Oare sa imi instalez acele "slugs" pe randa?
Care ar fi avantajele si dezavantajele? A instalat cineva?
Buna intrebare. Teoretic culisele de randa (mainsail slugs) ajuta la evitarea frecarii la ridicarea si coborarea velei. Practic, e important ca piesa respectiva sa nu aiba joc prea mare in canalul de grandee din pupa catargului. Uite cum a procedat cineva dupa ce a avut probleme cu niste culise care aveau joc prea mare: http://www.wbryant.com/StellaBoat/fyi/slugs/slugs.htm .
La noi in Ro pana de curand nu s-au prea folosit culisele interioare (care se misca in canalul de grandee), ci doar culise exterioare (care se misca pe o sina exterioara cu sectiunea in forma de T). Cine avea catarg cu canal, inverga vela direct cu grandeea in canal. Avantajul in acest caz e ca nu se pierde din forta vantului, vela facand "corp comun" cu catargul datorita grandeei (sfoara de la marginea velei care intra in canalul catargului). In schimb, frecarea la ridicarea sau coborarea velei e mare, avand deci uzura si eforturi suplimentare in vela.
Culisele ne scapa de frecare, dar nici vela nu mai face "corp comun" cu catargul, avand deci mici pierderi de vant intre vela si catarg, pe portiunile dintre culise. Avand in vedere totusi ca atata lume le foloseste, cred ca avantajul lipsei de frecari e mai important decat pierderea de vant. Eu nu am folosit pana cum culise, ci doar grandee, insa chiar acum caut si eu sa-mi montez culise (slugs) la randa. Imi plac cele din ultimele 2 poze din linkul de mai sus (A 031), cred ca sunt mai potrivite decat cele clasice.
Ma bucur ca ati deschis subiectul.
Eu am cochetat cu ideea de a scoate piesele de culisare (slugs) invergand vela direct pe grandee. Insa am intuit ca frecarea si uzura velei prin frecare, vor fi mari si am renuntat.
Am exemplul marginii de intinsura, care e invergata direct pe canalul ghiului. Frecarea acesteia e mare, iar daca ar trebui ridicata si coborata de cateva ori pe zi, ca in cazul marginii de invergare, cred ca ar toci mult materialul.
Un alt dezavantaj pe care il vad la invergarea directa, este acela al reglajului velei in vant slab si foarte slab. Vela nu poate fi slabita cat sa dea o rotunjime mai mare, folosind optim vantul anemic :).
Pierderea fileurilor de vant prin spatiul dintre randa si catarg a fost rezolvata la unele ambarcatiuni, facand acel sistem de catarg culisant . Se spune ca imbunatateste vizibil performantele. ( eu as dori mai curand un sistem care sa imbunatateasca performanta de a crea timp liber , de petrecut pe apa) .
Nici acum nu mi-a trecut cu ideea invergarii directe pe catarg, avand un vis mai vechi, acela de a face roller la ghiu. Sistemul exista, e unul facut chiar pentru tipul meu de barca. Am chiar convingerea ca pot manufactura unul mai bun decat cel existent ( ala pierde mult spatiu intre ghiu si tija rollerului) . As pierde performanta, dar as castiga comoditate :) . Nimic fara fara sacrificii, pe lumea asta :)
Uite aici un exemplu de terţarolare la ghiu: http://www.johnmast.com/docs/eng/hi-low.pdf
Citat din: kmbh69 din Ianuarie 24, 2012, 11:51:37 PM
Uite aici un exemplu de terţarolare la ghiu: http://www.johnmast.com/docs/eng/hi-low.pdf
Asa e. Asta e sistemul de invergare in ghiu.
Mai exista un sistem, pentru cazurile in care ai deja un ghiu normal si vrei sa il folosesti in continuare. Se monteaza o tija cu roller, paralel cu ghiul, distanta intre ghiu si roller fiind suficienta cat sa incapa randa rulata : http://www.youtube.com/watch?v=TLLKdtCRXE8 In exemplul asta totusi, mi se pare distanta cam mare :)
Ramane problema invergarii pe catarg. Nu se mai pot folosi culisele randei, ci se invergheaza randa direct pe catarg. Dezavantaje, frecarea mare ( ridicare si coborare greoaie) si evident tocirea velei pe grandee .
Invergarea in catarg, mi se pare chiar mai nefericita ( dar e doar opinia mea, pe care o puteti ajusta cu argumente :) :
- ingroasa nejustificat arborele, creand o rupere mare a fileurilor de vant; si chiar un plus considerabil de portanta laterala, la vant de travers (in asta vad o problema la barcile mai mici cu mai putin lest)
-apoi necesita o tija mare (cat catargul :) ) pentru rulare si automat frecarea cu catargul fiind mai mare, sunt mai mari fortele si problemele ce se ivesc.
