramane decat sa scufunzi barca. ;D

Stiu ca exista si motoare din productia de serie care au depasit 100CP/l. cchiar si la 4T nu doar la 2T. eram ironic la adresa articolului care dupa parerea mea nu aduce nimic nou.

astept linkul, cel mai bun pe care il cunosc e mac dizzy dar nu am avut contact cu lumea scandinava unde vad ca ai tu prieteni si stiu ca acolo e o comunitate puternica de tuning 2T.

Fritz

#65
N-ai dat raspunsul corect... >: N-avem socuri !
Capitanul nu scufunda, nu incendiaza, nu paraseste nava.  O salveaza!
Socurile ar fi o solutie sa ineci motorul...dar putini au asa dus in fata ...la comanda. Dar e o solutie. Sa te duci in spate..sa tragi socul ...Se opreste...

Deci poti sa incepi cu Mac Dizzy ...dar de aici : http://www.macdizzy.com/formulas.htm .
Am atasat si un exel de calcul ...il gasesti si in site. Problema e sa-l folosesti cum trebuie...si un convertor general ...de unitati de masura.
Cand crezi ca ai inteles iti dau datele unui motor sa-l vitaminizezi... Cu restrictii!  Cum ar fi ,, benzina de 95"...sa-i maresti puterea de la 15 la 20 de cai ...camera de ardere limitata...pistonul cu restrictii ...tot motorul in restrictii ..adica ,,RACE RULES" ...Deci ai voie sa modifici motorul in tolerante bine stabilite ....Ai facut un record ? Motorul va fi facut bucati si verificat. Recordul va fi validat sau nu.  Calcul la doua zecimale .

Ultima solutie sa opresti barca in conditiile date era ...simpla.  :)
Ai o saula legata de prova in barca . Deci o saula de 8-10 mm grosime  ...si mai lunga decat barca cu ...vreo 3 metri. Cu aia o tragi la mal sa acostezi...sau s-o aduci la peridoc... si pe aia o arunci in apa in cazul prezentat de mine....cand nimic nu mai merge sa opresti barca.  Deci la o barca de 5 metri..o saula de 8 merti (nu rafie care pluteste) ...Relon....se infasoara pe elice, se strange si opreste motorul. 
Se foloseste si in Scandinavia...la toate barcile de curse...ca  au acceleratia la picior ...si se mai blocheaza.

Vezi si aici . Totul incepe de la     PLAN ...presiune x lungimea cursei x aria pistonului x turatia.
http://2-stroke-porting.com/Port_Work.html


Rumpi


la saula nu m-am gandit, dar da e o solutie buna. cum sa nu duci comanda de la soc pe tabloul de comanda daca e in fata? cand pornesti ce faci plimbi ursu intre motor si consola? daca n-ai socuri deloc si acceleratie la picior e clar pornesti cu sprituri.
mac dizzy cunosc de ceva vreme, am zis deja. o sa incerc calculatorul dupa ce gasesc din nou toate datele de la motor.

ionitzady

hmmmmm ce bine ca mi-am facut soc temporar pe timpul contactului de pornire si soc permanent printr-un intrerupator . Dar chiar se opreste cu socul tras?    Si ... chiar cum este indicat sa se porneasca  ? la fiecare pornire cu soc , numai la rece , se tine cu soc ceva timp dupa care se deconecteaza , vara intr-un fel -toamna altfel ?
  Mentionez ca am Yamaha 25 hp 3 cilindrii soc electric 2 timpi.

Fritz

#68
E bine sa ai soc ...si poti sa opresti motorul in caz ca se blocheaza in viteza. Se ineaca ...Si se opreste. Poti sa incerci. Sa ai si bujii de schimb.
Soc folosesti la pornire ..dimineata ,dar doar cat se invarte motorul cateva ture si porneste. Dupa pornire inchizi socul imediat ...ca altfel uzi bujiile ...
Altfel , vara,la pranz , cand e cald ...porneste fara soc.  Un motor pornit dimineata ...ar trebui sa plece la sfert toata ziua...daca e in regula.  Un motor cu care ai plecat seara la peste si vrei sa-l pornesti dimineata....trebuie sa-i tragi socul ...macar sa-i auzi doua , trei explozii...adica sa dea sa porneasca.  Inchizi socul si va porni imediat fara soc.
Si eu am cu soc electric, dar momentan electromagnetul care trage socul e demontat , si in ultima vreme am pornit motorul numai la sfoara . Nici baterie nu mai am. O sa iau o baterie de 35 Ah...cea mai usoara pe care o gasesc ...Dar prin aprilie...

