Dragi prieteni, asa cum ne-am obisnuit si in acest an vom merge sa ne intalnim la RAID in cea de-a patra editie. Nu stim in ce directie sa apucam, nu stim nici cine poate sa ne fie alaturi, dar sigur vom fi pe apa.
cind incepe? 23 sau 30 Mai 2015?
Eu sunt pregatit pentru 23 mai - 31 mai, mai ales ca Rusaliile, 01 iunie, este zi libera.
care ar fi traseul?
Cateva idei; http://www.delta-dunarii.info/81,0,excursii-delta-dunarii-2015.html (http://www.delta-dunarii.info/81,0,excursii-delta-dunarii-2015.html)
Pai o ideie buna ar fi sa stergem mizeria asta de anunt publicitar la hoteluri plutitoare, dat fiind ca noi avem alte obiective
Editia 2015 a raidului va avea loc dupa cum ne-m obijnuit in ultima saptamana a lunii Mai, adica o sa startam pe 23 si sosim pe 30. Desigur daca sunt doritori care voe sa mai stea pe apa, avand in vedere ziua libera de pe 1 iunie, se pot organiza. Traseul nu l-am stabilit inca exact insa de principiu daca se aduna muti participant la first clas avand vela ca principal mijloc de propulsie, ar fi o optiune buna lacul, daca insa nu se vor strange ambarcatiunile cu vela este posibil sa facem un traseu pe frumoasele canale ale Deltei. Prpuneile sunt binevenite, pentru barci desigur, nu in directia hotelurilor plutitoare.
Cred ca Betto a vrut doar sa ne sugereze sa ne inspiram din traseele publicate pe acel site. Deci nu cred ca are vreo legatura cu hotelurile plutitoare si celelalte reclame de acolo.
ma gindesc la un traseu care sa includa Letea pe care imi doresc mult s-o vad. partea rea este ca nu vad nici o solutie pentru pornire/plecare din acelasi punct iar intorcerea in amonte din Sulina sau Sfintu au un grad mare de dificultate.
Pentru partea cu vele / lac , InDaKat-ul o sa fie prezent, cat despre partea cu canale ... trebuie sa ma gandesc la alta solutie ( delta e prea "stramta" in anumite zone pentru "plutitoarea" mea) ...
Nici eu n-am vazut Letea pana acum! Singura solutie rezonabila pentru nemotorizati e plecarea/sosirea din/in Chilia Veche, coborare inspre Letea pe brat si inapoi zbenguiala in Delta de NE, sunt si ceva lacuri marisoare pe-acolo pentru vele.
Problema e cu drumul Tulcea Chilia daca ploua mult, si oricum lungeste mult intrarea/iesirea in/din Delta.
Mie mi-ar place si Golovita si Sinoe si ceva bai in mare.
Pentru plecare -sosire pe cel mai bun loc ar fi murighiol pt a face o tura la letea, sulina . De la letea pt intoarcere ar fi Dunarea veche cate da la Complexul lebada de unde se merge amonte 1km si iar pe canale pana la murighiol . Asta ar fi o idee .
"Mie mi-ar place si Golovita si Sinoe si ceva bai in mare." .... aprob ideea ...
Citat din: Gabytzu din Februarie 14, 2015, 05:40:40 PM
Pentru plecare -sosire pe cel mai bun loc ar fi murighiol pt a face o tura la letea, sulina . De la letea pt intoarcere ar fi Dunarea veche cate da la Complexul lebada de unde se merge amonte 1km si iar pe canale pana la murighiol . Asta ar fi o idee .
care ar fi traseul Murighiol Letea?
Citat din: byteworks din Februarie 14, 2015, 05:01:59 PM
Nici eu n-am vazut Letea pana acum! Singura solutie rezonabila pentru nemotorizati e plecarea/sosirea din/in Chilia Veche, coborare inspre Letea pe brat si inapoi zbenguiala in Delta de NE, sunt si ceva lacuri marisoare pe-acolo pentru vele.
Problema e cu drumul Tulcea Chilia daca ploua mult, si oricum lungeste mult intrarea/iesirea in/din Delta.
Mie mi-ar place si Golovita si Sinoe si ceva bai in mare.
poti da mai multe detalii despre drumul Tulcea-Chilia veche?
Salut.
Daca nu deranjez va pot spune eu, sunt doua posibilitati de a ajunge la Chilia veche de la Tulcea.Prima ar fi canal 36 si tinut canalul chilia pana la chilia veche dar nu este nimic interesant de vazut.
Iar a doua posibilitate este prin balta pe la mila23 canal eracle dupa care se poate merge pe canalul stipoc sau se poate merge prin lacul babina. Este un traseu frumos dar nu cred ca se poate merge cu ambarcatiune cu vele. Nu stiu ce sa zic dar a doua optiune este foarte frumoasa.
Murighiol -uzlina sau perivolovca-crisan -mila 23 ca sa vezi ceva ( sau pe scurt bratul sulina pana la mila 8 pe canalul magearu sau sulina si dupa letea .
multumesc. am sa ma uit la ambele trasee. cind faceti recomandari nu uitati ca unii nu sint motorizati si curentul este un factor important la planificarea unui traseu. in afara de renumitele dune de nisip sint diferente intre padurile Letea si Caraorman?
Citat din: rover.marius din Februarie 14, 2015, 10:41:39 PM
Salut.
Daca nu deranjez va pot spune eu, sunt doua posibilitati de a ajunge la Chilia veche de la Tulcea.Prima ar fi canal 36 si tinut canalul chilia pana la chilia veche dar nu este nimic interesant de vazut.
Iar a doua posibilitate este prin balta pe la mila23 canal eracle dupa care se poate merge pe canalul stipoc sau se poate merge prin lacul babina. Este un traseu frumos dar nu cred ca se poate merge cu ambarcatiune cu vele. Nu stiu ce sa zic dar a doua optiune este foarte frumoasa.
Salut Marius. Nu deranjezi deloc. Byteworks se referea la un drum de masina (cred ca l-am vazut pe harti mai vechi dar este un drum neasfaltat prin grindul Stipoc), Pe deasupra masinile trebuiesc duse cu bacul in T. Vladimirescu. In aceste conditii plecarea pe apa din Tulcea este mult mai atractiva.
Padurea Letea este mai mare si este ceva mai veche, dunele de nisip sunt la fel dar este lacul sarat la letea. In schimb sunt canale inguste iar de vant nu stiu dar fara un motor de 3-5 cai va fi greu ,spun si eu. Nu ma pricep la ambarcatiuni cu vele. Iar zona spre Letea este frumoasa.
Daca se referea sa ajunga cu masina pana la Chilia se poate dar eu nu recomand daca nu ai o masina sanatoasa si tractiune integrala ptr ploaie.
M-am mai bagat o data intr-o discutie legata de planificarea unei intalniri in Delta si m-am fript, o fac din nou, poate-i cu noroc de data asta, insa daca o dau iarasi in bara, promit sa tac pe vecie.
Traseul Murighiol-Letea via Crisan, e unul superb si de preferat sa fie parcurs la pas, ca sa zic asa, dar cu numai doua lacuri de traversat, respectiv Uzlina si Isac. Nu l-as recomanda velistilor, dar, la fel de bine, le-as spune ca merita osteneala daca vor sa cunoasca delta in toata splendoarea ei.
Sunt vreo 45-50 km, care facuti in etape scurte, de maxim 20 km, ar umple timpul alocat raidului de primavara - am inteles ca e si unul de toamna.
Sper, totusi, ca bunele mele intentii sa nu fie interpretate iarasi drept sabotaj al vreunei categorii.
Despre drumul Tulcea-Crisan nu stiu mai multe decat se gaseste cu Google, adica pareri amestecate, mai mult spre negative, dar totusi se circula.
Murighiol - Letea si retur mi se pare mult pentru vasle, nu zic ca nu se poate dar nu prea mai pare o distractie, si sunt destule portiuni cu curent semnificativ.
Salut.
Tulcea-Crisan cu masina nu exista, cel mult pana la Gorgova cu masina dar nu as recomanda. Iar Murighiol-Letea poate se merita la vasle dar in mai multe etape 2-4 zile , este distanta mare. Dar se poate monta un motoras de 3 cp la ambarcatiune si va fi placut , acelasi traseu Murighiol -Letea.
Citat din: x_petrolist din Februarie 14, 2015, 04:02:11 PM
ma gindesc la un traseu care sa includa Letea pe care imi doresc mult s-o vad. partea rea este ca nu vad nici o solutie pentru pornire/plecare din acelasi punct iar intorcerea in amonte din Sulina sau Sfintu au un grad mare de dificultate.
Exact propunerea asta i-am facut-o Capitanului , acum doua luni. Este o zona in care nu s-a mers nici la Raid nici la Acartar, ba nici calatoriile noastre solitare n-au prea atins-o. Mi s-a parut o idee buna sa mutam putin arealul RAID-ului, pentru a acoperi si alte parti ale deltei.
El a fost de acord desigur, ca principiu. Dar a aduc in discutie si alt aspect: ar fi de dorit sa apara mai multe barci cu vele si sa facem macar intr-o zi o "regata" folosindu-ne de vant. Am pus intre ghilimele "regata" fiindca ar fi o intrecere amicala fara invinsi si invingatori, ci doar cu placerea participarii si fiorul competitiei.
Adica s-ar dori un traseu pe care sa se poata merge frumos cu vele.
Am zis "corect!" si a ramas sa pritocim ideea, fiindca traseu pentru vele sunt doar Razelmul si Marea.
Citat din: Spinoza din Februarie 15, 2015, 09:10:39 AM
M-am mai bagat o data intr-o discutie legata de planificarea unei intalniri in Delta si m-am fript, o fac din nou, poate-i cu noroc de data asta, insa daca o dau iarasi in bara, promit sa tac pe vecie.
Traseul Murighiol-Letea via Crisan, e unul superb si de preferat sa fie parcurs la pas, ca sa zic asa, dar cu numai doua lacuri de traversat, respectiv Uzlina si Isac. Nu l-as recomanda velistilor, dar, la fel de bine, le-as spune ca merita osteneala daca vor sa cunoasca delta in toata splendoarea ei.
Sunt vreo 45-50 km, care facuti in etape scurte, de maxim 20 km, ar umple timpul alocat raidului de primavara - am inteles ca e si unul de toamna.
Sper, totusi, ca bunele mele intentii sa nu fie interpretate iarasi drept sabotaj al vreunei categorii.
