TVA-ul la inmatricularea unui velier in Romania

Creat de telefon satelit, Octombrie 30, 2012, 05:44:34 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 4 Vizitatori vizualizează acest subiect.

telefon satelit

 Cum am maritat vechea mea Bavaria care era inmatriculata offshore ma bate gandul de a face prostia de a inscrie noua (vorba vine) barca in Romania. Pur si simplu e mai comod plus ca, deocamdata cel putin , impozitul de la noi vad ca se mentine la cote rezonabile (dar despre asta in alt topic).

Problema e ca nu gasesc nicaieri informatiile referitoare la dovada faptului ca pentru barca respectiva s-a platit la un moment dat TVA-ul. Am auzit niste povesti horror (nu la prima mana deci nu bag mana in foc pentru ele) despre barci carora li s-ar fi refuzat inmatricularea pe motiv de dovada a platii TVA, desi fusesera cumparate de la persoane fizice din tari UE (deci logic ca se platise la un moment dat TVA la ele).

Deocamdata singurele informatii gasite despre inmatricularea unei barci adusa de afara sunt cele postate de Florio, dar nu gasesc referiri la dovada platii TVA.

Citat din: Florio din Octombrie 14, 2011, 10:42:29 PM
Salut Mircea, salutari baieti ! :)
Am mai povestit eu despre asa ceva.
Pentru inmatricularea unei ambarcatiuni in Romania este nevoie de acte de provenienta. Totodata este nevoie de acea "Certificare Europeana" . Deloc de neglijat este o hartie de "radiere" din tara de bastina, pentru a putea fi inregistrata aici.  Astea sunt bazaconiile cerute de ANR. De ce spun "bazaconii" ? Pentru ca daca in cazul unor barci de fabricatie moderna, totul e rezolvabil, in situatia expusa de tine, adesea nu exista acte de provenienta convenabile pentru ANR (factura de achizitie de la fabricant, dovada ca are C.E. , etc...) .
  Totusi, perseverenti cum suntem, reusim sa razbatem si prin vicisitiudinile astea :) . Ca doar se poate inregistra si o barca facuta in garaj, daca ai un proiect si platesti niste taxe.

Ca sa nu lungesc vorba, acestea sunt cerintele esentiale:
1. Acte de provenienta; daca nu exista, incearca sa faci un act notarial de vanzare-cumparare, pe care il vei traduce si legaliza aici.
2. Cumva, pentru a nu avea discutii la ANR, treceti in acel act cat se poate de multe detalii despre barca, inclusiv despre faptul ca  are certificare europeana. NU uita, daca barca provine dintr-o tara unde nu exista obligativitatea inregistrarii, mentioneaza asta in actul notarial.  Scapi asa de multe sicane la intalnirea cu autoritatea romana.
    -O alta posibilitate care ar putea atesta situatia barcii ar fi plata unui raport de inspectie acolo. Pe care il traduci legalizat aici.
3. Taxele oficiale sunt : 850,58 lei taxa de inregistrare, 106.32 lei taxa de nume (?!? daca vrei un nume la barca, iaca, atat costa. Nu stiu daca nu cumva e obligatoriu) inca 568.18 lei taxa ANR pentru ca un inspector sa iti efectueze "inspectia tehnica initiala la corp, motor si echipamente" , eliberandu-ti un "BORDEROU TAXARE PRESTATII NAVALE" , un "RAPORT DE INSPECTIE PENTRU AMBARCATIUNI" si un "PERMIS DE NAVIGATIE PENTRU AMBARCATIUNI DE AGREMENT".
Permisul de navigatie este valabil 5 ani , cu conditia confirmarii intermediare efectuate la 2 ani si jumatate .

In urma intregii agitatii de  mai sus, se va elibera un "CERTIFICAT DE AMBARCATIUNE DE AGREMENT " .

Certificatul, se va elibera dupa inscrierea la administratia finaciara a ambarcatiunii, dovedita prin stampilarea de catre aceasta a unei hartii eliberata de capitanie.

Documentele necesare la capitanie sunt actele de provenienta in original si traducere legalizata, si neaparat o dovada a radierii ambarcatiunii  de catre fostul proprietar. Poze din pupa si dintr-unul din borduri, actele noului proprietar.

Bafta si tenacitate !

