Ma tot gandesc ca ar fi multi mai multi "curajosi" in ale constructiei si/sau reparatiilor daca ar avea posibilitatea sa invete practic si supervizat tehnicile de baza. Este un pas greu de facut de la tastatura la rumegus de lemn si/sau rasini si/sau fibra.
Poate o asociatie care are in statut promovarea activitatilor nautice (sic!) sau poate un voluntar inimos ar putea initia o astfel de scoala. Pentru fiecare sesiune, este descrisa tema si necesarul de scule si materiale, doritorii se inscriu, platesc, primesc materialele acasa si eventual un minim de suport de curs urmand apoi sa participe online la demonstratiile din partea instructorului sincron sau nu cu ceea ce face "elevul". E simplista descrierea, e clar ca trebuie organizat in detaliu, dar sper ca se intelege cam unde bat :)
Cu timpul astfel de ateliere se vor putea organiza live dar pentru moment cred ca si remote schooling e ok. Lucruri simple gen trasat de pe plan pe placaj, prepararea rasinii epoxidice si utilizarea acesteia pentru a proteja placajul sau pentru crea o lipitura, diverse tipuri de fibra si cum se lucreaza cu ele etc.
În primul rând presupune birocraţie. Chiar şi ca ucenicie, nu mai zic de varianta învăţământ. Şi trebuie să o faci, deoarece lucrând cu neofiţi probabilitatea unui accident care să necesite tratament medical este suficient de mare. Lipsa formalităţilor poate să însemne dosar penal cu toată bunăvoinţa rănitului.
De asta cel mai bine este invers - cel care vrea să înveţe, să o facă pe un proiect la realizarea căruia îi cheamă el pe profi. În felul acesta el îşi asumă răspunderea.
Nu am spus ca este simplu sau ca ar trebui facut fara respect pentru siguranta si fara asumarea raspunderii participantilor. Da, parte din dificultate este si "birocratia", nu mai poate nimeni sa faca fapte bune fara sa puna beneficiarii sa semneze un acord BINE intocmit de juristi specializati :'(
In ce priveste convocarea specialistilor la amator la atelier eu sunt primul care ma inscriu doritor! Nu cred insa ca este posibil ca fiecare potential constructor sa cheme un profi sa-i arate practic cum poata de exemplu obtine pasta de rasina de consistenta corecta si cum sa produca un "filet" de epoxidica ingrosata pe doua bucati de placaj, dupa ce a reusit cumva sa identifice si sa achizitioneze toate materialele si consumabilele necesare acestui "experiment scoala".
Invers, un profi care proiecteaza lectia, creaza "kitul" de matreriale necesare in cantitati mici si apoi "preda" aceasta lectie poate ajuta o multime de oameni simultan si poate face asta cu compensarea investitiei sale de timp si fara sa se expuna fizic. Eu unul as plati petru astfel de lectii dar cine stie daca este cu adevarat fezabil. Subiect de gandire, de aceea e un forum de discutii ;)
Lumea priveşte chestia asta cu "acordurile" şi "hârtiile" ca pe ceva inutil sau un rău necesar. Poţi însă să înţelegi că multe regulamente sunt scrise "cu sânge", cum se spune la cfr şi în aviaţie, altele sunt rezultatul experienţei colective, iar instructajele corect făcute au menirea tocmai să prevină alte accidente. Doar dintr-o impardonabilă eroare pot fi reduse la a semna o hârtie fără să o citeşti.
Şi dacă mergi pe ideea că îţi pui salopeta pe tine şi eşti liber măcar în ţara ta să faci ce vrei, să îţi practici un hobby etc, pune-te în altă situaţie: îţi construieşti o casă, iar poliţia te întreabă ce e cu omul ăla în salopetă care a căzut de pe schela de la tine din curte.
Cosmo Kramer: "Make your own Pizza"
https://www.youtube.com/watch?v=b9o7DFFimKo
George: "You can't have people shoving their arms into a 600 degree oven!"
