Fratilor bine v/am gasit din nou.
Am marea onoare sa inaugurez aceasta sectiune cu capitolul care intereseaza pe multi dintre voi.
Timpul nu/mi permite sa pornesc o discutie.
Va las pe voi sa porniti o discutie, eu urmând sa mai intru din când în când, pâna pe 8 mai dupa care voi fi mai activ.
Numai bine
Salut, Nicu !
Stiu ca ai o perioada foarte ocupata, dar la fel de bine stiu ca o sa te razbuni din plin, imediat ce timpul o sa-ti permita :) .
Cred ca principalul subiect acum, in topicul deschis de tine, ar fi : de unde procuram materiale pentru vele ?
Dacron sau similare, ocheti, subansamble de invergare, capse cu blocaj, materiale de protectie vela, etc....
eu o sa fiu un pic off-topic, da' nu va suparati pe mine prea rau...
Am un pitic, vreau sa fac o turbina de vant din asta: http://www.aerotecture.com/ (http://www.aerotecture.com/), la scara mica... ma intereseaza cum pot scoate profilul unei laterale de spirala (de la ax pana la margine) si sa-l transpun in plan...sa-l fac sablon, pe urma il decupez din ceva plastic si cand il atasez pe cadrul metalic (probabil ceva aluminiu, sa fie usor...), sa iasa ce se vede acolo...se poate scoate din vreun program de proiectat vele?
Citat din: adrian_flavius din Aprilie 18, 2011, 02:33:51 PM
eu o sa fiu un pic off-topic, da' nu va suparati pe mine prea rau...
Am un pitic, vreau sa fac o turbina de vant din asta: http://www.aerotecture.com/ (http://www.aerotecture.com/), la scara mica... ma intereseaza cum pot scoate profilul unei laterale de spirala (de la ax pana la margine) si sa-l transpun in plan...sa-l fac sablon, pe urma il decupez din ceva plastic si cand il atasez pe cadrul metalic (probabil ceva aluminiu, sa fie usor...), sa iasa ce se vede acolo...se poate scoate din vreun program de proiectat vele?
Nu-i bai, Adrian. Subiectul e interesant, asa ca am deschis un topic aici la "Echipamente si accesorii" , pentru eoliene si alte surse electrice neconventionale .
Ieri, 18.04.2011 am vazut in Hornbach Berceni ocheti de inox si m-a dus mintea direct la velele maestrului Lipan. Mai erau si alte repere, pentru tachelaj, pentru sarturi, multe din inox.
Citat din: Ciby din Aprilie 20, 2011, 08:39:49 AM
Ieri, 18.04.2011 am vazut in Hornbach Berceni ocheti de inox si m-a dus mintea direct la velele maestrului Lipan. Mai erau si alte repere, pentru tachelaj, pentru sarturi, multe din inox.
Ciby, ochetii de inox de la Hornbach au fost montati de mine asta iarna si intr-o luna erau ruginiti :) . Quality !!! :)
Hm, interesant.
Si eu care ma bucuram ca a inceput sa se mai gaseasca si pe la noi.
Nu stiu ce o fi in punga, dar pe ambalaj scria stainless steel. Si nu se vind la kg sunt impachetati in blistere, cam 10 buc iar pretul era de 24 lei cei de 12 mm si 30 cei de 14.
Cineva - undeva - candva - spunea ca la vele (pentru caiac) ar fi fain un material din care se fac stegurile (in industria publicitara). Cautand astfel de material am dat peste asta - http://leykom.ro/ro/detalii_produs/panza-steag-true-color-3p-6160#versions Este bun pentru ceea ce doresc sa fac? Am un caiac Wayland cu posibilitate de montat vela.
Problema materialului de vela este nu numai sa nu sa rupa, ci sa nu se întinda, în primul rând.
Oricum ar merita m?car v?zut
Citat din: Ciby din Aprilie 20, 2011, 12:14:56 PM
Hm, interesant.
Si eu care ma bucuram ca a inceput sa se mai gaseasca si pe la noi.
Nu stiu ce o fi in punga, dar pe ambalaj scria stainless steel. Si nu se vind la kg sunt impachetati in blistere, cam 10 buc iar pretul era de 24 lei cei de 12 mm si 30 cei de 14.
