Motocruiser teuton

Creat de Vali, Iulie 26, 2011, 12:48:46 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Vali

Citat din: ss din Iulie 01, 2011, 08:24:42 PM
Interesant barcaz, ne faci si noua o prezentare frumoasa, de parc-ai vrea sa-l vinzi?  ;D

Salut Silviu, revenind la discutia noastra, dupa cum spuneam am fost acum 4 saptamani la Cluj sa vad un motocruiser al unui prieten, adus din Germania, si care are nevoie de cateva lucrari de intretinere si intinerire.
Barca (totusi nu e chiar barca :)) este un motocruiser facut sanatos din lemn de stejar, pe forme drepte - cu o singura gurna, pe coaste, varange, chila si curenti din stejar, avand si bordajul tot din stejar, facut intr-o tehnica deosebit de eficienta in pastrarea etanseitatii la un corp din lemn: carvel plank cu caplamale interioare, nituite in cupru pe toate imbinarile filelor de bordaj (dupa cum se vede in al 2-lea atasament).

Barca dupa aspect si dotare a fost construita cam in anii '60-'70, insa de-a lungul timpului a suferit mai multe refit-uri. Ceea ce-i da aerul retro si patina specifica (in ciuda formei monogurna a corpului) este amenajarea in stil Down East Cruiser, stil importat de la americani, care s-a raspandit in perioada postbelica in toata Europa de vest, mai ales in Olanda si UK, un exponent de baza fiind chiar producatorul britanic Shetland.

Cum stateam eu si priveam prima oara cockpitul larg, elegant si primitor al motocruiserului, imi imaginam cum acum vreo juma' de secol un neamt gras, cu ochelari, palarie si Mercedes W 190, director al vreunei sucursale provinciale a unei mari firme de asigurari, semna contractul de constructie a unui motocruiser din lemn de stejar  :D. Treaba se intampla la sediul unui reputat santier de barci - afacere de familie, care in pofida regimului nazist si razboiului pastrase traditia si craftsmanship-ul specifice constructorilor germani de barci, cunoscute bine din paginile epocii ale Yacht Sport Archiv.
Neamtul ajunsese in sfarsit, dupa ce trecuse prin ororile nazismului, razboiului, prizonieratului si muncii titanice de reconstructie a unei tari distruse, sa-si indeplineasca visul de a avea chipiu, pipa, si "vaporul" lui, cu timona, motor, sirena, si un cuibar unde sa-si aduca amanta si sa-i cante "uite luna uite faru', uite p..a mea ca paru' ;D".
Mai mult ca sigur ca neamtul s-a bucurat o vreme de achizitie, alaturi de amanta lui care deja incepuse sa se ingrase la fel ca el :P, dupa care, urmand lozinca consacrata de ciudatii sai conationali din ziua de azi care-si spun Rammstein, a zis odata sec "ich habe keine lust!" si a vandut barcazul unui maistru electrician pasionat de barci. Acesta a reconditionat stangaci barca, si a dotat-o cu toate cuceririle electronicii anilor '70, printre care si azi dainuie un casetofon mono cu o instalatie home-made de lumini dinamice cu led-uri, cum aveau casetofoanele International double-casette care umplusera Romania dupa Revolutie  :D.