Kramer: "It's all supervised!"
:) :) :) :) :)
Am mai avut o discuție asemănătoare pe forum:
https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1684.120.html
Nu am acoperit atunci și aspectele legate de protecția muncii, așa că această completare e binevenită.
Citat din: pelicanul din Noiembrie 16, 2020, 09:20:17 AM
Cosmo Kramer: "Make your own Pizza"
https://www.youtube.com/watch?v=b9o7DFFimKo
George: "You can't have people shoving their arms into a 600 degree oven!"
Kramer: "It's all supervised!"
... si sa nu uitam replica lui Poppie: "Yes, but we cannot give the people the right to choose any topping they want ?!"
https://youtu.be/b9o7DFFimKo?t=233
:) :) :)
Poppie e conservator (trumpist s-ar spune acum), în timp ce Kramer e liberal (normal :) )
Discuția alunecă spre dreptul femeilor de a avorta (pro-life / pro-choice ar spune un american):
Kramer: "It's not a pizza 'til it comes out from the oven!"
Poppie: "It's a pizza the moment you put your fist in the dough!"
:) :) :)
Pentru bărcile "stich and glue" discuția ar trebui adaptată:
Kramer: "It's not a boat until you launch it on the water!"
Poppie: "It's a boat the moment you cut the first piece of plywood!"
:) :) :)
e plin netul de tutoriale de toate felurile,dar nici unul nu e bun daca ai 2 maini stangi/aici nu ma refer la tine in particular/ca sa duci un proiect de genul asta la bun sfarsit trebuie sa pui ceva si de la tine,nu poti invata totul din tutoriale sau forumuri,trebuie sa te adaptezi sa gandesti si sa improvizezi,asta face parte din farmecul constructiei.capacitatea constructorului de a realiza o lucrare de acest fel se va reflecta in calitatea produsului finit.
O să fie o ocazie excelentă de a vedea etape, metode, materiale, acum, când Bogdan (Negara) începe construcția unei bărci deosebite, acel transatlantic de 5,8m. :)
ClassGlobe 5,80
Va fi o buna ocazie sa vezi si sa iti doresti sa nu mai construiesti barci! ;D ;D ;D
Pentru ca va trebui sa respect intocmai specificatiile privind materialele de constructie, in vederea certificarii in clasa 5.80, costurile devin alarmante pentru o barca de dimensiunile acestea.
Dar se va putea vedea pe site in sectiunea classmini580, cam tot procesul de construire. Am sa realizez si filmulete pe care am sa le postez pe youtube, iar linkurile vor fi pe site si chiar pe forum.
De fapt, toti cei 30 (pana acum) inscrisi in nebunia asta, suntem obligati sa avem un blog unde sa postam foto sau filmulete pe "faze determinante" cum ar spune Florio.
Asadar, unii sunt mai avansati, altii...cam ca mine. Ii puteti urmari aici:
https://www.classglobe580.com/builders-blog/
Va recomand cu caldura blogul japonezului Shinici Sonoda. Japan, made in Japan.
Cel mai avansat este Piotr, care construieste barca lui Don McIntyre si il puteti urmari aici: https://www.facebook.com/pczarniecki1
Da, simt ca e necesar sa precizez ca nu imi este teama ca nu ma voi descurca, multumesc colegilor care mi-au confirmat ca ma vor ajuta cu sfaturi oricand voi avea nevoie.
Am deschis subiectul, se pare ca sub o forma sau alta mai fusese deschis si in trecut, cu intentia de a revitaliza pofta de constructie si de a promova un pic spiritul de grup. Nici macar nu e un moment propice "taberelor de creatie", din motive de temperatura si de pandemie, dar parea un moment bun sa discutam despre ele si eventual sa gasim alternative adaptate timpului si timpurilor. Ma gandeam si la copiii nostri / tineri ce ar putea gasi in lectiile astea practice si gandite echivalentul kiturilor de modelism sau a radioului cu tranzistori cu care cel putin eu am crescut si care m-au ajutat sa descopar placerea de a crea ceva. Cu timpul a venit si placerea de a proiecta, de a invata lucruri noi prin studiu individual dar scanteia a fost acolo, primul model lipit cu grija si vopsit atent, primul gajait de la radioul la care lipisem si dezlipisem seri la rand si primul program de rezolvat ecuatia de gradul 2 in basic copiat din revista si "imbunatatit" :)
@Bogdan: Voi urmari constructia si daca pot ajuta cu ceva sunt gata sa gasesc timp pentru o astfel de cauza. Proiectantul de la care am luat barcuta la care lucrez este unul din furnizorii de kituri cnc pt clasglobe 5.80 (in state) si de acolo am aflat initial de asta si am inceput sa urmaresc bloguri de constructie
Sa ma bag si eu putin in discutie :).
Dupa cum multi colegi stiu, eu lucrez "profi" barci din fibra si lemn, dar culmea e ca lucrez si ca amator, din pasiune, in anumite tehnici mai exotice, in lemn si epoxy.
Tot ceea ce stiu in prezent am invatat in urmatoarele moduri:
1. Pe parte de poliester armat cu fibra am fost norocos sa am de mic tangenta cu tehnologia, astfel:
- In 1980 la Casa Pionierilor a fost prima oara introdusa tehnica de laminare a corpului de model din poliester si fibra, si deci atunci am "batut" si eu fibra prima oara.
- In 1982 s-a infiintat prima sectie de productie articole de poliester armat in Galati, iar taica-miu a fost unul dintre primii clienti de lotca de fibra. In anii urmatori la locul lui de munca s-a incropit un atelier de mentenanta a barcilor de fibra, si acolo am mai invatat si eu cate ceva, pe langa marangozeria clasica in lemn.
- In 1986 cand am inceput liceul, m-am cerut la practica la fostul IMNG exact la sectia de barci de salvare, facute bineinteles in fibra si poliester. Acolo am mai invatat cate ceva pe langa ce stiam.
- incepand din 1991 si pana prin 2005 am invatat multe "tips and tricks" la Spat Galati, unde mergeam deseori si lucram voluntar, numai ca sa am acces la ultimele noutati in domeniu.
- In toata aceasta perioada am lucrat mult si la jucariile mele plutitoare, de multe ori experimentand pe propria cheltuiala pana am descoperit ce sa fac si ce nu.
2. Pe parte de lemn cu epoxy, a fost un fel de continuare a activitatii de modelism din copilarie si adolescenta, dar la o scara mult mai mare. Norocul a fost ca aveam deja mana formata la lucrul de finete in lemn, placaj, adezivi, vopsele etc, iar trecerea la epoxy s-a facut de la sine.
- Ce am avut de invatat si mi-a fost destul de greu pana am reusit a fost tehnica de lucru specifica pentru fiecare rasina.
- Exista de exemplu rasini epoxidice foarte bune, dar cu timp lung de polimerizare si fluiditate mica, excelente pentru stratificari in lemn, dar total contraindicate la laminarea fibrei pe lemn, din cauza ca se scurg si lasa bule.
- La fel, unele rasini mai vascoase sunt bune la imbracat corpul in fibra, dar nu la fel de bune la stratificat precum cele fluide. Necazul e ca, spre deosebire de poliester, nu exista agenti eficienti de tixotropizare, decat cel mult filleri care ingroasa rasina in scop de lipituri sau chituiri.
- Oricum, mai am de invatat pe partea asta, dar baza am ajuns s-o stapanesc bine exclusiv prin munca si pe banii mei. N-am avut pe nimeni care sa ma invete, mai ales ca atunci cand am pornit nu existau tutoriale pe Youtube, decat cel mult cateva site-uri din preistoria internetului, cu poze mici si ceva experiente relatate de diversi amatori. Cand am avut acces prima oara la "Gougeon Brothers on Boat Construction" aveam deja peste 10 ani de practica in lucrul cu lemn si epoxy.
Ca sa nu zica lumea ca-mi scriu aici cv-ul :), vreau sa spun ca nu constructia de barci este marea mea pasiune, ci hidrodinamica ambarcatiunilor. Constructia de barci este doar mijlocul prin care ajung la finalitatea dorita - anume barci optimizate la maxim dpdv hidrodinamic si de seakeeping.
Concluziile la ce am scris aici, raportat la ideea lui Charlie privind instruirea amatorilor de catre profesionisti:
1. Exista extrem de putini oameni cu adevarat priceputi, care sa merite sa fie luati in calcul la o asemenea intreprindere.
2. Dintre acesti si asa extrem de putini, si mai putini ar fi dispusi sa se implice in activitati educative. Eu de exemplu cand gasesc ceva timp, prefer sa lucrez la proiectele mele personale, si in rest exclusiv pe forum, telefonic (mai rar) sau chiar live cand e nevoie (foarte rar).
3. Un amator care reuseste este exclusiv produsul propriei perseverente si al muncii sustinute. Nici un instructor nu garanteaza vreo reusita, cata vreme amatorul nu este suficient de motivat si perseverent. Eu si altii ca mine am pornit tot ca amatori, intr-o vreme cand era infinit mai greu decat azi sa obtii materializarea viselor nautice. Ceea ce suntem azi e exclusiv rezultatul acelei perseverente si munci de care spuneam.
Daca vreodata se ajunge la "o masa critica" in solicitarea de formare profesionala la amatori, am sa iau in considerare sa ma implic, dar pana atunci ramane ca acum - pe forum, la telefon sau fata in fata.
Am si alte idei in directia asta, as vrea sa scriu si sa public carti de specialitate, fiind o lipsa cronica de asa ceva, iar cultura nautica incredibil de slaba, te ingrozesti numai daca dai un ochi pe facebook.
Mai povestim, mai scrieti si voi ce idei mai aveti. La mine nu e batut nimic in cuie, poate pornim ceva, dar pentru asta intai ne facem bine lectiile fiecare in dreptul lui.
Citat din: Vali din Noiembrie 18, 2020, 12:02:50 PM
Am si alte idei in directia asta, as vrea sa scriu si sa public carti de specialitate, fiind o lipsa cronica de asa ceva, iar cultura nautica incredibil de slaba, te ingrozesti numai daca dai un ochi pe facebook.
Mai povestim, mai scrieti si voi ce idei mai aveti. La mine nu e batut nimic in cuie, poate pornim ceva, dar pentru asta intai ne facem bine lectiile fiecare in dreptul lui.
Foarte tare ar fi daca ai publica. Mult succes,abia astept sa te citesc pe hartie.
Citat din: Intersect din Noiembrie 18, 2020, 07:01:14 PM
Foarte tare ar fi daca ai publica. Mult succes,abia astept sa te citesc pe hartie.
Deocamdata am treaba cu asociatia. Desi (inca) nu am scris, treaba merge inainte. Am sa revin curand cu toate noutatile.
Citat din: Vali din Noiembrie 18, 2020, 07:37:33 PM
Deocamdata am treaba cu asociatia. Desi (inca) nu am scris, treaba merge inainte. Am sa revin curand cu toate noutatile.
Si? A ramas sa ne auzim la telefon.
Ateliere scoala am vazut prin afara si aratau frumos ... un frumos nevazut la noi. Multe pentru copii culmea.
Dar la noi totul este complicat de la om pana la legislatie.
Ce mi-a zis Aurelian de lotca parea o super idee ... dar se pare ca a murit ...
Ieri ma uitam la un suedez care crestea vite pe iarba si avea abator intr o rulota modificata. Totul legal si frumos. Doar la noi ai nevoie de o 1000 de spagi, 1000 de avize, 1000 de dosare, matusa la DSV, la prefectura, la ...
Citat din: drmarius din Noiembrie 20, 2020, 09:58:57 PM
Ce mi-a zis Aurelian de lotca parea o super idee ... dar se pare ca a murit ...