-Nu se pot fixa balene pe randa. De aici toate dezavantajele de forma si fermitate a velei. E adevarat ca exista posibilitatea montarii unor balene verticale, dar intri in alte probleme mai mari: 1) alinierea perfecta a balenelor cu tija de rulare e un lucru dificil la aceasta lungime mare. 2) forma velei se pastreaza corect tot prin liniile balenelor orizontale, cele verticale ii pastreaza doar fermitatea :) . 3) La o randa de 12m inaltime, de unde sa iei asa balene :) ? 4) In timp vela isi mai relaxeaza textura, iar balenele verticale ii vor intrerupe rotunjimea, ca niste ferte. Esti obligat sa ai vele in perfecta stare :) .
Si totusi, cele mai multe barci mari ( peste 10m), au roller in catarg. De ce ?
Raspunsul cred ca e limpede: pentru comoditate.
La un velier mare, tertarolarea unei randei care are cateva zeci de kg e greoaie . Iar daca e vant si val, devine o aventura ! :) . Si din pacate randa necesita tertarolare tocmai in conditii de vant puternic :) . E mai simplu si mai "safe" sa reduci din roller, chiar si cu inconvenientele enumerate de mine.
De pilda stiu ca randa unui Hanse 540 are cam 200 kg . Tertarolarea ar cam fi o problema, nu ?
Se stie ca solutii exista la orice. De pilda si velierele mari, care nu reduc randa din roller, se descurca cu un Cunningham (http://www.nauticedsailingschool.com/wp-content/uploads/2011/05/sail-components.jpg) alaturi de sistemul pe care mi l-am confectionat si eu vara trecuta : lazy jack's (http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-m2/lazy-jacks-custom-206290.jpg). Acesta ajuta mult, randa cazand condusa, direct pe ghiu, fara zbaterile periculoase si inestetice, pe roof. Echipajul trebuie totusi sa aiba grija la aranjarea ei. DUmnezeu iti da, dar nu iti baga si in traista :) .
Spasiba Florio pentru expunerea argumentata a alternativelor de invergare a randei :).
Un alt motiv pentru care se prefera rularea randei in catarg la barcile mai mari este urmatorul: dimensiunea sectiunii catargului permite acest lucru, catargul fiind calculat pentru fortele si inertiile mari pe care le presupune o barca mare. Asa ca, si daca am vrea, la o barca de 7 metri pur si simplu n-avem loc sa infasuram randa in catarg, decat daca am avea gogeamitea burlanu' :D.
Mie solutia cea mai simpla si fara bataie de cap, mai ales la o barca mica (6-8 metri), mi se pare invergarea randei cu culise in catarg (mainsail slugs), si tertarolarea clasica, ajutata de lazyjacks. In felul asta randa urca si coboara imediat, fara uzura sa frecari, se poate reduce usor, iar la strangerea velei pur si simplu tragem husa deasupra si cu asta basta.
Bineinteles ca un roller ar fi bun, dar la rularea pe ghiu se pierde din forma adecvata a velei, iar in catarg nu prea e posibil la barci mici, mai ales ca eu sunt fan al barcilor mici ;).
Citat din: Florio din Ianuarie 25, 2012, 07:11:42 AM
alaturi de sistemul pe care mi l-am confectionat si eu vara trecuta : lazy jack's (http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-m2/lazy-jacks-custom-206290.jpg). Acesta ajuta mult, randa cazand condusa, direct pe ghiu, fara zbaterile periculoase si inestetice, pe roof.
Unde zici că "ţi-ai confecţionat" lazy-jack-ul ca să-mi fac şi eu unul. ;)
chiar Florine, si pe mine ma intereseaza detalii despre JazyJack. In primul rand unde l-ai facut? si in al doilea rand este desupra ghiului sau si ghiul pica in el? Iar daca e deasupra cum e prins de ghiu? Eu l-am vazut cu ochii mei dar cred ca eram extenuat de la vaslitul cu padela.
Citat din: lipan din Ianuarie 25, 2012, 09:46:40 AM
Citat din: Florio din Ianuarie 25, 2012, 07:11:42 AM
alaturi de sistemul pe care mi l-am confectionat si eu vara trecuta : lazy jack's (http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-m2/lazy-jacks-custom-206290.jpg). Acesta ajuta mult, randa cazand condusa, direct pe ghiu, fara zbaterile periculoase si inestetice, pe roof.
Unde zici că "ţi-ai confecţionat" lazy-jack-ul ca să-mi fac şi eu unul. ;)
Sistemul lazy jack's a fost facut de mine dupa ureche :) ; un "proiect " propriu desenat dupa consultarea mai multor schite pe net si adaptarea la dimensiunile arboradei barcii mele.
