ABC- ul navigatiei cu panze.

Creat de gadiel, Noiembrie 22, 2011, 09:44:05 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 5 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Rumpi

Sunt destule filmulete pe net. Problema poate ca e pentru cei care nu stiu limbi straine. Ai dreptate cu promovarea afacerii, insa asta e problema bisnismanilor din domeniu. Daca nu vor mai multi clienti ce sa le faci?

La reguli exista intre timp ilustratii gata laminate pe care ti le poti lipi in barca sau acasa pe pereti ca sa nu uiti sau sa le compari rapid cu situatia. La veliere nu e o problema, lucrurile de obicei se desfasoara incet si ai timp destul.

Ce am vazut afara si ar fi util si la noi ar fi cursuri dedicate anumitor aspecte, eventual facute direct cu barca proprie. De exemplu cursuri de acostare si manevre in spatii inguste, de ancorare, spinnakere, etc. Anumite barci au particularitatile lor mai ciudate, de exemplu chilele lungi sunt nasoale la masina inapoi (e distractie sa andochezi cu una intr-o marina box ingusta), andocarea "romano-catolica" cu ancora si pupa la cheu, ridicat si folosit spinnaker simetric pentru prima data. Pentru skipperi fluviali de la noi ar fi interesanta probabil si plecarea de la cheu cu vant si curent. Toate astea pe barca proprie sau una similara daca se poate. Astea sunt cele mai populare si utile cursuri, volta in vant si sub vant, reglarea velelor si carmitul cat de cat (mai sinuos asa) se invata intr-o zi cu vant cat de cat. Restul face practica, cu timpul devi mai bun.

MBG

Ca tot veni vorba despre scolile de yachting de la noi si particularitatile lor: oare "pe afara" scolile de acolo isi fac reclama spunand sus si tare ca isi invata cursantii sa faca "parcari" cu prova,pupa,bordul?( pt cine nu crede sa consulte ofertele de site al scolilor de profil si o vor gasi si pe cea care ofera "parcari")
LIfe is to short to stay on the dock!

Rumpi

"Pe afara" scolile ofera adesea curs numai de manevre. "Parcari" de toate felurile (ponton, cheu, ancora ), plecari, sosiri, folosit springuri, etc. Sunt foarte populare la skipperii de charter care inainte sa plece in concediu stau un weekend sau doua la curs si fac numai asta.
Din cate stiu la noi cursul de "manevra navei cu vele" nu e standardizat, asa ca instructorii autorizati te invata ce si cum cred ei ca e mai bine. E absolut indiferent ca faci cursul pe o iola sau pe barcul Mircea, stampila e la fel ca sa primesti "S"-ul in permis.
Eu sunt adeptul cursurilor individuale facute pe barca ta sau o barca similara cu cea cu care vrei sa te dai. Dau aici exemplu fosta mea barca pentru ca e destul de extrem: greutate medie, chila "lunga" (de fapt un hibrid de tranzitie), carma atasta chilei cu echee, inboard diesel de 13CP cu elice nepotrivita (de la motorul initial de 30CP pe benzina). Andocarea se putea face in doua feluri: ori cu viteza mare sa mearga carma apoi masina maxim inapoi ca sa opresti in boxa (fostul proprietar facea asa si daca ar fi gresit ceva la manevra rupeam si barca si docul), ori frecand de zeci de ori masina inainte si inapoi accelerand puternic (acceleratia minim la jumate) asa cum faceam eu. Plecarea din boxa era ori cu viteza (fostul proprietar) ori cu springuri (eu). In schimb barca avea profil jos (urcam in barca de pe ponton fara treapta sau scara) fiind de aceea destul de insensibila la vant travers si nu trebuia sa fiu foarte atent la acest aspect. Orice curs as fi facut daca nu era pe o barca cu caracteristici similare tot acolo eram. Adica stiam teoria cu "elicea te invarte" si atat. Cunostintele acumulate pe o barca cu plan lateral divizat care se invarte pe loc nu ar fi servit la nimic.
Pana la urma orice scoala isi adapteaza cursurile dupa cerintele locale. Americanii de exemplu nu invata aproape niciodata manevra de andocare cu pupa la cheu si ancora la prova pentru ca la ei nu se foloseste. In Mediterana e invers, aproape niciodata nu o sa folosesti manevra de andocare in lungul cheiului. In Marea Neagra si in Mediterana cunostintele despre maree si navigatia aferenta poti sa le ignori linistit, dar exista zone in care fara ele esti pierdut.
Eu personal judec in felul urmator: daca vreau doar mentiunea in permis pot face orice curs dintre cele acreditate. Daca sunt skipper de charter o sa aleg cursul care imi ofera cunostintele necesare pe o barca similara cu ceea ce voi dori eu sa inchiriez in mod normal si in mod ideal o sa fac si un curs intensiv de manevre. Daca am barca proprie o sa platesc instructorul sa fac cursul pe barca mea cu echipajul meu normal.

