Cap Compas

Ambarcatiuni => Veliere => Subiect creat de: VladIndigen din Aprilie 22, 2017, 12:59:04 PM

Titlu: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 22, 2017, 12:59:04 PM
Salut, si multumesc pentru accept! De multi ani de zile cobor raurile din tara in canoe, de si mai multi ani lucrez cu lemn, diverse constructii..Visul meu cel mai vechi a fost sa cumpar un velier vechi din lemn,si sa il restaurez singur, si in sfirsit am reusit sa pun mana pe aceasta bijuterie pe care o vedeti in imagini. Am cumparat-o din Haga, e construita in anul 1936 in Amsterdam,si a navigat relativ putin pentru varsta pe care o are, ultimii 25 de ani numai pe apa dulce. Barca e in stare foarte buna,avand in vedere ca are aproape un secol,dar are niste probleme,care trebuie rezolvate,inainte sa plec in calatoriile lungi pe care mi le-am propus,si la care visez de 20 de ani, asa ca am tras concluzia ca ar merita sa o restaurez complet,atat interior cat si exterior. In acelasi timp, oricat de mult ma pricep la lemn,chiar si la restaurari de lemn, nu am lucrat niciodata la o ambarcatiune din lemn,asa ca as avea nevoie de ajutorul unui profesionist,cel putin cu niste sfaturi.   Va multumesc anticipat!

Maria Cornelia   lungime: 6,70m   latime maxima:2,00m    pescaj: 0,90m    deplasament:1450kg    h catarg: 8m. Velierul are derivor fix pe aproape toata lungimea, partea din fata a derivorului, sub prinderea catargului, fiind lestul din otel de 400kg. Partea din lemn de stejar dintre lest si fundul ambarcatiunii este putreda,si trebuie inlocuita,iar in interior, tot in zona aia,sunt 3 coaste putrede si fisurate. Am vazut cum se da jos chila practic, are 4 suruburi mari,care si alea par in stare buna, ne ancrasate, si i-am data seama ca o pot inalta si repara pe caruciorul de santier cu care a venit,ceea ce e un mare avantaj. Intre timp, am improvizat si un sopron, cat sa pot lucra o vreme. Cel mai mult as vrea sa o restaurez singur,ceea ce am sa si fac sigur, dar de reparatia derivorului si a coastelor, as prefera sa se ocupe un profesionist, pina mai invat eu una alta despre barci..  astept sugestii, pareri...Multumesc!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: radu andritoiu din Aprilie 22, 2017, 02:24:24 PM
wow ce frumusete
sa te bucuri de ea
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 22, 2017, 02:39:13 PM
Multumesc!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: lipan din Aprilie 22, 2017, 04:43:30 PM
O barcă de excepţie, superbă. Dar şi munca la ea va fi pe măsură. Să-ţi aducă bucurii!
Dacă stăpâneşti bine engleza deschide-ţi un topic şi pe forumul woodenboat.com, dacă nu ai auzit de el până acum.
Spor la lucru şi ţine-ne la curent cu lucrările la ea.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 22, 2017, 05:03:07 PM
Mersi! am sa ma uit pe forum. Am sa tot postez aici,pe masura ce lucrez la barca
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: iris din Aprilie 22, 2017, 06:32:06 PM
foarte frumoasa.
  Ai treaba...usor nu o sa fie,sa postezi progresul.
    Felicitari!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: kir_gutzakis din Aprilie 22, 2017, 10:34:32 PM
Superba...trebuie sa ai grija ce lemn folosesti sau mai bine zis ce mai gasesti la noi pentru astfel de lucrare.Stejarul uscat e ca aurul....Problema care se vede pare sa fie la chila care e piesa de rezistenta a ambarcatiunii, eu recomand demontarea derivorului pentru a vedea starea lemnului pe toata lungimea.Mai mult ca sigur acele suruburi/prezoane sunt fixate si cu canepa imbibata in minium de plumb sau alta metoda de etansare din anii 30.Este o piesa profilata, probabil din mai multe bucati si are, banuiesc, un canal pentru incastrarea filelor de bordaj.Calafat la imbinare sau mastic, tot tacamul...
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 23, 2017, 08:42:32 AM
Da, pai oricum trebuie sa ii dau jos chila. Barca a participat la un concurs in 2008,si premiul a fost o restaurare completa,are si o placuta de inox in cabina,pe care e mentionat,practic, reparatia la chila e singura chestie majora care trebuie facuta. Pentru reparatia chilei as prefera sa platesc un profesionist,care asta face, daca are cineva vreo idee, sunt deschis la variante. De restul ma pot ocupa eu singur
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 23, 2017, 08:47:14 AM
LEMN EXOTIC de cea mai inalta calitate, uscat, se gaseste la fabrica  HOLVER, in com. Jucu, la 10 km de Cluj Napoca, au foarte multe esente exotice, Teacul de exemplu e comun, mahon, abanos, etc. Debiteaza si dimensiuni atipice, singurul dezavantaj major e pretul. Orice bucatica de lemn, inclusiv stejarul uscat, e super scump...
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 23, 2017, 10:33:49 AM
O intrebare: Barca are sub 7 metri, si 4 cai putere.  ce fel de permis imi trebuie ca sa navighez? se inmatriculeaza?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: dany din Aprilie 23, 2017, 10:39:21 AM
Salutari.Felicitari pt. barca!E o bijuterie !Nu i-ti trebuie carnet.Nu se inmatriculeaza.
Motorizarea sub 5 cp=nu e nevoie de permis
Ambarcatiune sub 7 m cu motorizare pana in 20cp nu se inmatriculeaza.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 23, 2017, 11:09:46 AM
Buna treaba!  eram pregatit de examen, dar am sa-l dau oricum
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: ghrt din Aprilie 23, 2017, 11:50:49 AM
Nu se înmatriculează dar îţi trebuie permis pt a merge cu vele. Nu se poate să iei doar un certificat pt S, îţi trebuie şi C-ul. Şi pt ieşiri pe mare, VHF-ul.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: kir_gutzakis din Aprilie 23, 2017, 12:54:15 PM
Vali iti poate recomanda mai bine decat mine persoane care inca mai lucreaza lotci sau barci din lemn, in sistem clasic, barci care au devenit o raritate.
Eu iti recomand, spre informare:
1.http://www.charpentiermarinemorbihan.fr/ (http://www.charpentiermarinemorbihan.fr/)
2.http://www.lesateliersdelenfer.fr/ (http://www.lesateliersdelenfer.fr/)
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 23, 2017, 01:07:10 PM
Multumesc,sunt foarte interesante site-urile..Am sa tot studiez tehnici de constructie
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Mihai din Aprilie 23, 2017, 03:25:36 PM
O bijuterie frumoasa! Sa o stapanesti sanatos. Cu pasiune si munca, traieste inca o suta de ani. :)
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: pelicanul din Aprilie 23, 2017, 09:26:10 PM
@VladIndigen
Nu stiu de unde esti, dar in orice caz, adevaratii marangozi, care sa simta lemnul si sa stie cum lucreaza dupa ce-l pun in structura barcii, s-au cam dus. Poate Vali sa te ajute, cu experienta lui, sau sa te puna in legatura cu ceva mester de prin Tulcea sau Galati.
In orice caz, lucrarea e "gingasa" rau de tot, daca e afectata chila trebuie atentie mare de tot pentru ca, la inlocuirea chilei barca se poate deforma urit si iremediabil. Parerea mea este ca-ti trebuie mare curaj sa te apuci de asa ceva!  :o Dar barca e frumoasa si intr-adevar ar merita o "a doua tinerete".
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: acig din Aprilie 23, 2017, 09:31:57 PM
O adevarata bijuterie pentru care meriti toate felicitarile !!
Daca te hotarasti sa apelezi la un profesionist iti recomand pe Paul Vasiliu un fel de ultim marangoz al Romaniei.
Daca te hotarasti te pot ajuta sa il contactezi;
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Vali din Aprilie 23, 2017, 11:00:52 PM
Salut Vlad si bun venit pe forum. Cred ca ar fi bine sa intri si la topicul unde lumea se prezinta, ca sa stim si noi cu cine povestim.

Eu nu am sa incep cu felicitari, ci cu cateva discutii transante.

Acum cativa ani mi s-a propus sa cumpar la un pret simbolic o barca de 7 metri din stejar, facuta cu maiestrie in carvel plank. Desi am fost initial entuziasmat, mi-am dat seama ca voi ajunge eu sluga barcii, in loc sa fie barca sluga mea. Am renuntat deci, decat sa-mi consum timpul in revitalizarea unei barci peste care a trecut atata amar de vreme.

Asa se intampla cu aceste barci vechi, necesita o munca imensa si ofera satisfactii putine. La vremea cand au fost facute, atat permiteau tehnologia si materialele disponibile. Din cauza asta se si lucreaza azi cu compozite moderne sau lemn cu epoxy, tocmai pentru a se evita munca imensa de mentenanta periodica necesara la barcile facute traditional in carvel sau clinker.

O asemenea barca in schimb e buna pentru cineva cu adevarat pasionat, care sa respecte tehnologia si traditia din epoca respectiva. Daca te consideri pasionat de restaurare, ai material destul de munca pentru o perioada indelungata. Depinde deci de tine cata rabdare ai si cat esti dispus sa investesti, fiind vorba in primul rand de investit pasiune si timp. Nu exista scurtaturi, jumatati de masura sau "imbunatatiri" de tip romanesc, decat cu pretul sigurantei tale pe apa.

Despre profesionisti: iti spun sigur ca nu ai nevoie de asa ceva. Esti dulgher si asta e suficient, plus ca ai alaturi atat forumul de fata, cat si o bibliografie consistenta si pertinenta.
Gandeste-te ca "profesionistii" cei mai cunoscuti de la noi au facut monstruozitatea numita Panzarul Moldovenesc, care putrezeste pe malul Dunarii in Santierul Naval Galati. S-a amintit mai sus de alt profesionist autodeclarat de la noi, la ale carui barci am vazut din belsug fag si frasin, unele din cele mai nepotrivite esente lemnoase pentru constructia de barci.

