Izvor 11 - un catamaran romanesc. Proiectul

Creat de gvincentiu, Decembrie 19, 2011, 08:10:22 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 7 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Mihaif99

Citat din: Cosmineloo din Ianuarie 07, 2014, 08:17:30 PM

........
Ceea ce vreau eu este o strutzo-camila. Stiu! Am in cap o forma de coca pt un cat care sa suporte si incarcaturi mari cu cresterea cat mai mica a pescajului.......


E mult adevar in spusele de mai sus ;)

Vali

Citat din: Cosmineloo din Ianuarie 07, 2014, 08:17:30 PM
Am in cap o forma de coca pt un cat care sa suporte si incarcaturi mari cu cresterea cat mai mica a pescajului. Dar ne mai gandim.

Cea mai buna forma a operei vii pentru conditia de mai sus e corpul tip "dory, adica fund plat si borduri oblice, ca la Janus-ul 22 al lui Woods din filmele de mai inainte.

Sa nu uitam insa ca avem 2 cerinte care se cam bat "cap in cap": pentru performante bune avem nevoie de un raport maxim Lwl/Bwl, deci latime la plutire minima, dar pentru suficient confort interior avem nevoie de latime cat mai mare in cabina. Aici e nevoie la maxim de arta compromisului.

Citat din: Cosmineloo din Ianuarie 07, 2014, 08:17:30 PM
Nu as refuza 3 metri latime... Dar stim toti ca ce e mare se plateste. "consacratii" nu au problemele noastre cotidiene si nici clientii lor. Cred ca un brainstorming ar da cateva idei realizabile. Totul se rezuma la tema de proiectare. Eu unul am prea putine cunostinte in hidrodinamica si matematica si folosirea softurilor din domeniu. Probabil ma pricep la altceva. Probabil. Cu siguranta ai inteles ce vreau eu. Spune-mi te rog care ar fi raportul ideal lungime/ latime pt un cat velier?  Voi studia link-urile.... Si voi mai bate campii......

In pdf-ul lui Terho Halme se specifica raportul optim lungime totala / latime totala, astfel ca stabilitatea longitudinala si cea transversala sa fie cat mai apropiate. Pentru a obtine acest rezultat, avem nevoie ca distanta dintre axele de simetrie ale corpurilor catamaranului sa fie aproximativ jumatate din lungimea la plutire a barcii.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Cosmineloo

Aveti cuvantul meu de onoare ca nu pricep nimic. Dar cum "noaptea e un sfetnic bun" probabil ca nu voi pricepe nimic nici dimineatza. Am citit cu un procent mare de atentie link-urile recomandate de Vali. (ar trebui sa leg de pat doi copii sa citesc cu 100% atentie). Am constatat ca este recomnadat ca un cat sa fie de doua ori mai lung decat lat.
Daca vorbim de o lungime de 7m, se impun 3.5 m latime. de unde rezulta ADIO catamaran simplu. Mergem pe evantaie etc, etc, etc. Ma voi orienta atunci la varianta 2.5 latime si 5.5 lungime. Stiu, exista la sfert de pret monococi la aceleasi dimensiuni. Si ce? Aragaz, dus, wc etc nu cred ca sunt impetuos necesare. problemele legate de marinele romanesti cred ca le stim cei mai multi, la fel cum stim cate plaje frumoase exista. (Am avut ocazia sa zbor cu un mic avion din Constanta pana in Delta, pe tarmul marii). s-a gandit cineva la "beach cat"? Americanii sunt entuziasti in privinta lor.
Deci, tema de proiectare, beach cat, maxim 2.5 m, cu cabina, fara paturi, bucatarie etc, deplasabila atat cu vele cat si cu motor.

Vali, am dat peste barca desenata si construita de tine, unde sper ca ai reusit sa impaci si capra si varza adica si catargul si motorul. cred ca aceeasi poveste este aplicabila si unui beach cat.

Astept reactii constructive!

Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

Vali

Cosmin, cel mai bine ar fi sa avem odata posibilitatea sa povestim "live", sigur vei intelege tot ce ai nevoie.
Vizavi de un cat de 2,5 pe 5,5 metri, am un bun prieten care si-a desenat singur asa ceva, pentru constructia din placaj. Modelul a fost Jarcat-ul mic.

Cred ca un cat mic compact si cabinat ar fi un pocket cruiser excelent pentru ape interioare, poate si pentru mare, depinde de clasa de navigatie pentru care il proiectam. Ma gandesc ca fundul plat i-ar da pescaj mic, foarte necesar la trecerea peste pragurile de nisip care preced plajele litoralului nostru, cand se vine din larg.

Pe de alta parte, mai sus s-a discutat si despre power-sailer cat, adica un cat cu vele care se poate deplasa si in (semi)glisare la motor. Asta mi se pare mie smecheria cea mai smechera :P, adica sa glisezi cu un cat cum nu poti cu o mono (decat daca e Mac 26, dar care la vele are peste juma'de tona de apa in tancul de balast).

Cea mai sensibila treaba mi se pare alegerea "bridgedeck clearance", adica inaltimea platformei dintre corpuri fata de apa. Cred ca aici tot de la Jarcat ne vom inspira. Prima chestie care imi vine in minte vizavi de treaba asta e ca Jarcat are si fund plat, si e si foarte usor, fiind facut din placaj. O barca similara exclusiv din fibra sigur ar fi semnificativ mai grea, ceea ce ar reduce si clearance-ul, si capacitatea de incarcare, si performantele. Cam atat pentru moment, am sa revin :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Rumpi

 Din putul gandirii am extras la repezeala:

http://slidercat.com/blog/wordpress/?page_id=2

eastersail1.avi

si mai sunt asemenea nu-i bai, are balta peste.

Sau poate vrei mai degraba asa ceva:

Can Your Trimaran Do This?

sau varianta cu aragaz si wc, un pic mai pretentioasa la constructie pentru aia care nu vor sa stea la cort:

Corsair Marine - Trailer to Sailor. Putting the trimaran into the water.

exista si ce vrei tu mai mare da habar n-am cum sa pui mana pe asa ceva:

Part 1- Gougeon 32 Catamaran 1991 Promo

Mihaif99

@ Vali

Pai d-aia imi place mie KD650

http://www.ikarus342000.com/KD650page.htm

1- e remorcabil, si se preteaza ma montare in mai putin de o ora incluzand rig-ingul
2 Catargul ccela mic, care a) se monteaza imediat,  b) e ieftin.
   Sa-l intrebam pe Florio cat ii ia sa righeze Mac-ul?
3 Bridgedeck clearance are cat cuprinde
4 Are pescaj redus pentru ca nu are daggerboards
5 Faptul ca nu are nacela pe mijloc, e super la un demoontabil Daca ii adaptezi o podea solida in loc de trampolina centrala, si un sistem cu o copertina sau cort pe mijloc (care sa ofere acces in flotoare) ai un catamaran spatios cu acomodari imparatesti, ca nici un alt catamaran foldabil. Doi adulti, cu 1-2 copii isi pot petrece vacanta pe el.
5 Dar nu in ultimul rand e performant
6 Planurile au un pret mic, Constructia este relative simpla si numarul de ore de cosntructie este foarte decent.  Materialele sunt si ele comune, si relative ieftine.

Nu cred ca exista un velier mai versatil in clasa respectiva.  Acum, doar daca ar fi de vanzare, pentru ca nu ma vad construindu-l.  Cel putin nu in perioada asta

Vali

Sa stii Mihai ca eu am o retinere fata de cat-urile cu flotoare asimetrice, dpdv al navalistului de bazin. Asta deoarece, dpdv strict teoretic, rezistenta de val ar creste din cauza curburii mai pronuntate dinspre interiorul flotoarelor. Creste atat valul de interior, cat si interferenta valurilor dintre corpuri.

Cred totusi ca, in practica, treaba nu sta chiar rau, altfel n-am vedea deloc cat-uri asimetrice. Eu totusi raman fan devotat al lui Richard Woods, care are barci foarte performante, exclusiv simetrice, cu calitati marine superlative, si care se construiesc rezonabil de usor si economic.

Posibil insa ca barca neamtului - KD 650 - sa fie un loz castigator. E si suficient de seaworthy, si are cam toate calitatile pe care le-ai subliniat si tu. Singura problema e ca la noi experienta pe multicoci mici cabinate e cam nula, si nu avem cum sa tragem vreo concluzie, decat vizionand ce gasim pe net. Trebuie sa sparga cineva gheata, ca sa avem si rezultate practice la care sa ne raportam :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gvincentiu

Eu as sparge gheata cu un Jarcat 6: suficient de usor pentru o berlina, poti sa-l cari tot continentul, doua trei persoane, bun pentru DD si Marea Neagra iar daca aussie il folosesc costier in ocean, merge si pe Mediterana.
Loc de buda, aragaz, chiuveta, cu un tendar poti sta la plaja fie la ancora, fie ... pe plaja. O sa ma informez despre inregistrarea la capitanie a ambarcatiunilor in regie proprie, sub 7 m, sa avem si noi o tidula ca apartinem unei tari si avem un port de origine. Ma rog, asata cu portul poate fi interpretabila...
In 1-2 ani ma apuc de el. Asta mi se pare cel mai potrivit pentru Romania si zona noastra. Repet: nu avem experienta, facilitatile, conceptia de Blue Water.
Inca as mai pune pe flotoare lui 2,3 mp de fibra de carbon chiar daca e 45 euro/mp. Sau ar merge pe doua coji de fibra pe care as pune frame-urile, ca la Spirited Design, Stow_Away, cu o minichila incastrata. Asta te arunca mult in fata, pe timpul constructiei. Il faci direct in pozitia de lucru. Mi-a zis mie Vali odata ceva .... :)
Deja ce trece de o tona si 7m, e riscant si ca pret si ca constructie si ca exploatare. Am renuntat sa visez la ceva mai mare deoarece nu se merita inca (sigur nici pe viitor) o asemenea investitie si timp pierdut.
Ganduri bune !

Mihaif99

Citat din: Vali din Ianuarie 14, 2014, 10:20:04 PM
Sa stii Mihai ca eu am o retinere fata de cat-urile cu flotoare asimetrice, dpdv al navalistului de bazin. Asta deoarece, dpdv strict teoretic, rezistenta de val ar creste din cauza curburii mai pronuntate dinspre interiorul flotoarelor. Creste atat valul de interior, cat si interferenta valurilor dintre corpuri.

Cred totusi ca, in practica, treaba nu sta chiar rau, altfel n-am vedea deloc cat-uri asimetrice. Eu totusi raman fan devotat al lui Richard Woods, care are barci foarte performante, exclusiv simetrice, cu calitati marine superlative, si care se construiesc rezonabil de usor si economic.

Posibil insa ca barca neamtului - KD 650 - sa fie un loz castigator. E si suficient de seaworthy, si are cam toate calitatile pe care le-ai subliniat si tu. Singura problema e ca la noi experienta pe multicoci mici cabinate e cam nula, si nu avem cum sa tragem vreo concluzie, decat vizionand ce gasim pe net. Trebuie sa sparga cineva gheata, ca sa avem si rezultate practice la care sa ne raportam :).

Adevarul e e ca orice tii in apa creaza drag, inclusiv daggerboards, chile samd.  Asa cum zici, trebuie testat in practica. Mie imi place mult idea amenajarii cu doua flotoare locuibile, cu intrari pe lateral. Mi se pare cea mai eficienta la catamarane foldabile. Daca adaugi un cort sau o copertina in mijloc, ai dintr-o data, foarte mult spatiu.
Forma amenajarii cabinelor la Kohler e si ea foarte misto - flotorul, La opera vie e flotor curat, fara compromisuri, proiectat sa fie cat mai eficient apoi se lateste in zona operei moarte ca sa creeze acomodarile.


Cosmineloo

Jarcat 5 sau 6 cred ca e cea mai buna alegere pentru mine cel putin. Cred ca ar trebui redesenate flotoarele pentru "tras pe plaja"  si adaugate niste redane macar pentru un semiglisaj. Dar la capitolul redane voi privi din public. Nu e batut in cuie Jarcat dar......
Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

Vali

Fara sa vorbesc cumva in numele altcuiva, poate ar fi o idee sa iei legatura cu colegul de forum Mihai, care a desenat deja asa ceva. Si eu, si Vince am vazut barcuta, si ne-a placut mult. Totusi, singurul care poate confirma o eventuala colaborare e Mihai, care de obicei intra mai rar pe forum. Ma gandesc ca daca s-ar pune mai multi entuziasti la treaba, ar merge treaba mai repede.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

Citat din: Mihaif99 din Ianuarie 14, 2014, 10:00:50 PM


2 Catargul ccela mic, care a) se monteaza imediat,  b) e ieftin.
   Sa-l intrebam pe Florio cat ii ia sa righeze Mac-ul?


Am mai atins subiectul in cateva topicuri.
In mod normal, ridicarea arboradei e deosebit de simpla, iar armarea intregii barci ar trebui sa ia sa zicem, o ora.
Dar asta pentru cine are dotarea standard a MacGregor-ului.

Daca in plus de asta ai un roll-foc, un sistem Lazy Jack, ai in dotare si un spinnaker sau gennaker, catargul sustine o antena radio, un indicator de vant, etc... toate astea implica niste surubareli in plus, o greutate extra care cere bagare de seama la manevrare, niste noduri, niste parame, scripeti si linii in plus, reglaje .
  Facand asta de unul singur, eu ma descurc in doua ore, cu tot cu verificarile de rigoare. Nu pare cine stie ce, insa prefer sa o fac o singura data pe an :) . Prea ma framanta incertitudinea vreunui lucru uitat sau a unei piese pe care o pot pierde la transport din cauza vibratiilor, ca sa nu mai spun de necesarul care se ia in barca (noi facem calatorii mai lungi, care inseamna bagaje si accesorii multe) .
Ma puteti crede pe cuvant ca in barca am accesorii si bagaje cat intra intr-un mic apartament.
  Odata lansata barca la apa , totul devine simplu, la fiecare calatorie ne luam doar cateva haine si hrana de baza. Restul ramane in barca, tot sezonul, pana in noiembrie cand o scoatem si facem operatiunea inversa: dezarmarea :) .

bluewave

"No Whistling on Board"

Cosmineloo

Citat din: Vali din Ianuarie 17, 2014, 11:27:58 PM
Fara sa vorbesc cumva in numele altcuiva, poate ar fi o idee sa iei legatura cu colegul de forum Mihai, care a desenat deja asa ceva. Si eu, si Vince am vazut barcuta, si ne-a placut mult. Totusi, singurul care poate confirma o eventuala colaborare e Mihai, care de obicei intra mai rar pe forum. Ma gandesc ca daca s-ar pune mai multi entuziasti la treaba, ar merge treaba mai repede.
Atunci asteptam un semn de la Mihai daca e interesat!
Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

Vali

Ok, povestesc in seara asta cu el, si apoi scriu pe forum.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau