G48 + Yamaha 90hp

Creat de AdrianZUZ, Decembrie 31, 2013, 01:18:31 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Sosoktm

da, nu stiu cum e vara pe snagov, dar am vazut ce "potential" are :(
Funny asta cu inversatul, asa cum ziceai mai devreme, treaba romaneasca.Ai jeglaj tip jack-plate? Sau zici de trim? Sectiunea la motor e suficient de plata, deci nu e decat o inaltime buna. La consum sunt tare curios, dar la regim  de croaziera nu cred sa sara de 25-28 l/h indiferent de incarcatura.
Distractie placuta la greci!

AdrianZUZ

Citat din: Sosoktm din Iunie 12, 2014, 04:48:36 PM
da, nu stiu cum e vara pe snagov, dar am vazut ce "potential" are :(
Funny asta cu inversatul, asa cum ziceai mai devreme, treaba romaneasca.Ai jeglaj tip jack-plate? Sau zici de trim? Sectiunea la motor e suficient de plata, deci nu e decat o inaltime buna. La consum sunt tare curios, dar la regim  de croaziera nu cred sa sara de 25-28 l/h indiferent de incarcatura.
Distractie placuta la greci!

Reglaj din suruburile de prindere pe oblinda ... cele de sus se scot si se prind in urmatoarele gauri, iar cele de jos se slabesc si culiseaza.
Cat il ridici sau cat il lasi are o influenta maricica la mers / consum / performante ... nu imi dau seama cum este o sg inaltime buna?
La capitolul teste - a adus FunC o jucarie noua, Solas Saturn inox 13.25X19 vs. 13.25x17  aluminiu serie K originala.

Sosoktm

pai avand in vedere ca partea din spate este plata(deadrise mic), inaltimea placii antiventilatie ar trebui sa fie f putin sub nivelul chilei. Daca era un v pronuntat atunci intaltimea teoretic ar fi trebuit sa fie modificata in functie de incarcatura. Nu cred ca e cazul la ansamblu tau de elici racing, semi-imersate, de asta spun ca e reglaj de tip "set and forget". Singura situatie in care cred ca ai mai putea sa te gandesti la reglaj dar mai degraba de trim e cand ai incarcatura mare(asieta modificata), dar dat fiind tipul barcii si utilizarea ei probabila, alaturi de dimensionarea motorului (yuhuuuuuuu) , contextul devine mai degraba teoretic.
Daca zici ca aveai 4500 ture fara sa fi la blana, mai degraba as alege un pas mai mare daca vrei viteza mai multa, motorul are cu ce sa invarta un 21p zic eu.La holeshot mari sanse sa nu simti niic o diferenta.
just my 2 cents

AdrianZUZ

Sigur diferentele sunt/vor fi  mici, dar cum oricum aveam nevoie de o elice de rezeva, si cum oferta la Solasul asta a fost OK ... vedem de maine in apa sarata.

Sosoktm


AdrianZUZ

Elicea Solas Saturn inox in stare absolut noua .... nu se impaca cu motorul meu, neam, intra in ventilatie instant. Turatie ca la balamuc, am frecat trimul cam 30 min dupa care am facut-o pe aia vitejeasca, am pus la loc originalul yamaha si totul este iarasi OK.
Nu stiu care este explicatia pentru fenomen, amandoua au evacuarea prin elice, intra exact la fel pe ax (nu ramane loc pentru gazele de evauare) ?!?

Soso, multam de urari!

Sosoktm

tot din carti adunate, inoxul ar trebui sa nu flexeze comparat cu aluminiu, dar probabil cauza principala este suprafata prea mica a palei data de forma, chiar daca diametrul ramane acelasi.Logica imi spune ca gazele de evacuare sunt deja "pozitionate" in spatele zonei de atac a palelor iar cavitatia nu are treaba cu ele. Hub-ul e la fel, nu se pune problema ca nu are loc gazul ars la iesirea prin solas.Presupun ca ai incerca si varianta cresterii progresive a turatiei, dubios totusi ca ventileaza instant  :-\
Ai incerca sa lasi motorul mai jos sub chila?

Vali

Salut baieti, daca-mi permiteti sa particip si eu la discutie, ma gandesc totusi sa fim intai siguri ca e vorba ori de ventilatie, ori de cavitatie.