P.S.
     Ramane totusi posibilitatea unui act notarial ca proprietarul te lasa sa o folosesti pe un interval nelimitat si, vei putea naviga sub pavilion strain . Evident ca vei face oricum, actul de vanzare-cumparare, care sa ateste pe langa artificiul de mai sus, ca e barca ta. Pentru ca nu se stie niciodata cum evolueaza legislatia, si oricum trebuie sa ai "lucrul tau" cu acte in regula  :)

Are cineva informatii la prima mana despre acest subiect?

Vali

#1
Salut, din pacate, nefiind interesat de achizitia unei barci sh, nu am informatii la prima mana despre dovada de plata a TVA. Imi amintesc insa niste discutii interesante de pe cruisersforum.com, exact pe aceasta tema, si acolo se spunea inclusiv cum trebuie procedat in caz de lipsa dovezii. Discutiile erau intre barcagii cetateni ai UE, si tin minte ca m-a interesat subiectul, avand pe cineva in aceasta situatie. Ar trebui sa "sapam"pe acolo, sigur gasim ceva.

In plus, sunt barcagii la noi care si-au lasat barcile sub pavilionul initial. Te pot pune in legatura cu un proprietar de Bavaria care a facut astfel, barca e in Italia, si el se da prin acea zona. Mai multe detalii iti pot oferi alti baieti din Bucuresti sau Constanta, care isi tin de asemenea barcile afara. Personal nu cunosc prea multe despre asta, nefiind interesat dupa cum spuneam de barci aduse de afara. O sursa mai bine informata ar fi brigada de pe eurosail.ro, poti incerca si acolo cu cateva intrebari.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

telefon satelit

 Nici eu n-am tinut vreodata barca in tara (si nici nu intentionez, conditiile de iernat de la noi fiind absolut oribile dpdv climatic).  Stiu o discutie initiata de un american pe cruiserforum (era un tip care vroia sa ia o barca din UL si sa navigheze pe mediterana, el fiind cetatea american) si isi punea problema daca s-o lase cu pavilon UK sau sa o inscrie in SUA sau ce sa faca, iar TVA-ul tot aparea de dupa colt (se punea problema ca o sa tot aiba treaba cu vama la intrarea si iesirea din tarile respective daca are barca sub pavilon american, omul gasise o barca cu TVA platit si se punea problema daca pierde chestia asta inscriind barca in SUA etc etc)

Problema e ca informatiile obtinute din UK (care are un regim foarte relaxat privind inmatricularea barcilor) sau chiar din alte tari UE gen Olanda risca sa aiba foarte putina relevanta in relatia cu autoritatile romane. Daca astia vor nu stiu ce hartie si eu n-o am iar ala de la care am cumparat barca n-o poate nici el procura pentru ca n-a avut-o vreodata, am imbulinat-o. Sigur ca in Romania se rezolva orice dar decat sa dau mii de euro spaga prefer sa-i dau pe o barca mai mare/mai buna/mai echipata.

Nu vreau sa am urmatoarea barca inregistrata in alta tara pentru ca am in plan voiaje spre tari despre ale caror autoritati nu stiu mare lucru si prefer ca toate documentele sa fie cat se poate de clare si de simplu de inteles. Eu roman, barca inscrisa in Romania samd. 

Daca stii pe cineva/ e cineva pe forum care a cumparat recent un velier la mana a doua, poate lamurim cu precizie problema asta.

Vali

Problema e interesanta, si cunosc cativa baieti de la mine din targ care si-au luat de curand barci de afara, insa ei nu scriu pe forumuri, ci se dau :). Am sa incerc sa va pun in legatura, cred ca din ceea ce stie fiecare se va aduna suficient know-how in subiectul de interes.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

telefon satelit


Capitanul Nemo

#5
Citat din: telefon satelit din Octombrie 30, 2012, 10:07:02 PM

Daca stii pe cineva/ e cineva pe forum care a cumparat recent un velier la mana a doua, poate lamurim cu precizie problema asta.


Problema TVA-ului: in contractul de v/c se va specifica faptul ca ''VAT has been paid by the previous/first owner". Sa ai o copie la bord. Daca barca provine din spatiul extracomunitar, SUA, Rusia, Emirate, etc, situatia se schimba dramatic.