Pana la urma nu se stie exact pe mainile cui a mai incaput barca de-a lungul timpului, insa mai mult ca sigur ultimul proprietar a fost un neamt tigan ;D, sau macar marocan, iordanian, sau alte natii puturoase si carpanoase, fiindca starea barcii in prezent cam lasa de dorit:
-Mai mult ca sigur ca barca a inceput in timp sa faca apa, fiindca directorul gras n-a dat 2 bani pe partea de intretinere a bordajului in caplama, ci mai mult pe nurii amantei, asa ca maistrul electrician a auzit el ca exista o chestie noua care se numeste fibra de sticla, si care lipeste si etanseaza orice, drept pentru care a purces cu sarg la incarcarea corpului pe exterior cu rasina poliesterica si fibra, aruncand deseori printre dinti un "scheisse, ce pute chestia asta  :-\", si scarpinanu-se in fiecare seara de la fibra care-i intrase pana in gaura - puncte puncte :P.
-Sarmanul maistru sigur nu mai lucrase cu fibra, fiindca imbinarile dintre bordaj si punte si dintre punte si cabina le etansase cu un fel de mastic, peste care fibra nu facuse nici o priza, se coscovise, iar dedesubt lemnul incepuse sa putrezeasca nestingherit. Nu-i nimic, a venit randul neamtului tigan (iordanian, marocan, oricum tot un fel de cocalar :)) sa rezolve problema intr-un stil care bate la cur (cum spune Graur :D) inclusiv neaosul stil romanesc: a dat pe toate imbinarile unde deja lemnul putrezise si intra apa in barca cu zeci si zeci de metri de banda adeziva neagra, sporind si mai mult problemele cauzate de infiltratia apei in rosturi, care nu mai avea cum sa iasa si distrugea ce mai ramasese bun din lemn.

Din fericire insa, craftmanship-ul german este cel ce a salvat barca, din cauza ca a fost folosit lemn sanatos de stejar si mahon exact in zonele care erau cele mai expuse, iar de putrezit a putrezit doar ceiling-ul acoperisului, facut din rasinoase, usor de schimbat, mai ales ca la vremea respectiva epoxy se folosea doar la programul spatial american :).
Concluzia e ca in prezent starea structurala a barcii e impecabila, ramanand de remediat problemele de acoperire cu fibra, facuta cam defectuos de imaginarul maistru electrician, plus o reintinerire estetica a barcii, care a fost lasata cam de izbeliste de neamtul tigan care a vazut ca nu poate scoate cu ea banii pe care-i astepta, plimband pensionari care fugeau repede cand vedeau ca ploua inauntru sau esapamentul nu e etans si cockpitul, chiar si semi-deschis, se umple de gaze puturoase de motorina si ulei ars.

Oricum, foarte curand voi incepe lucrarile de renovare a motocruiserului teuton, care poate fi o ambarcatiune de vis pentru a strabate in mod necostisitor canalele si fluviile Europei, cu gandul la un pahar de Bourbon in golful Morbihan, sau o butelca de Bordeaux undeva in Delta Camargue de langa Marsilia, la varsarea Rhone-ului, dupa ce ai strabatut Franta pe canale, ajungand in zonele fermecatoare pe care le stii din filmul " Le petit baigneur" cu Louis de Funes :D.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ss

Ai o imaginatie... :)

Este bine daca este structural sanatoasa, dar de lucru este mult, daca te apuci singur iti omori o groaza de timp...

Ai ceva date tehnice ale barcazului? Ce motor si ce transmisie are "agregatul"?