Din ce povesteste Adrian, cu turatia ca la balamuc, si din faptul ca Solas-ul are pasul mare, banuiesc totusi ca elicea intra in cavitatie. Ventilatia s-ar produce in caz ca elicea prinde si antreneaza aer atmosferic, cizma fiind situata prea sus. Mai ales daca elicea se comporta la fel la trim-uri diferite, e cam indoielnic daca e vorba de ventilatie.

Ma gandesc ca aceasta ventilatie ar trebui sa apara si la elicea originala, ambele functionand la aceeasi inaltime, si avand acelasi diametru. Pe de alta parte, daca Solas-ul a fost conceput pentru puterea motorului (90), nu e prea normal sa intre instant in cavitatie.

Ce banuiesc eu e ca sarcina (deplasamentul total al barcii) nu se pupa undeva cu pasul si turatia elicei Solas. Cred ca barca se comporta cu Solas-ul cum pateam eu cand eram pe la inceputuri cu barcile de glisare, agatam alge la elice, si imediat ce depaseam o turatie (destul de redusa), elicea intra in cavitatie, "patinand" in gol. Ar fi interesant de facut probe cu Solas-ul la turatii incrementate cu pas cat mai mic, pentru a observa turatia si viteza de unde incepe fenomenul despre care eu spuneam ca banuiesc ca e cavitatie.

In ingineria navala, la proiectarea propulsorului, se face printre altele si verificarea propulsorului (elicei) la cavitatie, introducandu-se anumite date si efectuand calculele specifice. Totusi, dupa cum spuneam, nu e normal ca o elice care teoretic e proiectata pentru 90 de cai sa intre asa repede in cavitatie.

Destul insa cu presupunerile mele personale, nu pot sa spun decat vacanta placuta colegului Adrian, si poate ne pune o poza-doua din sejurul dumnealui :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Sosoktm

La fel zic si eu, de vazut comportamentul la cresterea progresiva a turatiei, s-ar putea sa fie pas ul mare si la plecare agresiva elica sa "impinga" mai multa apa decat primeste.
De curiozitate Vali, cresterea usoara a diametrului elicii ce comportament ar trebui sa genereze, la acelasi pas? Poate forta transmisia prea mult? Eu vad motorul suficient de potent sa duca barca lui Adrian la viteze obscene, indiferent de incarcatura  ;D

AdrianZUZ

Citat din: Vali din Iunie 17, 2014, 03:05:24 PM
Salut baieti, daca-mi permiteti sa particip si eu la discutie, ma gandesc totusi sa fim intai siguri ca e vorba ori de ventilatie, ori de cavitatie.

Din ce povesteste Adrian, cu turatia ca la balamuc, si din faptul ca Solas-ul are pasul mare, banuiesc totusi ca elicea intra in cavitatie. Ventilatia s-ar produce in caz ca elicea prinde si antreneaza aer atmosferic, cizma fiind situata prea sus. Mai ales daca elicea se comporta la fel la trim-uri diferite, e cam indoielnic daca e vorba de ventilatie.

Ma gandesc ca aceasta ventilatie ar trebui sa apara si la elicea originala, ambele functionand la aceeasi inaltime, si avand acelasi diametru. Pe de alta parte, daca Solas-ul a fost conceput pentru puterea motorului (90), nu e prea normal sa intre instant in cavitatie.

Ce banuiesc eu e ca sarcina (deplasamentul total al barcii) nu se pupa undeva cu pasul si turatia elicei Solas. Cred ca barca se comporta cu Solas-ul cum pateam eu cand eram pe la inceputuri cu barcile de glisare, agatam alge la elice, si imediat ce depaseam o turatie (destul de redusa), elicea intra in cavitatie, "patinand" in gol. Ar fi interesant de facut probe cu Solas-ul la turatii incrementate cu pas cat mai mic, pentru a observa turatia si viteza de unde incepe fenomenul despre care eu spuneam ca banuiesc ca e cavitatie.

In ingineria navala, la proiectarea propulsorului, se face printre altele si verificarea propulsorului (elicei) la cavitatie, introducandu-se anumite date si efectuand calculele specifice. Totusi, dupa cum spuneam, nu e normal ca o elice care teoretic e proiectata pentru 90 de cai sa intre asa repede in cavitatie.

Destul insa cu presupunerile mele personale, nu pot sa spun decat vacanta placuta colegului Adrian, si poate ne pune o poza-doua din sejurul dumnealui :).

Multumesc mult de raspuns.
Datele sunt cam astea - inaltimea motorului masurata cat mai bine 10mm placa antiventilatie DEASUPRA liniei chilei.
Elice originala Yam serie k 13 1/4 x 17 - comportament f bun - iese repede in glisaj si tine glisajul si la 16-18km/h. Ca idee azi am mers cam 45km cu valuri aprox 1m si tine o viteza de 42km/h la 3700rpm. Dupa ce intra in glisaj pot duce trimul aproape max pozitiv fara probleme de ventilatie.
Elice Solas 13 1/4 x 19 nu vrea sa scoata barca din gaura maxim bagat sub barca, motorul urla de au scos oamenii statiile sa cheme autoritatile ... si eram la 500 m de rada portului. De la ralanti ai impresia ca nu misca barca ... initial am crezut ca este hub-ul ars, dar nu este cazul. O sa mai incerc cand ma intorc, sa o iau metodic, momentan este pusa in barca in caz de panica maxima.
Am avut o lansare la apa complet ratata. Initial motorul nu se alimenta prin robinetul montat ... a mers, a murit, l-am amorat si iar a murit ... cu elicea care nu tragea, am mutat furtunul de la rez principal direct in filtru si treaba s-a rezolvat
Maine este zi fara barca (cred) dar in zilele viitoare (in functie de meteo) o sa incercam o traversare spre Zakyntos (cam 70nm Agia Efimia - Navagio Beach - Agia Efimia) Mai trebuie sa ma lamuresc si ce autonomie am cu 90l benzina in conditii de vreme nu f buna.
Vin si pozele cum le salvez!

AdrianZUZ

Citat din: Sosoktm din Iunie 17, 2014, 01:58:35 PM
tot din carti adunate, inoxul ar trebui sa nu flexeze comparat cu aluminiu, dar probabil cauza principala este suprafata prea mica a palei data de forma, chiar daca diametrul ramane acelasi.Logica imi spune ca gazele de evacuare sunt deja "pozitionate" in spatele zonei de atac a palelor iar cavitatia nu are treaba cu ele. Hub-ul e la fel, nu se pune problema ca nu are loc gazul ars la iesirea prin solas.Presupun ca ai incerca si varianta cresterii progresive a turatiei, dubios totusi ca ventileaza instant  :-\
Ai incerca sa lasi motorul mai jos sub chila?

Cam asa ma gandesc si eu dar - gazele pot iesi si intre elice si cizma, daca elicea nu intra destul in locasul ei (nu este cazul), suprafata palei este mai mare (rotunda) la Solas vs Yamaha (taiata) ... si totusi se invarte ... in gol!!!

Sosoktm

clar trebuie un sobor de preoti sa scoata dracii din solas. Dupa care o serie K cu pas mai mare :D. O poza cu zona chila-cizma nu ne pui? Placa antiventilatie mai sus de chila la cum am vazut eu geometria barcii tale nu prea o vad justificata. Poate daca pala mai mare antreneaza mai multa apa si elica e prea sus, trage aer si ventileaza. Ciudat totusi ca la inaltimea asta barca merge normal si la viteza mare si la holeshot.
Gazele nu ies pe evacuare la misto, daca pui si efectul de absorbtie dat de jetul de apa antrenat de elica nu cred ca se poate sa mai iasa gase zi inaintea elicei. In afara de asta, cred ca nu poti monta decat corect elica pe ax, nu stiu exact cum e la tine dar la mine daca nu intra piulita destul nu pot pune siguranta.
Una peste alta as paria ca problema e ventilatia nu cavitatia.

Vali

@Soso: daca se mareste diametrul pastrandu-se pasul, creste aria discului, implicit aria utila a elicei, implicit randamentul propulsorului. Totusi, de obicei exista un raport invers proportional intre diametru si turatie, din care cauza elicele de viteza au diametre mici. Exista o gramada de formule si diagrame cu care se calculeaza o elice optima, dar nu mi le amintesc acum exact. Daca credeti ca e interesant de intrat in amanunte, am sa uploadez cursul de teoria propulsorului, urmand sa-l disecam impreuna cu lumea interesata.

Citat din: Sosoktm din Iunie 18, 2014, 11:37:11 AM
Una peste alta as paria ca problema e ventilatia nu cavitatia.

Dupa ce ne-a spus Adrian cam care e inaltimea cizmei, ma gandesc si eu ca e vorba de ventilatie. Posibil ca daca se mai scufunda cizma, sa dispara fenomenul. Asta inseamna insa sa se umble la inaltimea oglinzii, si ar fi pacat de decupat oglinda originala, mai ales daca se doreste ca valoarea de revanzare a barcii sa ramana aceeasi.

Chiar ca ar trebui sa ne punem o brigada sa vedem exact ce buba are Solas-ul, fiindca e pacat sa nu pui o elice cu pas mare la asemenea putere a motorului. In plus, tare nu-mi vine a crede ca Solas au conceput vreo elice care sa caviteze, pusa pe motorul potrivit (cu toate ca s-au mai intalnit cazuri si la case mai mari, in industria navelor comerciale).

Ma gandesc ca o solutie ar putea fi ori un hydrofoil (cu toate ca nu sunt fan), ori poate mai bine o duza cilindrica de plastic:

Duzele au avantaje importante, s-a mai discutat la topicul despre prop-guard.

Eu ma abtin totusi sa emit idei pana nu vad exact live cum sta treaba. O constatare pe viu face mai mult decat muuulte presupuneri din povestite. Oricum, subiectul e interesant, avem de invatat fiecare din asemenea intamplari. Imi pare rau ca al nostru coleg Fritz intra rar in ultima vreme pe forum, cred ca si el ne-ar fi dat idei bune despre solutionarea problemei. Multumim colegilor pentru discutia interesanta, si ramane o provocare sa dam de capat Solas-ului. Daca nu, il chemam pe too-happy cu trafaletul lui magic si tot o rezolvam :D.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Sosoktm

pai eu ma gadesc asa:
elica originala are "muchia de atac" a palei dreapta, din ce zice Adrian iar suprafata palei implicit mai mica. Deci "debitul" jetului generat ceva mai mic decat solas ul. Solasul, avand pala mai lata, antreneaza mai multa apa si datorita pozitionarii prea sus a motorului fata de chila reuseste sa traga aer si sa genereze ventilatia. In mers, presiunea relativa generata de directionarea "fileurilor" de apa de sub chila face ca ventilatia sa nu apara. As pune pariu ca nici in setup-ul cu solasul elica nu ar ventila dupa ce barca iese in glisaj.
Nu cred sa fie o rezolvare prop-guard la speta de fata.
Adriane pune boostere pentru asistenta la glisare sau lasa motorul mai jos, spuneai ca ai posibilitate de ceva reglaj pe verticala.
Asteptam episodul urmator.
:)
Vali, nu imi e clar de ce spui ca va creste randamentul propulsorului, daca ai timp si chef poate ma luminezi. Daca randamentul in stabilim ca efect/efort (teoretic randamentul de 100% va fi cand tot efortul se transforma in efect) motorul va folosi o putere mai mare pentru a putea antrena elica mai mare. Diferenta eu o vedeam in a genera putere de propulsie mai mare la aceeasi turatie a motorului, unde "puterea de propulsie" este aria elicii x pas x turatie. Din ce stiam elicile high trust au diametrul mai mare dar si suprafata palei mai mare decat o varianta all-round, de exemplu.

AdrianZUZ

Citat din: Sosoktm din Iunie 18, 2014, 11:37:11 AM
clar trebuie un sobor de preoti ....

Nici nu sti cata dreptate ai. Azi, am urcat in barca doar cat sa mut niste benzina dintr-un rezervor in altul si 8 ore mai tarziu..... mi-a disparut ancora  8) :o. Am gasit doar saula intreaga 20m, taiata frumos si nici urma de 5m lant si ancora force 5kg apartinatoare, dupa 1h snorkeling am renuntat si am implememtat ancora umbrela de 4kg cu 2.5m lant ... poate tine pana maine.