veliere mici cu cockpit central

Creat de Don Basilio, Martie 03, 2019, 01:39:50 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Don Basilio

stie cineva modele de veliere mici (pana in 23 picioare, hai 26) cu cockpit central ? cred ca ar fi interesante. multumiri anticipate

Vali

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

Citat din: Don Basilio din Martie 03, 2019, 01:39:50 PM
stie cineva modele de veliere mici (pana in 23 picioare, hai 26) cu cockpit central ? cred ca ar fi interesante. multumiri anticipate

Salut Vasile, căutam să-mi dau seama despre consistența subiectului. Despre velierele cu cockpit central, numai de bine, pe două considerente:
1. Acest tip de cockpit este mai puțin expus decât cel de pupa
2. Mișcarea bărcii pe valuri este resimțită mai ușor, acolo, la centrul ei. Deci ar fi mai confortabil pentru marinar.

Părțile mai puțin bune ar fi:
1. Cockpit-ul central este destul de "adunat", pare strict utilitar. Bine protejat, dar mai mic decât variantele cu cockpit pupa.
2. Separarea spațiului interior devine convenabilă doar la bărcile foarte mari, la care interiorul e atât de înalt că se poate trece în picioare și pe sub cockpit. Având cabină prova și cabină pupa, barca își fragmentează interiorul, iar asta de obicei dă senzația de micșorare a habitaclului. Mai mult, trecerea din salon în cabina pupa se face prin cockpit (excepție velierele foarte mari).

Acum strict la topic: pentru un velier mic, acest tip de cockpit înseamnă fragmentarea spațiului interior (și așa restrâns),  în două cabine și mai mici, între care accesul se face prin exterior.
Treaba asta este clar un minus, și urmează întrebarea, pentru ce se face acest compromis?
Răspuns: pentru că un cockpit central, "scutură" mai puțin pe valuri, fiind așezat la mijlocul bărcii.
dar asta nu stă în picioare și la astfel de mici veliere, deoarece o barcă mică urcă fiecare val și simte fiecare mișcare a apei. Așadar va resimți și din cockpit central ca și din cockpit de pupa.

În concluzie, părerea mea e că acest tip de cockpit devine un dezavantaj la un velier de mici dimensiuni. Acesta nu face călătorii peste mări și oceane, anvergura lui îl obligă să resimtă orice mișcare a apelor, iar interiorul unei bărci mici este bine să fie dintr-o bucată și pe cât se poate nefragmentat, deschis, fără cabine.

P.S.
Asta a fost doar opinia mea despre acest tip de bărci. Modele nu știu, doar Vali a avut în memorie exemplul acestui Buckler 24 . O barcă elegantă, cu aspect de galion, multe vele (ceea ce implică multe manevre fixe și mobile), multă bucurie vizuală și desigur puțin pe linie de aspecte practice :) .
Așa e în viață, nu le poți avea pe toate :)

Vali

Si uite si un plan complet de constructie pentru un velier maritim mic cu cockpit central, culmea lung de doar 4,95 metri :): http://www.geneboat.cba.pl/s495dr/sztrandr.html



Designerul e reputatul arhitect naval polonez Wojtek Kasprzak, autorul familiei de veliere sef-built Sztrandek, si al multor alte designuri de veliere de serie. Dimensiunea asta de 4,95 m lungime a fost adoptata pentru a nu se depasi limita de 5 metri, peste care la polonezi esti obligat sa inmatriculezi barca.

In ciuda dimensiunilor minuscule, imi pare o barca destul de capabila, la un deplasament de 1450 kg si un lest de 450 kg. Amenajarea interioara in ambele variante - cockpit central sau cockpit pupa - este suficienta pentru un echipaj de 2 prieteni buni sau un cuplu bine sudat.