Salut Spinoza si mutumesc pentru informatie. In principiu nu sintem legati de un punct de plecare anume (cu exceptia Jurilovca unde inceput totul, unde avem prieteni de nadejde si ajutor logistic - parcare masini, lansare barci, etc). Sugestia ta cu traseul prin Uzlina - Isaac este foarte buna deoarece acolo avem sansele cele mai mari sa mergem la vela. Trebuie totusi sa stii ca noi evitam cu orice pret intoarcerea pe acelasi traseu. De exemplu o plecare din Nufaru sau Mahmudia, prin Gorgova, Mila 23, 3 Iezere, Marita, Merhei si intoarcerea pe traseul mentionat de tine este o posibilitate. Intrebarile de 10 puncte sint urmatoarele: Merita mers pina in Chilia? Pe care parte a Padurii Letea este mai bine de ajuns (Merhei sau Cnl Mageru)? Pentru ca sfaturile tuturor sa fie cit mai utile trebuie sa luati in consideratie faptul ca etape de 20km / zi sint posibile cu lotca propulsata de rame si vele. In 2013 traseul parcurs in 6 zile a fost de aproape 200km. Vasile Antip a strabatut distanta Carcaliu - Sfintu - Constanta in mai putin de 3 zile daca nu ma insel.
Citat din: Florio din Februarie 15, 2015, 03:33:36 PM
Exact propunerea asta i-am facut-o Capitanului , acum doua luni. Este o zona in care nu s-a mers nici la Raid nici la Acartar, ba nici calatoriile noastre solitare n-au prea atins-o. Mi s-a parut o idee buna sa mutam putin arealul RAID-ului, pentru a acoperi si alte parti ale deltei.
El a fost de acord desigur, ca principiu. Dar a aduc in discutie si alt aspect: ar fi de dorit sa apara mai multe barci cu vele si sa facem macar intr-o zi o "regata" folosindu-ne de vant. Am pus intre ghilimele "regata" fiindca ar fi o intrecere amicala fara invinsi si invingatori, ci doar cu placerea participarii si fiorul competitiei.
Adica s-ar dori un traseu pe care sa se poata merge frumos cu vele.
Am zis "corect!" si a ramas sa pritocim ideea, fiindca traseu pentru vele sunt doar Razelmul si Marea.
Florio, dupa cum bine stii pe canalele mai largi se poate merge si cu vela in functie de conditii. Singura posibilitate de a avea mai multe lotci la raid este inchiriatul de la localnici. In putinul timp ramas ne putem ocupa cu confectionarea a 2-3 vele (daca lotcile au ghionedre si dreuci). Antrenamentul pentru cei dornici sa vina se poate face in weekendul(urile) premergatoare. Regata o facem din mers unde este luciul de apa mai mare. Nu as exclude Musura si iesirea pe M. Neagra pe care ne-o dorim de multi ani.
Salut.
Este frumos traseul pe care doriti sa il face-ti. Dar pe lacul Gorgova va opriti ( daca va ganditi sa treceti prin satul Gorgova ) ptr ca nu se poate trece mai departe de lac. Este un canal care duce pana in spatele satului din lac.
Sau poate nu am inteles eu bine, in rest traseul este foarte frumos. Se poate cobora pe Litcov pe urma Caraorman si Crisan. De acolo aveti mai multe variante ptr Letea-Chilia si la sfarsit Musura-Marea Neagra.
Citat din: rover.marius din Februarie 15, 2015, 05:24:50 PM
Salut.
Este frumos traseul pe care doriti sa il face-ti. Dar pe lacul Gorgova va opriti ( daca va ganditi sa treceti prin satul Gorgova ) ptr ca nu se poate trece mai departe de lac. Este un canal care duce pana in spatele satului din lac.
Exact.
Barcile ar trebui trase pe mal vreo cincizeci de metri pana in Dunare.
Citat din: rover.marius din Februarie 15, 2015, 02:27:35 PM
Salut.
Tulcea-Crisan cu masina nu exista, cel mult pana la Gorgova cu masina dar nu as recomanda. Iar Murighiol-Letea poate se merita la vasle dar in mai multe etape 2-4 zile , este distanta mare. Dar se poate monta un motoras de 3 cp la ambarcatiune si va fi placut , acelasi traseu Murighiol -Letea.
Marius, Razvan a specificat clasele de ambarcatiuni premise si fiecare isi poate alege in functie de preferinte.
PS
Cred ca Byteworks se referea la Tulcea - Chilia de care vorbeam mai sus.
Am inteles dar tot nu as recomanda de mers cu masina pana la Chilia.
OK. Gorgova iese din ecuatie. La fel si mersul cu masina pina in Chilia.
Ca exemplu pentru etapa de urcare catre Letea, din Murighiol: prin Uzlina, lacurile Uzlina si Isac, canalul Litcov, intersectia Litcov-Caraorman unde sunt primele locuri mai generoase de campare sunt 23 de km din care vreo 6 km contra curent, nu-i cam mult, mai ales pentru prima zi?
O varianta ar fi Murighiol - Uzlina - canalul Filat - campare la intersectia Filat - Litcov in catunul pescaresc de acolo (peste !!!), sunt vreo 15 km din care vreo 10 contra curent dar pe bucla Uzlina pe care merg velele in caz de vant bun. In a doua zi se poate ajunge lejer la Crisan, in a treia la Letea prin Madgearu; se poate iesi in Musura prin Cardon dar la intoarcere e jale, sunt distante mari, poate prin Vatafu - Lumina - Caraorman daca se va putea trece, cam sunt probleme cvasi-permanente pe acolo, mai prin sud prin Rosulet-Rosu-Puiu e si mai lung si de obicei Puiu-Rosu e blocat de plauri.
Coborare din Letea mai usoara, fara Musura/Sulina, poate fi prin Merhei - Crisan-Caraorman si coborare inspre Murighiol pe Perivolovca, ar putea fi o varianta castigatoare.
Este un canal din Litcov spre Lebada paralel si la Vest de Ceamurlia al carui nume nu l-am gasit. Eu (indifferent daca se merge prin Filat sau Isac) pe-acolo m-as duce si as campa in prima seara la intersectia Dunarea Veche - Cnl. Bogdaproste. Planul ar fi sa ajungem in Letea intr-o zi jumate, vizitat zona 24 ore si apoi pornirea pe lungul drum spre casa. Intrebare majora - cum este legatura intre Mageru - Cardon. Pe Google am vazut cosmar.
In functie de viteza cu care se poate ajunge in Letea se poate defini si un traseu de intoarcere.Canalul Tataru sau M. Neagra ar fi o optiune. La nevoie Lacurile Rosu, Pui, Cnl Mocaneasca, L. Erenciuc. De-acolo mergem pe jos : ).
LE
Pe Google n-am vazut nimic interesant in Chilia Veche (sa ma ierte Domnitorul).
Citat din: x_petrolist din Februarie 15, 2015, 10:10:59 PM
Este un canal din Litcov spre Lebada paralel si la Vest de Ceamurlia al carui nume nu l-am gasit. Eu (indifferent daca se merge prin Filat sau Isac) pe-acolo m-as duce si as campa in prima seara la intersectia Dunarea Veche - Cnl. Bogdaproste. Planul ar fi sa ajungem in Letea intr-o zi jumate, vizitat zona 24 ore si apoi pornirea pe lungul drum spre casa. Intrebare majora - cum este legatura intre Mageru - Cardon. Pe Google am vazut cosmar.
In functie de viteza cu care se poate ajunge in Letea se poate defini si un traseu de intoarcere.Canalul Tataru sau M. Neagra ar fi o optiune. La nevoie Lacurile Rosu, Pui, Cnl Mocaneasca, L. Erenciuc. De-acolo mergem pe jos : ).
LE
Pe Google n-am vazut nimic interesant in Chilia Veche (sa ma ierte Domnitorul).
Este posibil sa fie canalul Lung , care da in spate la insula de la intrare in crisan .
Pentru intoarcere de la letea putem merge pe Lacul Merheiul mare, L Matita , Garla Lopatna si sa stam undeva pe dunarea veche intre cirsan si mila 23. nu ar fi mult de mers
Asa e, canalul Lung. Eu prin 2008 n-am putut sa trec, era blocat de vegetatie, se pare ca in ultimii an a fost accesibil.
Despre Letea - Cardon -Musura gasesti info prin turele colegului Bogdan (http://www.ghiduldelteidunarii.ro/?p=315).
In 2014 Canalul lung a fost accesibil permanent, fiind cote mari
Dragi prieteni, cred ca daca acum, cu aproximativ doua luni si jumatate inainte de a ne intalni la a patra editie a Raidului am sti cine si cu ce tip de barca este hotarat 100% sa participe la intreaga tura, alegerea traseului ar fi o chestiune mult mai usoara. Personal anul acesta am hotarat impreuna cu Vincentiu sa facem impreuna echipaj pe un velier O'day Mariner 19'. Sper sa mai fie si alte veliere pregatite pana atunci, astfel incat Razimul si Golovita sa fie principalul areal de zbenguiala, fara sa uitam a puncta locatii ca Sarichioi, gura Dunavatului la nea Sinel, Perisor, Periteasca, Gura Portitei. Poate ca in timp, marile lacuri vor deveni locatia traditionala in organizarea Raidului, iar canalele si celelalte splendori ale Deltei sa le abordam toamna la Acartar.
Salutare,
Ideea lui Mihai este binevenita. Daca avem lista barcilor, putem face traseul ...
InDaKat-ul spune "prezent" !
Sa continuie lista ...
Citat din: Mihai din Februarie 15, 2015, 10:29:02 PM
Dragi prieteni, cred ca daca acum, cu aproximativ doua luni si jumatate inainte de a ne intalni la a patra editie a Raidului am sti cine si cu ce tip de barca este hotarat 100% sa participe la intreaga tura, alegerea traseului ar fi o chestiune mult mai usoara. Personal anul acesta am hotarat impreuna cu Vincentiu sa facem impreuna echipaj pe un velier O'day Mariner 19'. Sper sa mai fie si alte veliere pregatite pana atunci, astfel incat Razimul si Golovita sa fie principalul areal de zbenguiala, fara sa uitam a puncta locatii ca Sarichioi, gura Dunavatului la nea Sinel, Perisor, Periteasca, Gura Portitei. Poate ca in timp, marile lacuri vor deveni locatia traditionala in organizarea Raidului, iar canalele si celelalte splendori ale Deltei sa le abordam toamna la Acartar.
Multumesc Mihai. Se pare ca aria de desfasurare este deja stabilita. Ar fi fost bine daca aceasta informatie era postata mai devreme ca sa nu umplem topicul cu discutii sterile. Le multumesc si celor care au participat la creionarea traseului spre Letea pe care sper sa-l putem face intr-o tura viitoare.
Salut Aurelian! Imi cer scuze, dar cred ca am fost gresit inteles. Nimic nu este deocamdata stabilit cu certitudine in ceea ce priveste locatia desfasurarii Raidului de anul asta, sau nu doar eu sunt in masura sa stabilesc. Ce stiu, este doar perioada, barca si coechipierul cu care voi merge pe apa in acea barca. In rest, sunt doar propuneri. Daca o majoritate din participanti vrea Letea, Letea sa fie, daca se vrea Razimul, sau o alta locatie, la fel de bine. Doar discutam.