Ce bine i-ar sta in Delta... :P

Vali

Posibil ca omul la un moment dat sa-l vanda, findca oricum mai are o barca, mult mai mare. Pana atunci, motocruiserul va fi folosit la inceput pe Tarnita, apoi in Ungaria, dupa care poate o sa coboare si pana in Delta :). Oricum, ca si amenajari si confort este la superlativ pentru dimensiunea sa, fiind un cuibar plutitor perfect pentru vacante familiale in Delta.
Dimensiunile sunt de 8 metri lungime pe 2,6 metri latime, deplasament cam de 3 tone. Motorizarea este relativ noua, motor diesel Vetus (de fapt Mitsubishi marinizat), linia axiala la fel, guvernarea ramanand clasica, cu timona, trote si carma.
De lucru este intr-adevar destul de mult, insa noi acum ii vom face o reparatie minimala, sa vada omul daca barca il coafeaza, daca nu, la vanzare, urmand sa se dea exclusiv cu cea mare. Si mie imi face cu ochiul barcazul ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Ieri a fost prima zi de lucru la motocruiserul Mantau, am scos ceilingul acoperisului cabinei prova, si am pregatit barca pentru lucru. Oricum, Mantau mai are un frate in imediata vecinatate, la care am bagat ieri munca lu' kalaki  :D, adica am polizat toata barca, urmand ca azi sa inceapa acoperirea cu fibra. In plus, le vom schimba locatia, aducandu-le din nou "in familie", lucrand la ele in paralel.
Programul e foarte incarcat, din care cauza nici n-am apucat sa postez detalii ieri pe forum. M-am gasita aseara din nou cu "Scoala Ardeleana" :), adica Sorin, am stat si am povestit de-ale noastre, si pe la 1 noaptea am parcat. Trebuie sa-mi schimb bacteriile la camera foto, ca sa postez diseara (daca mai am putere :P) poze de la fata locului. Pana atunci, va doresc o zi spornica, si un inceput de saptamana in plin avant (era sa spun "abnegatie"  ;D). Braconieru' va saluta ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Salutare, am vazut ca lumea a scris din belsug pe forum ieri, insa eu am ajuns la cuibar din nou la 1 noaptea  :-\, si n-am mai fost in stare sa raspund. Nu-i nimic, fiindca oricum n-am sa ratez nici un topic ;), insa acum fug inapoi la cei 2 frati motorizati construiti in Germania, Mantau si Pantau :D. Dupa cum se va vedea, si nemtii sunt la fel de bulitori ca alte natii, poate chiar mai rau, daca nu cumva reparatiile la cele 2 motocruisere n-au fost facute de vreo brigada de arabitzoi, negri, sau colorati est-europeni ;D. Vine ea si povestea, plus celelalte povesti la care tre' sa continui.
Oricum, ziua de ieri, 1 august '11 pentru mine va ramane in istorie, fiindca m-am gasit prima data fata in fata cu inimitabilul, inegalabilul, inamovibilul Kiru Crocodilu Diludilu Caimanu Manumanu  :D. Am facut si poze, insa cu camera lui, iar omul acum cred ca e pe undeva prin Tulcea, cautand un cuibar pe unde sa-si lanseze caiacele la apa.
Asa ca am fugit la treaba, va doresc o zi buna, si sper sa ne citim diseara din nou :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

monica.lidia

Vali, cu riscul ca te superi pe mine, Pantau e uraaaataaa rau...ma incred in magicianul din tine(nu e prima data cand iti iese din mana o chestie depsre care toata lumea zicea ca nu va mai fi barca vreodada), de plutit va pluti sigur, dar aspectul?
Ai vreun  plan sa o cosmetizezi un pic sau proprietarul nu se sinchiseste de asta?
Te-am pupat si ne vedem curand...
Cluj fereste-te ca sosim!!!!
Nu plange pentru ca s-a terminat, bucura-te pentru ca s-a intamplat.

ss

Mda, e utilitara tare, un fel de Dacia Papuc, nu ajunge asta frumoasa nici cu turnulete... ;D

Vali

Ca de obicei mesajul matinal laconic :): ieri am terminat reparatiile la motocruiserul Pantau  ;), urmand azi vopsirea. A fost vorba de 4 zile pline, in care am polizat complet toata barca, eliminand fibra coscovita, plus cateva straturi de vopsea si de chit auto neintarit. Apoi am chituit suprafetele unde era nevoie, dupa care am aplicat 120 kg de rasina plus 40 kg fibra de sticla pe o barca de 8,5 metri lungime pe 2,6 metri latime. Voi pune poze cu barca diseara, cand va fi vopsita.
Azi pornim reparatiile la Mantau, dupa ce ieri am scos tot ce mai era rau pe barca, inclusiv fibra veche de pe toata puntea. E ceva mai mult de lucru decat la prima barca, insa si rezultatul final va fi pe masura, fiindca silueta unui Down East Cruiser adevarat e ceva rar, mai ales in Romania. Sa aveti o zi excelenta ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Citat din: ss din August 02, 2011, 07:05:19 PM
Mda, e utilitara tare, un fel de Dacia Papuc, nu ajunge asta frumoasa nici cu turnulete... ;D