Se apropie mai mult de filosofia microcruising, dar cred ca ar oferi satisfactii mari raportat la investitia destul de mica. Singurele ei bube sunt:
- E cam lenta, dar nici nu te poti astepta la performante de viteza la aceasta dimensiune. Avantajul e ca ai mai mult timp sa te bucuri de croaziera :).
- O suspectez de ruliu marisor, din cauza formelor transversale - stabilitate initiala mica. Se poate compensa prin adoptarea sistemului twin-keel, ceea ce reduce ruliul, dar din pacate ia si ceva din viteza.

Pana la urma nu le poti avea chiar pe toate. Cine se poate obisnui cu micile neajunsuri descrise mai sus poate avea surpriza unei barci maritime bune, in varianta cockpit central,  intr-un pachet mai mult decat accesibil.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Don Basilio

multumesc. Florio si Vali ca de obicei pe baricade. intre timp m-am mai documnentat si eu. am fost nevoit sa maresc plaja de optiuni. am gasit ceva interesant: modelul Marieholm 281. ce spuneti de barca asta ?

Florio

Citat din: Don Basilio din Martie 06, 2019, 11:55:27 AM
multumesc. Florio si Vali ca de obicei pe baricade. intre timp m-am mai documnentat si eu. am fost nevoit sa maresc plaja de optiuni. am gasit ceva interesant: modelul Marieholm 281. ce spuneti de barca asta ?

La barca aceasta îmi place un singur lucru: prețul :) .
Desigur, prețul în raport cu ceea ce oferă. Este o barcă de 28 de picioare! Adică aproape 9m cu 3m lățime (8,56x2,94m)!
Are loc aici de cabină cu bucătărie, Wc separat, banchete, masă, tot.

În rest lista de minusuri a bărcii este destul de mare la confort, tocmai din cauza cockpit-ului central:
-cabina pupa este minusculă. Dar așa sunt ele: un fel de coșciug dublu, în care poate să ne spună Răzvan Dumitriu, cum respiri. Și încă el a fost pe o barcă de 33 de picioare! Cum o fi la 28?
-cockpit-ul este și el mic după cum spuneam că au tendința cele centrale. Colac peste pupăză, mai are și traveller-ul ghiului, transversal pe banchete. Ia de-aici, Mitruță! :D Câți oameni pot sta în cockpit-ul acesta și, mai ales, cum trec ei unul pe lângă celălalt?
Ghiul trece peste cockpit, pe la 1,45m, cât să nu fii sigur niciodată că nu ți-o furi, letal :) .  (am pus două imagini destul de elocvente, mai jos, cu dimensiunea cockpit-ului și înălțimea ghiului).

Bun, bottom line, toate pălesc în raport cu prețul. La banii din anunț, cu dotările pe care le are barca, orizontul arată deja mai roz :)



bluewave

da, pretul e interesant ( din punct de vedere electronice , daca sunt functionale).
in rest, cred ca Vasile , cu greu poate gasi un pat "prietenos", despre punte ... un pic mai greu , la timona , e riscant , capatul ghiului iti "matura" ochelarii de soare.
nici eu , nu cred ca am prea mult loc pe ea ... (skipper-ul din poza pusa de Florin , cred ca se incadraza intre 70-80kg)
barca vine doar pe apa ca si transport ...deci costuri ridicate ...
"No Whistling on Board"

Bogdan

#8
Nici ca pret nu mi se pare interesanta. Poate gratis ar fi ok. E inghesuita rau in cocpit si cu travelerul pentru scota ghiului e si mai si. Daca mergi singur s-ar putea sa fie ok, altfel e problema. Se vede clar ca e facuta pentru zona nordica unde cocpitul e mic dar si acolo se naviga vara cand temperaturile sunt ok. Nu imi dau seama daca un cocpit central poate fi "self drain".