Salut Mihai. Nu-i nevoie sa-ti ceri scuze. Delta, Lacurile si Marea in asa proximitate sint atit de frumoase incit o alegere este foarte greu de facut. In contextul in care se aduna veliere mai mari nu vad cum s-ar putea ajunge spre Letea si bucuria ar fi redusa drastic de necesitatea mersului la motor.
Here we go again!
Pana la urma cine stabileste traseul, banui ca pana la urma echipa oficiala Raid Romania (http://www.raidromania.ro/echipa.html) are cuvantul cel mai apasat, dar macar exista o procedura transparenta prin care se stabileste zona si traseul, nu de alta dar sa nu ne mai dam in barci "virtual" si degeaba ca faza cu Letea?
Aurelian este aici, Capitanul intra mai rar, cum facem?
Pentru mine Dobrogea, Delta, lacurile mari, litoralul nordic sunt toate, intotdeauna, eternul miraj de vacanta in Romania, ma voi bucura de orice alegere!
Hello dragii Capitanului,
schitam si noi cateva inscrieri pe clasele stabilite cu un e-mail la raid@raidromania,ro ? sa ne putem orienta cum stam ca echipaje si ambarcatiuni? Caci altfel este greu sa impacam noi si capritza si varzuca in aceeasi lotca, se mananca nene una pe alta In principiu, ca sa nu zicem ca se bat campii pe web, idea este urmatoarea, ( daca gresesc dau o lada de bere cuiva, stie el cine:
Raidul are ca obiectiv navigatia traditionala, in special cu vela, Datorita faptului ca fenomenul este slab dezvoltat si nu se poate dezvolta rapid datorita diverselor conditii financiar-temporale, sa zicem, am infintat dupa cum se stie atat cateva alte clase menite sa aduca prietenii langa noi cat si o a doua expeditie in care sa se poata face orice traseu cu orice tip de ambarcatiune,
In concluzie, daca majoritatea este in favoarea velelor traseul va fi facut pe apa deschisa respectand obectivele Raid Romania pe cat posibil, daca majoritatea este motorizata si nu are catarg, ne declaram invinsi si studiem dorinta majoritatii,
Pana acum sunt inscrise la Raid Romania 2015 patru ambarcatiuni cu echipajele sale,
O seara cat mai linistita va doresc,
Cu mare drag Capitanu de pe Legenda Dunarii,
Capitane am trimis email cu cerere de inregistrare in Raid.
Problema de transparenta ramane, poate va puteti face in @bluewave Dan purtator de cuvant , o punte intre web, email, facebook si telefon.
si link-ul s-a creeat ... actualizarea lui se va face in urma unei cereri pe mail ...
http://raidromania.ro/raid2015.html (http://raidromania.ro/raid2015.html)
Citat din: byteworks din Februarie 16, 2015, 08:44:33 PM
Here we go again!
Pana la urma cine stabileste traseul, banui ca pana la urma echipa oficiala Raid Romania (http://www.raidromania.ro/echipa.html) are cuvantul cel mai apasat, dar macar exista o procedura transparenta prin care se stabileste zona si traseul, nu de alta dar sa nu ne mai dam in barci "virtual" si degeaba ca faza cu Letea?
Aurelian este aici, Capitanul intra mai rar, cum facem?
Pentru mine Dobrogea, Delta, lacurile mari, litoralul nordic sunt toate, intotdeauna, eternul miraj de vacanta in Romania, ma voi bucura de orice alegere!
No we don't. Vezi ca s-a rezolvat? Daca sint omeni dornici sa participle la acest Raid si care nu au ambarcatiune, Calotca (pa care astazi in memoria unui bun prieten de-al nostru si initiator al Raidului o re-botezam - Valentin Matracaru - RIP) sta la dispozitia celor care au aptitudinile/calificarea corespunzatoare.
Dane, te-as ruga daca se poate sa adaugi aceasta poza la Echipa Raid. Multumesc.
LE
Si in cinstea lui Siviu (Rumpi) care ne invata ce inseamna un Raid serios ar trebui de-asemenea sa mentionam ca scopurile asociatiei au fost editate de el.
Eu voi fi doar "first mate": http://www.wikihow.com/Be-a-Good-First-Mate, (http://www.wikihow.com/Be-a-Good-First-Mate,) asa ca imi iau binoclul si trec la prova ;D. Parca vad ca o sa ne umflam oleacă velele pe Razelm, la câtă suprafaţă velică se anunţă la participare. Chiar îmi doresc ceva vreme cu valuri mai mari, să probăm lotcile cu suluri de stuf la copastie, in vederea unei iesiri prelungite pe mare.
Dacă participă....
Bine v-am gasit!
Ca proaspat membru al acestui forum de-abia astept sa particip la acest eveniment cu barcuta din dotare. Mijloc de Propulsie : 100% Vele
Insa tot nu am inteles : cui trebuie sa ii trimit email de confirmare ? Pe site-ul Raid? Ma iertati dar nu am mai participat la alstfel de evenimente si drept urmare nu stiu ordinea lucrurilor.
Multumesc inca o data.
Bine ai venit!
Email la raid@raidromania.ro, cu descrierea barcii, echipajului si cateva cuvinte ce va aduce la aceasta actiune.
Citat din: cosfru din Februarie 17, 2015, 07:02:23 PM
Bine v-am gasit!
Ca proaspat membru al acestui forum de-abia astept sa particip la acest eveniment cu barcuta din dotare. Mijloc de Propulsie : 100% Vele
Insa tot nu am inteles : cui trebuie sa ii trimit email de confirmare ? Pe site-ul Raid? Ma iertati dar nu am mai participat la alstfel de evenimente si drept urmare nu stiu ordinea lucrurilor.
Multumesc inca o data.
Barcuta e cam "sportiva" pentru atitea zile pe apa. Trebuie sa campezi obligatoriu pe mal, dar asta n-ar fi o problema asa mare, vor fi mai multi in aceasta situatie. Daca se va merge si pe canale velele nu prea te ajuta (ba chiar mai mult incurca :) ). Trebuie sa faci cumva sa-i instalezi si un motoras de vreo 2 CP. Exista site RAID Romania si poti lua legatura cu ei. Aici pe forum: Capitanu, Bluewave sau x_petrolist. Bluewave a pus mai sus un link catre site.
Multumesc tare de informatii!
Campararea nu ma sperie, si eu si sotia suntem mai mult decat obisnuiti cu "viata la cort".Sportivitatea ei la fel, pentru ca suntem mai sportivi de fel. Ce ma "sperie" cu adevarat este cumpararea si montarea unui motoras, deocamdata nu mai exista buget de asa ceva. Plus de asta si barca trebuie modificata ( intarita pupa ) pentru montarea unui motor cat de mic.
Nu cred ca se pot face niciun fel de etape cat de cat impuse, in conditii altfel decat ideale, exclusiv cu vele, fara motor sau rame.
Daca ai curajul te sponsorizez cu un motoras chinezesc Hangkai 3,5 HP, mult hulit dar merge, si un suport de motor atasabil pe oglinda. La puterea asta, suficienta sa te plimbe de ici colo, poate nici nu-ti trebuie asa ceva, eventual poti improviza ceva pe la pupa.
Daca exista vreun echipaj de 2 persoane care ar vrea sa participe dar nu are barca as putea echipa Motorca (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1298.0.html) cu velatura si minimul de tachelaj necesar, conform planurilor originale, plus ridicarea bordurilor la o inaltime mai datatoare de incredere, plus motorasul Hangkai de 3,5 CP daca nu este acaparat pana atunci cf. mesajul de mai sus- dar exista si o varianta de un 10 CP pe care Motorca ii duce :), si sa o imprumut fara nicio pretentie, doar pentru promovarea spiritului Raid Romania.
Probabul ca ar fi totusi o conditie ca echipajul sa poata veni la Suceava pentru teste, remedieri etc.
A treia propunere, pentru inca un echipaj de doua persoane, Broscuta (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,829.0.html) este si ea disponibila dar va trebui sa participe doar la clasa motor. Variante de motorizare Hangkai 3,5 CP si Johnson 10CP in functie de cum se aranjeaza cu cele de mai sus.
De data aceasta conditia este ca pot duce la vale doar doua barci, Bouboulaki + Motorca sau Broscuta, deci in functie de de cereri o preluare/livrare din SV trebuie luata in considerare.
Hmmm .... la o adica Motorca merge peste Bouboulaki pe peridoc si Broscuta pe masina!
@byteworks - ce sa zic, un mare multumesc pentru informatii si ajutor. Am sa trimit emailul la adresa mentionata de tine, si ramane ulterior sa discutam pasii urmatori ( detalii si costuri ).
In afara subiectului deja, dar macar cu referinta la ce s-a discutat despre drumul Tulcea-Chilia, preluat de aici (http://www.pescuitul.ro/ps/page.php/id/view_forum_detalii/i/52/domeniu/null/ppg/1/cauta/null/idf/82357/cautad/null/topforum/null/), unde este si un mic filmulet:
CitatM-am intors aseara de la Chilia Veche. Nu am fost la pescuit ci cu ceva treaba. Surpriza mare a fost la drum. Pana la
iesirea din Pardina a fost reparat si se pare ca vor continua pana la Chilia dupa ce se va \"linisti\" vremea.
De la bac pana la Pardina am facut cca 30 min !!! cu tot cu oprirea la control acte.
In unele zone se putea merge linistit cu viteze de peste 100 km/h
Citat din: byteworks din Februarie 17, 2015, 09:12:46 PM
Daca exista vreun echipaj de 2 persoane care ar vrea sa participe dar nu are barca as putea echipa Motorca (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1298.0.html) cu velatura si minimul de tachelaj necesar, conform planurilor originale, plus ridicarea bordurilor la o inaltime mai datatoare de incredere, plus motorasul Hangkai de 3,5 CP daca nu este acaparat pana atunci cf. mesajul de mai sus- dar exista si o varianta de un 10 CP pe care Motorca ii duce :), si sa o imprumut fara nicio pretentie, doar pentru promovarea spiritului Raid Romania.
Probabul ca ar fi totusi o conditie ca echipajul sa poata veni la Suceava pentru teste, remedieri etc.
Jos palaria pentru asemenea oameni ! :)
Doamnelor si Domnilor,
va anunt ca incepind de astazi nu mai fac parte din Asociatia Raid Romania. Va doresc mult success in tot ce intreprindeti in continuare.
Aurelian
TABARA DE CREATIE
Rampa de lansare a conceptului RAID Romania
a inceput frumos !
http://www.taineledunarii.ro/?p=471 (http://www.taineledunarii.ro/?p=471)
Acum pe bune.....eu nu mai înțeleg când și cum va avea loc.....Dacă se mai tine și putem participa .....we're in (eu,soția și cățelușa Maya).