                                                                                                                                                                                            Unii stiu sa aprecieze un vin vechi, altii prefera berea. Unii apreciaza aromele complexe le unor branzeturi fine, altii zic ca put si prefera branza topita. Unii apreciaza un prosciutto, altii maninca hot-dog.
Tot la fel, unii prefera un Mercedes din anii 60 RESTAURAT unui Golf din 2005 faztuit.
Problema e ca o restaurare completa e scumpa si cere  ori foarte mult timp, munca si daruire, ori foarte multi bani. Nu iti cumperi sus numitul Mercedes (citeste motocruiser) clasic, aproape gratis in starea deporabila in care este, ca sa faci economie, ci pentru ca esti pasionat, vrei sa il salvezi, crezi ca e potrivit pentru tine si esti dispus sa investesti in restaurarea sa,  la fel de mult cat intr-o barca noua de acelasi calibru.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

ss

Mihai, eu ma refeream la Pantau! Mantau este cu totul altceva, atat ca si constructie cat si ca rezultat al unei restaurari ( acolo poti sa o numesti restaurare, nu reparatie )  ;)

Mihaif99

Citat din: ss din August 06, 2011, 03:47:31 PM
Mihai, eu ma refeream la Pantau! Mantau este cu totul altceva, atat ca si constructie cat si ca rezultat al unei restaurari ( acolo poti sa o numesti restaurare, nu reparatie )  ;)

  ??? ahem...   aaahaaa!   :o  scuze...  nu mi-am dat seama ca sunt doua....  ::)  Eu la primul ma refeream, cel din stejar

Vali

Stimati colegi, scuze ca scriu asa rar, insa chiar in acest moment sunt "cufundat" in operatiunile de renovare a celor 2 motocruisere, la care voi termina treaba pe marti-miercuri. Abia atunci cred ca voi avea timpul necesar sa pun in intregime povestea. Pana atunci, pun 2 poze facute chiar in acest moment, dupa care fug repede la treaba ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Salutare din nou dragi barcagii, dupa o absenta mai lunga braconieru' va spune din nou buna seara :).

Sambata 13 august am terminat treaba la cele 2 motocruisere, care treaba m-a facut sa nu-mi mai trebuiasca barci ceva vreme de acum incolo :D. S-a intamplat ca la inceputul saptamanii trecute mi s-a stricat cardul camerei foto, dupa care din pacate n-am mai facut poze. N-am avut nici timp nici chef sa bat magazinele cautand alt card, asa ca pentru moment pozele sunt cele pe care le voi atasa.

Duminica la 12 noaptea am ajuns in sfarsit acasa, iar ziua de luni, Ziua Marinei, mi-am petrecut-o foarte misto, stand si lenevind cu cumatrul Guzi (cel suparat si consternat :)) pe o terasa linistita de pe malul Dunarii. Adevarul e ca dupa 2 saptamani de lucru continuu zi-lumina, cufundat zilnic timp de 13-14 ore in praf de fibra, rasini, lemne, suluri de fibra, o zi de lenevit pe o terasa a fost un adevarat balsam  8).

Am inceput treaba cu polizarea motocruiserului botezat ad-hoc "Pantau", decopertand vreo 4-5 straturi de vopsea veche, dedesubtul carora am gasit un adevarat cancer, despre care voi scrie in continuare.
Barca a fost construita la sfarsitul anilor '60, din placaj marin de mahon pe osatura de stejar, fiind un exemplu superlativ al maiestriei meseriasilor germani. Formele barcii sunt derivate direct din formele vedetelor militare ale WW2, planul de forme fiind foarte asemanator cu cel al vedetelor Vosper de exemplu, pe care cei care suntem navomodelisti ni le amintim bine din paginile revistei Modelism. 

Necazul cu aceasta barca atat de reusita este ca de-a lungul timpului a incaput si ea pe mana unora care n-au avut de-a face cu barcile. Astfel, peste coca din placaj marin de mahon a fost aplicat un strat de fibra cu rasina poliesterica, peste care s-a dat un strat gros de chit auto, care a ramas neintarit .

In momentul cand am ajuns prima oara la fata locului, mandrul proprietar mi-a aratat o portiune din oglinda pe care el  aplicase un strat de fibra. Cand am apucat si am tras de acea fibra, am ramas instantaneu cu ea in mana. Odata cu fibra s-au desprins cele cateva straturi de vopsea, ramanand la vedere exact stratul de chit neintarit. Prin urmare, a trebuit sa purcedem la polizarea intregului corp al barcii, curatand straturile de vopsea si cel de chit auto neintarit, ceea ce ne-a dat o mare bataie de cap - discurile de smirghel deveneau imediat inutilizabile, mirosul chitului polizat era respingator etc.

Intr-un sfarsit am terminat de polizat corpul, dupa care a urmat pregatirea suprafetelor pentru aplicarea straturilor de fibra si rasina poliesterica, atat pe corp, cat si pe punte si cabina. Ca o mica paranteza, designul cabinei (despre care ante-postatorii au spus pe buna dreptate ca nu se infrumuseteaza nici cu turnulete :D) este opera unui neamt cu un simt estetic orientat exclusiv spre utilitar. Problema e ca suprastructura a fost facuta de neamtul respectiv doar din placaj ordinar, care in timp bineinteles ca s-a coscovit de la umezeala. Culmea e ca placajul a fost lipit pe scheletul de lemn exclusiv cu silicon , de a iesit o tiganie pe care proprietarul roman a descoperit-o abia acasa, cand a vazut ca daca se impingea mai tare intr-un perete, il scotea imediat din locasul lui. Cu atat mai mult, totul fusese acoperit cu o vopsea care sa ia ochii, iar pe mijlocul parbrizului de plexi de 2 metri pe 1 era fixata o coada de matura care sa-l sustina, iar vanzatorul german i-a spus romanasului ca "ala e foarte important pentru echilibrul barcii, si nu trebuie mutat"  :o.

Bineinteles ca proprietarul roman a refacut pana la urma toata cabina imbracand-o in osb, urmand s-o acopere cu fibra si rasina poliesterica, destul de compatibila cu osb-ul. A fost pastrata forma originala a cabinei, motivatia proprietarului fiind foarte sanatoasa: "in primul rand imi convine ca e spatioasa, si apoi cu cat e mai urata barca, cu atat nu sare nimanui in ochi, fiindca numai a barca de bashtan nu arata :)".

Lectia pe care a invatat-o conationalul nostru, si noi indirect, este ca inclusiv (si mai ales) la nemti, la barcazul laudat sa te duci cu sacul spart :P. Orice barca, oricat de tentanta ar fi, trebuie foarte bine inspectata, si facut eventual un survey profesionist, care spune totul despre starea tehnica a barcii.

A urmat apoi acoperirea cu fibra si rasina, unde s-au folosit dupa cum am spus 120 de kg de rasina si 40 de kg de fibra (stratimat de 300 si 450, in total in jur de 100 metri patrati). A fost o munca de uzura, murdara si rau mirositoare (se simtea damful de stiren pana in sat :D). Dupa ce am terminat de batut fibra, a urmat pregatirea suprafetelor pentru aplicarea de gelcoat. La insistenta proprietarului, am lasat toate suprafetele cu fibra nechituite, la fel ca sa nu sara in ochi barca si sa nu tenteze, rolul acesteia fiind doar de casa plutitoare la pescuit.

