Barca open sau salupa?

Creat de stefand600, Octombrie 10, 2012, 11:49:57 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Fritz

#15
Cablul si caseta de comanda se folosesc la motoare de 15  pana la 55 cai , iar cele din urma  au menghina (si teava in care se introduce capatul cablului de guvernare) mai lunga cam cu 35 mm.
Folosind un 15-20 cai in 4 timpi sau un 20-35 cai in 2 timpi , pentru a avea cursa egala stanga dreapta trebuie atasat un prelungitor in partea pe unde introduci cablul .  Ai volanul pe dreapta , pui piesa de adaptare pe patrea dreapta. Ti-am atasat o poza ....piesa e din bronz , si doua pdf-uri.  Te duci la un strungar , se face din hexagon de 27 , si filetul este cel de la piulita ,, de butelie " dar pe dreapta ...Stie strungarul cu ce se mananca. Ii dai desenul ala.  Pasul filetului este 14 ganguri pe tzol ,filet dreapta.
Cursa devine egala stanga dreapta.  :)
  Motorul meu e Selva , dar la filetul cablului e identic cu Yamaha.  Piesa de adaptare se gaseste pt. Mercury ,dar are alt filet .  Ca sa fii sigur iei piulita de pe cablu si i-o dai strungarului sa verifice filetul.

Fritz

#16
Ai montat motorul?  Ai inteles de ce am pus eu distantierul acela ?
Despre barca...Nu vinde salupita. O sa-ti fie dor de ea.
Testeaza trimaranul cu un 30 de cai...O sa gliseze foarte repede dar se va plafona la fel de repede in viteza.
Nu va merge niciodata mai repede ca salupita ... :)
Problema e portanta prea mare....La valuri bubuie ...ciocane !!!,,de-ti cad ochii-n gura si te uiti printre dinti..." Mai are o buba ...trimaranul ...Are un fel de suprafata concava in zona pupa ...care o face sa gliseze imediat, dar dupa ce treci de un 35 km/ora incepe sa afunde prova in apa , iar viteza scade. Deci cu 40 sa 50 de cai ...merge cu prova afundata....tot la 35 /ora .Testeaz-o.  La o viteza de 30 pe apa linistita merge foarte bine ...si cu un consum redus.  Are stabilitate statica foarte buna...E buna de dat la peste.

Ca sa-ti faci o idee,despre cum merge barca, pune Yamaha de 20 pe ea . Exact ce ti-a zis Vali sa faci, chiar fara comenzi. Masoara viteza cu doua, cu 3 persoane, vezi si cum se incadreaza in viraje, sau cum se comporta la valuri.

Vali

Citat din: Fritz din Februarie 11, 2013, 05:39:28 PM
...Are un fel de suprafata concava in zona pupa ...care o face sa gliseze imediat, dar dupa ce treci de un 35 km/ora incepe sa afunde prova in apa , iar viteza scade.

Daca-mi permiteti un mic off-topic: din cauza asta eu nu voi fi vreodata fan al barcilor tip Laguna sau celelalte asemanatoare. Suprafata concava pe fund in fata oglinzii ("hook" in terminologia barcagiilor anglofoni) ajuta la asieta si glisare doar la anumite viteze sau incarcaturi. Destul de des insa apar situatii precum cea descrisa de colegul Fritz. Solutia pentru o utilizare versatila sunt tot trim-taburile, care in combinatie cu trim-ul motorului regleaza asieta dupa viteza si gradul de incarcare, plus ca uneori ajuta si la anularea bandarii (inclinarea laterala), prin actionarea diferentiata a taburilor.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

stefand600

Multumesc pentru comentarii si schitele PDF. Motorul este montat, iar timoneria este pentru motoare de pana la 150 CP. Am preferat-o pe asta datorita faptului ca nu este o diferenta mare de pret intre kit-ul de 55 CP si kit-ul de150 CP, iar cablul de directie de 55 cp are rezistenta de rupere la tractiune de 120kgF iar cel de 150 la 330kgF plus ca la 55 caseta de directie este din plastic iar la 150 este din aliaj metalic. Referitor la forma barcii in jumatatea dinspre pupa, am facut o poza, dar nu are acea alveola concava despre care aminteati.

Cele 2 chile exterioare se pierd in a-2-a jumatate a barcii, dupa care continua fundul aproape plat (usor ca un arc de cerc) seamana cu partea din spate de la salupa mica (pe care am vandut-o).Nu stiu cat de clara este poza  dar sper sa va edificati ce si cum. Pe partea dinspre pupa pe o lungime de 1m sunt 2 derivoare paralele. Cu prima ocazie voi face probe pe lacul Snagov si va tin la curent.
Stefan D

Fritz

Salut. In poza nu se vede mare lucru.
Stiu barca ...Am mers cu asa ceva .
Sunt doua modele...380 si 420 de tipul asta. Una identica cu a ta are un prieten.
Mie , nu mi-a placut cum merge. A pus pe ea motoare de 25 , 30 ,40 si acum are 50. De 35 Km/ora nu trece...ca afunda prova in apa...dar merge cu 50 de cai la 30/ora cu consum de 6 litri .
Probeaz-o si spune-ne cum merge ...
  Iar diferenta stanga dreapta ...la guvernare e de la diferenta de latime a menghinei de motor peste 55 de cai si latimea menghinei celui de 20.   Cu bucsa aia filetata rezolvi problema (compensezi diferenta de lungime in latera astfel incat sa-ti cada directia pe centru.  De exemplu daca ai caseta de directie cu 3.5 ture , trebuie sa-ti mearga 1tura si 3 /4 stanga, 1tura si 3/4 dreapta.  La cel sub 55 de cai (2.5 ture) o tura si un sfert stanga ...dreapta.
  Uite cum faci . Desfaci piulita cablului din motor si gasesti mijlocul casetei de directie ,sa ai egal, egal stanga dreapta.  Blochezi volanul in pozitia de centru. 
Rotesti motorul  cu mana astfel incat sa fie aliniat de-alungul barcii  (centrat pe barca) si blochezi si motorul in pozitia de centru.
Masori care e diferenta de adaugat   in partea dreapta a cablului ,la intrarea in teava filetata a menghinei... ( acolo unde am adaugat eu bucsa).
Succes si sper sa-ti mearga bine barca.  Unele mai au defecte din matrite deformate...sau din contractii puternice de material. Dar altele sunt facute asa intentionat , cum zicea si Vali...pentru a corecta asieta si a grabi glisajul...

Fritz

#20
Iar ca sa-ti dai seama cum e cu concavitatea...am facut o schita.
Are de fapt doua concavitati . Oglinda se termina in linie dreapta...dar pana acolo avem doua suprafete concave simetrice.  Daca faci o sectiune A-A ...o sa constati ca pentru a uni o curba (coasta concava) cu pupa dreapta trebuie sa folosesti o suprafata concava. 
Pune un dreptar dealungul exact in zona de sectiune ...si o sa vezi unde e gaura.

Uite si o schita 3d. Racordarea de la oglinda in linie dreapta la suprafata concava ...e facuta cu galben si rosu...Acolo e Hook-ul de care-ti spunea Vali.  Sunt doua de fapt.

stefand600

Salut, referitor la corpul barcii in zona pupa. Teoretic aveti dreptate, dar practic, raza de curbura in plan longitudinal este atat de mare incat arcul de cerc format de catre concavitate este aproape inexistent. Cele 2 derivoare, nu stiu daca le zic bine derivoare, (in poza cu barca din spate sunt cei 2 pinteni de sub oglinda stanga-dreapta intre motor si sonda de sonar  ) au o lungime de 1m si au aproximativ aceasi inaltime pe toata lungimea. Daca ar fi fost montati pe o suprafata concava ar fi trebuit sa arate ca un iatagan turcesc. La fel si cu cele 2 arcuri de cerc formate in plan transversal intre cele 3 chile.
Referitor la montarea cablului de directie prin intermediul unui prelungitor nu cred ca ar rezolva problema. Ar influenta doar lungimea bratului de comanda intre motor si cablu, nu si unghiul de virare al motorului intre cele 3 puncte de maxim stg-pozitie de centru-maxim dr. Cred ca nu am explicat eu bine care este problema la guvernarea motorului. Incerc altfel: Caseta de directie face 3.5 ture pentru a actiona cablul pe o lungime de 230mm care este cursa lui maxima intre cele 2 puncte (maxim stg-maxim dr.). Acum eu vreau sa conectez motorul cu capatul cablului prin intermediul unui brat. Pentru a afla lungimea acelui brat, am virat de volan dreapta maxim, am rasucit motorul spre stanga maxim si am masurat distanta intre capatul cablului de guvernare si gaura de conectare a motorului. In cazul meu lungimea bratului a fost de 320mm. L-am conectat si am rasucit de volan 1,3/4 spre stanga ceea ce corespunde cu 1/2 din cursa completa a cablului si a cremalierei, partea activa a cablului scurtandu-se cu fix cu 115mm. pana aici este totul corect, volan la mijlocul cursei, motor la pozitia de mers drept. Virand la maxim de volan in stanga, motorul s-a rotit in dreapta la maxim atat cat i-a permis cursa cablului de guvernare, dar fara ca motorul sa ajunga la cursa lui maxima de viraj. Am deconectat bratul de conectare de pe motor si am mai putut roti motorul cu inca cateva grade spre dreapta. Ideea este ca pentru a roti motorul spre dreapta pana la cursa lui maxima (Yamaha 20CP 40 de grade fata punctul de mijloc), ar fi nevoie de un brat de conectare cablu-motor de 350mm. Nu inteleg de unde vine aceasta diferenta.
Stefan D

Fritz

#22
Despre barca , speram ca va merge bine. Ti-am zis ca are un prieten . Curbura aia eu am facut-o exagerata ca sa ma intelegi ...de unde apare.  Proba la apa e cea mai buna.  Eu am avut concavitate la prima mea barca din fibra. De atunci cand ma uit la o barca , acolo-mi fug ochii prima data ...Am fost anul trecut la salonul nautic...Prima data m-am luat de unul care vindea Laguna...Ce-i dom-le asta aici??? groapa asta...??
...Aaaa asa e modelu !!! e forma calculata...Omul saracu' era pus sa vanda...Habar n-avea de nimic.
Dar asta de sub bancheta??? Era o contractie maricica pe fund in locurile unde era lipita bancheta...Si m-am mai luat de vreo 3 ...Cam ce viteza ia cu un 40 de cai ??? In 4T...la fel...o barca de aceeasi forma , cum sunt cele de pe Herastrau de inchiriat...
Nu prea inteleg ce numesti brat de 320 mm.  Pune o poza, doua . Daca fac o socoteala 350-320 ar fi 30mm, exact lungimea bucsii de adaugat.  Si mai e o chestie...Cand rotesti volanul maxim spre stanga...motorul se roteste cu elicea spre stanga ( babord) ...adica scurteaza cablul. 
In poza care-am pus-o cu bucsa filetata, bratul motorului meu are doua gauri.  Am prins tija la gaura din interior ( ca sa-mi faca cursa intreaga). Gaura din exterior e pentu cuplat un al 2-lea motor in tandem.

Am gasit o schita... Teava menghinei are cam 280mm lungime. Levierul de legatura intre bratul motorului si cablul ...275...280 mm. Nu e chiar drept.  Dar lungimea capatului cablului ...de la piulita de strangere la centrul gaurii de fixare ...cand caseta e la jumatatea cursei ...cat este???  Ti-am atasat schita ...Avem casete identice si cabluri la fel ... Motoarele sunt identice la distanta tubului din menghina...Cursa este 2x115mm . 

stefand600

#23
Bratul este cel de 275mm din PDF-ul tau. Efectul este acelasi cu al distantierului daca ai brat reglabil. Al meu este reglabil.
Stefan D

Fritz

Distanta de la centrul de rotatie al motorului la punctul de prindere trebuie sa fie 7" adica 178mm , pentru a fi posibila o rotatie de 80 de grade ( 40+40) la o cursa de 230mm ...Mai remane centratul .

stefand600

#25
Salutare barcagiilor,
In sfarsit am reusit sa ies cu trimaranul pentru prima data de cand il am. O sa va impartasesc primele impresii facute dupa o tura de 3 ore pe lacul Snagov. In primul rand vremea a fost schimbatoare si cu vant destul de puternic astfel incat erau valuri la fel ca pe Dunare. Greutate 74 kg eu, benzina 12 litri, barca cu motorul 170 kg elice 9,25x11x3. Asta a fost la proba cu o persoana. La proba cu 2 persoane am luat un prieten de 90 kg.  Comparativ cu salupita pe care am avut-o are urmatoarele avantaje- stabilitate mult mai mare, spatiu suficient pentru 2 pescari, posibilitatea de a fi folosita la rame si merge destul de usor si comod, viteza la rame 4 km/h. Pe valuri, nu zdruncina la fel de tare ca salupita si gliseaza mai repede. Ca puncte slabe am constatat urmatoarele- viteza maxima cu o persoana, turatie motor 6000 rot/min este doar de 42 km/h, salupita 52 km/h la 5500 rot/min. Curios este ca acelasi motor pe trimaran se tureaza maxim la 6000 rot/min. La salupa se tura maxim 5500 rot/minut. Elicea nu a fost schimbata.  Probabil voi incerca cu o elice pas 12. Este cel mai mare pas la elicea pentru Yamaha 20 CP. Nu sta in glisare decat daca turatia motorului este de minim 3800 rot/min  sau 20-21 de Km/h. Alta chestie curioasa este ca la proba cu 2 persoane, in plus 90 kg, nu este nici o diferenta in comportamentul ei. Gliseaza la fel de repede iar viteza maxima este de 41 km/h. Reglajul trim-ului a trebuit facut la a 3a gaura de jos in sus, fata de prima gaura la salupa. La prima gaura viteza maxima era de 35 km/h. Cu trim-ul reglat corect, la 4500 rot/min viteza este de 35-36 km/h. Cam astea sunt primele impresii la prima iesire cu trimaranul. Una peste alta eu ma bucur ca am facut schimbul de la salupita la trimaran. Daca credeti ca mai e loc de imbunatatiri astept sfaturile voastre. Merci,
Stefan D

Fritz

#26
Salut. Bine ca merge si esti multumit.  :) Asta conteaza cel mai mult.
Am fost si eu pe Snagov duminica trecuta , pe 2 iunie ) si am impresia ca am intalnit  un trimaran ca al tau cu consola ...cam vizavi de Pacea... Noi eram cu pilotina ( o cabinata alba cu geamuri negre)...Aveam si gps...si de filmat ...si un prieten de 120 de kg...Ti-l dadeam sa faci probe . :D   :)Era bine daca ne cunosteam...
42 Km/ora e o viteza f. buna . Daca nu stropeste , e ok.
Poti testa si o elice de 12 , dar barca nu e facuta sa mearga mai tare. Salupita avea V adanc si redane longitudinale pe care se ridica progresiv la viteza, adica isi micsora suprafata udata ...

am pus doua poze...Cu asta am fost pe Snagov...