Dacă nu e chiar saptamana ăsta sper sa am și barca gata și motorul cumpărat pana în Raid.
As putea oferi spre folosinta celor fără de barcă (dacă nu se vinde pana atunci) un Hobby Grabner nemotorizat dar care merge chiar decent la vasle (si mai are și bimini top :) ).
Deci?
Când și unde e plecarea și care sunt condițiile de participare (scuze dacă sunt pe undeva și nu le-am vazut).
http://raidromania.ro/raid2015.html (http://raidromania.ro/raid2015.html)
Voi continua topicul inceput de capitanu in această secţiune a forumului şi chiar de nu am talent de narator, ceva, ceva pot spune din participarea mea la această ediţie. Chiar dacă topicul a început frumos pe 31 ianuarie 2015 şi a culminat cu retragerea din Asociaţie a lui x_petrolist trei săptămâni mai târziu, se cuvine să mergem înainte, acceptând caracteristicile noi căpătate de dorinţa de a ieşi pe apă în zona RAZELM-ului.
Până la urmă mi-a fost întărită încă o dată convingerea că tradiţiile româneşti în ceea ce priveşte navigaţia în arealul Deltei şi Mării Negre au suferit şi suferă enorm la capitolul "sustenabilitate", dacă-mi este permisă folosirea unei neologism în sensul unei exprimări plastice.
Astfel, deşi mişcarea RAID Romania iniţiată pe considerente tradiţionale (în cazul nostru lotci şi bărci din lemn manufacturate local) nu beneficiază de acceaşi atenţie şi dorinţă de a renaşte şi perpetua spiritul ambarcaţiunilor tradiţionale româneşti, din motivul reliefat anterior. În schimb a rămas dorinţa de explorare, dorinţa de reîntâlnire, de socializare, de ieşire pe apă, de participare la acţiune îndiferent de clasa ambarcaţiunii, dorinţă ce trebuia să fie statutară anterior ideii de participare în şi cu ambarcaţiuni tradiţionale.
... şi a venit dimineaţa planificată de ceva timp (mai precis de la RAID-ul de anul trecut), în care am pornit cu toate pregătirile făcute către pensiunea Casa Pescarilor din Lunca, unde urma să întâlnim şi restul participanţilor la RAID 2015.
Chiar dacă pe site-ulAsociatiei RAID Romania s-au înscris şapte ambarcaţiuni cu marinarii aferenţi, în tura de anul acesta am pornit şase bărci: Alexandra M, Papaval (la prima iesire pe Razelm), Mandalay (O'day Mariner 19ft) tot la prima ieşire cu vele pe Razelm, InDaKat- catamaran gonflabil, Ally - italianca de aluminiu şi gonflabila lui Don Basilio probabil Embrion botezată, căci nu avea niciun nume pe bordaj.
Grup eterogen, cu mult diferit de cel prezent la RAID 2013 unde participarea s-a făcut cu alt tip de ambarcaţiuni, în consecinţă şi traseul ajustându-se corespunzător.
Majoritatea participanţilor ajungând din vreme la locul faptei, am început armarea şi lansarea la apă a ambarcaţiunilor. InDaKat a şi gustat prima din plimbare în căutarea unui loc propice de campat.
Întrucât dupamiezile sunt lungi la latitudinea asta iar nerăbdarea ne da târcoale, Mihai a hotărât ca în lumina celor 3,8 m/s ai vântului să facem o ieşire scurtă Pe Goloviţa, nu mult, doar cât să scuturăm velele de praf.
Câteva volte, pe seară până aproape a căzut vântul şi cu vânt de pupa, în lumina unui apus superb a trebuit să punem velele în foarfece pentru a ne reîntoarce la locul de popas, ales pentru prima noapte. Am ţinut velele inclusiv pe canalul către Lunca în ultima adiere a brizei de peste zi.
Şi a fost prima noapte şi apoi a venit a doua zi...
... în care am navigat de la Lunca la Canalul 5 ce asigură legătura între Goloviţa/Razelm şi Sinoe.
Nu luminat soarele bine cokpitul că eram mâncaţi (deşi greu este a mânca cu genunchii la gură) şi cu cafeaua băută, gata pentru o nouă zi pe apă. Am avut parte si de o amintire din RAID-ul anterior, 2014, Răzvan prezentându-ne-o drept Xena, dacă nu mă înşeală memoria.
Spalându-mă pe mâini de hidrocarburi după intervenţia asupra motorului Honda de 2 CP al Embrionului, am ieşit din malul canalului Lunca şi am purces către larg. Vântul era rezonabil, un 3,8 - 4 m/s măsuraţi înainte de a ridica velele, soarele sus iar apa fără valuri. Mandalay cu randa şi focul ridicate gusta dintr-o zi perfectă de sailing ducându-ne cu 6 - 8 km/h către Canalul 5. Am instituit conceptul de lazy sailing, mai mult mânaţi de berile ce erau încă reci, dar şi de faptul că petrecând o saulă prin urechea echei, trebuiam a ne mişca o dată la 4 - 5 minute pentru a o atinge cu un deget pentru a menţine reperele în prova.
Chiar şi aşa, Ally, inDaKat-ul şi Papăval (Klepper-ul lui Răzvan) ne-au depăşit care prin babord, care prin tribord pentru a ajunge la intrarea de la Canalul 5. E greu de gătit la bord, dar cu o mână sigură pe eche se poate păstra cursul iar supele instant au fost binevenite în stomacurile noastrte, spălate cu bere. Bineînţeles că nu am uitat a spăla castronaşele pentru păstrarea curăţeniei la bord. După-amiază ne-am regrupat la intrare în canal pentru a stabili locul de acostare şi de a ne aminti faptul că pe partea dreaptă este un dig a carui pietre se văd la suprafaţa apei. InDakat a preferat o zonă sălbatică pentru staţionare, lângă colonia de cormorani, noi ăştia cu veliere am tras la cheu, secondaţi de Nakasone şi Don Basilio.
Staţionarea la Canalul 5 a fost foarte ciudată, atât prin prisma interacţiunii cu fauna locală cât şi cu morfologia zonei în sine. Despre faună ce pot să zic ? este aproape completă, tipică zonei lagunare.
Astfel colegii ce au poposit lângă colonia de cormorani au dormit liniştiţi, nederanjaţi de vreun ţânţar (fără aluzii la minoritatea aromână) iar ceilalţi au avut curajul de a sta acostaţi la cheu prin îngăduinţa inimii mărinimoase a finului istoric/filozof practicant de politichie şi curator al ecluzei pe nume Fadrik.
Jonglând, fără vreo aluzie, cu două custuri ruginite ne-a servit la masa cea mare de sub copertina cladirii o lecţie de filozofie istoric-morală a neamului românesc, a celor ce ne ţin în frâu destinele, a celor ce conlocuiesc drept colonişti pe aceste meleaguri arcadice odinioară lipsite de orice suflare omenească. Căci, da, cu toţii suntem colonişti pe acest pământ, noi românii colonişti mai mult decât alţii...
Şi nu l-a contrazis nimeni, nu pentru că ne-am pierdut curajul la vederea lamelor ruginite ce aruncau reflexe roşiatice în umbra serii, ci doar că am rămas fără argumente în faţa elocinţei discursului şi elocvenţei prezentării făcute de personajul respectiv.
Atât am fost impresionaţi de expresivitate şi emoţiile transmise de tabloul "Canalul 5" încât unii dintre noi au fost bântuiţi în vise de orator toată noaptea ce a urmat... Şi acum stau şi râd cu lacrimi de istorioara aceasta... Să fie din cauza contaminării zonei?
În rest şi aici acceaşi poveste a Deltei, poveste ce reuneşte vechiul şi noul, farmecul activităţilor pescăreşti cu parfumul dat de odorizantele puse în aerele condiţionate ale camerelor de cinci stele de pe pontoanele ce au aprobări de la ARBDD să între în zonele strict protejate, povestea faunei şi a florei locale ce se împleteşte cu fineţea monofilamentului, lopeţile lipoveneşti în simfonie cu sutele de cai putere ce trec vijelios în suav parfum octanic prin ecluza ce uneşte Sinoe de Razelm şi alte contraste deosebite pe cerul albastriu al zonei lagunare.
... şi iarăşi a fost noapte şi apoi a venit ziua. Scăpaţi de umbrele nopţii ce a trecut impregnată de prezenţa fantomatică a personajului Fadrik (cel puţin aşa îi reţin numele), prezenţă ce ne-a făcut să ne răsucim în cuşete mai mult decât am fi vrut, am salutat zorii celei de-a treia zile. Traseul de azi: spre Gura Portiţei, meleag intrat de mult în zona euro. Nehotărâţi în privinţa traseului de urmat, am tot făcut volte după volte pânâ au reuşit toţi colegii să se smulgă din mirifica atmosferă de la Canalul 5. InDaKat-ul cel mai harnic, a ridicat ancora de dimineaţă sub cerul greu ce anunţa furtuna ce va să vină.
Urcam în vânt cu randa şi focul strânse în ax, coboram cu ele în foarfecă. Oricum, atunci când nu eram siguri pe ceva îl mai întrebam pe JIM B fiindcă el are tradiţii mult mai puternice în navigaţia cu vele, decât aveam noi atunci la prima ieşire cu Mandalay pe Razelm. Şi ne-a sfătuit de bine, căci am găsit Gura Potiţei. Colegul Nakasone nu a avut prea mult de furca la bordul lui Ally (salutându-ne în treacăt pe apă), căci am înţeles că avea în cală ceva balast spaniol.
Am acostat la GP, uşor surprinşi de lipsa de animaţie ce domnea aici anii trecuţi tot la sfârşitul lui mai. Atmosfera era de pregătiri febrile în vederea deschiderii sezonului 2015, preţurile tot în euro, casuţele tot albastre cu alb şi fără siguranţe montate (apropos de cea în care a dormit x_petrolist acum doi ani).
Curios din fire, am facut o tură rapidă pentru recunoaşterea locurilor. Am ajuns şi în zona de nord, la pontonul Poliţiei de Frontieră unde am îtrebat dacă putem întra cu o bărcuţă pe canalul de centura al Razelmului. Sigur că da, a venit răspunsul dar doar câteva sute de metri căci este colmatat.
OK, vom merge aici, mi-am zis. Apoi am ajuns la ARBDD unde erau mese întinse în cinstea unor oaspeţi importanţi, după cum mi-am putut da eu seama după dimensiunea meselor întinse. Oricum, am înţeles că şi de aici se pot elibera permise de acces în Deltă, dar nu am avut confirmarea deoarece totul se desfăşura după gardurile cu gratii, departe de ochii profanului de mine care nu am avut cum să mă informez şi să mă educ ecologic. Sau poate tocmai era masa de absolvire a unor cursanţi? Neinteresant....
Întors la barcă am avut plăcerea de a-l reîntâlni pe Paul Condrat dedat activităţilor lui obişnuite, apoi am ambarcat pe Mandalay colegii ce au vrut să viziteze măcar partea de început a canalului ce porneşte din GP. Frumos, deosebit, atât pot spune, un canal unde natura a luat în stăpânire una din realizările de pe vremea lui Gheorghiu Dej, din câte am înţeles de la Răzvan. Daca nu, greşeala mea.
Aici am simţit pulsul naturii, liniştea ei şi măreţia ei: fauna tipică Deltei, lebede, şerpi de apă, un bizam (semn al sănătăţii ecosistemului), un uliu etc. Nicu a realizat câteva filmări subacvatice în căutarea monstrului ce neapărat trebuia să sălăşluiască în adâncurile acestor ape.
Aici e un loc minunat de acostare pentru o barcă mică, cabinată şi pentru linişte mai ales. Oricum, ne-am propus să revenim şi chiar să străbatem cât se poate cu bărci cu vâsle acest canal minunat.
Ne-am retras apoi către restaurantul din Gura Portiţei, unde am sărbătorit în avans o zi de naştere, udată cu multă bere aşezată pe un pat din preparate tradiţionale din peşte.
De aici pozele, la fel ca amintirile sunt cam neclare şi nu are rost să oripilez domnii colegi de forum cu petrecerea noastră de marinari. Pot doar să spun că a fost noapte şi apoi iarăşi zi. :)
Am dat bună dimineaţa mării şi am deschis sezonul cu o baie reconfortantă în Marea Neagră ce se impunea după noaptea trecută. Am refăcut rezervele de apă sanitară de la bordul lui Mandalay şi am plecat către pontonul meteo, unde Alexandra M îşi repara cârma.
Oamenii de tura la staţia meteo, mai mult decât prietenoşi, ba chiar am facut o glumă la un anumit moment dat: ce date aţi introdus în situaţia meteo de la ora 08.00, că din site-ul ANM reiese că de indreaptă către Romania primul uragan din istorie, numit Adela, arătându-le telefonul cu weather.com.
Se uită oamenii lung la mine, apoi vorbesc între ei, mai mai credeau că au greşit situaţia meteo de dimineaţă, s-au întrebat cine a băgat datele, s-au scărpinat, că o fi că o păţi, că nu e site-ul bun...
Glumă, glumă, dar atunci nu mi-am dat seama că eram pe cale să am dreptate, aşa cum au dovedit-o evenimentele ulterioare.
Am ieşit la motor în Razelm şi am ridicat velele spre a intra în Holbina, către Periteaşca. Vântul aparent de 6 m/s, cu vârfuri de 8 m/s a făcut ca sigură ridicarea doar a randei.
Chiar şi aşa, cu vânt de ENE de 17 la 24 km/h din travers am mers cu 11,58 km/h, viteză măsurată pe GPS. Valurile creşteau, Razelmul se monta. Mai sigură a fost deplasarea pe sub mal, aşa cum au făcut colegii Nakasone şi Don Basilio în bărcile lor descoperite.
Cei cu vele au ajuns primii la întrarea în canalul Periteaşca, fapt ce a presupus şi tragerea, la edec am putea spune, a Alexandrei M ce nu putea trece la motor de grindul de la intrare. Şi acest canal este mărginit la intrare de două diguri submerse de piatra ce se întind câteva zeci de metri către larg, pe ambele laturi. Însă aici stuful marchează aceste pietre, cât şi pasa de intrare.
Trecând de grindul de la intrare, l-am aşteptat până aproape seara pe Embrion-ul ce ţinea velele sus şi am intrat în canalul Periteaşca, canal unde aveam să stăm ceva mai mult timp până a trecut "uraganul Adela" efectul glumei de
dimineaţă cu meteorologii. Concluzia ce am tras-o: niciodată să nu glumeşti cu meteorologii de serviciu. Trei zile dup'aia a fost avertizare cod galben de vânt în judeţele Tulcea Şi Constanţa... :(
Pe seară ne-am adunat la un ceaun de vorbă în capătul canalului, lângă InDaKat, Ally şi gonflabila cu vele şi motor a lui Don Basilio.
Aşa cum se vede din poze, a fost din nou noapte şi iarăşi zi apoi.
Sa mai completam putin la povestea zilei de 25.05 ...
InDaKat-ul la amiaza a plecat spre Periteasca, cu gandul sa gaseasca in loc de cazare "ca pentru robinsoni".
In drumul nostru am poposit un pic ( pret de cateva poze ) pe Bisericuta, fara sa "sburatacim" vietatile locului.
Dupa ce in pupa se vedea insula la vre-o mila am ochit o plaja cu nisip, ne si vedeam inoptand la fel ca si seara trecuta in "pustietate". Doar ca acea plaja pastra urme proaspete de "fiinte" care aveau "sculele" la uscat prin copaci. Asa ca ne-am continuat drumul la larg, nevrand sa "socializam" cu acei "academicieni". Spun "la larg" deoarece am fost nevoit sa intrebuintez cut-erul pentru a "degaja elicea" de "verdeata" (a se citi "scule"). am ajuns cu bine in Periteasca, iar dupa asezarea taberei am beneficiat de o briza usoara, tanatarii s-au lasat asteptati.
Continuam cu ziua de 26.05 , cand dupa "socializarea cu localnicii" ne-am apucat de cercetat imprejurimile.
Plimbarea pe malul marii ne-a deschis apetitul la "ceva pe gratar" , asa ca lucrurile s-au aranjat. Pestele marin stropit cu lamaie in combinatie cu cartoful copt si mujdeiul nelipsit au costituit un pranz copios. Dupa amiaza au aparut si celelalte barci iar pe inserat focul a incins ceaunul ....
Citat din: gvincentiu din Iunie 06, 2015, 09:41:42 AM
... şi a venit dimineaţa planificată de ceva timp (mai precis de la RAID-ul de anul trecut), în care am pornit cu toate pregătirile făcute către pensiunea Casa Pescarilor din Lunca, unde urma să întâlnim şi restul participanţilor la RAID 2015.
Chiar dacă pe site-ulAsociatiei RAID Romania s-au înscris şapte ambarcaţiuni cu marinarii aferenţi, în tura de anul acesta am pornit şase bărci: Alexandra M, Papaval (la prima iesire pe Razelm), Mandalay (O'day Mariner 19ft) tot la prima ieşire cu vele pe Razelm, InDaKat- catamaran gonflabil, Ally - italianca de aluminiu şi gonflabila lui Don Basilio probabil Embrion botezată, căci nu avea niciun nume pe bordaj.
Grup eterogen, cu mult diferit de cel prezent la RAID 2013 unde participarea s-a făcut cu alt tip de ambarcaţiuni, în consecinţă şi traseul ajustându-se corespunzător.
Majoritatea participanţilor ajungând din vreme la locul faptei, am început armarea şi lansarea la apă a ambarcaţiunilor. InDaKat a şi gustat prima din plimbare în căutarea unui loc propice de campat.
Întrucât dupamiezile sunt lungi la latitudinea asta iar nerăbdarea ne da târcoale, Mihai a hotărât ca în lumina celor 3,8 m/s ai vântului să facem o ieşire scurtă Pe Goloviţa, nu mult, doar cât să scuturăm velele de praf.
Câteva volte, pe seară până aproape a căzut vântul şi cu vânt de pupa, în lumina unui apus superb a trebuit să punem velele în foarfece pentru a ne reîntoarce la locul de popas, ales pentru prima noapte. Am ţinut velele inclusiv pe canalul către Lunca în ultima adiere a brizei de peste zi.
Şi a fost prima noapte şi apoi a venit a doua zi...
Superb! :) Mersi de poze, s-a mai bucurat ochiul si sufletul!
Frumos le statea velierelor, la pontonul de la Lunca. Alexandra era legata exact pe locul unde am avut barca un sezon intreg :) . Atunci era singurul velier de la Casa Pescarilor.
Sunt curios cu ce impresii au venit velistii de la RAID-ul de anul asta. Mai ales ca Razvan Capitanul s-a leganat in barca noua !
Citat din: gvincentiu din Iunie 06, 2015, 10:52:16 AM
... în care am navigat de la Lunca la Canalul 5 ce asigură legătura între Goloviţa/Razelm şi Sinoe.
Nu luminat soarele bine cokpitul că eram mâncaţi (deşi greu este a mânca cu genunchii la gură) şi cu cafeaua băută, gata pentru o nouă zi pe apă. Am avut parte si de o amintire din RAID-ul anterior, 2014, Răzvan prezentându-ne-o drept Xena, dacă nu mă înşeală memoria.
Spalându-mă pe mâini de hidrocarburi după intervenţia asupra motorului Honda de 2 CP al Embrionului, am ieşit din malul canalului Lunca şi am purces către larg. Vântul era rezonabil, un 3,8 - 4 m/s măsuraţi înainte de a ridica velele, soarele sus iar apa fără valuri. Mandalay cu randa şi focul ridicate gusta dintr-o zi perfectă de sailing ducându-ne cu 6 - 8 km/h către Canalul 5. Am instituit conceptul de lazy sailing, mai mult mânaţi de berile ce erau încă reci, dar şi de faptul că petrecând o saulă prin urechea echei, trebuiam a ne mişca o dată la 4 - 5 minute pentru a o atinge cu un deget pentru a menţine reperele în prova.
Chiar şi aşa, Ally, inDaKat-ul şi Papăval (Klepper-ul lui Răzvan) ne-au depăşit care prin babord, care prin tribord pentru a ajunge la intrarea de la Canalul 5. E greu de gătit la bord, dar cu o mână sigură pe eche se poate păstra cursul iar supele instant au fost binevenite în stomacurile noastrte, spălate cu bere. Bineînţeles că nu am uitat a spăla castronaşele pentru păstrarea curăţeniei la bord. După-amiază ne-am regrupat la intrare în canal pentru a stabili locul de acostare şi de a ne aminti faptul că pe partea dreaptă este un dig a carui pietre se văd la suprafaţa apei. InDakat a preferat o zonă sălbatică pentru staţionare, lângă colonia de cormorani, noi ăştia cu veliere am tras la cheu, secondaţi de Nakasone şi Don Basilio.
Asa frate Vince, spune inainte, ca spui bine ! :)
Apa e atat de scazuta deja , ca se vede digul? (in general se vede creasta digului din dreapa intrarii, cel din stanga e mai jos). Problema acolo e ca uneori lipseste reperul din capatul digului si trebuie sa te aliniezi din larg, sa nu ai surprize pe burta barcii :) .
Sunt curios daca Dan Popescu si-a luat cort, sau echipajul InDaCat si-a amenajat ceva "accomodoation" la bord .