De fapt acest sistem consta intr-o trama de legaturi facute cu saule subtiri, legaturi care sa conduca in cadere, randa pe ghiu. Sistemul se prinde in partea superioara de lateralele catargului sau de cruceta, iar in partea inferioara pe lateralele ghiului.
Ca sa fac totul mai profesional insa, am apelat la un
profesionist si am comandat un "cover" pentru randa, facut expres pentru a lucra cu lazyjack's : http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,260.msg2008.html#msg2008
Profesionistul are un obicei de a lucra bine si cu bani putini , lucru rarisim ! :)
In final totul a iesit excelent, dupa cum se vede in pozele din link :) !
Sa ne traiesti Lipane, si
"sa-ti tina Dumnezeu obiceiul" !
Citat din: Vali din Ianuarie 25, 2012, 09:39:31 AM
Bineinteles ca un roller ar fi bun, dar la rularea pe ghiu se pierde din forma adecvata a velei, iar in catarg nu prea e posibil la barci mici, mai ales ca eu sunt fan al barcilor mici ;).
Tot pentru a jongla mai bine cu forma si sectiunea velei, ma gandeam sa renunt la invergarea marginii de intinsura in ghiu, facand prinderea coltului de scota intr-un dispozitiv culisant. Astfel, pot slabi coltul de scota detensionad marginea de intinsura si ii dau velei o curbura mai mare atunci cand e cazul.
In cazul de fata grandeea de intinsura fiind prinsa in canalul ghiului, pastreaza forma rectilinie a acestuia. Chiar daca slabesc coltul de scota, mare lucru nu se intampla cu forma velei. Am postat asta, ca fiind un alt neajuns, ca si in cazul rularii pe ghiu.
P.S>
Cred ca unii se intreaba de ce ma gandesc la asemenea fineturi, inloc sa ma plimb pur si simplu cu barca? Pai daca nu ma gandesc la ele , la ce naiba sa ma gandesc :) ? Mai reglam si noi, mai aducem imbunatatiri, ca afara ninge si in suflet ma arde ! :)
Citat din: bogdanbuciu din Ianuarie 25, 2012, 10:48:52 AM
chiar Florine, si pe mine ma intereseaza detalii despre JazyJack. In primul rand unde l-ai facut? si in al doilea rand este desupra ghiului sau si ghiul pica in el? Iar daca e deasupra cum e prins de ghiu? Eu l-am vazut cu ochii mei dar cred ca eram extenuat de la vaslitul cu padela.
Lazyjack's e sistemul de saule subtiri prinse in acea increngatura utila. El se prinde sus pe crucete sau chiar in lateralele catargului, si jos in cateva gaici ale husei randei . ( e un model distinct de husa pentru a fi atasate lazyjack's ) .
Probabil ma intrebi despre prinderea husei randei .
Aici sunt mai multe sisteme, in functie de cum permite ghiul.
Daca e o barca mai mare si evident, un ghiu mai generos ca dimensiuni, am vazut husa randei prinsa intr-un canal sau verga, pe interior. Adica prin fanta ghiului ies si randa si lateralele husei .
Cele mai simple sisteme prevad ca husa ( cu cele doua parti distincte ale ei), sa fie atasata direct pe ghiu, la exterior, in niste prinderi laterale .
Fata de husele normale, husa pentru lazyjack's e scurta (pe ghiu) cat randa, ceea ce o face sa acopere tot, mai putin cativa centimetri de langa catarg, acolo unde vela se aduna in multe falduri. De aceea are in completare o "gluga" scurta, care se ataseaza dinspre catarg inspre ghiu, invelind zona respectiva . Acest apendice util se prinde in diverse moduri ( arici-scai , capse ,cleme-chinga, cum s-ar zice, cinghe, martac, primbla, cocoslau, scleama, cheutoare, etc.. ) :)
P.S>
Nu m-am putut abtine :)
Citat din: bogdanbuciu din Ianuarie 25, 2012, 10:48:52 AM
chiar Florine, si pe mine ma intereseaza detalii despre JazyJack. In primul rand unde l-ai facut?
Da' ce don Capitan vrei și mata să-ți faci lazy-jack la caiac :). Păi ești mâncat frate, ;D ;D ;D ;D. La cât o să te coste.
Citat din: Florio din Ianuarie 25, 2012, 12:19:28 PM
...... Acest apendice util se prinde in diverse moduri ( arici-scai , capse ,cleme-chinga, cum s-ar zice, cinghe, martac, primbla, cocoslau, scleama, cheutoare, etc.. ) :)
P.S>
Nu m-am putut abtine :)
Uaau!
Florine, nu te-ai ratacit prin DEX, frate?
Citat din: Ciby din Ianuarie 25, 2012, 01:51:38 PM
Citat din: Florio din Ianuarie 25, 2012, 12:19:28 PM
...... Acest apendice util se prinde in diverse moduri ( arici-scai , capse ,cleme-chinga, cum s-ar zice, cinghe, martac, primbla, cocoslau, scleama, cheutoare, etc.. ) :)
P.S>
Nu m-am putut abtine :)
Uaau!
Florine, nu te-ai ratacit prin DEX, frate?
Hahahah... daca e romaneasca prea veche... delo benga ! Se poate prinde printr-un mangialac ! Taves bahtalo ! :) :) :)
Que puios meii es un Lazy Jack?
Asta (lazy jack) e jiffy reefing sau ce este? Intreb pt ca reefingul e e a duua chestie care ma doare tare. Trebuie sa imi fac un sistem de reefing pe mainsail pt ca mi-e frica ca ma intorc cu derivoru' in sus. Acum ca e si piaratul mic nu imi prea surade perspectiva. Vali, de aia ma tot interesez de trimarane.
Inainte sa sara vreunu' cu paru', trebuie sa stiti ca barca mea nu are sistem de reefing pe mainsail. Nici macar topping lift nu are, adica sfoara aia care tine ghiul, dar se poate aduga.
A doua intrabare este: "Topping Lift" sau Boom Kicker? Vali, fa tu te rog un topic, sau spune-mi mie sa fac unul daca tu crezi ca are valoare discutia "Topping Lift vs BoomKicker sau alte sisteme".
La urma, dar nu in ultimul rand imi cer iertare ca nu am mai fost activ pe topicul creat chiar de mine, dar joc in deplasare, sunt pe undeva prin jurul Bostonului la un curs (piraterie desigur!)
Citat din: Mihaif99 din Ianuarie 26, 2012, 03:34:32 AM
Que puios meii es un Lazy Jack?
Asta (lazy jack) e jiffy reefing sau ce este? Intreb pt ca reefingul e e a duua chestie care ma doare tare. Trebuie sa imi fac un sistem de reefing pe mainsail pt ca mi-e frica ca ma intorc cu derivoru' in sus. Acum ca e si piaratul mic nu imi prea surade perspectiva. Vali, de aia ma tot interesez de trimarane.
Inainte sa sara vreunu' cu paru', trebuie sa stiti ca barca mea nu are sistem de reefing pe mainsail. Nici macar topping lift nu are, adica sfoara aia care tine ghiul, dar se poate aduga.
A doua intrabare este: "Topping Lift" sau Boom Kicker? Vali, fa tu te rog un topic, sau spune-mi mie sa fac unul daca tu crezi ca are valoare discutia "Topping Lift vs BoomKicker sau alte sisteme".
La urma, dar nu in ultimul rand imi cer iertare ca nu am mai fost activ pe topicul creat chiar de mine, dar joc in deplasare, sunt pe undeva prin jurul Bostonului la un curs (piraterie desigur!)
Ok, am ajuns sa imi raspund har har har mie insumi har har har har...
Am vaz't ce-i aia sistem lazy jack si un lucru e clar, lazy acesta e pentru oamnei harnici haaar har har har har.
Experiena mea cu o rnada cu slugs, sau "piese de culisare" (ca sa nu va suparati) a fost un pic... negativa, adica de fiecare data cand elberam main hallyard sistemul mergea atat de bine incat ma trezeam cu toata randa in cockpit in 3 secunde. Cam naspa cand incerci doar sa faci un reef.
Asadar argumentele pro sint doar acelea legate de uzura.
Topping lift halyard = balansina in romaneste, adica sustinerea capatului ghiului cu o funga speciala, care ne permite sa dam velei o anumita curbura. Se foloseste in tandem cu boom vang, adica palanul ghiului, care nu lasa ghiul sa se ridice mai sus de o pozitie fixata.
Pe de alta parte, boom kicker e un fel de vang, dar rigid, care fixeaza pozitia ghiului in ambele sensuri, sus-jos. Teoretic nu mai e nevoie de balansina (topping lift). La noi n-am prea vazut, decat la barcile mari, cred ca din cauza ca e mai high-tech decat solutia clasica balansina-palan de ghiu.
Despre reefing (tertarolare), eu am avut rulare a randei pe ghiu, si nu am fost foarte multumit. Asta din cauza ca infasurarea randei pe ghiu se face inegal, iar forma velei ramane cu burta. In plus, nu puteam folosi palan de ghiu (vang) pentru intindere buna a velei. Asa ca la vremea respectiva am pus pe vela baiere de tertarola (reef points), care dadeau o forma mult mai buna velei.
Chiar ar fi misto sa facem un topic despre topping lift versus boom kicker, in care sa discutam si despre diferitele tipuri tertarolare a randei (reef points, roller reefing, jibby reefing), fiind o problema de interes.