Cel mai desavarsit profesionist la veliere carvel plank pe care l-a avut Romania a fost Iacob Frentescu - Giacoppo, care din pacate s-a stins acum un an jumate. Probabil ca mai exista oameni care au lucrat la barci din lemn (nu neaparat veliere) in sistem traditional, pe la Reghin, Tulcea sau Constanta, dar nu trebuie sa te bazezi prea mult pe asta, ci pe propria indemanare si motivatie.

In schimb, un om extrem de priceput este colegul nostru de forum Home Made, a carui pagina web o gasim aici: http://www.woodenboat.ro/ (http://www.woodenboat.ro/) . Daca va avea placerea, sunt sigur ca nea Nicu te va sfatui atunci cand va fi nevoie.

Revenind la barca: e facuta in sistemul bordajului neted traditional - carvel plank in engleza. Pentru inceput trebuie sa identifici lemnul din care e facuta osatura, care cel mai probabil a fost stejar sau mahon. Odata identificat, va trebui sa refaci si sa inlocuiesti tot ce e afectat de putregai.
Daca vei folosi stejar, vei avea nevoie de resorcinol pentru eventuale lipituri sau stratificari. Oricum, vom povesti punctual pe masura ce te apuci de treaba.

Foarte important: la o barca facuta traditional in carvel plank nu se lucreaza niciodata cu epoxy, decat daca vrei sa-i scurtezi iremediabil viata. Deci solutia ramane sa folosesti metodele specifice epocii, pe care le gasesti in literatura. Am sa atasez maine ceva bibliografie.

O singura chestiune mai adaug si am incheiat: desi nu ma deranjeaza, am o anumita suspiciune fata de persoanele care se dau utza tare pe facebook. Am avut destule experiente cu diversi habarnisti care au venit pe capcompas sa stranga informatie, dupa care s-au batut cu caramida in piept pe facebook ce barcagii mari si tari sunt. Nu cred ca va fi cazul tau, si sper ca scopul tau principal sa fie pasiunea restaurarii si navigatiei cu barca din topic.

Iti doresc deci sa apartii acestei comunitati capcompas.ro, care ai vazut deja ca a reactionat cu entuziasm si altruism la nevoile tale. De acum incolo depinde de tine si de modul cum te vei integra intre pasionatii de pe forum. Din partea mea mult succes si sa te vedem cat mai repede la treaba.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Vali din Aprilie 24, 2017, 11:56:59 AM
Citat din: ValiAm sa atasez maine ceva bibliografie.


"Ambarcatii din lemn", de D. Trandafirescu si C. Porumboiu, Editura Tehnica Bucuresti 1962: https://we.tl/ONIxDP4Vs1

"Boatbuilding manual", de Robert M. Steward, International Marine Publishing Company 1999: https://we.tl/EkiJGWtM8B

"How to build a wooden boat", de David C. McIntosh, Wooden Boat Publications 1988: https://we.tl/9ua2i5FJle

"The Elements of Boat Strength", de Dave Gerr, International Marine 2000: https://we.tl/is2s99WgxD

Urmeaza sa-ti trimit si documentatia de care ti-am povestit de la George Whisstock, despre constructia deadwood-ului (lemnul dintre derivor si corpul barcii), dar dupa ce parcurgi ce ti-am atasat mai sus.


Asadar ai tot ce ai nevoie ca sa te documentezi si sa faci treaba buna. Orice nelamurire apare, intreaba-ne aici si vom raspunde cat putem de documentat.
Scuze daca am fost poate cam dur in postarea de aseara, dar e bine sa fim lamuriti de la inceput de unele lucruri. Asa ai aflat si ca duminica e singura mea zi in care nu mai vreau sa discut sau sa aud despre barci :).

Spor la treaba, si asteptam noutati, intrebari etc.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: iris din Aprilie 24, 2017, 09:04:34 PM
Mda,asta inseamna sa te pricepi :)
   Nu vreau sa trolez,dar de ce carvel plank nu merge cu epoxy?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Vali din Aprilie 24, 2017, 09:45:20 PM
Din urmatoarele motive:

1. O barca in carvel e conceputa sa aiba un anumit "joc" intre partile componente ale osaturii si bordajului. Barca devine complet rigida si complet etansa abia atunci cand s-a "umflat" lemnul bordajului, dupa cateva zile de la lansare (la fel ca la butoaie).

Daca se foloseste epoxy, sau mai rau, fibra + epoxy, acest proces de umflare este alterat, ajungandu-se ori la neetanseitate (lemnul nu se mai umfla suficient), ori mai rau - se poate rupe fibra de la tensiunile induse de lemnul care se umfla. In ambele cazuri rezultatul e dezastruos.

2. La constructia in carvel, intre fila de bordaj si coasta nu se da cu nimic, tocmai pentru a permite lemnului sa "lucreze" cum are nevoie atunci cand se umfla (la apa) sau se usuca (pe cavalet). Singura operatiune suplimentara e calafatuirea (caulking), necesara daca rosturile din bordaj sunt prea mari pentru a se obtine etansarea corpului doar prin umflarea lemnului.

In momentul cand se aplica epoxy pe barca, de obicei se face asa: la exterior se chituieste si se da cu fibra + epoxy, iar la interior se da doar rasina. Ei, tocmai din cauza ca intre file si coaste nu a fost dat cu nimic, acolo nici nu are cum sa ajunga vreodata rasina epoxidica, decat daca s-ar dezasambla si reasambla apoi toata barca (ceea ce probabil i-ar trece prin cap doar unui nebun).

Acele locuri neprotejate de contact dintre coaste si bordaj se transforma in focare de putregai agresiv, din cauza ca apa ajunge acolo, dar numai poate iesi decat foarte greu, din cauza ca totul in jur a fost etansat cu epoxy. Cu alte cuvinte, lemnul bordajului va ramane protejat intre coaste, si expus la putregai agresiv in dreptul coastelor.  Ceea ce in cativa ani va duce la ruinarea completa a unei barci care ar fi putut avea o viata mult mai lunga.

Sa nu uitam ca nu avem cum sa introducem rasina epoxidica nici intre filele de bordaj (pe interior), ceea ce inseamna inca o sursa periculoasa de putregai. Exact asta s-a intamplat la Panzarul Moldovenesc de la Galati.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: iris din Aprilie 24, 2017, 10:08:01 PM
Vali,multumim!
  In ceea ce ma priveste,traiasca placajul.Usor,lat si lung,il debitezi simplu,absoarbe bine rasina,e spornic la lucru.Suficient de elastic incat sa-ti permita torsionari si/sau planuri curbe.
    Dar si sa lucrezi in lemn e o placere,presupun...
   
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: bluewave din Aprilie 25, 2017, 12:18:57 AM
Vali, nu e singura, pe dig in tomis e una bucata faurita carvel si ulterior imbracata in fibra ... sa vezi ce frumos s.a desprins pe unele portiuni fibra ... pacat ... chiar eram cu CristiT si ne uitam iar proprietarul (ceva mai in varsta ) ne spunea ca are mult de lucru ...


Sent from my iPad using Tapatalk
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: cristiantutuianu din Aprilie 25, 2017, 08:25:18 AM
Citat din: bluewave din Aprilie 25, 2017, 12:18:57 AM
Vali, nu e singura, pe dig in tomis e una bucata faurita carvel si ulterior imbracata in fibra ... sa vezi ce frumos s.a desprins pe unele portiuni fibra ... pacat ... chiar eram cu CristiT si ne uitam iar proprietarul (ceva mai in varsta ) ne spunea ca are mult de lucru ...


Sent from my iPad using Tapatalk

Asa e.
Dar a zis propietarul e imbracata in fibra cu rasina poliesterica.Avea ceva ani de cand a fost imbalsamata asa zicea nenea.
A fost haios ca de ne privea de sus si la propriu si la figurat. Era mandru de ea ! (cea mai buna barca e aia pe care o ai)
Povestea ca a facut catargul intr-o anumita ...tehnica ....nu isi aducea aminte. Cand am zis :
_ Birdsmouth bammm !!!a intrat pe "frecventa "cu noi instant
_ Da de unde stiti denumirea?
_ Pai...am facut si eu unul dar mai mic de patru metri.
_ Da!
_ Bravo domnule!Aveti barca?
_ Am ceva care pluteste dar nu e barca e un caiac
_ Pai catargul...
_ L-am facut pentru un prieten bun
_ Aaaa
Nu aveam noi (eu si bluewave) timp ca sigur nenea avea chef de povestit
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Vali din Aprilie 25, 2017, 09:23:33 AM
Eu cred ca l-am suparat pe Vlad de nu mai da pe aici :). Gata Vlad, nu mai e duminica, acum poti sa ma si suni ;). Ai sa intelegi in timp motivul pentru care te-am luat cam "tare" la inceput. Stai linistit ca nu are nimeni absolut nimic cu tine, chiar as spune ca pe capcompas.ro te poti considera "acasa".

Cristi & BlueWave: la noi s-a raspandit inainte de revolutie o tehnica de constructie derivata din carvel plank-ul clasic: pe osatura de stejar se imbraca bordajul din lemn rasinos, dupa care tot ansamblul se imbraca in fibra si rasina poliesterica (singura care se gasea atunci).

Diferenta fata de carvel clasic e ca filele de bordaj se incleiau si intre ele, si pe coaste, tocmai pentru protectia acelor spatii de contact. In caz ca nu se incleiau, se trata interiorul cu antigel si apoi ulei, pentru a se impregna bine si a nu avea probleme de putregai. Mai multe detalii ne poate da nea Nicu HomeMade.

Din cauza ca nu se folosea epoxy, lemnul bordajului putea sa lucreze in anumite limite, de obicei pasuindu-se bine cu carapacea de fibra. La asta ajuta si folosirea de lemn moale, rasinos, la bordaj. Pe cand daca s-ar fi folosit stejar, tensiunile aparute la umflarea lemnului ar fi fost mult mai mari, afectand invelisul de fibra.