"accomodoation" ud nu prea e comod ...
cazare de 5 "stele" la ...cort !
prima poza e de pe plaja "robinsonilor"
Vad vele si ape, focuri de tabara, apusuri de soare, prietenii dormind in cusetele barcilor sau batand plajele salbatice :) .
Parca simt si mirosul tocanitei din ceaun, ca doar n-am gustat o singura data reteta aia. Iar mirosul de chefal prajit, chefal de Marea Neagra, il cunosc bine de tot.
Multumesc baieti pentru povestiri si imagini :)
Cand faci totul cu placere si rezultatele sunt pe masura,iar in materie de mancare la ceaun,Capitanul ...stie !
A fost inca o tura extraordinara alaturi de prieteni extraordinari. LA MAI MULTE! SA FIM SANATOSI!
Unele din fotografiile ce le postez apartin skipper-ului de pe InDaKat, catamaranul gonflabil ce a participat la aceasta iesire. Echipajul, dar si barca în sine merita toata admiratia pentru participare, deoarece în conditii mai mult decât spartane au facut fata cu brio celor câteva zile ce ne-au fost alaturi.
De aici, de la Periteasca drumurile s-au despartit, InDaKat alegând o zona mai pitoreasca devenind alegerea lui dacă, ce, cum şi unde să povestească traseul.
Trezindu-ne noi dis de dimineaţă, mai mult grija ceaunului lasat la atârnat în copac am urmărit spectacolul naturii: nori joşi, mânaţi de vânt către sud. Nu ştiam înca, dar era începutul furtunii ce va să vină, să confirme gluma meteo făcută ieri. Un mic duş de picături ne-a învăluit, dar în câteva minute nu a reuşit nici să înmoaie colbul de pe drum.
Chiar dacă sfaturile ortodoxe spun că miercurea se ţine post în amintirea Patimilor Domnului, noi am considerat că e zi de spolocanie şi am terminat ce mai rămăsese din ajun prin ceaun. Ce m-a uimit a fost degetul arătător tip "Scotch Brite" care reuşea cu brio să scoată la lumină farfuriile murdare. Nu mai zic de faptul că erau clătite cu lichid special cu gust şi miros de Periteaşca. Miros pe care aveam să-l mai simţim câteva zile...
Cafeaua de dimineaţă, briefingul şi la drum: Embrionul a plecat direct către Dunavăţ, unde a şi a ajuns pe seară, InDaKat-ul pe drumul lui către plajele Capului Dolojman iar Mandalay, Ally şi Papăval în gura canalului aşteptând-o pe Alexandra: ... vine, nu vine....vine, nu vine.... noi în costumul lui Adam facând baie la intrare în canal... vine, nu vine..... Probabil ruşinată de ceea ce urma să vadă, Alexandra M s-a hotărât să nu mai iasă de la Periteaşca. Motivul: e sătula de atâta apă încât are şi în benzină. Ceva s-a întâmplat la bord, astfel încât carburatorul Suzuki-ului era plin cu apă. L-am repus împreună cu conducătorul corpului expediţionar pe picioare şi am mai stat preţ de o bere la bord. I-o fi placut Alexandrei M de noi, nu ştiu ce să zic, că într-o jumătate de oră a trebuit să purjăm din nou carburatorul de apă, apoi încă o bere la bord.... şi aşa a ajuns soarele la chindii. Unde să mai pleci şi apoi unde să ajungi noaptea... că până la Dunavăţ aveam cale lungă de străbătut. Am rămas pe loc, din nou la pontonul unde fuseserăm în ajun, dedându-ne activităţilor obişnuite: pescuit, mâncat la botul calului (a se citi platforma drezinei), gătit şi iar mâncat de pierduserăm seara toate punctele cardinale. Sau doar erau niţel amestecate? Sau braţele rozei vânturilor se încâlciseră doar? Nu mai reţin, doar ştiu că a fost noapte şi apoi iarăşi zi...
Şi am intrat în cele două zile de cod galben de vânt pentru judeţele Tucea şi Constanţa, două zile de stat la mal, două dintre cele mai lungi zile... Viteza vântului depăşea 8m/s (28km/h) iar o ieşire pe Razelm era aventură curată, aşa că marinarii au fost nevoiţi să facă o ieşire "la rece", cum se spune. Am pornit în cercetare, căci numeroase sunt exemplele în care marinarii s-au descurcat şi terestru: am luat drumul Razelm-ului, să-l vedem şi pe vânt de 30 km/h. Pe drum, am cedat tentaţiei de a executa un "La front pe vergi" când am ajuns la foişorul de la intrare. În rest, valuri mari pe Razelm şi iarăşi a fost un ceaun de mâncare (mâncărică de cartofi cu guşă de pucel), iarăşi un foc pe malul mării şi iarăşi noapte şi apoi zi.
A doua zi de cod galben de vânt şi vorba ceea: pesimistul se plânge de vânt, optimistul
speră că se va schimba, realistul îşi reglează velele. Aşa şi noi: nu ne-am plâns de
vânt, fiindcă gonise toţi ţânţarii, optimişti eram, sperând ca a doua zi să putem ieşi pe lac, iar ca realişti ce suntem am ascultat jurnalul meteo la Radio Constanţa: vântul urma a se roti spre seară.
Astfel şi noi ne-am învârtit pe lângă bărcuţe, dar tot pe jos.
Pe marea surprinzător fără valuri, a apărut din senin o bărcuţă de curse ce a ancorat la câteva sute de metri de mal: probabil intraseră într-o zonă de anomalie magnetică, ГЛОНАСС-ul se restartase iar girocompasul încă nu-l porniseră. Am răsuflat uşuraţi când am vazut că se îndepărtează de mal, câteva ore mai târziu, îndrumaţi probabil de cei din maşina de la Garda de Coasta (ce aştepta la mal) şi care le-au indicat Drumul Corect, pardon Drumul Adevărat.
Eu, recunosc, era să intru în depresie de uscat, aşa de ridicat aveam moralul că începusem să ţin seama numai de barba de alge de sub linia de plutire, fotografiam reflexii ale bărcilor în apă...
Noroc cu Mihai că m-a scos pe seară la o ieşire cu vele de câteva ore pe Razelm, că mi-am mai revenit şi la întoarcere am vazut că băieţii prinseseră ceva în juvelnic. Pe seară Razvan ne-a încântat cu ceva usturoi şi peşte prăjit. Până la urmă mai reţin doar că am destupat, o sticlă de ţuică, a fost noapte şi apoi iarăşi zi iar între timp am adormit în scaun, lângă foc hrănit, băut şi încălzit de foc. Grea viaţa la RAID-ul ăsta...
Bună dimineaţa la marinari! Sus ancora, sus velele, scuturaţi-vă barba de pe burtă !!!
Aşa i-am trezit în ultima zi de RAID pe colegi, căci banuiam ce ne aşteaptă: la 09.30 eram cafeliţi, strânseserăm tot şi pe drum, să ieşim de pe canal. Papăval şi Ally au şi ajuns iar Alexandra M ţinea malul stang şi se opintise cu chila în mâl.
Fiind oleacă mai în formă după recunoaşterea din după-amiaza anterioară, am ieşit mai în larg şi am aruncat ancora. Am înnodat două parâme şi am dat legătura la bordul Alexandrei M. Şi dă-i... şi trage... şi ţine întins, bagă tensiune în parâmă... ia volta... recuperează ... mai întinde puţin .... trage din nou ... ţine ancora? ... luuuung ! Şi tot aşa până când am scos-o la apă mai mare.
Mandalay a plecat ultimul de la Periteşca, cu ancora plină de scoici şi de nisip, dar cu misiunea îndeplinită.
Iniţial am vrut să mergem către Dunavăţ, dar întrucât vântul căzuse, nu mai avea niciun farmec să batem tot drumul la motor, aşa că am purces către punctul de regrupare de la intrarea in canalul Lunca, unde ne aşteptau colegii.
Mai cu vele, mai cu motor apoi iar velele în foarfecă am ajuns la intrarea pe canal, unde am făcut poza de grup şi am lichidat toate berile ce mai erau prin santină, căci ne aşteptau altele reci la barul de la Casa Pescarilor.
Pe drum mi-am luat la revedere de la cabina lui Mandalay ce-mi devenise familiară, de la cuşeta în care am dormit atâtea nopţi şi am servit ultima cină la bord. Cât eram încă pe apă, am spus: la revedere Razelm, la revedere Mandalay, RAID-ul 2015 s-a încheiat...
...şi am avut acelaşi sentiment precum cel de la sfârşitul romanului Changi a lui James Clavell: http://www.scribd.com/doc/74077513/Clavell-James-Changi-Ro#scribd (http://www.scribd.com/doc/74077513/Clavell-James-Changi-Ro#scribd)
... şi a fost ultima noapte pe apă, la bordul lui Mandalay şi apoi iarăşi zi.
Şi cum toate lucrurile bune au un sârşit, a venit dimineaţa în care am băut ultima cafea la bord, am scos bărcile din apă şi am purces către casele noastre, nu înainte de a face ultima poză, pe drum, pe fugă, adunându-ne gândurile spre ceea ce va fi, iar tot ce a fost la acest RAID punându-l în sertarul cu plăcinţele al amintirilor fiecăruia dintre noi.
Ce ar mai fi de spus: dacă acum doi ani am slabit serios şi mă întosesem într-o forma fizica bună, anul acesta nu am slabit de loc, grăsimile din corp crescând cu 1,2 % (de la 27,6% la 28,9%) iar cantitatea totală de apă din corp a scăzut corespunzător cu 1,2% (de la 50,3% la 49,1%).
Să fie de la conceptul de lazy-sailing? Să-mi doresc un RAID la rame?
Bravo mai baieti, v-ati distrat, ati navigat, ati colindat si ati mai prins si peste :) !
Nu stiu cum ati scos-o pe Alexandra pe partea dreapta a canalului, ca acolo e mereu nisip. Asta inseamna ca stati bine cu muschii bratelor si ati arat nitel cu putul derivorului :) . Flacaii cu gonflabile (Vasile si Dan) n-au asemenea emotii.
Mi-au placut cele cateva poze de grup si in special imaginile cu tabere sau oameni dormind in barci. Fiindca mi-e dor.
Despre adapostirea de vantul de 8 m/s nu cred o iota. Ala e vant numai bun de croaziera. Dar pot sa cred ca va era bine intre stufuri si ati mai lungit-o, de alint. :D
Eu mai am intrebari si curiozitati, dar vreau sa mai aud si alte voci. Alo, baietii, l-ati lasat pe Vince singur la povestiri?