Fiecare stat are o legislatie mai mult sau mai putin clara in privinta statutului yachturilor. Un yacht cu proprietar strain are dreptul de a sta in acel stat un numar de XXX zile, dupa care proprietarul va trebui sa achite TVA-ul corespunzator statutului si valorii ambarcatiunii in respectivul stat.

Problema pavilionului: exista clearance si customs pentru ambarcatiune plus bunurile de la bord si immigration pentru echipaj. Nu are importanta daca sunt de nationalitati diferite; nu vei fi scutit de viza de SUA daca ai pavilion yankeu, vei fi tratat corespunzator pasaportului.

In Europa se aplica legislatia Schengen, cu cateva alterari: sunt nevoit sa fac clerance cand intru in Norvegia dinspre Suedia, dar nu si in Danemarca. Daca insa iahtul este inregistrat intr-o tara din afara Schengen sau pasapoartele sunt din afara UE, trebuie sa vizitezi obligatoriu birourile mentionate mai sus.

De ce ai dori sa ai pavilion romanesc?
http://www.barcasirius.blogspot.com
"Not all the wanderers are lost" J.R.R. Tolkien

telefon satelit

Citat din: Capitanul Nemo din Octombrie 31, 2012, 02:11:22 PM
Problema TVA-ului: in contractul de v/c se va specifica faptul ca ''VAT has been paid by the previous/first owner".

Multumesc pentru informatie. Chestia asta e suficienta pentru inmatricularea barcii in Romania fara alte fasoane legate de TVA? Nu se cere un document care sa dovedeasca acest lucru? (document al unei autoritati din tara de unde se cumpara barca, nu act notarial gen declaratie pe propria raspundere).

(restul informatiilor sunt foarte utile celor care nu au mai navigat in strainatate dar nu ating direct subiectul nostru)

P.S.  Pavilon romanesc pentru ca n-am nici un chef sa aflu ce idee ii mai poate da cutarui ofiter  din Egipt (de pilda) faptul ca o ambarcatiune de agrement are un pavilon iar proprietarul are pasaport dintr-o alta tara. In tari de genul asta oricand ti se poate pune sub nas o hartie scrisa de la dreapta la stanga (si in care tu te uiti ca mâţa in calendar) si in legatura cu care ti se spune ca precizeaza amenda X pentru faptul ca n-ai nu stiu ce document.  Sigur ca pana la urma rezolvi cu parlamentari sau eventual cu o spaga (nici macar foarte mare), dar timpul si nervii nu ti le mai da nimeni inapoi.

Vali

Cred ca o idee buna e inaintarea unei cereri scrise catre ANR, unde sa se ceara amanuntele despre plata TVA. Eu asa am facut de fiecare data cand am vrut un raspuns scris intr-o anume problema, si de fiecare data am primit detaliile solicitate.

In plus, intr-un numar din 2008 al Yacht Magazin, dl. Sitaru - directorul ANR pe ambarcatiuni - a dat intr-un interviu mai multe detalii despre procedurile care se aplica cand vrem sa inmatriculam o barca adusa de afara.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Capitanul Nemo

Trebuie sa faci un contract de v/c cu fostul proprietar. Daca ai luat-o printr-un broker, acesta se ocupa de contract. Daca ai tratat particular cu vanzatorul, e bine sa il ai legalizat printr-un notar. La noi, cu cat ai mai multe stampile (de altfel inutile) cu atat mai bine. In contract sa existe date de identificare clare ale v/c. Daca barca provine dintr-o tara in care exista obligativitatea inregistrarii acestora, sa ai si actul de proprietate original al fostului proprietar.
Daca nu exista aceasta obligativitate, trebuie mentionat obligatoriu acest aspect in contract.
In tarile in care nu se inmatriculeaza barcile, dovada proprietatii o constituie de multe ori asigurarea.

De unde ai cumparat barca?
http://www.barcasirius.blogspot.com
"Not all the wanderers are lost" J.R.R. Tolkien

telefon satelit

#9
 Nu am cumparat-o inca, am vandut-o pe cea veche asta vara si urmeaza sa cumpar alta pana incepe sezonul 2013.  Cel mai probabil o voi cumpara din Olanda sau Suedia. In ambele treaba cu inmatricularea e sublima dar lipseste aproape cu desavarsire la clasa asta de barci.