Barcile astfel construite si-au dovedit in timp calitatile constructive, cele mai cunoscute exemple fiind Phoenix a lui Marius Albu, care a facut deja de 2 ori circumterra, Allegro a lui Mihai Patrascu, barca in varsta de aproape 30 de ani, folosita an de an la maxim, plus Lebada de 12 metri a lui nea Nicu.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 25, 2017, 08:31:08 PM
No,stie cineva cum se face chestia asta practic? Eu ma uit la tot felu de filmulete si citesc mult carti de specialitate,dar n-am demontat niciodata o chila de lemn de pe un velier. Ma bag sa o fac singur,dar eram curios,poate vreo unul din voi a mai facut asta(si odata inseamna deja experienta,nu?), si ar dori sa impartaseasca. Din observatiile mele reiese ca e facuta din mai multe bucati de stejar,stratificate,si probabil invelite in bordaj,dar asta nustiu sigur. E prinsa in 4 buloane din bronz... In rest...poate mai stiti voi. Sau stiti unde pot gasi o carte despre genul asta de reparatii?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 25, 2017, 08:44:13 PM
scuze,n-am vazut ca ati raspuns
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 25, 2017, 08:51:57 PM
sunt la munte,din cauza asta raspund mai greu:)  multumesc de bibliografie,ma apuc de citit, si cand termin cu lucrul ce il am acum,ma apuc de reparat barca. Stau mult pe facebook pentru ca de doi ani am deschis un mic business: fac excursii cu canoe pe raurile mari din tara si in Delta, res[pectiv facebook-ul e un loc bun de gasit clienti, website-ul e in lucru inca. Mersi inca odata de bibliografie, si cum ma apuc de ceva,postez!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 25, 2017, 10:05:12 PM
Ce parere aveti? Demontarea si reparatia  chilei se poate face pe caruciorul barcii? Sau ar trebui sa construiesc suporti? Am vazut ca pe interiorul bordajului,acolo unde calca suportii caruciorului, sunt niste intarituri din lemn,practic e ingrosat bordajul, dar barca se sprijina pe chila.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Vali din Aprilie 25, 2017, 10:10:06 PM
Salut din nou Vlad. Stiu ca lucrezi sus in munte, m-am gandit eu ca de aia nu scriai.

Am avut azi o zi plina, si nu prea mai am putere sa scriu acum, dar continuam fara probleme discutia zilele urmatoare. Mai am cateva nelamuriri despre care poate povestim la telefon cand avem odata timp.

Te salut si spor la treaba acolo la cabane, si mai ales la barca, atunci cand ai sa te apuci  de ea :).

Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Aprilie 27, 2017, 10:44:57 AM
Mersi! De asemenea, vreau sa cumpar un motor outboard nou, vreau sa il rodez eu. Pe Maria Cornelia a fost instalat un Mercury outboard in 2 timpi, de 4 cai putere, cu cizma lunga. Original,barca nu a fost proiectata pentru motor(cel putin asa cred eu), respectiv pe oglinda a fost montat un suport din inox si placaj, culisabil pe verticala, care din punctul meu de vedere nu se potriveste deloc cu designul barcii. In fine, am sa cumpar un motor nou, fostul proprietar mia recomandat 4 cai putere, zice el ca e suficient, dar eu ma gandeam sincer la 6 cai, poate si pentru a avea marsarier, si pentru a urca mai usor pe Dunare. Pe catamaran am montat un Suzuki Four Stroke de 2,5 cai putere, cel mai mic Suzuki, motor care contrar asteptarilor impinge catamaranul in amonte pe Dunare cu 6 km la ora, iar pe lac, fara vant, cu 5 pasageri la bord si bagaj, cu 10-12km la ora. Sunt foarte multumit de Suzuki, pretul e ok, consumul e ok, da am auzit ca Yamaha sunt defapt mai bune, asa ca is curios si ce pareri aveti voi.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Mai 01, 2017, 05:21:39 PM
Salut! In sfarsit am o zi libera, asa ca m-am apucat un pic de lucru. Am scos mare parte din interiorul barcii, apoi m-am bagat dedesubt, si cu dalta am inceput sa inlatur lemnul putrezit. Nu a cazut exagerat de mult lemn,practic e afectat un singur segment al derivorului, cel care uneste lestul cu fundul barcii. Problema insa, e alta: putregaiul a patruns si in backbone, practic cand am inceput sa scobesc cu dalta, in scurt timp printr0o crapatura se vedea in cabina. Din ce m-am uitat eu, backbone-ul e pe toata lungimea fundului barcii, dintr-o singura bucata solida de stejar, fiind compromis total ca rezistenta in cele doua puncte de prindere din zona lestului(presupun ca apa a patruns prin gaurile buloanelor cu care e prins lestul de lemn,acolo fiind cel mai afectat loc).In rest, pare ok pana la prova, si pana la pupa. Chila nu e asa de complicat de dat jos, iar in urmatoarea zi libera de asta am sa ma ocup. Concluzia pe care am tras-o e cam trista: trebuie sa inlocuiesc toata coloana vertebrala a barcii, probabil si cele doua scanduri de bordaj aferente. M-am gandit deja cum sa intorc barca cu fundul in sus,sa construiesc doi suporti, sa pot lucra mai usor. In schimb n-am gasit inca pe net nici un filmulet care descrie cumva cum se inlocuieste asa piesa.
    Asta inseamna ca toata restaurarea va dura mai mult decat mi-am propus, asa ca am sa visez poate mai putin la a da barca la apa la toamna. da cine stie.. 
    Alt lucru la care as avea nevoie poate de niste sfaturi e ordinea in care ar trebui facute toate operatiunile astea, respectiv dupa ce demontez derivorul, eu ma gandeam sa intorc barca, si sa fac tot exteriorul deodata. Sa aveti o zi minunata!
   
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Vali din Mai 07, 2017, 12:34:14 PM
Salut Vlad, scuze ca am intarziat cu un raspuns, dar am avut o saptamana foarte incarcata. Asa ca solutia a ramas exact ceea ce evit: sa povestesc si duminica despre barci :D.

Era de asteptat sa fie afectata si chila (backbone) odata ce e afectat deadwood-ul (lemnul dintre barca si derivor). Ce e foarte important, si nu am inteles pana acum, e daca intre deadwood si backbone mai e vreo fila de bordaj, sau daca deadwood-ul era in contact direct cu backbone-ul.

In ambele cazuri, problema o constituie schimbarea chilei (backbone), avand in vedere ca ai coaste la interior, curbate pe deasupra chilei. Va trebui deci sa faci intr-un fel sa inlocuiesti chila cu cat mai putin deranj asupra coastelor.

Cel mai bine ne auzim la un telefon cand doresti (si azi) si povestim mai in detaliu.

Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Mai 07, 2017, 09:22:14 PM
Salut! Nu-i nicio problema, si eu de obicei in weekend mai am ceva timp de scris, plus ca nu-i nicio urgenta,mai bine incet si sigur!
Am citit in mare parte tot ce mi-ai trimis,o parte din teorie o stiam, dar am descoperit si fooarte multe lucruri noi si interesante. Din nou, cartile si teoria, atat cat si experienta pe care o am in a lucra cu lemn, ma conving ca pot face singur lucrarea. Totusi o simt ca pe o provocare mare,nu cred ca pe barca asta exista vreo piesa din lemn la care e accesul mai dificil decat la backbone.
    Dupa ce am spart deadwood-ul, am intrat cu dalta direct in chila,respectiv, intre deadwood si chila nu am gasit o piesa separata din lemn(lama de bordaj),dar totusi daca te uiti din pupa, de la carma pina la oglinda barcii(unde se termina chila) acea lama de bordaj e acolo,pleaca de la chila,ca si cum ar iesi de sub chila si se termina sub oglinda barcii( am sa si postez o fotografie). Pe lateralele chilei sunt doua lame de bordaj duble ca si latime fata de celelalte, care practic incadreaza chila pe ambele parti. Urmeaza sa detasez chila, si atunci se va vedea mai clar, dar nu cred ca e bordaj acolo. Mersi,si ne auzim in curand. Spor la treaba!
   
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Iunie 17, 2017, 12:14:18 PM
Salutare din nou! Am tot studiat metode de restaurare, mai mult din cartile de la Valy,dar si din tot felu de filmulete de pe you tube. Este o scula,ca un fel de cutit scurt, cu lama in forma de cioc de papagal, care se foloseste pentru a scoate bumbacul dintre lamele de bordaj. Stie cineva de unde se poate cumpara unul? Sau are cineva o fotografie, din care pod deduce niste dimensiuni ca sa il construiesc?  ...as vrea de fapt sa imi cumpar un set complet de scule pentru asa ceva,sau sa construiesc o parte din ele, avand in vedere ca restaurarea velierului Maria Cornelia a inceput cu constructia garajului din curte, care va gazdui nava. M-am gandit ca e mai intelept asa, chiar daca am sa dau barca la apa anul viitor. Si m-am gandit sa imi iau scule de marangoz, ca flex si ranga am...:) Multumesc!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Iunie 17, 2017, 12:16:47 PM
Intre timp am gasit lemnul necesar pentru inlocuirea backbone-ului. Stie cineva unde gasesc bumbac pentru bordaj? Nu e urgent, dar incet incet incerc sa le adun pe toate la un loc si sa le pun in ordine
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Iunie 18, 2017, 10:05:17 AM
Citat din: VladIndigen din Iunie 17, 2017, 12:14:18 PM
Salutare din nou! Am tot studiat metode de restaurare, mai mult din cartile de la Valy,dar si din tot felu de filmulete de pe you tube. Este o scula,ca un fel de cutit scurt, cu lama in forma de cioc de papagal, care se foloseste pentru a scoate bumbacul dintre lamele de bordaj. Stie cineva de unde se poate cumpara unul? Sau are cineva o fotografie, din care pod deduce niste dimensiuni ca sa il construiesc?  ...as vrea de fapt sa imi cumpar un set complet de scule pentru asa ceva,sau sa construiesc o parte din ele, avand in vedere ca restaurarea velierului Maria Cornelia a inceput cu constructia garajului din curte, care va gazdui nava. M-am gandit ca e mai intelept asa, chiar daca am sa dau barca la apa anul viitor. Si m-am gandit sa imi iau scule de marangoz, ca flex si ranga am...:) Multumesc!

http://www.toplicht.de/en/shop/werkzeuge-fuer-bootsbau-und-taklerei/bootsbauwerkzeug/abzieh-werkzeug-und-kratzer/fugenkratzer (http://www.toplicht.de/en/shop/werkzeuge-fuer-bootsbau-und-taklerei/bootsbauwerkzeug/abzieh-werkzeug-und-kratzer/fugenkratzer)   de asta ai nevoie
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Iunie 18, 2017, 10:08:56 AM
http://www.toplicht.de/en/shop/bootsbaumaterial/werg-baumwolle-und-kalfat (http://www.toplicht.de/en/shop/bootsbaumaterial/werg-baumwolle-und-kalfat)

Si aici bumbacul ..ai de unde alege 😊
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: cristiantutuianu din Iunie 18, 2017, 11:00:02 AM
Salut șpaclu multifuncțional găsești și în țara
https://www.google.ro/search?q=spaclu+multifunctional&client=ms-android-samsung&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXy_Wd9MbUAhXLAMAKHVKbCB8Q_AUIBygB&biw=360&bih=265 (https://www.google.ro/search?q=spaclu+multifunctional&client=ms-android-samsung&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXy_Wd9MbUAhXLAMAKHVKbCB8Q_AUIBygB&biw=360&bih=265)

Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Iunie 18, 2017, 01:04:23 PM
Salut! multumesc de informatie, ma gandeam eu ca se gasesc si la noi.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Iulie 27, 2017, 03:28:59 PM
Salut!

M-am apucat sa dau jos lacul de pe bordajul barcii,avand in vedere ca sunt 5-6 straturi vechi de lac, cu tot felul de crapaturi, m-am gandit sa il slefuiesc tot, pana la lemn si sa re lacuiesc. Am gasit o varianta sa sablez tot bordajul (sablare cu nisip). Asa ca am facut niste teste pe tot felul de lemne lacuite,n-am incercat inca pe barca, m-am gandit ca ar fi mai intelept sa intreb mai intai. Am observat ca lemnul nu e afectat in profunzime, cu un anumit nisip, foarte fin, lacul vine foarte usor jos, si lemnul ramane aproape curat. Practic dupa sablare, cred ca daca mai dau o mana de smirghel fin, eok. Ce parere aveti?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: lipan din Iulie 28, 2017, 09:19:44 AM
Nu mă pricep, dar e prima oară când "aud" că se sablează şi lemnul. Fii atent!
Nu te grăbi şi cere mai multe păreri.
Oricum dacă reuşeşti să sablezi barca scapi de multă muncă.
Spor la lucru, eu unul te urmăresc, că îmi place enorm barca!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Iulie 28, 2017, 11:59:33 AM
Multumesc!

Mobila veche din esente tari se sableaza, de exemplu. Si din ce am inteles si am mai vazut in tot felul de filmulete, jetul de nisip si presiunea de sablare se pot regla in asa fel incat sa nu zgarie lemnul. Evident, pentru lemn se foloseste un nisip de granulatie foarte mica. Practic, numai lemnul de rasinoase e mai dificil de sablat, fiind moale, jetul de nisip creeaza niste adancituri intre fibre. Urmeaza sa sablez o mica bucata din bordaj, cred ca numai asa imi pot da seama cu adevarat ce si cum. Astept pareri, sugestii...Mi s-a mai sugerat de exemplu sa incerc cu un decapant foarte puternic, dar fiind vorba de 5-6 straturi de lac, nustiu ce sa zic..
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 13, 2017, 03:57:20 PM
Am scos tot interiorul, si am inceput sa demontez tot felul de prinderi,precum si pompa de santina.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 13, 2017, 04:07:37 PM
Si am demontat prima traversa putreda, cea lipita de piciorul catargului. Se vede destul de bine ca e afectat si piciorul catargului(baza), asa ca am sa il inlocuiesc complet. Sa vad acum ce fel de prindere are in punte, ca pare foarte solid... Traversa asta era atat de putreda  incat nici macar nu a trebuit sa desfiletez suruburile din bordaj, a iesit trasa usor cu mana. Dupa cum vad ca e afectat si piciorul catargului, teoria mea se confirma: in santina a stat o vreme apa(o vreme buna...), fara ca pompa sa functioneze,respectiv a putrezit o traversa complet, 6 coaste, si o mare parte din backbone. Lemnul nu a fost tratat cu nimic, vad ca.Traversele sunt prinse cu un fel de adeziv negru de bordaj, si cu suruburi de bronz. Probabil va fi nevoie sa inlocuiesc mai multe traverse. Trec imediat la coaste. Si trebuie sa pun barca pe cavaleti, mi-am dat seama ca e destul de dificil sa lucrezi pe carucior.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 13, 2017, 04:20:59 PM
Toate traversele sunt din lemn de rasinoase. Si acum vad ca asta pe care am scos-o nu e singura putreda,mai sunt. Mi se pare ciudat, ar trebui sa fie traverse din stejar, nu? Stie cineva de ce ar putea fi puse traverse din lemn de rasinoase?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: lipan din Septembrie 13, 2017, 06:43:23 PM
Părerea mea, de profan, este că traversele aici nu sunt un element de rezistență, ci susțin doar plăcile care acoperă santina, au o denumire dar am uitat-o.
Oricum pozele sunt foarte bune, surprind detali care ar ajuta colegii de forum să-ți dea un sfat la obiect.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Septembrie 14, 2017, 08:58:55 AM
:) se numesc varangi,si chiar sint elemente de rezistenta,impreuna cu traversele de lapode,formeaza o asa zisa carliga(sau carlinga? ) si se comporta ca o grinda cu zabrele,c-am cum e la un pod peste un riu.
...materialul a fost de proasta calitate si prost protejat la umezeala,daca era din stejar......eheee !
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 14, 2017, 09:23:39 AM
Da, varangi, sau floor beams, cum am vazut in toate filmuletele cu restaurari. Sunt puse in doua planuri diferite,respectiv in cabina formeaza planul cel mai jos, care tinea puntea(podeaua) cabinei, si podeaua de la prova. Al doilea plan pe care il formeaza, e mai inaltat cu 30 de cm, si e puntea pupa. E clar ca trebuiau sa fie construite din stejar, si ca vor fi inlocuite cu traverse din stejar. Toate au fost schimbate, asta e concluzia pe care am tras-o. E interesant ca prin unele traverse (3 din cele 10) trece un surub prin traversa si prin backbone, respectiv cele trei traverse sustin si backbone-ul. Dupa logica mea, si dupa ce am studiat o vreme cum se face, eu le-as inlocui pe toate cu traverse din stejar alb, dar as vrea sa prind fiecare traversa de backbone cu tija filetata de bronz. Acuma intrebarea mea e urmatoarea: Am de inlocuit toate traversele(3 dintre ele sunt ca buretele), backbone-ul(care e o singura piesa) si deocamdata am numarat 8 coaste (4 rupte pe backbone) care trebuie inlocuite. Cu ce sa incep prima data? Ca eu ma gandeam sa schimb traversele intai, coastele in stare critica apoi, iar backbone-ul dupa toate astea. Ce credeti? ...am sa mai postez si niste poze mai detaliate
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 15, 2017, 05:37:03 PM
Dezmembrarea continua. devine din ce in ce mai interesant
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 15, 2017, 05:38:44 PM
Am reusit sa demontez singur carma, ma mir, ca e mare si grea.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 15, 2017, 05:40:01 PM
Stripped
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: radu andritoiu din Septembrie 15, 2017, 06:24:12 PM
frumoasa barcuta
dar ai de truda
spor
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Septembrie 15, 2017, 09:03:13 PM
inainte sa demolezi,schimba coastele,dupa aceea schimba varangile,poti sa le prinzi pe toate(varangile) cu suruburi de chila,si ai grija sa nu deformezi tot corpul barcii.ai mare grija,inainte de a incepe munca,fixeaza foarte ferm barca pe cavaleti sau ce ai tu acolo,repet,singura problema este sa eviti deformarea !!!!verifica tot cu mare grija si schimba,mai tirziu o sa-ti fie foarte greu.foloseste stejar normal,nu stiu amanunte de ce-l alb.
bafta!
ps:rugamintea mea e sa folosesti termeni romanesti,daca erai in anglia,foloseai termenii englezesti...:)
inca sintem in romania.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Septembrie 16, 2017, 01:20:43 PM
Nu te mira ca ai gasit rasinos on loc de stejar .Unde scrie ca tre sa fie de stejar? Mie in planurile pt bo jest imi da la toate elementele de osatura pin , stejar sa mahon ....mahonul e cel mai scump dar si cel mai bun .Stejarul e cu dus si intors din cauza nivelului ridicat de tanini care nu prea se pupa cu epoxy .Cel mai bun rasinos e laricele siberian din cauza continutului mare de rasina , ceea ce ii confera o rezistenta mare la putrezire .Daca tot vrei sa folosesti stejar mergi cu incredere pe stejarul autohton , e mai dens decat White Oak-ul de care tot auzi tu pe youtube ...La holver gasesti stejar de calitate fara noduri , dar cel mai important aspect e sa aiba fibrele drepte .O scandura cu fibre rasucite  se va curba la scurt timp dupa ce ai prelucrat-o
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 17, 2017, 04:34:57 PM
Da, scuze cu termenii in engleza, dar pana acum tot ce am citit si vizionat(aproape tot) a fost in engleza, respectiv unii termeni nu stiu cu sa ii traduc corect. De exemplu, nu stiu cum se numeste in romana backbone-ul, elementul central care prinde chila.

asa mi se pare si mie logic, prima data sa inlocuiesc coastele. Dupa coaste, urmeaza varangile, chestia e ca varangile nu le pot prinde decat in 2 scanduri din bordaj, deoarece dupa ce inlocuiesc coastele si varangile planuiesc sa intorc baraca cu fundul in sus, cu chila demontata,sa scot backbone-ul si sa lucrez pe barca intoarsa. Ca sa extrag backbone-ul, dupa ce dau chila jos, va trebui sa demontez si cele doua scanduri din bordaj, care incadreaza aceasta piesa. Varangile ca sa fie prinse de chila, tijele trebuie sa treaca prin backbobe, deci aceste traverse initial le voi prinde numai in bordaj. Am mai auzit de chestia cu deformarea la carene din lemn, stiu ca trebuie sa am grija. Planuiesc sa construiesc un cadru din lemn cu care sa rastorn barca cu fundul in sus, practic acolo va fi punctul critic, rasturnarea. Multumesc mult de sfaturi, am sa tot postez poze pe masura ce inaintez.

Legat de varangile din rasinoase, ma asteptam sa fie din stejar sau altceva, deoarece e un yacht de lux, construit de o firma care numai yachturi de lux producea in anii 30-40. Respectiv bordajul e din mahon, puntile sunt din teac, si mai mult ca sigur varangile originale au fost din mahon sau stejar alb. Cel care le-a inlocuit a lucrat cu ce a avut la indemana, si totusi, cu toate improvizatiile gasite, barca a luat ultimul premiu la o expozitie in 1998 in Amsterdam. Cu certitudine voi folosi stejar autohton, sau cine stie, poate mahon chiar, urmeaza imediat o vizita la holver. Multumesc de sfaturi!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 17, 2017, 04:39:52 PM
Ok, legat de coaste, ce parere aveti? Coastele originale sunt din stejar monobloc, indoite la abur. Sa le fac la fel, sau sa le fac din stejar laminat? stiu ca laminate sunt mult mai rezistente, putrezesc mai greu, etc, dar oare ar trebui sa respect cu strictete metoda constructorului? Ma gandeam ca daca le fac laminate, atunci va trebui sa le schimb pe toate, numai ca sa fie la fel...
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Septembrie 17, 2017, 08:11:57 PM
..ca sa faci coastele din stejar masiv,iti trebuie stejar VERDE,sa-l poti curba mai usor la abur !stejarul uscat este foarte greu de curbat si o sa ai pierderi mari,foarte mari!mai simplu este de confectionat din lamele supapuse si lipite cu un epoxi.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 19, 2017, 09:01:38 AM
...mda.. la asta nu m-am gandit, dar asa e..Stejarul uscat, e stejar uscat..

Ok, am sa le laminez atunci, din fasii de stejar, cu epoxy. Stejar bun este aici la Holver. De unde imi cumpar epoxy? Sau ce fel de adeziv sa folosesc?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 19, 2017, 09:10:01 AM
Si o alta intrebare cheie: suruburile chilei sunt foarte vechi, ancrasate, chila e foarte grea, si o parte din lemn e putred. Dupa cum se vede si in poze, partea de lemn dintre lest si fundul barcii am si scos-o, ramanand expuse doua dintre cele 7 prinderi ale chilei. Cineva mi-a sugerat sa ridic un pic barca pe suportii de pe carut, sa sprijin chila, si sa o tai jos, cat mai aproape de corpul barcii. Avand in vedere ca numai lestul il voi refolosi, as putea face asta, respectiv tai suruburile cu flexul, si chila de lemn cu drujba, iar sub chila ma gandeam sa pun un tampon, astfel incat atunci cand se desprinde sa cada numai 1-2 cm. Am mai vazut operatiunea asta si la altii, e destul de extrema, dar se mai practica, in cazul chilelor care se inlocuiesc complet, si sunt greu de demontat. Voi ce ziceti? Ca dupa mine, eu as taia-o, ca sa pot face planul de intors barca cu fundul in sus..  Asa, si alta dilema pe care incerc sa o elucidez: Unde gasesc tija filetata din bronz?,evident, pentru a reface prinderile chilei

multumesc
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Alex1958 din Septembrie 19, 2017, 09:12:12 AM
De inox gasesti la Practiker.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: peb5 din Septembrie 19, 2017, 09:37:25 AM
Si la Dedeman am vazut (de 6mm si de 8mm, parac) la 2m lungime
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 19, 2017, 12:38:00 PM
da, stiu, inoxul nu e o problema de gasit. Am auzit totusi ca suruburile din inox pot fi casante, respectiv se pot rupe, odata cu intreaga chila, la o presiune laterala prea mare, sau la o lovitura, iar la barca asta daca pierd chila, ma scufund. Suruburile din bronz in schimb se indoaie. Caut tije din bronz de 20-30 mm diametru, cele care sunt acum pe barca sunt din fier, si au 22 mm diametru. Dar sunt ruginite, si piulitele ancrasate, va trebui sa le tai. Deci bronz va fi
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 19, 2017, 12:46:02 PM
In alta ordine de idei, am cerut o oferta detaliata de pret, pentru reparatia barcii la un atelier din Franta, pe care l-am gasit aici pe forum(www.charpentieremarinemorbihan.fr (http://www.charpentieremarinemorbihan.fr)), si care par profesionisti adevarati, cu experienta multa numai in barci vechi din lemn. Pentru inlocuirea chilei, a bacckbone-ului, a varangilor si 8 coaste cer 15 000 de euro.  :)))). Eram numa curios, oricum lucreaza deosebit de fain baietii astia de care zic. Si cu materiale de cea mai buna calitate. Pretul pentru un catarg nou din lemn nu l-am mai cerut, ca era irelevant deja..:)))
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Septembrie 19, 2017, 03:30:42 PM
Pai intr-o tara civilizata  meseria se plateste 😉si daca mai sunt pe piata baietii inseamna ca au de lucru si cam alea sunt preturile
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Septembrie 19, 2017, 03:33:22 PM
In alta ordine de idei , tot ce vrei in materie de suruburi  bronz alama cupru gasesti la Fabory...nu au preturi de Dede...dar au solutii pt orice
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 19, 2017, 06:24:07 PM
multumesc, e fain site-ul, acum m-am uitat, dar nu au decat piulite si alte chestii din bronz, tija nu am gasit
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Septembrie 19, 2017, 10:48:09 PM
Citat din: VladIndigen din Septembrie 19, 2017, 06:24:07 PM
multumesc, e fain site-ul, acum m-am uitat, dar nu au decat piulite si alte chestii din bronz, tija nu am gasit

eu am luat suruburi si holszsuruburi de la ei...suna si spune ce vrei , poate iti pot aduce pecomanda

sau uite aici bare de bronz https://www.olx.ro/oferta/firmaplatbanda-sarma-nichelina-bara-de-teflon-bronz-cupru-poliamida-ID8cSXN.html#0fcd368f12;promoted (https://www.olx.ro/oferta/firmaplatbanda-sarma-nichelina-bara-de-teflon-bronz-cupru-poliamida-ID8cSXN.html#0fcd368f12;promoted)

la orice strungar iti face filet si piulita 

sau mai incearca pe www.toplicht.de (http://www.toplicht.de)

Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Septembrie 20, 2017, 09:38:15 AM
Bara de bronz si filetata si nefiletata gasesti de la M5-M16 la praktiker , si cred ca si la alte mag de gen !
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Septembrie 20, 2017, 11:00:08 AM
nu te complica cu suruburile,foloseste de fier zincat sau inox,bronzul e e bun dar e scump.inoxul are obiceiul,la forte mari,sa se intinda.oricum fierul o sa fie bine protejat si cu vopsea.O gresala la constructia ta a fost trecerea prezoanelor chilei,prezoanele TREC prin varangi pentru o mai buna distributiei a greutatii derivorului si a fortelor aplicate pe acesta: presiunil laterale,caderi intre valuri...etc.in afara de acestea,prezonul(surubul) flexeaza mult mai putin,fiind incorporat in lemn.

bafta!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Septembrie 20, 2017, 02:20:14 PM
Daca iei inox sau bronz ia si un magnet cu tine sa nu cumva sa cumperi bronz "look"  😉  daca se prind suruburile de magnet da-i-le de cap 😆
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Septembrie 20, 2017, 03:25:19 PM
Citat din: timberland0910 din Septembrie 20, 2017, 02:20:14 PM
Daca iei inox sau bronz ia si un magnet cu tine sa nu cumva sa cumperi bronz "look"  😉  daca se prind suruburile de magnet da-i-le de cap 😆
60% DIN OTELUL INOXIDABIL ARE CALITATI MAGNETICE !! otelul inoxidabil fara calitati magnetice nu are duritate , iar cel ce are nu este la indemana noastra fiind folosit cu destinatii speciale .In cazul de fata daca o tija de otel se alungeste ... nu o face sigur intr un suport de lemn ...nu cred ca este folosit material lemnos atat de dur !
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: kama3 din Septembrie 20, 2017, 09:09:19 PM
Eu personal in locuri vitale n-as folosi nici bronz si nici inox.
Foloseste suruburi de otel, de duritate corespunzatoare.
Oricum vor fi protejate prin vopsire, iar la asa o gtosime trebuie sa stea multi ani pe fundul apei ca sa corodeze si sa cedeze.
Crezi ca din economie au pus construxtorii suruburi de otel?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: ghrt din Septembrie 20, 2017, 09:22:45 PM
Am citit că în apă sărată oţelul 316 devine relativ rapid (chestie de câţiva ani) suficient de casabil încât să nu mai reziste la şocuri. Discuţia era în legătură cu lanţul de ancoră şi concluzia era ceva de genul că pentru un lanţ ţinut permanent în apă este recomandat fierul galvanizat.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 20, 2017, 09:39:41 PM
da, ideea cu magnetul e excelenta, nici nu mi-a trecut prin cap... traim in Romania, si asta ne ocupa tot timpul...

...cu inoxul inca nu sunt convins, pe navele mari din lemn nu se folosesc tije din inox in chile, deoarece sunt casante. Sunt convins ca exista tot felul de aliaje, dar totusi raman cat mai apropiat de metoda originala de constructie... oricum sunt deschis la orice discutii despre treaba asta, mi se pare deosebit de interesant oricum. Invat din mers, si asta imi place cel mai mult.