EU as putea sa arat ce am, poate acum or fi adus altceva, si vorbesc cu pacat. Cand am luat ochetii, luceau frumos, inoxul facea cu ochiul, iar dupa o luna de ploi, au aparut primele semne de rugina. Nu e o rugina care mananca materialul, ci una care murdareste in jur si dispare frecata bine cu carpa. Una peste alta e ceva ce nu ne dorim.
Poti face un test cu cei vazuti de tine, inainte de a cumpara o cantitate mai mare.
Citat din: stavride din Aprilie 20, 2011, 04:34:41 PM
Cineva - undeva - candva - spunea ca la vele (pentru caiac) ar fi fain un material din care se fac stegurile (in industria publicitara). Cautand astfel de material am dat peste asta - http://leykom.ro/ro/detalii_produs/panza-steag-true-color-3p-6160#versions Este bun pentru ceea ce doresc sa fac? Am un caiac Wayland cu posibilitate de montat vela.
La fel de important ca anduranta si fermitatea mentionate de Lipan : sa fie impermeabil si sa nu lase aerul sa treaca :) . Sa reziste bine la ultraviolete, altfel dupa un sezon se sfasie la un simplu bobarnac .
Citat din: lipan din Aprilie 20, 2011, 05:41:43 PM
Problema materialului de vela este nu numai sa nu sa rupa, ci sa nu se întinda, în primul rând.
Oricum ar merita m?car v?zut
Ai idee cam cat material ar fi necesar sa cumpar (sa fie acoperitor) pentru velele ce imi trebuiesc pentru caiac? Ceva de genul - http://sklep.wayland.com.pl/index.php?p23,latin-sail-gear-for-amazon-trojak Multumesc
Citat din: Florio din Aprilie 20, 2011, 05:46:57 PM
Citat din: stavride din Aprilie 20, 2011, 04:34:41 PM
Cineva - undeva - candva - spunea ca la vele (pentru caiac) ar fi fain un material din care se fac stegurile (in industria publicitara). Cautand astfel de material am dat peste asta - http://leykom.ro/ro/detalii_produs/panza-steag-true-color-3p-6160#versions Este bun pentru ceea ce doresc sa fac? Am un caiac Wayland cu posibilitate de montat vela.
La fel de important ca anduranta si fermitatea mentionate de Lipan : sa fie impermeabil si sa nu lase aerul sa treaca :) . Sa reziste bine la ultraviolete, altfel dupa un sezon se sfasie la un simplu bobarnac .
Cred ca Imi si-a facut ceva de genul - din acest tip de material - nu sunt sigur. Tu l-ai vazut la TID? Cum parea materialul?
Ai idee cam cat material ar fi necesar sa cumpar (sa fie acoperitor) pentru velele ce imi trebuiesc pentru caiac? Ceva de genul - http://sklep.wayland.com.pl/index.php?p23,latin-sail-gear-for-amazon-trojak Multumesc
[/quote]
Dupa aprecierea mea, daca materialul este lat de 160 cm, trei metri ar fi suficienti, dar pentru mai mult siguranta (velele rosi) zic sa iei patru.
Daca vrei sa cumperi cât mai aproape de necesar, faci planurile mai întâi în sailcut si poti afla.
[/quote]
Cred ca Imi si-a facut ceva de genul - din acest tip de material - nu sunt sigur. Tu l-ai vazut la TID? Cum parea materialul?
[/quote]
Maestrul Lipan ar trebui deja sa aiba deschideri catre Dacron (care e un material consacrat, nu mai e cazul sa facem inventii), pentru ca a fost contactat de o firma specializata, chiar la salonul nautic :) . Deja e de notorietate implicarea lui in confectionarea de vele .
Pentru un caiac insa, nu cred ca e neaparat nevoie de asa ceva. Ar trebui un material mult mai usor si mai subtire ( in caiac spatiul e un element sensibil :) ) . Daca ai timp, treci pe la mine sa iti arat materialul din care e confectionat spinnakerul pe care l-am comandat in state, si iti faci o idee despre textura materialului.
Caiacul nici nu necesita o vela mare, in vela nu intra vant cat sa aplice o forta mare, totul devine mai simplu. Eu cred ca un material impermeabil si rezistent la intemperii ori UV, este cel folosit la corturile moderne. Acea panza plasticata pe spate, rezistenta in timp, volum mic la impachetare... cred ca sunt calitatile ideale.