Ce nu inteleg eu este in ce moment al inmatricularii in Romania a unei barci cumparata second-hand din UE iti cere cineva vreo hartie legata de TVA? Ca daca as sti asta as sti si pe cine sa intreb oficial despre TVA (ce spunea Vali) dar ANR-ul n-are nici o treaba cu asta.  Ei iti cer viza de la finantele locale, adica dovada ca ai luat barca in evidenta ca sa platesti impozit statului roman.

Daca ai facut exact chestia pe care vreau s-o fac si eu (cumparare barca s/h din EU) poate iti faci pomana sa scrii pas cu pas, detaliat, care au fost formalitatile indeplinite. Cred ca ar fi o informatie utila pe termen lung (cel putin pana schimba astia legislatia).

radasous

Salut,
Desi nu are nici o logica pentru produse importate di UE, se cere in continuare hartia legata de TVA atunci cand se inscrie produsul la finante, mie mi-au cerut pentru masina, desi a fost achizitionata din Germania, de la un privat. Bineinteles, ca sa fie treaba romaneasca, nu se procedeaza asa in toate orasele.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

s/y Lindor

Daca te intereseaza S/Y Lindor o sa fie de vanzare la primavara, pt ca vreau sa iau una mai mare, daca te intereseaza poze isi detalii ntra pe Barcalcolic sau contacteaza-ma, Lindor e Jeanneau Gin-Fizz 37' Sloop CC, pregatit pt navigatie solitara, pavilion romanesc certificat oceangoing nelimitat 2016, si scapi de toate problemele cu inmatricularea
:)

telefon satelit

Citat din: radasous din Octombrie 31, 2012, 05:07:43 PM
Salut,
Desi nu are nici o logica pentru produse importate di UE, se cere in continuare hartia legata de TVA atunci cand se inscrie produsul la finante, mie mi-au cerut pentru masina, desi a fost achizitionata din Germania, de la un privat. Bineinteles, ca sa fie treaba romaneasca, nu se procedeaza asa in toate orasele.

Stai sa ne intelegem, ti-au cerut hartia pentru TVA la FINANTELE LOCALE? (primarie, ce-o fi, unde te ia in evidenta pentru impozit)  In ce oras s-a intamplat asta?

Citat din: s/y Lindor din Octombrie 31, 2012, 05:12:14 PM
Daca te intereseaza S/Y Lindor o sa fie de vanzare la primavara, pt ca vreau sa iau una mai mare, daca te intereseaza poze isi detalii ntra pe Barcalcolic sau contacteaza-ma, Lindor e Jeanneau Gin-Fizz 37' Sloop CC, pregatit pt navigatie solitara, pavilion romanesc certificat oceangoing nelimitat 2016, si scapi de toate problemele cu inmatricularea
:)

Multumesc pentru oferta, cred ca am si vazut ambarcatiunea la Mangalia, se prezinta excelent, dar depaseste semnificativ bugetul pe care mi l-am propus pentru noua achizitie. In plus, vreau neaparat ceva cu chila lunga de data asta, mi s-a pus pata sa am si asa ceva in palmares :) .
Sincer, nici nu inteleg de ce o vinzi (exceptand eventualele motive finaciare, desigur).  Ceva semnificativ mai mare devine dificil de operat singlehanded iar costurile de operare cresc si ele semnificativ.

Barca e cumparata de afara sau tot de la cineva din Romania? Ca daca e luata de afara, poate ne impartasesti cate ceva din experientele legate de hartoage :) .

radasous

Hartia a cerut-o Politia (organul ce face inmatricularea in cazul masinii), au vrut-o la dosar, asta s-a intamplat in Slatina/Olt. Le-a trecut  dupa un pic de galagie. Pana la urma au emis si o explicatie, cum ca in felul asta ii ajuta pe cei de la anaf sa evite rambursali de tva ilegale.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

telefon satelit

 Asta e deja cu totul altceva decat cu barcile, politia (ma rog, mai nou Serviciul ala care se ocupa de inmatriculari si permise) a cerut mereu actele doveditoare legate de vama si/sau TVA.

Hai sa incercam sa mentinem discutia la barci, pentru ca in Romania efectiv nu se poate face nici un fel de analogie intre modul de functionare al unor institutii diferite, chiar daca speta e similara. Asta e tara in care traim.