P.S>
V-ati descurcat bine la scosul barcilor? Stiu ca rampa aia de la Casa Pescarilor e una din pietricele si zgura, pe care aluneca rotile de numa'-numa'
multumim!
a fost strasnic!
din punctul meu de vedere a fost cel mai bun raid -din ce in ce mai bine.
oameni buni -echipaj unit
am tot navigat si colindat ,am cunoscut oameni buni , mai putin buni dar si oameni de exceptie aici amintesc de statia meteo - se stiu ei!
peste am prins doar de pofta intr-o seara !pardita de pescuit o rezervam pentru toamna !
pe Alexandra M a iesit mult mai greu decat data trecuta pentru ca apa este scazuta ,intrarea este colmatata pe ambele parti iar pe partea stanga cand intri apa este pana la glezne!am sondat cu picioarele goale tot canalul !pe partea dreapta este usor mai mai adanc dar nu depaseste 30-40 cm dar sunt portiuni unde este mai mic sau mai mare.am inaintat cu ajutorul valului de pupa de doua ori si am inaintat cam 10 metri !Vicentiu se stie ;)
in rest am scos la brate bandata cu o parama legata din varful catargului ca la carte!
mai multe povestiri :deseara la o cana cu vin !
rampa de la Lunca este de departe cea mai buna din cate a vazut Alexandra M ! nu am avut nici o problema iar gazdele la nevoie pun la dispozitie un tractoras !eu am scos din prima barca foarte usor !
si avanpremiera sau daca doriti sa revedeti sau sa va inscrieti cam asa se deruleaza expeditia de toamna!
nu cred ca sunt offtopic !
https://www.dropbox.com/sh/kzvaxm5hprk92yu/AACL3JJVRHId97_Iy8mRhrs6a?dl=0 (https://www.dropbox.com/sh/kzvaxm5hprk92yu/AACL3JJVRHId97_Iy8mRhrs6a?dl=0)
Ultima fotografie (cea cu coloana de maşini pe şosea) este, de departe, cea mai reuşită.
Citat din: nicu din Iunie 11, 2015, 11:31:46 AM
multumim!
a fost strasnic!
din punctul meu de vedere a fost cel mai bun raid -din ce in ce mai bine.
oameni buni -echipaj unit
am tot navigat si colindat ,am cunoscut oameni buni , mai putin buni dar si oameni de exceptie aici amintesc de statia meteo - se stiu ei!
peste am prins doar de pofta intr-o seara !pardita de pescuit o rezervam pentru toamna !
pe Alexandra M a iesit mult mai greu decat data trecuta pentru ca apa este scazuta ,intrarea este colmatata pe ambele parti iar pe partea stanga cand intri apa este pana la glezne!am sondat cu picioarele goale tot canalul !pe partea dreapta este usor mai mai adanc dar nu depaseste 30-40 cm dar sunt portiuni unde este mai mic sau mai mare.am inaintat cu ajutorul valului de pupa de doua ori si am inaintat cam 10 metri !Vicentiu se stie ;)
in rest am scos la brate bandata cu o parama legata din varful catargului ca la carte!
mai multe povestiri :deseara la o cana cu vin !
rampa de la Lunca este de departe cea mai buna din cate a vazut Alexandra M ! nu am avut nici o problema iar gazdele la nevoie pun la dispozitie un tractoras !eu am scos din prima barca foarte usor !
si avanpremiera sau daca doriti sa revedeti sau sa va inscrieti cam asa se deruleaza expeditia de toamna!
nu cred ca sunt offtopic !
https://www.dropbox.com/sh/kzvaxm5hprk92yu/AACL3JJVRHId97_Iy8mRhrs6a?dl=0 (https://www.dropbox.com/sh/kzvaxm5hprk92yu/AACL3JJVRHId97_Iy8mRhrs6a?dl=0)
Eu am inteles cam asa : A fost bine-bine, vino deseara cu o sticla de vin, sa-ti spunem si cat de bine a fost :) !
Iaca viu !
Vincentiu, ma crezi sau nu, abia acum am reusit sa parcurg (partial) povestea Raid 2015. Si asta doar din motiv de boala, care nu ma lasa sa ma ocup de treburile la barci, foarte presante. Sper totusi sa-mi revin in acest weekend (am o viroza pacatoasa, cu febra si galci).
Mai am inca foarte mult de citit si de vazut poze, dar o iau metodic. Cel mai important e ca intreaga poveste e incredibil de motivanta, asa ca tare mi-e ca am sa uit de boala si am sa ies sa montez catargul la barcaz :).
Multumim inca o data pentru imagini si povestire, si abia astept sa revad locurile alea atat de frumoase.
@Vali :...abia astept sa revad locurile alea atat de frumoase.
Si noi ! Intradevar , a fost o tura super .
Pana vor fi urcate filmele pe site-ul dedicat, un preview aici (cu acordul producatorului):
PARTEA I
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=A99bVHnmab4#)
PARTEA II-a
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=7zve7TmLCZY#)
Frumos! Bravo.
http://www.taineledunarii.ro/?p=1345 (http://www.taineledunarii.ro/?p=1345)
se poate descarca si filmul !
Acum când echipa a început deja în forță Raid 2016, pe alte meleaguri, imposibilitatea participării m-a aruncat într-o melancolie blegoasă din care încerc să evadez depănând ceva amintiri.
Așa cum se vede situația acum s-ar putea ca Raid 2015 să fie ultimul desfășurat în apele românești. Anul trecut au participat mai mult barci mari de 6-7 metri, cabinate: Alexandra M a lui Nicu, noua barcă a lui Răzvan Capitanu, tot noua barcă a lui Mihai, dar și ambarcațiuni mai mici, catamaranul demontabil a lui Dan, barca de aluminiu deschisă a lui Nakasone (singura fără vele) și, cu voia dv. ultima pe listă, bărcuța mea pneumatică ridicată la rang de velier. I-am dat porecla Embrion (într-o variantă optimistă ar fi embrionul viitoarei flote de ambarcațiuni pe care o voi poseda). O știți din postările anterioare: o pneumatică din hypalon de 3,8 m, cu podină și etambou rigide, chilă gonflabilă la care i s-au adaptat un greement de iolă turistică cumpărat de pe ebay format din catarg, velă trapezoidală, un foc, adăugat 2 derivoare laterale și o cârmă.
Plecarea a avut loc din satul Lunca, pe malul lacului Golovița, de la pontonul unei pensiuni locale (Casa Pescarilor). Sâmbătă, în cursul după amiezi și a serii au sosit cam toți participanții. Am dormit la cort pe un grind la 100-150 de metri de pensiune. În cursul montării cortului am beneficiat de ajutorul entuziast al lui Decebal care, dorind probabil să demostreze eficiența exercițiilor de forță a confundat bățul cortului cu bara unei haltere. Bățul a protestat la tratamentul care a fost supus prin rupere. Seara a stat sub semnul dilemei dintre o sticlă de băutură scoțiană single malt, pusă la bătaie de Mihai și roiurile de țânțari care păreau să spună:
- roiu și lăsați-ne nouă sticla!
Dimineață, la plecare, motorașul meu a făcut câteva mofturi dar a fost pus repede la punct de Vincențiu și, la drum. Pe o briză ușoară, de forța 2, celelalte bărci au putut să-și pună în valoare calitățile nautice așa că am rămas în urmă și chiar dincolo de orizont. Telefonul bine protejat într-un pullover pus în banana impermeabilă nu mi-a transmis cele 14 apeluri ale lui Mihai dar îngrijorarea s-a spulberat la apariția mea la gura Canalului nr.5 care, printr-un sistem de ecluze ce par nefuncționale, face legătura între lacul Golovița și Sinoe. Am înoptat cu toții lângă clădirile ecluzei, mai puțin Dan care susținea că a găsit un loc fără țânțari !!
Escala de la canalul 5 a devenit memorabilă prin întâlnirea cu unul din marile genii nedescoperite ale teoriei constipației, autointitulat Fadrique (nume vizi-ostro-gotic, după propriile declarații). Am ascultat una din cele mai nebunești expuneri politico-socio-economice potentate de starea bahică a personajului și avaând ca argumente cîteva mari cuțite ruginite care erau fluturate ostentativ prin aer. Oricum, seara mi-a întărit convingerea că psihiatria în România este sub-finanțată. Un alt personaj, cu un comportament normal, ne-a prezentat un ponton dotat cu camere de dormit într-o stare neașteptat de bună pentru acel colț de lume. Ne-am făcut că nu pricepem aluzia, inclusive prețul comunicat – de 100 de lei pe noapte, și am înoptat în cabinele sau corturile noastre.
A doua zi am plecat, cu un vânt dinaintea traversului, spre Gura Portiței, unde Alexandra M s-a îndrăgostit subit de un sudor localnic și a avut o scurtă aventură fierbinte cu el. Dimineață am fost treziți de zgomotul unor basculante de 16 tone din alea vechi dinainte de 89, aduse pe niște barje. Zgomotul, praful și fumul de eșapament probabil că făceau parte dintr-un inedit program de protecție a Deltei !!! O mica tură de 1 km cu barca lui Mihai ne-a arătat un colț de Deltă ,,ca la mama lui,, unde ne-am relaxat cu ajutorul unui vin fenomenal. Seara, Mihai și-a serbat aniversarea în avans la restaurantul stațiunii.
Următoarea etapă, spre Periteașca, m-a făcut să trec pe lângă insula Bisericuța care, cu capul Dolojman (cu care seamănă mult, tot o faleză stâncoasă) face trecerea în lacul Razelm propriu zis. Popasul pe insulă, unde păsările care își fac cuib pe vârf aproape că îmi dădeau cu ciocul în cap din zbor pentru că le-am deranjat (pentru foarte scurt timp) a continuat cu vederea celui mai mare șarpe în libertate (nu pitoni din grădini zoo sau terarii) de 1,5-2 m lungime și 5-6 cm diametru. Prin comparație, vipera văzută după de vreo 60 cm și cam 1 cm diametru, părea nedezvoltată.
La Periteașca, după ce am agațat cu elicea o plasă pescărească (probabil elicea mea știa că este prohibiție), eliberat printr-o probă de forță a lui Decebal, am poposit aproape de malul mării. Memorabil, era în prima seară în care am beneficiat de talentul culinar al lui Răzvan. La vederea suportului de ceaun meșterit de Răzvan (inox, lungime reglabilă, etc.) trepiedul meu foto s-a ascuns și a intrat în grevă. Dacă a mai existat ceva la masă pe lângă fasolea cu costiță la ceaun, deja nu mai contează. Bineînțeles că au participat la masă și un număr infinit de țânțari.