Pentru vele mici cred ca materialul de parapanta e ideal ca porozitate, greutate, stabilitate dimensionala, usurinta confectionarii, gama de culori. Pretul probabil ca e ceva mai mare decat materialele ordinare, nici rezistenta la UV si abraziune nu e extraordinara dar dupa cum rezista o parapanta chiar si zece ani daca e folosita cu grija, zic ca-i bine. Pentru doritori pot da datele de contact a doua mici firme romanesti care se ocupa cu asa ceva si aduc material in tara.
Si dacronul se poate procura de la magazinele de ultrausoare, este ceea ce se foloseste la aripi de deltaplan si chiar acoperiri complete la unele modele de ultrausoare.
Citat din: byteworks din Aprilie 21, 2011, 11:31:31 AM
Pentru doritori pot da datele de contact a doua mici firme romanesti care se ocupa cu asa ceva si aduc material in tara.
Si dacronul se poate procura de la magazinele de ultrausoare, este ceea ce se foloseste la aripi de deltaplan si chiar acoperiri complete la unele modele de ultrausoare.
Posteaza, te rugam, adresele sa stim si noi ;).
Pai nu pot, iti dai seama, sa le pun pe forum. Iti dau pe MP Nicule.
Poate si mie te rog. Daca pe forum nu avem voie.
Dragii mei prieteni, se vede treaba ca am ramas toti cu sechele dupa meciurile de pe alte meleaguri virtuale ;D.
Avand in vedere ca nu e vorba de publicitate, ci de un subiect de interes pentru majoritatea dintre noi, nu e absolut nici o problema daca se posteaza datele de contact ale respectivelor firme care aduc acel material :).
Stiti ca sunt un barcagiu mai mult decat rezonabil, si orice chestie care e in interesul forumistilor e binevenita, fiindca nu e forumul meu, ci al nostru, nu sunt nici doctor :P, ci suntem aici impreuna in familia noastra de pasionati (era sa spun animale acvatice, dar n-am spus-o , ca sa nu ma fugariti :D).
Nu e vorba de chestiuni de publicitate, doar ca nu stiu daca respectivii vor datele lor aici, firmele lor nefind in domeniu si nevanzand direct material de parapanta ci activeaza in domenii conexe, combinezoane,alte produse folosite in sporturi aeriene.
Am inteles, e vorba de o relatie pe care o ai cu ei pe parte de aero. Daca materialul e potrivit pentru vele (in urma incercarilor), poate putem cumpara fiecare in functie de nevoi, si eu sunt interesat.
Ripstop nu ar fi bun ptr vela la caiac?
Citim, studiem problema ca doar nu suntem animale. Stavride dixit :)
salutare la toata lumea..
am intrat si eu sa vad cu ce se mananca pasiunea pt barci si in alta parte si am gasit topicul unde ma doare cel mai tare pe mine acum.. panza pt vele.. imi doresc si eu sa-mi fac pt Oagea mea si inca n-am nici ce-a mai mica ideie de unde si ce sa iau.. si cum s-o fac..asa ca ajung in dreptul d-nului Lipan cu umilinta si incerc sa-mi ridic ochii spre el intrebator:
poate imi va raspunde..
in rest vad ca toti sunteti inca pasionati de lucrurile plutitoare.... numai bine. ;D
Ţi-am mai scris, când mă întorc din Thassos, după 31 iulie, mă întrebi ce te interesează.
Cu materialul şi eu am probleme, până acum am lucrat numai cu materialul clientului.
Am văzut spinakerul lui Florio și ieri am mai pus mâna pe un spinaker, de la bărciinbagaje. Aceste două tipuri de vele ca și altele, inclusiv rande, au în anumit locuri cusături făcute cu acest tip de mașină de cusut cu zigzag:
http://www.youtube.com/watch?v=-COs5lgTuD8
care se poate cumpăra, în mai multe variante, de aici:
http://search.sailrite.com/category/sewing-machine-ultrafeed-111-professional-long-arm-big-n-tall
la prețurile afișate, adică cel puțin 3000 USD.
Am găsit una nouă la un nene în Militari, cu 710 euro, pe care o are în depozit.