Ciby

Citat din: ionitzady din Februarie 25, 2013, 10:34:30 PM
hmmmmm ce bine ca mi-am facut soc temporar pe timpul contactului de pornire si soc permanent printr-un intrerupator . Dar chiar se opreste cu socul tras?    Si ... chiar cum este indicat sa se porneasca  ? la fiecare pornire cu soc , numai la rece , se tine cu soc ceva timp dupa care se deconecteaza , vara intr-un fel -toamna altfel ?
  Mentionez ca am Yamaha 25 hp 3 cilindrii soc electric 2 timpi.
Sunt motoare care nu au alt sistem de oprire, cum este Veterokul rusesc. Nu stiu daca si cele din clasa mai mare, Neptun, Vihr, sunt la fel.

Rumpi


Fritz daca nu te uiti la bani si vrei cea mai usoara baterie posibil vezi ceva chimie de litiu.
socul omoara motorul deoarece taie aerul si imbogateste atat de mult amestecul ca acesta nu mai poate exploda. 

Fritz

#71
Cum sa nu ma uit la bani...??? Mai ales ca e baterie care mai mult sta. O iau pt. 5 luni de sezon ?
O sa iau un Victor .
http://www.frontal.ro/component/virtuemart/?product_id=10487&page=shop.product_details&category_id=11&flypage=flypage.tpl
Merci de sfat , dar cele de moto si Atv sunt scumpe.
Are 11 kg, capsulata,  fara intretinere ...Sunt usoare, cu Calciu...180 ron.
Imi trebuie la GPS,...pompa de apa, radio mp3 , iluminat... Ca motorul porneste la prima sfoara.
Am si electromotor ...dar mai trebuie sa-i duc fire si buton de start in fata.
Deocamdata am doar buton de ,,STOP" si pt luminile de navigatie.  Mai am de lucru ...

Mi-am luat baterie. Nu stiu ce mi-a venit ... Zap Silver-Ca 35Ah...Are 10kg. Complet etansa.  :)
http://www.bateriiauto-moto.ro/0,62,baterie-12v-35ah-zap-silver%28-varianta-si-cu-borna-inversa-stanga%29-%28192-lei-fara-baterie-uzata-la-schimb%29.html


Rumpi


eu nu presupun nimic despre nimeni, sunt oameni care au destui bani si 2-300 lei in plus nu conteaza, la fel cum exista oameni unde 100 lei sunt extrem de importanti si sunt convins ca ambele categorii precum si tot spectrul intre exista si pe forum, e o probabilitate statistica. am vrut doar sa indic optiunea, din postul tau mi se parea ca e foarte important sa fie usoara bateria.
o solutie cu baterie litiu de 17,5 Ah care sa inlocuiasca cu succes bateria de 35Ah plumb achizitionata de tine poate sa iasa pe undeva pe la 4-600 RON in functie de componentele folosite si aprox. 2kg.
sa te bucuri de baterie si sa nu ramai veci fara curent.