Eu vad situatia altfel. Ca sa reuseasca, o treaba de genul asta ar trebui organizata in mod diferit, imho.
Daca de exemplu se doreste alcatuirea unei categorii de barci, cu care sa se formeze un club al utilizatorilor, cel mai bine iese treaba atunci cand fiecare
isi construieste de unul singur barca lui.
Asa s-a ajuns afara sa fie atatea si atatea cluburi diferite cu barci diferite. Se traseaza o directie generala, mai stricta sau mai laxa dupa cum se doreste, apoi cei interesati se apuca
fiecare in dreptul lui sa-si faca barca si sa participe la actiuni.
La noi este foarte greu de facut asa ceva fiindca sunt extrem de putini cei care isi doresc barci facute de mana lor, lumea de obicei prefera sa cumpere la gata. Dintre acesti extrem de putini, fiecare are alte idei si alte gusturi despre barca dorita, astfel ca e cvasi-imposibil sa aduni o mana de oameni super-motivati de aceeasi idee - in cazul de fata lotca.
Eu sunt bucuros ca am reusit impreuna aici pe forum sa facem o treaba buna (desi cam eterogena) pe parte de constructii de barci. Important e sa ne traim pasiunea si sa gasim bucurie in aceasta activitate. Cred ca e inca devreme sa ne gandim la cluburi de barci dedicate, important e sa vina fiecare cu ce are, sa ne ajutam intre noi, si sa ne bucuram fiecare de jucaria lui plutitoare, indiferent de tip, dimensiune etc.
Si asa suna super ... totul este super dar in alte parti.
Storer a dat niste planuri destul de simple utilizate de cluburi. De exemplu cutia de OZ Goose.
Sincer? Cred ca ne invartim intr-un cerc vicios. Pe de o parte nu se face pentru ca nu exista cerere, iar pe de alta parte nu exista cerere pentru ca nu se face.
Pare cumva straniu ca avand deschidere la mare si un fluviu, nu suntem contaminati de constructia de barci, asa cum sunt de exemplu ungurii. Pana si elvetienii si austriecii au patima asta.
Recunosc, nici eu nu sunt fun boat building si as prefera sa cumpar una gata facuta pentru a scuti timp pretios. Dar daca o sa imi placa sa construiesc eu, dupa ce incep si termin proiectul 5.80? Daca ma "agata" si pe mine microbul asta? Greu de anticipat.
Sugerez abordarea lui Tom Sawyer: ce, iti pica in fiecare zi posibilitatea de a participa la constructia unui velier ca asta?
Cred ca nu avem o istorie bogata in domeniu mai ales inainte de 90 ... barci Dunare ... barci Marea Neagra ... :(
Eu nu cred ca in viitorul apropiat si la modul cum merg lucrurile vom vedea prea multi entuziasti care sa vrea sa-si construiasca ceva cu mana lor si sa mai si iasa treaba buna.
Uitati-va cat s-au inmultit masinile si ce procent infim au habar de minimele reparatii.
Majoritatea habar n -au sa faca o pana, sa schimbe un bec, nemai vorbind de ulei, bujii si alte consumabile.
Nu mai exista interes pentru tehnica practica , nu teorie, ca la teorii toti se pricep, pentru bricolaj, pt lucru manual.
La scoala nu mai exista ateliere, nu mai e incurajata munca efectiva macar la nivel de plantat un copac.
Si daca gasim oameni care au talent si pricepere intervin alte necunoscute in ecuatie. Spatiu de lucru, scule, materiale necesare, toate sunt mancatoare de resurse. Timp si bani.
Daca tu stai intr-un bloc la o margibe de oras si i un spatiu de lucru in celalalt capat, pana ajungi acolo iti piere cheful, mai ales dupa 8 ore de serviciu.
Toate astea adunate, si altele in plus ne au adus la nivelul la care suntem, adica o mana de romani care mai stiu sa bata un cui si sa schimbe un bec. Asta grosso modo vorbind.