Diferența între mașinile de la sailrite și cea găsită de mine, în afară de faptul că este chinezească, este că nu face transportul cum se vede în filmul de mai sus, mașina din Militari fiind pentru lenjerie intimă de damă ;) și nu pentru vele.
Până la primăvară trebuie să mă hotărăsc ce fac.
Poate mă ajutați și voi.
Pai spune Nicule cu ce ar trebui sa te ajutam, si punem umarul (cel putin eu ma bag, ca am sa am de facut vele din belsug :)). Mai ales ca e vorba aia celebra "iarna nu-i ca vara" :D, chiar daca mie imi place vorba cealalta, "omul gospodar isi face iarna barca (vela, parusu' etc) si vara sania" :P.
Stie cineva un material transparent din care s-ar putea confectiona o "fereastra" intr-o vela (cum au velele de winsurf)?
Salut, e posibil sa gasesti la Yacht TNG, care au si banner aici pe forum :). Aduc Sunbrella, plus accesorii pentru copertine, printre care am vazut parca si plasticul transparent despre care spui.
Am gasit: http://www.yacht-tng.ro/accesorii/Huse-49/Plastic-transparent-1222
Deocamdata nu e pe stoc decat al 2-lea tip, pretul real fiind de 38 euro/metru liniar (164 ron), lat de 1,40, pretul include tva. Se vinde cat doreste cumparatorul, chiar si cantitati mai mici de 1 metru liniar. Succes :).
Multumesc mult.
Buna dimineata.
Pardon de intrebare, parasutele ar fi potrivite pentru vele?
toti yachtmanii stiu ca e bine sa ai ceva parasuta pe catarg,
iar materialul de parasuta e bun pentru o incropeala dar pentru vele, daca ai bani si de unde sa iei e mai bun materialul dedicat.
Citat din: cristeache din Octombrie 04, 2011, 08:33:37 AM
Buna dimineata.
Pardon de intrebare, parasutele ar fi potrivite pentru vele?
Am folosit material de paraşută, e adevărat nu din "aia" care mi-ar fi plăcut ;) ;), la executarea parusului.
Vezi topicul Raid România de la Asociaţii sportive.
Citat din: lipan din Octombrie 04, 2011, 12:35:32 PM
Am folosit material de paraşută, e adevărat nu din "aia" care mi-ar fi plăcut ;) ;)
Nicu, vezi sa nu citeasca nevasta-ta, ca de cand a mea citeste forumul, ai vazut ce copil cuminte sunt :D.
Bec tu topic, am si eu niste material alb subtire, nu pare de parasuta, dar am un gennaker produs in Anglia care e facut din exact acelasi material. E un fel de fâş, foarte rezistent, ma gandesc ca ar merge bine pentru vele portante tip gennaker, si poate si materialul de parasuta s-ar preta pentru asa ceva. Cand eram mic, velistii de la Dunare isi faceau spinakere exact din material de parasuta.
Apropo, n-am apucat inca sa vad de aproape vela pentru Calotca, am inteles ca e tot din parasuta. Si oricum, felul cum s-a vazut vela pe Legenda Dunarii arata ca materialul e destul de bun pentru aluri portante, ceea ce la lotci e cazul cel mai des intalnit.
Azi 13 noiembrie 2011 am avut o nespus de plăcută surpriză.
L-am rugat pe un prieten barcagiu să-mi trimită prin poștă un program de calculator. Mi l-a trimis și am avut plăcuta surpriză să găsesc un logo, o emblemă, un simbol personalizat, pe care îl voi folosi de acum încolo.
Deja îl găsiți ca avatar.
Este extraordinar și bine gândit.
Mii de mulțumiri.
Chiar observasem de laprima intrare pe site, efigia casei "Lipan" :) .
La prima vela pe care o vei face, sa pui in colt cusatura asta maiastra, ca sa se stie ce fabricatie este ! ;)
Citat din: lipan din Noiembrie 13, 2011, 04:50:13 PM
Azi 13 noiembrie 2011 am avut o nespus de plăcută surpriză.
L-am rugat pe un prieten barcagiu să-mi trimită prin poștă un program de calculator. Mi l-a trimis și am avut plăcuta surpriză să găsesc un logo, o emblemă, un simbol personalizat, pe care îl voi folosi de acum încolo.
Deja îl găsiți ca avatar.
Este extraordinar și bine gândit.
Mii de mulțumiri.
Este foarte misto, arata super
Succes Nicule, si sa ajungem sa vedem logo-ul "Lipan Sails" pe cat mai multe barcaze :D.
Câțiva dintre voi așteptați cu nerăbdare să vă fac câte o lucrare.
Din păcate trebuie să vă anunț că cel târziu până pe 12 aprilie nu sunt compatibil cu un om normal.
Ieri 12 martie 2012 am suferit o operație la meniscul drept care era zdrențe. 30 de zile nu am voie să las greutate pe el, deci nu pot să lucrez. Majoritatea timpului de lucru la vele o petrec în picioare, în ambele picioare. Și cum stau într-un picior și două cârje nu prea pot să lucrez, abia reușesc să mă deplasez. Chiar și la marea împrietenire am avut niște dureri la genunchiul respectiv. Și trebuie să ajung și la serviciu cel puțin de trei ori în această lună.
Îmi cer mii de scuze celor care așteaptă mult râvnitele lucrări. Până acum a trebuit să așteptați să se mai încălzească, să mă pot urca în pod, să lucrez, acum trebuie să așteptați să mă repar.
Când o să fiu disponibil mă voi apuca de ele.
Eu vă urez sănătate.
Insanatosire grabnica maestre. O picatura de "solutie de uns acul" cred ca face bine si la genunchi :)
Si eu am fost avariat in ultimele zile, asa ca sanatatea e cel mai de pret lucru. Insanatosire grabnica, stimate coleg!
Citat din: gigitolan din Martie 13, 2012, 03:23:18 PM
Insanatosire grabnica maestre. O picatura de "solutie de uns acul" cred ca face bine si la genunchi :)
După ce termin antibioticele trec și la soluția de uns acul.
O fi adevarat?
Să nu fie cei de care îmi zicea Nicu (care o are de 7 metri, desigur) și de care îmi spunea că au asigurat velatura, din bumbac, pentru bricul Mircea.
Ai încercat un telefon?
O să încerc și eu unul luni, dacă îmi aduc aminte.
Nu, inca nu, doar ce le-am aflat adresa.
te roade pisma ca Nicu "o are de 7 m "
Sigur il roade o pizma constructiva : sa isi faca o barca de 7,5 m :)
Lipan, am o carte pentru tine. Dar nu ti-o dau decat daca ma vizitezi ;)
Asta se va întâmpla cam peste vreo 3 săptămâni, până atunci sunt în cârje la domiciliu.
Citat din: gvincentiu din Martie 16, 2012, 08:10:18 PM
O fi adevarat?
Depun eu marturie ca este adevarat. Din intamplare l-am cunoscut anul trecut pe fiul domnului Vieru. Cand mi-a spus ca a tesut panza pentru velatura bricului Mircea, am zis ca-i musai sa vad si eu ce produce omul. Asa ca am dat o fuga la tesatorie. Domnul Vieru este, cum ii spune si numele, un domn. Mi-a aratat tot stocul, mi-a povestit ce tese, cum tese, din ce tese... mi-a spus si toata povestea tesatoriei. Initial, fabricau textile industriale. Acum mai are doua tesatoare si omul se chinuie sa tina atelierul in viata pana vor ajunge si ele la pensie. Majoritatea comenzilor sunt pentru pergolele teraselor si restaurantelor de pe litoral.
Materialul pentru vele il tese (numai daca are comenzi) din in importata din Germania, costa in jur de 40 lei/metru (latimea este de 120 cm) si are o greutate de aproximativ 700 grame/mp.
Eu am devenit fan e bay (dar numai din Germania, e nevoie de oameni seriosi la treaba asta :) ) asa ca va recomand: http://www.ebay.de/sch/Rigg-Mast-Segel-/36653/i.html. Vorba aia, "avem di tati" si unii mai expediaza si in Romania (citeodata trebuie sa insisti pe email)
Buna Ziua
As dori sa stiu daca puteti confectiona o husa pentru randa similara cu cea facuta pentru Florio. Ma intereseaza cat ar costa si cat ar dura confectionarea ei.
Multumesc
Citat din: tudor2 din Iulie 06, 2012, 02:40:18 PM
As dori sa stiu daca puteti confectiona o husa pentru randa similara cu cea facuta pentru Florio. Ma intereseaza cat ar costa si cat ar dura confectionarea ei.
