Iaht german esuat la Constanta

Creat de Intersect, Iunie 13, 2013, 07:29:47 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

modi

1 - In mod absolut evident Europa nu ne iubeste prea mult . "Bunul popor german" - asa cum il numesti - nici atat . Insa problema in sine , cea a cazului pe care-l discutam aici este o MARE PROBLEMA a oficialitatii . Si nu are absolut nicio legatura cu nationalitatea . IN ARIA LOR DE RESPONSABILITATE ERA SA MOARA UN OM ! Putea asta sa fie si transfug afgan calare pe-o camera de tractor .

2 - Vis-a-vis de pozitia mea si a celorlalti colegi de forum , ei bine , nu are niciun fel de insemnatate cum si-n ce fel am fi fost noi tratati intr-o atare situatie de catre oficialitatile germane . Eu CA OM , noi CA OAMENI , simtim ca asa trebuieste facut . Este , daca vrei , o nevoie interioara care nu poseda "pasaport" .

3 - Neamtul ala e NAVIGATOR ! Iubeste apa ! Si asta ar trebui sa spuna tot .

Vali

#16
Am trimis un mail lui nea Lascu, sper sa ne spuna el mai multe.

Din poze de vede ca barca e destul de avariata. Se vede cum parama dinspre prova a macaralei aproape a sectionat opera vie. Mai mult ca sigur ca reparatia va fi foarte costisitoare, si se va deconta de catre asigurator, cu conditia ca riscul respectiv sa fi fost acoperit.

Problema e ca in Romania nu cred sa-i repare cineva barca asa cum trebuie. Am citit pe site-ul producatorului neamt, si barcile astea Sirius sunt facute foarte atent. Deci eu presupun ca va trebui intr-un fel sau altul sa-si duca barca in Germania, asta daca nu obtine dauna totala si lasa barca in seama "recuperatorilor" de la Constanta.

Pe de alta parte am vazut ca au inceput unii sa bata toba ca o sa-i repare ei barca neamtului bla-bla, incepand cu primarul din Constanta. Se pare ca in jurul neamtului a inceput un circ penibil, in pur stil romanesc. Din cauza asta ma gandeam eu ca ar fi fost bine ca neamtul sa ne scrie pe forum, fiindca din partea barcagiilor sigur ar fi fost ajutat dezinteresat. Insa nu insist pe asta, poate omul e satul de romani si nu mai are chef sa scrie pe net. Nu putem insa avea idee pana nu stim mai multe.

Eu imi mentin disponibilitatea de a-l ajuta dezinteresat pe parte de reparatii, bineinteles in masura ajutorului dezinteresat. Parerea mea e ca reparatia trebuie facuta de o echipa profesionista de afara, cu experienta la veliere de croaziera. Insa mai e pana acolo, poate neamtul are alte probleme, mai stringente in momentul de fata. Asteptam deci detalii de la cei care pot lua legatura cu el.

Later edit: tocmai am citit pe eurosail.ro ca neamtul ar fi plecat cu avionul in Germania. Asta inseamna ca si-a cam bagat picioarele in Romania, cred ca nici nu mai vrea sa auda. Eu astept totusi in continuare ceva detalii de la cei care pot afla ceva. Nu comentez si nu ma intereseaza cine a fost vinovat etc, ci doar daca pot intinde cuiva o mana, cum mi s-a intins si mie de atatea ori cand eram in nevoie pe ape.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

draken

Neamtul si-a luat-o pe limba lui. Exista vreo proba concreta ca autoritatile n-au respectat procedurile cazurilor astora? Baietii din port nu s-au nascut ieri si-au descoperit navigatia si regulile ei abia azi dimineata, oricat de tentante ar fi barfele cu "incompetenta, indolenta bla bla bla". La cum arata barca si cat de priceput s-a dovedit "navigatorul", cred ca tot ce mai ramane de facut in semn de solidaritate si alte lacrimogenii intre "oamenii apelor" e o carte postala cu urari de bine, o batranete linistita intr-o gradina cu flori frumoase si mult pa-pa-pa.
Daca o vrajeala de-asta pune-n pericol (ma bufneste rasul) maretul viitor nautic al zonei, inseamna ca oricum nu era cine stie ce de capul lui. De-aia nu mai ploua acum si plang eu de singuratate pe diguri.
Pacat de efortul baiatului care s-a zbatut sa-l ia pe fraier de-acolo. Sper sa n-aiba necazuri din cauza asta.

adrianix

Salut.@modi sa stii ca,ca si om si eu am ajutat de multe ori pe altii,neconditionat,am zis doar sa ne interesam sa vedem cum stau lucrurile cu adevarat. Am inteles ca marea nu era chiar asa rea si se putea totusi naviga. In alta ordine de idei:daca neamtul era beat sau "prafuit" si a plecat el pe mare sa faca ce vrea,ca doar e neamt si i se permite,de ce era singur pe o vreme rea? si sunt multe intrebari la care asi vrea raspuns inainte sa fac o mobilizare nationala pentru ajutorul lui. A multumit cuiva pentru ajutorul acordat. Nu am vazut nicaieri vreo multumire din partea lui. Despre asta vorbim. 2 Nu cred ca il dadea cineva afara din port daca chiar era o vreme ucigatoare. Stiu persoane care au fost ajutate pe Dunare dupa ce au sunat la 122,nu cred ca in Portul Constanta cineva este lasat sa moara daca suna la 122. Ca OM as fi sarit in ajutor sa-l scot din valuri,dar nu i-asi fi reparat barca doar pentru ca iubeste apa.  Din pacate lume in care traiesc eu,domnia si prostia se platesc. Pana voi gasi intrarea in Tara Minunilor,continui sa ii ajut neconditionat doar pe cei care merita.

Vali

Poate am fost inteles gresit: nu fac nici eu fapte bune pentru orice necunoscut. Insa neamtul a nimerit intr-o situatie in care am putea fi oricare dintre noi odata. E o lipsa crancena de traditie a navigatiei de placere la noi, esuajul de acum nu e nici primul si nu va fi nici ultimul , iar povestea e ca de obicei cusuta cu ata alba.

Intr-adevar cel mai bine ar fi fost sa stim in detaliu situatia inainte de orice actiune. Din cauza asta spuneam ca era bine ori sa ne scrie neamtul chiar aici, ori sa-l contacteze cineva direct. In plus nu e vorba de mobilizari, ci de ceea ce simte fiecare. In ultimele zile am vazut multa rautate la adresa neamtului, si culmea inclusiv din partea unor barcagii. E foarte usor sa dai cu pietre din confortul casnic intr-un om pe care nu-l cunosti, si care a trecut printr-o asemenea trauma.

Pana la urma nu era mare lucru de facut, omul oricum are barca asigurata, insa stim bine in ce tara de hiene traim si ce probleme intampinam zilnic. Acum cativa ani am ajutat un ungur care si-a paradit masina (o duba Mercedes) sa si-o puna din nou in stare de functionare. Am mers impreuna la o gramada de vanzatori de piese si service-uri, si daca nu eram cu el, si-o fura masiv. Am ramas prieteni, m-a invitat la el (cu toate ca n-am ajuns), si chiar daca omul a fost generos, pentru mine a ramas doar impacarea ca am putut sa scot un om dintr-o situatie dificila.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Si ca sa mai relaxam atmosfera pe aici, am sa scriu o scurta poveste, ca sa "ma explic" intr-un fel de ce sunt altruist in asemenea situatii:

In iulie 1988 tocmai dadusem treapta a 2-a la liceu, si eram cu familia intr-o Dacie 1310 verde-brotacel, plina de cutii cu servicii de portelan, tocmai la KucukYali, pe partea asiatica a Istanbulului. Maica-mea fiind de nationalitate turca, si avand rude la Istanbul, odata la 2 ani mergeam acolo, pe baza de chemare, ca multa lume din zona Constantei. Duceam servicii de portelan si alte maruntisuri, si veneam cu blugi si adidasi. Nu era un comert propriu-zis, ci mai mult ne amortizam plimbarea, mai ales ca la vama erau numai nasoi.

In '88 am fost si eu pentru prima data in Turcia, si bineinteles ca a fost un soc sa nimeresc in megalopolisul intins pe 2 continente, venind dintr-un oras comunist precum Galatiul. Nu voi povesti aici decat ce am patit imediat ce am ajuns in Istanbul: dupa un trafic infernal intre Corlu si Istanbul, la 12 noaptea am trecut in sfarsit podul vechi peste Bosfor, dupa care taica-miu a facut o pauza, fiindca nu mai putea.

Am coborat sa ne dezmortim si sa mai aranjam din marfa, care ocupa inclusiv bancheta din spate, pe langa portbagajul masinii plus celalalt, de deasupra. Imediat a aparut o brigada dubioasa de turci, care au inceput sa-l iscodeasca pe taica-miu. Maica-mea stiind bine turceste, a inteles din ce vorbeau aia ca nu au intentii bune, si ne-a avertizat. Taica-miu, ca golan de balta galatean, isi pregatea deja fizicul pentru o infruntare inegala cu gashca de turci tineri si agresivi. Eu si frate-miu eram cam morcoviti, dar tot eram hotarati sa nu ne lasam jefuiti. Turcii aveau tactica tiganilor nostri, veneau pervers la inaintare, cu niste ranjete fortate pe mutre.

Cand a vazut ca se ingroasa gluma si turcii prind tupeu, maica-mea i-a apostrofat in turceste, ceea ce a fost cam surprinzator pentru turci, nu prea s-au asteptat. Insa dupa asta au inceput incet-incet sa prinda iar tupeu, pana in momentul cand si-a facut aparitia o matahala mustacioasa, inarmata cu o gogeamitea ranga, care i-a facut sa se imprastie imediat, dupa ce a racnit la ei pe limba lor. Omul era un sofer de camion, si a intrat apoi in vorba cu noi, ne-a spus cum banuisem ca turcii tineri erau nasoi pusi pe jaf. Dupa care ne-a indrumat exact cum sa ajungem la adresa din KucukYali, pe malul marii Marmara, fiind prima oara cand taica-miu trecea Bosforul pe pod, si nu cu ferryboat-ul de Sirkegi. Daca nu era omul ala, nu stiu cum ne-am fi descurcat, gashca de turci era destul de periculoasa, si nu cred ca i-ar fi facut fata un roman de 50 de ani, si 2 balauri de 16 si 14 ani.

Am ajuns noi la ruda din KucukYali, care nu dormea fiindca ne astepta. Am descarcat marfa de pe portbagajul exterior si de pe bancheta din spate, dupa care unchiul mamei ne-a spus sa demontam si portbagajul sa-l luam in casa, fiindca zona era rau famata vizavi de hoti. Atat doar ca taica-miu n-a mai vrut sa dea jos si serviciile grele de portelan din portbagajul masinii, mizand pe sistemul antifurt pur romanesc, foarte solid, care avea o parghie secreta sub scaunul soferului.

Asa ca dimineata ne trezeste sunetul tanguitor al muezinului, care cheama lumea la rugaciune, ca sa constatam cu stupoare ca nu mai avem parbriz la masina, ci doar un rest de cheder, care fusese taiat pe toata circumferinta cu cutitul. Iar interiorul masinii a fost "curatat" de putinele lucruri pe care le lasasem noaptea, printre care si aparatul meu foto Smena, pe care-l castigasem la un concurs national de aeromodele, si la care tinusem foarte mult. S-au luat cu mainile de cap si taica-miu, si unchiul mamei din KucukYali.

Am pornit deci noi prin orasele-satelit de pe partea asiatica a Istanbulului sa cautam parbriz de Renault 12 si cheder, mergand incet prin traficul infernal de pe autostrada care ducea spre podul peste Bosfor. Cand ne vedeau fara parbriz turcii de pe la magazine sau service-uri, ne aruncau niste scoruri care depaseau tot bugetul excursiei noastre, mai ales ca unchiul mamei ne preluase toata marfa "toptan", adica en-gross, urmand s-o vanda el incet-incet.

Pana la urma, dupa multe incercari dezamagitoare, norocul nostru a fost un turc tanar, care era intamplator la un service din motive de afaceri cu cei de acolo. Turcului i s-a facut mila de noi - romani saraci, si ne-a spus ca merge el cu noi la o sursa ieftina de-a lui, unde se vindeau piese auto din dezmembrari, ca sa luam parbriz, plus la un comerciant en-gross de piese auto, de unde urma sa luam cheder. Dupa ce am rezolvat achizitia, turcul ne-a dat un om de-al lui sa ne monteze parbrizul la sfoara, fara sa ne ceara sumele astronomice pe manopera pe care ni le aruncasera alte service-uri (i-am dat doar un bacsis meseriasului). Din nou ma gandesc ce noroc am avut ca am dat de acel cetatean, si nu stiu cum am fi rezolvat-o fara ajutorul lui, intr-o tara straina ostila.


"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Cristy

Chiar ca ai avut noroc cu acel tanar turc.
Cred ca totusi trebuie facuta o diferenta intre cele doua cazuri, si anume;
- barca nemtului - valoare de catalog la vechimea ei - o suma la care noi nici nu visam - 100000euro? iar valoarea masinii din acesta povestire net inferioara - daca ar fi fost vorba despre un Mecedes GLK ? ai mai fi gasit pe cineva sa te ajute???
- varsta - cat de batran (61ani) sa fii sa te arunci sa navigi pe mare singur in locuri necunoscute pe timp de noapte? Noua (unora) ne este frica si ziua. Pozitia naufragiului este langa intrarea in potul Tomis - s-ar putea ca neamtul sa fi confundat porturile cerand acceptul de intrare in portul Constanta dar de fapt era langa portul Tomis (din foto si din ziare se poate vedea faleza in reparatie iar de acolo se pot vedea farurile de intrare in portul Tomis).
Autoritatile... Nu-mi vine sa cred ca cineva care lucreaza la statia radio pe acel canal si care dirijeaza de ani de zile (poate) navigatia, sa nu cunoasca engleza!!! Posibil ca neamtul sa fi vorbit germana in acele clipe de panica iar apoi sa fi spus ca a vorbit engleza. Ah, si sa nu uit, a lansat SOS si a comunicat punctul unde se afla - asa s-ar putea vedea pozitia lui si distanta fata de cele doua intrari in porturi. Intrarea in portul comercial Constanta este destul de in larg facută simai are si un dig de protectie pe nord nu stiu cati km care ar fi trebit ocolit pentru a intra in port. Daca a intrat pana intre faruri iar apoi a iesit din portul comercial pentru ca nu i s-a dat voie acolo ar fi trebuit sa naufragieze pe acel dig.
Cred ca pana la urma numai el stie ce s-a intamplat iar faptul ca a iesit asa a necesitat disculparea.
Toti am invatat ca inainte de a pleca undeva si mai ales pe apa te interesezi de conditiile meteoclimatce si apoi pleci daca sunt convenabile, asta in cazul in care faci agrement, daca esti fortuit atunci iti iei masurile necesare pentru a ajunge la dstinatie.
Imi pare rau de ce s-a intamplat cu neamtul dar se pare ca a cam nesocotit cate ceva, si cu tupeu a incercat... Chiar daca este un iubitor de navigatie, de apa, de barca, cu atat mai mult ar fi trebuit sa stie despre reguli - deh ei sunt cei care respecta tot si dau si meditatii altora (lectii).
Am plecat in Portul Tomis sa vad daca gasesc pe cineva pe acolo cu noutati.

modi

Oameni buni , cum am mai spus deja , este primul si singurul forum pe care activez si-n care n-am intalnit niciun fel de animozitati . Nu am de gand sa schimb asta ......

Una peste alta este firesc sa nu gandim la fel . Fiecare vede situatia cum are chef sau cum ii dicteaza constiinta . Eu personal ma oftic de faptul ca acel neamt , in tara mea , a avut de suferit , indiferent ca din cauza lui sau din a altora . Si ma mai oftic pentru ca n-am avut cum sa-l ajut cumva .

PUNCT !

pelicanul

#23
@ Cristy

Povestea asta s -a dezbatut pe larg si aici: http://www.eurosail.ro/forum/viewtopic.php?f=24&t=37&p=4672#p4667.
Fata de ceea ce ai scris mai sus, se impun citeva precizari:
- se pare ca neamtul a intrat in portul comercial si a discutat cu cei de la capitanie "face to face", nu numai in VHF; a fost abordat de o salupa a capitaniei, au aparut ulterior declaratii in presa in acest sens.
- se pare ca nu a fost lansat nici un "SOS" (Mayday este termenul folosit in VHF); acestea se inregistreaza automat, inclusiv convorbirea din canalul 16 VHF; neacordarea de ajutor in acest caz este sanctionata penal;
- distanta de la intrarea in portul comercial pina la locul esuarii este de aproximativ 8.5 km;

Majoritatea celor care au comentat pe eurosail, oameni cu o experienta pe mare infinit mai bogata decit a mea, au fost de acord ca neamtul poarta cea mai mare vina.

Ce avem noi de invatat de aici? Un mic sumar, il fac mai mult pentru mine, scrisul ma ajuta sa -mi cristalizez cunostintele  ;) :
- nu neglijati prognoza meteo; la orice dubiu, mai bine mai stai o zi (sau chiar o saptamina) in port; "the most dangerous thing on a ship is a tight schedule";
- nu incercati sa intrati intr -un port strain noaptea, chiar daca aveti cele mai bune harti; o barca bine pregatita poate fi mai in siguranta pe apa decit pe un tarm necunoscut;
- in apropierea coastei tineti intotdeauna ancora pregatita, cu cit mai mult lant; si folositi -o daca situatia o impune, mai bine mai repede, decit prea tirziu;
- daca ati ajuns intr -un port noaptea, faceti pe dracu in patru sa ramineti acolo (pana la motor, provocata sau nu, lesin, simulat sau nu, etc) chiar daca nu acolo vroiati de fapt sa ajungeti; daca invocati cea mai mica umbra de  forta majora, nimeni nu va poate da afara;
- daca situatia  se impute lansati un Mayday; salvarea vietilor umane pe mare este gratuita, doar salvarea barcii se plateste si de obicei e acoperita de asigurare; chiar daca barca nu e asigurata, cred ca nu o iubesti chiar asa de mult incit sa mori cu ea; sau da ?  :)



Intersect

Vali eu tot incerc sa vorbesc cu el dar nu pot din cauza ca are telefonul inchis.
Born to fish,forced to work!!!

Cristy

Am fost in portul Tomis si am vazut barca neamtului. Sta bine pe un gen de cavaleti mobil. Am intrebat pe cei ce gestioneaza tarcul unde este cazat iahtu si mi-au spus ca neamtul este plecat in Germania - va reveni in Ro peste o saptamana. Barca este asigurata 100% si ca de aici este treaba asiguratorului.
Inca o data - de la locul unde a esuat se vedeau clar farurile de intrare in portul Tomis - 2-300m, iar zona este luninata - faleza de la Cazinou la portul Tomis.
Veti vedea in poze ca nu multi ne permitem sa tinem barcile pe asa masinarii.
Personal cred ca a cautat-o cu lumanarea - sau...avea nevoie de banii asigurarilor - restul despre autoritati etc...credeti ce vreti.

modi

#26
Cristy , ..... mult dincolo de problema neamtului ..... eu m-am edificat . Intr-un fel despre care probabil nici nu-ti poti imagina .Si raspund cu un simplu ..... BINE ! . Da-l in PLM de neamt fraier .
E ok asa ? Cadreaza cu maniera in care ti-ar place sa decurga topicul ?

Dragos

Nu cred ca e important cum isi tine omul barca si ce-si permite sau nu.Parerea mea este ca nici macar nu este important daca el a gresit,trebuia ajutat.Pacat,multi uita in ziua de azi un lucru simplu si normal,acela de a fi om.Iar daca omul isi permite o barca nu cred ca e rau si trebuie invidiat.

modi

Citat din: Dragos din Iunie 17, 2013, 09:19:41 PM
trebuia ajutat.Pacat,multi uita in ziua de azi un lucru simplu si normal,acela de a fi om.

Tot PUNCT ! Ce bei ?

Intersect

@Dragos in sfarsit asta spuneam,oricine trebuie ajutat indiferent de ntionalitate si de starea de fapt,am o poveste mult mai tragica ca ai lui Vali,in care am fost ajutat de catre oameni pe care nu ii cunosteam la momentul acela si care a iesit bine catre final ...puteaaa fi rauuu tareeee....
Born to fish,forced to work!!!