...tijele filetate din otel nu se folosesc la restaurari profesionale, si asta nu din cauza ca nu rezista la rupere. Otelul de inalta calitate mai mult ca sigur e mult mai rezistent decat inoxul sau bronzul, la rupere, tensiuni laterale, etc... dar: tija de otel intra in chila de lemn, si orica de mult ai etansa gaura in care intra, apa va patrunde in final, si tija va rugini. in momentul in care rugineste, piulitele se blocheaza complet. Pe Maria Cornelia trebuie sa tai cateva piulite din otel cu flexul, ca sa pot demonta chila, pentru ca sunt ancrasate(si se vede clar ca au fost tratate initial). In tot ce am citit, si am vizualizat ca si filmulete de restaurari, tija din otel pentru chila e considerata materialul saracului, si ultima solutie. Totusi se folosesc. Barca la care lucrez, a luat premiu pentru restaurare in 1998, in Olanda, la un show cu barci de lemn. Si are tije din otel, varza, si varangi din brad, netratate cu nimic...si altele.. o sa va mai arat, dar totusi nimic asa grav.  Multumesc tare mult pentru toate sfaturile, tuturor!  Mai bine intreb de 10 ori, inainte de a lua o decizie, si cand intrebi ceva, e tare fain cand ti se raspunde din mai multe parti cu mai multe variante. 
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: solpet din Septembrie 20, 2017, 10:38:18 PM
Citat din: VladIndigen din Septembrie 20, 2017, 09:39:41 PM
...cu inoxul inca nu sunt convins, pe navele mari din lemn nu se folosesc tije din inox in chile, deoarece sunt casante. Sunt convins ca exista tot felul de aliaje
Bineinteles ca exista !
Daca iti permite teschereaua si bugetul cumpara ori bare filetate de bronz marin sau bare,  pe care dupa calibrare (pe strung) le poti fileta.
Nu devin casante, nu se corodeaza - au un singur neajuns- sunt scumpe !
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 21, 2017, 08:04:31 AM
da,pana acum am gasit bare simple din bronz, in doua locuri din tara,pe care le pot comanda prin curier, deci mai greu de verificat cu magnetul. De bronz marin n-am auzit, da suna cel mai bine. Probabil asa voi face, voi lua bare, cu care voi merge la strungar. Totusi poate gasesc tije filetate pe undeva. Mai trebuie sa scornesc o solutie de a gauri balastul din otel, si de a fileta gaurile in care vin tijele din bronz, o provocare, avand in vedere ca diametrul gaurii va fi destul de mare, si adancimea la fel. Nustiu inca cum ma duc eu la strungar cu o placa de otel de 400 kg... :) Din fericire de strungari meseriasi nu ducem lipsa, si preturile sunt decente.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: lipan din Septembrie 21, 2017, 08:34:14 AM
Oare acoperit metalic cu nichel sau altceva nu merge? 
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Septembrie 21, 2017, 08:34:22 AM
Citat din: VladIndigen din Septembrie 21, 2017, 08:04:31 AM
da,pana acum am gasit bare simple din bronz, in doua locuri din tara,pe care le pot comanda prin curier, deci mai greu de verificat cu magnetul. De bronz marin n-am auzit, da suna cel mai bine. Probabil asa voi face, voi lua bare, cu care voi merge la strungar. Totusi poate gasesc tije filetate pe undeva. Mai trebuie sa scornesc o solutie de a gauri balastul din otel, si de a fileta gaurile in care vin tijele din bronz, o provocare, avand in vedere ca diametrul gaurii va fi destul de mare, si adancimea la fel. Nustiu inca cum ma duc eu la strungar cu o placa de otel de 400 kg... :) Din fericire de strungari meseriasi nu ducem lipsa, si preturile sunt decente.
Ce treaba are strungarul cu placa !? :o
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: pelicanul din Septembrie 21, 2017, 08:54:49 AM
In cartea "Elements of Boat Strength" pe care ti-a indicat-o si Vali la bibliografie apare o lista cu metalele care pot fi folosite pentru cuie, suruburi etc la constructia de barci din lemn.
In ordinea rezistentei la coroziune:

- monel - aliaj cupru-nichel, la noi il gasesti sub denumirea de nichelina;
- bronz fosforos - aliaj cupru-staniu cu continut de fosfor;
- bronz cu silicon sau aluminiu;
- aquamet - otel inox special http://www.aquamet.com/aquamet22.nxg (http://www.aquamet.com/aquamet22.nxg) ;
- inox 316;
- inox 304 sau 302;
- otel galvanizat (zincat);
- alama - total contraindicata din cauza continutului de zinc; in general orice aliaj Cu - Zn cu mai mult de 15% Zn este contraindicat la barci pentru ca se produce dezincificarea: https://www.corrosionpedia.com/definition/384/dezincification (https://www.corrosionpedia.com/definition/384/dezincification) ;

Ca furnizor de bare din bronz: http://bare-bronz-alama.ro/produse/produse-bronz/bara-bronz-2/ (http://bare-bronz-alama.ro/produse/produse-bronz/bara-bronz-2/)
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 21, 2017, 03:44:41 PM
Excelent site-ul cu bare din bronz, multumesc! Am sa comand de aici
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 21, 2017, 03:48:21 PM
Citat din: teo pes din Septembrie 21, 2017, 08:34:22 AM
Ce treaba are strungarul cu placa !? :o

Placa din otel vreau sa o duc la un atelier de strungarie pentru a scoate tijele filetate vechi, cele din otel, si pentru a fi gaurita, si gaurile filetate, pe o masina de gaurit cu coloana, industriala, pentru noile tije de bronz
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: ghrt din Septembrie 21, 2017, 09:37:30 PM
Nu poţi să încerci să refoloseşti găurile existente? Să scoţi resturile de bare filetate din lest şi să le faci pe cele noi pe acelaşi filet.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: pelicanul din Septembrie 22, 2017, 10:45:08 AM
Citat din: ghrt din Septembrie 21, 2017, 09:37:30 PM
Nu poţi să încerci să refoloseşti găurile existente? Să scoţi resturile de bare filetate din lest şi să le faci pe cele noi pe acelaşi filet.
Daca sint ancrasate de rugina nu prea merge! S-ar putea ca si filetul din derivor (lest) sa fie distrus daca fortezi. Ar fi o speranta daca umpli o cada mare cu motorina si le uiti acolo pina la primavara, sa se moaie.  ;)
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Septembrie 22, 2017, 12:17:28 PM
Trebuie sa mergi la atelierul mechanic , la strungarie sunt numai strunguri !.
Sa mai gasesti o radiala atat de mare incat sa ti intre sub brat ...cam greu , mai nou piesele agabaritice se gauresc cu masini cu talpa magnetica
Daca vrei detalii si modul de scoatere a ,,dintilor rupti" vorbim !
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Florio din Septembrie 22, 2017, 01:01:25 PM
Citat din: ghrt din Septembrie 20, 2017, 09:22:45 PM
Am citit că în apă sărată oţelul 316 devine relativ rapid (chestie de câţiva ani) suficient de casabil încât să nu mai reziste la şocuri. Discuţia era în legătură cu lanţul de ancoră şi concluzia era ceva de genul că pentru un lanţ ţinut permanent în apă este recomandat fierul galvanizat.

Iaca o noutate care mă pune pe gânduri puțin. Casant?!
Eu am între lanț și ancoră, o cheie de împreunare inox marin . 316 presupun.
Dar pe linia de ancoră rostul lanțului este tocmai de a amortiza șocurile, așadar nu văd un pericol real.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Septembrie 22, 2017, 02:35:49 PM
Citat din: Florio din Septembrie 22, 2017, 01:01:25 PM
Iaca o noutate care mă pune pe gânduri puțin. Casant?!
Eu am între lanț și ancoră, o cheie de împreunare inox marin . 316 presupun.
Dar pe linia de ancoră rostul lanțului este tocmai de a amortiza șocurile, așadar nu văd un pericol real.
Da si eu m am mirat putin , nu suporta nici imbatranire nici tratament , ce se mai gaseste la noi otel inoxidabil sa fie ,,casant" numai refractarul ...dar ...!! de obicei este invers !
Eu as scoate tot, as majora gaurile daca se sterge filetul,si fara frica direct inox (nu este lemnul atat de rezistent incat sa poata alungi cateva tije fara sa se smulga cu masa lemnoasa !!)
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 22, 2017, 04:09:07 PM
Citat din: pelicanul din Septembrie 22, 2017, 10:45:08 AM
Daca sint ancrasate de rugina nu prea merge! S-ar putea ca si filetul din derivor (lest) sa fie distrus daca fortezi. Ar fi o speranta daca umpli o cada mare cu motorina si le uiti acolo pina la primavara, sa se moaie.  ;)

:) hehe, daca aveam o cada mare cu motorina, eram in Delta acuma, pierdut pe undeva cu kayakul
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 22, 2017, 04:15:57 PM
Citat din: teo pes din Septembrie 22, 2017, 12:17:28 PM
Trebuie sa mergi la atelierul mechanic , la strungarie sunt numai strunguri !.
Sa mai gasesti o radiala atat de mare incat sa ti intre sub brat ...cam greu , mai nou piesele agabaritice se gauresc cu masini cu talpa magnetica
Daca vrei detalii si modul de scoatere a ,,dintilor rupti" vorbim !