Multumesc
În mesaj sunt trei întrebări:
1. Da. 2 Depinde unde te dai cu barca. 3. Depinde din ce material vrei să o faci: de la 3-6 ore, și asta numai dacă am eu timp.
E bine de știut că husa pe care i-am făcut-o lui Florio are la bază un proiect foarte bine gândit de beneficiar (care, crede-mă, se pricepe foarte bine la a face planuri pentru că el cu asta se ocupă).
Deci dacă vrei ceva asemănător trebuie foarte bine gândit, să-i stabilești dimensiunile corect, ca nu cumva să te superi pentru că nu ți-a ieșit exact cum ți-ai dorit. Voi face exact specificațiilor pe care mi le dai.
Materialul ți-l alegi singur, de preferat să nu fie gros, în plus ce nu se vede sunt două bare (îmbinate cu ajutorul unor tevi) de fibră de sticlă care intră în câte un canal, pe o parte și pe alta, procurate de la magazine care vând corturi, și un fermoar detașabil, care au, toate, o lungime aproximativ egală cu lazyjack-ul. Plus un 1,5-2 m de chingă.
PS. Abia azi, 9 iulie, după ce am citit şi topicul cu lazyjack-ul, am văzut că este vorba tot de un Macgregor. Deci nu se pune problema unui nou plan. Dacă ai acordul lui Florio, şi cu siguranţă îl vei avea, stăm de vorbă, numai să termin eu treaba pe la serviciu, că nu se mai termină ......
Ca să nu intervină alte probleme, care cu siguranţă vor apărea, în ce mă priveşte, trebuie ca toate materialele să le am până pe 20 iulie.
Salutari si bun regasit. Florin,am dat peste un MacG cu doua focuri. Pun link-ul aici. Ce pareri aveti? Se preteaza barca la asa ceva? Pareri,va rog.
http://s235.photobucket.com/user/maccutter26m/media/Oct%2008%20sailing/I3010093.mp4.html (http://s235.photobucket.com/user/maccutter26m/media/Oct%2008%20sailing/I3010093.mp4.html)
Citat din: Captan din Octombrie 12, 2013, 07:17:00 AM
Salutari si bun regasit. Florin,am dat peste un MacG cu doua focuri. Pun link-ul aici. Ce pareri aveti? Se preteaza barca la asa ceva? Pareri,va rog.
http://s235.photobucket.com/user/maccutter26m/media/Oct%2008%20sailing/I3010093.mp4.html (http://s235.photobucket.com/user/maccutter26m/media/Oct%2008%20sailing/I3010093.mp4.html)
Barca se preteaza la tot cu ce doreste proprietarul sa o apreteze :) .
Excesul de zel insa, inseamna bucuria bricolarii in detrimentul navigatiei si distractiei pe apa.
Am luptat si eu cu succes impotriva dorintei de a face din tantarul meu un armasar pur sange.
Care va sa zica am batatorit aceste cai pe care in momentul asta tu Bogdan si CristiZZ le tatonati, ca proaspat proprietari de Mac.
Doua focuri au pus (in SUA) proprietarul lui Pegasus si cel al lui Highlander (in filmul pus de tine este Highlander). Ii stiu pe ambii, am si circa 100 de poze de la Highlander, cu lucrarea care ma interesa pe mine : un bompres cu suport de ancore si prindere a celui de-al doilea foc .
Am renuntat la ideea celui de-al doilea foc din multe motive :
1. E greu folosibil. Pentru a face o volta cu primul foc din prova, trebuie sa il rulezi complet si apoi il derulezi pe bordul celalalt. Altfel se va incurca in straiul celui de-al doilea foc.
2. Plusul de viteza dat de al doilea foc (la vanturi slabe sau moderate, doar) este dat inapoi de greutatea manevrelor.
3. Manopera pentru montare, bompres, roller si alte etc-uri costisitoare.
4. Am un greement fractionat gandit foarte bine de inginerii fabricantului. In loc sa pastrez acest avantaj, montez inca un foc in prova cu prindere la varful catargului. Asadar inlocuiesc avantajul greementului fractionat cu un greement de mar.