Ehee, și începând de miercuri dimineață debutează:
Raid-ul privit dintr-o lature
Raid-ul privit dintr-o lature
Pentru că viteza mea de deplasare era cea mai mică mi s-a propus să o iau înainte spre Dunavăț urmând ca ceilalți să mă ajungă din urmă. Ies ușor cu motorul în golful Holbina apoi întind velele. Un vânt de mare largă mă duce ușor spre ieșirea din golf. Ocolesc capul Cașburun sau peninsula Pavla (hărțile diferă ca denumire) și începe, cu un vânt venit tocmai din Paradis dinapoia traversului meu o navigație minunat de minunată. Singur la bordul bărcii, între mine și Dumnezeu nu este nici măcar un pavilion. Intru într-o stare de meditație happy pe care yoghinii nu reușesc să o atingă nici după ani întregi de antrenament și renunțare. Nu simt foamea, setea, soarele din creștet, ajung la unul din momentele acelea când se deschide puțin una din porțile Raiului și vezi cum este înăuntru.
Oh, Doamne, cred că am pile pe undeva pe sus pentru că eu nu am făcut nimic să merit asta. Merg pe 355 fără să mișc o școtă. După gura canalului Mustaka, pe care eu nu l-am observat, probabil din cauza stării de reverie în care mă aflam vîntul începe să se întărească. Bătând dinspre est nu forma încă valuri, eram la 200-300 de metri de țărm. Nu pot lua terțarole. Catargul se flambează ușor, sarturile vibrează. La navigația minunat de minunată apare și un strop de adrenalină. Nu mult că, după ce văd insula Popina aproape la traversul babordului, apare deja gura Dunavățului. O voltă rapidă și iată-mă proiectat într-un univers al liniștii. Canalul nu are valuri și vântul care face masaje sălciilor, la nivelul apei aproape nu se simte. Simt că aș închina această liniște și singurătate dacă aș porni motorul. De ce am vâsle? Așa că hai, în amonte pe canal. Înainte de a părăsi Razelmul nu uit să trag o privire pătrunzătoare peste tot orizontul. Nici o velă. Oare am mers așa repede că rapidele bărci nu m-au putut ajunge? După un timp vreau să acostez la mal din nevoi... personale. Aud un strigăt care profanează această tihnă profundă:
- Stai, nu sări pe mal!
- De ce? Întreb eu, mirat de această dovadă de ospitalitate extremă
- Am o haită de câini care te rup în bucăți !
Mă uit la cățeii de pe mal și nu îmi par așa de fioroși. Sunt vreo zece, de mărime medie, nu prea mari, nici prea masivi, dar foarte slabi. Parcă au scăpat dintr-un lagăr de exterminare sovietic (comparația cu Auschwitz e suprasolicitată). Fără a lătra, mârâie și se uită la mine lingâdu-se pe bot. Decid să îl ascult pe moșul, încă verde, care alungă câinii de pe mal cu vorbe duioase:
- Shakira, Colonelul marș în... bip, bip, (las în seama imaginației voastre restul)
Așa am făcut cunoștință cu Nea Sinel. Cît e de exotic, veți trage o concluzie mai tărziu. Amararea bărcii, debarcarea bagajului s-au făcut însoțite tot de aceleași vorbe duioase însoțite de probe de atletism neconvenționale similare cu aruncarea greutății, probe bazate pe cioturi, pietre și (era oare o dovadă de mângâiere?) bulgări de pământ.
După instalare în casa pe care o ocupa (Nea Sinel nici nu a vrut să audă de actul nelegiuit al dormitului în cort) a urmat un prânz regal compus din cel mai bun biban prăjit pe care l-am consumat (dă clasă tuturor restaurantelor pescărești). Am fost sfătuit să ofer personal resturile drept masă câinilor pentru a mă împrieteni cu ei. Viteza supersonică cu care au consumat totul a confirmat starea de subnutriție în care se aflau. Faptul că s-au autoservit la desert cu corcodușe verzi (și foarte acre) căzute pe jos mi-au demonstrat precaritatea cunoștințelor mele zootehnice cu privire la alimentația unor animale considerate carnivore.
Povestirile despre un mistreț de 50-70 kg prins și devorat de haită în câteva minute au dobîndit credibilitate peste două zile când, un bâtlan (cu aceleași viziuni eronate privind câinii domestici) a făcut imprudența fatală să aterizeze pe insulă. Consider locul unde e așezat Nea Sinel o insulă (cam ca un dreptunghi) deoarece se află între două canale (pe laturile lungi) și pe laturile scurte sunt mlaștini de netrecut. Revenind la bâtlan acesta a fost prins de Colonelul cu un salt care l-ar fi făcut pe Bruce Lee să intre în depresie și devorat complet de haită, fără penele mari, în mai puțin de un minut.
După ce ,,am fumat pipa păcii,, cu haita (în tinerețea mea de montaniard, într-o tură de iarnă, a trecut cam pe la 100 de metri de mine o mică haită de lupi. Eu am fost mai politicos decît ei și am urmărit îndelung cu binoclu superba nepăsare cu care m-au tratat) Ei bine, haita aia de lupi părea formată din caniche de salon pe lângă acești câini. Împrietenirea cu ei mi-a deschis căi nebănuite cum ar fi un drum liniștit la WC-ul din... fundul grădinii.
A venit seara și băieții, cu superbele lor bărci rapide, tot nu mai soseau. Încăpățânarea semnalului GSM de a fi prea slab s-a lovit de încăpățânarea mea și, seara târziu, am aflat că Nicu, dorind să ofere un ness cu spumă celorlalți a găsit o spumă echivalentă în motor. Întotdeauna am spus că cel care va reuși să împace apa cu benzina (sau celelelte hidrocarburi) va merita premiul Nobel pentru... orice. Deci lui Nicu i-a intrat apa în benzina (sau benzina în apă) și motorul a devenit indisponibil.
Furtuna care a lovit Razelm-ul în ziua de joi, continuând și vineri, i-a blocat pe băieți în canalul Periteașca. Eu am estimat viteza vîntului după... ochiometru la 30-40 km/h dar, valurile, ei valurile faceau toți banii. Razelm-ul este un lac cu adâncime mică, de maxim 3 metri (și totuși arhisuficient să te îneci, vorba filosofilor greci - celui înecat îi este indiferent dacă îi lipsește 1000 de coți sau două degete până la suprafața apei). Valurile Razelm-ului pe furtună sunt grandioase nu prin mărimea lor absolută, puține depășesc 1 metru înălțime, ci prin alte caracteristici. În primul rănd sunt scurte. Poate cineva va spune: - și ce dacă! E he, he, nu e chiar așa. Pe ocean poți să ai un val de 10 metri înălțime, dacă acel val are 200 de metri lungime atunci el are o pantă (echivalent măsurare auto) de 5%. Panta de apă a valurilor nu e uniformă dar am simplificat un pic situația. Pe Razelm un val de 1 metru, datorită adâncimii scăzute el va fi scurt, poate avea 4 metri lungime ceea ce înseamnă o pantă de 25%. Eeh, parcă e altă mâncare de pește. Tot datorită adâncimii scăzute valul ricoșează de fund, te ia și ,,pe dedesupt,, răscolește fundul, de asta, pe furtună vezi în apă bulgări de pământ care nu apucă să ,, cadă,, pe fund, pe lângă ,, bucurii,, obișnuite: bucăți de stuf cu tot cu rădăcină, cioate și alte resturi mai mult sau mai puțin plutitoare. Adăugăm că sunt multe bărci mici, că un velier cu chilă fixă lestată nu are ce căuta datorită pescajului că marea majoritate a ,,navigatorilor,, de pe Razelm sunt niște execelenți marinari... de terasă.
Am încercat vineri o ieșire dar catargul transformat în arcul lui Robin Hood (sau Wilhelm Tell sau Căpitanul Ion, etc.) și cîteva rupturi în randă (nu am cum să iau terțarole) m-au făcut să renunț.
Sejurul la Nea Sinel a fost o odihnitoare robisoniadă. Am fost servit cu meniu cu specific local, plachie, ciorbă, rasol, saramură, prăjeală și altele, toate de... biban de parcă al pește nu mai trăia prin locurile alea. Faptul că erau super sărate (Nea Sinel nu are frigider și caută astfel să conserve mâncarea mai mult timp) nu a scăzut calitatea bucatelor. Noroc că între timp au trecut pe canal niște săteni din Plopu care au fost de acord să schimbe cu Nea Sinel o găleată de ouă de gâscă (domesctică – au venit cu precizări la cererea mea) pe o găleată de... ia ghiciți, daaa, de bibani, așa că meniul s-a diversificat și cu omletă din ouă de gâscă.
Dacă vă întrebați ce face de exemplu un om în anul de grație 2015 fără TV și fără net vă pot da un exemplu. Nea Sinel are un număr de aparate radio care întrece numărul câinilor din haită (trăiască micul popor chinez care le oferă la preț de dumping). Fiecare aparat este fixat pe un anume post. Nea Sinel știe pe de rost programele la cel puțin 10 posturi de radio românești, moldovenești, bulgărești și ucrainene. Când dorește să asculte ceva anume deschide aparatul gata setat pe România Cultural, Europa FM, Digi FM, Chișinău, etc. Simplu. Nu sunt sigur dacă, dornic să nu piardă anumite emisiuni preferate, nu ascultă uneori două sau trei posturi în același timp. Nea Sinel și citește. Mult. Orice. De la Isaac Asimov la Jane Austen, de la Tofler la Hasek, de la Moliere la Cărtarescu. M-am simțit rușinat cu cât de puține cărți am luat cu mine în tură.
A venit și ziua de sâmbătă (dimineață) când a revenit vremea bună și semnalul GSM. Stabilesc legătura cu restul echipei și stabilim ca punct de întâlnire gura canalului care duce la gazda noastră de la Lunca. Eu am de parcurs o distanță mai mult decât dublă.
După un mai mult decât emoționant rămas bun (nu vreau să devin patetic dar am aflat ulterior că Nea Sinel a trecut – după vara lui 2015 – printr-o teribil de grea încercare) ies în larg și – unde a dispărut furtuna de zilele trecute? Dar urmele ei? Pe o briză de forța 2 și cu o viteză așijderea pun capul pe Cap Dolojman cu un vânt (foarte puțin) dinaintea traversului. Viteză mică, derivă mare. Unde e navigația desfătătoate de acum 4 zile de pe malul estic al Razelm-ului? Tocmai admiram într-o liniște magistrală preafrumoasa faleză a Dolojmanului când un telefon îmi întrerupe reveria. Băieții au ajuns aproape la gura canalului și sunt așteptat. Vântul se întețește puțin dar începe să bată chiar din prova. Ce spun englezii despre galezi (în derâdere)? ,,Un gentleman nu navigă niciodată împotriva vântului,, Ei na? Să fim puțin un gentleman galez. Motor. Honda de 2,5 CP duce bărcuța la 2000rot/min cu 5-6 knots? Măi să fie, poate are turbo și eu nu știu. Una peste alta, peste două ore bem cu toții o bere cu bărcile legate unele de altele ca o insulă plutitoare.
Cum era aia? Sum Superbiam... lasă bă nu te mai da cult cu latineasca ta, mai bine desfă o bere.