Piesa nu este atat de mare. Are un metru si ceva, iar inaltimea e de 40 de centimetri. Eu cred ca incape sub o masina de gaurit cu coloana, atata tot ca are 400 de kile, si e greu de manevrat. Dupa ce o dau jos, am sa sa ii construiesc un cadru de lemn, ca o sanie, ca sa poata fi manevrata. Legat de gauri asa m-am gandit si eu, tijele vechi sunt prea ancrasate ca sa poata fi desfiletate, asa ca am sa le tai si voi folosi aceleasi gauri, largite, cu filet nou. Sau aveti vreo idee mai buna?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Septembrie 22, 2017, 11:11:52 PM
nu-ti mai face atitea probleme,,scoate chila cu suruburile,incalzaestele cu o lampa cu gaz si se vor desface,vezi starea filetului,eventual curata-l cu un tarod,daca sint stricate,le majorezi.foloseste fara teama przoane de otel zincat,otelul de armatura pentru beton este excelent,daca nu-l poti zinca,fierbe prezoanele  in bitum si te tine vre-o 50 de ani,n-are rost sa cheltui bani pe inox sau alte metale scumpe.oricum o sa protejezi si gaurile inlemn cu vopsea sau ulei de in.Si nu uita, dupa ce termini lucrarea,tot lemnul schimbat,satureaza-l cu ulei de in fiert si NESICATIVAT,de preferat sa fie fierbinte.nu aplici ulei acolo unde vrei sa lacuiesti sau sa bati fibra de sticla.faci asta numai in interior si in exterior unde ai de gind sa vopsesti.uleiul nesicativat se usuca greu,in timp,dar tocmai asta-i partea buna:patrunde in adincime lemnul si-l protejeaza de umezeala,lemnul raminind si elastic.niciodata,dar NICIODATA sa nu sigilezi corpul barcii de lemn cu fibra de sticla interior-exterior,interiorul sa-l vopsesti,vopseaua permite lemnului sa respire,altfel te vei trezi cu lemnul putred intre cele doua straturi de fibra.Aaaaaa,daca ai sigila lemnul intre doua straturi de fibra vacumata...asta e alta poveste....:)
bafta!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Septembrie 24, 2017, 10:29:47 AM
Nu-mi fac probleme :) ,numa imi place mie sa masor de 3 ori, si sa tai o singura data, asa m-am invatat. Treaba cu fibra de sticla mi-a spus-o si Vali, am inteles logica. Oricum, eu cel mai mult vreau sa restaurez barca exact cu metodele si materialele originale de constructie, asa ca o sa mai am tot felu de intrebari, pana e gata. Momentan plec la o lucrare doua saptamani, cand vin, am sa incerc sa demontez chila si balastul. Revin cu fotografii

Multumesc!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Septembrie 25, 2017, 09:42:29 AM
,,incalzaestele cu o lampa cu gaz si se vor desface,vezi starea filetului,,  ...asta daca ai eventual o lampa cu diuza de 300-400 mm !...mai sus spuse colegul ca are o masa de metal de 400kg sigur se inroseste cu o lampa obisnuita  ;)!!.
In ziua de azi cand tehnologia se suie pe noi sa bagi sub apa otel carbon in loc de inoxidabil invocand pretul mie personal mi se pare cabotinism,si asta avand in vedere ca lucrarea este personala fara iz commercial !
Dar fiecare discerne si allege ...spor la treaba !
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Septembrie 25, 2017, 11:26:40 PM
da,nu e nevoie sa inrosesti un fier ca sa-l slabesti,e nevoie sa se dilate putin la cald,atunci cind isi revine deja si-a facut loc,o sa-ti vina mai usor sa-l desfaci(ai exemplul rulmentilor care intra usor pe ax la cald). in alta ordine de idei,sigur prezoanele de la lest sint de otel,asta spre stiinta unor domni ,otelul nu se intinde la tractiune la fel cum se intinde bronzul sau inoxul.din acest motiv se foloseste otelul galvanizat.uneori tehnica noua,chiar de vine peste noi,nu o doboara pe cea veche si verificata.asa ca.....:) in afara de asta,prezoanele nu stau expuse in apa asa... special expuse sa oxideze...:)
Titlu: prezoane
Scris de: radasous din Septembrie 26, 2017, 08:36:25 AM
Salutare,
Pentru extragerea prezoanelor vechi poti folosi si spray de inghetare, oricum, inainte trebuie sa le lasi la murat in ceva ce penetreaza rugina, asta ca sa diminuezi riscul de a le rupe.
Exemplu de sptay: https://www.epiesa.ro/spray-degripant-prin-inghetare-suruburi-liqui-moly-1641-300ml-acc-6609.htm (https://www.epiesa.ro/spray-degripant-prin-inghetare-suruburi-liqui-moly-1641-300ml-acc-6609.htm)
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Septembrie 26, 2017, 10:56:13 AM
Citat din: home made din Septembrie 25, 2017, 11:26:40 PM
da,nu e nevoie sa inrosesti un fier ca sa-l slabesti,e nevoie sa se dilate putin la cald,atunci cind isi revine deja si-a facut loc,o sa-ti vina mai usor sa-l desfaci(ai exemplul rulmentilor care intra usor pe ax la cald). in alta ordine de idei,sigur prezoanele de la lest sint de otel,asta spre stiinta unor domni ,otelul nu se intinde la tractiune la fel cum se intinde bronzul sau inoxul.din acest motiv se foloseste otelul galvanizat.uneori tehnica noua,chiar de vine peste noi,nu o doboara pe cea veche si verificata.asa ca.....:) in afara de asta,prezoanele nu stau expuse in apa asa... special expuse sa oxideze...:)
Da ! ai dreptate !! ,,stiinta unor domni " se numeste Stiinta si Ingineria Materialelor,Inginerie Mecanica,Metalurgie,  ;D , intradevar metodele expuse mai sus se foloseau ..la carute , la batoze, la corabii,si la alte atelaje .
Asa cum am spus si in alt topic e bine daca vrem sa ajutam (pt ca sigur asta I scopul siteului) sa nu ne dam cu parerea in situatii tehnice prin care nu am trecut !iar daca un coleg are dreptate sa avem taria sa I acceptam experienta ! asa cum colegul de mai sus a venit cu ideia spayului degripant cu inghetare !
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Septembrie 26, 2017, 08:38:15 PM
 :) ........vad ca va pricepeti la carute,batoze, la corabii,si la alte atelaje .a-ti construit asa ceva vreodata?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Septembrie 29, 2017, 03:24:16 PM
Citat din: home made din Septembrie 26, 2017, 08:38:15 PM
:) ........vad ca va pricepeti la carute,batoze, la corabii,si la alte atelaje .a-ti construit asa ceva vreodata?
Da ! restauram si asa ceva ! pentru a fi vazute prin intersectii cu sensuri giratorii (slobozia), si la intalnirile automobilelor de epoca ! ;D   sac ! sac !
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Septembrie 29, 2017, 03:49:01 PM
bravooo ! am sa-ti trimit niste bruneti de pe aici sa le repari carutele,la coviltire te pricepi?au nevoie....:)
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Octombrie 01, 2017, 02:36:00 PM
Citat din: home made din Septembrie 25, 2017, 11:26:40 PM
da,nu e nevoie sa inrosesti un fier ca sa-l slabesti,e nevoie sa se dilate putin la cald,atunci cind isi revine deja si-a facut loc,o sa-ti vina mai usor sa-l desfaci(ai exemplul rulmentilor care intra usor pe ax la cald). in alta ordine de idei,sigur prezoanele de la lest sint de otel,asta spre stiinta unor domni ,otelul nu se intinde la tractiune la fel cum se intinde bronzul sau inoxul.din acest motiv se foloseste otelul galvanizat.uneori tehnica noua,chiar de vine peste noi,nu o doboara pe cea veche si verificata.asa ca.....:) in afara de asta,prezoanele nu stau expuse in apa asa... special expuse sa oxideze...:)

Mi se pare logic ca bronzul sa aiba total alt coeficient de intindere fata de inox si otel galvanizat. Totusi absolut tot ce am citit si vizionat pana acum, carti noi, dar si vechi, recomanda bronzul, fata de restul materialelor, otelul fiind pe ultimul loc. Atelierul ala frumos si scump din Franta monteaza tot tije din bronz.  In SUA, pe forumul lor, aceeasi chestie: bronz. oare de ce?



Legat de etanseitatea tijelor, am dubii, si Vali zicea ca apa in final ajunge la ele. tijele trec prin lest, 3 dintre ele, iar restul prin partea de lemn a chilei, prin gauri etansate. Lemnul nu va fi imbracat in fibra si epoxy, respectiv se va umfla la apa, iar cand barca sta pe uscat iarna, va elimina apa, astfel in cativa ani apa va ajunge si in gaurile prezoanelor.Inclusiv fostul proprietar al yachtului mi-a spus ca barca trage apa 3-4 zile din momentul lansarii, apoi devine etansa.


Titlu: Re: prezoane
Scris de: VladIndigen din Octombrie 01, 2017, 02:41:22 PM
Citat din: radasous din Septembrie 26, 2017, 08:36:25 AM
Salutare,
Pentru extragerea prezoanelor vechi poti folosi si spray de inghetare, oricum, inainte trebuie sa le lasi la murat in ceva ce penetreaza rugina, asta ca sa diminuezi riscul de a le rupe.
Exemplu de sptay: https://www.epiesa.ro/spray-degripant-prin-inghetare-suruburi-liqui-moly-1641-300ml-acc-6609.htm (https://www.epiesa.ro/spray-degripant-prin-inghetare-suruburi-liqui-moly-1641-300ml-acc-6609.htm)

am sa incerc si asta, ca prima solutie, dupa ce demontez chila, da cel mai sigur voi aleza gaurile prezoanelor la un atelier, mi se pare cea mai simpla solutie, mai ales ca e greu sa le scoti,  nu le refolosesc, si as vrea prezoane un pic mai groase, pe filet nou
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Octombrie 01, 2017, 04:26:13 PM
Stie cineva unde pot gasi date despre atelierul care a construit yachtul? Ar fi interesant sa vedem ce au mai facut, si ce metode se foloseau in anii 30. Asta e placuta constructorului
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Octombrie 01, 2017, 08:59:59 PM
 poti folosi ce materiale doresti,alegerea si banii sint ai tai.Izolarea prezoanelor in gauri se face mai modern cu sikaflex 292 care adera excelent la metal,lemn uscat,etc. si ramine elastic.in afara de asta rezista la apa si produse petroliere,il folosesc si sint multumit de el.ca experiment am aplicat echivalentul a 20gr. pe otel si la tractiune se rupe,nu se dezlipeste !!!recomandarea mea este pentru culoarea neagra,din observatii cred ca-i mai bun si termenul de garantie e mai lung.
bafta !

http://www.epixmarine.ro/sikaflex-292i-adeziv-structural-pentru-lipirea-definitiva-a-pieselor-din-structura-de-rezistenta-a-ambarcatiunilor (http://www.epixmarine.ro/sikaflex-292i-adeziv-structural-pentru-lipirea-definitiva-a-pieselor-din-structura-de-rezistenta-a-ambarcatiunilor)
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Octombrie 02, 2017, 09:17:42 AM
bun adezivul,multumesc!
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Octombrie 02, 2017, 11:26:23 AM
Citat din: home made din Octombrie 01, 2017, 08:59:59 PM
poti folosi ce materiale doresti,alegerea si banii sint ai tai.Izolarea prezoanelor in gauri se face mai modern cu sikaflex 292 care adera excelent la metal,lemn uscat,etc. si ramine elastic.in afara de asta rezista la apa si produse petroliere,il folosesc si sint multumit de el.ca experiment am aplicat echivalentul a 20gr. pe otel si la tractiune se rupe,nu se dezlipeste !!!recomandarea mea este pentru culoarea neagra,din observatii cred ca-i mai bun si termenul de garantie e mai lung.
bafta !

http://www.epixmarine.ro/sikaflex-292i-adeziv-structural-pentru-lipirea-definitiva-a-pieselor-din-structura-de-rezistenta-a-ambarcatiunilor (http://www.epixmarine.ro/sikaflex-292i-adeziv-structural-pentru-lipirea-definitiva-a-pieselor-din-structura-de-rezistenta-a-ambarcatiunilor)
Se vede ca ti revii repede !! nu mai indici sa foloseasca smoala si vaselina de bursuc !!!???? ;D
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: pelicanul din Octombrie 02, 2017, 02:16:42 PM
Citat din: VladIndigen din Octombrie 01, 2017, 04:26:13 PM
Stie cineva unde pot gasi date despre atelierul care a construit yachtul? Ar fi interesant sa vedem ce au mai facut, si ce metode se foloseau in anii 30. Asta e placuta constructorului
Am gasit pe un forum olandez o discutie din 2002 in care se spune ca santierul este undeva in Amsterdam, pe malul riului Amstel, la adresa: Korte Ouderkerkerdijk 10 1096AC Amsterdam. https://scheepsbouw.startpagina.nl/forum/topic/1587469/dekker-amp-weinholt/ (https://scheepsbouw.startpagina.nl/forum/topic/1587469/dekker-amp-weinholt/)

Exista si site-ul acesta: http://www.gebrweinholt.nl/index.php?P=cms/pages/pagina&naam=Historie (http://www.gebrweinholt.nl/index.php?P=cms/pages/pagina&naam=Historie) unde spune ca firma a fost mutata de pe Amstel in noua locatie in 2011. Deci cred ca aceasta firma Gebroeders Weinholt (Fratii Weinholt) este mostenitoarea constructorului de care vorbesti.

Adrese: https://www.facebook.com/JachthavenMeerzichtGebrWeinholt (https://www.facebook.com/JachthavenMeerzichtGebrWeinholt)
http://www.gebrweinholt.nl/index.php?P=cms/pages/pagina&naam=Openingstijden (http://www.gebrweinholt.nl/index.php?P=cms/pages/pagina&naam=Openingstijden)
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: home made din Octombrie 02, 2017, 07:08:20 PM
Citat din: teo pes din Octombrie 02, 2017, 11:26:23 AM

Se vede ca ti revii repede !! nu mai indici sa foloseasca smoala si vaselina de bursuc !!!???? ;D


hopaaaa,devii suspect,asadar cunosti beneficiile vaselinei,o folosesti des?
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: teo pes din Octombrie 03, 2017, 09:41:16 AM
Citat din: home made din Octombrie 02, 2017, 07:08:20 PM

hopaaaa,devii suspect,asadar cunosti beneficiile vaselinei,o folosesti des?
Da ! sa ti ajute D-zeu sa o folosesti si tu la ce o folosesc eu !!!chiar ma rog !! :D
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: Vali din Octombrie 03, 2017, 12:56:00 PM
Va propun sa discutati peiorativ calitatile vaselinei in particular. Nu suntem pe barcaholic sa ne spalam rufele in vazul tuturor.
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Octombrie 07, 2017, 09:28:54 PM
Citat din: pelicanul din Octombrie 02, 2017, 02:16:42 PM
Am gasit pe un forum olandez o discutie din 2002 in care se spune ca santierul este undeva in Amsterdam, pe malul riului Amstel, la adresa: Korte Ouderkerkerdijk 10 1096AC Amsterdam. https://scheepsbouw.startpagina.nl/forum/topic/1587469/dekker-amp-weinholt/ (https://scheepsbouw.startpagina.nl/forum/topic/1587469/dekker-amp-weinholt/)

Exista si site-ul acesta: http://www.gebrweinholt.nl/index.php?P=cms/pages/pagina&naam=Historie (http://www.gebrweinholt.nl/index.php?P=cms/pages/pagina&naam=Historie) unde spune ca firma a fost mutata de pe Amstel in noua locatie in 2011. Deci cred ca aceasta firma Gebroeders Weinholt (Fratii Weinholt) este mostenitoarea constructorului de care vorbesti.

Adrese: https://www.facebook.com/JachthavenMeerzichtGebrWeinholt (https://www.facebook.com/JachthavenMeerzichtGebrWeinholt)
http://www.gebrweinholt.nl/index.php?P=cms/pages/pagina&naam=Openingstijden (http://www.gebrweinholt.nl/index.php?P=cms/pages/pagina&naam=Openingstijden)

un MARE MARE MARE multumesc!  de luni bune de zile caut informatia asta
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Noiembrie 08, 2017, 01:27:30 PM
...in continuare nu reusesc sa gasesc o piesa de stejar peste 6 metri.Am incercat si pe fb, pe ceva grupuri, poate poate din vreo casa veche demontata sau ceva de genu. Ultima solutie e laminarea piesei, da parca as respecta metoda constructorului, ca sa fie treaba cum trebuie.  Poate mai aveti voi vreo idee, am ajuns in stadiul in care urmeaza sa demontez lestul si chila, pentru a scoate piesa lunga
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Octombrie 16, 2018, 11:10:18 AM
Citat din: VladIndigen din Noiembrie 08, 2017, 01:27:30 PM
...in continuare nu reusesc sa gasesc o piesa de stejar peste 6 metri.Am incercat si pe fb, pe ceva grupuri, poate poate din vreo casa veche demontata sau ceva de genu. Ultima solutie e laminarea piesei, da parca as respecta metoda constructorului, ca sa fie treaba cum trebuie.  Poate mai aveti voi vreo idee, am ajuns in stadiul in care urmeaza sa demontez lestul si chila, pentru a scoate piesa lunga
gasesti la holver grinzi stratificate la 8 m lungime
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Iulie 22, 2019, 03:09:15 PM
Salutare dragilor! N-am plecat, deci nu ma intorc, vorba unui mare compozitor roman :)  Nu am mai postat demult, am luat o pauza lunga de la restaurarea velierului Maria Cornelia,dar nu am renuntat, si nici nu am de gand sa renunt. Am avut un an deosebit de greu, din acest motiv m-am si oprit din lucru. In schimb am reusit in sfarsit sa imi ridic in curte un atelier mai mult decat decent, de 10 metri lungime, 6 latime, si 3,2 inaltime, ceea ce ma ajuta foarte mult.Urmeaza si pozele. Am cumparat lemn pentru osatura(stejar), am construit un steam box de vreo luna, si am inceput sa experimentez cu aburirea si indoirea lemnului la cald. Am rupt vreo 5 coaste pana acum, da incep sa inteleg tot mai multe,si devine din ce in ce mai interesant. Revin cu amanunte si fotografii
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Iulie 22, 2019, 10:30:50 PM
Citat din: VladIndigen din Iulie 22, 2019, 03:09:15 PM
Salutare dragilor! N-am plecat, deci nu ma intorc, vorba unui mare compozitor roman :)  Nu am mai postat demult, am luat o pauza lunga de la restaurarea velierului Maria Cornelia,dar nu am renuntat, si nici nu am de gand sa renunt. Am avut un an deosebit de greu, din acest motiv m-am si oprit din lucru. In schimb am reusit in sfarsit sa imi ridic in curte un atelier mai mult decat decent, de 10 metri lungime, 6 latime, si 3,2 inaltime, ceea ce ma ajuta foarte mult.Urmeaza si pozele. Am cumparat lemn pentru osatura(stejar), am construit un steam box de vreo luna, si am inceput sa experimentez cu aburirea si indoirea lemnului la cald. Am rupt vreo 5 coaste pana acum, da incep sa inteleg tot mai multe,si devine din ce in ce mai

Poti trece pe la mine sa te invat cum poti lamina(curba) stejarul la rece dupa ce forma vrei tu 😉  .. dar dupa 26 aug ...saptamana asta iesim pe Belis si ne intoarcem in 24 Aug...Te ajut cu mare placere cand e vorba de barci
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: mariusm piesenoi111 din Iulie 23, 2019, 12:10:50 PM
O lună pe Beliș.....🤔🤔🤔
Minunat!
Enjoy și ține-te la curent cu capturile....te rugam
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: timberland0910 din Iulie 23, 2019, 01:17:26 PM
Citat din: mariusm piesenoi111 din Iulie 23, 2019, 12:10:50 PM
O lună pe Beliș.....🤔🤔🤔
Minunat!
Enjoy și ține-te la curent cu capturile....te rugam

ok .am sa pun si ceva poze cu noua barca 😉😬
Titlu: Re: Restaurare velier din lemn
Scris de: VladIndigen din Iulie 25, 2019, 12:15:33 PM
salut
o sa ne vedem pe belis pina atunci,eu merg in fiecare weekend
da*mi te rog in privat numarul tau de telefon