Fritz

#73
Rumpi...de la 17.5 Ah pana la 35 Ah imi mai trebuie o baterie. ...e de fapt jumatate. Apreciez faptul ca te implici ...Eu am nevoie de cei 290A curentul de pornire... Am luat una de 10 kg...la un pret rezonabil.
Daca o luam pentru o barca ultrausoara ...si aveam in plan sa sparg un record de viteza...poate ar fi meritat sa investesc in cea mai usoara baterie care-mi poate porni motorul ( comprimat ...la 8.5).
Dar eu pun bateria pe o pilotina ...are 450 kg cu motor,benzina,baterie.  Pilotina are o forma destul de ostila glisariii...E o barca cu cabina, grea ,cu carena in clinuri ...model 1972 ... facuta pentru pescuit ...pe mare. Nu urmaresc decat sa nu incarc barca ...cu obiecte inutile ...
Am usurat-o foarte mult si urmaresc sa pot merge cu 30 km /ora cu sotia si baiatul ...cu motor de 20 de cai.
E un regim de semiglisare...Cei care se pricep vor zice ca nu am sanse...Eu zic ca se poate.
Deci bateria de 10 kg...un convertor 12-220 ...un leptop usor, si multe alte obiecte utile vor ingreuna un pic barcazul... 20 de kg la 450, nu prea mai conteaza la viteza. Butelie de gaz...aragax, chiuveta, dar toate usoare.
Ajung la 470 de kg... 1.068%  de  crestere in greutate...Nu conteaza .Cu trei persoane ajung la 660 kg.
Cu pilotina merg la peste , nu la concurs. Dar imi pasa de banii mei si de timpul meu pierdut pe drum.... Nu vreau sa am un consum marit si nici sa merg cu viteza melcului.  Deci caut o solutie de compromis...sa ma pot deplasa cu dormitorul la un consum minim si o viteza maxima.
Mai devreme povesteam  cum se modifice finut , decent ...in limitele utilizate chiar de constructor de la 20,la 25 si la 32 de cai cu cheltuieli minime. Raport de compresie...de la 6.5 la 8.5 de data asta...
  Deci la o crestere de greutate  cu 1.068/% ...si o crestere in putere cu 1.6/%  ??? nu crezi ca merg mai repede ?? Si Mai ieftin?  cu 1.6/ 1.068 =1.498 ...aproape 1.5 /% decat inainte?   :)
660kg /32 cai = 20 .625 kg/cal.  ...deci ,vrea nu vrea ...gliseaza fortat. Dar se misca.  o sa consum 10-11 litri /ora la viteza de 30 km/ora.  Tot asa consuma si cei cu pilotine cu 60 de cai in 4T ...la 30 /ora....

Rumpi


recunosc calculul si ratiunile achizitionarii bateriei. Dar garantez ca o orice baterie LiPo si unele LiFe de 17,5Ah isi facea treaba la fel sau chiar mai bine. in primul rand din bateria de pornire cu plumb cu 35Ah nu poti scoate 35Ah fara deteriorare permanenta. asta din cauza detaliilor constructive ale bateriilor cu plumb. pentru micsorarea factorului peukert bateriile de pornire se construiesc cu placi foarte subtiri si sunt optimizate pentru descarcare periodica rapida. din cauza asta daca le descarci complet prin sarcina constanta se deterioreaza. in practica la o baterie de pornire poate fi descarcata regulat fara riscuri pana la 50% din capacite. cei 280A curent de pornire inseamna descarcare 8C si pentru asta e optimizata teoretic  bateria.
o baterie cu litiu poate fi descarcata regulat fara riscuri pana la 80% din capacitate si suporta curenti de descarcare de 20-30C.
Oricum nu ai nevoie de cei 280A la pornire. presupunand tensiunea nominala de 12V si cei 280A rezulta ca electromotorul tau ar consuma 3360W la pornire, adica peste 4CP. ma indoiesc serios de chestia asta. la fel cum ma indoiesc ca o baterie cu plumb de 10Kg poate contine 3,3kW energie. sunt chestii de marketing.
oricum nu conteaza toate astea, nu ai probabil pe barca consumatorii necesari sa afecteze semnificativ viata bateriei. pune niste insertii cu leduri la lumina de ancora si la cabina (exista sofiti auto cu led nu trebuie schimbat nimic) cumpara ceva incarcatoare auto pentru echipamentele electronice (duci cu tine ceva ce nu functioneaza decat cu 220 ac de trebuie invertor?) si incarca regulat bateria in extrasezon. o sa te tina ani buni fara probleme.