Nu vreti sa le denumim pe romaneste,pe toate,? Mai sunt oameni care nu le pricep dupa denumirile english,mai ales la incepatori!
Daca vi se pare mai usor asa, continuam ,asa,!
Am intalnit pe cineva care nu foloses balansina la ghiu, vela(randa) suporta toata greutatea si facea toate ajustarile.Barca era de 8 m din lemn,destul de grea si randa ,mare! Am incercat si eu si nu e rau, doar ca treb sa ai grija sa nu-ti cada ghiul in cap sau pe picioare cand cobori randa.
Ca tertarolare se pare ca tot sistemul clasic da cele mai bune rezultate.Nici infasurarea randei in catarg, nici pe ghiu nu sunt unanim acceptate.
Citat din: Captan din Februarie 07, 2012, 08:20:38 AM
Nu vreti sa le denumim pe romaneste,pe toate,? Mai sunt oameni care nu le pricep dupa denumirile english,mai ales la incepatori!
Daca vi se pare mai usor asa, continuam ,asa,!
Am intalnit pe cineva care nu foloses balansina la ghiu, vela(randa) suporta toata greutatea si facea toate ajustarile.Barca era de 8 m din lemn,destul de grea si randa ,mare! Am incercat si eu si nu e rau, doar ca treb sa ai grija sa nu-ti cada ghiul in cap sau pe picioare cand cobori randa.
Ca tertarolare se pare ca tot sistemul clasic da cele mai bune rezultate.Nici infasurarea randei in catarg, nici pe ghiu nu sunt unanim acceptate.
Totusi ghiul trebuie sa aiba o balansina, macar pentru momentul in care strangi randa. Trebuie sa il tina ceva, altfel cade pe roof. ( apropo de termeni, in romana se spune "ruf" :) cu pluralul rufuri / ca sa nu spunem rufe :) :) )
Tertarolarea cu rulare se face cel mai bine in interiorul catargului sau ghiului . Sistemul asta nu afecteaza rasucirea velei . Dar cum spunea si Vali, la barcile mici devine imposibil din cauza diametrelor mari ce presupune a avea catargul si ghiul .
La sistemul clasic de tertarolare, cel mai deranjanta e necesitatea legarii saulelor de tertarola . Pentru ca presupune sa stai pe ruf, intr-un moment in care vantul si valul sunt nervoase; ca de aia e nevoie de tertarolare :) . In plus necesita putin timp, ca nu poti lega 5 - 6 saule instantaneu, si leganat in toate partile. :)
Eu am un sistem mai simplu, cu trei scripeti dintre care unul la capatul ghiului. Trag de o saula printr-un Cunningham ( romaneste nu exista) si am prins-o intr-un blocator. Functioneaza foarte bine. Dar se spune ca e totusi o problema daca nu ai intreaga linie de tertarola legata de ghiu.
Mai exista un mod simplu de a tertarola, tot asa, mai "automat" : Se leaga o saula in zig-zag, de la capatul ghiului, prin fiecare ochet de tertarola, trecand de fiecare data pe sub ghiu (sau prin gaici metalice fixate pe ghiu). Asta imbina ambele metode. Si tertarolarea simpla cu o saula, si legarea de ghiu.
Ca urmare a dificultatilor intampinate la coborarea velei, anu' asta si Teleleu' v-a primi cadou balansina si un Ion puturosu' (lazy jacks). in momentu' coborarii velei, toata tigania imi vine mie in cap, cu randa in toate directiile.Balansina nu e un moft.
Cu toate ca am doua linii de tertarola, nu ma pot misca in barca din cauza instabilitatii, mai ales pe vant tare si valuri de juma de metru, asa cum mi s-a intamplat in vreo doua randuri.Asa ca am sa adopt solutia pomenita de Florin.
Ca sa nu deviez de la subiect, tot anu' asta am de gand sa atasez catargului un sistem pt. invergat randa cu "slugs", pana acum treaba asta facandu-se cu inele, old fashion way.
Ultima posibilitate de tertarolare directa, din cockpit, pe care am descris-o, se aplica la barcile mai mici si o atasez mai jos .
E lesne de inteles ca la velele mai mari, frecarile care apar in ocheti si in gaicile de pe ghiu, ingreuneaza sistemul. In schimb l-am vazut functionand bine la barcile de mici dimensiuni.
Pai nu merge folosit lazy jacks pe post de balansina? Pentru un velier mic, mic prea multe manevre fixe pot fi de prisos.
Citat din: gvincentiu din Februarie 07, 2012, 02:53:43 PM
Pai nu merge folosit lazy jacks pe post de balansina? Pentru un velier mic, mic prea multe manevre fixe pot fi de prisos.
Daca ai doar reteaua lazyjacks, merge. Daca sistemul lazyjacks e prins de husa randei, nu mai merge.
Trage prea tare de gaicile husei si te doare inima :) . In scurt timp le va strica : si gaici si husa.
Citat din: Florio din Februarie 07, 2012, 01:07:18 PM
Ultima posibilitate de tertarolare directa, din cockpit, pe care am descris-o, se aplica la barcile mai mici si o atasez mai jos .
E lesne de inteles ca la velele mai mari, frecarile care apar in ocheti si in gaicile de pe ghiu, ingreuneaza sistemul. In schimb l-am vazut functionand bine la barcile de mici dimensiuni.
Mda, s-ar putea sa mearga, dar la o velatura moderna se foloseste sistemul jiffy reefing, unde nu ai decat doua parame de legat. Nu are sens ca linia ce cunningham care se tensioneaza serios cand faci o vela plata sa o treci prin ocheti. Sistemul ala in zig -zag descris de tine poate sa mearga putin modificat (doar sa tina burta randei dupe tertarolare in control, fara tensiuni suplimentare) in combinatie cu jiffy si neaga necesitate unui lazy jack.
Mie Lazy Jack mi se pare o complicatie si imi place sa tit lucrurile cat mai simple pe barca mea.
Reef Early! Adica: Tertarolati DEVREME, inainte sa ajungeti overpowered!
Citat din: Mihaif99 din Februarie 07, 2012, 06:09:42 PM
Sistemul ala in zig -zag descris de tine poate sa mearga putin modificat (doar sa tina burta randei dupe tertarolare in control, fara tensiuni suplimentare) in combinatie cu jiffy si neaga necesitate unui lazy jack.
Mie Lazy Jack mi se pare o complicatie si imi place sa tit lucrurile cat mai simple pe barca mea.
Reef Early! Adica: Tertarolati DEVREME, inainte sa ajungeti overpowered!
Raspund invers, in ordinea importantei :) .
-Reef early ! CORECT !
-Lazy Jack's e o complicatie pentru barcile mici si devine o binefacere cu cat dimensiunile randei cresc. O randa coborata pe vant, e mai rau decat un voal de mireasa in plina furtuna :) :) . Iti cade in cap, se vanzoleste in toate partile si nu mai vezi nimic pana sa apuci sa o legi .
-Sistemul in zig-zag l-am vazut la niste barci de dimensiuni mici ( 5- 5,5m) si la niste catamarane. Functiona bine fiindca randa e mica . Si evident nici nu avea nevoie de lazy jack. Dar nu il vad utilizabil la dimensiuni mai mari. L-am enumerat ca pe inca un sistem intalnit. Opinia mea este ca in functie de usurinta cu care trece saula prin ocheti, randa are tendinta de a se trage pe ghiu mai in fata sau mai in spate. La o vela mica e usor de tinut sub control. La una mai mare, ba :)
P.S. Hai la mai mare ! :)
Citat din: Florio din Februarie 07, 2012, 06:29:11 PM
Citat din: Mihaif99 din Februarie 07, 2012, 06:09:42 PM
Sistemul ala in zig -zag descris de tine poate sa mearga putin modificat (doar sa tina burta randei dupe tertarolare in control, fara tensiuni suplimentare) in combinatie cu jiffy si neaga necesitate unui lazy jack.
Mie Lazy Jack mi se pare o complicatie si imi place sa tit lucrurile cat mai simple pe barca mea.
Reef Early! Adica: Tertarolati DEVREME, inainte sa ajungeti overpowered!
Raspund invers, in ordinea importantei :) .
-Reef early ! CORECT !
-Lazy Jack's e o complicatie pentru barcile mici si devine o binefacere cu cat dimensiunile randei cresc. O randa coborata pe vant, e mai rau decat un voal de mireasa in plina furtuna :) :) . Iti cade in cap, se vanzoleste in toate partile si nu mai vezi nimic pana sa apuci sa o legi .
-Sistemul in zig-zag l-am vazut la niste barci de dimensiuni mici ( 5- 5,5m) si la niste catamarane. Functiona bine fiindca randa e mica . Si evident nici nu avea nevoie de lazy jack. Dar nu il vad utilizabil la dimensiuni mai mari. L-am enumerat ca pe inca un sistem intalnit. Opinia mea este ca in functie de usurinta cu care trece saula prin ocheti, randa are tendinta de a se trage pe ghiu mai in fata sau mai in spate. La o vela mica e usor de tinut sub control. La una mai mare, ba :)
P.S. Hai la mai mare ! :)
Ai omis ideea despre jiffy reefing
N-am omis, eu folosesc asa ceva, am spus-o in postul #19. """Eu am un sistem mai simplu, cu trei scripeti dintre care unul la capatul ghiului. Trag de o saula printr-un Cunningham ( romaneste nu exista) si am prins-o intr-un blocator. Functioneaza foarte bine. Dar se spune ca e totusi o problema daca nu ai intreaga linie de tertarola legata de ghiu. """
Doar ca n-am denumit-o :) , e prea mare densitatea de termeni englezesti :)
Pai aia zic, ma gandesc ce misto ar fi jiffy reefing asa cum folosesti tu, combinat cu legarea aia in zig zag.
Adica zig-zag-ul sa nu suporte nici toot-ul nici leech-ul, doar sa stranga burta la fel ca rolul saulelor de tertarolare. Legi Jiffy-ul, apoi ca sa scapi de burta panzei, folosesti sig zag-ul in loc de lazy jack. Adica in fine, nu tu, ci eu sa folosesc. Mersi de idee, mi se pare foarte practica, mai ales la o barca fara cabina.
Asadar de Slugs m-am lamurit, mai ramine sa decid intre balansina si boom kicker
Citat din: Mihaif99 din Februarie 13, 2012, 10:01:13 PM
Asadar de Slugs m-am lamurit, mai ramine sa decid intre balansina si boom kicker
Aici poate ne dai tu un sfat, Mihai .
N-am putut sa-mi fac o idee realista, fiindca n-am avut niciodata aproape un boom kicker , sa-l vad cum functioneaza.
Balansina insa imi e foarte la indemana, fiindca o tin prinsa la capatul ghiului printr-un scripete, intr-un blocator pus la 20-30 cm pe ghiu. Astfel nu trebuie sa merg langa catarg sa schimb inclinatia ghiului .
Citat din: Florio din Februarie 14, 2012, 08:28:02 AM
Citat din: Mihaif99 din Februarie 13, 2012, 10:01:13 PM
Asadar de Slugs m-am lamurit, mai ramine sa decid intre balansina si boom kicker
Aici poate ne dai tu un sfat, Mihai .
N-am putut sa-mi fac o idee realista, fiindca n-am avut niciodata aproape un boom kicker , sa-l vad cum functioneaza.
Balansina insa imi e foarte la indemana, fiindca o tin prinsa la capatul ghiului printr-un scripete, intr-un blocator pus la 20-30 cm pe ghiu. Astfel nu trebuie sa merg langa catarg sa schimb inclinatia ghiului .
De aceea intreb pentru ca nu stiu. Nu am experienta cu boomkicker, dar nu prea ii vad avantajul in sailing. La fel ca si la "slugs", de astea am folosit si nu m-am omorat. Adica "slugs" folossc macar la protejatul velei, si daca ai vreo vela smechera dintr-un material tip film ar putea sa fie necesari, dar la boomkicker nu vad vreun avantaj real. Sistemul de boomvang rigid (uneori hidraulic) de pe velierele mari e folositor folositor dar combinatia boomkicker si boomvang... nu cred.
Varianta simpla ramine tot balansina. Nu inteleg ce zici prin "nu trebuie sa merg langa catarg sa schimb inclinatia ghiului" De cate ori am folosit balansina, am folosit-o ON/OFF, adica sa suspend catargul cand nu aveam randa, apoi cand randa e intinsa, balansina trece pe pozitia off, si inaltimea ghiului, de fapt, in fine, forma randei o reglezi din boomvang, in acord cu trimingul (boom luff leach)
Intrebarea este, ce reglezi tu din balansina? Ma intriga mecanismul tau care permite o reglare fina.
Sau poate te referi la inaltimea ghiului cand randa e stransa?
Cand ma dadeam cu barca mea, din balansina mai ridicam ghiul la nevoie, ca sa faca putina "burta" randa, cand aveam vant portant. In schimb, la vant strans, coboram ghiul din balansina pana randa statea plata, apoi fixam balansina la tachet si intindeam randa din "vang" (palanul de ghiu). In plus, cand barca era in stationare, din balansina coboram ghiul si il legam de punte pentru siguranta. E adevarat ca ghiul fiind din lemn, era destul de greu, si deci balansina chiar era necesara.
Vizavi de "boom kicker", cred ca ar fi cel mai bine de intrebat cineva care are asa ceva, fiindca omul sigur ii stie plusurile sau minusurile. Eu de obicei prefer solutiile mai conventionale, verificate in timp, si pe care stiu ca le pot remedia singur in caz de probleme. Asta nu inseamna ca boom-kicker-ul nu e bun, ci poate nu neaparat indispensabil.
Citat din: Vali din Februarie 14, 2012, 04:21:28 PM
Cand ma dadeam cu barca mea, din balansina mai ridicam ghiul la nevoie, ca sa faca putina "burta" randa, cand aveam vant portant. In schimb, la vant strans, coboram ghiul din balansina pana randa statea plata, apoi fixam balansina la tachet si intindeam randa din "vang" (palanul de ghiu). In plus, cand barca era in stationare, din balansina coboram ghiul si il legam de punte pentru siguranta. E adevarat ca ghiul fiind din lemn, era destul de greu, si deci balansina chiar era necesara.
Vizavi de "boom kicker", cred ca ar fi cel mai bine de intrebat cineva care are asa ceva, fiindca omul sigur ii stie plusurile sau minusurile. Eu de obicei prefer solutiile mai conventionale, verificate in timp, si pe care stiu ca le pot remedia singur in caz de probleme. Asta nu inseamna ca boom-kicker-ul nu e bun, ci poate nu neaparat indispensabil.
Asta e o idee foarte buna, cand cobor sub vant sa pun balansina pe ON, (in aceeas pozitie ca atunci cand vreau sa cobor randa) ca sa faca burta, mai ales cand vantul e slab, cand e puternic, trebuie eliberat vang-ul si vantul are grija de burta, altfel (cu vela intinsa) risti volte involuntare cand surfezi pe valul care vine din spate.
Problema la barca mea e ca balansina, daca e intinsa, interfera cu leach-ul randei. Asa ca trebuie tinuta pe OFF - adica labartata cand navighezi.
Citat din: Mihaif99 din Februarie 14, 2012, 03:54:30 PM
Intrebarea este, ce reglezi tu din balansina? Ma intriga mecanismul tau care permite o reglare fina.
Sau poate te referi la inaltimea ghiului cand randa e stransa?
Da :) .
E nevoie deseori sa mai ridici ghiul. Si nu ma duc pana la catarg, unde ar fi balansina stransa pe un tachet, ci am un scripete la capatul ghiului si un blocator in apropiere, din care reglez inaltimea direct din cockpit. Ghiul foloseste la nenumarate lucruri si in afara prinderii marginii de intinsura a randei.
De pilda poti ridica diverse lucruri la bord cu ajutorul lui, sau poti suspenda un dus solar seara, cand apa fierbinte stransa peste zi iti da satisfactia civilizatiei chiar in propriul cockpit :) .
Citat din: Vali din Februarie 14, 2012, 04:21:28 PM
Eu de obicei prefer solutiile mai conventionale, verificate in timp, si pe care stiu ca le pot remedia singur in caz de probleme.
E o varianta intotdeauna castigatoare :) . Lucrurile simple, bazate pe principii mecanice de baza, verificate de o lunga uzanta, sunt ideale.
Citat din: Vali din Februarie 14, 2012, 04:21:28 PM
Asta nu inseamna ca boom-kicker-ul nu e bun, ci poate nu neaparat indispensabil.
La barcile mari, unde greutatea randei e o problema, ca sa nu mai vorbim de greutatea ghiului incarcat cu randa, un boomkicker se justifica. La o barca relativ mica, nici eu n-am reusit sa ii inteleg utilitatea.
Florine,la vant larg de pupa, cand ai ghiul largat, randa nu se opreste in "lenesul Jack"? fara sa-si mai ia forma normala? sau si asta e reglabil?
Citat din: Florio din Februarie 14, 2012, 08:53:31 PM
......La barcile mari, unde greutatea randei e o problema, ca sa nu mai vorbim de greutatea ghiului incarcat cu randa, un boomkicker se justifica. La o barca relativ mica, nici eu n-am reusit sa ii inteleg utilitatea.
In primul rand sa te felicit pentru ingeniozitate. Faza cu dusul mi-a placut !
Barcile mari moderne folosesc vang rigid si boom-kickerul nu se justifica. Poate ca retrofit la o barca mai veche, sau cuiva caruia ii plac chestiile o leaca mai complicate.
Citat din: Captan din Februarie 14, 2012, 09:14:13 PM
Florine,la vant larg de pupa, cand ai ghiul largat, randa nu se opreste in "lenesul Jack"? fara sa-si mai ia forma normala? sau si asta e reglabil?
Sistemul lazyjack's nu trebuie sa fie foarte strans astfel incat sa stanjeneasca "burta" randei. Dealtfel nici rotunjimea acestei vele nu e prea mare. Oricum, fiecare lazyjack se regleaza din saula de la varf, care coboara pana la un tachet aproape de baza catargului . Daca e cazul, o mai eliberezi putin.
De regula nu prea e cazul :) .
Buna Ziua
Stie cineva de unde pot cumpara in Romania culise pentru randa (mainsail slugs)?
osculatti.com + comanda la yacht-tng.ro
Citat din: gvincentiu din Iulie 08, 2012, 08:38:16 PM
osculatti.com + comanda la yacht-tng.ro
Am notat. Multumesc