pelicanul

Din umila mea experienta nu exista doua acostari sau plecari identice, chiar daca sint facute cu aceeasi barca, in acelasi loc. Vintul bate de fiecare data altfel (roza vinturilor are 360 grade :) ), valurile sint de fiecare data altfel. Barcile sint intotdeauna capricioase si mofturoase, unele mai mult altele mai putin. Nu degeaba englezii folosesc pronumele "she" pentru ele. Dar asta face parte din farmecul lor si de asta, odata ce ai prins microbul nu mai scapi! :)
Ceea ce inveti la scoala, sau din carti, sau de pe youtube trebuie completat cu multa, multa practica. Un marinar de week end ca mine, care mai face si pauza completa vreo sapte luni, nu va ajunge niciodata sa manevreze barca la fel ca un lipovean care face asta zilnic, vara / iarna, de cind s-a nascut. Desi mai gresesc si ei... :)
Si din acest punct de vedere trebuie sa ne dorim cit mai multe iesiri pe apa.

Captan

Nicushor, vezi ca vin spre casa, vorbim la un shpritz de vara care se apropie. Planuri ceva?

DoiNomazi

Banuiesc ca o sa radeti ca de o idee nepotrivita, dar mie imi pare interesant si atragator sa inveti "din mers", direct pe barca, cu vele, sau cu motor, fara nici o teorie si instructie anterioara.

Dezlegi barca si pleci spre orizont. Riscant? Probabil, dar zau ca are farmec... :)
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

Vali

Asa am facut si eu, si prieteni de-ai mei in anii 90, cand nu exista nimic pe parte de scoli de vele etc, iar singura informatie erau cele 2 carti - Sportul Velelor de G. Nour si Yachting de sotii Butucaru. Am mai facut si belele, dar nimic grav.
Importanta e totusi o minima pregatire teoretica, o doza de bun simt si precautie, plus buna pregatire a barcii, si incet-incet experienta vine de la sine.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gadiel

https://www.facebook.com/Yachting-Club-Tarnita-416095341811597/?fref=ts
uite ce am gasit in apropierea mea , Tarnita este un lac mai micut decar Lacul Belis ,dar o sa merg pana acolo sa ma conving si sa vad cu ochii mei.

gadiel

Sunt convins ca asa o sa fac si eu , iau velierul, il pun pe apa , ma urc la bord , ma rog la Dumnezeu si plec  , tot invat eu cumva..............

gadiel

Salut , Se zice ca nu mai e voie cu barca pe lacul Belis , daca e asa cum spune gura lumii o sa fie ciudat ca nu am chiar unde sa pun o vela in Transilvania.

gadiel


gadiel


pelicanul

Nu are de ce sa nu functioneze!  :) Nu se vede prea bine in poze unde e derivorul, in rest totul pare OK! Asteptam poze de la prima lansare la apa.

De uinde ai canoele alea asa mishto?

Florio

Citat din: gadiel din Septembrie 16, 2016, 01:57:10 PM
Sper sa fuctioneze.

Foarte dragut catamaranul :) .
De functionat o sa functioneze chiar bine, daca ati avut grija sa calculati unde vin centrul de efort al velei si centrul de rezistenta laterala.
La cat de lata e constructia, putea sa primeasca si mai multa vela (asta chiar si asa, ochiometric :)

gadiel

Am folosit ce am avut prin preajma , asta e cea mai mare vela pe care am gasit-o second hand.Si eu astept sa o probez , instalatia o sa plece pe Dunare cu un prieten de al meu care s-a ocupat de fapt de constructia propriuzisa , apoi o sa o iau si eu apoi o sa ma dau cu parerea.