Ajutor alegere (prima) barca

Creat de charlie, Septembrie 11, 2019, 12:19:23 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

charlie

Salutari!

Am citit si invatat pana acum suficient sa stiu ca ...nu stiu mai nimic! Provoc o mica discutie, o cerere de ajutor, in incercarea de a nu porni cu stangul

Incep cu o mica prezentare si un wishlist:

Sunt din Bucuresti, cu bunici la Dunare (Teleorman) si slujba ma poarta cateva luni pe an pe malul marii Baltice (Oresund). Nu am avut contact cu apa decat ... inot sau pe feribot pana mai acum cateva luni, cand am vazut cum e cu un trawler de 50 picioare si 40 de ani vechime (din otel) si .. mi-a placut tare!

Revenind la prima barca, as vrea ceva ce pot folosi pe lacurile din jurul Bucurestiului (cernica,tei poate snagov) la plimbari de zi cu sotia si cele doua fete. Daca o pot pune si pe Dunare / Olt (curent puternic pe ambele in zona "mea") e bonus.

As vrea sa incep cu motor electric. Am posibilitatea sa achizitionez outboard la puteri "echivalente" de 6,10 sau 20 hp (echivalenta asta e declarativa, vorbim de input power electric de 4.3kw, 6.5kw la 10.5kw) in versiunea de 2800 rpm la elice. A doua varianta este cu puteri "echivalente" de 3,5,10hp dar cca 1300rpm la elice (input electric de 2.8kw, 4.3kw resoectiv 6.5kw).  As pleca de la aceste specificatii.
Inteleg ca pt un incepator singurul legal fara permis este cel marcat 5hp (1350 rpm / 195 lb cuplu static), cea mai "slaba" dintre optiuni. Dar nu e o minciuna tehnica daca pe cel de 6hp (echivalent 5-7cai in documentatie) il cer colantat cu 5 ... Sunt dispus sa iau permis inainte de barca decat sa iau o barca care sa-mi franeze entuziasmul prin performante necorespunzatoare.
 
Nu in ultimul rand sunt deschis la a cumpara, comanda sau a construii barca. As prefera aluminiu sau otel pentru viteza superioara de constructie dar greutatea probabil va cere motor mai mare ?! Daca o cumpar de gata ... fibra cel mai probabil

Ma opresc aici, si promit sa fiu mai organizat in ganduri pe masura ce imi conturez mai clar optiunile :)





Zodiac

Optiunile tale sunt chiar mai complicate decat crezi acum . Cu totii am trecut prin aceleasi framantari...care oricum nu se vor termina niciodata ;D .
Era o gluma cu masini :
Unul iese din poarta dealerului cu masina proaspat achizitionata...vede o masina care ii place mult si spune...asta va fi si viitoarea mea masina  ;D ! "
Cred ca e la fel si la barci !

La ce ar trebui sa te gandesti la inceput :
- clar bugetul alocat
- daca o lasi in sezon/total la apa sau vrei sa o plimbi/lansezi/scoti de fiecare data
- pe unde vrei sa mergi
- cu cate persoane si ce greutate
- activitatea predominanta pescuit sau plimbare
- daca nevoile presupun o barca de 5 metri , fa un efort si ia-o din prima altfel vei cumpara ''3 barci...3 motoare'' si tot la a patra vei ajunge , cu multi bani pierduti

Pe curent...Dunare , Olt , etc. nu prea ai ce face cu 5 cai .
Motoarele electrice sunt foarte scumpe , la cai echivalenti termicul il depaseste in putere pe electric . Problema principala la electrice sunt acumulatorii ...scumpi , grei si cu raza de actiune limitata .
Cu cel de 6 cai poti face inchisoare , degeaba il colantezi cu 5 cai daca pe placuta motorului scrie 6 .
Oricum motoarele de 6 castiga acel cal doar prin turatie superioara , deci calul il obtii doar daca mergi ...blana . Si cu un cal si fara un cal nu se schimba nimic spectaculos .
Tu deja vorbesti de 4 persoane cu 5-6 cai nu ai ce face .
Mai bine iti iei carnetul clasa D si apoi experimentezi cu motor de 20 , cu 5 cai nu prea ai ce experienta sa inveti , mai faci si economie . 5-6 cai sunt buni pentru o persoana si o gonflabila de 2,50 la pescuit .

Nu vreau sa te descurajez dar din cate stiu nimeni nu si-a construit prima lui barca de care sa fie multumit , costurile au depasit primele prognoze , desi pare usor...nu e si mai sunt si probleme daca ai nevoie de inmatriculare .

Spor !!

charlie

Citat din: Zodiac din Septembrie 11, 2019, 02:05:09 PM
La ce ar trebui sa te gandesti la inceput :
- clar bugetul alocat

Nu-i batut in cuie. Important este sa aiba logica, nu as vrea sa investesc intr-o barca 3000 eur sa descopar ca nu imi place si sa o dau pe 500 o luna mai tarziu. Dar ideal ar fi sa ma pastrez sub 3000 pt acest prim pas cu o pierdere controlata de pana in 30% in caz de ... nepotrivire de caracter :)


Pana sa dau de voi dragi colegi de forum plecasem la drum cu gandul de a costrui o barca de aluminiu, clasa C, rough sea design, 16 picioare la care doar materialele si licenta de executie pentru corpul neechipat sunt cca 4600eur. Ar fi iesit probabil la 16000+ echipata si motorizata corespunzator, mult peste ce imi permit pe post de "incercare" si mult peste ce se cere in Romania daca as fi vandut-o dupa. Nici macar surioara ei de doar 14ft si mult mai ieftina (material mai subtire, alt target de viteza pe mare agitata) nu face sens economic pt cazul meu (2400 materiale si licenta de executie). Am access la aparat de sudura in aluminiu f bun dar in rest doar bune intentii si vise :)


Citat din: Zodiac din Septembrie 11, 2019, 02:05:09 PM

- daca o lasi in sezon/total la apa sau vrei sa o plimbi/lansezi/scoti de fiecare data

Preferabil lasata pe apa (daca voi avea unde) dar trailerul e obligatoriu pt plimbat la tara la Dunare si inapoi pe lacurile din Bucuresti.

Citat din: Zodiac din Septembrie 11, 2019, 02:05:09 PM
- pe unde vrei sa mergi
- cu cate persoane si ce greutate
- activitatea predominanta pescuit sau plimbare

As vrea sa se simta bine pe Dunare cu 4 persoane (300kg). Plimbare  predominant spre exclusiv.


Citat din: Zodiac din Septembrie 11, 2019, 02:05:09 PM
Motoarele electrice sunt foarte scumpe , la cai echivalenti termicul il depaseste in putere pe electric . Problema principala la electrice sunt acumulatorii ...scumpi , grei si cu raza de actiune limitata .
Cu cel de 6 cai poti face inchisoare , degeaba il colantezi cu 5 cai daca pe placuta motorului scrie 6 .
Oricum motoarele de 6 castiga acel cal doar prin turatie superioara , deci calul il obtii doar daca mergi ...blana . Si cu un cal si fara un cal nu se schimba nimic spectaculos .

La motoare electrice si baterii ma pricep mult mai bine decat la barci. Am restaurat si modernizat un automobil electric din 1992 pe care l-am condus timp de 4 ani si pe care il convertesc acum la baterii cu litiu pt fica-mea, produc solar mai mult de o treime din ce consum acasa (in regim hibrid fara injectie deci ... baterii) m-as simti destul de confortabil cu propulsie electrica.
Caii declarati la motoarele electrice sunt doar estimari de marketing. Pe placuta motorului va scrie puterea de intrare (electrica) maxima ce este 4.3kw in ambele variante de motor, cel marcat ca 6cp si cel vandut ca 5cp,  cat din aceasta putere ajunge la elice depinde de foarte multi factori. Legislatia nu este facuta pt motoare electrice ce au varf de putere si de 10 ori mai mare decat cel pe care il pot sustine pe timp nedeterminat (in functie de tipul de motor).

Citat din: Zodiac din Septembrie 11, 2019, 02:05:09 PM
Tu deja vorbesti de 4 persoane cu 5-6 cai nu ai ce face .
Mai bine iti iei carnetul clasa D si apoi experimentezi cu motor de 20 , cu 5 cai nu prea ai ce experienta sa inveti , mai faci si economie . 5-6 cai sunt buni pentru o persoana si o gonflabila de 2,50 la pescuit .

Cei 5-6 cai teoretici par f putini oricum, ai perfecta dreptate, cred ca prima miscare este permis de barca ....


Citat din: Zodiac din Septembrie 11, 2019, 02:05:09 PM
Spor !!

Sa fie! Multumesc, este incurajator si ajuta mult sa gandesc cu voce tare intr-un cadru "organizat"!

charlie

Plecand invers cu gandirea ... pt un motor de 20cai electric care sa satisfaca celelalte criterii as avea nevoie de o barca eficienta la viteza medie (sa zicem 10 noduri). Am gasit https://bandbyachtdesigns.com/marissa/ ce pretinde ca rezolva acest deziderat folosind o valoare mai mica decat de obicei pt "half entry angle" (cum se traduce in termeni nautici corecti in Romana?) 

Zodiac


charlie

Citat din: Zodiac din Septembrie 11, 2019, 06:33:12 PM
Pai o ai aici deja , seamana foarte mult cu ce vrei :
https://forum.capcompas.ro/index.php?topic=2778.0

Multumesc pentru link!
Da, am admirat barca si cum gliseaza cu 3 oameni la 20 de cai dar am si citit acel post unde @Vali declara ca ... nu are motivatie sa mai faca si altele. Daca nu am inteles bine, sau mai face exceptii ... deja am deschis un post unde intreb daca e cineva interesat de o constructie la comanda si explorez astfel de directie!

Zodiac

Eu nu stiu cum ar arata barca ta construita cu 3000 de euro cand singur ai spus ca estimarea ta ar fi de 4600 de euro numai materialele si licenta . Daca mai vrei si motor electric eu nu am gasit motor electric de 2,8 kw...deci minimul pe care il vrei sub 2500 de euro...FARA ACUMULATORI care mai sunt si aia o caciula de bani ...consuma si spatiu in barca si sunt si foarte grei.
Iar colegii au spus ca o barca bunisoara construita in regie proprie pleaca de pe la minim 6000 de euro .
Si de care ai putea sa fii nemultumit .
Detin si un motor electric Torqeedo de 3 cai , care cu huse&alte imbunatatiri au dus la peste 2400 de euro pe care il folosesc la pescuit DOAR acolo unde nu am voie cu termicul .
Spre comparatie detin si un Honda de 5 cai care a costat in jur de 1400 de euro...nu necesita alte ''chestii auxiliare'' , deci mult mai ieftin .
Cu toata iubirea de natura si de eco , prefer de 1000 de ori termicul Honda , nu exista nici o comparatie intre ele la nivel de performante .
Sa nu mai vorbim de raza de actiune ! Chiar daca am luat acumulatorul mai mare si mai performant de 915 W de Litiu-Ion , la maximul turatiei merg maxim o ora si se incarca in aproximativ 18-24 de ore  :'(!
Pe cand la termicul Honda de 5 cai , cu rezervorul suplimentar de 7 litri cred ca merg incontinuu de la rasarit la asfintit....fara pauza .
Adica ''ai grija ceea ce iti doresti...ca s-ar putea sa se indeplineasca'' ;D !

Si eu cand am inceput sa ''cochetez'' cu ideea de barca am ''bajbait'' enorm in alegere de-a lungul timpului :
- in urma cu cativa ani am vrut ''un vapor'' Jeanneau de peste 7 metri ...ulterior am renuntat
- apoi m-am gandit sa-mi fac eu o barca...asa solida...ca pentru mine ;D , dupa ce am citit cateva postari pe mai multe forumuri ...iar am renuntat
- microbul...lucreaza , nu dispare ;D si dupa cativa ani am vrut o gonflabila mai mica cu motor electric
- apoi barca de aluminiu...sunt topicurile de pe forum
- apoi din nou ''vapor''
- apoi am ajuns la RIB si acolo am ramas in prezent
- dupa...nu am renuntat la gonflabila/portabila si am luat si o 2,70 cu motor electric si apoi termic

In opinia mea...ca sfaturi nu mai dau , ai urmatoarele optiuni :

- vrei repede , mergi pe o gonflabila de calitate minim medie , cu un termic de 5 cai , fara pretentii de glisare , cu care poti sa iti plimbi familia in mod decent si sa vezi in timp care e alegerea ta(asa a cam inceput multa lume) , aia ramane si cand nu ai chef sa tragi TIR-ul ;D(a se citi peridocul) dupa tine si vrei o plimbare de cateva ore pe lacurile din/langa Bucuresti
- pe termen mediu , deci pierzi clar anul asta , mergi cat mai des in targuri, expozitii , showroom-uri , porturi...faleze si vezi tot ce se poate la cheu sau in miscare si faci o alegere , mie mi-a prins tare bine , multe barci par mai spatioase in poze sau mai mici decat in poze...etc.
- daca insisti pe barca in regie proprie cu motor electric urmeaza sfaturile colegilor , aici chiar nu ma pricep , dar clar si varianta asta va dura

Si clar cat mai repede carnet , ca ...dureaza si inscrierea si scoala si progamarea la examen si pana iti vine carnetul , daca mai si inveti ;D iti ia minim cateva luni !

Spor !

charlie

Citat din: Zodiac din Septembrie 12, 2019, 01:45:29 PM
In opinia mea...ca sfaturi nu mai dau , ai urmatoarele optiuni :

- vrei repede , mergi pe o gonflabila de calitate minim medie , cu un termic de 5 cai , fara pretentii de glisare , cu care poti sa iti plimbi familia in mod decent si sa vezi in timp care e alegerea ta(asa a cam inceput multa lume) , aia ramane si cand nu ai chef sa tragi TIR-ul ;D(a se citi peridocul) dupa tine si vrei o plimbare de cateva ore pe lacurile din/langa Bucuresti
- pe termen mediu , deci pierzi clar anul asta , mergi cat mai des in targuri, expozitii , showroom-uri , porturi...faleze si vezi tot ce se poate la cheu sau in miscare si faci o alegere , mie mi-a prins tare bine , multe barci par mai spatioase in poze sau mai mici decat in poze...etc.
- daca insisti pe barca in regie proprie cu motor electric urmeaza sfaturile colegilor , aici chiar nu ma pricep , dar clar si varianta asta va dura

Si clar cat mai repede carnet , ca ...dureaza si inscrierea si scoala si progamarea la examen si pana iti vine carnetul , daca mai si inveti ;D iti ia minim cateva luni !

Spor !

Multumesc frumos pentru sfaturi! Le apreciez valoarea in primul rand pentru ca vin din experienta personala.

charlie

Revin cu forte proaspete si gandire cu voce tare: intre prima barca "direct vapor" si "gonflabila" e o lume de posibilitati :) Riscul la un build "mare" este ca devine muzeu inante de a ajunge pe apa, riscul la o barca mica si ultraportabila cumparata "de gata" este ca ma dezamageste pe apa si nu obtine suportul familiei.

In ce priveste partea cu motorul, electric de puteri "folosibile" doar import direct china. Cel de 10.5kw/2800rpm (echivalent 20cp, "sport series") costa putin peste un termic nou de 20 de cai, asta inainte de tva si taxe vamale. Baterii am deja, dar da, daca le punem si lor costul la socoteala uite cum am ajuns la dublu costului unui termic nou.  Dezamagitor ...  Unde preturile sunt ok este la cele de 1500rpm la elice, asemanatoare celor de manevra/urgenta ce se gasesc deja si pe la noi, dar cu puteri ceva mai mari. Postez un link la filmul de prezentare/ testare al chinezilor eu neavand nici un termen de comparatie ok: Film outboard electrice chinezesti

In urma raspunsurilor primite la subiectul cu constructia la comanda (multumesc colegi!) m-am mai "imbarbatat" si la ideea de constructie in regim amatoricesc chiar si placaj/fibra.

Incerc sa schitez criterii/specificatii altele decat sub 7m/20hp:

- Barca trebuie sa poata duce in siguranta si confortabil doi adulti si doi copii (4 si 14 ani) si nu are nevoie de spatii de pescuit. Deci 230kg doar pasagerii in acest moment, dar ne asteptam sa creasca acest necesar in timp, odata cu copii si cu burta lui taica-su ...
- trebuie sa poata merge atat pe lacuri de pe langa Bucuresti cat si pe Dunare (bratul nenavigabil intre Calnovat si partea Romana macar). Sotia iubeste Delta dar nu indraznesc sa o trec pe lista inca ...
- trebuie sa fie trailerabila legal dar sa poata si sta perioade prelungite in apa

Cam atat e "clar" in mintea mea deocamdata.

Si ca sa fie clar cat sunt de confuz, cat de rau ar fi sa incep cu ceva gen cabinata asta (poza este de pe un anunt olx expirat de curand):


timberland0910

Citat din: charlie din Septembrie 13, 2019, 11:52:20 AM
Revin cu forte proaspete si gandire cu voce tare: intre prima barca "direct vapor" si "gonflabila" e o lume de posibilitati :) Riscul la un build "mare" este ca devine muzeu inante de a ajunge pe apa, riscul la o barca mica si ultraportabila cumparata "de gata" este ca ma dezamageste pe apa si nu obtine suportul familiei.

In ce priveste partea cu motorul, electric de puteri "folosibile" doar import direct china. Cel de 10.5kw/2800rpm (echivalent 20cp, "sport series") costa putin peste un termic nou de 20 de cai, asta inainte de tva si taxe vamale. Baterii am deja, dar da, daca le punem si lor costul la socoteala uite cum am ajuns la dublu costului unui termic nou.  Dezamagitor ...  Unde preturile sunt ok este la cele de 1500rpm la elice, asemanatoare celor de manevra/urgenta ce se gasesc deja si pe la noi, dar cu puteri ceva mai mari. Postez un link la filmul de prezentare/ testare al chinezilor eu neavand nici un termen de comparatie ok: Film outboard electrice chinezesti

In urma raspunsurilor primite la subiectul cu constructia la comanda (multumesc colegi!) m-am mai "imbarbatat" si la ideea de constructie in regim amatoricesc chiar si placaj/fibra.

Incerc sa schitez criterii/specificatii altele decat sub 7m/20hp:

- Barca trebuie sa poata duce in siguranta si confortabil doi adulti si doi copii (4 si 14 ani) si nu are nevoie de spatii de pescuit. Deci 230kg doar pasagerii in acest moment, dar ne asteptam sa creasca acest necesar in timp, odata cu copii si cu burta lui taica-su ...
- trebuie sa poata merge atat pe lacuri de pe langa Bucuresti cat si pe Dunare (bratul nenavigabil intre Calnovat si partea Romana macar). Sotia iubeste Delta dar nu indraznesc sa o trec pe lista inca ...
- trebuie sa fie trailerabila legal dar sa poata si sta perioade prelungite in apa

Cam atat e "clar" in mintea mea deocamdata.

Si ca sa fie clar cat sunt de confuz, cat de rau ar fi sa incep cu ceva gen cabinata asta (poza este de pe un anunt olx expirat de curand):

asta ai vazut-o ? https://m.olx.ro/oferta/vand-barca-cabinata-5-m-IDcGYvm.html#position=4&page=1

charlie

am vazut-o si pe aceasta, ma tot uit pe anunturi de ceva vreme :) 

Vali

Ca sa-ti construiesti singur o barca trebuie sa ai cateva motive solide.
In primul rand sa se merite mai mult sa ti-o faci singur decat varianta de a cumpara una noua sau sh.

Eu de fiecare data cand mi-am construit, am facut-o fiindca nu m-a multumit nimic din ce era disponibil de cumparat. In afara de asta, am vrut sa obtin cea mai buna calitate, performanta, soliditate, estetica, raportat la cea mai mica greutate si o cheltuiala rezonabila. In cele mai multe cazuri am si reusit.

Daca iti faci o barca din placaj si epoxy si lucrezi cu grija, vei avea ceva superior oricarei barci de serie, dpdv al performantelor, soliditatii raportate la masa totala, plus estetica. Daca in schimb te intereseaza doar valoarea utilitara si un comportament nautic relativ mediocru, poti oricand sa-ti cumperi un sh ieftin, il mai cosmetizezi si ai o barca la gata.

Eu nu cunosc prea bine variantele de propulsie electrica despre care spui, dar nu am incredere in asa ceva, in primul rand dpdv al autonomiei. Am lucrat de mai multe ori la proiecte de cercetare pentru propulsie electrica, si conditia de eficienta este corpul multicoca (trimaran sau catamaran), plus un regim de mars exclusiv de deplasament.

Din cauza asta cred ca varianta cea mai buna e un termic ieftin si performant, montat pe o barca monococa pretabila si la glisare. Vrei si cabina, gasesti planuri din belsug pentru placaj si epoxy. Vrei sa nu-ti bati capul, iti iei o pilotina cu o drujba la spate si ai rezolvat toata ecuatia :).

Oricum, eu in locul tau as alege o barca frumoasa si performanta din placaj s&g, fiindca pana la urma barca va reflecta personalitatea ta. De exemplu, mie imi place foarte mult aceasta barca, tot de la bandbyachtdesign.com: http://bandbyachtdesigns.com/ob-20/. Nu e cea mai simpla varianta de constructie, dar e o barca foarte performanta si cu o estetica deosebita.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

charlie

Ca de obicei punctul pe i:  "...sa se merite mai mult sa ti-o faci singur..." In cazul meu este placerea de a construi cea care m-ar motiva mai degraba decat un rezultat final superior pietei (pe care oricum nu sunt capabil sa o evaluez).

Da, OuterBanks 20 este suuuuuperba. Mi-e un pic frica sa pornesc la prima constructie cu ceva atat de mare! De aceea aveam pe lista Eco 18, o constructie oricum nerecomandata incepatorilor dar care nu implica lucruri de genul "side planking uses the Ashcroft method" :) Insa daca ma pot baza pe sfaturile colegilor cu experienta si eventual si o mana de ajutor acolo unde m-as putea bloca ... poate nu e imposibil

Visez cu ochii deschisi deja :)

Vali

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

charlie

Proiectele de la boatcentral sunt ieftine, cu study plan gratuit dar in general vad ca recomanda puteri "minime" ceva mai mari decat pe modelele de la b&b.

Are de-a face cu viteza de croasiera luata in calcul la proiectare sau e ceva ce imi scapa? La c17 in particular nu dau o plaja de puteri ci spun simplu 50hp....