Marieholm a facut barci foarte bune iar mai nou IF Boat  a reeditat Marieholm 26 care a fost o barca de mare succes. Pretul este 45.000 euro +TVA echipare standard cu motor inboard inclus. Certificare CE clasa B, dar m-am lamurit eu ce si cum e cu certificarile astea. Daca era vorba de Lloyd era altceva. Face banii sau nu face, habar nu am. Eu nu as da atatia bani pe o barca de 26 ft chiar daca e facuta cu simt de raspundere. Totodata nu as da banii astia nici pe Viko 35 nou, pentru ca e facut parca in cea mai mare graba si mai mult se vede prin fibra afara, daca e soare. La imbinari. Chiar ma intrebam la un moment dat cum au reusit polonezii sa faca o barca de 35 ft la pretul asta, dar am aflat raspunsul repede. Dar, haideti ca am deviat de la topic.

Cred ca un cocpit central se preteaza doar la o barca mare, de minim 39 -40ft, altfel e cam inconfortabila. Poate ca sunt eu subiectiv pentru ca nu imi plac deloc cele cu cocpitul in mijloc. Sigur, as face exceptie in cazul unui HR 43 dar ...vise.

cristizz

#9
Asta e buna?
https://www.yachtworld.co.uk/boats/1979/jeanneau-other-3212028/

Daca ti se potriveste, poti gasi un exemplar de vanzare si pe la noi.

Florio

Dacă există interes pentru velier mic (relativ) cu cockpit central, poate varianta Dehler 8,6 cc este una ceva mai bună.
Cockpit-ul este tot adunat, dar măcar nu mai e fragmentat de nimic gen traveller ori alte manevre  ;)

https://nl.topboats.com/netherlands/gebruikte-boten-te-koop/dehler-8-60

Prețul este foarte decent: la an 1981, dotări super, stare foarte bună, 12000 euro.


Bogdan

Jeanneau Gin Fizz este legat definitiv de numele Laurei Dekker, ceea ce nu e ceva neaparat rau. E o barca foarte buna dar ...necesita o tona de munca si implicit parale la greu. 79 o fi fost un an bun pentru barci dar cum o dai tot 40 si ceva de ani ies.

Dehler-ul 8.6cc e tot inghesuita. Din cate vad are doar o cabina pupa, tipic anilor 70-80, pentru ca salonul se transforma probabil in spatiu de dormit. Oricum, tot cheltuiala e ca trebuie adusa pe mare. Si cu motorul ala antic Farymann unde gasesti consumabile doar pe comanda, e cam dificil. Gasisem eu o ALPA 9.50 design Sparkman & stephens fabricatie 86 dotata cu motor din asta. Barca fusese abandonata intr-o marina din Franta ( la Mediterana) si nu mai dadeau de proprietar, asa ca marina s-a hotarat sa o vanda rapid cu 5000 euro ca sa elibereze locul. Am renuntat la idee cand mi-au dat ei lista de lucrari cu ce trebuia sa le fac la barca si motor inclusiv.


kir_gutzakis

Pana la urma, te poti gandi si  la Spray ul lui Slocum. Sunt multi care construiesc, fie firme fie in regie proprie, replici mai mult sau mai putin modificate. Parerea mea este ca greementul de yawl este mai potrivit cu un cockpit central.
http://www.kastenmarine.com/spray.htm
"Cea mai buna barca e cea pe care o ai sau daca inca nu ai una, cea pe care ti-o poti permite azi; nu pierde timp asteptand sa-ti poti lua barca visurilor. Ia-ti o barca si pleaca azi. O barca de 8 m azi e mai buna decat una de 20 peste 5 ani."-Romeo zis Skipper

cristizz

As putea sa ma gandesc ca mai exista un tip de ambarcatiune cu cockpit central spatios, dar care are cabinele babord/tribord si nu prova/pupa. Unele au chiar standing headroom in cabine.

Un exemplu: https://www.youtube.com/watch?v=iofO7izb1rw

Da nu ne zici si noua cam ce vrei de la viata?

bluewave

Viata e 'grele' cu asa ceva in dotare ...


Sent from my iPad using Tapatalk
"No Whistling on Board"