Am aplicat apoi manual 20 kg de gelcoat alb, constatand din nou pe propria piele incompetenta cunoscuta a distribuitorilor de materiale specifice acestei piete: nu ni s-au dat fise tehnice si certificate de calitate pe produs, deci am facut amestecul dupa sugestia verbala a vanzatorului clujean, singura sursa din zona in scurta perioada de timp avuta la dispozitie. Asa ca ne-am trezit ca, in ciuda parafinarii gelcoatului cu procentul sugerat telefonic, acesta nu s-a intarit asa cum ar fi trebuit, mai ales zonele cu pigment albastru, despre care cred ca nici nu era compatibil cu poliesterul. In cele cateva zile care au urmat, pana la urma s-a intarit rezonabil, insa lectia invatata a fost sa nu credem pe nimeni pe cuvant, ci sa solicitam certificat de calitate si fisa tehnica la absolut orice folosim, sau cea mai buna solutie, sa lucram exclusiv cu materialele cunoscute si verificate in practica.

Ultimele operatiuni au fost montarea motorului outboard pe un suport de inox, etansat cu sikaflex pe oglinda, apoi montarea unei guvernari complete cumparate de la Yacht TNG (multumim Lacramioara :)), a rezervorului luat tot de acolo, a comenzilor la distanta, plus inceperea echiparii cu accesoriile de punte, geamuri de plexi, hatch culisant, lumini etc etc, lucrari care au ramas sa fie continuate de proprietar. Cu aceasta ocazie, ii doresc mandrului proprietar, care a fost cea mai buna gazda timp de 2 saptamani, alaturi de proprietarul lui Mantau, cat mai multe bucurii acvatice si partide de pescuit cat mai reusite, si daca-mi da voie si nu se supara, ii adresez urarea noastra din balta, atunci cand ii dorim belsug vreunui pescar: sa ma ... in sculele tale  :D.

PS: una din rarele clipe de ragaz pe care le-am avut in cetatea Clujului a fost vizita (printre alte vizite) a bunului nostru prieten Aurelian - xpetrolist, impreuna cu care ne-am veselit intr-o seara alaturi de brigada consacrata a barcagiilor clujeni (Cristi, Silviu si Sorin), regretul fiind ca n-am apucat inca sa ne cunoastem cu "doctorul" kmbh69, care acum e pe alte meleaguri...
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

sebba

salut voios de pionier (si pe acest forum, intr-un tarziu...)

Vali, ziceai in primul post asa:
Citat
Oricum, foarte curand voi incepe lucrarile de renovare a motocruiserului teuton, care poate fi o ambarcatiune de vis pentru a strabate in mod necostisitor canalele si fluviile Europei,

ce inseamna "necostisitor" la asemenea tip de ambarcatiune?

multumesc ptr rabdarea de a raspunde intrebarilor poate prea generice :)
Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro

Vali

Salut Sebba si bun venit pe capcompas.ro.

Fiind o ambarcatiune de deplasament, motocruiserul Mantau se deplaseaza la un regim economic al motorului, la turatii mici, rezerva de putere fiind substantiala pentru cazurile cand se circula in zone cu curent contrar puternic. Numai dimensiunea (mare) a discului elicei ne arata imediat orientarea catre propulsia la turatii mici, in regim de anduranta a dieselului inboard.

Avantajul principal in opinia mea e ca ai posibilitatea sa-ti transporti tot confortul cu tine cand pleci cu o asemenea barca. Adica dormitoare (cusete), bucatarie, baie cu dus, spatii de depozitare din belsug etc, pe scurt tot confortul necesar unei vacante. Iar constructia traditionala din lemn inspira o intimitate si o caldura a interiorului de negasit pe barci mai moderne, din plastic.

Navigatia la motor iti permite si destula autonomie energetica (barca are 2 alternatoare la motor, plus 2 acumulatori uriasi). In plus, in navigatia pe apele interioare din spatiul european, infrastructura pentru barci e foarte dezvoltata, deci oricand ne-am putea alimenta cu tensiune la marinele intalnite pe drum.

In octombrie anul trecut am facut ultimele retusuri si finisaje la Mantau, care urmeaza sa fie lansat anul asta in primavara. A iesit o barca foarte sanatoasa, am schimbat tot ce era invechit pe ea, si abia asteptam sa o vedem cum isi face treaba, aducand bucurie proprietarului.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau