Barca PERFECTA pentru Delta

Creat de Pupezica, Septembrie 29, 2012, 03:26:48 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Pupezica

Acum, ca am respectat regulile de "introducere" (traducere grosolana din engleza  :) :) :) ) specifice Capcompas ... sa purcedem la treaba. Am discutat cu Vali pe Barcaholic si am hotarat sa incep acest post pe Capcompas, in vederea realizarii primului dintre proiectele mele enumerate in zona "sa facem cunostinta"... si anume "Barca Perfecta pentru Delta". Dar sa o luam cu inceputul...

Asa cum am spus, am castigat ceva experienta in acesti ani de cand bantui Delta legat de ce-ti trebuie ca sa faci genul de ture pe care le fac eu. Sa definim un pic... "ce fac eu": mie nu-mi plac canalele mari, navigabile decat pentru acces si / sau retragere de urgenta, imi plac in schimb japstele, canalusele in stuf, locurile neumblate, Delta salbatica si fara turisti, locuri greu accesibile, labirinturile de stuf, intr-un cuvant, zonele tzumbucarite (cuvant propriu...  :) :) :) )

In prezent "man" (asa cum m-a caracterizat un coleg de pe Barcaholic  ;) ) o barcuta Delta Lux de la Spat cu un motor Mercury de 100 CP. Si dpdv al turelor, "am ridicat-o sus, foarte sus", adica am fost in locuri in care putina lume a fost, fara ghid, in doi, eu si... Pilotul. O parte din turele mele sunt descrise amanuntit pe Barcaholic, in cadrul postului "Barcuta mea gonflabila de la Decathlon". Cand am cumparat barcuta nu stiam nimic despre barcute, dar am avut noroc. Pupezica (pentru ca asa o cheama pe barcuta  :) ;) 8)) este foarte buna, o barca robusta si simpla de sorginte romaneasca. Ea vine dupa folosirea intensa a unei barcute gonflabile de la Decathlon, ca sa lamurim titlul postului de pe Barcaholic. Dar... exista un "dar". Anumite lucruri le-am rezolvat singur, prin "atitudine" si organizare... Dar nu ar fi bine, oare, sa le ai "la gata" sau "la mana"... ?Va explic imediat.

Cand am cumparat barcuta, am citit pe site: Motorizare maxima... 115 CP. Asa ca am cumparat un motor Mercury de 100 CP. Bun, fiabil... dar GREU. Pupezica statea pe apa foarte apupata. La inceput, lipsit de experienta, ingramadeam toate "lucrurile" in chesonul din spate si in spatele scaunelor centrale. Rezultatul: ca sa glisez, urcam Pilotul pe prora Pupezicii ! Si abia glisam ! Cand domnii (somnii  :) )de la Spat au scris "maxim 115 CP" s-au referit la putere nu la greutate, stiut fiind ca motoarele in 2 timpi sunt mult mai usoare decat cele in 4 timpi ! Ori Mercury-ul meu este in 4 timpi si nu are decat 181 de Kg ! La o barcuta care are cca 350 kg... Asa ca rezultatul "Pupezica sta apupata si abia gliseaza" era previzibil pentru oricine ar fi avut un pic de experienta... Pentru mine n-a fost, dar... am rezolvat. Citind pe site-uri, printre care acesta si Barcaholic, am aflat ca trebuie sa gasesc o metoda sa... echilibrez Pupezica. Si exact asta am facut. Am "mutat" in chesonul din fata rezerva de apa "obligatorie" - 1 bax de apa plata (6x2=12 Kg) - rezerva de benzina "obligatorie - 2 canistre de 20 L cu benzina (2x20=40Kg) - o geanta cu acareturi, scule, lanterne, baterii si alte alea (cca 10 Kg) la care se adauga funii si alte accesorii, rezultand aproape 80 Kg puse-n prora. Rezultatul a fost spectaculos: Pupezica glisa in 2-3 m fara sa mai cocot Pilotul in prora  :) :) :) Acum ma intreb: daca "barca perfecta pentru Delta" ar avea in prora un cheson special in care sa incapa 2-3 canistre de benzina pe care oricum le cari ??? Nu ar fi bine ???

Un alt aspect - cabina. Am intrat intr-o tura pe Lacul Iacub. Si n-am mai putut sa ies ! Si a inceput si furtuna... Daca as fi avut pe barcuta o cabina mica, bine chivernisita si gandita, cu primus, nu masina de gatit, poate si cu o mini-chiuvetica si cu o rezerva de apa rezonabila, in care sa te poti adaposti de vremea rea, dar nu chinuit, cat de cat confortabil, poate nu m-as fi stresat atat. Insa, perspectiva de a petrece o noapte, pe furtuna, pe apa mica, sub prelata Pupezicii nu m-a incantat de loc, asa ca, duap o lupta de peste 4 ore, am iesit din Iacub.

O alta chestie simpla.. care mi s-a intamplat pe Draghilea... Draghilea este un canal infernal, cel putin cu 20 de "blocaje", unele dintre ele fiind cele mai dificile pe care le-am trecut in Delta. Si am ramas suspendat cu Pupezica deasupra a 2 trunchiuri puse in "X". Am iesit pana la urma cu ghiondirul, facand balans cu barca, cu Pilotul ba in prova, ba in pupa. Dar a durat si a fost epuizant. Daca aveam un vinci pe barca, faceam pe dracu'n patru sa ajung la mal, legam Pupezica de un copac si Pilotul ar fi iesit cu o singura mana invartind vinciul ! Bine ca am iesit, totusi...

O chestie vazuta pe un site american - ancora fixa. Mi se pare o gaselnita extrem de utila, mai ales in ape mici. Chiat daca ai valuri, cobori 2 tije solide (ori 2 in pupa, ori una in prora si una in pupa) si le infigi in mal, unde ancora nu tine, si stai acolo. Inteligenta chestie, de la pescuit pana la stationare .. nedorita.

Nu mai continui... Ideea este ca, toate aceste "needs" se pot pune pe o barca de m inceput, plus caracteristici tehnice adecvate.

Ceea ce intentionez eu cu acest post este sa parcurg cele 3 etape ale constructiei unei barci: (1) Analiza, realizarea practic a unui "Caiet de Sarcini" care sa stea la baza proiectarii, (2)Proiectarea, trecand prin lungul chin al "invatatului" intru-cat nu am nici un fel de experienta in acest sens cu barcile si (3) Realizarea efectiva, constructia barcutei perfecte pentru Delta, lucru la care iarasi nu ma pricep dar vreau sa invat... toate aceste etape sper sa le parcurg cu impreuna cu voi si mai ales cu ajutorul vostru, noii mei colegi de pe Capcompas !

Intr-o perspectiva mai larga, avantajul acestui post consta si in faptul ca cei care-l vor citi vor invata ceva, macar sa nu mai fie pacaliti de vanzatorii de barci care, in momentul vanzarii, nu-i intreaba (ca in reclama cu Matache Macelarul si muschiul tiganesc  :) ;) :D ) "Ce vrei sa faci cu ea ???"

Ca o poveste, cand mi-am cumparat primul jeep, prin '96-97, nu mai stiu, am fost sa aleg un jeep la moda. Vanzatorul, foarte corect, m-a intrebat cum vreau sa-l exploatez... I-am spus, s-a luat cu mainile de cap si m-a trimis la plimbare, sa-mi iau Jeep !

Sa incepem cu prima parte... Analiza. Prefer sa scriu direct, chiar daca nu va fi ordonat, decat sa scriu in Word si sa "ordonez", apoi sa postez. "Organizarea" informatiei o vom face impreuna, dupa definitivarea acestei etape...

Caracterizare generala: Barcuta cabinata cu motorizare optima de 100 CP
Apa sub chila si vant din pupa !!!

mario38

capitolul I paragraful 1 alineatul a ; - COCA ... fundul plat  , prova joasa , bordul liber mic , acoperisul cabinei pliant in inaltime , cuplu maestru situat in prima jumatate , la 40-45 % din lungime de prova

Vali

Bine ne-am regasit pe aici Pupezica, si большое спасибо pentru deschiderea acestui topic interesant :).

Dupa ce am discutat ieri la telefon, am pus cateva caracteristici initiale ale barcii din topicul de fata, pe care in timp poate le vom mai modifica daca va fi nevoie:

1. unghiul fundului la prova, cupla maestra (mijlocul barcii) si pupa - optimizat pentru : un comportament bun pe valuri, o glisare eficienta, si pentru a sari usor peste bustenii scufundati.
2. corp realizat din fibra de sticla, cu osatura cat mai sanatoasa, care sa preia socurile loviturilor (in)voluntare , preluate de fund sau bordurile laterale.
3. o asieta (inclinare longitudinala a barcii) potrivita la echiparea cu motorul Mercury de 100 de cai si 181 kg.
4. o mini-cabina potrivita pentru 2 persoane, pentru adapost si un minim de confort la ture mai lungi.

Am sa incep in postul de fata cu cateva considerente despre formele corpului:

- La prova intotdeauna e bine ca unghiurile - si la linia de plutire, si in sectiune transversala - sa fie cat mai ascutite, bineinteles in anumite limite. Conditia aceasta e de obicei indeplinita mai mult sau mai putin la barcile glisoare. Un exemplu care mie nu mi-a placut e Alfa Super de la Spat, care-si loveste tare prova la valuri, din cauza unghiului transversal prea obtuz. Totusi, noi ne putem hotari la o valoare care ne convine, pentru taierea cat mai buna a valurilor si rezistenta minima la inaintare.

O alta problema de dezbatut la zona prova este deflectarea stropilor, adica tipul de strake-uri (trepte, clinuri), numarul si pozitionarea lor, plus unghiul de "evazare"al operei moarte (bordul barcii din afara apei). Ca o mica paranteza, si imi cer scuze maxime pentru mentiune, fiindca voi scrie despre o barca facuta de mine, am observat ca unghiul prova si cele 2 strake-uri de la gurna, plus treapta de la copastie s-au comportat foarte bine la barca pe care am construit-o si pe care o am la avatar. Mai multe ne poate spune colegul Mihaif99, care a supus barca la tot felul de incercari, inclusiv navigatia pe mare pe valuri mari. Am constatat astfel ca nu stropeste deloc, nici la glisare, nici la deplasament, decat daca se intra tare in valuri cand vantul e puternic, care vant aduce stropii inapoi in barca, lucru valabil cam la toate barcile.

Bineinteles ca exista multe tipuri de configurare a zonei prova, le intalnim zilnic la barcile cu care ne intersectam pe balta, dintre care mie unul foarte eficient la deflectarea stropilor, dar si destul de greu de construit mi se pare prova cu bordajul concav. Este insa destul de rar intalnit, si de obicei la barci cu design mai vechi sau barci noi cu tenta retro.

Parcurgand in continuare lungimea barcii, avem de ales cu foarte mare grija unghiul la cupla maestra (mijloc) si la oglinda, din urmatoarele motive:
- de unghiul la cupla maestra, lungimea barcii si latimea la oglinda depinde motorizarea maxima pe care o putem instala pe barca - procedura si calculele sunt descrise in standardul industrial ISO 11592
- la barcile glisoare, in majoritatea cazurilor unghiul fundului (deadrise) la cupla maestra e acelasi cu unghiul la oglinda, jumatatea imersa pupa a barcii fiind deci prismatica. Din aceasta cauza, avand in vedere cerinta de fund cat mai plat la oglinda, pentru a se putea sari peste bustenii in imersie, avem de ales intre 2 solutii:
a) alegem un unghi mai obtuz la oglinda si unul mai ascutit la cupla maestra, obtinand un deadrise regresiv (warped bottom), sau
b) alegem acelasi unghi (mai ascutit) pentru amandoua zonele, pierzand putin la stabilitatea in stationare si la "saritul bustenilor", dar castigand la comportamentul la val.

Acum o saptamana la Sf. Gheorghe am vizionat impreuna cu Mihaif99 si Tudor un filmulet pe net despre o barca ruseasca incredibila, facuta din aluminiu, care avea exact deadrise regresiv (am sa-i contactez pe baieti sa ne furnizeze linkul). In urma vizionarii filmuletului, mi-am dat seama de un lucru interesant la acest tip de coca:
- chiar daca se spune ca valoarea rezistentei la inaintare la deadrise-ul regresiv are o anumita crestere (mica) fata de unghiul fundului constant (sursa - Designing power and sail - Arthur Edmunds), se obtine in schimb o crestere a flotabilitatii pupa care ajuta la o asieta imbunatatita cu un motor greu, cum este Mercury de 100 de cai.

Asa ca, avand in vedere cerintele din caietul de sarcini, cel putin in faza preliminara alegerea mea ar fi o coca cu deadrise usor regresiv, cu unghiul la cupla maestra optim pentru dimensiunile alese si motorizarea instalata, iar unghiul la oglinda ramane sa-l stabilim in urma celorlalte cerinte din caietul de sarcini pe care le vom parcurge.

In incheierea acestui prim post, referitor la unghiuri, vreau sa rog forumistii sa-mi spuna sa "traduc" pe unde mai e nevoie :P, asa ca, dupa ce vom mai schimba pareri despre acest capitol, ramane sa trecem la configuratia zonei fundului - redane, apendici, gurne etc.

Dac-ati sti ce mult imi doresc ca la aceasta discutie sa participe si "greii" in materie, precum blue-marlin, Rares Badrea, Laurentiu Sandu, Vince, plus prietenul meu Mihaif99 :) (scuze daca am omis pe cineva). In plus, ar fi bine sa ne scriem cat mai multi parerile si asteptarile de la o asemenea barca, intrucat mai multe pareri inseamna condensarea mai multor idei bune ;).

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

radasous

Din ca a ascris Vali am dedus ca am construit o barca perfecta dar i-am grsit dimensiunile :(
Legat de barca deltaica perfecta, cred ca trebuie tinut cont ca de multe ori  se "trage" la mal in zone neamenajate, deci este necesar un proiect care sa faciliteze țopairea in siguranta catre mal, la o cabinata inalta poate fi dificil.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Pupezica

Descrierea lui Vali este maiastra si foarte tehnica... eu o voi lua mai usurel. Scuze pentru exprimarea nepotrivita dpdv tehnic. Tot ce scriu se bazeaza pe bun simt si pe experienta proprie, mai putin pe cunostinte.

Ramasesem la ... Cabinata si cu motorizare optima de 100 CP...

Sa ma explic un pic. Motorul pe care il am scoate un consum de 13-14 l/h la o viteza de glisare de 50-60 km/h (cca 3500 rot/min). Consumul si greutatea motorului creste exponential la 150 CP. La 100, 115 CP, greutatea este identica iar consumul asemanator. Vorbind EXCLUSIV de benzina, o tura sanatoasa de 1 zi in Delta ma costa cam... 50-60 L de benzina... asta inseamna ACUM !!! 60x6.2=372 Lei adica cca 400 lei pe zi. Si asa este un cost mare... dar... Exista un dar... Fara un motor puternic nu treci de vegetatie si nici de o serie de obstacole. Imi aduc aminte cand am incercat sa parcurc Stipocul de la est la vest, din Centura Estica a Chiliei (pe care unii il numesc Canalul Pardina) catre Delta lui Ciby - Delta de Vest, am blocat de cateva ori motorul de 100 CP din cauza vegetatiei. In opinia mea TREBUIE un motor puternic ca sa treci de... diversele "bombonici" din Delta.

Cabina este NECESARA pentru cazuri de urgenta sau pentru economie. Petrecutul unei nopti in balta, in conditii decente, reduce costul excursiei in Delta cu 100-200 lei, ceea ce nu este de loc de neglijat. Dar cand vorbesc de cabina, ma refer la MINIM urmatoarele lucruri:
- pat stanga - dreapta cu loc pe mijloc pentru o masuta rabatabila si cu loc de depozitare sub paturi
- sa poti sta cel putin in fund pe pat... asta inseamna o inaltime minima de 1 m de la pat la acoperisul cabinei
- un loc catre intrare pe care sa poti gati la un primus, fie si mobil, nu fix
- o mini - chiuveta sa poti sa speli cate ceva
De toaleta nu spun nimic... exista maluri !!! ;)

Foarte important cu cabina... sa ai aerisire dubla, protejata cu plasa... atat sus, in tavanul cabinei, cat si la intrare. Nu cred ca este necesar sa subliniez ca ambele "aerisiri" = intrari / iesiri sa poata fi "practicabile" de catre un om normal de 1.80 / 80 kg si sa fie inchise etans.

Mergem mai departe... Dimensiuni: Barcuta cabinata cu L=6.5 m, Pescaj 0.2-0.25m, latime = 2.45

Incerc sa ma explic... L=6.5 m... sa-ti incapa cabina si 4-5 locuri pe zona open, adica doua locuri centrale, unul pentru Pilot si unul pentru Copilot  :) :) :) si o bancheta la pupa pe care pot incapea 2-3 oameni. Intre locurile din fata si locurile din spate sa poata incapea o masa rabatabila.

La o lungime de 6.5 m, barcuta va putea naviga destul de frumos pe valuri scurte, ceea ce la Delta Luxul meu de 4.90 m nu este posibil. Putem discuta despre lungime prin perspectiva valurilor insa... la obstacolele care sunt in Delta, cu o barcuta mai mare de 7 m este IMPOSIBIL sa treci... nu mai poti pivota in jurul obstacolelor pe canale !!! Chiar si 6.5 m este o lungime riscanta...

Latimea... latimea am "calculat-o" prin regula de trei simpla fata de dimensiunile Pupezicii si anume: L=4.90, lmax=1.85, lmax/L=0.377551 ... traducand la "barcuta perfecta"... L=6.50, lmax=2.45... Ce vreau sa mai precizez... forma barcutei, in sectiune plana, ar trebui sa se apropie de o elipsa... intr-un limbaj mai romanesc, sa i se "subtieze" fundul... sa "traga" usor fundul dupa ea, la pivotari. Din ceea ce am invatat, forma "cea mai" hidrodinamica... scuzati limbajul... este picatura de apa. Prora este EVIDENT ascutita, apoi barcuta se lateste treptat pana in sectiunea maestra, apoi se ingusteaza progresiv, pana la oglinda. In opinia mea zona de pupa nu ar trebui sa aiba mai mult de 1.5 m.

Pescajul... Pupezica are 0.25. Consider acesta un PESCAJ MAXIM pentru Delta. Cu cat mai mic pescajul... cu atat intri mai bine pe japste. Dupa parerea mea un pescaj de 0.20 m ar fi ideal. Dupa cum bine stiti... orice centimetru conteaza...  ;)

Sintetizand: Barcuta cabinata cu motorizare optima de 100 CP

L=6.5
l=2.45
Pescaj=0.20
Apa sub chila si vant din pupa !!!

Pupezica

Despre "unghiurile" lui Vali... doar pe baza de intuitie si "0" cunostinte...

Prora cat mai ascutita... si in plan orizontal, dar si in plan transversal... mareste spatiul cabinei. Cu cat este mai ascutita, cu atat taie valul mai bine... si mai ale valul care trece peste prora. In puls, o prora ascutita "tine cursul", avand in vedere ca, de la jumatate spre pupa, fundul barcutei ar trebui sa se aplatizeze... cred ca asta a vrut sa spuna Vali cu deadrise regresiv.

Este adevarat ca o chila integral ascutita sta mai bine pe apa in glisare... dar... nu mai poti sari busteni cu ea. Eu ce fac, cand dau de un obstacol submersat... PE CARE IL VAD si vreau sa il trec: Urc barcuta din motor pe bustean cam pana la jumatate, sui Pilotul pe Prora, balans, si eu imping cu ghiondirul de ma iau dracii !!! Daca barca ar avea chila ascutita, m-as rasturna cand basculez peste bustean...

In plus, castigi la stabilitate. Daca nu m-am facut inteles din cauza limbajului a-tehnic dpdv barcute, voi incerca sa postez o schita.
Apa sub chila si vant din pupa !!!

Ciby

Cam offtopic:
Citat din: Pupezica din Septembrie 30, 2012, 11:29:49 AM
...
Este adevarat ca o chila integral ascutita sta mai bine pe apa in glisare... dar... nu mai poti sari busteni cu ea. Eu ce fac, cand dau de un obstacol submersat... PE CARE IL VAD si vreau sa il trec: Urc barcuta din motor pe bustean cam pana la jumatate, sui Pilotul pe Prora, balans, si eu imping cu ghiondirul de ma iau dracii !!! Daca barca ar avea chila ascutita, m-as rasturna cand basculez peste bustean...
...
Bogdane, nu te-ai gandit sa-ti cumperi un fierastrau de mana? Usor, ieftin, la indemana, foarte util in astfel de situatii.

solpet

#7
Citat din: Pupezica din Septembrie 30, 2012, 11:19:46 AM
Sintetizand: Barcuta cabinata cu motorizare optima de 100 CP

L=6.5
l=2.45
Pescaj=0.20

Interesanta discutie si trebuie sa marturisesc ca imi place.
Prin 2008 am incercat sa definesc " barca ideala pentru Delta" (ideal = optim pentru scopurile mele)

Considerentele au fost
- trailerabila

- sa fie posibila innoptarea in conditii de comfort relativ a 2 adulti, respectiv suficient de incapatoare pentru expeditii de 2-4 zile

- sa pot debarca in locuri neamenajate, cu mal malos

- sa intre usor in glisaj

- exploatare relativ economica, necesar putere propulsie 40..100CP (in functie de viteza max. dorita)

- pescaj  redus, elice amplasata  in tunel (sau semitunel)

- greutate redusa (max. 350 kg fara motor)

- dublu fund, cu structura tip fagure intre placi, pentru absorbtia de socuri si rezistenta marita la impact cu valuri si obiecte submerse

- barca deschisa , dar cu posibilitatea ridicarii (in scurt timp) a unei prelate protectoare (+ plase contra tantari) pe o structura usoara,
   din tevi de duraluminiu sau vergele din fibra de sticla.
  O alta optiune ar putea reprezenta o (semi)cabina detasabila, evident sub asumarea  dilemei - Luam cu noi sau ramane la mal? in functie de prognoza meteo...

A rezultat monstruletul care aduce mai degraba a vehicul amfibiu pentru misiuni de desant decat glisor :-)

Cotele sunt insa surprinzator de apropiate de cele cristalizate in urma discutiei dintre Pupezica si Vali.

Lmax = 6.54 m
Bmax = 2.3 m
Pescaj = 0.14m
la 1 to deplasament

Proiectul nu a murit, dar a "adormit" pentru cativa ani...

Daca as relua acum, as opta pentru propulsie hibrida
a) outboard cu ardere interna + 1 un motor electric + 1 buc. bowthruster, tot electric, pentru piruete ,
sau
b) outboard cu ardere interna si 2 motoare (tot outboard) electrice,
amplasate la prova si pupa pentru facilitarea manevrelor de rotire.

Cele de mai sus combinate cu acoperis  (aproape) fix, din panouri fotovoltaice, caci trendul de ieftinire continua.
Pretul tipic fiind acum in jur de 2euro/Watt,
deci 800 de wati costa cat o elice mai "smechera" de inox, de la Volvo Penta...)



radasous

Misto proiect a pus solpet, daca te chinui 5 minute nici nu mai tragi prelata, pui direct cortul in barca.
Lasand gluma deoparte, combinatia dintre forma, dimensiuni si motorizare o face chiar superba pentru bantuit si pescuit.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

gvincentiu

Ganduri bune !

Vali

@Pupezica: se pare ca am ajuns intr-un mic impas din cauza unor cerinte care nu se prea "pupa" intre ele.

1. La un pescaj de maxim 0,2 m nu prea avem capacitate de incarcare a barcii, decat daca adoptam fundul plat, ca in desenul lui solpet. Daca adoptam fundul plat, avem 2 probleme:
a) conform nomogramei din standardul ISO 11592, unghiul fundului la cupla maestra nu ne va permite sa ne ducem cu puterea la 100 de cai
b) barca va avea un comportament nepotrivit la valurile de pe lacurile mari sau de pe bratele Dunarii, atat la confort cat si la siguranta.

Exista la ora actuala design-uri foarte reusite de barci cabinate pretabile pentru bratele Dunarii, plus canalele si lacurile mari din Delta, pentru puterea motorului in jur de 100 de cai. 2 exemple le avem chiar aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,315.msg2842.html#msg2842

Parerea mea e ca, daca n-ar fi conditia de pescaj de 0,2-0,25 m, cele 2 barci Sever (520 si 600) ale lui Igor Sedelnikov s-ar inscrie cu brio la statutul de barci perfecte pentru Delta:
http://boatplans.ru/Sever-600/
http://boatplans.ru/Sever-520/

O alta varianta, apropo de ideea lui solpet de tunel, ar fi forma a corpului de catamaran sau chiar trimaran, cum ne-a aratat Vince in linkul de mai sus. Problema e in schimb ca pentru un comportament bun pe valurile de pe Dunare sau lacurile mari, ar trebui din nou un unghi mai ascutit al corpurilor, plus o "bridgedeck clearance" mare, ceea ce ne creste iar pescajul.

Parerea mea e ca nu se pot indeplini simultan cele 2 cerinte antagonice, de pescaj mic (0,2 metri) si de comportament adecvat la valuri, pentru o barca avand motor de 100 de cai. Nu spun ca e imposibil, insa va trebui sacrificat mai mult sau mai putin la una din cele 2 cerinte. Ma gandesc totusi ca ar fi pacat sa investesti intr-o barca in care sa nu poti traversa in siguranta Razelmul, mai ales ca spuneai ca nu te incumeti la asa ceva cu actuala Delta Lux.

Cand am inceput conceptia la barca pe care o am in poza de la avatar, am avut in vedere aceleasi cerinte, dar pentru o motorizare mult mai mica, maxim 20-25 de cai, iar rezultatul a fost pe masura asteptarilor, dupa cum am constatat de-a lungul verii, plus la tura de saptamana trecuta.

Despre celelalte cerinte din caietul de sarcini, sunt de acord cu majoritatea, mai putin cu "forma de picatura" a barcii, din urmatorul motiv: la o barca de glisare intotdeauna latimea la pupa va fi egala cu latimea la cupla maestra (mijlocul barcii). Deci volumetria zonei imerse pe jumatatea pupa va fi o prisma - cele 2 baze, adica oglinda si cupla maestra vor avea arii egale. Sursa: "Proiectarea si constructia navelor mici", de Sgrumala si Bidoaie. Un exemplu elocvent il constituie cele 2 barci Sever din linkurile de mai sus.

Concluzia e ca trebuie sa ne gandim cum putem impaca intr-o singura barca avand motor de 100 de cai cele 2 cerinte, de pescaj mic si comportament bun la valuri. Mai ales ca trebuie sa indeplinim si cerintele din standardele ISO, una foarte importanta fiind limitarea alunecarii laterale la viraje, conform ISO 11592.





"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Pupezica

@ Vali:

Salupa rusului, cea de 6.00 m mi se pare excelenta, dar nu ma prind cat are pescajul. Eu n-am indraznit sa scriu toaleta, fie si mini-toaleta... :) :) :) Dar este EVIDENT ca, daca incape, este super-utila.

Ref pescaj... jucandu-ma cu totul neprofesionist cu unul din softuletele modelatoare, cred ca cu Hullform, am "desenat" o barcuta plecand de la cele 3 dimensiuni specificate... si calculand-o, tot cu softuletul, a rezultat ca dislocuieste un volum de apa de cca 1 m3... adica cca 1 tona. Nu stiu, nu mai tin minte exact care era denumirea "parametrului" in engleza, cred ca "displacement"... Pacat ca n-am salvat "schitele"...

Acum sa mai pun niste intrebari... pescaj variabil ??? Nu se poate ??? Adica, in prora, nu ma deranjaza daca intra mai mult in apa, spre exemplu un 0,25... care sa scada spre 0.20 pana in sectiunea maestra, de unde sa ramana constant pana in pupa la 0.20... ??? Intreb, inca o data spun... nu dau cu parul  :) :) :)

Referitor la greutate versus pescaj... iarasi intreb: pescajul versus greutate nu se calculeaza in anumite conditii de exploatare a barcii ? Adica, ca la masini... 2 oameni, bagaje, benzina in rezervor... etc... La o barcuta, daca o incarci mai mult, se scufunda mai mult in apa, ii creste pescajul... dar, datorita formei ... sai spunem "fusiforme"... ca sa nu spun "triunghiulare" in sectiune  :) :) :), fiecare cm de barca suplimentar scufundata, sa zicem nesemnificativ pentru pescajul dat initial, dislocuieste un volum de apa exponential mai mare decat pescajul initial... Intuiesc corect fenomenul, sau nu ???

De ce toata polologhia asta... sa ma explic... Daca impartim grosier si cu marja de siguranta "tona" de care vorbeam anterior, 400-450 Kg barca, 200 kg motorul, 100 "kg" benzina... total 750 kg... 2 oameni "normali"... inca 160 Kg... total 910 kg... si mai raman 90 kg de bagaje (ceea ce pare enorm, dar daca mai pui si un rezervor de apa la bord, nu este mult...) ca barcuta... SA-SI MENTINA PESCAJUL DAT.

Daca mai vin inca 2 pe barcuta... se mai scufunda putin, repet, exponential mai puti, datorita formei...

Daca am gavarit prostii, nu-mi dati la cap... daca aveti timp, explicati-mi.

In alta ordine de idei, Vali, multumesc de documentatie, ma voi pune cu burta pe carte...

Reanalizand salupa rusului... super misto, dar fara pilot house.

Legat acum de derapaje laterale, iarasi idei izvorate din nestiinta. Daca atasam niste "aripioare" laterale, oblic orientate in jos, situate evident in apa, dar nu pe chila (ca vom creste pescajul !!!) ci pe... copastie, cred ca asa se numeste... :) :) :) ??? Este o idee fezabila, sau nu ?

Inchei acum, dar reiau... oricum, multumesc pentru atentia si contributia acordata subiectului  :) ;) :)
Apa sub chila si vant din pupa !!!

Pupezica

@ Ciby

Nu ajunsesem acolo. Eu am perceput gluma ta dar... Exista un "dar"  :) :) :) Bine inteles ca m-am gandit, si nu un fierastrau de mana, ci o drujba medie. Ceea ce m-a oprit s-o fac pana acum sunt costurile si dificultatea depozitarii pe Pupezica... Desigur ca nu poti sa tai toata Delta !!!  :) ;) ;) Pe Draghilea am avut cca 20 de obstacole MAJORE... daca stateam sa le tai pe toate, nu mai ajungeam inapoi la Mahmudia Noastra, ma stateam vreo 2 zile prin balta !!!  :) :) :) Dar cel putin la un obstacol, daca-ti mai aduci aminte postul, cel cu cei doi busteni submersati incrucisati, daca aveam o drujba, o foloseam.

O alta problema cu drujba / fierastraul de mana... este "pozitia": daca ai bordaj inalt, absolut necesar in opinia mea, pentru siguranta, tai foarte greu in apa sau la nivelul apei. Tinand cont ca te apropii cu prora de obstacol, este si mai dificil. La o cabinata, este aproape imposibil... Asa ca si aici trebuie gasita o solutie eleganta, de tip scarita, platformita in prora pe care sa o poti cobori la nivelul apei...

Dar devoalez prea mult din "teoria drujbei"...

Facts:
1. Drujba este ABSOLUT NECESARA in delta
2. Este de preferat o drujba cu lama mai lunga, eventual detasabila
3. Trebuie un spatiu de depozitare DEDICAT pe barca
4. Trebuie imaginata o solutie fiabila care sa-ti permita sa tai in apa sau la nivelul apei
5. "Solutia" nu trebuie sa fie fixa, ci mobila, sa-ti permita sa actionezi oriunde in jurul barcii, dar cu preponderenta in prora

In linia celor spuse... o alta problema este "ORGANIZAREA" pe barca. Eu incerc sa le tin pe toate cele importante la indemana pe Pupezica... ceea ce nu o face tocmai confortabila. Numesc in continuare numai cateva din "lucrurile" pe care trebuie sa le ai la indemana in orice moment, cand bantui prin Delta:

1. Veste de salvare pentru toti cei din barca
2. Colac de salvare profi, pentru 4 persoane, legat cu parama lunga de cel putin 10-15 m de barca
3. Parama cu noduri 15-20 m
4. Ghiondir din doua bucati, folosit "la jumate" pentru sondat apa si asamblat, pentru impins
5. Ghiondir de rezerva, tot din 2 bucati, pentru "eforturi suplimentare" in caz de "nasoale rau"  :) :) :)
6. Vasle, macar psihologic, ca de vaslit nu poti vasli intr-o barca cu bordaj inalt

Toate chestiile acestea pot sa-ti trebuiasca "in secconds" pe barca, asa ca nu-i de glumit cu... ORGANIZAREA. La mine, toate acestea stau imprastiate pe... Pupezica, mai putin colacul, care este in chesonul din spate.

Aici incerc sa ma tin de un topic "tehnic"... Am patit-o tura trecuta cand am cazut, din neatentie, in Dunare, noaptea... povestesc pe Barcaholic... si n-am avut colac si nici parama cu noduri.. si este GREU sa te mai sui in barca  >:( >:( >:(
Apa sub chila si vant din pupa !!!

Pupezica

Citat din: solpet din Octombrie 02, 2012, 04:43:51 PM
Citat din: Pupezica din Septembrie 30, 2012, 11:19:46 AM
Sintetizand: Barcuta cabinata cu motorizare optima de 100 CP

L=6.5
l=2.45
Pescaj=0.20

Interesanta discutie si trebuie sa marturisesc ca imi place.
Prin 2008 am incercat sa definesc " barca ideala pentru Delta" (ideal = optim pentru scopurile mele)

Considerentele au fost
- trailerabila

- sa fie posibila innoptarea in conditii de comfort relativ a 2 adulti, respectiv suficient de incapatoare pentru expeditii de 2-4 zile

- sa pot debarca in locuri neamenajate, cu mal malos

- sa intre usor in glisaj

- exploatare relativ economica, necesar putere propulsie 40..100CP (in functie de viteza max. dorita)

- pescaj  redus, elice amplasata  in tunel (sau semitunel)

- greutate redusa (max. 350 kg fara motor)

- dublu fund, cu structura tip fagure intre placi, pentru absorbtia de socuri si rezistenta marita la impact cu valuri si obiecte submerse

- barca deschisa , dar cu posibilitatea ridicarii (in scurt timp) a unei prelate protectoare (+ plase contra tantari) pe o structura usoara,
   din tevi de duraluminiu sau vergele din fibra de sticla.
  O alta optiune ar putea reprezenta o (semi)cabina detasabila, evident sub asumarea  dilemei - Luam cu noi sau ramane la mal? in functie de prognoza meteo...

A rezultat monstruletul care aduce mai degraba a vehicul amfibiu pentru misiuni de desant decat glisor :-)

Cotele sunt insa surprinzator de apropiate de cele cristalizate in urma discutiei dintre Pupezica si Vali.

Lmax = 6.54 m
Bmax = 2.3 m
Pescaj = 0.14m
la 1 to deplasament

Proiectul nu a murit, dar a "adormit" pentru cativa ani...

Daca as relua acum, as opta pentru propulsie hibrida
a) outboard cu ardere interna + 1 un motor electric + 1 buc. bowthruster, tot electric, pentru piruete ,
sau
b) outboard cu ardere interna si 2 motoare (tot outboard) electrice,
amplasate la prova si pupa pentru facilitarea manevrelor de rotire.

Cele de mai sus combinate cu acoperis  (aproape) fix, din panouri fotovoltaice, caci trendul de ieftinire continua.
Pretul tipic fiind acum in jur de 2euro/Watt,
deci 800 de wati costa cat o elice mai "smechera" de inox, de la Volvo Penta...)

@ Solpet

L-am citat integral pe Solpet pentru ca multe din caracteristicile descrise de el se regasesc si in viziunea mea... Dar eu am luat-o mai incet  :D

Cea mai interesanta mi se pare "protejarea" jur-imprejur a elicei... Marturisesc ca, la cate elice am rupt, pentru mine ar fi o adevarata usurare  :) :) :) Sa luam cateva cazuri in parte...

1. Butuc submersat agatat cu pintenul in glisare... n-ai ce sa faci, in apa nu vezi, ori treci, ori rupi motorul (cizma), ori iti pleaca oglinda cu tot cu motor... nasol  >:( >:( >:( De de nu s-or face si sonare frontale ???
2. Butuc submersat pe care il vezi... opresti motorul, ridici motorul, incerci sa treci, nu se strica nimic...
3. Namol, apa mica... daca nu dai de piatra, treci "muncind" motorul... Totusi, ari fi util SA POTI PROTEJA ELICEA DE SCOICI SI MELCI... care o "toaca"
4. Craci, covor de craci in apa... >:( >:( >:( Nasol... aici, de regula ELICEA SE RUPE.

Deci pentru "2 din 4" protectia elicei este utila. Dar pana acum nu am gasit solutie tehnica. Mai mult, eu umblu pe Pupezica cu elice de rezerva, dar cati fac asa ??? Se duce elicea, n-ai propulsie... ai cam ramas in balta !!!  >:( >:( >:(

Cabina demontabila... poate fi luata in calcul... dar mi se pare o "complicaciune". Sa ma explic. Solutiile care tin sunt, in genere, solutii SIMPLE. Prelata de mars se prinde in... capse !!! Simplu si eficient !!! Dar decat sa ma muncesc sa ... "pune-o... da-o jos" in caz de ploaie "secventiala" ;) ;) ;) mai bine ma ud !!! Plus vizibilitatea... Plus "depozitarea" unei cabine demontabile... pe barca sau pe mal, unde, in general se fura  >:( >:( >:( Eu as opta pentru o cabina fixa... de la mama ei !!! :) :) :)
Apa sub chila si vant din pupa !!!

Pupezica

#14
Citat din: radasous din Septembrie 30, 2012, 09:28:56 AM
Din ca a ascris Vali am dedus ca am construit o barca perfecta dar i-am grsit dimensiunile :(
Legat de barca deltaica perfecta, cred ca trebuie tinut cont ca de multe ori  se "trage" la mal in zone neamenajate, deci este necesar un proiect care sa faciliteze țopairea in siguranta catre mal, la o cabinata inalta poate fi dificil.

@ Radasous

Accesul pe barca este o problema care trebuie studiata cu atentie. Iarasi... cazuri, dar mai intai o solutie ingenioasa

Accesul pe Pupezica se face prin... prora, apoi prin parbriz, pe la jumatate, apoi ai o mica treapta, apoi ajungi pe..."punte". Cand tin barca pe apa, am husa de mars trasa... asa ca... trebuie sa topai pe prora, fara sa am de ce sa ma tin, sa desfac doua capse stand ciucit pe prora, sa bag mana sa desfac gemuletul pe interior.... si sa intru prin gemulet... Eu pot, dar daca ai peste 80 Kg ??? Sau daca sunt valuri ??? Am patit-o... m-am sculat intr-o dimineata la Mahmudia si erau asemenea valuri pe Dunare, incat efectiv mi-a fost frica sa ma sui pe Pupezica, sa o de-husez, sa o pornesc si sa o scot pe peridoc...

Terminand cu "exemplele", accesul pe barca trebuie bine studiat... Doar vrem sa facem "barca perfecta pentru Delta", nu  ???

Obisnuindu-ma cu Pupezica, cred ca accesul prin prora, la o cabinata bine gandita, cu suporti pentru maini si brau lateral este solutia optima, dar...

1. La ponton trebuie sa te poti sui din lateral
2. La mal, clar te sui din prora
3. Accesul in barca ... din apa
4. "Lucrul" la nivelul apei
5. Schimbatul elicii.... pe apa
6.Bagaje voluminoase sau grele, de suit pe barca

Cam acestea sunt cazurile pe care trebuie sa le tratam "inginereste" :) :) :)
Apa sub chila si vant din pupa !!!