5. Nu uita ca orice vela pui in plus la o barca, nu inseamna doar costuri suplimentare si manopera specializata ci si noi linii de punte, care pe de o parte te vor incurca aglomerand tesatura de scote din locurile unde ai vrea sa pui piciorul, pe de alta parte iti vor umple cockpit-ul de saule care in timpul navigatiei vor sta....ai ghicit... incurcate :) .
Sa numaram coane Fanica :
-Funga randei
-Scota randei
-Saula rollerului focului (genovezului)
-Scota babord
-Scota tribord
-Saula primei tertarole
-Saula celei de-a doua tertarole
-Saula palancului ghiului
S-a adunat ceva sforaraie, nu-i asa ?
Ok, adaugam pentru gennaker:
-Funga gennaker-ului
-Scota babord a gennaker-ului
-Scota tribord a gennaker-ului
-Saula prova cu care prind coltul de mura al gennaker-ului ( e utila, ii poti regla inaltimea coltului de mura) .
Daca in loc de gennaker ai un spinnaker, in afara de cele de mai sus, apar si:
-Balansina tangonului
-Contrabalansina tangonului.
-Gaiul
-Neaparat un preventiv la randa, leac la ampanare .
Si la toate astea, ca si cand n-ar fi destule sfori adunate printre picioare in cockpit, cine se hotaraste sa mai puna un foc, mai are de adaugat:
-Scota tribord a focului 2 .
-Scota babord a focului 2
-Saula roller-ului focului 2.
Toate aceste saule, ca le zicem scote, fungi sau in alt fel, au nevoie de cativa scripeti pe punte care sa le calauzeasca frumos si cate un blocator la capat. Sau un tachet.
La pupa, MacGregor-ul are inca doua saule care se blocheaza pe cate un tachet, fixand safranele.
Cam astea ar fi manevrele mobile care apar pe punte si prin cockpit .
Parerea mea e ca un foc suplimentar este a 5-a roata la caruta, pentru o barca de dimensiunile astea :) .
@Florio
Gennakerul tau cu ce funga il ridici? Nu mai tin minte exact, dar cred ca nu pe funga focului. Are funga lui separata, nu? Poti sa-mi spui unde are scripetele (raiul :) ) pe catarg aceasta funga a gennakerului? In virful catargului sau imediat deasupra capelaturii straiului prova? Cit de fractionat e greementul de Mac? Adica ce distanta ai intre capelatura straiului prova si virful catargului?
Eu tocmai am montat (cu ajutorul lui Cristi Tutuianu, multumesc mult :) ) o funga foarte aproape de mar, pentru un gennaker de vreo 16 mp. Distanta intre mar si capelatura este de 1 m la barca mea si deja am auzit pareri ca virful catargului s-ar putea indoi in lateral daca merg cu gennakerul la vint travers.
Citat din: pelicanul din Noiembrie 18, 2013, 12:09:46 PM
@Florio
Gennakerul tau cu ce funga il ridici? Nu mai tin minte exact, dar cred ca nu pe funga focului. Are funga lui separata, nu? Poti sa-mi spui unde are scripetele (raiul :) ) pe catarg aceasta funga a gennakerului? In virful catargului sau imediat deasupra capelaturii straiului prova? Cit de fractionat e greementul de Mac? Adica ce distanta ai intre capelatura straiului prova si virful catargului?
Eu tocmai am montat (cu ajutorul lui Cristi Tutuianu, multumesc mult :) ) o funga foarte aproape de mar, pentru un gennaker de vreo 16 mp. Distanta intre mar si capelatura este de 1 m la barca mea si deja am auzit pareri ca virful catargului s-ar putea indoi in lateral daca merg cu gennakerul la vint travers.
Evident, am funga separat pentru gennaker.
Scripetele fungii este montat in punctul de fractiune al greementului. Adica in punctul unde catre prova se prinde straiul focului si in laterale se prind sarturile principale.
E un punct solid unde se recomanda aplicarea fortei din coltule de funga al velei.
Din cate vad eu cu ochiul liber, e circa 1m intre marul catargului si punctul de prindere al straiului prova.
La mine e 1 m masurat intre mar si capelatura straiului prova. Am scos funga pentru gennaker chiar sub mar. Pentru un vint de maxim 10 noduri cred ca tine. :o
Sint curios, la MacG -ul cu doua focuri ce aranjament are la virful catargului?